Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 24 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 12 maart 2019.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 5 januari 2021 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 5 januari 2021 zijn opgemaakt en kunnen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 5 januari 2021 worden goedgekeurd.
Het Vlaams Parlement keurde op 08/01/2021 het besluit tot uitvoering van het decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003 over het preventieve gezondheidsbeleid en van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19 goed.
Het lokaal bestuur dient controle en handhaving uit te voeren van de verplichte quarantaine en isolatie. Om de gegevensoverdracht in het kader van het preventiedecreet mogelijk te maken moet het lokale bestuur een protocol afsluiten met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
In het protocol worden de voorwaarden en modaliteiten van de elektronische mededeling van de persoonsgegevens door het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) aan de gemeente Nijlen uiteengezet.
Om controle en handhaving uit te voeren op de verplichte quarantaine en isolatie in het kader van de COVID-19 pandemie, is het noodzakelijk om de correcte gegevens te ontvangen. In het protocol wordt uiteengezet wie de gegevens mag raadplegen en verwerken en hoe het lokaal bestuur de nodige informatie ontvangt.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 13 januari 2021 het protocol betreffende de mededeling van persoonsgegevens in het kader van quarantainecoaching goedgekeurd.
De gemeenteraad bekrachtigt de goedkeuring van het bijgevoegd protocol.
- kennisname aan MAT/college/vast bureau : januari 2021
- kennisname aan raden van 9 februari 2021
- communicatie aan personeel: via COMMA
Overeenkomstig artikel 221 van het decreet lokaal bestuur dient dit rapport aan de leden van de gemeente- en OCMW-raad te worden bezorgd.
Op 26 mei 2016 leverde Audit Vlaanderen twee auditrapporten op: het eerste rapport van de ‘organisatie-audit bij gemeente Nijlen’ (zie bijlage 1) en het tweede rapport van de ‘organisatie-audit bij OCMW Nijlen’ (zie bijlage 2), elk rapport bevatte een aantal aanbevelingen.
De aanbevelingen zijn de belangrijkste verbeterpunten uit een audit. De implementatie ervan en rapportering hierover aan het politieke niveau, is de verantwoordelijkheid van het management, met name o.l.v. de algemeen directeur. Jaarlijks heeft zij de opvolging gerapporteerd (zie bijlage 4 - stand van zaken 30 juni 2020).
Thans is er een rapport van Audit Vlaanderen met de conclusies over de opvolging van de aanbevelingen en de rapportering organisatiebeheersing door lokaal bestuur Nijlen.
Audit Vlaanderen bevestigt dat de aanbevelingen op de audits van 2015 met streefdatum 30 juni 2020 zijn gerealiseerd volgens bijgevoegd verslag.
Er wordt kennis genomen van de volgende conclusie van Audit Vlaanderen:
"Audit Vlaanderen stelde vast dat
• De jaarlijkse rapportering over organisatiebeheersing voldoende adequaat is om aan het politieke niveau een transparant beeld te geven over de wijze waarop de organisatie werkt aan de beheersing van haar risico’s;
• De jaarlijkse rapportering voldoende adequaat is om aan het politieke niveau een transparant beeld te geven over de acties die nog nodig zijn / die gezet zijn om de aanbevelingen te realiseren. Audit Vlaanderen kon op basis hiervan een uitspraak doen over de realisatiegraad van de aanbevelingen.
Lokaal bestuur Nijlen heeft alle opgevolgde aanbevelingen gerealiseerd tegen de vooropgestelde timing.
Door de aanbevelingen op te volgen en bijhorende maatregelen te nemen om de risico's af te dekken, wordt de interne werking versterkt."
Er wordt kennis genomen van het rapport van Audit Vlaanderen aangaande de uitvoering van de aanbevelingen en de jaarlijkse rapportering door de algemeen directeur in het kader van de organisatiebeheersing.
Een volgende rapportering van de algemeen directeur volgt in de raad van juni 2021.
Een buurtbewoner heeft de vraag gesteld of het mogelijk is om een parkeerverbod in te voeren ter hoogte van Herenthoutsesteenweg 45, recht tegenover het kleine straatje.
Doordat dit straatje zeer smal is en er vaak wagens geparkeerd staan aan de overkant is het moeilijk om erin af te draaien, zeker met een camionette.
