Terug
Gepubliceerd op 09/03/2021

Notulen  Gemeenteraad

di 09/02/2021 - 20:30 Refter Githo Nijlen

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur

Secretaris

Iris Mulkens, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter

Agendapunten

1.

2021_GR_00023 - Notulen en zittingsverslag vorige gemeenteraad - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
1.

2021_GR_00023 - Notulen en zittingsverslag vorige gemeenteraad - Goedkeuring

2021_GR_00023 - Notulen en zittingsverslag vorige gemeenteraad - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Artikel 24 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 12 maart 2019.

Aanleiding en context

De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 5 januari 2021 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting. 

Argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 5 januari 2021 zijn opgemaakt en kunnen worden goedgekeurd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 5 januari 2021 worden goedgekeurd.

2.

2021_GR_00024 - Protocol voor de mededeling van persoonsgegevens in het kader van quarantainecoaching van het Agentschap Zorg en Gezondheid - Bekrachtiging

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00024 - Protocol voor de mededeling van persoonsgegevens in het kader van quarantainecoaching van het Agentschap Zorg en Gezondheid - Bekrachtiging
Goedgekeurd
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 26
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Dorien Van Assche, Andre Marien, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Els Herremans, Jan Verbraecken, Simon Kenens, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 1
Manuela Verbist
Ongeldige stemmen 0
2.

2021_GR_00024 - Protocol voor de mededeling van persoonsgegevens in het kader van quarantainecoaching van het Agentschap Zorg en Gezondheid - Bekrachtiging

2021_GR_00024 - Protocol voor de mededeling van persoonsgegevens in het kader van quarantainecoaching van het Agentschap Zorg en Gezondheid - Bekrachtiging

Motivering

Juridische grond

Het Vlaams Parlement keurde op 08/01/2021 het besluit tot uitvoering van het decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003 over het preventieve gezondheidsbeleid en van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19 goed.

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur dient controle en handhaving uit te voeren van de verplichte quarantaine en isolatie. Om de gegevensoverdracht in het kader van het preventiedecreet mogelijk te maken moet het lokale bestuur een protocol afsluiten met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.

In het protocol worden de voorwaarden en modaliteiten van de elektronische mededeling van de persoonsgegevens door het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) aan de gemeente Nijlen uiteengezet.

Argumentatie

Om controle en handhaving uit te voeren op de verplichte quarantaine en isolatie in het kader van de COVID-19 pandemie, is het noodzakelijk om de correcte gegevens te ontvangen. In het protocol wordt uiteengezet wie de gegevens mag raadplegen en verwerken en hoe het lokaal bestuur de nodige informatie ontvangt. 

Het college van burgemeester en schepenen heeft op 13 januari 2021 het protocol betreffende de mededeling van persoonsgegevens in het kader van quarantainecoaching goedgekeurd. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad bekrachtigt de goedkeuring van het bijgevoegd protocol.

3.

2021_GR_00025 - Rapport organisatiebeheersing Audit Vlaanderen - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
3.

2021_GR_00025 - Rapport organisatiebeheersing Audit Vlaanderen - Kennisneming

2021_GR_00025 - Rapport organisatiebeheersing Audit Vlaanderen - Kennisneming

Motivering

Fasering

- kennisname aan MAT/college/vast bureau : januari  2021

- kennisname aan raden van 9 februari 2021

- communicatie aan personeel: via COMMA

Juridische grond

Overeenkomstig artikel 221 van het decreet lokaal bestuur dient dit rapport aan de leden van de gemeente- en OCMW-raad te worden bezorgd.

Aanleiding en context

Op 26 mei 2016 leverde Audit Vlaanderen twee auditrapporten op: het eerste rapport van de ‘organisatie-audit bij gemeente Nijlen’ (zie bijlage 1) en het tweede rapport van de ‘organisatie-audit bij OCMW Nijlen’ (zie bijlage 2), elk rapport bevatte een aantal aanbevelingen. 

De aanbevelingen zijn de belangrijkste verbeterpunten uit een audit. De implementatie ervan en rapportering hierover aan het politieke niveau, is de verantwoordelijkheid van het management, met name o.l.v. de algemeen directeur. Jaarlijks heeft zij de opvolging gerapporteerd (zie bijlage 4 - stand van zaken 30 juni 2020).

Thans is er een rapport van Audit Vlaanderen met de conclusies over de opvolging van de aanbevelingen en de rapportering organisatiebeheersing door lokaal bestuur Nijlen. 

Argumentatie

Audit Vlaanderen bevestigt dat de aanbevelingen op de audits van 2015 met streefdatum 30 juni 2020 zijn gerealiseerd volgens bijgevoegd verslag.

Er wordt kennis genomen van de volgende conclusie van Audit Vlaanderen:

"Audit Vlaanderen stelde vast dat

• De jaarlijkse rapportering over organisatiebeheersing voldoende adequaat is om aan het politieke niveau  een  transparant  beeld  te  geven  over  de  wijze  waarop  de  organisatie  werkt  aan de  beheersing van haar risico’s;

• De jaarlijkse rapportering voldoende adequaat is om aan het politieke niveau een transparant beeld te geven over de acties die nog nodig zijn / die gezet zijn om de aanbevelingen te realiseren. Audit Vlaanderen kon op basis hiervan een uitspraak doen over de realisatiegraad van de aanbevelingen. 

Lokaal bestuur Nijlen heeft alle opgevolgde aanbevelingen gerealiseerd tegen de vooropgestelde timing.

Door de aanbevelingen op te volgen en bijhorende maatregelen te nemen om de risico's af te dekken, wordt de interne werking versterkt."

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt kennis genomen van het rapport van Audit Vlaanderen aangaande de uitvoering van de aanbevelingen en de jaarlijkse rapportering door  de algemeen directeur in het kader van de organisatiebeheersing.

Een volgende rapportering van de algemeen directeur volgt in de raad van juni 2021.

4.

