Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 24 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 12 maart 2019.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 5 oktober 2021 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 5 oktober 2021 zijn opgemaakt en kunnen worden goedgekeurd.
In agendapunt 3 'Bureau voor deontologie - huishoudelijk reglement' werd in artikel 1 van het huishoudelijk reglement van het bureau voor deontologie de datum rechtgezet waarop de deontologische code werd goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, nl. 5 oktober 2021 i.p.v. 6 oktober 2020.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 5 oktober 2021 worden goedgekeurd.
In de gemeenteraad van 5 oktober 2021 werd kennisgenomen van het ontslag van gemeenteraadslid Julie Van Roey.
Bijgevolg kan zij geen deel meer uitmaken van de verschillende raadscommissies waarvoor zij was aangeduid door de CD&V fractie en worden volgende gemeenteraadsleden voorgedragen om in haar opvolging te voorzien:
- voor de raadscommissie basisonderwijs Griet Van Olmen;
- voor de raadscommissie milieu, duurzaamheid en afvalbeleid Peter De Lens;
- voor de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag Charlotte Op de Beeck.
Tevens wordt kennisgenomen van het ontslag van raadslid Charlotte Op de Beeck in de raadscommissie intergemeentelijke samenwerking & verzelfstandigde agentschappen. Ter vervanging van Charlotte Op de Beeck draagt de CD&V fractie Peter De Lens voor.
De vervanging van een vertegenwoordiger van een politieke fractie gebeurt door middel van een voordrachtsakte, ten minste ondertekend door een meerderheid van de leden van de fractie waarvan de kandidaat deel van uitmaakt. Indien de fractie van het kandidaat-commissielid slechts uit twee verkozenen bestaat, volstaat de handtekening van een van hen.
De voorzitter van de gemeenteraad ontving tijdig de voordrachtsakten van de CD&V fractie ter vervanging Julie Van Roey en Charlotte Op de Beeck in verschillende raadscommissies.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 37, met betrekking tot de oprichting van raadscommissies.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld door de gemeenteraad, in zitting van 12 maart 2019, en waarin hoofdstuk 9 handelt over de raadscommissies.
De beslissingen van de gemeenteraad van 12 maart 2019 waarbij voor deze legislatuur de verschillende raadscommissies werden samengesteld.
Akte te nemen dat met ingang van heden tot en met 31 december 2024 volgende raadsleden worden aangeduid als stemgerechtigd lid voor de CD&V fractie in de verschillende raadscommissies en dit in vervanging van Julie Van Roey:
- Griet Van Olmen in de raadscommissie basisonderwijs;
- Peter De Lens in de raadscommissie milieu, duurzaamheid en afvalbeleid;
- Charlotte Op de Beeck in de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag.
Akte te nemen dat met ingang van heden tot en met 31 december 2024 raadslid Peter De Lens wordt aangeduid als stemgerechtigd lid voor de CD&V fractie in de raadscommissie intergemeentelijke samenwerking en verzelfstandigde agentschappen en dit in vervanging van raadslid Charlotte Op de Beeck.
De gemeente Nijlen is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De mail van 17 september 2021 van IOK Afvalbeheer, Antwerpseweg 1 te 2440 Geel, waarin zij melden dat de raad van bestuur heeft beslist een voorstel tot statutenwijziging ter goedkeuring voor te leggen aan de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021.
Naar aanleiding van wijzigingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur, dient IOK Afvalbeheer zijn statuten aan te passen.
De behandeling van deze statutenwijziging wordt geagendeerd op de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021.
De statutenwijziging werd minstens 90 dagen voor deze algemene vergadering voorgelegd aan ons bestuur.
De statutenwijziging kan worden goedgekeurd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 427 dat stelt dat uiterlijk 90 kalenderdagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, het ontwerp van statutenwijziging aan de deelnemers dient bezorgd te worden.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De voorgestelde statutenwijziging van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer wordt goedgekeurd.
De gemeente Nijlen is lid van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
In hun mail van 20 oktober 2021 nodigt IOK Afvalbeheer gemeentebestuur Nijlen uit op de buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op vrijdag 17 december 2021 om 11.45 uur in 'De Casteleer', Pastorijstraat 38 te 2460 Kasterlee. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
IOK Afvalbeheer vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de buitengewone algemene vergadering.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 en van 1 oktober 2019 werd gemeenteraadslid Simon Kenens aangesteld als effectief vertegenwoordiger en schepen Luc Luyten als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van IOK Afvalbeheer en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer, conform de beslissing van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid TITEL 3. De intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer van 17 december 2021 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer vastgesteld op 17 december 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De gemeente Nijlen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging IOK.
De mail van 17 september 2021 van IOK, Antwerpseweg 1 te 2440 Geel, waarin zij melden dat de raad van bestuur heeft beslist een voorstel tot statutenwijziging ter goedkeuring voor te leggen aan de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021.
Naar aanleiding van wijzigingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur, dient IOK zijn statuten aan te passen.
De behandeling van deze statutenwijziging wordt geagendeerd op de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021.
De statutenwijziging werd minstens 90 dagen voor deze algemene vergadering voorgelegd aan ons bestuur.
De statutenwijziging kan worden goedgekeurd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 427 dat stelt dat uiterlijk 90 kalenderdagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, het ontwerp van statutenwijziging aan de deelnemers dient bezorgd te worden.
