Terug
Gepubliceerd op 02/04/2021

2021_GR_00049 - Aanpassing aanvullend reglement Stationssteenweg - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 30/03/2021 - 20:30 Refter Githo Nijlen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur

Secretaris

Iris Mulkens, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00049 - Aanpassing aanvullend reglement Stationssteenweg - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 26
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Stijn Lemmens, Dorien Van Assche, Andre Marien, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Els Herremans, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Simon Kenens, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Ingrid Van Wunsel
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00049 - Aanpassing aanvullend reglement Stationssteenweg - Goedkeuring 2021_GR_00049 - Aanpassing aanvullend reglement Stationssteenweg - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:

  • Het gaat over een gemeenteweg.
  • Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en de regeling van het verkeer op deze parking. Doordat wagens parkeren ter hoogte van de fietsenstalling, ontstaan er conflicten tussen parkerende wagens en fietsers.
  • Elk aanvullend reglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat.
  • Dit aanvullend reglement is geldig in combinatie met het aanvullend reglement van de gemeente Nijlen betreffende de snelheidszones en de bebouwde kommen.

Argumentatie

Om de conflicten tussen parkerende wagens en fietsers op te lossen, wordt er een parkeerverbod ingevoerd ter hoogte van de fietsenstalling. Zo hebben fietsers de ruimte om veilig hun fiets uit de stalling te nemen en zich naar de uitgang van de parking te begeven. Om de vele in- en uitrijdende bewegingen tegen te gaan, worden er geen bijkomende kortparkeerplaatsen op de parking van het station gecreƫerd, kortparkeerders worden verwezen naar de parking aan de kerk, gelegen in een zone met parkeerkaart.

Juridische grond

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoƶrdineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
- het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010; 
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Adviezen

Teamleider logistiek Gunstig onder voorwaarden

Bord om F99a flankeren met een extra informatiebord lijkt mij overbodig. De weg is momenteel ook afgesloten en bovendien kent iedereen die een rijbewijs b heeft in principe het bord. Bovendien, het voorstel van de tekst die op het bord zou moeten komen lijkt mij niet doenbaar, daar dit enorm veel tekst is voor een bord van 900 x 600 en dan moeten we al naar een groter bord gaan kijken wat we goed moeten afwegen of we dit willen doen. Eventueel een weekje de lichtkrant plaatsen maar ook hiervoor blijft het veel tekst.

Wat wel verwarring kan slaan is dat het bord eigenlijk aangeeft dat je maar 30km/uur mag rijden. Door speedpedelecs toe te laten bestaat er een kans dat de snelheid toch overschreden zal worden.

Ook bij fietsstraten gaan we al oranje onderborden voorzien, hierbij dat het wel degelijk over de snelheid/veiligheid gaat en het bovendien een veel jonger bord is.

Kostprijs trage weg: 

Bij borden 400 x 400 = € 250, 00 incl. palen en btw (exclusief flankeerbord en werkuren)

Bij borden 700 x 700 = € 267,00 incl. palen en btw (exclusief flankeerbord en werkuren)


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op de Stationssteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Liersesteenweg, Nieuwstraat, Landstraat, Pastoriestraat, Grote Puttingbaan, Ringstraat, Fortstraat, Kleine Putingbaan en ter hoogte van huisnummer 85 en 216 geldt:

  • Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 2

Op de Stationssteenweg van huisnummer 2 tot huisnummer 67 geldt:

  • Het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen;
  • Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden E9b;
  • De verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

Artikel 3

Op de stationssteenweg vanaf het kruispunt met de Nieuwstraat in de richting van de Liersesteenweg geldt:

  • Verboden rijrichting  voor iedere bestuurder;
  • De maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.

In de tegenovergestelde richting geldt:

  • Toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
  • Fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A mogen in beide richtingen rijden. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden C1;
  • De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3;
  • Verkeersborden F19;
  • De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M5.

Artikel 4

Op de Stationssteenweg ter hoogte van huisnummer 2, 76 en 187 geldt:

  • De bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Een plateau.

Artikel 5

Op de Stationssteenweg ter hoogte van huisnummer 72 en 187 geldt:

  • Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode.

Artikel 6

Op de Stationssteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwstraat geldt:

  • De bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden B5.

Artikel 7

Op de Stationssteenweg van huisnummer 67 tot het kruispunt met de Kleine Puttingbaan aan de kant van de onpare huisnummers geldt:

  • Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Dit wordt gesignaleerd door:

Verkeersborden D7.

Artikel 8

Op de Stationssteenweg ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Nieuwstraat enerzijds, en met de Kleine Puttingbaan anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:

  • De bestuurders hebben voorrang.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden B15.

Artikel 9

Op de Stationssteenweg van het kruispunt met de Kleine Puttingbaan tot huisnummer 165 geldt:

  • Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te verschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.

Artikel 10

 In het gebied Kessel-Station begrensd door Emblemsesteenweg nummer 45 en Stationssteenweg nummer 135 geldt:

In het gebied begrensd door Stationssteenweg nummer 71 en Grote steenweg nummer 6 geldt:

  • De bebouwde kom wordt afgebakend. Het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid;
  • Ook het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden F1b;
  • Verkeersborden F3b.

Artikel 11

Op de Stationssteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Pastoriestraat geldt:

  • Het is verboden links af te slaan;
  • De maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden C31a;
  • De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3.

Artikel 12

Op de Stationssteenweg, op de parking van Kessel station, ter hoogte van de fietsenstalling geldt: 

  • Stilstaan en parkeren is verboden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersbord E3
  • Begin en einde van de zone wordt aangeduid.

Artikel 13

Op de Stationssteenweg wordt voor de trage weg, vertrekkende vanaf de parking van Kessel station, richting Suikertorenweg volgende maatregel ingevoerd:

  • De toegang wordt in beide richtingen uitsluitend toegestaan voor voetgangers, fietsers en speedpedelecs;
  • De gebruikers moeten het deel van de openbare weg voor hen voorbehouden volgen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersbord F99a.

Het einde van de zone wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersbord F101a.

Artikel 14

De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • het aanvullende reglement betreffende de Stationssteenweg dd. 1/07/2014;
  • het aanvullende reglement betreffende de Stationssteenweg dd. 4/09/2018.

Artikel 15

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 16

De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.

Artikel 17

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Artikel 18

Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:

  • de deputatie van de provincie Antwerpen;
  • de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen;
  • de griffier van de politierechtbank van Mechelen;
  • de griffier van het vredegerecht van Lier;
  • de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.

Artikel 19

De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend reglement goed.