2021_GR_00026 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Herenthoutsesteenweg : verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00026 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Herenthoutsesteenweg : verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 27
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Dorien Van Assche, Andre Marien, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Els Herremans, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Simon Kenens, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2021_GR_00026 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Herenthoutsesteenweg : verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring

2021_GR_00026 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Herenthoutsesteenweg : verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Een buurtbewoner heeft de vraag gesteld of het mogelijk is om een parkeerverbod in te voeren ter hoogte van Herenthoutsesteenweg 45, recht tegenover het kleine straatje.

Doordat dit straatje zeer smal is en er vaak wagens geparkeerd staan aan de overkant is het moeilijk om erin af te draaien, zeker met een camionette.

Argumentatie

Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:

  • Het gaat over een gemeenteweg; 
  • Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en de regeling van het verkeer;  
  • Elk aanvullend reglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat.
Juridische grond

-       de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
-       het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
-       het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
-       het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
-       het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
-       de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
-       de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
-       het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
-       het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op de Herenthoutsesteenweg van de Rector de Ramstraat tot de Nijlensesteenweg te Herenthout langs beide zijden van de weg geldt:  

  • Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden D7.

Artikel 2

Op de Herenthoutsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Hellevoortstraat geldt:

Op de Herenthoutsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met Zwart-Water geldt:

Op de Herenthoutsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Lege Baan/Looystraat geldt:

  • De bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Een plateau.

Artikel 3

Op de Herenthoutsesteenweg ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Hellevoortstraat enerzijds, en met de Nijlensesteenweg anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:

  • De bestuurders hebben voorrang.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden B15.

Artikel 4

Op de Herenthoutsesteenweg van voor het kruispunt met de Hellevoortstraat tot het kruispunt met de Schransstraat geldt:

  • Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
  • Het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.

Artikel 5

Op de Herenthoutsesteenweg van de Rector de Ramstraat tot de Nijlensesteenweg geldt:

  • Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.

Artikel 6

Op de Herenthoutsesteenweg ter hoogte van huisnummer 45, enkel voor de lengte die nodig is om het afdraaien te vergemakkelijken, wordt ingevoerd:

  • Het is verboden te parkeren of stil te staan .

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden E1;
  • De verkeersborden worden aangevuld met G-borden Xb en Xc.

Artikel 7

De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Herenthoutsesteenweg goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 19 mei 2020.

Artikel 8

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 9

De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.

Artikel 10

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Artikel 11

Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:

-    de deputatie van de provincie Antwerpen 

-    de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen 

-    de griffier van de politierechtbank van Mechelen 

-    de griffier van het vredegerecht van Lier

-   de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.

Artikel 12

De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.

5.

2021_GR_00027 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Pendelparking (Woonbal): verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00027 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Pendelparking (Woonbal): verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 21
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Dorien Van Assche, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Els Herremans, Manuela Verbist, Simon Kenens, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 6
Johan Van Dessel, Stijn Lemmens, Andre Marien, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2021_GR_00027 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Pendelparking (Woonbal): verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring

2021_GR_00027 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Pendelparking (Woonbal): verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

-       de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
-       het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
-       het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
-       het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
-       het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
-       de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
-       de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
-       het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
-       het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Aanleiding en context

Het eenrichtingsverkeer geldt niet voor fietsers komende van de Graanweg. Het aanvullend verkeersreglement dient in die zin dan ook aangepast te worden.

Argumentatie

Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:

  • Het gaat over een gemeenteweg; 
  • Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en de regeling van het verkeer;  
  • Elk aanvullend reglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op de parkingclusters ter hoogte van de uitritten naar de hoofdweg rond de parking wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • De bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 2

Op de parkingclusters ter hoogte van de uitritten naar de hoofdweg rond de parking wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • De bestuurders zijn verplicht om links af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden D1.

Artikel 3

Op de pendelparking wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • Een zone 30 is van kracht.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Een verkeersbord F4a en b.

Artikel 4

Op de hoofdweg rond de parkingclusters ter hoogte van het kruispunt met de 1e, 2e, 4e en 6e uitrit wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • Het is verboden links af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden C31a.

Artikel 5

Op de hoofdweg rond de pendelparking wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • Er geldt eenrichtingsverkeer;
  • Het eenrichtingsverkeer geldt niet voor fietsers komende van de Graanweg;
  • Er geldt een zone 30.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden C1;
  • Het verkeersbord C1 aan het kruispunt met de Graanweg wordt aangevuld met onderbord GIV;
  • Verkeersborden F4a en b.

Artikel 6

De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • Aanvullend verkeersreglement - Pendelparking tussen Graanweg en Molenstraat goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 17 november 2020.

Artikel 7

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 8

De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.

Artikel 9

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Artikel 10

Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:

-    de deputatie van de provincie Antwerpen 

-    de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen 

-    de griffier van de politierechtbank van Mechelen 

-    de griffier van het vredegerecht van Lier

-   de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.

Artikel 11

De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.

6.

2021_GR_00028 - Zaak van de weg - Wijziging wegtracé Hooidonkstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00028 - Zaak van de weg - Wijziging wegtracé Hooidonkstraat - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 25
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Dorien Van Assche, Andre Marien, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Els Herremans, Jan Verbraecken, Simon Kenens, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Leo Verelst, Manuela Verbist
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_GR_00028 - Zaak van de weg - Wijziging wegtracé Hooidonkstraat - Goedkeuring

2021_GR_00028 - Zaak van de weg - Wijziging wegtracé Hooidonkstraat - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.

Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

Fasering

De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur van Nijlen heeft op 24 september 2020 een aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden ontvangen. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 2 loten bestemd voor open bebouwing.

Ligging van de aanvraag: 2560 Nijlen, Hooidonkstraat 12 met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie B nr. 203 L4.

Argumentatie

1. Voorwerp van de aanvraag

De voorliggende aanvraag is gelegen langsheen de Hooidonkstraat. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 2 loten bestemd voor open bebouwing.

2. Zaak van de weg

De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé dient te gebeuren.

Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.

De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de bestaande rooilijnbreedte van de Hooidonkstraat is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.

