Terug
Gepubliceerd op 09/03/2021

Notulen  Gemeenteraad

di 02/03/2021 - 20:30 Refter Githo Nijlen

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur

Secretaris

Iris Mulkens, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter

Agendapunten

1.

2021_GR_00036 - Notulen en zittingsverslag vorige gemeenteraad - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
1.

2021_GR_00036 - Notulen en zittingsverslag vorige gemeenteraad - Goedkeuring

2021_GR_00036 - Notulen en zittingsverslag vorige gemeenteraad - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 9 februari 2021 zijn opgemaakt en kunnen worden goedgekeurd.

Juridische grond

Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Artikel 24 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 12 maart 2019.

Aanleiding en context

De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 9 februari 2021 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 9 februari 2021 worden goedgekeurd.

2.

2021_GR_00037 - Bestuurscommissie githo - vervanging lid - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
2.

2021_GR_00037 - Bestuurscommissie githo - vervanging lid - Aktename

2021_GR_00037 - Bestuurscommissie githo - vervanging lid - Aktename

Motivering

Aanleiding en context
De beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 waarin de bestuurscommissie githo werd samengesteld.

Het ontslag van Casper van Eynde als lid van de bestuurscommissie githo.

De voordrachtsakte van de Nieuw Nijlen fractie waarin Annick Guldentops wordt voorgedragen in de bestuurscommissie githo, ter vervanging van Casper Van Eynde.
Argumentatie

De aanstelling van de leden van de bestuurscommissies gebeurt via een gezamenlijke akte van voordracht per fractie, dewelke 8 dagen vóór de raad waarop de commissieleden worden aangeduid aan de voorzitter dient te worden overhandigd. 

De akte van voordracht van de kandidaat-commissieleden van een fractie, dient ten minste ondertekend te zijn door een meerderheid van de leden van die fractie waarvan de kandidaat-commissieleden deel uitmaken.  Niemand kan meer dan één akte ondertekenen per beschikbaar mandaat voor de fractie.

De voorzitter ontving voor de bestuurscommissie githo, tijdig een akte van voordracht voorzien van de nodige handtekeningen en bevestigt de ontvankelijkheid van deze akte van voordracht, waarbij voor de Nieuw Nijlen fractie Annick Guldentops wordt voorgedragen ter vervanging van Casper Van Eynde.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41, met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad, waarin o.m. is bepaald dat het inrichten van adviesraden en overlegstructuren tot de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad behoort. 

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld door de gemeenteraad, in zitting van 12 maart 2019, en waarin hoofdstuk 10 handelt over de bestuurscommissies. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Akte te nemen dat met ingang van heden tot en met 31 december 2024 voor de Nieuw Nijlen fractie in de bestuurscommissie githo Annick Guldentops wordt aangeduid als stemgerechtigd lid ter vervanging van Casper Van Eynde.

3.

2021_GR_00038 - Bestuurscommissie academie - vervanging lid - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
3.

2021_GR_00038 - Bestuurscommissie academie - vervanging lid - Aktename

2021_GR_00038 - Bestuurscommissie academie - vervanging lid - Aktename

Motivering

Aanleiding en context
De beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 waarin de bestuurscommissie academie werd samengesteld.

Het ontslag van Jean-Paul Sanders als lid van de bestuurscommissie academie.

De voordrachtsakte van de Nieuw Nijlen fractie waarin Sarah Diels wordt voorgedragen in de bestuurscommissie academie, ter vervanging van Jean-Paul Sanders.
Argumentatie

De aanstelling van de leden van de bestuurscommissies gebeurt via een gezamenlijke akte van voordracht per fractie, dewelke 8 dagen vóór de raad waarop de commissieleden worden aangeduid aan de voorzitter dient te worden overhandigd. 

De akte van voordracht van de kandidaat-commissieleden van een fractie, dient ten minste ondertekend te zijn door een meerderheid van de leden van die fractie waarvan de kandidaat-commissieleden deel uitmaken.  Niemand kan meer dan één akte ondertekenen per beschikbaar mandaat voor de fractie.

De voorzitter ontving voor de bestuurscommissie academie, tijdig een akte van voordracht voorzien van de nodige handtekeningen en bevestigt de ontvankelijkheid van deze akte van voordracht, waarbij voor de Nieuw Nijlen fractie Sarah Diels wordt voorgedragen ter vervanging van Jean-Paul Sanders.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41, met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad, waarin o.m. is bepaald dat het inrichten van adviesraden en overlegstructuren tot de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad behoort. 