De statuten van de dienstverlenende vereniging IOK.
De voorgestelde statutenwijziging van de dienstverlenende vereniging IOK wordt goedgekeurd.
De gemeente Nijlen is lid van de dienstverlenende vereniging IOK.
In hun mail van 20 oktober 2021 nodigt IOK gemeentebestuur Nijlen uit op de buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op vrijdag 17 december 2021 om 11.00 uur in 'De Casteleer', Pastorijstraat 38 te 2460 Kasterlee. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
IOK vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 van de dienstverlenende vereniging IOK worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 en 1 oktober 2019 werd raadslid Simon Kenens aangesteld als effectief vertegenwoordiger en schepen Luc Luyten als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van IOK en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van IOK, conform de beslissing van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid TITEL 3. De intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging IOK.
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IOK van 17 december 2021 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van IOK vastgesteld op 17 december 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging IOK.
De gemeente Nijlen is lid van Fluvius Antwerpen.
In hun brief van 23 september 2021 roept Fluvius Antwerpen gemeentebestuur Nijlen op om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering, die zal plaatsvinden op woensdag 22 december 2021 om 18.00 uur in Kasteel van Brasschaat, Hemelhoevedreef 1 te 2930 Brasschaat.
Fluvius Antwerpen bezorgt hiervoor de nodige documentatiestukken en de agenda:
Fluvius Antwerpen vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de buitengewone algemene vergadering.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 22 december 2021 van Fluvius Antwerpen worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd schepen Paul Laurijssen aangesteld als effectief vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen aangesteld en op de gemeenteraad van 4 februari 2020 werd Annelies Van Looy als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen aangesteld op de algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen, conform de beslissing van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Fluvius Antwerpen.
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 22 december 2021 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen vastgesteld op 22 december 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Fluvius Antwerpen.
De gemeente Nijlen is lid van Fluvius OV.
In hun aangetekend schrijven van 27 september 2021 roept Fluvius OV gemeentebestuur Nijlen op om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op maandag 6 december 2021. De vergadering zal op digitale wijze gehouden worden.
Fluvius OV bezorgt hiervoor de nodige documentatiestukken en de agenda:
Fluvius OV vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de buitengewone algemene vergadering.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 6 december 2021 van Fluvius OV worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd burgemeester Paul Verbeeck aangesteld als effectief vertegenwoordiger en schepen Paul Laurijssen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van Fluvius OV en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius OV, conform de beslissing van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Fluvius OV.
De agendapunten van de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 6 december 2021 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV vastgesteld op 6 december 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Fluvius OV.
De gemeente Nijlen is lid van de dienstverlenende vereniging TMVS.
In hun aangetekend schrijven van 1 oktober 2021 nodigt de TMVS dv gemeentebestuur Nijlen uit op de buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op dinsdag 14 december 2021 om 14.30 uur. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
TMVS dv vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeente Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2021 van de dienstverlenende vereniging TMVS worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd schepen Bert Celis aangesteld als effectief vertegenwoordiger en raadslid Victor De Groof als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van TMVS dv en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van TMVS dv, conform de beslissing van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging TMVS.
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging TMVS dv van 14 december 2021 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens gemeente Nijlen alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging TMVS.
De gemeente Nijlen is lid van de dienstverlenende vereniging IKA.
In hun aangetekende brief van 19 oktober 2021 nodigt IKA gemeentebestuur Nijlen uit op de algemene vergadering die zal plaatsvinden op dinsdag 14 december 2021 om 19.30 uur in Aldhem, Jagersdreef 1 te 2880 Grobbendonk. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
Afhankelijk van de dan geldende maatregelen in de strijd tegen het coronavirus en de impact hiervan op deze vergadering, kan indien noodzakelijk overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
IKA vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2021 van de dienstverlenende vereniging IKA worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd schepen Luc Luyten aangesteld als effectief vertegenwoordiger en op 4 februari 2020 raadslid Annelies Van Looy als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van IKA en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van IKA, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De algemene vergadering van IKA valt samen met de gemeenteraad van 14 december 2021. Hierdoor kunnen de vertegenwoordigers niet deelnemen aan de algemene vergadering. Volgens de statuten van IKA kan er enkel volmacht gegeven worden aan raadsleden van de gemeente zelf. Gemeente Nijlen dient zich te verontschuldigen voor deze algemene vergadering van IKA.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid TITEL 3. De intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging IKA.
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA van 14 december 2021 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad beslist om gemeente Nijlen te verontschuldigen voor de buitengewone algemene vergadering van IKA vastgesteld op 14 december 2021, aangezien deze vergadering samenvalt met de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging IKA.
In hun mail van 22 oktober 2021 roept Pidpa gemeentebestuur Nijlen op om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op vrijdag 17 december 2021 om 11.30 uur. Deze vergadering zal digitaal doorgaan. Pidpa bezorgt hiervoor de nodige documentatie en de volgende agenda:
Pidpa vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de buitengewone algemene vergadering.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 van Pidpa worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2020 werd schepen Tom Covens aangesteld als effectief vertegenwoordiger en op 12 maart 2019 raadslid Els Herremans als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van Pidpa en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van Pidpa, conform de beslissing van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Pidpa.
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Pidpa van 17 december 2021 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Pidpa vastgesteld op 17 december 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Pidpa.
