Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 24 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 12 maart 2019.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 december 2020 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 december 2020 zijn opgemaakt en kunnen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 december 2020 worden goedgekeurd.
De aanstelling van de leden van de bestuurscommissies gebeurt via een gezamenlijke akte van voordracht per fractie, dewelke 8 dagen vóór de raad waarop de commissieleden worden aangeduid aan de voorzitter dienen te worden overhandigd.
De akte van voordracht van de kandidaat-commissieleden van een fractie, dient ten minste ondertekend te zijn door een meerderheid van de leden van die fractie waarvan de kandidaat-commissieleden deel uitmaken. Niemand kan meer dan één akte ondertekenen per beschikbaar mandaat voor de fractie.
De voorzitter ontving voor de bestuurscommissie githo, tijdig een akte van voordracht voorzien van de nodige handtekeningen en bevestigt de ontvankelijkheid van deze akte van voordracht, waarbij voor de N&U fractie Guido Broeckhoven wordt voorgedragen ter vervanging van Lydia Bistmans.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41, met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad, waarin o.m. is bepaald dat het inrichten van adviesraden en overlegstructuren tot de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad behoort.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld door de gemeenteraad, in zitting van 12 maart 2019, en waarin hoofdstuk 10 handelt over de bestuurscommissies.
Akte te nemen dat met ingang van heden tot en met 31 december 2024 voor de N&U fractie in de bestuurscommissie githo Guido Broeckhoven wordt aangeduid als stemgerechtigd lid ter vervanging van Lydia Bistmans.
Binnen de eerstelijnszone Pallieterland (Ranst, Nijlen, Duffel, Lier en Berlaar) wordt lokale contacttracing opgenomen door elk lokaal bestuur, in samenwerking met een Vlaamse fieldagent werkzaam voor de ganse zone. Om een subsidie te kunnen bekomen moest er een keuze worden gemaakt tussen twee opties. Tijdens de zitting van het college burgemeester en schepenen op 30 november 2020 is gekozen voor optie 1. Dit houdt in dat het lokaal bestuur vanaf 3 november 2020 tot 31 maart 2021 zich zal blijven inzetten op het vlak van sensibilisering/communicatie, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching. De subsidie hiervoor betreft een forfaitair bedrag per maand, a rato van € 0,125 per inwoner.
Deze subsidie zal worden toegekend aan het lokaal bestuur na het ondertekenen van een samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid.
De samenwerkingsovereenkomst dient voor 31 januari 2021 ondertekend terug te worden bezorgd aan het Agentschap Zorg en Gezondheid. De subsidie zal met terugwerkende kracht vanaf 3 november 2020 worden uitbetaald.
In het kader van het terugschroeven van het aantal COVID-19 besmettingen is het van belang een duidelijke samenwerkingsovereenkomst op te stellen over de lokale contacttracing.
De bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst bevat volgende bijlage: verwerkersovereenkomst inzake GDPR, afsprakenkader in samenwerking met de eerstelijnszone Pallieterland, aanvraagformulier interne controletoren, aanvraagformulier uitbraakvolgsysteem.
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, in werking sedert 1 november 2020.
Art. 5. De lokale besturen engageren zich om in het kader van dit besluit in te zetten op sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching (optie 1).
§ 1. De lokale besturen doen aan sensibilisering en preventie door minstens hun inwoners te informeren over het naleven van de zes gouden principes:
1° hygiënemaatregelen in acht nemen;
2° activiteiten bij voorkeur buiten organiseren;
3° verhoogde aandacht voor risicogroepen;
4° een veilige afstand van minstens anderhalve meter houden;
5° een mondmasker dragen;
6° bijeenkomsten beperken.
§ 2. De lokale besturen hanteren hierbij een populatiegerichte aanpak met focus op de risicogroepen en de kwetsbare personen/groepen.
§ 3. De lokale besturen ondernemen acties om de bronopsporing te versterken. Ze leggen verbanden door analyse van de beschikbare gegevens, inclusief de gegevens verkregen uit de samenwerkingsovereenkomst met de zorgraad, waardoor ogenschijnlijk willekeurige besmettingen tot één en dezelfde bron kunnen worden teruggebracht om op die manier verdere verspreiding van COVID-19 te beperken door het aanpassen van het lokale beleid inzake infectiebestrijding. Wanneer zij hotspots detecteren, nemen zij eveneens maatregelen om deze te isoleren en zo mogelijk in te perken.
§ 4. De lokale besturen zetten in op quarantainecoaching. Zij informeren hun inwoners wanneer tijdelijke afzondering van toepassing is, welke procedures gevolgd worden en welke activiteiten toegelaten of niet toegelaten zijn. De lokale besturen volgen de richtlijnen op die worden geformuleerd op de website van de federale overheid.
§ 5. De lokale besturen kunnen zich in bijzonder inzetten op kwetsbare personen en groepen. Zij zorgen voor informatie en contact op maat, bespreken met de betrokkene welke bijkomende hulp kan verstrekt worden en doen hiertoe het nodige zo de betrokkene hiermee heeft ingestemd. Deze hulp kan van allerlei aard zijn.
§ 6. Alle initiatieven worden in overleg en in samenwerking COVID-19-teams binnen de zorgraden besproken, de initiatieven worden steeds op de reeds bestaande werking afgestemd.
Art. 11. § 1. De subsidie, vermeld in artikel 2, bestaat uit twee delen:
1° De lokale besturen die inzetten op sensibilisering en preventie, bronopsporing en quarantainecoaching krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner/maand en dit voor een periode van maximaal 5 maanden.
§ 2. De subsidie wordt als volgt uitbetaald:
1° uiterlijk op 31 maart 2021: een voorschot van 80% van de forfaitaire subsidie na het indienen, op uiterlijk 31 januari 2021, via digitale weg, bij het Agentschap Binnenlands Bestuur, van de ondertekende :
a. samenwerkingsovereenkomst;
b. verwerkersovereenkomst;
2° uiterlijk op 30 september 2021: het saldo van 20% van de forfaitaire subsidie en 100% van de variabele subsidie nadat het lokaal bestuur, op uiterlijk 1 juni 2021, de volgende stukken heeft ingediend :
a. voor de forfaitaire subsidie : evaluatieverslag waarbij de uitvoering van de engagementen vervat in de samenwerkingsovereenkomst worden geëvalueerd en de bijkomende inzet wordt gemotiveerd.
Afsprakenkader wordt 18 december 2020 besproken tijdens het overlegmoment met de Eerstelijnszone.
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst en bijlage met Agentschap Zorg en Gezondheid goed.
Stockagevergoeding handelaars :
Voor de verkoop van de vuilzakken (pmd, gemengde plastic en bio-zakken) in de winkels betaalt de gemeente een stockagevergoeding aan de handelaars. Oorspronkelijk kregen de handelaars 10% van de verkoopprijs. Deze is dezelfde als de aankoopprijs aangezien zij de zakken gewoon doorverkopen aan de door de gemeente vastgestelde tarieven. Omwille van de prijsstijging van de vuilzakken op 1 januari 2014 werd beslist om de stockagevergoeding te halveren naar 5%, zodat de vergoeding naar de handelaars quasi hetzelfde zou blijven.