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
- het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Op de Herenthoutsesteenweg van de Rector de Ramstraat tot de Nijlensesteenweg te Herenthout langs beide zijden van de weg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Herenthoutsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Hellevoortstraat geldt:
Op de Herenthoutsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met Zwart-Water geldt:
Op de Herenthoutsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Lege Baan/Looystraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Herenthoutsesteenweg ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Hellevoortstraat enerzijds, en met de Nijlensesteenweg anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Herenthoutsesteenweg van voor het kruispunt met de Hellevoortstraat tot het kruispunt met de Schransstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Herenthoutsesteenweg van de Rector de Ramstraat tot de Nijlensesteenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Herenthoutsesteenweg ter hoogte van huisnummer 45, enkel voor de lengte die nodig is om het afdraaien te vergemakkelijken, wordt ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
- de deputatie van de provincie Antwerpen
- de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
- de griffier van de politierechtbank van Mechelen
- de griffier van het vredegerecht van Lier
- de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
- het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het eenrichtingsverkeer geldt niet voor fietsers komende van de Graanweg. Het aanvullend verkeersreglement dient in die zin dan ook aangepast te worden.
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
Op de parkingclusters ter hoogte van de uitritten naar de hoofdweg rond de parking wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de parkingclusters ter hoogte van de uitritten naar de hoofdweg rond de parking wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de pendelparking wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de hoofdweg rond de parkingclusters ter hoogte van het kruispunt met de 1e, 2e, 4e en 6e uitrit wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de hoofdweg rond de pendelparking wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
- de deputatie van de provincie Antwerpen
- de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
- de griffier van de politierechtbank van Mechelen
- de griffier van het vredegerecht van Lier
- de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
Het lokaal bestuur van Nijlen heeft op 24 september 2020 een aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden ontvangen. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 2 loten bestemd voor open bebouwing.
Ligging van de aanvraag: 2560 Nijlen, Hooidonkstraat 12 met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie B nr. 203 L4.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen langsheen de Hooidonkstraat. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 2 loten bestemd voor open bebouwing.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé dient te gebeuren.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de bestaande rooilijnbreedte van de Hooidonkstraat is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 22 oktober 2020 tot 20 november 2020 en er werden 3 bezwaarschriften, waarvan 1 gebundeld met petitielijst ingediend. Er is één bezwaarelement dat handelt over de zaak van de weg. De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren en behandelt deze als volgt:
Verbreding eerste stuk van Hooidonkstraat:
Samenvatting:
De bezwaarindieners hebben bezwaar tegen voorliggende verkaveling als deze zal leiden tot een straatverbreding in het eerste stuk van de Hooidonkstraat (tussen Laurys Gewatstraat en Bergsgoorstraat).
Beoordeling:
De tracéwijziging gebeurt naar aanleiding van de voorliggende verkavelingsaanvraag en is enkel van toepassing op het perceel van de voorliggende verkavelingsaanvraag. Er wordt binnen de voorliggende aanvraag geen tracéwijziging van de aanpalende percelen voorzien.
De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de bestaande rooilijnbreedte van de Hooidonkstraat is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet.
Conclusie:
Dit bezwaarelement wordt niet weerhouden.
De andere bezwaarelementen handelen over de verkaveling 084/218 (De Wip), kapitaalschade, kavelruil, verkoeling, CO2, fauna, flora, milieu en de aanwezigheid van een restant van de Kempische duinenrug. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, alsook over de eventuele opname in het openbaar domein. De gemeenteraad mag geen oordeel uitspreken over de vergunningsaanvraag zelf, inzonderheid de beoordeling van de goede ruimtelijke ordening.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Hooidonkstraat goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
De gemeenteraad van 5 september 2017 keurde de bruikleenovereenkomst voor drie jaar goed met Marc Heylen, wonende te 2560 Nijlen, Broechemsesteenweg 44, om voor de handelszaak 'Het Wanneshof', gelegen te 2560 Nijlen, Broechemsesteenweg 42, bij gebrek aan eigen parkeergelegenheid, gebruik te mogen maken van een perceel grond gelegen te 2560 Nijlen, Tulpenstraat, kadastrale gegevens D 0850 T, groot in totaliteit 180 m², en waarvan de gemeente eigenaar is, om te dienen tot parkeerplaats voor zijn cliënteel.
Deze bruikleenovereenkomst dient vernieuwd te worden.
De parking gelegen vooraan in de Tulpenstraat (zijde Broechemsesteenweg) te Nijlen gaat voor 3 jaar als parking gebruikt worden.
Er kan akkoord gegaan worden met de voorgestelde bruikleenovereenkomst.
Het Decreet lokaal bestuur.
Het Burgerlijk Wetboek, Boek 3, Titel 10, Hoofdstuk 1.