De gemeenteraad besliste op 30 maart 2021 om de participatie van de gemeente aan IGEMO niet te verlengen en dit tot er meer duidelijkheid zou zijn rond de regiovorming in Vlaanderen.
Door deze beslissing maakt de gemeente, in toepassing van artikel 423 van het decreet Lokaal Bestuur, niet langer deel uit van IGEMO vanaf 1 januari 2022.
In dezelfde beslissing van 30 maart 2021 sprak de gemeenteraad zich in artikel 2 wel uit over een hernieuwd lidmaatschap dat weliswaar beperkt is tot het D-aandeelhouderschap.
De gemeente gaf hiermee de intentie om vennoot te blijven van IGEMO, mits een duidelijke afbakening van enerzijds het aandeelhouderschap tot 'regionale samenwerking' en anderzijds de engagementen die daaruit voorvloeien.
IGEMO laat via een brief d.d. 20 september 2021 weten dat haar raad van bestuur op 27 augustus 2021 een bestuursnota goedkeurde met daarin de duidelijke verwoording dat het aandeelhouderschap van de gemeente zich louter beperkt tot de werkvorm 'regionaal samenwerkingsverband voor streekbeleid & -ontwikkeling'.
Hierdoor wordt de gemeente geen deelnemer in de functie van de werkvorm 'dienstverlener'.
Het hernieuwen van het lidmaatschap vergt wel een herneming van de decretaal en statutair voorziene procedure tot toetreding.
De gemeenteraad dient hiervoor bij beslissing goedkeuring te verlenen, zodat het verzoek tot toetreding aan de algemene vergadering van IGEMO op 10 december 2021 kan voorgelegd worden ter aanvaarding. Dit is nodig om het huidige en het nieuwe aandeelhouderschap vlot in elkaar te laten overlopen.
Bij aanvaarding door de algemene vergadering stelt de raad van bestuur van IGEMO de uitgifte voor van 688 D-aandelen met een nominale waarde van € 10,00 per aandeel voor. Dit voorstel stemt overeen met de huidige aandelen en kapitaalsinbreng van de gemeente, zijnde € 6 880,00.
Het decreet dat de regiovorming in Vlaanderen zou regelen is tot op heden niet gestemd door het Vlaams parlement.
Bijgevolg is er geen uitsluitsel wat betreft de regiovorming, wat het moeilijk maakt om thans een beslissing te nemen om voor een periode van 18 jaar toe te treden tot de regionale samenwerking voor streekbeleid & -ontwikkeling met de zogenaamde D-aandelen.
Het is dan ook beter om geen voorafname te doen en voorlopig niet toe te treden tot dit regionaal samenwerkingsverband voor streekbeleid & -ontwikkeling.
Vanaf het ogenblik het decreet rond de regiovorming er ligt, kan de gemeenteraad in alle autonomie een nieuwe beslissing nemen om al dan niet toe te treden tot het regionaal samenwerkingsverband voor streekbeleid & -ontwikkeling.
Artikel 423 van het decreet Lokaal Bestuur.
De statuten van IGEMO.
Artikel 41 §2 4° van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
De gemeenteraad besluit niet akkoord te gaan met de hernieuwing van het lidmaatschap met IGEMO, dat weliswaar beperkt is tot de werkvorm 'regionaal samenwerkingsverband voor streekbeleid & - ontwikkeling'.
De gemeenteraad gaat niet akkoord met het voorstel van de raad van bestuur van IGEMO met de uitgifte voor van 688 D-aandelen met een nominale waarde van € 10,00 per aandeel voor.
De gemeente Nijlen is lid van de dienstverlenende vereniging IGEMO.
In hun aangetekende brief van 27 oktober 2021 nodigt IGEMO gemeentebestuur Nijlen uit op de algemene vergadering die zal plaatsvinden op vrijdag 10 december 2021 om 17.30 uur te Mechelen, Schoutetstraat 2, zaal Schelde. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
IGEMO vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 10 december 2021 van de dienstverlenende vereniging IGEMO worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 11 juni 2019 werd burgemeester Paul Verbeeck aangesteld als 1ste afgevaardigde en schepen Bert Celis als 2de afgevaardigde van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van IGEMO.
De afgevaardigde dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van IGEMO, conform de beslissing van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid TITEL 3. De intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging IGEMO.
De agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IGEMO van 10 december 2021 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad draagt de aangeduide afgevaardigden op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van IGEMO vastgesteld op 10 december 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Omwille van gewijzigde wetgeving dienen verschillende artikels te worden aangepast of toegevoegd in de rechtspositieregeling.
Om enkele artikels te verduidelijken en een mogelijks foutieve interpretatie te vermijden is het aangewezen om de betreffende artikels aan te passen.
De afspraken betreffende de gevarentoelage werden geëvalueerd. De gemaakte afspraken worden best toegevoegd in de rechtspositieregeling zodat alle personeelsleden hier kennis van hebben.
Er dient te worden vastgelegd welke functies een permanente gevarentoelage ontvangen zodat hierover meer duidelijkheid is.
Voor een betere praktische toepasbaarheid wordt voorgesteld om de tekst betreffende het ziekteverlof aan te passen en te rekenen, af te ronden in uren bij de berekening van het ziektekrediet in plaats van in dagen.
De ontwerptekst met de wijzigingen aan de rechtspositieregeling wordt besproken.
De rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel, goedgekeurd door de gemeente- en OCMW-raad op 2 mei 2017, zoals laatst gewijzigd in zitting van 17 november 2020.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies.
Omwille van gewijzigde wetgeving zijn er aanpassingen nodig aan de rechtspositieregeling.
Ter verduidelijking is het aangewezen om enkele artikels van de rechtspositieregeling aan te passen.
De afspraken betreffende de gevarentoelage werden geëvalueerd. De gemaakte afspraken worden best toegevoegd in de rechtspositieregeling zodat alle personeelsleden hier kennis van hebben.
Voor een betere praktische toepasbaarheid wordt voorgesteld om de tekst betreffende het ziekteverlof aan te passen.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 augustus 2021 waarin het college principieel akkoord gaat met de aanpassingen in de rechtspositieregeling:
Het bijzonder onderhandelingscomité van 15 september 2021 waarin er onderhandeld werd met de vakorganisaties over de voorgestelde wijzigingen aan de rechtspositieregeling. De onderhandeling werd afgesloten en bekrachtigd door een ondertekend protocol van akkoord.
De aanpassingen in de rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel worden goedgekeurd.
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 januari 2022.
De wet van 18 maart 2016 tot overname van in het bijzonder de Gemeenschappelijke Sociale Dienst (GSD) van de dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels, door de FPD.
De omzendbrief BA 2000/14 van 22 december 2000 van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden betreffende de verplichte toekenning van een hospitalisatieverzekering aan het personeel van de lokale besturen.
Het sectoraal akkoord 1999-2001 voor het personeel van de lokale overheden van de Vlaamse Gemeenschap, meegedeeld bij omzendbrief nummer BA 2001-03 van 27 april 2001.
Het feit dat de Federale Pensioendienst (FPD), in naam van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten, een offerteaanvraag conform de wet op de overheidsopdrachten heeft georganiseerd.
Het feit dat de gemeenteraad op 30 maart 2021 akkoord ging dat het gemeentebestuur aansluit tot de kaderovereenkomst (2022-2025) inzake collectieve hospitalisatie van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale dienst.
De brief van 6 september 2021 van de Gemeenschappelijke Sociale Dienst waarbij de ingeschreven lokale besturen geïnformeerd werden over de gunning van de collectieve hospitalisatieverzekering aan Ethias voor een periode van 4 jaar.
Het collegebesluit van 11 oktober 2021 waarbij het ter goedkeuring voorlegt aan de gemeenteraad dat het gemeentebestuur zal toetreden tot de collectieve hospitalisatieverzekering die de FPD heeft afgesloten met Ethias. De toetreding zal ingaan op 1 januari 2022. De huidige raamovereenkomst met AG Insurance wordt dan ook door de FPD opgezegd en zal stoppen op 31 december 2021.
In 2017 hield DIBISS op te bestaan en integreerde de GSD in de FPD.
Na het volgen van een procedure van openbare aanbesteding, uitgeschreven door de FPD, werd de collectieve hospitalisatieverzekering voor een duur van 4 jaar toegekend aan Ethias. De huidige raamovereenkomst met AG Insurance werd dan ook door de FPD opgezegd en zal stoppen op 31 december 2021.
Ethias neemt de collectieve hospitalisatieverzekering over vanaf 1 januari 2022. Deze overgang vraagt echter een actieve tussenkomst van het bestuur zoals het doorgeven van keuzes en persoonsgegevens om ervoor te zorgen dat de huidige aangeslotenen zonder onderbreking verzekerd blijven.
De voornaamste wijzigingen in vergelijking met de huidige dekking bij AG Insurance zijn:
Om continuïteit en transparantie te blijven garanderen naar onze personeelsleden toe, lijkt het opportuun om dezelfde regeling te behouden zoals deze nu voorzien is namelijk:
Voor de actieve personeelsleden blijft de uitgebreide waarborgformule behouden en voor de aangesloten gepensioneerden, waarvoor de gemeente de premie ten laste neemt, wordt de basisformule toegepast met de mogelijkheid om zelf bij te betalen voor de uitgebreide formule. Voor nieuwe personeelsleden die starten met een contract van onbepaalde duur wordt de uitgebreide formule aangeboden door het bestuur en kunnen de gezinsleden hierbij aansluiten mits een jaarlijkse betaling volgens de voorwaarden in het verzekeringscontract. Personeelsleden die starten met een contract van bepaalde duur, hebben de mogelijkheid om vanaf 6 maanden na indiensttreding in te tekenen op de uitgebreide formule.
De gemeenteraad keurt goed dat het lokaal bestuur toetreedt tot de collectieve hospitalisatieverzekering die de FPD heeft afgesloten met Ethias. De toetreding zal ingaan op 1 januari 2022. De huidige raamovereenkomst met AG Insurance wordt dan ook door de FPD opgezegd en zal stoppen op 31 december 2021.
De gemeenteraad keurt goed dat het lokaal bestuur de premie van deze verzekering volledig ten laste neemt in de uitgebreide formule voor zijn statutaire en contractuele personeelsleden met een contract van onbepaalde duur. Voor de contractuele personeelsleden met een contract van bepaalde duur neemt het bestuur de premie van de verzekering volledig ten laste in de uitgebreide formule vanaf dat zij 6 maanden in dienst zijn.
