De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 9 februari 2021 zijn opgemaakt en kunnen worden goedgekeurd.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 24 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 12 maart 2019.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 9 februari 2021 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 9 februari 2021 worden goedgekeurd.
Het ontslag van Casper van Eynde als lid van de bestuurscommissie githo.
De aanstelling van de leden van de bestuurscommissies gebeurt via een gezamenlijke akte van voordracht per fractie, dewelke 8 dagen vóór de raad waarop de commissieleden worden aangeduid aan de voorzitter dient te worden overhandigd.
De akte van voordracht van de kandidaat-commissieleden van een fractie, dient ten minste ondertekend te zijn door een meerderheid van de leden van die fractie waarvan de kandidaat-commissieleden deel uitmaken. Niemand kan meer dan één akte ondertekenen per beschikbaar mandaat voor de fractie.
De voorzitter ontving voor de bestuurscommissie githo, tijdig een akte van voordracht voorzien van de nodige handtekeningen en bevestigt de ontvankelijkheid van deze akte van voordracht, waarbij voor de Nieuw Nijlen fractie Annick Guldentops wordt voorgedragen ter vervanging van Casper Van Eynde.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41, met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad, waarin o.m. is bepaald dat het inrichten van adviesraden en overlegstructuren tot de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad behoort.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld door de gemeenteraad, in zitting van 12 maart 2019, en waarin hoofdstuk 10 handelt over de bestuurscommissies.
Akte te nemen dat met ingang van heden tot en met 31 december 2024 voor de Nieuw Nijlen fractie in de bestuurscommissie githo Annick Guldentops wordt aangeduid als stemgerechtigd lid ter vervanging van Casper Van Eynde.
Het ontslag van Jean-Paul Sanders als lid van de bestuurscommissie academie.
De aanstelling van de leden van de bestuurscommissies gebeurt via een gezamenlijke akte van voordracht per fractie, dewelke 8 dagen vóór de raad waarop de commissieleden worden aangeduid aan de voorzitter dient te worden overhandigd.
De akte van voordracht van de kandidaat-commissieleden van een fractie, dient ten minste ondertekend te zijn door een meerderheid van de leden van die fractie waarvan de kandidaat-commissieleden deel uitmaken. Niemand kan meer dan één akte ondertekenen per beschikbaar mandaat voor de fractie.
De voorzitter ontving voor de bestuurscommissie academie, tijdig een akte van voordracht voorzien van de nodige handtekeningen en bevestigt de ontvankelijkheid van deze akte van voordracht, waarbij voor de Nieuw Nijlen fractie Sarah Diels wordt voorgedragen ter vervanging van Jean-Paul Sanders.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41, met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad, waarin o.m. is bepaald dat het inrichten van adviesraden en overlegstructuren tot de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad behoort.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld door de gemeenteraad, in zitting van 12 maart 2019, en waarin hoofdstuk 10 handelt over de bestuurscommissies.
Akte te nemen dat met ingang van heden tot en met 31 december 2024 voor de Nieuw Nijlen fractie in de bestuurscommissie academie Sarah Diels wordt aangeduid als stemgerechtigd lid ter vervanging van Jean-Paul Sanders.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten.
Het lokaal bestuur heeft sinds 2009 signalen en voorstellen ontvangen van de eigenaar van de projectsite om deze te transformeren naar een woongebied. Het lokaal bestuur zag dit als een kans om de dorpskern van Kessel-Station nieuw leven in te blazen. Na een eerste reeks ontwerpen die werden aangeleverd door architectenbureau INARCO besliste het lokaal bestuur om de projectsite mee te bekijken in het kader van de herziening van zijn gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. In deze herziening werd voor de site via ontwerpend onderzoek de maximale kansen op dorpskernvernieuwing bekeken met verweving van wonen en werken als centraal aandachtspunt.