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld door de gemeenteraad, in zitting van 12 maart 2019, en waarin hoofdstuk 10 handelt over de bestuurscommissies. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Akte te nemen dat met ingang van heden tot en met 31 december 2024 voor de Nieuw Nijlen fractie in de bestuurscommissie academie Sarah Diels wordt aangeduid als stemgerechtigd lid ter vervanging van Jean-Paul Sanders.

4.

2021_GR_00039 - IGEMO - Verzoek tot verlenging van de statutaire duurtijd van de intergemeentelijke vereniging - Goedkeuring

Verdaagd
5.

2021_GR_00040 - IGEMO - Algemene vergadering van 23 april 2021- goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger - Goedkeuring

Verdaagd
6.

2021_GR_00041 - Voorkeursbesluit - Complex project - Herinrichting stationsomgeving Kessel - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00041 - Voorkeursbesluit - Complex project - Herinrichting stationsomgeving Kessel - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 17
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Lien Du Four, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Dorien Van Assche, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Simon Kenens, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 10
Leo Verelst, Johan Van Dessel, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_GR_00041 - Voorkeursbesluit - Complex project - Herinrichting stationsomgeving Kessel - Goedkeuring

2021_GR_00041 - Voorkeursbesluit - Complex project - Herinrichting stationsomgeving Kessel - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten.

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur heeft sinds 2009 signalen en voorstellen ontvangen van de eigenaar van de projectsite om deze te transformeren naar een woongebied. Het lokaal bestuur zag dit als een kans om de dorpskern van Kessel-Station nieuw leven in te blazen. Na een eerste reeks ontwerpen die werden aangeleverd door architectenbureau INARCO besliste het lokaal bestuur om de projectsite mee te bekijken in het kader van de herziening van zijn gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. In deze herziening werd voor de site via ontwerpend onderzoek de maximale kansen op dorpskernvernieuwing bekeken met verweving van wonen en werken als centraal aandachtspunt.

De procesaanpak is gebaseerd op de procedure die in het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten werd uitgetekend. De procedure omvat 4 fases (verkenningsfase, onderzoeksfase, uitwerkingsfase en uitvoeringsfase) met drie beslismomenten (startbeslissing, voorkeursbesluit en projectbesluit) en twee openbare onderzoeken (ter voorbereiding van het voorkeurs- en projectbesluit). De onderzoeken en procedures verlopen op een geïntegreerde manier. De nieuwe bijhorende procesaanpak betreft een werkwijze die steunt op participatie, openheid en overleg. De procedure en de nieuwe aanpak beogen samen een efficiënt en kwaliteitsvol proces, dat gericht is op de realisatie van een complex project binnen een aanvaardbare termijn en met een maximaal draagvlak.

Onderstaand een oplijsting van de reeds genomen stappen:

  • Op 3 mei 2016 nam de gemeenteraad een startbeslissing inzake het decreet complexe projecten voor de herinrichting en herbestemming van een industriezone naar een duurzaam woonwerk project, gelegen aan de Lindekensbaan en de stationsomgeving van Kessel.
  • Op 22 mei 2018 nam de gemeenteraad van Nijlen kennis van de stand van zaken inzake de opgemaakte alternatievenonderzoeksnota waarin de alternatieven en de te onderzoeken effecten werden bepaald.
  • Van 1 juni 2018 t.e.m. 30 juni 2018 werd een publieke raadpleging gehouden over de opgemaakte alternatievenonderzoeksnota. Op 5 juni 2018 werd er een infomarkt georganiseerd. Met de publieke raadpleging werden ideeën uitgewisseld voor de invulling van de publieke ruimte en werden de bezorgdheden van de burgers verzameld.
  • Van 1 juni 2018 t.e.m. 16 juli 2018 werd de alternatievenonderzoeksnota voorgelegd aan de verschillende adviesinstanties.
  • Van september 2018 t.e.m. januari 2019 werd de verkregen informatie, suggesties en opmerkingen naar aanleiding van de publieke raadpleging en de adviesronde verzameld en verwerkt in het overwegingsdocument over de alernatievenonderzoeksnota. Nadien werd de alternatievenonderzoeksnota geactualiseerd.
  • Op 13 maart 2019 nam team MER van het Departement Omgeving de beslissing dat het milieugerelateerde effectonderzoek op strategisch niveau kon worden uitgevoerd volgens de methodiek voorgesteld in de AON.
  • Van maart 2019 t.e.m. april 2019 vonden de geïntegreerde effectenonderzoeken plaats.
  • Op 3 juni 2019 nam het college van burgemeester en schepen kennis van de stand van zaken inzake de geïntegreerde effectenonderzoeken.
  • Op 10 september 2019 werd een overleg gehouden tussen het lokaal bestuur, de directie van de school en het overkoepelend bestuursnetwerk “KOBA” zodat alternatief 5 (wonen en woonzorg en herlokalisering van school) voldoende kon afgewogen worden. De directie van de school en het overkoepelend bestuursnetwerk “KOBA” heeft op vraag van lokaal bestuur een haalbaarheidsstudie opgemaakt.
  • Op 24 oktober 2019 werd een toelichting over de stand van zaken gegeven aan de GECORO.
  • Op 4 november 2019 werd een toelichting over de stand van zaken gegeven aan de raadscommissie ruimtelijke ordening.
  • Op 18 december 2019 heeft de directie van de school en het overkoepelend bestuursnetwerk “KOBA” de haalbaarheidsstudie voorgelegd. Uit de studie van de directie van de school en het overkoepelend bestuursnetwerk “KOBA” blijkt een herlokalisatie van de school financieel niet haalbaar. Uit het overleg is gebleken dat er vanuit de directie van de school en het overkoepelend bestuursnetwerk “KOBA” geen verdere interesse is voor een alternatief 5. De school wenst de uitbreidings- en verbouwingsmogelijkheden te zoeken binnen de huidige schoolsite.
  • Van september 2019 t.e.m. december 2019 is de synthesenota opgemaakt.
  • Van januari 2020 tot april 2020 is het voorontwerp voorkeursbesluit voorbereid.
  • Op 7 mei 2020 heeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht gegeven aan het projectteam om het voorontwerp voorkeursbesluit op te stellen.
  • Van 12 mei 2020 t.e.m. 12 juni 2020 werd het voorontwerp voorkeursbesluit voorgelegd aan de verschillende adviesinstanties.
  • Op 4 juni 2020 werd het voorontwerp voorkeursbesluit toegelicht aan de raadscommissie ruimtelijke ordening.
  • In juni 2020 werd de verkregen informatie, suggesties en opmerkingen naar aanleiding van de adviesronde verzameld en verwerkt in een antwoordnota en in het ontwerp voorkeursbesluit. 
  • Op 23 juni 2020 keurde de gemeenteraad het ontwerp voorkeursbesluit goed.
  • In september 2020 en oktober 2020 werd het ontwerp voorkeursbesluit voorbereid in functie van het openbaar onderzoek dat moest gehouden worden over het ontwerp voorkeursbesluit.
  • Van 12 november 2020 t.e.m. 11 januari 2021 werd het ontwerp voorkeursbesluit onderworpen aan een openbaar onderzoek
  • In januari 2021 werd de verkregen informatie, suggesties en opmerkingen naar aanleiding van het openbaar onderzoek verzameld en verwerkt in de antwoordnota die reeds was opgemaakt in functie van de voorgaande adviesronde.
  • In februari 2021 werd de verkregen informatie, suggesties en opmerkingen naar aanleiding van het openbaar onderzoek en de voorgaande adviesronde verwerkt in het voorliggende voorkeursbesluit.

De volgende stap in de procesaanpak is het starten van fase 3, de uitwerkingsfase.

Argumentatie

Op basis van de onderzoeken heeft het projectteam een synthesenota opgemaakt. Alle redelijke alternatieven zijn hierbij gelijkwaardig onderzocht, conform de afspraken in de alternatievenonderzoeksnota. De synthesenota is de aanzet in de richting van het voorkeursbesluit. De synthesenota vat de onderzoeksrapporten over het complex project samen. Het is louter een communicatie-instrument die de inhoud van deze uitgebreide en onderbouwde rapporten vertaalt naar een ruim publiek.

Naar aanleiding van de synthesenota is het voorontwerp voorkeursbesluit opgemaakt. Op basis van de reeds verwerkte resultaten werden bepaalde alternatieven opzij geschoven, tot er uiteindelijk één oplossing overeind blijft, die het voorwerp vormt van het voorontwerp van voorkeursbesluit.