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 20 mei 2021 een aanvraag om omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het oprichten van een meergezinswoning met 10 woongelegenheden en 2 handelsruimtes en oprichten afzonderlijk bijgebouw.
Ligging: Bouwelsesteenweg ZN te 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie D nrs. 152/L en 151/V.
De aanvraag is gelegen aan de Bouwelsesteenweg. In deze aanvraag wordt een nieuw ontworpen wegtracé / trage verbinding voorzien.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De aanvraag is gelegen aan de Bouwelsesteenweg, ter hoogte van nummers 5 en 13.
De ontworpen meergezinswoning met handelsruimtes wordt voorzien langs de uitgeruste gewestweg aan de Bouwelsesteenweg. Het nieuw ontworpen wegtracé / trage verbinding wordt rechts van het bouwvolume voorzien met een oprit van 4,5 m breed ter hoogte van de rooilijn. Deze oprit bestaat uit een asymmetrisch karrespoor waarbij het linkerspoor 1 m breed is en het rechterspoor 2vm, zodat dit brede spoor voor een dubbel gebruik dienst kan doen: zowel voor auto’s als voor fietsers/voetgangers. Er wordt in deze zone een openbare erfdienstbaarheid voorzien voor traag verkeer zodat de verbinding tussen de Bouwelsesteenweg en het achterliggende groengebied gemaakt kan worden, in het geval het achterliggend groengebied ooit toegankelijk wordt gemaakt. De oprit ligt op de perceelgrens zoals toegelaten in het RUP (“de oprit in de zijtuinstrook kan tot tegen de perceelgrens worden geplaatst omwille van een functionele oprit kleinhandel”).
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 14 juli 2021 tot 12 augustus 2021 en er werden 2 bezwaarschriften ingediend waarvan 1 met bemerkingen over de nieuw ontworpen wegtracé / trage verbinding.
De bezwaarschriften handelen over:
* de nieuw ontworpen wegtracé / trage verbinding:
In het kader van de voorliggende aanvraag is advies gevraagd aan het Agentschap Wegen & Verkeer. Het Agentschap Wegen & Verkeer verleent een voorwaardelijk gunstig advies betreffende voorliggende aanvraag gezien de aanvraag in overeenstemming is met de algemene en de bijzondere voorwaarden.
De overige bezwaren over o.a. afsluiting/omheining perceelsgrens, bouwhoogte meergezinswoning, misbruik van parking, impact op scheidingslijn, wateroverlast en mogelijkheid tot concurrerende activiteiten,... handelen niet over de zaak van de wegen en dienen niet behandeld te worden in deze fase van de procedure.
De voorgestelde nieuw ontworpen wegtracé / trage verbinding tussen de Bouwelsesteenweg en het achterliggende groengebied is toekomstgericht een verbetering van de verkeersveiligheid op de Bouwelsesteenweg. Door de trage verbinding wordt het beleidsthema 'fietser op de eerste plaats' uit het beeldkwaliteitsplan van de gemeente sterk onderstreept, en zet deze trage verbinding mee in om het verplaatsingsgedrag binnen het kerngebied van onze gemeente positief te beïnvloeden.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlendende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van de gewijzigde inrichting van het wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
De gemeenteraad keurt de nieuw ontworpen wegtracé / trage verbinding goed.
Voor Nijlen is er een bedrag van € 220.154,24 voorzien in het noodfonds Vlaamse overheid.
Indirecte ondersteuning - reglement voor de verdeling van de middelen uit het Vlaams noodfonds voor corona-ondersteuning van jeugd-, cultuur- en sportverenigingen
Sinds oktober 2021 worden de publiek toegankelijke activiteiten terug georganiseerd en loopt de werking van het Nijlense verenigingsleven weer zoals voor covid-19.
Van het coronabudget 2021 is er nog € 22 320,00 over en er dringen zich ondersteuningsnoden op o.b.v. nieuwe regelgeving rond de CO2-meters.
CO2-meters
Wetgeving: MB 25 augustus 2021 m.b.t. indoorinfrastructuur:
Voor wie gelden de regels?
Voor sportclubs en parochiale zalen is dit een serieuze investering. Er wordt dan ook voorgesteld om per CO2-meter een subsidie te geven van € 130,00 of een terugbetaling met een maximum van € 130,00.
Scholen komen voor de subsidie in aanmerking als ze een ventilatieplan hebben en enkel voor die lokalen die buiten de schooluren ter beschikking worden gesteld aan erkende Nijlense verenigingen.
Voor jeugdverenigingen zijn CO2-meters nog niet verplicht maar niemand weet of dit zo gaat blijven. Het is aan te raden om jeugdverenigingen ook te stimuleren om minstens een CO-2-meter aan te kopen.
MB 25 augustus 2021 m.b.t. ventilatie indoorinfrastructuur.
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement 'Corona-ondersteuning van CO2 meters' goed.
Ik kom terug op een vraag die ik eerder gesteld heb aan de voorzitter van de gemeenteraad en aan het fractieleidersoverleg.
Wanneer de oppositie als bijkomend punt op de gemeenteraad of OCMW-raad een mondelinge vraag agendeert, wordt hiervan een agendapunt aangemaakt in Green Valley. De leden van de gemeenteraad kunnen de toelichting en dus de exacte vraag terugvinden in Green Valley. Wanneer de raadszitting evenwel wordt afgesloten, verdwijnt de tekst uit het agendapunt in Green Valley. Niemand kan dan nog de exacte vraag zoals ze schriftelijk is gesteld, terugvinden in Green Valley. Ook in het zittingsverslag wordt, conform het huishoudelijk reglement, geen melding gemaakt van de mondelinge vraag.
