Terug
Gepubliceerd op 17/06/2021

2021_GR_00104 - Aanvullend verkeersreglement - Molenstraat - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 15/06/2021 - 20:00 Refter Githo Nijlen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur

Secretaris

Iris Mulkens, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00104 - Aanvullend verkeersreglement - Molenstraat - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 23
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Dorien Van Assche, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Els Herremans, Manuela Verbist, Simon Kenens, Ymke Govaerts, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Stijn Lemmens, Andre Marien, Jan Verbraecken, Joris De Bondt
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00104 - Aanvullend verkeersreglement - Molenstraat - Goedkeuring 2021_GR_00104 - Aanvullend verkeersreglement - Molenstraat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er wordt een nieuw aanvullend verkeersreglement opgesteld omdat de Molenstraat en de Graanweg recent deels werden heraangelegd.

Argumentatie

Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld: 

  • Het gaat over een gemeenteweg die uitkomt op 2 gewestwegen: Broechemsesteenweg (N116) en Kesselsesteenweg (N13);
  • Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en de regeling van het verkeer;  
  • Het zuidelijke deel van de Molenstraat (tussen de Kapellebaan en de N13) werd recent heraangelegd;
  • Er werd een pendelparking (B-plein) aangelegd op de hoek van de Molenstraat en de Graanweg;
  • De pendelparking (B-plein) en de verhoogde inrichting in de Molenstraat geeft voorrang aan fietsers onder de vorm van een fietsstraat;
  • De Graanweg is enkel toegankelijk voor zwakke weggebruikers richting Loze Bareel;
  • De Doelstraat is enkel toegankelijk voor zwakke weggebruikers vanuit de Molenstraat;
  • Dit aanvullend reglement geldt in combinatie met het zonaal parkeerverbod dat werd ingesteld in het deel van de Molenstraat tussen Kapellebaan en de N13 en het zonaal reglement die de fietszone afbakent op de verhoogde inrichting en de pendelparking;
  • Dit aanvullend reglement is geldig in combinatie met het aanvullend reglement van de gemeente Nijlen betreffende de snelheidszones en de bebouwde kommen.
  • Elk aanvullend reglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat.

Juridische grond

-       de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
-       het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
-       het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
-       het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
-       het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
-       de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
-       de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
-       het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
-       het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Adviezen

Politie Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op de Molenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Broechemsesteenweg geldt:  

  • De bestuurders zijn verplicht om de hindernis langs rechts voorbij te rijden;

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden D1.

Artikel 2

Op de Molenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Broechemsesteenweg geldt:

  • De bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden B1;
  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 3

Op de Molenstraat van de Broechemsesteenweg tot de Koningsbaan aan de kant van de pare huisnummers geldt:

  • Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichting-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting gesignaleerd is.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden D7.

Artikel 4

Op de Molenstraat ter hoogte van huisnummer 210 en ter hoogte van de Korenstraat, Berkemeistraat, Breugelhoevestraat, Leliestraat, Diamantlaan, Willibrordusstraat, Koningsbaan geldt:

  • Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 5

Op de Molenstraat ter hoogte van huisnummer 47 en 210 en ter hoogte van de Korenstraat, Breugelhoevestraat, Kesselsesteenweg (N13) geldt:

  • Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode.

Artikel 6

Op de Molenstraat van de Broechemsesteenweg (N116) tot de Koningsbaan aan de kant van de pare huisnummers geldt, alsook aan de onpare kant, vanaf huisnummer 179 in de richting van de Broechemsesteenweg geldt:

  • Het parkeren is verboden;
  • Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • De parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden E1;
  • De verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

Artikel 7

Op de Molenstraat ter hoogte van huisnummer 76, 103, 142 en 174 202 geldt:

  • De bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Een drempel.

Artikel 8

Op de Molenstraat ter hoogte van huisnummer 9 en 21 wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • De bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Een drempel.

Artikel 9

Op de Molenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Breugelhoevestraat en de Koningsbaan geldt:

  • De bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
  • De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden B5;
  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 10

Op de Molenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Korenstraat en de Berkemeistraat geldt:

  • De bestuurders hebben voorrang.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden B15.

Artikel 11

Op de pendelparking (B-plein), op de hoek van de Molenstraat en de Graanweg, geldt:

Ter hoogte van het kruispunt met de 1e, 2e, 4e en 6e uitrit wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • Het is verboden links af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden C31a.

Artikel 12

Op de pendelparking (B-plein), ter hoogte van de uitritten naar de hoofdweg rond de parking geldt:

  • De bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 13

Op de hoofdweg van de pendelparking (B-plein) geldt:

  • Er geldt eenrichtingsverkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden C1 en F19.

Artikel 14

Op de pendelparking (B-plein) ter hoogte van de uitritten naar de hoofdweg rond de parking wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • De bestuurders zijn verplicht om links af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden D1.

Artikel 15

Op de Molenstraat ter hoogte van de uitrit met de pendelparking (B-plein) richting de Kesselsesteenweg wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • Het is verboden rechts af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden C31b.

Artikel 16

Op de Molenstraat, ter hoogte van de uitrit met de pendelparking (B-plein), richting de Koningsbaan wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • Het is verboden links af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden C31a.

Artikel 17

Op de Molenstraat ter hoogte van de ‘Doelstraat’ wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 18

In de Molenstraat, tussen het kruispunt met de Kapellebaan en de Kesselsesteenweg (N13) en in de Graanweg wordt er een zone ingevoerd waarin straatparkeren verboden is.  

Artikel 19

De maatregel zal ter kennis gebracht worden door de verkeersborden E1 met zonale geldigheid. De begin- en eindzoneborden worden geplaatst aan het kruispunt van de Kapellebaan en de Kesselsesteenweg (N13) en aan de in-uitrit van de voetbalparking gelegen in de Graanweg. 

Artikel 20

De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • het aanvullend verkeersreglement van de Molenstraat d.d. 17 november 2020.

Artikel 21

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 22

De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.

Artikel 23

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Artikel 24

Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:

-    de deputatie van de provincie Antwerpen 

-    de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen 

-    de griffier van de politierechtbank van Mechelen 

-    de griffier van het vredegerecht van Lier

-   de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.

Artikel 25

De gemeenteraad keurt het nieuw aanvullend verkeersreglement goed.