Evaluatie moet een sleutelelement vormen in het personeelsbeleid van een hedendaagse onderwijsinstelling. Dit instrument zorgt voor een billijke beoordeling en betere waardering van de prestaties van het personeel.
De overheid voorziet een wettelijk kader voor het evaluatieproces. Binnen dit kader heeft men op lokaal niveau echter ook voldoende ruimte en autonomie om op een constructieve en positieve wijze het gebruik van functiebeschrijvingen en evaluaties aan te wenden in de scholen.
De gemeenteraad heeft in zitting van 4 oktober 2016 het evaluatiereglement van githo nijlen goedgekeurd.
Nu een directeurswissel heeft plaatsgevonden na het pensioen van de voormalige directeur en de aanstelling van de huidige directeur, leent het moment zich om het evaluatiereglement opnieuw aan het ABC en de gemeenteraad voor te leggen ter aanpassing. Daarin is namelijk sprake van een pedagogisch directeur, dat moet het ambt adjunct-directeur worden. Verder is het wenselijk om te sleutelen aan de rolverdeling 1ste - 2de evaluator om andere pistes mogelijk maken (vb. dat zowel de adjunct-directeur als de algemeen directeur 1ste evaluator kan zijn bij een leraar AV vakken).
Deze aanpassing werd voorgelegd op het ABC van 29 oktober 2020, er werd een 'protocol van akkoord' voor opgesteld en ondertekend.
Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (hoofdstuk Vbis - functiebeschrijving).
Omzendbrief PERS/2007/09 van 29 oktober 2007 betreffende de functiebeschrijving en evaluatie.
Akkoord te gaan met de voorgestelde aanpassing van de algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) voor gesubsidieerd personeel onderwijs van githo nijlen.