Op 1 januari 2021 verlaagt de prijs van de pmd-zak echter van € 6,00 naar € 3,60 en de groene zak voor gemengde plastic verdwijnt vanaf 1 maart 2021. Deze wordt dan vervangen door de nieuwe blauwe zak (P+MD). Als gevolg hiervan zal de stockagevergoeding naar de handelaars ook dalen. Om hieraan tegemoet te komen wordt voorgesteld om de stockagevergoeding terug op te trekken naar 10%, en dit toch zeker voor de pmd-zakken en tijdelijk nog voor de zakken voor gemengde plastic (maximum 2 maanden). De bio-zakken worden verkocht aan € 6,00 per rol of pak, hiervoor zou de vergoeding op 5% kunnen blijven. Het is wel zo dat de biozakken van 10 liter ondertussen vervangen werden door papieren zakken. Deze nemen in de winkels veel meer plaats in dan de rolletjes. Een verschil in vergoeding maakt het voor het team financiën en contracten ook wel complexer. In totaal werden dit jaar (tot eind november) 1 173 rollen biozakken verkocht, goed voor een verkoopprijs van € 7 038,00. Het optrekken van de vergoeding naar 10% betekent in dit geval dat er € 352,00 meer stockagevergoeding zou betaald worden. Om die reden kan overwogen worden om ook voor de biozakken 10% stockagevergoeding toe te kennen.
Om dit te implementeren wordt een artikel toegevoegd aan het retributiereglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen op het recyclagepark en verkoop van producten, goedgekeurd in de gemeenteraad van 6 oktober 2020.
Aanvaardingsplicht matrassen :
De aanvaardingsplicht van matrassen is de afgelopen jaren een paar keer uitgesteld. Recent werd echter bevestigd dat deze aanvaardingsplicht effectief zal ingaan vanaf 1 januari 2021.
Voor de aanvaardingsplicht van matrassen werd het beheersorganisme Valumat opgericht. Voor de inzameling van de matrassen focust Valumat op de recyclageparken. De verkooppunten van matrassen zijn niet verplicht om matrassen terug te nemen.
Op dit moment is Interafval nog in onderhandeling met Valumat voor de finalisering van de modelovereenkomst en een modellastenboek.
In principe start samen met de aanvaardingsplicht ook de verplichting om matrassen vanaf 1 januari 2021 selectief in te zamelen. Vermits de onderhandelingen tussen Valumat en Interafval nog lopende zijn, is er uitstel verleend tot en met 30 juni 2021 wat betreft de verplichting van selectieve inzameling.
Wat betekent dit nu concreet:
Om dit te implementeren worden matrassen worden uit het grof vuil gehaald in het retributiereglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen op het recyclagepark en verkoop van producten, goedgekeurd in de gemeenteraad van 6 oktober 2020.
Omwille van de daling van de verkoopprijs van de pmd-zak vanaf 1 januari 2021 en de invoering van de nieuwe blauwe zak vanaf 1 maart 2021 daalt automatisch ook de stockagevergoeding die de handelaars ontvangen voor de verkoop van de huisvuilzakken. De prijzen van de biozakken blijven ongewijzigd, maar de biozakken van 10 liter werden vervangen door papieren zakken, welke in de winkels aanzienlijk meer plaats innemen.
Er wordt dan ook voorgesteld om de huidige stockagevergoeding van 5% vanaf 6 januari 2021 op te trekken naar 10%, rekening houdend met de financiële berekening van de impact van deze verhoging, welke voor de gemeente een geschatte meerkost zou betekenen tussen de € 1 000,00 en de € 1 250,00 per jaar.
Omwille van de aanvaardingsplicht van matrassen vanaf 1 januari 2021 moeten matrassen vanaf 1 januari 2021 gratis aanvaard worden op het recyclagepark.
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen.
Het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (Materialendecreet), in het bijzonder artikel 26.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (VLAREMA), in het bijzonder art. 5.1.1 e.v.
Het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval, goedgekeurd op 16 september 2016 door de Vlaamse regering, en latere wijzigingen.
De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IOK Afvalbeheer en de invoering van het DIFTAR-systeem met ingang van 28
mei 2005.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 juni 2005 waarin de overname van het beheer van het recyclagepark door IOK Afvalbeheer werd goedgekeurd.
Het retributiereglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen op het recyclagepark en verkoop van producten, goedgekeurd in de gemeenteraad van 06 oktober 2020 vanaf 6 januari 2021 op te heffen.
Goedkeuring te verlenen aan het voorgelegde retributiereglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen op het recyclagepark en verkoop van producten, met ingang op 6 januari 2021.
Ter bescherming van het leefmilieu is het noodzakelijk om het huishoudelijk afval en het vergelijkbaar bedrijfsafval tot een minimum te beperken en het afval maximaal selectief in te zamelen.
Er dient prioriteit verleend te worden aan afvalvoorkoming en hergebruik van afvalstoffen.
In tweede instantie dient het huishoudelijk afval en het vergelijkbaar bedrijfsafval maximaal selectief ingezameld te worden.
Er wordt naar gestreefd om de inzameling van het huishoudelijk afval en het vergelijkbaar bedrijfsafval in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.
De gemeente stelt voor de verwijdering van afval een recyclagepark ter beschikking waar onder bepaalde voorwaarden huishoudelijk afval en het vergelijkbaar bedrijfsafval kunnen aangeboden worden.
De aanvaardingsplicht van matrassen is de afgelopen jaren een paar keer uitgesteld maar recent werd echter bevestigd dat deze aanvaardingsplicht effectief zal ingaan vanaf 1 januari 2021 en moeten matrassen gratis aanvaard worden op de recyclageparken.
Beheersorganisme Valumat zal de kosten voor de inzameling en verwerking van de matrassen vergoeden, in eerste instantie op het aantal matrassen dat ingezameld werd, in een latere fase op de effectieve gewichten van de matrassen en de effectieve kost van de inzameling.
IOK Afvalbeheer zal deze vergoeding opvragen bij Valumat en overmaken aan de aangesloten gemeenten. Valumat voorziet dat dit jaarlijks zal gebeuren.
Vanaf 6 januari 2021 wordt, omwille van de aanvaardingsplicht van matrassen, het bestaande huishoudelijk reglement voor het recyclagepark geactualiseerd.
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 2, 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, evenals artikel 219.
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 326 tot en met 338.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, houdende de bepalingen openbaarheid van bestuur.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (Materialendecreet), inzonderheid artikel 26.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (VLAREMA), in het bijzonder art. 5.1.1 e.v.
Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, goedgekeurd op 16 september 2016 door de Vlaamse regering, en latere wijzigingen.
De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IOK Afvalbeheer en de invoering van het DIFTAR-systeem met ingang van 28 mei 2005.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 juni 2005 waarin de overname van het beheer van het recyclagepark door IOK Afvalbeheer werd goedgekeurd.
Het gemeentelijk belastingreglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het Diftar-systeem.
Het retributiereglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen op het recyclagepark en verkoop van producten.
Goedkeuring te verlenen aan het voorgelegde huishoudelijk reglement recyclagepark Nijlen (Diftar).
Lokaal bestuur Nijlen onderschreef de doelstellingen van het Burgemeestersconvenant en Kempen2030.
Het Kempenpact2030 is een bondgenootschap tussen gemeenten, provincie, sociale partners, Kempense parlementairen en diverse sociaaleconomische actoren om samen stappen te zetten richting die gemeenschappelijke horizon. Dit pact is voor en door de Kempen gemaakt.
Het Kempenpact2030 beantwoordt aan de doelstelling “opbouwen van een streekvisie op sociaaleconomisch vlak” zoals opgenomen in de oprichtingsakte van de vzw Streekplatform Kempen.
De opmaak van het Kempenpact2030 kende een ruime voorafgaande sociaaleconomische analyse, co-creatie en een participatieproces.
Als gemeente Nijlen kunnen we ons vinden in de visie en ambities van het Kempenpact2030.
