De aanleg van de nieuwe fietspaden in de Herenthoutsesteenweg loopt ten einde. Afhankelijk van het verlet door de coronacrisis, is de oplevering gepland in mei 2020.
De Herenthoutsesteenweg had nog geen aanvullend verkeersreglement dat alle verkeersregels samenzette, de heropening van de Herenthoutsesteenweg na de aanleg van de fietspaden is hier het ideale moment voor.
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
- het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Op de Herenthoutsesteenweg van de Rector de Ramstraat tot de gemeentegrens met Herenthout, langs beide zijden van de weg, geldt:
- Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden D7
Op de Herenthoutsesteenweg ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen geldt:
- De bestuurders hebben voorrang
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden B15
Op de Herenthoutsesteenweg van voor het kruispunt met de Tibourstraat tot het kruispunt met de Schransstraat geldt:
- Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
- Het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode
Op de Herenthoutsesteenweg ter hoogte van de overgang aan de Rector de Ramstraat en het kruispunt met de Schransstraat geldt:
- De bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Een plateau
Op de Herenthoutsesteenweg vanaf het kruispunt met de Schomsevelden tot de gemeentegrens met Herenthout geldt:
- Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
- niet van toepassing
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.