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1875 t.e.m. 1891.
De bruikleenovereenkomst integraal toegevoegd als bijlage, wordt goedgekeurd.
De creatieve sector heeft een belangrijke katalysatorfunctie voor de brede economie en maatschappij. Creatieve ondernemers zijn vaak aandrijvers van innovatie en beleving. De creatieve community 'Antwerp. Powered by Creatives.' focust op het verbinden van de creatieve professionals van de provincie Antwerpen met het brede bedrijfsleven en kmo's of sectoren die op zoek zijn naar innovatie. Zo faciliteert 'Antwerp. Powered by Creatives.' ondermeer co-creatietrajecten, gaat het in interactie met kmo's en worden 'good practices' uitgeschreven en verspreid. 'Antwerp. Powered by Creatives.' is een verbindingsplatform waar ondernemers, onderwijsinstellingen, overheid elkaar ontmoeten en waar skills eigen aan de creatieve sector ingezet worden om ideeën te genereren, innovatie te stimuleren en duurzame economische en maatschappelijke groei te realiseren.
Begeleidingstrajecten worden op maat voor de Nijlense ondernemer aangeboden aan € 2 000,00 per deelnemer (als de ondernemer zich tijdig intekent en van de vroegboekkorting kan genieten).
Om het gemeentelijk bestuursakkoord 'opzetten van een ondersteunend netwerk' te helpen realiseren en na een positief advies van de economische adviesraad 'Ondernemend Nijlen' hierover, is het aangewezen om een financiële incentive aan te bieden om zo de begeleidingstrajecten voor de Nijlense ondernemers laagdrempeliger te houden.
De gemeenteraad keurt goed om een kruisbestuiving en samenwerking tussen het verbindingsplatform 'Antwerp. Powered By Creatives' en de Nijlense ondernemers op te zetten. Ter incentive om deel te nemen aan de innovatietrajecten keurt de gemeenteraad de uitbetaling van een toelage voor een bedrag van € 500,00 per deelnemende Nijlense ondernemer aan het innovatietraject van 'Antwerp Powered By Creatives' goed. Deze bijdrage wordt voorzien voor maximaal 20 deelnemers (een budget van € 10 000,00 wordt voorzien) en enkel voor traject dat start in februari 2021. Het subsidiereglement is als bijlage toegevoegd.
Door de coronamaatregelen die sinds maart 2020 van kracht zijn, konden helaas erg weinig activiteiten van de leden van het NCOS doorgaan. Ook voor het komende werkjaar 2021 ziet het er naar uit dat de organisaties nog steeds niet (volledig) kunnen opstarten.
Erkende basisgroepen krijgen jaarlijks een bedrag als basissubsidie. Lokale ontwikkelingsgroepen krijgen hierbij een verhoogd basisbedrag. Naast de basissubsidies krijgen de basisgroepen nog een extra werkingssubsidie. Deze wordt aangewend om de basisgroepen in hun werking te motiveren.
De werkingssubsidie wordt verdeeld op basis van een puntenstelsel. Hierdoor krijgt een organisatie een aantal punten per activiteit volgens thema’s (o.a. vorming, publicaties, info-activiteiten, fondsenwerving...). Op basis van het aantal punten per organisatie wordt het totale bedrag van de werkingssubsidie verdeeld onder de erkende basisgroepen.
Het lijkt niet rechtvaardig te zijn om dit systeem aan te houden voor de werkjaren 2020 en 2021. Dat zou concreet betekenen dat basisgroepen die het geluk hebben gehad om tussen januari en maart veel activiteiten te organiseren, meer subsidies zouden ontvangen dan de organisaties waarbij de focus op het najaar ligt. Daarom wordt voorgesteld om de subsidies te berekenen op basis van het toegekende subsidiebedrag van de afgelopen drie jaar. Deze bedragen zijn berekend op basis van een ‘gemiddeld’ werkjaar van een organisatie. Eventuele pieken en dalen in subsidiebedragen worden zo gecompenseerd.
Er kan wel aan alle basisgroepen gevraagd worden om een beperkte digitale aanvraag in te dienen tegen de vaste deadline (1 april) met de contactgegevens/rekeningnummer en -informatief- een kort verslag van de werking in 2020/plannen voor 2021. Dit is voor iedereen een duidelijke en correcte werkwijze en maakt dat de administratieve last tot een minimum wordt beperkt.
Het subsidiereglement basisgroepen wordt niet toegepast voor het werkjaar 2020 en 2021.