Als gemeente zetten we in op sterke partnerschappen in de regio om samen ambitieuze projecten aan te vatten opdat we onze gemeenschappelijke ambities kunnen waarmaken in 2030.
Als bijlage het Kempenpact2030.
Gemeente Nijlen onderschrijft het Kempenpact2030.
Het lokaal bestuur van Nijlen heeft op 23 juli 2020 een aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden ontvangen. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 10 loten voor woningbouw met aanleg nieuwe wegen.
Ligging van de aanvraag: 2560 Nijlen, Doelstraat - Ophoven zn met als kadastrale omschrijving afdeling als afdeling 1 sectie D nrs. 630X, 631N4, 634R3, 637B, 638M, 639A, 640A, 643B, 644, 645A, 646A, 647G, 649C en 651D.
De aanvraag omvat het aanleggen van een nieuwe weg tussen de pendelparking en Ophoven.
De voorgestelde weg wordt opgevat als één centrale doorgaande wijkweg die de dragende structuur vormt van de nieuwe woonwijk. Om de verdere doorwaadbaarheid van de nieuwe woonwijk te versterken worden enkele autovrije verbindingen voorzien die aantakken op het bestaande wegennetwerk. De voorgestelde weg in deze aanvraag is een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet.
De nieuwe wegenis wordt aangelegd in betonstraatstenen, de parkeerplaatsen worden uitgevoerd in grasbetontegels. De fiets- en wandelverbindingen worden uitgevoerd in betonverharding. De overige zones tussen de woonzones en de weg bestaan uit groenzones met wadi's.
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen en er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
Het nieuw ontworpen wegtracé tussen de pendelparking en Ophoven goed te keuren.
De bedding van het nieuwe wegtracé dient tegen 1 symbolische euro aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 28 juli 2020 een aanvraag om omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het verbouwen/uitbreiden van een eengezinswoning naar meergezinswoning met 4 wooneenheden en het oprichten van 9 woningen.
Ligging: Kessel-Dorp 95 te 2560 Kessel, afdeling 3 sectie D nrs. 171 L, 171 X, 162 P3 en 163 S.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen langsheen Kessel-Dorp 95 en voorziet in de verdere uitbouw van een trage verbinding tussen Kessel-Dorp en het toekomstige Pastoriepark. De aanvraag omvat het omvormen van de bestaande dokterswoning met praktijkruimte op dit perceel tot vier woongelegenheden (GG1), het bouwen van vijf nieuwe gesloten ééngezinswoningen met gelijkvloers, verdieping en gedeeltelijke 2° verdieping met plat dak (GG2) en het bouwen van 4 nieuwe gesloten ééngezinswoningen met gelijkvloers, eerste verdieping en hellend dak (GG3).
De site is de oorspronkelijke tuin van de dokterswoning. Om deze reden is geopteerd om de gezonde waardevolle bestaande bomen maximaal te behouden en de woongelegenheden rond deze bomen in te planten. De bestaande oprit wordt als toegangsweg ingericht naar een parkeercluster van 12 parkeerplaatsen. In de voor- en zijtuin worden ook nog 2 parkeerplaatsen voorzien. Bij de aanvraag zit ook een intentieverklaring om in een aanpalend nog te realiseren project 9 ondergrondse parkeerplaatsen aan te kopen, zodat elk van de woningen in GG2 en GG3 een parkeerplaats dicht bij de woning kunnen aanschaffen en er minder parkeerplaatsen bovengronds dienen te komen wat het behoud van het groene karakter ten goede komt.
Achter de parkeercluster wordt een gemeenschappelijke tuin voorzien waarbij de aanwezige waardevolle bomen behouden blijven. Tussen de 5 woningen van GG2 en de woningen van GG3, wordt eenzelfde typologie van doorgangs- en toegangspaden met veel tussenliggende groenaanplanting voorzien net zoals dit wordt voorzien bij het aansluitende geplande Pastoriepark. De materialisatie van deze zone en van de trage verbinding zal volgens de richtlijnen van de gemeente gerealiseerd worden zodat deze afgestemd is met die in het Pastoriepark.
2. Zaak van de weg
In zitting van 17 november 2014 verleende het college van burgemeester en schepenen op het aanpalende perceel een stedenbouwkundige vergunning voor 3 bouwvolumes met in totaal 23 appartementen (residentie 'Vilago'). Als last werd in de stedenbouwkundige vergunning een publieke erfdienstbaarheid van doorgang voor traag verkeer opgelegd. Deze publieke erfdienstbaarheid heeft een breedte van 1,50m breed en dient te worden ingepland zoals op de aangehechte schets met rode onderbroken lijn.
In de voorliggende aanvraag wordt de bestaande erfdienstbaarheid die reeds is opgelegd in de vergunning van de naastliggende residentie 'Vilago' als trage verbinding doorgetrokken over het perceel van de voorliggende aanvraag tot aan het binnengebied van het Pastoriepark. Aan de voorzijde van het achterste bouwblok van residentie 'Vilago' en enkele meters voor het einde van het karrenspoor, wordt daartoe een opening in de afsluiting tussen de percelen voorzien, waardoor het voet- en fietsverkeer over de originele erfdienstbaarheid tot aan de straat Kessel-Dorp kan voorzien worden. Deze doorgetrokken trage verbinding wordt uitgevoerd in 1 strook betonverharding van 1,5 meter breed bestemd voor fietsers en voetgangers. Voor het overige blijft de projectzone private eigendom.
De voorgestelde doorsteek vormt een functionele fietsverbinding tussen Kessel-Dorp via de naastliggende residentie Vilago naar het binnengebied van het Pastoriepark en ligt in lijn met de vooropgestelde ruimere visie voor de omgeving. Hierdoor wordt het beleidsthema 'fietser op de eerste plaats' uit het beeldkwaliteitsplan van de gemeente sterk onderstreept, en zet dit voorstel van fietsverbinding mee in om het verplaatsingsgedrag binnen het kerngebied van onze gemeente positief te beïnvloeden.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 27 augustus 2020 tot 25 september 2020 en er werden 13 bezwaarschriften ingediend. 13 bezwaarschriften handelen over de aanleg van de trage verbinding. De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren en behandelt deze als volgt:
Publieke erfdienstbaarheid in het aanpalende 'Vilago'-project
Samenvatting:
De bezwaarindieners zijn het niet eens met het feit dat de beschreven recht van doorgang op de plannen van residentie Vilago afwijkt van deze van de voorliggende aanvraag. De bezwaarindieners vrezen voor ongecontroleerd verkeer van fietsers en voetgangers. De beschreven recht van doorgang zal de rust binnen de residentie verstoren. De bezwaarindiener meldt dat de recht van doorgang kruist de rijweg van de bezoekersparkings alsook met de inrit van de ondergrondse garage. Dit zorgt voor verkeersonveilige situaties. Er wordt daarom gevraagd om de publieke erfdienstbaarheid volledig op het terrein van de voorliggende aanvraag te voorzien.
Beoordeling:
Reeds bij het verlenen van de vergunning voor de aanpalende residentie Vilago in 2014 werd als voorwaarde in de vergunning opgelegd dat voorafgaand aan de werken een overeenkomst diende afgesloten te worden met de gemeente betreffende het vormen van een erfdienstbaarheid voor de zwakke weggebruiker, waarbij toegang over de wegenis wordt verleend voor elke burger met niet-gemotoriseerde voertuigen. Dit is ook expliciet opgenomen in de basisakte van de aanpalende residentie Vilago.
