Terug
Gepubliceerd op 08/06/2020

2020_RvB_AGB_00014 - Werking bibliotheek tijdens corona crisis - Kennisneming

Raad van Bestuur AGB
di 02/06/2020 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Paul Verbeeck, Griet Van Olmen, Leo Verelst, Bert Celis, Els Herremans, Jan Verbraecken, Simon Kenens, Ymke Govaerts, Miek Van Loock

Secretaris

Miek Van Loock
2020_RvB_AGB_00014 - Werking bibliotheek tijdens corona crisis - Kennisneming 2020_RvB_AGB_00014 - Werking bibliotheek tijdens corona crisis - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Bij de start van de coronacrisis werd op 16 maart  door burgemeesterbesluit de bibliotheek gesloten, dit was een noodzakelijke en dringende maatregel om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. 

In de federale richtlijnen gecommuniceerd op 21 maart 2020 werd  vermeld dat de bibliotheken verplicht zijn om uitleenmogelijkheden te organiseren.

Sindsdien wordt een afhaaldienstverlening georganiseerd.

Er werd beslist de dienstverlening van de bibliotheek als afhaaldienstverlening op afspraak te organiseren tot 30 juni 2020.

In de federale richtlijnen gecommuniceerd op 16 mei 2020 wordt vermeld dat de bibliotheken terug een vrije inloop dienstverlening moeten organiseren.

Argumentatie

Het afhaalpunt wordt als volgt georganiseerd:

  • een lezer raadpleegt de catalogus, bezorgt ons de gegevens van de boeken of films die hij wil ontlenen,
  • wij leggen het materiaal klaar op een tafel vooraan in het gemeentehuis,
  • de lezer krijgt een afhaalmoment,
  • op dat moment wordt hij binnen gelaten door een onthaalmedewerker,
  • de lezer neemt het pakket met zijn naam en vertrekt,
  • inleveren gebeurt via de inleverbussen (die geledigd worden door facility) of in een bak in het gemeentehuis (enkel bij afhalen van een nieuw pakket),
  • er is een systeem voorzien zodat de boeken 48 uur in quarantaine blijven.

Het uitleenreglement blijft van kracht, dat bepaalt bv. het aantal materialen, dat is het duidelijkste en zorgt voor de minste discussie achteraf. 

Voor alle uitgeleende boeken (degene die burgers al thuis hebben, of degene die ze nu ontlenen via de afhaalbib) was  de uitleendatum verlengd tot 2 juni 2020.

Het afhaalpunt is in werking vanaf 30 maart 2020.

Voor burgers die niet digitaal of niet mobiel zijn, is een samenwerking opgezet met Nijlen Helpt. Burgers waarbij het digitaal aanvragen niet lukt kunnen dit via Nijlen Helpt laten weten. Zij worden gecontacteerd door de bib-medewerkers. Burgers die de boeken niet zelf kunnen komen halen worden in contact gebracht met een vrijwilliger die ze voor hen kunnen afhalen op een afgesproken moment.

In samenwerking met de preventieadviseur wordt gewerkt aan een plan om de bib dienstverlening terug meer via vrije inloop te organiseren. De veiligheid van de bib-bezoekers, de burgers die voor hulp en dienstverlening naar het gemeentehuis komen en al onze medewerkers is hiervan een essentieel onderdeel. 

Tot dan blijft de bibliotheek een afhaaldienstverlening op afspraak organiseren, er wordt gemikt op 15 juni 2020 voor een veilige heropening.

Enkel de bibliotheekdienstverlening strictu senso wordt heropend, niet de leeszaal, wachtruimte, ...

Besluit

De raad van bestuur agb beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur neemt kennis van de afhaaldienstverlening op afspraak van de bibliotheek.