3. Openbaar onderzoek

Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 22 oktober 2020 tot 20 november 2020 en er werden 3 bezwaarschriften, waarvan 1 gebundeld met petitielijst ingediend. Er is één bezwaarelement dat handelt over de zaak van de weg. De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren en behandelt deze als volgt:

Verbreding eerste stuk van Hooidonkstraat:

Samenvatting:

De bezwaarindieners hebben bezwaar tegen voorliggende verkaveling als deze zal leiden tot een straatverbreding in het eerste stuk van de Hooidonkstraat (tussen Laurys Gewatstraat en Bergsgoorstraat).

Beoordeling:

De tracéwijziging gebeurt naar aanleiding van de voorliggende verkavelingsaanvraag en is enkel van toepassing op het perceel van de voorliggende verkavelingsaanvraag. Er wordt binnen de voorliggende aanvraag geen tracéwijziging van de aanpalende percelen voorzien.

De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de bestaande rooilijnbreedte van de Hooidonkstraat is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet.

Conclusie:

Dit bezwaarelement wordt niet weerhouden.

De andere bezwaarelementen handelen over de verkaveling 084/218 (De Wip), kapitaalschade, kavelruil, verkoeling, CO2, fauna, flora, milieu en de aanwezigheid van een restant van de Kempische duinenrug. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, alsook over de eventuele opname in het openbaar domein. De gemeenteraad mag geen oordeel uitspreken over de vergunningsaanvraag zelf, inzonderheid de beoordeling van de goede ruimtelijke ordening.

Adviezen
Omgevingsambtenaar Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Hooidonkstraat goed te keuren.

Artikel 2

De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:

  • wegverharding en riolering volgens een vooraf op te maken overeenkomst met de gemeente;
  • gas, waterleiding, laagspanningsnet, openbare verlichting, kabeltelevisie en telefoonleidingen aan te leggen volgens de normen gesteld door de vergunninghoudende maatschappijen. 
7.

2021_GR_00029 - Bruikleenovereenkomst parking Tulpenstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00029 - Bruikleenovereenkomst parking Tulpenstraat - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 27
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Dorien Van Assche, Andre Marien, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Els Herremans, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Simon Kenens, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2021_GR_00029 - Bruikleenovereenkomst parking Tulpenstraat - Goedkeuring

2021_GR_00029 - Bruikleenovereenkomst parking Tulpenstraat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad van 5 september 2017 keurde de bruikleenovereenkomst voor drie jaar goed met Marc Heylen, wonende te 2560 Nijlen, Broechemsesteenweg 44, om voor de handelszaak 'Het Wanneshof', gelegen te 2560 Nijlen, Broechemsesteenweg 42, bij gebrek aan eigen parkeergelegenheid, gebruik te mogen maken van een perceel grond gelegen te 2560 Nijlen, Tulpenstraat, kadastrale gegevens D 0850 T, groot in totaliteit 180 m², en waarvan de gemeente eigenaar is, om te dienen tot parkeerplaats voor zijn cliënteel.

Deze bruikleenovereenkomst dient vernieuwd te worden.

Argumentatie

De parking gelegen vooraan in de Tulpenstraat (zijde Broechemsesteenweg) te Nijlen gaat voor 3 jaar als parking gebruikt worden.

Er kan akkoord gegaan worden met de voorgestelde bruikleenovereenkomst.

Juridische grond

Het Decreet lokaal bestuur.

Het Burgerlijk Wetboek, Boek 3, Titel 10, Hoofdstuk 1.

Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1875 t.e.m. 1891.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De bruikleenovereenkomst integraal toegevoegd als bijlage, wordt goedgekeurd.

8.

2021_GR_00030 - Aanbieden innovatietraject 'Antwerp Powered by Creatives' aan Nijlense ondernemers voorzien van gemeentelijke subsidie - Subsidiereglement - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00030 - Aanbieden innovatietraject 'Antwerp Powered by Creatives' aan Nijlense ondernemers voorzien van gemeentelijke subsidie - Subsidiereglement - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 19
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Dorien Van Assche, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Simon Kenens, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 5
Johan Van Dessel, Stijn Lemmens, Andre Marien, Ymke Govaerts, Joris De Bondt
Onthoudingen 3
Ingrid Van Wunsel, Inge Schoovaerts, Jan Verbraecken
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2021_GR_00030 - Aanbieden innovatietraject 'Antwerp Powered by Creatives' aan Nijlense ondernemers voorzien van gemeentelijke subsidie - Subsidiereglement - Goedkeuring

2021_GR_00030 - Aanbieden innovatietraject 'Antwerp Powered by Creatives' aan Nijlense ondernemers voorzien van gemeentelijke subsidie - Subsidiereglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context
Door het economisch weefsel te diversifiëren en opportuniteiten te detecteren binnen diverse sectoren van de creatieve economie (communicatie, reclame, public relations, media, design, enzovoort) kan men als gemeente Nijlen/streek Kempen/provincie Antwerpen het verschil maken in de steeds grotere concurrentie tussen gemeenten, steden, regio’s en webverkoop. Innovatie is hierin de sleutel.
Om dit te realiseren gaf de stad Antwerpen (als initiatiefnemer in 2013) opdracht aan de 'vzw Werk en Economie' tot de oprichting van het provinciaal designplatform 'Antwerp. Powered by Creatives'.
In de vorm van een samenwerkingsovereenkomst tussen verschillende actoren uit het veld, met name de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen (POM Antwerpen), provincie Antwerpen, stad Antwerpen, Designcentrum De Winkelhaak, Antwerp Management School en de Universiteit Antwerpen met haar opleiding productontwikkeling. In 2014 trad ook Karel de Grote Hogeschool toe. Sinds de officiële lancering van het designplatform in 2014 is 'Antwerp. Powered by Creatives.' uitgegroeid tot een belangrijke regionale speler als het gaat over de versterking en ondersteuning van creatieve bedrijven (met bijzondere aandacht voor design). Om de werking verder uit te bouwen en te consolideren werd in 2016 de focus verschoven naar het matchen van creatieve ondernemers en kmo's, om op die manier zakelijke interactie en innovatie te stimuleren. Sinds 2017 kunnen KMO's begeleidingstrajecten volgen.
'Antwerp. Powered by Creatives.' is de laatste vijf jaar uitgegroeid tot een begrip in de sector en bundelt de krachten van overheid, onderwijs en bedrijfsleven met betrekking tot creatieve economie in relatie tot innovatie en telt meer dan 2.500 leden.
Hierdoor is het een belangrijke innovatiecluster en kan het bijdragen aan het verwezenlijken van het huidige bestuursakkoord van de gemeente Nijlen, dat ruimte wil bieden aan Nijlens ondernemerschap door het opzetten van een ondersteunend netwerk.
Argumentatie