Tijdens het fractieleidersoverleg werd gesteld dat deze vraag kan behandeld worden wanneer we het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zouden herbekijken. Aangezien dit nog wel eventjes op zich kan laten wachten, vraagt Nieuw Nijlen om dringend een tijdelijke oplossing te voorzien voor dit probleem. Wij vinden het immers niet kunnen dat van een mondelinge vraag niets meer terug te vinden is in Green Valley terwijl van alle andere door de meerderheid geagendeerde punten de toelichting wel zichtbaar blijft in Green Valley.
Voorstel
Wij stellen voor dat er, in afwachting van de herziening van het huishoudelijk reglement, een tijdelijke oplossing gezocht wordt om met onmiddellijke ingang op een of andere manier de mondelinge vragen zichtbaar te maken voor de raadsleden, ofwel in de toepassing Green Valley ofwel op een andere locatie.
Antwoord door voorzitter Ferdi Heylen
Op ons fractieleidersoverleg van einde september heb je inderdaad die vraag gesteld.
Het klopt dat de exacte vraag zoals ze schriftelijk is gesteld na de zitting niet terug te vinden is in Green Valley na afsluiting van de raadszitting. Dat is uiteraard niet handig. We hebben dat toen besproken en dachten dat er een eenvoudige mogelijkheid was om dat te verhelpen. Helaas bleek achteraf dat dit toch niet zomaar kon. Onze medewerker heeft toen navraag gedaan bij Green Valley, onze software leverancier, en het antwoord gekregen dat dit zou geïmplementeerd worden in de toepassing in het eerste kwartaal van 2022.
Ik heb de fractieleiders hiervan melding gemaakt op 7 oktober en gezegd dat we gingen bekijken wat eventueel nu mogelijk is en dat we dit ook nog zouden bekijken bij de evaluatie en aanpassing van ons huishoudelijk reglement.
De mondelinge vragen en de antwoorden zijn evenwel integraal voor de raadsleden en het publiek te beluisteren in het audioverslag. Een mondelinge vraag dient in beginsel immers mondeling beantwoord te worden tijdens de zitting.
Enkel om het college van burgemeester en schepenen de gelegenheid te geven een antwoord voor te bereiden, hebben we bepaald in het huishoudelijk reglement dat de raadsleden de vragen die ze mondeling willen stellen tijdens de raad ten laatste 5 dagen op voorhand schriftelijk dienen in te dienen. Vandaar de schriftelijke weergave in het voorbereidend zittingsverslag.
Dit in tegenstelling tot de mondelinge vragen die de raadsleden stellen op het einde van de zitting, die enkel te beluisteren zijn via het audioverslag en waar het college dus mogelijk geen pasklaar antwoord kan geven. Helaas kan men dan soms pas later een correct antwoord geven en is een debat dan ook niet mogelijk.
Om de schriftelijke weergave van de mondelinge vraag blijvend zichtbaar te maken voor de raadsleden hoeft het huishoudelijk reglement niet aangepast te worden. We hebben een voorlopige oplossing gevonden in de toepassing, in afwachting van de aanpassing om de oorspronkelijke ontwerpbesluiten in de agendapunten steeds raadpleegbaar te maken.
De raadsleden kunnen de tekst toevoegen in het tabblad ‘commentaar’. Zij kunnen hierbij kiezen om dit te doen voor hen persoonlijk, voor de fractie of voor de ganse gemeenteraad.
Ik hoop dat deze oplossing een antwoord is op uw en onze bezorgdheid.
Besluit
Voor raadslid Leo Verelst is dit antwoord voldoende en hoeft er niet gestemd te worden over het voorstel.
beste
voor de veiligheid van fietsers en voetgangers een preventieve controle zonder boetes door politie op de fietsverlichting en kledij .
voorstel van nva fractie om een onaangekondigde controle te doen op de fietsverlichting s'morgens zowel bij jong als oud . Nog steeds zijn vele fietsers die niet in orde zijn met verplichte verlichting op de fiets . Ook de gebruikte kledij laat dikwijls te wensen over . Als zodanig worden ze niet goed opgemerkt in het verkeer en brengen ze zichzelf in gevaar . Fietsers die niet in orde zijn krijgen de kans om hun fiets in orde te brengen . Ouders van kinderen worden hier van op de hoogte gebracht. . We moeten GEZIEN zijn in het verkeer , zoveel te beter GEZIEN zoveel minder ongevallen . Daarom gebruik fluo kledij of alles wat bijdraagt tot meer zichtbaarheid . Hier kunnen we als bestuur de mensen op aan spreken . Bij een volgende controle kan er dan wel worden gesanctioneerd . Bij jongeren dan ook de ouders ter orde roepen , zij zijn ten slotte verantwoordelijk voor hun kinderen Eveneens actie in leven roepen om onze jongeren te sensibiliseren in het verkeer , fietsen zonder handen , alleen of in groep , gebruik telefoon , oortjes en dergelijke bevorderen de veiligheid in geen geval . De zwakke weggebruiker centraal zetten is ok maar ze het gevoel geven dat alles mag en kan is niet ok , ook zij hebben nog verantwoordelijkheid in het verkeer . Het signaal van doe maar alles is ok wat jullie doen is volgens ons niet het juiste signaal . Ook tijdens de commissie mobiliteit hebben we er al op gewezen dat voor ons het onderling respect van alle weggebruikers voor elkaar het belangrijkste is van alles
De winter komt er stilaan weer aan en dat zien we allemaal aan het korten van de dagen. Het wordt alsmaar later licht en de duisternis treedt ’s avonds snel in. Fietsers die naar en van het werk fietsen zullen dit de komende weken en maanden dan ook moeten doen in het donker.