Doelstelling van het complex project “Herinrichting stationsomgeving Kessel” is de transformatie van de projectsite naar een gemengde woon- en werklocatie. Op basis van de verschillende onderzoeken en de resultaten van het gevoerde overleg wordt gekozen voor alternatief  “4A, wonen en woonzorg met buurtgerichte commerciële functie (retail)” en met ruimte voor kleinschalige bedrijvigheid (woon-werkunit uit 4B).

Na de opmaak van het voorontwerp voorkeursbesluit is de synthesenota, het ontwerp van MER en het voorontwerp van voorkeursbesluit bezorgd aan de adviesinstanties.

Na de adviesverlening is het ontwerp voorkeursbesluit opgemaakt dat werd goedgekeurd op 23 juni 2020.

Na goedkeuring werd er een openbaar onderzoek opgestart over het ontwerp voorkeursbesluit.

Na het openbaar onderzoek werd het definitief voorkeursbesluit opgemaakt dat ter goedkeuring voorgelegd wordt aan de gemeenteraad.

Adviezen
Afdelingshoofd ruimte Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het voorkeursbesluit goed.

7.

2021_GR_00042 - Aanvullend verkeersreglement - Bevels Heerdplein - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00042 - Aanvullend verkeersreglement - Bevels Heerdplein - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 26
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Dorien Van Assche, Andre Marien, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Els Herremans, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Simon Kenens, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Stijn Lemmens
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2021_GR_00042 - Aanvullend verkeersreglement - Bevels Heerdplein - Goedkeuring

2021_GR_00042 - Aanvullend verkeersreglement - Bevels Heerdplein - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gereserveerde parkeerplaatsen voor marktwagens op het Bevels Heerdplein op woensdag worden niet langer gebruikt gezien deze handelaar niet meer komt.

Daarnaast gaf de seniorenraad aan dat er vraag is naar een parkeerplaats voor personen met een handicap aan het parochiecentrum in Bevel. Er gaan veel activiteiten door van Okra en ook het Sociaal Restaurant is daar gelegen. Dit trekt veel minder mobiele mensen aan voor wie de parkeerplaats aan de kerk van Bevel te ver is.

Argumentatie

Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:

  • Het gaat over een gemeenteweg; 
  • Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en de regeling van het verkeer;  
  • Het vademecum toegankelijkheid voorziet in de regel minstens 6% van het totaal aantal parkeerplaatsen voor personen met een handicap, indien er meer dan 4 parkeerplaatsen zijn. De plaats moet op minder dan 25m van de ingang ingericht worden, wat de plaats voor personen met een handicap aan de kerk meteen uitsluit (31m).
  • Elk aanvullend reglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat.

Juridische grond

-       de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
-       het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
-       het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
-       het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
-       het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
-       de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
-       de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
-       het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
-       het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op de parking van het Bevels Heerdplein, tegenover het parochiecentrum van Bevel, geldt voor de eerste parkeerplaats aan de linkerkant, die de breedte heeft van twee reguliere parkeerplaatsen:

  • Het parkeren is toegelaten; 
  • Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersbord E9a.

Artikel 2

Op het Bevels Heerdplein ter hoogte van de kerk geldt:

  • Het parkeren is toegelaten;
  • Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
  • Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden E9a
  • De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
  • De verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

Artikel 3

Op het Bevels Heerdplein voor de kerk in de richting van Bevel-dorp geldt:

  • De toegang is verboden in beide richtingen voor iedere bestuurder;
  • De maatregel geldt niet voor ceremoniewagens.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden C3
  • De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV.

Artikel 4

Op het Bevels Heerdplein ter hoogte van het kruispunt met Bevel – Dorp geldt:

  • De bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden B1
  • Wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.

Artikel 5

Op het Bevels Heerdplein van Bevel – Dorp tot de Laarstraat in beide richtingen geldt:

  • De fietsstraat wordt afgebakend. Het begin van de fietsstraat wordt aangeduid;
  • Ook het einde van de fietsstraat wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden F111
  • Verkeersborden F113.

Artikel 6

Op het Bevels Heerdplein ter hoogte van het kruispunt met Bevel-Dorp geldt:

  • Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 7

Op het Bevels Heerdplein ter hoogte van het kruispunt met Bevel-Dorp geldt:

  • De bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Een plateau.