"Erfdienstbaarheid opgelegd in de stedenbouwkundige vergunning: De comparant verklaart dat in de stedenbouwkundige vergunning werd opgelegd dat een erfdienstbaarheid van doorgang voor traag verkeer zal moeten gevestigd worden in overleg met de gemeentelijke overheid. Het recht van doorgang zal een openbaar karakter hebben, doch enkel dienstig zijn voor traag verkeer (voetgangers/fietsers, geen gemotoriseerde voertuigen) en een breedte hebben van één meter vijftig centimeter en ingepland worden zoals afgebeeld op de hier aangehechte schets met rode onderbroken lijn. De effectieve vestiging van de erfdienstbaarheid zal gebeuren op eerste verzoek van de gemeente Nijlen."
De bezwaarindieners zijn dus op de hoogte van deze erfdienstbaarheid die nu wordt doorgetrokken in voorliggende aanvraag. Er wordt hierbij niet afgeweken qua tracé zoals enkel bezwaarindieners aanhalen. In het landschapsontwerp dat is opgemaakt was deze erfdienstbaarheid eerder schematisch ingetekend tot achteraan het project, maar dit is praktisch niet mogelijk gelet op de inplanting van het achterste bouwblok van residentie Vilago. De voorliggende trage verbinding wordt dus op het geplande tracé voorzien, maar buigt sneller en realistisch af naar het project in voorliggende aanvraag.
Gelet op het feit dat de vestiging van de erfdienstbaarheid reeds vermeld werd in de vergunning en basisakte van residentie Vilago, er enkel traag verkeer gebruik mag maken van deze verbinding en de trage verbinding sneller afbuigt, kan geconcludeerd worden dat de vermelde hinder eerder beperkt zal zijn waardoor de rust binnen de residentie niet in het gedrang komt.
De gemeentelijke mobiliteitsambtenaar heeft op 7 december 2020 geoordeeld dat op microniveau de aansluiting op het terrein van huisnummer 97 (Vilago-project) verkeersonveiliger is doordat er 'achter het hoekje' een auto uit de ondergrondse parking kan rijden. De trage verbinding lijkt veiliger georganiseerd te worden op het terrein van huisnummer 95 waar er minder conflictpunten zijn. Ter hoogte van nummer 95 moet je als fietser of voetganger nooit de weg voorbestemd voor auto’s kruisen, ter hoogte van nummer 97 moet dit wel. Op macroniveau is er voor voetgangers geen wezenlijk verschil tussen beide varianten, maar via huisnummer 97 komen voetgangers wel zo goed als rechtstreeks op een zebrapad uit. Voor fietsers is het belangrijk om ook de connectie met Berlaarsesteenweg te kunnen maken. Die connectie is in geen van beide gevallen evident. Het meest voor de hand liggende lijkt een lager snelheidsregime op de N13 en verlaagde boordstenen om veilig over te steken onafhankelijk van de oversteeklocatie. Fietsers kunnen dan kiezen of ze even afstappen richting voetpad of oversteken.
Conclusie:
De overige bezwaarelementen handelen (o.a. inkijk, aantal voorziene parkeerplaatsen, mobiliteitseffecten, ...) handelen niet over de zaak van de wegen en dienen niet behandeld te worden in deze fase van de procedure. De gemeenteraad mag geen oordeel uitspreken over de vergunningsaanvraag zelf, inzonderheid de beoordeling van de goede ruimtelijke ordening. De beoordeling van de mobiliteitseffecten van het project, de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid vallen onder de beoordeling van de goede ruimtelijke ordening en niet onder de beoordelingsbevoegdheid van de zaak der wegen. De behandeling van deze bezwaarschriften behoort niet tot de bevoegdheid van de gemeenteraad.
4. Voorwaarden
De trage verbinding voor voetgangers en fietsers van 1,5m breed moet volledig op het perceel van de voorliggende aanvraag te liggen. Hiertoe dient naast het karrenspoor een bijkomende cementbetonstrook van 1,5m breed aangelegd te worden zodat een asymmetrisch karrenspoor ontstaat. De materialisatie van de trage verbinding en de zone tussen bouwvolumes GG2 en GG3 zal volgens de richtlijnen van de gemeente gerealiseerd worden zodat deze afgestemd is met die in het Pastoriepark. Bijkomend zal er een gratis grondafstand moeten gebeuren zoals in het rood aangeduid op het bijgevoegde plan in bijlage.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlendende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van de gewijzigde inrichting van het wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
De gemeenteraad keurt de realisatie van de trage verbinding van Kessel-Dorp naar het Pastoriepark goed.
De volgende voorwaarden en lasten dienen nageleefd te worden:
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 14 juli 2020 een aanvraag om omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het oprichten van een meergezinswoning met ondergondse garage, 2 stapelwoningen, een wandel- en fietsdoorsteek en het regulariseren van gebeurde werken.
Ligging: Nonnenstraat 69 te 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie D nrs. 18C, 19P, 35W, 35V, 36C, 38B2, 38M, 38C2, 38K, 41V en 41G2.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag voorziet in de oprichting van een meergezinswoning (8 woonentiteiten) en 2 stapelwoningen (4 woonentiteiten) langs het Beekpark. Deze aanvraag vormt de derde fase van een private woonontwikkeling in een binnengebied tussen de Nonnenstraat en het Beekpark. Deze private woonontwikkeling wordt ontsloten via een private toegangsweg die gerealiseerd werd in de eerste fase en die uitgeeft in de Nonnenstraat. De private wegenis die de verschillende deelprojecten ontsluit is reeds aanwezig onder de vorm van het karrenspoorprincipe en werd uitgevoerd in de eerste fase.
In de voorliggende aanvraag worden twee trage verbindingen voorzien voor voetgangers en fietsers, alsook een uitbreiding van het Beekpark.
2) Zaak van de weg
2.1 Trage verbinding Nonnenstraat-Beekpark
Aan de noordzijde van het perceel wordt een nieuwe fietsdoorsteek en voetgangersverbinding gemaakt tussen het kerkhof en het Beekpark. De breedte van het openbaar domein is 3 meter, de breedte van de trage verbinding is 2,40 meter. Deze wegenis wordt voorzien in grindverharding. Langs de linkerzijde van het pad wordt een bomenrij voorzien. Het nieuwe fietspad zal via een nieuwe houten brug het Beekpark kunnen bereiken. Deze brug is identiek als deze die reeds aanwezig is naast de woning met huisnummer 57, ter hoogte van de openbare parking. Deze trage verbinding wordt kosteloos overgedragen aan de gemeente. In functie van onderhoud en beheer van deze trage verbinding dient deze aangelegd te worden in betonverharding.
2.2 Uitbreiding Beekpark als extensief grasveld
Gans de zone ten noordoosten van de 2 stapelwoningen wordt ingezaaid met extensieve grassen als uitbreiding op het Beekpark. De scheiding van deze grasweide met het overblijvende perceel waarop de bebouwingen worden gerealiseerd, zal worden afgewerkt met een groene rand in heestermassieven, conform de aanplantingen in de eerste bouwfase. Het beheer van deze extensieve grasweide wordt ook kosteloos overgedragen aan de gemeente. Conform het advies van de Dienst Integraal Waterbeleid dient de infiltratie van het hemelwater afkomstig van de bouwvolumes te gebeuren in deze groenzone via een ruim gedimensioneerde maar ondiepe wadi.