We stellen vast dat er op een aantal plaatsen wel bijzonder weinig straatverlichting is waardoor de fietsers zich niet altijd even veilig kunnen verplaatsen. Dit wordt op bepaalde landelijke stukken nog verder bemoeilijkt door het feit dat daar heel wat afgevallen blaren op de fietspaden liggen, wat veilig fietsen zeker niet bevordert. Zo wordt ons gemeld dat de Koningsbaan over de ganse lengte van het gebied van de Kesselse Heide (meer bepaald van de Kannaertstraat tot de Vaerestraat) niet of amper verlicht is en dus niet echt aangenaam en veilig is om te fietsen. Daarenboven liggen op dit stuk ook nog eens de beruchte varkenskoppen, die in het verleden al meermaals punt van discussie zijn geweest.
Voorstel
Wij stellen voor om de kritieke punten in kaart in onze gemeente te brengen en de straten die vaak door fietsers gebruikt worden en waar er geen of onvoldoende verlichting is, beter te verlichten.
Antwoord schepen Luc Luyten
Het is inderdaad onlangs voorgekomen dat er verschillende openbare verlichtingspalen, die normaal s ’avonds aan gaan en heel de nacht doorbranden defect waren. Het feit dat er sinds eind maart op de meeste plaatsen in Nijlen maar paal om paal de verlichting wordt aangestoken en nu zeker tijdens deze donkere winteravonden, maakt dat er dan ineens over een afstand van ongeveer 90 meter geen verlichting meer brandt, wat natuurlijk niet de bedoeling kan zijn. Defecte straatlampen kunnen steeds door onze inwoners aan Fluvius worden doorgegeven via hun website. Ook via onze gemeentelijke kanalen kunnen deze worden doorgegeven, die dan ook verder naar Fluvius worden gemeld. De duurtijd van herstelling bij Fluvius bedraagt nu twee weken, waar dit vroeger 4 weken was. Dit op vraag van de lokale besturen.
We werken momenteel aan een masterplan voor de openbare verlichting. De belangrijkste twee redenen waarom we hier aan werken:
Tot eind maart 2021 werden 1126 van de 3887 lampen (= 29%) na 23u gedoofd; nu worden deze lampen niet meer ontstoken. Bij de implementatie kregen we vrij weinig klachten binnen. Nu de dagen sneller donker worden ontvangen we wel wat klachten (en blijkbaar lopen er ook bij Fluvius wel wat klachten binnen). De klachten die ons bereiken worden door de collega’s van het onthaal genoteerd in een excel zodat we deze goed kunnen opvolgen.
Vooral bij defecten kan het nu zeker zijn dat er een groter stuk straat niet meer verlicht is.
Zoals ik heb aangehaald is de hersteltijd voor een “normaal” defect van een lamp, na melding, max. 2 weken. Bij uitval van een hele straat, gebied of gevaarlijke plaatsen zal het lokaal bestuur bij Fluvius steeds aandringen voor onmiddellijk herstel.
Besluit
Voor raadslid Leo Verelst voldoet dit antwoord en hoeft er niet gestemd te worden.
Met de jaarlijkse herdenking van onze overledenen tijdens de Allerheiligenperiode komen er weer opmerkingen en vragen naar boven ivm onze kerkhoven.
De vraag die we kregen van enkele bezoekers is of er geen toiletten kunnen voorzien worden op onze kerkhoven. Vandaag is er op geen van onze kerkhoven een toilet dat voor het publiek toegankelijk is. Meer zelfs : in Bevel en Kessel, zo vernamen we, is er zelfs gen toilet voor het onderhoudspersoneel van de gemeente. Zo moet de werkman die de begraafplaats in Bevel onderhoudt naar de kinderopvang gaan voor zijn sanitaire behoefte. Niet alleen is dit voor hem uiterst ongemakkelijk, maar bovendien neemt dit ook heel wat tijd in beslag.
Het bestuur heeft aangekondigd dat ze een groots regeneratieplan willen opzetten voor de opwaardering van onze begraafplaatsen. De vraag is dan ook of er toiletten zijn voorzien bij de aanpassing van onze kerkhoven.
Voorstel
Verder zouden we ook willen voorstellen om, in afwachting van de aanpassingen aan onze kerkhoven, reeds tijdelijke toiletten te voorzien.
Antwoord door schepen Paul Laurijssen
In de technische ruimten van de begraafplaatsen in Nijlen en Kessel is een wc voorzien, enkel voor privé gebruik voor de grafmakers. In Bevel zal bij de opwaardering van het inkomportaal bekeken worden of hier ruimte kan vrijgemaakt worden voor een wc.
Bij de opmaak van de herwaarderingsplannen voor de kerkhoven is bewust gekozen om geen publieke wc’s te voorzien. Dit heeft vooral te maken met het onderhoud van publieke wc’s.
