Stockagevergoeding handelaars :
Voor de verkoop van de vuilzakken (pmd, gemengde plastic en bio-zakken) in de winkels betaalt de gemeente een stockagevergoeding aan de handelaars. Oorspronkelijk kregen de handelaars 10% van de verkoopprijs. Deze is dezelfde als de aankoopprijs aangezien zij de zakken gewoon doorverkopen aan de door de gemeente vastgestelde tarieven. Omwille van de prijsstijging van de vuilzakken op 1 januari 2014 werd beslist om de stockagevergoeding te halveren naar 5%, zodat de vergoeding naar de handelaars quasi hetzelfde zou blijven.
Op 1 januari 2021 verlaagt de prijs van de pmd-zak echter van € 6,00 naar € 3,60 en de groene zak voor gemengde plastic verdwijnt vanaf 1 maart 2021. Deze wordt dan vervangen door de nieuwe blauwe zak (P+MD). Als gevolg hiervan zal de stockagevergoeding naar de handelaars ook dalen. Om hieraan tegemoet te komen wordt voorgesteld om de stockagevergoeding terug op te trekken naar 10%, en dit toch zeker voor de pmd-zakken en tijdelijk nog voor de zakken voor gemengde plastic (maximum 2 maanden). De bio-zakken worden verkocht aan € 6,00 per rol of pak, hiervoor zou de vergoeding op 5% kunnen blijven. Het is wel zo dat de biozakken van 10 liter ondertussen vervangen werden door papieren zakken. Deze nemen in de winkels veel meer plaats in dan de rolletjes. Een verschil in vergoeding maakt het voor het team financiën en contracten ook wel complexer. In totaal werden dit jaar (tot eind november) 1 173 rollen biozakken verkocht, goed voor een verkoopprijs van € 7 038,00. Het optrekken van de vergoeding naar 10% betekent in dit geval dat er € 352,00 meer stockagevergoeding zou betaald worden. Om die reden kan overwogen worden om ook voor de biozakken 10% stockagevergoeding toe te kennen.
Om dit te implementeren wordt een artikel toegevoegd aan het retributiereglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen op het recyclagepark en verkoop van producten, goedgekeurd in de gemeenteraad van 6 oktober 2020.
Aanvaardingsplicht matrassen :
De aanvaardingsplicht van matrassen is de afgelopen jaren een paar keer uitgesteld. Recent werd echter bevestigd dat deze aanvaardingsplicht effectief zal ingaan vanaf 1 januari 2021.
Voor de aanvaardingsplicht van matrassen werd het beheersorganisme Valumat opgericht. Voor de inzameling van de matrassen focust Valumat op de recyclageparken. De verkooppunten van matrassen zijn niet verplicht om matrassen terug te nemen.
Op dit moment is Interafval nog in onderhandeling met Valumat voor de finalisering van de modelovereenkomst en een modellastenboek.
In principe start samen met de aanvaardingsplicht ook de verplichting om matrassen vanaf 1 januari 2021 selectief in te zamelen. Vermits de onderhandelingen tussen Valumat en Interafval nog lopende zijn, is er uitstel verleend tot en met 30 juni 2021 wat betreft de verplichting van selectieve inzameling.
Wat betekent dit nu concreet:
Om dit te implementeren worden matrassen worden uit het grof vuil gehaald in het retributiereglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen op het recyclagepark en verkoop van producten, goedgekeurd in de gemeenteraad van 6 oktober 2020.
Omwille van de daling van de verkoopprijs van de pmd-zak vanaf 1 januari 2021 en de invoering van de nieuwe blauwe zak vanaf 1 maart 2021 daalt automatisch ook de stockagevergoeding die de handelaars ontvangen voor de verkoop van de huisvuilzakken. De prijzen van de biozakken blijven ongewijzigd, maar de biozakken van 10 liter werden vervangen door papieren zakken, welke in de winkels aanzienlijk meer plaats innemen.
Er wordt dan ook voorgesteld om de huidige stockagevergoeding van 5% vanaf 6 januari 2021 op te trekken naar 10%, rekening houdend met de financiële berekening van de impact van deze verhoging, welke voor de gemeente een geschatte meerkost zou betekenen tussen de € 1 000,00 en de € 1 250,00 per jaar.
Omwille van de aanvaardingsplicht van matrassen vanaf 1 januari 2021 moeten matrassen vanaf 1 januari 2021 gratis aanvaard worden op het recyclagepark.
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen.
Het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (Materialendecreet), in het bijzonder artikel 26.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (VLAREMA), in het bijzonder art. 5.1.1 e.v.
Het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval, goedgekeurd op 16 september 2016 door de Vlaamse regering, en latere wijzigingen.
De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IOK Afvalbeheer en de invoering van het DIFTAR-systeem met ingang van 28
mei 2005.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 juni 2005 waarin de overname van het beheer van het recyclagepark door IOK Afvalbeheer werd goedgekeurd.
Het retributiereglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen op het recyclagepark en verkoop van producten, goedgekeurd in de gemeenteraad van 06 oktober 2020 vanaf 6 januari 2021 op te heffen.
Goedkeuring te verlenen aan het voorgelegde retributiereglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen op het recyclagepark en verkoop van producten, met ingang op 6 januari 2021.