De creatieve sector heeft een belangrijke katalysatorfunctie voor de brede economie en maatschappij. Creatieve ondernemers zijn vaak aandrijvers van innovatie en beleving. De creatieve community 'Antwerp. Powered by Creatives.' focust op het verbinden van de creatieve professionals van de provincie Antwerpen met het brede bedrijfsleven en kmo's of sectoren die op zoek zijn naar innovatie. Zo faciliteert 'Antwerp. Powered by Creatives.' ondermeer co-creatietrajecten, gaat het in interactie met kmo's en worden 'good practices' uitgeschreven en verspreid. 'Antwerp. Powered by Creatives.' is een verbindingsplatform waar ondernemers, onderwijsinstellingen, overheid elkaar ontmoeten en waar skills eigen aan de creatieve sector ingezet worden om ideeën te genereren, innovatie te stimuleren en duurzame economische en maatschappelijke groei te realiseren.

Begeleidingstrajecten worden op maat voor de Nijlense ondernemer aangeboden aan € 2 000,00 per deelnemer (als de ondernemer zich tijdig intekent en van de vroegboekkorting kan genieten). 

Om het gemeentelijk bestuursakkoord 'opzetten van een ondersteunend netwerk' te helpen realiseren en na een positief advies van de economische adviesraad 'Ondernemend Nijlen' hierover, is het aangewezen om een financiële incentive aan te bieden om zo de begeleidingstrajecten voor de Nijlense ondernemers laagdrempeliger te houden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om een kruisbestuiving en samenwerking tussen het verbindingsplatform 'Antwerp. Powered By Creatives' en de Nijlense ondernemers op te zetten. Ter incentive om deel te nemen aan de innovatietrajecten keurt de gemeenteraad  de uitbetaling van een toelage voor een bedrag van € 500,00 per deelnemende Nijlense ondernemer aan het innovatietraject van 'Antwerp Powered By Creatives' goed. Deze bijdrage wordt voorzien voor maximaal 20 deelnemers (een budget van € 10 000,00 wordt voorzien) en enkel voor traject dat start in februari 2021. Het subsidiereglement is als bijlage toegevoegd.

9.

2021_GR_00031 - Andere werkwijze subsidieverdeling NCOS 2020-2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00031 - Andere werkwijze subsidieverdeling NCOS 2020-2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 19
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Dorien Van Assche, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Simon Kenens, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 7
Johan Van Dessel, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts
Blanco stemmen 1
Joris De Bondt
Ongeldige stemmen 0
9.

2021_GR_00031 - Andere werkwijze subsidieverdeling NCOS 2020-2021 - Goedkeuring

2021_GR_00031 - Andere werkwijze subsidieverdeling NCOS 2020-2021 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Door de coronamaatregelen die sinds maart 2020 van kracht zijn, konden helaas erg weinig activiteiten van de leden van het NCOS doorgaan. Ook voor het komende werkjaar 2021 ziet het er naar uit dat de organisaties nog steeds niet (volledig) kunnen opstarten.

Argumentatie

Erkende basisgroepen krijgen jaarlijks een bedrag als basissubsidie. Lokale ontwikkelingsgroepen krijgen hierbij een verhoogd basisbedrag. Naast de basissubsidies krijgen de basisgroepen nog een extra werkingssubsidie. Deze wordt aangewend om de basisgroepen in hun werking te motiveren.

De werkingssubsidie wordt verdeeld op basis van een puntenstelsel. Hierdoor krijgt een organisatie een aantal punten per activiteit volgens thema’s (o.a. vorming, publicaties, info-activiteiten, fondsenwerving...). Op basis van het aantal punten per organisatie wordt het totale bedrag van de werkingssubsidie verdeeld onder de erkende basisgroepen.

Het lijkt niet rechtvaardig te zijn om dit systeem aan te houden voor de werkjaren 2020 en 2021. Dat zou concreet betekenen dat basisgroepen die het geluk hebben gehad om tussen januari en maart veel activiteiten te organiseren, meer subsidies zouden ontvangen dan de organisaties waarbij de focus op het najaar ligt. Daarom wordt voorgesteld om de subsidies te berekenen op basis van het toegekende subsidiebedrag van de afgelopen drie jaar. Deze bedragen zijn berekend op basis van een ‘gemiddeld’ werkjaar van een organisatie. Eventuele pieken en dalen in subsidiebedragen worden zo gecompenseerd.

Er kan wel aan alle basisgroepen gevraagd worden om een beperkte digitale aanvraag in te dienen tegen de vaste deadline (1 april) met de contactgegevens/rekeningnummer en -informatief- een kort verslag van de werking in 2020/plannen voor 2021. Dit is voor iedereen een duidelijke en correcte werkwijze en maakt dat de administratieve last tot een minimum wordt beperkt. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het subsidiereglement basisgroepen wordt niet toegepast voor het werkjaar 2020 en 2021.

Artikel 2

De subsidieverdeling voor de werkjaren 2020 en 2021 wordt gebaseerd op de uitgekeerde bedragen van de afgelopen 3 werkjaren.