2.3 Publieke erfdienstbaarheid voor voetgangers en fietsers
Aan de westzijde van de bouwblokken wordt een nieuwe publieke erfdienstbaarheid voorzien die dwars door de private woonontwikkeling loopt tot aan de Nonnenstraat. Deze trage verbinding ontsluit ook de achtertuinen van de bestaande woningen langs de Nonnenstraat. Deze fietsverbinding is 1,50m breed en wordt uitgevoerd in grijze klinkers op een bed van zand (3cm) en steenslagfundering met continue korrelverdeling zonder toevoegsel (25cm). Dit pad wordt verbreed met een gestabiliseerde zone in grindgazon om de stapelwoningen bereikbaar te maken voor verhuiswagens maar krijgt ook de functie van opstelplaats voor de brandweer in geval van calamiteiten. Deze trage verbinding valt ter hoogte van de meergezinswoningen samen met een karrenspoor van de toegangsweg. Deze trage verbinding neemt de vorm aan van een publieke erfdienstbaarheid. In functie van onderhoud en beheer van deze trage verbinding dient deze aangelegd te worden in betonverharding.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 2 september 2020 tot 1 oktober 2020. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
4. Adviezen
De Dienst Integraal Waterbeleid van de provincie Antwerpen stelt in haar advies d.d. 19/10/2020 met referte WAMA-2020-0161 dat overwogen dient te worden om de duurdere en minder goed te onderhouden ondergrondse infiltratiekratten te vervangen door een ondiepe oppervlakkige infiltratievoorziening type wadi in de grote groenzone die behouden blijft tussen de gebouwen en de waterloop (over te dragen aan de gemeente) Er is voldoende ruimte voor een ruim gedimensioneerde wadi. Mits zeer flauwe taluds kan deze zone in de zomerperiode bv. perfect mee machinaal uitgemaaid worden. Ook wordt in dit advies opgelegd dat de houten brug loodrecht op de waterloop moet worden ingepland (i.p.v. schuin).
De voorgestelde wandel- en fietsdoorsteken tussen de Nonnenstraat en het Beekpark vormen functionele trage verbindingen tussen het Beekpark en de Nonnenstraat. Door de trage verbindingen wordt het beleidsthema 'fietser op de eerste plaats' uit het beeldkwaliteitsplan van de gemeente sterk onderstreept, en zet deze trage verbinding mee in om het verplaatsingsgedrag binnen het kerngebied van onze gemeente positief te beïnvloeden. De groenzone vormt een waardevolle uitbreiding van het Beekpark aan de overzijde van de Nijlense Beek.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlendende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van de gewijzigde inrichting van het wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
De gemeenteraad keurt het nieuw ontworpen wegtracé van de trage verbinding tussen de Nonnenstraat en het Beekpark, alsook de uitbreiding van het Beekpark goed.
De volgende voorwaarden en lasten dienen nageleefd te worden:
De gemeenteraad keurt de realisatie van de openbare trage verbinding in de vorm van een openbare erfdienstbaarheid van 1,50m breed doorheen de projectsite goed. Deze publieke erfdienstbaarheid dient uitgevoerd te worden in cementbetonverharding in plaats van klinkerverharding. Er dient een overeenkomst opgemaakt te worden om de nieuwe openbare erfdienstbaarheid te vestigen.
Het lokaal bestuur van Nijlen heeft op 28 september 2020 een aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden ontvangen. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 2 loten bestemd voor vrijstaande bebouwing waarvan het bebouwde deel wordt uitgesloten uit de verkaveling.
Ligging van de aanvraag: 2560 Nijlen, Schriekstraat 26 met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie B nr. 387L2.
De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé dient te gebeuren.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 17 november 2020 tot 16 december 2020 en er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de bestaande rooilijnbreedte van de Schriekstraat is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Schriekstraat goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient tegen 1 symbolische euro aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
Een bewoner van de Liersesteenweg heeft een online aanvraag gedaan om een parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten ter hoogte van de Liersesteenweg 7 en 9 op de parkeerstrook. Momenteel is iets verderop een plaats voorbehouden voor kortparkeren. De winkel waarvoor deze in het leven is geroepen, is permanent gesloten dus wordt deze plaats geschrapt. Ook de parkeerplaats voor personen met een handicap verderop aan de Dongelstraat, die niet meer wordt gebruikt, wordt geschrapt.
Een bewoner van de Liersesteenweg heeft een online aanvraag gedaan om een parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten ter hoogte van de Liersesteenweg 7 en 9 op de parkeerstrook. Momenteel is iets verderop een plaats voorbehouden voor kortparkeren. De winkel waarvoor deze in het leven is geroepen, is permanent gesloten dus wordt deze plek geschrapt. Ook de parkeerplaats voor personen met een handicap verderop aan de Dongelstraat, die niet meer wordt gebruikt, wordt geschrapt.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Op de Liersesteenweg van de aansluiting met de Kesselsesteenweg tot nummer 53 langs beide zijden van de weg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Liersesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Stationssteenweg geldt:
Op de Liersesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Radiostraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Liersesteenweg van Kessel-dorp tot de Kesselsesteenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Liersesteenweg van Kessel-Dorp tot de Kesselsesteenweg (Lier) geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Liersesteenweg ter hoogte van nummer 21 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Liersesteenweg ter hoogte van nummer 7 en 9 geldt:
Op de Liersesteenweg ter hoogte van nummer 40 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Liersesteenweg vanaf nummer 44 in de richting van Lier geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Liersesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Radiostraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Liersesteenweg ter hoogte van nummer 101 geldt:
Dit wort gesignaleerd door:
Op de Liersesteenweg ter hoogte van nummer 101 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Liersesteenweg ter hoogte van nummer 101 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Liersesteenweg ter hoogte van nummer 115 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Liersesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Bartstraat geldt:
Op de Liersesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Salvatorbaan geldt:
Op de Liersesteenweg ter hoogte van de inrit naar de moedige vissers geldt:
Op de Liersesteenweg ter hoogte van het Soldatenbos geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Liersesteenweg (parking Soldatenbos) wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Liersesteenweg van nummer 5 tot nummer 46 geldt:
Op de Liersesteenweg van nummer 54 tot nummer 89 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
- de deputatie van de provincie Antwerpen
- de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
- de griffier van de politierechtbank van Mechelen
- de griffier van het vredegerecht van Lier
- de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend reglement goed.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
Het reglement op de gemeentelijke cadeaubons, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 10 december 2019.
De tweede golf in de coronacrisis en hierdoor de tweede maal de afkondiging van de verstrengde lockdown door de regering treft heel wat lokale handelaars. Deze aanhoudende crisis noopt tot een gemeentelijke ondersteuning van het lokale handelsapparaat.
Meerdere Nijlense ondernemers zijn (financieel) getroffen door de federale maatregelen ter verspreiding van het coronavirus in de maanden november en (de lopende maand) december. Niet-essentiële handelaars en horeca, kapsalons, welnesszaken enz. dienden vanaf 2 november 2020 te sluiten.
Door een gefaseerde federale exit-strategie dienen de horeca, kapsalons, enz.. nog in verstrengde lockdown te blijven. De niet-essentiële handelaars zijn terug open vanaf 1 december 2020. Een heropening van oa. horeca, kapsalons en welnesszaken is op dit moment nog ongekend.
De opgelegde sluiting voor handelaars had als gevolg dat gemeentelijke cadeaubonnen die in deze periode kwamen te vervallen niet konden gespendeerd worden. Een verlenging van de geldigheidsduur met vier maanden van deze bonnen voor de klanten is aanbevolen om zo mee de horeca, kapsalons en welnesszaken te ondersteunen.
De gemeentelijke cadeaubonnen die vervielen of vervallen in de maand november '20, december '20, januari '21, februari '21 en maart '21 hun geldigheid te verlengen met vier maanden tot respectievelijk maart '21, april '21, mei '21, juni '21 en juli '21. De hieraan gekoppelde verzilveringperiode voor de handelaars mee te verlengen met deze periode.
