Lokaal bestuur Nijlen heeft op 20 mei 2021 een aanvraag om omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het oprichten van een meergezinswoning met 10 woongelegenheden en 2 handelsruimtes en oprichten afzonderlijk bijgebouw.
Ligging: Bouwelsesteenweg ZN te 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie D nrs. 152/L en 151/V.
De aanvraag is gelegen aan de Bouwelsesteenweg. In deze aanvraag wordt een nieuw ontworpen wegtracé / trage verbinding voorzien.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De aanvraag is gelegen aan de Bouwelsesteenweg, ter hoogte van nummers 5 en 13.
De ontworpen meergezinswoning met handelsruimtes wordt voorzien langs de uitgeruste gewestweg aan de Bouwelsesteenweg. Het nieuw ontworpen wegtracé / trage verbinding wordt rechts van het bouwvolume voorzien met een oprit van 4,5 m breed ter hoogte van de rooilijn. Deze oprit bestaat uit een asymmetrisch karrespoor waarbij het linkerspoor 1 m breed is en het rechterspoor 2vm, zodat dit brede spoor voor een dubbel gebruik dienst kan doen: zowel voor auto’s als voor fietsers/voetgangers. Er wordt in deze zone een openbare erfdienstbaarheid voorzien voor traag verkeer zodat de verbinding tussen de Bouwelsesteenweg en het achterliggende groengebied gemaakt kan worden, in het geval het achterliggend groengebied ooit toegankelijk wordt gemaakt. De oprit ligt op de perceelgrens zoals toegelaten in het RUP (“de oprit in de zijtuinstrook kan tot tegen de perceelgrens worden geplaatst omwille van een functionele oprit kleinhandel”).
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 14 juli 2021 tot 12 augustus 2021 en er werden 2 bezwaarschriften ingediend waarvan 1 met bemerkingen over de nieuw ontworpen wegtracé / trage verbinding.
De bezwaarschriften handelen over:
* de nieuw ontworpen wegtracé / trage verbinding:
In het kader van de voorliggende aanvraag is advies gevraagd aan het Agentschap Wegen & Verkeer. Het Agentschap Wegen & Verkeer verleent een voorwaardelijk gunstig advies betreffende voorliggende aanvraag gezien de aanvraag in overeenstemming is met de algemene en de bijzondere voorwaarden.
De overige bezwaren over o.a. afsluiting/omheining perceelsgrens, bouwhoogte meergezinswoning, misbruik van parking, impact op scheidingslijn, wateroverlast en mogelijkheid tot concurrerende activiteiten,... handelen niet over de zaak van de wegen en dienen niet behandeld te worden in deze fase van de procedure.
De voorgestelde nieuw ontworpen wegtracé / trage verbinding tussen de Bouwelsesteenweg en het achterliggende groengebied is toekomstgericht een verbetering van de verkeersveiligheid op de Bouwelsesteenweg. Door de trage verbinding wordt het beleidsthema 'fietser op de eerste plaats' uit het beeldkwaliteitsplan van de gemeente sterk onderstreept, en zet deze trage verbinding mee in om het verplaatsingsgedrag binnen het kerngebied van onze gemeente positief te beïnvloeden.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlendende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van de gewijzigde inrichting van het wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
De gemeenteraad keurt de nieuw ontworpen wegtracé / trage verbinding goed.