Terug
Gepubliceerd op 17/06/2021

2021_GR_00091 - Rapportering meldingen, klachten en complimenten 2020 - Kennisneming

Gemeenteraad
di 15/06/2021 - 20:00 Refter Githo Nijlen
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur

Secretaris

Iris Mulkens, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter
2021_GR_00091 - Rapportering meldingen, klachten en complimenten 2020 - Kennisneming 2021_GR_00091 - Rapportering meldingen, klachten en complimenten 2020 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Zoals elk jaar wordt er een rapportering voorgelegd van de meldingen, klachten en complimenten die werden ingediend via het daartoe bestemde formulier op de website.

Argumentatie

Voor de meldingen wordt een inventaris voorgelegd van de geregistreerde meldingen, idem voor de complimenten die we mochten ontvangen. Voor de klachten wordt er inhoudelijk dieper ingegaan op het antwoord en het gegeven gevolg. 

Voortaan gebeurt de rapportering op de raden van juni, samen met de rapportering van de algemeen directeur in kader van organisatiebeheersing cfr. de juridische grond van artikel 303 van het decreet over het lokaal bestuur.

Juridische grond

Artikel 303. (01/01/2019- ...) decreet lokaal bestuur

§ 1. Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 218.

 § 3. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente.

  De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van de meldingen, klachten en complimenten van 2020.