De procesaanpak is gebaseerd op de procedure die in het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten werd uitgetekend. De procedure omvat 4 fases (verkenningsfase, onderzoeksfase, uitwerkingsfase en uitvoeringsfase) met drie beslismomenten (startbeslissing, voorkeursbesluit en projectbesluit) en twee openbare onderzoeken (ter voorbereiding van het voorkeurs- en projectbesluit). De onderzoeken en procedures verlopen op een geïntegreerde manier. De nieuwe bijhorende procesaanpak betreft een werkwijze die steunt op participatie, openheid en overleg. De procedure en de nieuwe aanpak beogen samen een efficiënt en kwaliteitsvol proces, dat gericht is op de realisatie van een complex project binnen een aanvaardbare termijn en met een maximaal draagvlak.
Onderstaand een oplijsting van de reeds genomen stappen:
De volgende stap in de procesaanpak is het starten van fase 3, de uitwerkingsfase.
Op basis van de onderzoeken heeft het projectteam een synthesenota opgemaakt. Alle redelijke alternatieven zijn hierbij gelijkwaardig onderzocht, conform de afspraken in de alternatievenonderzoeksnota. De synthesenota is de aanzet in de richting van het voorkeursbesluit. De synthesenota vat de onderzoeksrapporten over het complex project samen. Het is louter een communicatie-instrument die de inhoud van deze uitgebreide en onderbouwde rapporten vertaalt naar een ruim publiek.
Naar aanleiding van de synthesenota is het voorontwerp voorkeursbesluit opgemaakt. Op basis van de reeds verwerkte resultaten werden bepaalde alternatieven opzij geschoven, tot er uiteindelijk één oplossing overeind blijft, die het voorwerp vormt van het voorontwerp van voorkeursbesluit.
Doelstelling van het complex project “Herinrichting stationsomgeving Kessel” is de transformatie van de projectsite naar een gemengde woon- en werklocatie. Op basis van de verschillende onderzoeken en de resultaten van het gevoerde overleg wordt gekozen voor alternatief “4A, wonen en woonzorg met buurtgerichte commerciële functie (retail)” en met ruimte voor kleinschalige bedrijvigheid (woon-werkunit uit 4B).
Na de opmaak van het voorontwerp voorkeursbesluit is de synthesenota, het ontwerp van MER en het voorontwerp van voorkeursbesluit bezorgd aan de adviesinstanties.
Na de adviesverlening is het ontwerp voorkeursbesluit opgemaakt dat werd goedgekeurd op 23 juni 2020.
Na goedkeuring werd er een openbaar onderzoek opgestart over het ontwerp voorkeursbesluit.
Na het openbaar onderzoek werd het definitief voorkeursbesluit opgemaakt dat ter goedkeuring voorgelegd wordt aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt het voorkeursbesluit goed.
De gereserveerde parkeerplaatsen voor marktwagens op het Bevels Heerdplein op woensdag worden niet langer gebruikt gezien deze handelaar niet meer komt.
Daarnaast gaf de seniorenraad aan dat er vraag is naar een parkeerplaats voor personen met een handicap aan het parochiecentrum in Bevel. Er gaan veel activiteiten door van Okra en ook het Sociaal Restaurant is daar gelegen. Dit trekt veel minder mobiele mensen aan voor wie de parkeerplaats aan de kerk van Bevel te ver is.
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
Elk aanvullend reglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat.
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
- het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Op de parking van het Bevels Heerdplein, tegenover het parochiecentrum van Bevel, geldt voor de eerste parkeerplaats aan de linkerkant, die de breedte heeft van twee reguliere parkeerplaatsen:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op het Bevels Heerdplein ter hoogte van de kerk geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op het Bevels Heerdplein voor de kerk in de richting van Bevel-dorp geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op het Bevels Heerdplein ter hoogte van het kruispunt met Bevel – Dorp geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op het Bevels Heerdplein van Bevel – Dorp tot de Laarstraat in beide richtingen geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op het Bevels Heerdplein ter hoogte van het kruispunt met Bevel-Dorp geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op het Bevels Heerdplein ter hoogte van het kruispunt met Bevel-Dorp geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
- aanvullend reglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 3 april 2007 voor het vrijhouden van een parkeerplaats voor marktwagens aan het Bevels Heerdplein.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
- de deputatie van de provincie Antwerpen
- de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
- de griffier van de politierechtbank van Mechelen
- de griffier van het vredegerecht van Lier
- de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
Voorstel
Tien jaar geleden, in 2011, sloot cinema Nova de deuren. Een stukje cultureel erfgoed verdween uit ons straatbeeld.