Vanaf half oktober tot en met half november zullen in de toekomst wel tijdelijke toiletten worden voorzien op de kerkhoven.
Besluit
Voor raadslid Leo Verelst voldoet dit antwoord en moet er niet gestemd worden over dit punt.
I.v.m. het plaatsen van nieuwe sterren in het voetpad ter hoogte van de voormalige cinema Nova, volgende vragen:
- Waar zijn de oude sterren?
- Hoeveel hebben de nieuwe sterren gekost?
Reeds jarenlang is onze gemeente aangesloten bij het sociaal verhuurkantoor de Woonkans in Lier. Het sociaal verhuurkantoor heeft sinds de opstart ettelijke huizen ingehuurd in Nijlen met de bedoeling om die onder te verhuren aan de kandidaat-huurders die het meeste nood hebben aan een betaalbare huurwoning.
Het SVK moest in het verleden al heel wat zwaar weer doorstaan en kende heel wat ups en downs in het beheer van de woningen en de zorg voor zijn kwetsbare huurders.
De laatste jaren is er echter een ongekend personeelsverloop waardoor er totaal geen stabiliteit en continuïteit meer is in de werking van het SVK. Net nu het ernaar uitzag dat alles weer wat beter zou gaan, bereikte ons het nieuws dat de huidige coördinator en enkele andere personeelsleden hun ontslag hebben gegeven. We kunnen ons inbeelden dat er momenteel dan ook een ware crisissfeer moet hangen in het SVK. In het verleden had het SVK immers al problemen met het leveren van kwaliteit aan zowel de eigenaars van de ingehuurde woningen als aan de huurders die ondersteuning nodig hebben. Met de zeer beperkte personeelsbezetting, kan dit alleen maar moeilijker worden.
Aangezien onze schepen Lien Dufour momenteel voorzitter is van de raad van bestuur van het SVK, vernamen we graag in detail hoe het bestuur van het SVK deze crisis wil aanpakken. Is er al een plan van aanpak uitgetekend en binnen welke termijn worden welke maatregelen vooropgesteld om de werking en zelfs het voortbestaan van het SVK te verzekeren. Dit alles uiteraard met het oog op de toekomstige overdracht van het SVK in de nieuwe structuur die door de Vlaamse overheid is voorzien.
Kan het gemeentebestuur van Nijlen toelichten welke ligging van de geplande fietsostrade in Nijlen zij heeft ondersteund en verkozen in de gesprekken met de Provincie?
Kan de door het gemeentebestuur bij de Provincie goedgekeurde ligging van de geplande fietsostrade in Nijlen op een kaart worden weergegeven?
Kan er aangegeven worden welke gevolgen dit heeft voor de inwoners en andere stakeholders?
Kan er aangegeven worden welke officiële inspraakmomenten hierover georganiseerd werden met onze inwoners algemeen en de inwoners die hiervan rechtstreeks impact zullen ondervinden?
Kan er aangegeven worden wanneer het gemeentebestuur de eerste gesprekken met de Provincie hierover gehad heeft?
Kan er aangegeven worden of er ook andere pistes door het gemeentebestuur voorgelegd en verdedigd werden? Indien dit het geval is, kan de documentatie daarvan dan voorzien worden?
Klopt het dat het gemeentebestuur bij de Provincie heeft goedgekeurd dat de betreffende fietsostrade over een gedeelte van de lagere school De Ceder zal lopen in Kessel-Station?
Klopt het dat dit de allereerste keer is dat de Provincie bij een school onteigeningen zou moeten doen in het kader van de fietsostrade, goedgekeurd door ons gemeentebestuur?
Klopt het dat de inwoners van Nijlen en dus ook van Kessel-Station als belastingbetaler dus mee betalen aan de door het gemeentebestuur vorige week goedgekeurde aankoop van de grond voor de lagere gemeenteschool in het groen in Kessel Dorp? Klopt het dat zij ook zullen betalen voor de pre-financiering van de bouw van die school in het groen in Kessel Dorp in afwachting van de subsidies daarvoor? Klopt het dat terzelfdertijd het gemeentebestuur ervoor kiest om een fietsostrade over een gedeelte van de katholieke lagere school in Kessel-Station te laten lopen en daar tot onteigening te laten overgaan van het gedeelte van die school van waaruit alle nutsvoorzieningen vertrekken, van waar het kunstwerk “De Ceder” staat, om niet te spreken van de in- en uitgangen van deze school?
Dit punt beperkt zich tot de geplande ligging in gemeente Nijlen van de fietsostrade en heeft geen betrekking op de ligging in ev. buurgemeenten waarover nog geen consensus zou zijn en die ev. nog vertrouwelijk zouden kunnen zijn.
Artikel 4 §4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 12 maart 2019.
De raadsleden kunnen mondelinge vragen stellen.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen.
Op 1 december 2021 om 19.30 uur in GC ‘t Dorp vindt de vormingsavond over de deontologische code voor mandatarissen plaats.
Op 29 november 2021 om 19.30 uur in de raadszaal wordt voor de raadsleden een infoavond over de subsidiereglementen vrije tijd georganiseerd.
De evaluatie van de festiviteiten in het Beekpark is besproken in het college van 8 november 2021. De notulen hiervan zijn kortelings te raadplegen.