De e-mail van 9 december 2020 waarin IGEMO de samenwerkingsovereenkomst met lokaal bestuur Nijlen met betrekking tot het project ENSURE opstuurt met vraag tot bevestiging.
In het project ENSURE wil IGEMO als wijk-werkcoördinator een ondersteuningstraject opzetten voor wijk-werkers en een training voor professionals.
Het project heeft als doel:
Verder zijn er geen opmerkingen bij de samenwerkingsovereenkomst ENSURE.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Igemo en lokaal bestuur Nijlen met betrekking tot het project ENSURE, opgemaakt op 9 december 2020, goed.
Het college beslist op 4 mei 2020 om volgende principes te hanteren bij straatnaamgevingsprocedures:
In navolging hiervan vraagt de cultuurraad het college om toch te overwegen om de eerder voorgestelde naam 'Kalverendans' te kiezen voor deze verkaveling aan de Heibloemstraat. Het is een toponiem dat op deze locatie werd teruggevonden en er zal geen andere mogelijkheid meer zijn om de naam te bewaren voor als erfgoed. De naam past ook perfect in de agrarische omgeving.
Daarbij komt dat de lijst met mogelijke vrouwennamen bijzonder klein is en deze namen dus beter bewaard kunnen worden voor nieuwe straatnamen waarbij er geen mogelijkheid is om een toponiem te bewaren.
Indien het college en de gemeenteraad toch een vrouwennaam wensen te kiezen voor deze straat, stelt de cultuurraad het 'Mit de Bakel-hof' voor. 'Mit' of Maria Bottelberghs, was een vroedvrouw die sinds de jaren 1920, heel wat decennia als 'bakel' actief was in Nijlen. In het heemkundig tijdschrift De Poemp vinden we een artikel over Mit terug. De suggestie werd ook meermaals ingediend door inwoners. Mit woonde in de omgeving van de Broechemsesteenweg-Gebroeders Van Raemdonckstraat, dus er is ook geografisch een link.
Gezien het uitgebreide onderzoek dat verricht werd en gezien de geldende principes die werden gehanteerd door de themavergadering straatnamen van de cultuurraad, kan de gemeenteraad een gefundeerde beslissing nemen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 16 november 2020 kan de gemeenteraad akkoord gaan om de straat in de nieuwe verkaveling Mit de Bakel-hof te geven.
De cultuurraad vraagt tevens om bij een verwijzing naar een persoon de nodige, beknopte, duiding te voorzien op het straatnaambord.
22 maart 2018: de themavergadering straatnamen van de cultuurraad komt samen om voorstellen te formuleren voor een straatnaam in de nieuwe verkaveling aan de Heibloemstraat.
mei 2020: het bestuur vraagt de cultuurraad om werk te maken van 'Meer vrouw op straat' en hiervoor een lijst aan te leggen met vrouwennamen die in aanmerking komen alsook om in dit verband een nieuw voorstel uit te werken voor de straatnaam voor de Heibloemstraat.
6 oktober 2020: de themavergadering straatnamen van de cultuurraad komt samen om een nieuw voorstel te formuleren.
16 november 2020: het college neemt een beslissing betreffende de nieuwe straatnaam/straatnamen en legt deze voor aan de gemeenteraad.
5 januari 2021: Indien de gemeenteraad instemt met het voorstel van de straatnaamkeuze zal de nieuwe straatnaam voorlopig vaststaan en zal het openbaar onderzoek starten.
Indien er geen bezwaren worden ingediend tijdens de periode van openbaar onderzoek wordt de straatbenaming definitief.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, zoals laatst gewijzigd bij decreet van 29 november 2002.
'Kalverendans'
Op 22 maart 2018 formuleerde de themavergadering straatnamen van de cultuurraad een voorstel voor de nieuwe verkaveling (met 16 nieuwbouwwoningen) aan de Heibloemstraat te 2560 Nijlen. Het betreft een in- en uitrit in de verkaveling die een lus maakt met een karrenspoor.
Oude kaarten werden geraadpleegd om na te gaan of er oude plaatsnamen of verwijzingen terug gevonden kunnen worden. Op de Vandermaelenkaart uit 1846-1854 werd een verwijzing teruggevonden naar de hoeve ‘Kalverendans’.
Gezien er altijd moet getracht worden om toponiemen in ere te herstellen, formuleerde de cultuurraad de naam ‘Kalverendans’ te noemen. Het gaat om een ingesloten straatje, dus een achtervoegsel is niet nodig. De naam past goed in de agrarische omgeving.
Meer vrouw op straat
Naar aanleiding van het Canvasprogramma 'Meer vrouw op straat' klinkt de roep om meer straatnamen naar vrouwen te vernoemen steeds luider. Het college vraagt dan ook aan de cultuurraad om een nieuw voorstel uit te werken voor deze straat waarbij een dame uit onze lokale geschiedenis wordt geëerd.
In dit verband vroegen zowel het college als de gemeenteraad aan de cultuurraad om een lijst samen te stellen met vrouwen die hiervoor in aanmerking komen. De afgelopen maanden werd er onderzoek gedaan, werden bronnen geraadpleegd en werd er een oproep gelanceerd bij de inwoners via het meemakers-platform. Helaas is het een korte lijst geworden, vooral omdat het de trieste realiteit is dat, hoewel vrouwen fantastische dingen hebben gepresteerd doorheen de geschiedenis, men vaak is vergeten om hun namen te noteren, hun verhalen te onthouden en hen in geschiedenisboeken te zetten. Daarbij komt dat er weinig reactie gekomen is op de oproep om suggesties in te dienen.
De cultuurraad is het er over eens dat, indien het college het straat naar een dame wenst te vernoemen, het 'Mit de Bakel-hof' de beste optie is. 'Mit' of Maria Bottelberghs, was een vroedvrouw die sinds de jaren 1920, heel wat decennia als 'bakel' actief was in Nijlen. Ze heeft heel wat Nijlense kindjes helpen op de wereld zetten en menig Nijlenaar herinnert zich de vertrouwde figuur van Mit, die steevast met de fiets en de lederen tas onderweg was. Mit woonde in de omgeving van de Broechemsesteenweg - Gebroeders van Raemdonkstraat, dus er is ook een geografische link.
De gemeenteraad gaat akkoord om de straat in de verkaveling aan de Heibloemstraat in 2560 Nijlen, de naam 'Mit de Bakel-hof' te geven.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere decretale procedure, met het oog op de definitieve naamgeving van deze straat.
Indien er geen bezwaren worden ingediend tijdens de periode van openbaar onderzoek, wordt deze straatbenaming definitief.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel om bij een verwijzing naar personen een beknopte duiding te plaatsen op het straatnaambord.
Op 6 oktober kwam de themavergadering straatnamen van de cultuurraad samen om voorstellen te formuleren voor het nieuwe park met twee fietspaden alsook voor de nieuwe pendelparking die werden aangelegd binnen het Woon-Balproject.
De cultuurraad heeft de geldende principes gehanteerd bij het formuleren van voorstellen:
De cultuurraad heeft rekening gehouden met de voorstellen die werden ingediend door inwoners n.a.v. de oproep die via verschillende kanalen werd gelanceerd.
De cultuurraad heeft ook rekening gehouden met de vraag om te bekijken of er voor de pendelparking namen in aanmerking komen van vrouwen die een belangrijke rol hebben gespeeld in onze lokale geschiedenis.
De cultuurraad formuleerde volgende voorstellen op basis van onderzoek en overleg:
Het college kon de voorstellen van de cultuurraad volgen of zelf nieuwe suggesties formuleren. In het laatste geval moet aan de cultuurraad gemeld worden waarom er wordt afgeweken van het advies.
