Het Vlaams Parlement keurde op 08/01/2021 het besluit tot uitvoering van het decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003 over het preventieve gezondheidsbeleid en van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19 goed.
Het lokaal bestuur dient controle en handhaving uit te voeren van de verplichte quarantaine en isolatie. Om de gegevensoverdracht in het kader van het preventiedecreet mogelijk te maken moet het lokale bestuur een protocol afsluiten met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
In het protocol worden de voorwaarden en modaliteiten van de elektronische mededeling van de persoonsgegevens door het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) aan de gemeente Nijlen uiteengezet.
Om controle en handhaving uit te voeren op de verplichte quarantaine en isolatie in het kader van de COVID-19 pandemie, is het noodzakelijk om de correcte gegevens te ontvangen. In het protocol wordt uiteengezet wie de gegevens mag raadplegen en verwerken en hoe het lokaal bestuur de nodige informatie ontvangt.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 13 januari 2021 het protocol betreffende de mededeling van persoonsgegevens in het kader van quarantainecoaching goedgekeurd.
De gemeenteraad bekrachtigt de goedkeuring van het bijgevoegd protocol.