Artikel 3

De basisgroepen die erkend zijn door het NCOS dienen respectievelijk voor 15 april 2021 en 15 april 2022 een subsidieaanvraag in. Aan de groepen wordt gevraagd om, naast de contactgegevens, een kort verslag te maken van de werking van het voorbije werkjaar en de plannen voor het volgende werkjaar.

11.

2021_GR_00033 - Andere werkwijze subsidieverdeling seniorenverenigingen 2020-2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00033 - Andere werkwijze subsidieverdeling seniorenverenigingen 2020-2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 19
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Dorien Van Assche, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Simon Kenens, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 8
Johan Van Dessel, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2021_GR_00033 - Andere werkwijze subsidieverdeling seniorenverenigingen 2020-2021 - Goedkeuring

2021_GR_00033 - Andere werkwijze subsidieverdeling seniorenverenigingen 2020-2021 - Goedkeuring

Motivering

Fasering
  • Februari 2021: 
    • goedkeuring andere werkwijze uitbetaling subsidies werkjaar 2020-2021
    • informeren verenigingen aangepaste werkwijze subsidieverdeling. 
  • 1 oktober 2021: deadline indienen subsidieaanvragen/erkenningsaanvragen seniorenverenigingen werkjaar 2020-2021 via een vereenvoudigd formulier.
  • 1 oktober 2022: deadline indienen subsidieaanvragen/erkenningsaanvragen seniorenverenigingen werkjaar 2021-2022 volgens het geldende reglement.
Aanleiding en context

Op donderdag 21 januari 2021 kwam het dagelijks bestuur van de seniorenraad samen. Op deze vergadering werd het voorstel voor een andere toepassing van de toekenning van subsidies voor het werkjaar 2020-2021 besproken.

Gezien de werking van seniorenverenigingen in 2020 ernstig verstoord werd door de coronamaatregelen en het er naar uit ziet dat ook het huidige jaar de seniorenverenigingen nog niet volledig kunnen opstarten, stelt het dagelijks bestuur dat een alternatieve werkwijze voor het toekennen van de subsidies een goed idee is.

Het huidige subsidiereglement voor seniorenverenigingen is grotendeels gebaseerd op het aantal en soort activiteiten dat een vereniging in een werkjaar organiseert. Het zou niet rechtvaardig zijn om op basis daarvan de subsidies voor werkjaar 2020-2021 te verdelen.

Daarom gaat het dagelijks bestuur van de seniorenraad akkoord, naar analogie met de uitbetaling van het Noodfonds, de subsidies te berekenen op basis van het toegekende subsidiebedrag van de afgelopen drie jaar. De subsidieaanvraag kan dan gebeuren middels een vereenvoudigd subsidieformulier.

Argumentatie

Het huidige subsidiereglement (2015) voor erkende seniorenverenigingen is grotendeels gebaseerd op het aantal en soort activiteiten dat georganiseerd wordt door een vereniging binnen een werkjaar. Het subsidiebedrag wordt bepaald door een puntensysteem: 'hoe meer activiteiten, hoe meer subsidies'. Daarnaast is ook het type activiteit bepalend, vb. een activiteit toegankelijk voor alle senioren uit de gemeente, krijgt meer punten dan vb. een wandeling voor eigen leden. 

Door de coronamaatregelen die sinds maart 2020 van kracht zijn, hadden/hebben seniorenverenigingen geen andere keuze dan de werking (tijdelijk) stil te leggen en activiteiten te annuleren. Ook voor het komende werkjaar 2021 ziet het er naar uit dat de meeste verenigingen nog steeds niet (volledig) kunnen opstarten.

Het zou daarom niet rechtvaardig zijn om op basis van de georganiseerde activiteiten door een vereniging de subsidies van de werkjaren 2020 en 2021 te verdelen. Dat zou concreet betekenen dat verenigingen die het geluk hebben gehad veel activiteiten te organiseren (omdat deze activiteiten toevallig vielen in periodes waar er meer mogelijkheden waren), meer subsidies zouden ontvangen dan de verenigingen waarbij de focus op een andere periode lag (waarin alle activiteiten stil gelegd moesten worden).

Daarom gaat het dagelijks bestuur van de seniorenraad ermee akkoord, de subsidies, naar analogie met de uitbetaling van het Noodfonds, te berekenen op basis van het toegekende subsidiebedrag van de afgelopen drie jaar. Deze bedragen zijn berekend op basis van een ‘gemiddeld’ werkjaar van een vereniging. Eventuele pieken en dalen in subsidiebedragen worden zo gecompenseerd.

Er zal aan alle verenigingen gevraagd worden om een beperkte aanvraag in te dienen tegen de vaste deadline (1 oktober) met de contactgegevens/rekeningnummer en -informatief- een kort verslag van de werking van het afgelopen werkjaar 2020-2021 (werkjaar loopt gelijk met schooljaren).

Dit is voor iedereen een duidelijke en correcte werkwijze en maakt dat er zowel voor de verenigingen als voor de klantenadviseur doelgroepen geen bijkomende administratieve last wordt gecreëerd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord om het gemeentelijk subsidiereglement voor erkende seniorenverenigingen, niet toe te passen voor reeds erkende en gesubsidieerde verenigingen voor het werkjaar 2020-2021. 

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord om de subsidieverdeling voor het werkjaar 2020-2021 te baseren op de uitgekeerde bedragen van de afgelopen 3 werkjaren. 

Artikel 3

Seniorenverenigingen dienen respectievelijk voor 1 oktober 2021 een beperkte subsidieaanvraag in. Aan de vereniging wordt gevraagd om, naast de contactgegevens van de vereniging, een kort verslag te maken van de werking van het voorbije werkjaar.

10.

2021_GR_00032 - Vertegenwoordiging Gemeentelijk Unicef Comité in het NCOS - vervanging lid - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
10.

2021_GR_00032 - Vertegenwoordiging Gemeentelijk Unicef Comité in het NCOS - vervanging lid - Aktename

2021_GR_00032 - Vertegenwoordiging Gemeentelijk Unicef Comité in het NCOS - vervanging lid - Aktename

Motivering

Aanleiding en context

Het besluit van de gemeenteraad van 11 juni 2019 waarin het Gemeentelijke Unicef Comité werd samengesteld en erkend.