Artikel 8

De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

- aanvullend reglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 3 april 2007 voor het vrijhouden van een parkeerplaats voor marktwagens aan het Bevels Heerdplein.

Artikel 9

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 10

De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.

Artikel 11

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Artikel 12

Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:

-    de deputatie van de provincie Antwerpen 

-    de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen 

-    de griffier van de politierechtbank van Mechelen 

-    de griffier van het vredegerecht van Lier

-   de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.

Artikel 13

De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.

IR 6.

2021_VVB_00005 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: De sterren van cinema Nova

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
IR 6.

2021_VVB_00005 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: De sterren van cinema Nova

2021_VVB_00005 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: De sterren van cinema Nova

Motivering

Indiener(s)
Leo Verelst
Tijdstip van indienen
do 25/02/2021 - 22:58
Toelichting

Voorstel

Tien jaar geleden, in 2011, sloot cinema Nova de deuren. Een stukje cultureel erfgoed verdween uit ons straatbeeld. 

Om de culturele waarde van cinema Nova voor de toekomst te bewaren, werd de projectontwikkelaar die het gebouw kocht, opgelegd dat hij de gevel in zijn oorspronkelijke staat in stand moest houden. Zo zou de Nova toch altijd en beetje aanwezig blijven in het straatbeeld en in ons geheugen. 

Ter gelegenheid van het Nijlens filmfestival Brilante films dat gedurende een aantal jaren doorging in de Nova, kregen een aantal bekende acteurs en regisseurs een ster die, net als op in de walk of fame op Hollywood Boulevard, werd ingemetseld in het voetpad voor het cinemagebouw. Zo kregen Jan Verheyen, Marie Vinck en Barbara Sarafian Bij de renovatie van het pand werden de sterren verwijderd en ergens veilig bewaard door de gemeentediensten. Aan de voormalige eigenaars van de cinema werd destijds de belofte gedaan dat de sterren na de verbouwing opnieuw hun plaats zouden krijgen in het voetpad. De werken zijn intussen achter de rug en we zijn intussen in 2021, tien jaar na de sluiting van onze dorpscinema. Een ideaal moment, vinden wij, om de sterren opnieuw aan te brengen in het voetpad zodat de herinnering aan cinema Nova op die manier weer vereeuwigd wordt.  

Van de gelegenheid kan dan ook meteen gebruik gemaakt worden om de laatste werkjes aan de Nova af te werken. Zo staan er al enkele jaren enkele paaltjes te verkommeren en moet het plantvak voor het gebouw nog worden heraangelegd. 

Wij stellen dus voor om op korte termijn de sterren terug aan te brengen in het voetpad op de oorspronkelijke locatie voor het cinemagebouw. 

Antwoord schepen Luc Luyten

We mochten inderdaad tussen 2006 en 2011 heel wat schoon en bekend volk ontvangen in Cinema Nova op de VIP-avonden van het filmfestival ‘Briljante Films’.

Ter info, op een rijtje:  Marie Vinck (2011), Barbara Sarafian, Mathias Sercu, Michel Van Dousselaere (2010), Veerle Dobbelaere (2009), Pepijn Caudron, Koen De Graeve (2008), Jan Verheyen (2007), Lieven Debrauwer (2006).

Het klopt dat hun naam op een ster in het voetpad werd vereeuwigd en dat deze werden weggehaald tijdens de verbouwingswerken aan het oude cinemagebouw.

We staan volledig achter het voorstel om dit jaar, net 10 jaar later, de sterren hun vertrouwde plek terug te geven om zowel ‘de Nova’ als haar bekende gasten te blijven herinneren. Er zal opdracht gegeven worden aan de diensten om hiervoor het nodige te doen. 

Antwoord schepen Paul Laurijssen

De paaltjes werden destijds weggehaald voor het plaatsen van bouwkraan. Deze zullen op korte termijn teruggeplaatst worden door facility en het plantvak zal op korte termijn vernieuwd worden.

Besluit

Voor raadslid Leo Verelst zijn deze antwoorden voldoende en hoeft er niet gestemd te worden over dit punt.

IR 1.

2021_MV_00007 - Mondelinge vraag van raadslid Leo Verelst: Testopstelling Zandlaan, Klokkenlaan en Boshoek (deze vraag werd gesteld in de vorige gemeenteraad)

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
IR 1.

