Terug
Gepubliceerd op 01/10/2021

2021_GR_00148 - Aanpassing aanvullend reglement Graanweg - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 05/10/2021 - 20:00 refter githo nijlen
2021_GR_00148 - Aanpassing aanvullend reglement Graanweg - Goedkeuring 2021_GR_00148 - Aanpassing aanvullend reglement Graanweg - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De samenvoeging van twee aanvullende reglementen die eerder goedgekeurd werden, los van elkaar, moet worden goedgekeurd door de gemeenteraad. 

Argumentatie

Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld: 

  • Het gaat over een gemeenteweg; 
  • Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en de regeling van het verkeer;  
  • De Graanweg werd recent verlengd en uitgebreid met twee parkings,
  • De parking B-plein wordt ingericht als een fietsstraat;
  • De aangelegde parkings  zijn niet voorzien op het parkeren van voertuigen boven 3,5 ton;
  • De verkeerscirculatie in de onderliggende wijk werd gewijzigd waardoor afslaan naar onderliggende straten zoals Molenerf en Voetbalstraat niet meer mogelijk is;
  • De Graanweg is reeds geknipt voor gemotoriseerd verkeer richting Loze Bareel;
  • Dit reglement geldt in combinatie met het zonale verkeersreglement betreffende het verbod op straatparkeren en het zonale reglement waarbij parkeren op de parkings in de Graanweg voorbehouden is voor wagens van maximaal 3,5 ton;
  • Dit aanvullend reglement is geldig in combinatie met het aanvullend reglement van de gemeente Nijlen betreffende de snelheidszones en de bebouwde kommen;
  • Elk aanvullend reglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat.

Dit punt werd besproken op de commissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag op 16 september 2021. De commissie was overwegend positief over dit aanvullend reglement. 

Binnen de commissie waren er bijkomende bezorgdheden over de mogelijkheid om lichte vrachtwagens te laten parkeren op zowel het b-plein als de parking t.h.v. het Nilapark. Deze bezorgheden zullen met de lokale politie besproken worden teneinde een eventuele oplossing in de toekomst te realiseren. Tevens zal, in afwachting van de aanleg van de nieuwe infrastructuur omtrent "Woon-bal" dewelke een fietsverbinding met zich brengt, bekeken worden of en hoe de Graanweg tijdelijk kan worden ingericht als fietsstraat. Dit laatste zo nodig via een tijdelijk verkeersreglement.

Juridische grond

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In de Graanweg tussen het kruispunt met de Molenstraat en de inrit van de pendelparking wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • Er geldt eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer. 
  • Fietsers kunnen in beide richtingen rijden. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersbord F19
  • Verkeersbord C1
  • Gebodsbord D1f
  • Onderbord M4

Artikel 2

Op de Graanweg ter hoogte van de pendelparking uitrit 1 en 2 wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • Het is verboden links af te slaan;

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden C31a.

Artikel 3

Op de Graanweg ter hoogte van de pendelparking wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • Er is een zone 30 van kracht;

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersbord F4.

Artikel 4

Op de Graanweg ter hoogte van de kruispunten met Molenerf en Voetbalstraat geldt: de bestuurders op de Graanweg hebben voorrang. 

  • Dit wordt gesignaleerd door: verkeersborden B15.

Artikel 5

In de Graanweg over het gedeelte tussen de parking van KFC Nijlen en de Loze Bareel wordt de toegang in beide richtingen uitsluitend toegestaan voor voetgangers, fietsers en speedpedelecs.

Dit wordt gesignaleerd door:

Verkeersbord F99a

  • Aan de kant van de kruising met de Loze Bareel richting voetbalcomplex
  • Aan de parking van het voetbalcomplex richting Loze Bareel

Het einde van de zone wordt gesignaleerd door:

Verkeersbord F101a

  • Aan de kant van de Loze Bareel
  • Aan de kruising tussen de Graanweg en het einde parking van KFC Nijlen.

Artikel 6

In de Graanweg en Molenstraat wordt een zonaal parkeerverbod ingevoerd:

  • het parkeren is verboden;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden ZE1

Artikel 7

In de Graanweg ter hoogte van het kruispunt met het Molenerf en de Voetbalstraat geldt:

  • Het is verboden links af te slaan;
  • De maatregel geldt niet voor fietsers.

 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden C31a;
  • De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2.

Artikel 8

In de Graanweg, ter hoogte van de inrit van de pendelparking (B-plein) wordt volgende maatregel 

ingevoerd:

  • De bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid 

naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.

 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Een drempel

Artikel 9

De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • het aanvullende reglement betreffende de Graanweg d.d. 15/06/2021.


Artikel 10

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 11

De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.

Artikel 12

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Artikel 13

Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:

  • de deputatie van de provincie Antwerpen 
  • de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen 
  • de griffier van de politierechtbank van Mechelen 
  • de griffier van het vredegerecht van Lier
  • de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.