Het ontslag van Marleen Dobbeleir, N-VA fractie, als lid van het Gemeentelijk Unicef Comité. 

De melding van Danny Proost waarin hij verklaart af te zien van zijn aanstelling als vervanger voor Marleen Dobbeleir.

Charlotte Bats wordt door de N-VA fractie voorgedragen om in de opvolging van Marleen Dobbeleir te voorzien.

Argumentatie

De voorzitter van de gemeenteraad ontving tijdig de gezamenlijke akte van voordracht en de N-VA fractie draagt Charlotte Bats voor ter vervanging van Marleen Dobbeleir in het Gemeentelijk Unicef Comité.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van de aanstelling van Charlotte Bats voor de N-VA fractie als lid van het Gemeentelijk Unicef Comité in vervanging van Marleen Dobbeleir en dit met ingang van heden tot en met 31 december 2024.

IR 1.

2021_VVB_00002 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Ingrid Van Wunsel: Voorstel van steunmaatregel voor de horeca

Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_VVB_00002 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Ingrid Van Wunsel: Voorstel van steunmaatregel voor de horeca
Afgekeurd
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 2
Ingrid Van Wunsel, Inge Schoovaerts
Stemmen tegen 17
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Lien Du Four, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Dorien Van Assche, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Simon Kenens, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Onthoudingen 8
Leo Verelst, Johan Van Dessel, Stijn Lemmens, Andre Marien, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
IR 1.

2021_VVB_00002 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Ingrid Van Wunsel: Voorstel van steunmaatregel voor de horeca

2021_VVB_00002 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Ingrid Van Wunsel: Voorstel van steunmaatregel voor de horeca

Motivering

Indiener(s)
Ingrid Van Wunsel
Tijdstip van indienen
do 04/02/2021 - 11:12
Toelichting

Voorstel

Onze gemeente Nijlen telt verschillende horecazaken die een belangrijke rol spelen in het lokale sociale en maatschappelijke leven.

Als gevolg van de corona-pandemie zijn deze zaken, op bevel van de overheid, al verscheidene maanden gesloten. De economische gevolgen die deze horeca zaken daarvan ondervinden, zijn momenteel niet ten volle in te schatten. Dat die gevolgen ingrijpend kunnen zijn, staat wel vast. 

Horeca Vlaanderen trekt aan de alarmbel: 46% van de horecazaken geeft aan dat als er niets verandert, de zaak binnen vandaag en hooguit 2 maanden definitief moet sluiten, 40% overleeft momenteel door het aanspreken van het eigen spaargeld en 37% put uit bedrijfsreserves. Slechts 20% redt het nog met de huidige steunmaatregelen.

Het zou zeer spijtig zijn indien bijvoorbeeld het 'lokale café' dat onmiskenbaar deel uitmaakt van onze Vlaamse cultuur de langdurige sluiting niet zou overleven. 

Met onderstaande steunmaatregel hopen we dat na de coronapandemie de horeca in onze gemeente opnieuw voluit zijn sociale en maatschappelijke rol zal kunnen vervullen.

Overwegende dat sinds 19 oktober 2020 de horeca opnieuw werd gesloten en er op dit moment geen reëel uitzicht is op heropening, legt de Vlaams Belang fractie volgend voorstel van beslissing voor aan de gemeenteraad.

Voorstel van beslissing:

De gemeente Nijlen wenst de lokale horeca ondernemers een eenmalige premie toe te kennen van 500 euro. 

Om in aanmerking te komen, dient de horecazaak in bedrijf te zijn sinds 19 oktober 2020 en gelegen te zijn op grondgebied van de gemeente Nijlen.

Onder horecazaak wordt verstaan een drank- of eetgelegenheid met een inschrijving in de kruispuntbank van ondernemingen. 

De premie wordt uitgekeerd in gemeentelijke aankoopbons. 

Aangezien de in aanmerking komende horecazaken gekend zijn, gebeurt deze tegemoetkoming automatisch (eventueel te vervangen door een aanvraagprocedure via gemeentelijke dienst of via college van burgemeester en schepenen).

De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de praktische uitvoering van deze beslissing die tevens wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.

Antwoord schepen Griet Van Olmen

We zijn er ons van bewust dat de horeca zwaar onder druk staat. Maar deze coronacrisis zet niet enkel de horeca, maar het ganse economische weefsel onder druk.  

Het klopt dat horeca “een belangrijk Vlaams cultureel gegeven” is, net zoals in onze ogen nog heel wat andere sectoren die het momenteel zwaar te verduren hebben, tot onze “Vlaamse cultuur” behoren:

- Evenementensector;

- Cultuursector;

- Niet medische contactberoepen (schoonheidsspecialisten, hand- en voetverzorgers en tatoeëerders blijven verplicht gesloten);

- Kappers.

Al hebben deze laatste sectoren intussen wel zicht op mogelijke heropening van hun zaken. 

Enkel de horeca subsidiëren, zou dan ook geen toonbeeld van goed lokaal beleid zijn. Al de getroffen sectoren evenmin, want financieel niet haalbaar voor ons lokaal bestuur. Hiervoor kijken wij naar de steunmaatregelen van de hogere overheid.  

Als lokale overheid ondersteunen we horeca wel gedurende deze coronacrisis door:

  • Goed te informeren op welke subsidies men recht heeft (er is steeds een directe mailing bij updates). De hogere overheid (Vlaio) kent de subsidies toe.
  • Nieuwe initiatieven van ambulante handel te faciliteren en toe te laten.
  • Verhoging van de waarde van de gemeentelijke cadeaubonnen. In 2020 werd voor een bedrag van € 132.130,00 aan corona-cadeaubonnen verkocht. Dat betekent een rechtstreekse injectie van € 13.000,00 in onze lokale economie, waar ook de horeca van kan genieten.
  • Verlenging van de geldigheid van de gemeentelijke cadeaubonnen  in tijd, zodat horeca van zodra deze terug open is, terug mee gebruik kan maken. Mogelijks zal, afhankelijk van de periode van verplichte sluiting van de horeca, deze termijn nogmaals moeten verlengd worden.
  • Uitbreiding van terrassen faciliteren en toelaten. De inname van openbaar domein voor het inrichten van terrassen is bovendien in onze gemeente vrij van retributie. Van zodra duidelijk is wanneer de horeca opnieuw kan openen, zullen we ook dit weerom actief opnemen.
  • ontsluiting van lokale take-away-initiatieven.