2021_MV_00007 - Mondelinge vraag van raadslid Leo Verelst: Testopstelling Zandlaan, Klokkenlaan en Boshoek (deze vraag werd gesteld in de vorige gemeenteraad)

2021_MV_00007 - Mondelinge vraag van raadslid Leo Verelst: Testopstelling Zandlaan, Klokkenlaan en Boshoek (deze vraag werd gesteld in de vorige gemeenteraad)

Motivering

Indiener(s)
Leo Verelst
Tijdstip van indienen
do 18/02/2021 - 15:56
Toelichting

Zie audioverslag-zittingsverslag.

IR 7.

2021_MV_00013 - Mondelinge vraag van raadslid Leo Verelst: Situatie proefopstelling Klokkenlaan-Zandlaan en omgeving

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
IR 7.

2021_MV_00013 - Mondelinge vraag van raadslid Leo Verelst: Situatie proefopstelling Klokkenlaan-Zandlaan en omgeving

2021_MV_00013 - Mondelinge vraag van raadslid Leo Verelst: Situatie proefopstelling Klokkenlaan-Zandlaan en omgeving

Motivering

Indiener(s)
Leo Verelst
Tijdstip van indienen
do 25/02/2021 - 23:48
Toelichting

Zie audioverslag / zittingsverslag.

IR 4.

2021_MV_00011 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn Lemmens: "Testopstelling Zandlaan/Klokkenlaan"

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
IR 4.

2021_MV_00011 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn Lemmens: "Testopstelling Zandlaan/Klokkenlaan"

2021_MV_00011 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn Lemmens: "Testopstelling Zandlaan/Klokkenlaan"

Motivering

Indiener(s)
Stijn Lemmens
Tijdstip van indienen
wo 24/02/2021 - 22:19
Toelichting

Zie audioverslag / zittingsverslag.

IR 2.

2021_MV_00008 - Mondelinge vraag van raadslid Leo Verelst: Stand van zaken debiteurenbeheer lokaal bestuur (deze vraag werd gesteld in de vorige gemeenteraad)

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
IR 2.

2021_MV_00008 - Mondelinge vraag van raadslid Leo Verelst: Stand van zaken debiteurenbeheer lokaal bestuur (deze vraag werd gesteld in de vorige gemeenteraad)

2021_MV_00008 - Mondelinge vraag van raadslid Leo Verelst: Stand van zaken debiteurenbeheer lokaal bestuur (deze vraag werd gesteld in de vorige gemeenteraad)

Motivering

Indiener(s)
Leo Verelst
Tijdstip van indienen
ma 22/02/2021 - 18:55
Toelichting

Deze vraag werd beantwoord in de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van vandaag. Zie audioverslag/zittingsverslag raad voor maatschappelijk welzijn.

IR 3.

2021_MV_00012 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken: Huis met doorgang kerkplein en grond Nonnenstraat / Zwanenstraat

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
IR 3.

2021_MV_00012 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken: Huis met doorgang kerkplein en grond Nonnenstraat / Zwanenstraat

2021_MV_00012 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken: Huis met doorgang kerkplein en grond Nonnenstraat / Zwanenstraat

Motivering

Indiener(s)
Jan Verbraecken
Tijdstip van indienen
do 25/02/2021 - 07:32
Toelichting

Zie audioverslag / zittingsverslag.

IR 5.

2021_MV_00010 - Mondelinge vraag van raadslid Joris De Bondt: Kerkhof Oude Bevelsesteenweg Kessel

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
IR 5.

2021_MV_00010 - Mondelinge vraag van raadslid Joris De Bondt: Kerkhof Oude Bevelsesteenweg Kessel

2021_MV_00010 - Mondelinge vraag van raadslid Joris De Bondt: Kerkhof Oude Bevelsesteenweg Kessel

Motivering

Indiener(s)
Joris De Bondt
Tijdstip van indienen
di 23/02/2021 - 23:17
Toelichting

Zie audioverslag / zittingsverslag.

8.

2021_GR_00043 - Mondelinge vragen ingediend tijdens de vergadering - Kennisneming

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
8.

2021_GR_00043 - Mondelinge vragen ingediend tijdens de vergadering - Kennisneming

2021_GR_00043 - Mondelinge vragen ingediend tijdens de vergadering - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.

Juridische grond

Artikel 4 §4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 12 maart 2019.

Aanleiding en context

De raadsleden kunnen mondelinge vragen stellen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen.

Zie zittingsverslag/audioverslag.