Terug
Gepubliceerd op 09/03/2021

2021_GR_00041 - Voorkeursbesluit - Complex project - Herinrichting stationsomgeving Kessel - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 02/03/2021 - 20:30 Refter Githo Nijlen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur

Secretaris

Iris Mulkens, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00041 - Voorkeursbesluit - Complex project - Herinrichting stationsomgeving Kessel - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 17
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Lien Du Four, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Dorien Van Assche, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Simon Kenens, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 10
Leo Verelst, Johan Van Dessel, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00041 - Voorkeursbesluit - Complex project - Herinrichting stationsomgeving Kessel - Goedkeuring 2021_GR_00041 - Voorkeursbesluit - Complex project - Herinrichting stationsomgeving Kessel - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten.

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur heeft sinds 2009 signalen en voorstellen ontvangen van de eigenaar van de projectsite om deze te transformeren naar een woongebied. Het lokaal bestuur zag dit als een kans om de dorpskern van Kessel-Station nieuw leven in te blazen. Na een eerste reeks ontwerpen die werden aangeleverd door architectenbureau INARCO besliste het lokaal bestuur om de projectsite mee te bekijken in het kader van de herziening van zijn gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. In deze herziening werd voor de site via ontwerpend onderzoek de maximale kansen op dorpskernvernieuwing bekeken met verweving van wonen en werken als centraal aandachtspunt.

De procesaanpak is gebaseerd op de procedure die in het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten werd uitgetekend. De procedure omvat 4 fases (verkenningsfase, onderzoeksfase, uitwerkingsfase en uitvoeringsfase) met drie beslismomenten (startbeslissing, voorkeursbesluit en projectbesluit) en twee openbare onderzoeken (ter voorbereiding van het voorkeurs- en projectbesluit). De onderzoeken en procedures verlopen op een geïntegreerde manier. De nieuwe bijhorende procesaanpak betreft een werkwijze die steunt op participatie, openheid en overleg. De procedure en de nieuwe aanpak beogen samen een efficiënt en kwaliteitsvol proces, dat gericht is op de realisatie van een complex project binnen een aanvaardbare termijn en met een maximaal draagvlak.

Onderstaand een oplijsting van de reeds genomen stappen:

  • Op 3 mei 2016 nam de gemeenteraad een startbeslissing inzake het decreet complexe projecten voor de herinrichting en herbestemming van een industriezone naar een duurzaam woonwerk project, gelegen aan de Lindekensbaan en de stationsomgeving van Kessel.
  • Op 22 mei 2018 nam de gemeenteraad van Nijlen kennis van de stand van zaken inzake de opgemaakte alternatievenonderzoeksnota waarin de alternatieven en de te onderzoeken effecten werden bepaald.
  • Van 1 juni 2018 t.e.m. 30 juni 2018 werd een publieke raadpleging gehouden over de opgemaakte alternatievenonderzoeksnota. Op 5 juni 2018 werd er een infomarkt georganiseerd. Met de publieke raadpleging werden ideeën uitgewisseld voor de invulling van de publieke ruimte en werden de bezorgdheden van de burgers verzameld.
  • Van 1 juni 2018 t.e.m. 16 juli 2018 werd de alternatievenonderzoeksnota voorgelegd aan de verschillende adviesinstanties.
  • Van september 2018 t.e.m. januari 2019 werd de verkregen informatie, suggesties en opmerkingen naar aanleiding van de publieke raadpleging en de adviesronde verzameld en verwerkt in het overwegingsdocument over de alernatievenonderzoeksnota. Nadien werd de alternatievenonderzoeksnota geactualiseerd.
  • Op 13 maart 2019 nam team MER van het Departement Omgeving de beslissing dat het milieugerelateerde effectonderzoek op strategisch niveau kon worden uitgevoerd volgens de methodiek voorgesteld in de AON.
  • Van maart 2019 t.e.m. april 2019 vonden de geïntegreerde effectenonderzoeken plaats.
  • Op 3 juni 2019 nam het college van burgemeester en schepen kennis van de stand van zaken inzake de geïntegreerde effectenonderzoeken.
  • Op 10 september 2019 werd een overleg gehouden tussen het lokaal bestuur, de directie van de school en het overkoepelend bestuursnetwerk “KOBA” zodat alternatief 5 (wonen en woonzorg en herlokalisering van school) voldoende kon afgewogen worden. De directie van de school en het overkoepelend bestuursnetwerk “KOBA” heeft op vraag van lokaal bestuur een haalbaarheidsstudie opgemaakt.
  • Op 24 oktober 2019 werd een toelichting over de stand van zaken gegeven aan de GECORO.
  • Op 4 november 2019 werd een toelichting over de stand van zaken gegeven aan de raadscommissie ruimtelijke ordening.
  • Op 18 december 2019 heeft de directie van de school en het overkoepelend bestuursnetwerk “KOBA” de haalbaarheidsstudie voorgelegd. Uit de studie van de directie van de school en het overkoepelend bestuursnetwerk “KOBA” blijkt een herlokalisatie van de school financieel niet haalbaar. Uit het overleg is gebleken dat er vanuit de directie van de school en het overkoepelend bestuursnetwerk “KOBA” geen verdere interesse is voor een alternatief 5. De school wenst de uitbreidings- en verbouwingsmogelijkheden te zoeken binnen de huidige schoolsite.
  • Van september 2019 t.e.m. december 2019 is de synthesenota opgemaakt.
  • Van januari 2020 tot april 2020 is het voorontwerp voorkeursbesluit voorbereid.
  • Op 7 mei 2020 heeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht gegeven aan het projectteam om het voorontwerp voorkeursbesluit op te stellen.
  • Van 12 mei 2020 t.e.m. 12 juni 2020 werd het voorontwerp voorkeursbesluit voorgelegd aan de verschillende adviesinstanties.
  • Op 4 juni 2020 werd het voorontwerp voorkeursbesluit toegelicht aan de raadscommissie ruimtelijke ordening.
  • In juni 2020 werd de verkregen informatie, suggesties en opmerkingen naar aanleiding van de adviesronde verzameld en verwerkt in een antwoordnota en in het ontwerp voorkeursbesluit. 
  • Op 23 juni 2020 keurde de gemeenteraad het ontwerp voorkeursbesluit goed.
  • In september 2020 en oktober 2020 werd het ontwerp voorkeursbesluit voorbereid in functie van het openbaar onderzoek dat moest gehouden worden over het ontwerp voorkeursbesluit.
  • Van 12 november 2020 t.e.m. 11 januari 2021 werd het ontwerp voorkeursbesluit onderworpen aan een openbaar onderzoek
  • In januari 2021 werd de verkregen informatie, suggesties en opmerkingen naar aanleiding van het openbaar onderzoek verzameld en verwerkt in de antwoordnota die reeds was opgemaakt in functie van de voorgaande adviesronde.
  • In februari 2021 werd de verkregen informatie, suggesties en opmerkingen naar aanleiding van het openbaar onderzoek en de voorgaande adviesronde verwerkt in het voorliggende voorkeursbesluit.

De volgende stap in de procesaanpak is het starten van fase 3, de uitwerkingsfase.

Argumentatie

Op basis van de onderzoeken heeft het projectteam een synthesenota opgemaakt. Alle redelijke alternatieven zijn hierbij gelijkwaardig onderzocht, conform de afspraken in de alternatievenonderzoeksnota. De synthesenota is de aanzet in de richting van het voorkeursbesluit. De synthesenota vat de onderzoeksrapporten over het complex project samen. Het is louter een communicatie-instrument die de inhoud van deze uitgebreide en onderbouwde rapporten vertaalt naar een ruim publiek.

Naar aanleiding van de synthesenota is het voorontwerp voorkeursbesluit opgemaakt. Op basis van de reeds verwerkte resultaten werden bepaalde alternatieven opzij geschoven, tot er uiteindelijk één oplossing overeind blijft, die het voorwerp vormt van het voorontwerp van voorkeursbesluit.

Doelstelling van het complex project “Herinrichting stationsomgeving Kessel” is de transformatie van de projectsite naar een gemengde woon- en werklocatie. Op basis van de verschillende onderzoeken en de resultaten van het gevoerde overleg wordt gekozen voor alternatief  “4A, wonen en woonzorg met buurtgerichte commerciële functie (retail)” en met ruimte voor kleinschalige bedrijvigheid (woon-werkunit uit 4B).

Na de opmaak van het voorontwerp voorkeursbesluit is de synthesenota, het ontwerp van MER en het voorontwerp van voorkeursbesluit bezorgd aan de adviesinstanties.

Na de adviesverlening is het ontwerp voorkeursbesluit opgemaakt dat werd goedgekeurd op 23 juni 2020.

Na goedkeuring werd er een openbaar onderzoek opgestart over het ontwerp voorkeursbesluit.

Na het openbaar onderzoek werd het definitief voorkeursbesluit opgemaakt dat ter goedkeuring voorgelegd wordt aan de gemeenteraad.

Adviezen

Afdelingshoofd ruimte Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het voorkeursbesluit goed.