De cultuurraad vraagt tevens om bij een verwijzing naar een persoon de nodige, beknopte, duiding te voorzien op het straatnaambord.
De cultuurraad formuleerde de adviezen voor een nieuwe naam voor het park, de fietspaden en de pendelparking op basis van:
PARK - argumentatie voorstellen
FIETSPAADJES - argumentatie voorstellen
PENDELPARKING - argumentatie voorstellen
De cultuurraad vraagt dat het college en de gemeenteraad op basis het uitgebreide onderzoek en de uitgeschreven argumentatie een keuze kunnen maken uit de voorgestelde adviezen.
De cultuurraad vraagt tevens om bij een verwijzing naar een persoon de nodige, beknopte, duiding te voorzien op het straatnaambord.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, zoals laatst gewijzigd bij decreet van 29 november 2002.
6 oktober 2020: de themavergadering straatnamen van de cultuurraad kwam samen om adviezen te formuleren.
16 november 2020: het college neemt een beslissing betreffende de nieuwe namen en legt deze voor aan de gemeenteraad van 16 december 2020.
15 december 2020: Indien de gemeenteraad instemt met de voorstellen zullen de nieuwe namen voorlopig vaststaan en zal het openbaar onderzoek starten.
Indien er geen bezwaren worden ingediend tijdens de periode van openbaar onderzoek worden de namen voor het park, de fietspaden en de pendelparking definitief.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel om het nieuwe park binnen het Woon-Balproject de naam 'Nilapark' te geven.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel om het fietspad in het nieuwe sportpark de naam 'Sjotterspad' te geven.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel om de nieuwe pendelparking de naam 'B-plein' te geven.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere decretale procedure, met het oog op de definitieve naamgeving van deze straat.
Indien er geen bezwaren worden ingediend tijdens de periode van openbaar onderzoek, wordt deze straatbenaming definitief.
Het huidige reglement rond buurtfeesten is te vinden in de bijlage. De procedure in verband met een buurtfeest gaat als volgt:
Aangezien de huidige coronacrisis een zware impact heeft op de lokale handel werd er nagedacht om het reglement rond buurtfeesten aan te passen zodat we ook onze lokale handelaars kunnen steunen. Hieruit kwam het voorstel naar boven om de financiële ondersteuning van € 125,00 op te splitsen in enerzijds een Nijlense cadeaubon van € 25,00 en anderzijds een subsidie van € 100, om gemaakte kosten te dekken.
In het kader van deze aanpassing werd het reglement in zijn geheel nog eens onder de loep genomen door de afdeling Sociaal en Vrije Tijd. In bijlage is een voorstel voor een aangepast reglement toegevoegd, met in het geel gemarkeerd de voorgestelde wijzigingen. Hieronder worden de gevraagde wijzigingen kort toegelicht:
Er staat duidelijk aangegeven dat er maar 1 keer per jaar financiële ondersteuning verkregen kan worden, maar het was niet vastgesteld hoe vaak men logistieke ondersteuning (bv. uitleendienst) kon verkrijgen. Het gebeurt nu al dat sommige comités twee keer per jaar een buurtfeest organiseren, dus vandaar het voorstel om op te nemen dat dit twee keer per jaar kan aangevraagd worden bij een goedgekeurd buurtfeest.
Deze aanpassing werd hierboven al kort toegelicht. Met de cadeaubon kunnen ze dus kleinere aankopen doen bij een lokale handelaar, terwijl er nog altijd een aanzienlijke financiële tegemoetkoming blijft om achteraf grotere organisatiekosten te dekken.
Ter verduidelijking van het vorige puntje worden ook deze twee kosten specifiek benoemd dat ze niet in aanmerking komen voor de financiële ondersteuning.
Tot slot wordt er ook nog een wijziging voorgesteld in verband met de subsidie voor Vlaanderen Feest in het kader van de Vlaamse Feestdag. In het huidige reglement staat het als volgt omschreven:
Buurtfeesten die vallen in de periode, waarin men beroep kan doen op de feestcheques van de Vlaamse overheid in het kader van Vlaanderen Feest (11 juliviering), zijn eveneens uitgesloten van financiële ondersteuning.
De afdeling Sociaal en Vrije Tijd stelt voor om hier het volgende aan toe te voegen:
Indien de aanvraag voor een feestcheque van de Vlaamse overheid geweigerd wordt, kan het buurtfeest alsnog de financiële ondersteuning van het lokaal bestuur verkrijgen. Op voorwaarde dat de aanvraag voor een Vlaamse feestcheque correct en tijdig werd ingediend en er een bewijs van de weigering wordt voorgelegd. Deze aanvraag wordt verder behandeld door de afdeling Sociaal en Vrije Tijd en wordt ter goedkeuring worden voorgelegd aan het college.
Het voorstel om de financiële ondersteuning van € 125,00 op te splitsen in een Nijlense cadeaubon van € 25,00 en een subsidie achteraf van € 100,00 kan goedgekeurd worden. De klantenadviseur aanbod cultuur en erfgoed heeft de ingediende bewijsdossiers van vorig jaar naast mekaar gelegd en hier blijken de kosten voor de huur van een tent of een springkasteel het vaakst voorkomen. Aangezien dit ook de hoogste kosten zijn en niet altijd te verkrijgen binnen Nijlen is het belangrijk dat de subsidie van € 100,00 voor gemaakte kosten toch behouden blijft. Verder waren ook geregeld kleine kosten voor allerlei benodigdheden en deze aankopen zouden dan kunnen gebeuren door middel van de cadeaubon. Tegelijkertijd worden hiermee ook de Nijlense handelaars gesteund die het zwaar te verduren hebben met de hele coronacrisis.
Aangezien ze de cadeaubon vooraf krijgen (na de goedkeuring van de aanvraag), is het gewenst om hier een kleiner bedrag aan te hangen omdat we niet volledig kunnen controleren wat er met de bon aangekocht wordt. De financiële tegemoetkoming van € 100,00 wordt pas toegekend na het indienen van een volledig bewijsdossier, dus hier wordt de controle wel behouden.
De rest van de wijzigingen aan het reglement worden hieronder toegelicht:
Buurtfeesten uit dezelfde straat of buurt kunnen in principe meermaals per jaar plaatsvinden, echter kan er maar 1 keer financiële ondersteuning verkregen worden. Over logistieke ondersteuning (bv. uitleendienst) werd er niets vermeld in het reglement, daarom wordt er voorgesteld om dit twee keer per jaar mogelijk te maken. Het gebeurt nu al af en toe dat een buurt of straat twee keer per jaar een buurtfeest organiseert en hierbij logistieke ondersteuning krijgt.
Deze aanpassing werd hierboven al toegelicht.
In het nieuwe reglement zouden we duidelijk willen specifiëren dat enkel de kosten voor de huur van techniek of infrastructuur in aanmerking komt voor terugbetaling. Hiermee willen we ervoor zorgen dat de subsidie enkel gebruikt kan worden voor organisatiekosten voor het buurtfeest. Hiermee sluiten we bijvoorbeeld uit dat er bv. een koffiemachine gekocht wordt dat daarna naar huis gaat met één van de leden.
Dit sluit aan bij het vorige puntje. Het is niet de bedoeling dat er zaken aangekocht worden om ze daarna te verkopen aan deelnemers voor eigen gebruik. Idem in verband met de aankopen voor technische installaties en dergelijke, die daarna ook nog voor eigen gebruik zouden kunnen dienen.