 Wij zullen vanuit de meerderheid uw voorstel van beslissing niet goedkeuren.

Besluit 

Het voorstel wordt niet goedgekeurd.

IR 2.

2021_VVB_00003 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: Opwaardering parking Kessel Station

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
IR 2.

2021_VVB_00003 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: Opwaardering parking Kessel Station

2021_VVB_00003 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: Opwaardering parking Kessel Station

Motivering

Indiener(s)
Leo Verelst
Tijdstip van indienen
do 04/02/2021 - 21:16
Toelichting

Voorstel

Nijlen beschikt sinds kort over een nieuwe en ruime parking voor het station in de Molenstraat. Ondanks een aantal vragen die we nog steeds hebben rond de verkeerscirculatie in en rond de parking, is de parking uiteraard een mooie aanwinst voor de buurtbewoners, maar ook vooral voor de treingebruikers. Zij kunnen nu in propere omstandigheden dichtbij het station parkeren. 

Hetzelfde kan niet echt gezegd worden van de parking aan het station van Kessel. Zeker bij slecht weer zoals in de voorbije weken ligt de parking er vaak erbarmelijk bij. De ene zijde die met dolomiet is aangelegd is nog enigszins proper, maar er staan heel wat grote plassen die het de gebruikers niet echt makkelijk maken om de voeten droog te houden. De andere kant is evenwel gewoon een zandpartij die bij slecht weer verandert in een modderstrook waar je gegarandeerd niet alleen natte, maar ook vuile schoenen krijgt.  Nieuw Nijlen pleit er daarom voor om, na de opwaardering van de stationsparking in de deelgemeente Nijlen, nu werk te maken van de verbetering van de parking aan Kessel-Station. 

Niet alleen om de malaise op te lossen, maar ook gewoonweg om onze deelgemeente Kessel op gelijke voet te plaatsen als Nijlen. Ook de Kesselse stationsomgeving verdient een opwaardering.  

Voorstel:

We weten niet wat de juiste eigendomsstructuur is van de parking, maar Nieuw Nijlen stelt voor om een project op te starten voor de verbetering of heraanleg van de parking. Indien het gaat om eigendom van NMBS of Infrabel of van particuliere eigenaars stellen we voor om snel de bespreking met de eigenaars aan te gaan. Indien het gemeentelijke grond is, stellen we voor om zo snel mogelijk tot de daad over te gaan en de parking te herinrichten of minstens te fatsoeneren.  

Antwoord schepen Bert Celis

Het college van burgemeester en schepenen werkt momenteel aan drie projecten die zullen bijdragen tot het opwaarderen van de stationsomgeving in Kessel-Station, inclusief de parking van het station dewelke op gronden van Infrabel gelegen is.

Deze projecten zijn de volgende:

  • In de schoot van de Vervoerregio Kempen werd het station van Kessel-Station gekozen als een plaats om een Hoppin-punt te installeren;
  • De dienst mobiliteit werk momenteel aan een nieuw aanvullend verkeersreglement voor de parking van het station en de verbinding met de Suikertorenweg, inclusief verbeteringen aan het openbaar domein;
  • De combinatie van de toekomstige fiets-o-strade en het complex project aan de Lindekensbaan biedt daarnaast tevens kansen voor de stationsomgeving en de parking.

In de rand van dit alles en rekening houdende met de lopende besluitvormingsprocessen zal lokaal bestuur Nijlen het nodige onderhoud aan de parking blijven uitvoeren waar nodig en wenselijk op aangeven van het college van burgemeester en schepenen.

Verder heeft het schepencollege op regelmatige basis contacten met Infrabel, o.a. binnen de begeleidingscommissie van het mobiliteitsplan en omtrent de fiets-o-strade. Deze contactmomenten zullen aangegrepen worden om ook het standpunt van Infrabel inzake de parking op hun eigendom te leren kennen.

Meer diepgaande besprekingen zullen plaatsvinden op de raadscommissies mobiliteit en verplaatsingsgedrag en publieke ruimte. 

Besluit

Voor raadslid Leo Verelst zijn deze engagementen vanuit het bestuur voldoende en hoeft er niet gestemd te worden over dit punt.

IR 3.

2021_VVB_00004 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: Belastingreglement ongeadresseerd drukwerk

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
IR 3.

2021_VVB_00004 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: Belastingreglement ongeadresseerd drukwerk

2021_VVB_00004 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: Belastingreglement ongeadresseerd drukwerk

Motivering

Indiener(s)
Leo Verelst
Tijdstip van indienen
do 04/02/2021 - 21:32
Toelichting

Voorstel

In de gemeenteraad van december 2019 keurde de meerderheid het belastingreglement op ongeadresseerd reclamedrukwerk goed en wel voor de periode van 2020 tot 2025.  

Wij onthielden ons bij de goedkeuring van deze belasting onder meer omdat wij verkiezen dat de belastingen jaar per jaar worden goedgekeurd. Er kunnen zich immers omstandigheden voordoen waardoor het wenselijk wordt om eerder genomen belastingen te herbekijken. 

De grote problemen waarmee heel wat handelaars en ondernemers worden geconfronteerd omwille van Covid 19 zetten ons ertoe aan om het belastingreglement op ongeadresseerd drukwerk nu in vraag te stellen. We zouden het dan ook graag willen herbekijken ten voordele van de lokale handelaars die het hard te verduren hebben omwille van Corona. Zulke aanpassing past volgens ons perfect in het kader van de ondersteuning voor de lokale handel en economie. Het bestuur heeft zich toch voorgenomen om die lokale handel en economie maximaal te steunen en te stimuleren. 