Om de culturele waarde van cinema Nova voor de toekomst te bewaren, werd de projectontwikkelaar die het gebouw kocht, opgelegd dat hij de gevel in zijn oorspronkelijke staat in stand moest houden. Zo zou de Nova toch altijd en beetje aanwezig blijven in het straatbeeld en in ons geheugen.
Ter gelegenheid van het Nijlens filmfestival Brilante films dat gedurende een aantal jaren doorging in de Nova, kregen een aantal bekende acteurs en regisseurs een ster die, net als op in de walk of fame op Hollywood Boulevard, werd ingemetseld in het voetpad voor het cinemagebouw. Zo kregen Jan Verheyen, Marie Vinck en Barbara Sarafian Bij de renovatie van het pand werden de sterren verwijderd en ergens veilig bewaard door de gemeentediensten. Aan de voormalige eigenaars van de cinema werd destijds de belofte gedaan dat de sterren na de verbouwing opnieuw hun plaats zouden krijgen in het voetpad. De werken zijn intussen achter de rug en we zijn intussen in 2021, tien jaar na de sluiting van onze dorpscinema. Een ideaal moment, vinden wij, om de sterren opnieuw aan te brengen in het voetpad zodat de herinnering aan cinema Nova op die manier weer vereeuwigd wordt.
Van de gelegenheid kan dan ook meteen gebruik gemaakt worden om de laatste werkjes aan de Nova af te werken. Zo staan er al enkele jaren enkele paaltjes te verkommeren en moet het plantvak voor het gebouw nog worden heraangelegd.
Wij stellen dus voor om op korte termijn de sterren terug aan te brengen in het voetpad op de oorspronkelijke locatie voor het cinemagebouw.
Antwoord schepen Luc Luyten
We mochten inderdaad tussen 2006 en 2011 heel wat schoon en bekend volk ontvangen in Cinema Nova op de VIP-avonden van het filmfestival ‘Briljante Films’.
Ter info, op een rijtje: Marie Vinck (2011), Barbara Sarafian, Mathias Sercu, Michel Van Dousselaere (2010), Veerle Dobbelaere (2009), Pepijn Caudron, Koen De Graeve (2008), Jan Verheyen (2007), Lieven Debrauwer (2006).
Het klopt dat hun naam op een ster in het voetpad werd vereeuwigd en dat deze werden weggehaald tijdens de verbouwingswerken aan het oude cinemagebouw.
We staan volledig achter het voorstel om dit jaar, net 10 jaar later, de sterren hun vertrouwde plek terug te geven om zowel ‘de Nova’ als haar bekende gasten te blijven herinneren. Er zal opdracht gegeven worden aan de diensten om hiervoor het nodige te doen.
Antwoord schepen Paul Laurijssen
De paaltjes werden destijds weggehaald voor het plaatsen van bouwkraan. Deze zullen op korte termijn teruggeplaatst worden door facility en het plantvak zal op korte termijn vernieuwd worden.
Besluit
Voor raadslid Leo Verelst zijn deze antwoorden voldoende en hoeft er niet gestemd te worden over dit punt.
Zie audioverslag-zittingsverslag.
Zie audioverslag / zittingsverslag.
Zie audioverslag / zittingsverslag.
Deze vraag werd beantwoord in de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van vandaag. Zie audioverslag/zittingsverslag raad voor maatschappelijk welzijn.
Zie audioverslag / zittingsverslag.
Zie audioverslag / zittingsverslag.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.
Artikel 4 §4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 12 maart 2019.
De raadsleden kunnen mondelinge vragen stellen.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen.
Zie zittingsverslag/audioverslag.