Indien de aanvraag voor een feestcheque van de Vlaamse overheid geweigerd wordt, kan het buurtfeest alsnog de financiële ondersteuning van het lokaal bestuur verkrijgen. Op voorwaarde dat de aanvraag voor een Vlaamse feestcheque correct en tijdig werd ingediend en er een bewijs van de weigering wordt voorgelegd. Deze aanvraag wordt verder behandeld door de afdeling Sociaal en Vrije Tijd en wordt ter goedkeuring worden voorgelegd aan het college
In het geval dat een buurtfeest zijn aanvraag voor een Vlaamse feestcheque geweigerd ziet worden en daardoor de nodige financiën ziet wegvallen, kan het alsnog aanvragen om de financiële ondersteuning van het lokaal bestuur te verkrijgen. Op voorwaarde dat de aanvraag naar Vlaanderen correct en tijdig werd ingediend en het bewijs van de weigering wordt voorgelegd. Dit alles wordt dan bekeken door de afdeling Sociaal en Vrije Tijd en voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Op die manier kan het lokaal bestuur buurtfeesten die de subsidie mislopen toch ondersteuning bieden.
De gemeenteraad keurt onderstaande aanpassingen aan het reglement goed:
De themavergadering subsidies bestaat uit vertegenwoordigers van verenigingen uit de verschillende culturele deeldisciplines (beeldende kunst, sociocultureel, muziek, toneel, …) en vormt zo een representatieve afspiegeling van de Nijlense cultuurraad. Dit betekent ook dat het advies gedragen wordt door de verschillende sectoren.
Het huidige subsidiereglement (2017) voor erkende socio-culturele verenigingen is grotendeels gebaseerd op het aantal en soort activiteiten dat georganiseerd wordt door een vereniging binnen een werkjaar. Het subsidiebedrag wordt bepaald door een puntensysteem: 'hoe meer activiteiten, hoe meer subsidies'. Daarnaast is ook het type activiteit bepalend vb. een toneelvoorstelling voor publiek krijgt meer punten dan vb. een wandeling voor eigen leden.
Door de coronamaatregelen die sinds maart 2020 van kracht zijn, hadden/hebben socio-culturele verenigingen geen andere keuze dan de werking (tijdelijk) stil te leggen en activiteiten te annuleren. Slechts een handjevol activiteiten is kunnen doorgaan. Ook voor het komende werkjaar 2021 ziet het er naar uit dat de meeste verenigingen nog steeds niet (volledig) kunnen opstarten.
Het zou daarom niet rechtvaardig zijn om op basis van de georganiseerde activiteiten door een vereniging de subsidies van de werkjaren 2020 en 2021 te verdelen. Dat zou concreet betekenen dat verenigingen die het geluk hebben gehad om tussen januari en maart veel activiteiten te organiseren, meer subsidies zouden ontvangen dan de verenigingen waarbij de focus op het najaar ligt.
Daarom stelt de cultuurraad voor om, naar analogie met de uitbetaling van het Noodfonds, de subsidies te berekenen op basis van het toegekende subsidiebedrag van de afgelopen drie jaar. Deze bedragen zijn berekend op basis van een ‘gemiddeld’ werkjaar van een vereniging. Eventuele pieken en dalen in subsidiebedragen worden zo gecompenseerd.
Er kan wel aan alle verenigingen gevraagd worden om een beperkte digitale aanvraag in te dienen tegen de vaste deadline (1 april) met de contactgegevens/rekeningnummer en -informatief- een kort verslag van de werking in 2020/plannen voor 2021.
Dit is voor iedereen een duidelijke en correcte werkwijze en maakt dat er zowel voor de verenigingen als voor de medewerkers van cultuur geen bijkomende administratieve last wordt gecreëerd.
Ondertussen wordt er door de cultuurraad verder gewerkt aan de herziening van het subsidiereglement waarbij de focus ligt op vereenvoudiging en digitalisering. Idealiter treedt dit nieuwe reglement in voege op 1 januari 2022 (werkjaar 2022 --> aanvraagdossier en uitbetaling 2023).
Ook voor Nijlense verenigingen geldt dat de meeste activiteiten geannuleerd moesten worden. Zij kunnen eveneens via een beperkte digitale aanvraag een nieuwe erkenning aanvragen voor 2020-2021 met contactgegevens en een kort verslag van de werking in 2020/plannen voor 2021.
Gemeenteraadsbeslissing van 15 november 2017 houdende het vernieuwde reglement erkenning en subsidiëring van socio-culturele verenigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 2 maart 2010 houdende het gemeentelijk erkenningsreglement voor Nijlense verenigingen.
Op 17 november 2020 kwam de themavergadering subsidies van de cultuurraad samen om advies te geven over het toepassen van het subsidiereglement voor de werkjaren 2020 en 2021.
Dit advies komt er omdat de werking van de socioculturele verenigingen in 2020 ernstig verstoord is door de coronamaatregelen. Quasi alle verenigingen hebben hun werking volledig moeten stil leggen en slechts een handjevol activiteiten zijn kunnen doorgaan. Ook voor het komende werkjaar 2021 ziet het er naar uit dat de meeste verenigingen nog steeds niet (volledig) kunnen opstarten.
Het huidige subsidiereglement voor erkende socio-culturele verenigingen is grotendeels gebaseerd op het aantal en soort activiteiten een vereniging in een werkjaar organiseert. Het zou niet rechtvaardig zijn om op basis daarvan de subsidies van de werkjaren 2020 en 2021 te verdelen.
Daarom stelt de cultuurraad voor om, naar analogie met de uitbetaling van het Noodfonds, de subsidies te berekenen op basis van het toegekende subsidiebedrag van de afgelopen drie jaar. De subsidieaanvraag kan dan gebeuren middels een eenvoudig digitaal webformulier.
Ondertussen wordt er verder gewerkt met de herziening van het subsidiereglement dat idealiter in werking treedt vanaf het werkjaar 2022.
Ook voor Nijlense verenigingen geldt dat de meeste activiteiten geannuleerd moesten worden. Zij kunnen eveneens via een beperkte digitale aanvraag een nieuwe erkenning aanvragen voor 2020-2021.
ok
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel om het reglement erkenning en subsidiëring socio-culturele verenigingen niet toe te passen voor reeds erkende en gesubsidieerde verenigingen voor het werkjaar 2020 en 2021.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel om de subsidieverdeling voor het werkjaar 2020 en 2021 te baseren op de uitgekeerde bedragen van de afgelopen 3 werkjaren.
Socio-culturele verenigingen dienen respectievelijk voor 1 april 2021 en 1 april 2022 een digitale subsidieaanvraag in. Aan de vereniging wordt gevraagd om, naast de contactgegevens van de vereniging, een kort verslag te maken van de werking van het voorbije werkjaar en de plannen voor het volgende werkjaar.
Nijlense verenigingen dienen respectievelijk voor 1 april 2021 en 1 april 2022 een digitale subsidieaanvraag in, waarbij contactgegevens en een kort verslag van de werking van het voorbije werkjaar en de plannen voor het volgende werkjaar gevraagd worden.
Vraag
QR code borden te voorzien bij gebouwen en of plaatsen van historisch of cultureel belang en natuurgebieden.
Antwoord door schepen Griet Van Olmen
Binnen het project Sterk Merk zal op verschillende belangrijke gebouwen en/of plaatsen snel en gericht relevante informatie aangeboden worden aan bezoekers d.m.v. een QR-code of een vergelijkbare link naar digitale informatie.
Besluit
Voor raadslid Jan Verbraecken is het voldoende duidelijk en moet er niet gestemd worden over dit punt.
Zie zittingsverslag / audioverslag.
Zie zittingsverslag / audioverslag.