Het lijkt ons dan ook niet logisch dat we enerzijds lokale handel promoten en dat we anderzijds de handelaar op kosten jagen om, in deze moeilijke tijden, publiciteit te maken voor zijn zaak. We vragen daaromn om in het huidige reglement een vrijstelling in te lassen voor lokale handelaars die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Bij uitbreiding zouden we er zelfs voor willen pleiten om deze vrijstelling permanent op te nemen in het belastingreglement. 

We beseffen echter dat zo’n aanpassing op een correcte manier moet geformuleerd worden om op die manier de juiste doelgroep te bereiken met deze aanpassingen. 

Voorstel: 

Ons voorstel is dan ook om ons als gemeenteraad vandaag principieel akkoord te verklaren met een aanpassing van het belastingreglement. Na deze principiële goedkeuring kunnen we, hopelijk over alle fracties heen, de modaliteiten bepalen van de wijziging, zodat de juiste handelaars het juiste voordeel genieten van de aanpassing van het reglement. 

Antwoord schepen Bert Celis

Het voorstel “om in het huidige reglement een vrijstelling in te lassen voor lokale handelaars die aan bepaalde voorwaarden voldoen” is an sich een begrijpelijke reflex voor diegene die de lokale Nijlense ondernemers genegen zijn.

Deze piste hebben we bij de opstelling van het huidige belastingsreglement dan ook onderzocht, maar dit kan juridisch zeer moeilijk geïmplementeerd worden omdat dit interfereert met het fiscaal gelijkheidsbeginsel (=gelijke gevallen moeten op een gelijke manier behandeld worden). Gemeenten die dit in het verleden soms toepasten werden al verschillende keren na een klacht door de rechtbank teruggefloten.

We hebben in het reglement echter wel een aantal tegemoetkomingen voorzien: voor de eerste 4 exemplaren die worden verspreid in eenzelfde kalenderjaar wordt een korting toegekend van 50%. Dit is onrechtstreeks wel bedoeld voor de lokale handelaars omdat zij meestal een beperkter aantal uitgaves hebben per jaar (bv tijdens soldenperiodes, eindejaar, valentijn,…) en geen wekelijkse uitgifte.

In de gemeenteraad werd bovendien in zitting van 19 mei 2020 een tijdelijke vrijstelling onder voorwaarden toegestaan, dat indien de verspreide reclame betrekking heeft op activiteiten die omwille van Corona niet konden plaatsvinden, ook van een vrijstelling konden genieten.

Het debiteurenbeheer is ook in Corona-tijden aangepast en versoepeld. Handelaars die graag een afbetalingsplan hebben of tijdelijk betalingsuitstel, konden rekenen op de bereidwilligheid van het gemeentebestuur. 

Als je even naar de cijfers kijkt dan moeten we de impact voor onze lokale handelaars ook relativeren. In 2019 is er voor 149.477 € gefactureerd waarvan voor 9.024 € aan handelaars in Nijlen. Dat is amper 6%. Bovendien zijn er maar 2 lokale handelaars die meer dan 4 keer reclame hebben verspreid.

Besluit

Voor Leo Verelst is dit antwoord voldoende en hoeft er niet gestemd te worden over dit punt, maar vraagt hij wel om in een commissie en over de fracties heen te brainstormen om meer acties op te zetten ter ondersteuning van de lokale handel. 

IR 4.

2021_MV_00003 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken: Stand van zaken zwembad

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
IR 4.

2021_MV_00003 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken: Stand van zaken zwembad

2021_MV_00003 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken: Stand van zaken zwembad

Motivering

Indiener(s)
Jan Verbraecken
Tijdstip van indienen
wo 03/02/2021 - 18:47
Toelichting
Zie zittingsverslag/audioverslag.
IR 5.

2021_MV_00004 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken: Stand van zaken oplevering gemeentehuis

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
IR 5.

2021_MV_00004 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken: Stand van zaken oplevering gemeentehuis

2021_MV_00004 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken: Stand van zaken oplevering gemeentehuis

Motivering

Indiener(s)
Jan Verbraecken
Tijdstip van indienen
wo 03/02/2021 - 18:48
Toelichting
Zie zittingsverslag/audioverslag.
IR 6.

2021_MV_00006 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken: Organisatie nieuwjaarsreceptie voor alle inwoners en met medewerking van onze inwoners

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
IR 6.

2021_MV_00006 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken: Organisatie nieuwjaarsreceptie voor alle inwoners en met medewerking van onze inwoners

2021_MV_00006 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken: Organisatie nieuwjaarsreceptie voor alle inwoners en met medewerking van onze inwoners

Motivering

Indiener(s)
Jan Verbraecken
Tijdstip van indienen
do 04/02/2021 - 11:06
Toelichting
Zie zittingsverslag/audioverslag.
IR 7.

2021_MV_00005 - Mondelinge vraag van raadslid Victor De Groof: Bureau voor deontologie

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
IR 7.

2021_MV_00005 - Mondelinge vraag van raadslid Victor De Groof: Bureau voor deontologie

2021_MV_00005 - Mondelinge vraag van raadslid Victor De Groof: Bureau voor deontologie

Motivering

Indiener(s)
Victor De Groof
Tijdstip van indienen
do 04/02/2021 - 00:12
Toelichting
Zie zittingsverslag/audioverslag.
13.

2021_GR_00035 - Mondelinge vragen ingediend tijdens de vergadering - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Julie Van Roey, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy; Iris Mulkens, algemeen directeur
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
13.

2021_GR_00035 - Mondelinge vragen ingediend tijdens de vergadering - Kennisneming

2021_GR_00035 - Mondelinge vragen ingediend tijdens de vergadering - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.

Aanleiding en context

De raadsleden kunnen mondelinge vragen stellen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen.

Zie zittingsverslag/audioverslag.