Terug
Gepubliceerd op 01/10/2021

2021_GR_00150 - githo nijlen | uitbouw studieaanbod - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 05/10/2021 - 20:00 refter githo nijlen
2021_GR_00150 - githo nijlen | uitbouw studieaanbod - Goedkeuring 2021_GR_00150 - githo nijlen | uitbouw studieaanbod - Goedkeuring

Motivering

Fasering

Principiële goedkeuring CBS – maandag 7 juni 2021 

Platform vakverantwoordelijken - donderdag 17 juni 2021

Schoolraad – maandag 21 juni 2021 

ABOC – dinsdag 22 juni 2021

Bestuurscommissie – maandag 28 juni 2021 

Personeelsvergadering – dinsdag 31 augustus 2021 

Goedkeuring CBS – maandag 6 september 2021 

Goedkeuring gemeenteraad – dinsdag 05 oktober 2021

Juridische grond

Het decreet modernisering structuur en organisatie secundair onderwijs van 28 maart 2018.

Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de modernisering van het secundair onderwijs van 1 juni 2018.

Aanleiding en context

Het decreet dat de modernisering van de organisatie en de structuur van het secundair onderwijs vastlegt werd in maart 2018 plenair aangenomen door de Vlaamse Regering.

Dit besluit biedt een beeld van hoe het toekomstige studieaanbod zich verhoudt tot het huidige studieaanbod: de concordantie. githo nijlen kan het huidige studieaanbod dat focust op wetenschappen, techniek en marketing aan de hand van deze matrix op een logische en eenduidige wijze concorderen.

Op dit moment is de basisoptie Moderne Talen - Wetenschappen in het 2e leerjaar van de 1e graad en de 2e graad Natuurwetenschappen in githo nijlen volledig uitgebouwd. Volgens de nieuwe onderwijsmatrix leidt het structuuronderdeel 2e graad Natuurwetenschappen naar twee logische vervolgopleidingen in de 3e graad: Wetenschappen-Wiskunde, met extra aandacht voor wiskunde, en Moderne Talen - Wetenschappen, met extra aandacht voor taal. Wetenschappen-Wiskunde is reeds volledig uitgebouwd, maar we merken dat we ook leerlingenprofielen in onze school ontvangen waarvoor Moderne Talen -  Wetenschappen de geschikte opleiding is in de 3e graad.

Argumentatie

Voor githo nijlen is de programmatie van de 3e graad Moderne Talen - Wetenschappen om volgende hoofdredenen een logisch gevolg van de focus op de school als STEM-domeinschool:

- Studiecontinuïteit: Wetenschappen-Wiskunde is een studierichting die een zeer sterke wiskundige basis vereist. In de derde graad vertaalt zich dit in de keuze voor 6 uur of 8 uur wiskunde. Dit niveau is niet voor elke leerling weggelegd. Met Biotechnologische & Chemische Wetenschappen bouwen we op korte termijn een studierichting uit waar vele van deze leerlingen hun wetenschappelijke interesse en mogelijkheden op een meer toegepaste wijze verder kunnen ontwikkelen. Daarnaast merken we dat we meer en meer leerlingen in onze school hebben die weliswaar een studierichting met een wetenschappelijke basis kiezen, maar daarnaast ook sterk zijn in talen en deze combinatie verder willen zetten. Zij hebben dan ook geen interesse in een meer toegepaste wetenschappelijke richting zoals Biotechnologische & Chemische Wetenschappen, waardoor we voor deze leerlingen op dit moment geen alternatief aanbieden binnen onze school, hoewel deze mogelijkheid er wel is binnen de onderwijsmatrix. De bedrijfswereld zit bovendien ook op deze profielen (wetenschappelijk geschoold en taalvaardig) te wachten. De voorbije jaren hebben we gemerkt dat er hierdoor leerlingen na het 4e jaar de school moeten verlaten, hoewel ze zich goed voelen in de school. Dit druist in tegen de filosofie dat elke leerling haar/zijn interesses én talenten ten volle kan ontwikkelen in onze school. Door de richting Moderne Talen - Wetenschappen in te richten wordt dit euvel verholpen en is de wetenschappelijke doorstroompijler van onze school volledig uitgebouwd.

- Potentiële instroom: behoeften binnen de gemeente Nijlen, onderwijszone en scholengemeenschap: met het inrichten van dit nieuwe structuuronderdeel bieden we leerlingen een lokaal alternatief om in onze school in te stromen in de 3e graad. Deze programmatieaanvraag is conform de afspraken rond een rationeel en transparant studieaanbod binnen de scholengemeenschap. 

- Creëren van een constante instroom in het 1e leerjaar van de 1e graad: We merken dat STEM-scholen die de wetenschappelijke pijler van hun school niet uitbouwen en zich uitsluitend richten op technologische en technische studierichtingen binnen het STEM-domein steeds minder leerlingen aantrekken in het 1e leerjaar van de 1e graad. Als er bij de overgang van het lager naar het secundair onderwijs gekozen wordt voor een school die niet gericht is op sterk STEM-onderwijs in de 1e graad, betekent dit dat deze leerlingen in de eerste jaren van het secundair onderwijs vaak niet écht in aanraking komen met wat STEM te bieden heeft. Als ze in de 2e graad vervolgens een keuze maken voor een ander studiedomein, kan dit ingegeven zijn door onwetendheid of onvolledige informatie. Ook in onze school is het aantal instromende leerlingen in de hogere leerjaren op dit moment lager dan een aantal jaar geleden. 

Daarom is het van belang om leerlingen met interesse voor wetenschap en technologie reeds bij de overgang van het lager naar het secundair onderwijs te stimuleren om voor een brede STEM-domeinschool te kiezen. De mogelijkheid om in de 3e graad Moderne talen - Wetenschappen te volgen zal ertoe bijdragen dat leerlingen van het 6e leerjaar met een wetenschappelijke en/of technologische interesse sneller de keuze voor onze school zullen maken omwille van het ruime wetenschappelijke studieaanbod. De verwachting is dat deze programmatie niet tot een grote leerlingenstijging zal leiden, wel tot een constante instroom van leerlingen met een wetenschappelijke interesse en een algemeen breed profiel in de 1e graad. Zo zullen we jaarlijks tussen de 35 en 45 leerlingen in 2WM/2SW mogen verwachten. Dit betekent een meerwaarde voor al onze studierichtingen: door deze leerlingen alle aspecten van het STEM-domein te laten ontdekken in de 1e graad, zullen zij binnen het brede STEM-domein een bewuste studiekeuze kunnen maken.

Meer uitgebreide motivatie terug te vinden in de infobundel (bijlage).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad geeft haar goedkeuring voor de programmatie van een 3e graad Moderne Talen - Wetenschappen(ASO) op githo nijlen, met oprichting van het 1e leerjaar van de 3e graad vanaf 1 september 2022.