De subsidieverdeling voor de werkjaren 2020 en 2021 wordt gebaseerd op de uitgekeerde bedragen van de afgelopen 3 werkjaren.
De basisgroepen die erkend zijn door het NCOS dienen respectievelijk voor 15 april 2021 en 15 april 2022 een subsidieaanvraag in. Aan de groepen wordt gevraagd om, naast de contactgegevens, een kort verslag te maken van de werking van het voorbije werkjaar en de plannen voor het volgende werkjaar.
Op donderdag 21 januari 2021 kwam het dagelijks bestuur van de seniorenraad samen. Op deze vergadering werd het voorstel voor een andere toepassing van de toekenning van subsidies voor het werkjaar 2020-2021 besproken.
Gezien de werking van seniorenverenigingen in 2020 ernstig verstoord werd door de coronamaatregelen en het er naar uit ziet dat ook het huidige jaar de seniorenverenigingen nog niet volledig kunnen opstarten, stelt het dagelijks bestuur dat een alternatieve werkwijze voor het toekennen van de subsidies een goed idee is.
Het huidige subsidiereglement voor seniorenverenigingen is grotendeels gebaseerd op het aantal en soort activiteiten dat een vereniging in een werkjaar organiseert. Het zou niet rechtvaardig zijn om op basis daarvan de subsidies voor werkjaar 2020-2021 te verdelen.
Daarom gaat het dagelijks bestuur van de seniorenraad akkoord, naar analogie met de uitbetaling van het Noodfonds, de subsidies te berekenen op basis van het toegekende subsidiebedrag van de afgelopen drie jaar. De subsidieaanvraag kan dan gebeuren middels een vereenvoudigd subsidieformulier.
Het huidige subsidiereglement (2015) voor erkende seniorenverenigingen is grotendeels gebaseerd op het aantal en soort activiteiten dat georganiseerd wordt door een vereniging binnen een werkjaar. Het subsidiebedrag wordt bepaald door een puntensysteem: 'hoe meer activiteiten, hoe meer subsidies'. Daarnaast is ook het type activiteit bepalend, vb. een activiteit toegankelijk voor alle senioren uit de gemeente, krijgt meer punten dan vb. een wandeling voor eigen leden.
Door de coronamaatregelen die sinds maart 2020 van kracht zijn, hadden/hebben seniorenverenigingen geen andere keuze dan de werking (tijdelijk) stil te leggen en activiteiten te annuleren. Ook voor het komende werkjaar 2021 ziet het er naar uit dat de meeste verenigingen nog steeds niet (volledig) kunnen opstarten.
Het zou daarom niet rechtvaardig zijn om op basis van de georganiseerde activiteiten door een vereniging de subsidies van de werkjaren 2020 en 2021 te verdelen. Dat zou concreet betekenen dat verenigingen die het geluk hebben gehad veel activiteiten te organiseren (omdat deze activiteiten toevallig vielen in periodes waar er meer mogelijkheden waren), meer subsidies zouden ontvangen dan de verenigingen waarbij de focus op een andere periode lag (waarin alle activiteiten stil gelegd moesten worden).
Daarom gaat het dagelijks bestuur van de seniorenraad ermee akkoord, de subsidies, naar analogie met de uitbetaling van het Noodfonds, te berekenen op basis van het toegekende subsidiebedrag van de afgelopen drie jaar. Deze bedragen zijn berekend op basis van een ‘gemiddeld’ werkjaar van een vereniging. Eventuele pieken en dalen in subsidiebedragen worden zo gecompenseerd.
Er zal aan alle verenigingen gevraagd worden om een beperkte aanvraag in te dienen tegen de vaste deadline (1 oktober) met de contactgegevens/rekeningnummer en -informatief- een kort verslag van de werking van het afgelopen werkjaar 2020-2021 (werkjaar loopt gelijk met schooljaren).
Dit is voor iedereen een duidelijke en correcte werkwijze en maakt dat er zowel voor de verenigingen als voor de klantenadviseur doelgroepen geen bijkomende administratieve last wordt gecreëerd.
De gemeenteraad gaat akkoord om het gemeentelijk subsidiereglement voor erkende seniorenverenigingen, niet toe te passen voor reeds erkende en gesubsidieerde verenigingen voor het werkjaar 2020-2021.
De gemeenteraad gaat akkoord om de subsidieverdeling voor het werkjaar 2020-2021 te baseren op de uitgekeerde bedragen van de afgelopen 3 werkjaren.
Seniorenverenigingen dienen respectievelijk voor 1 oktober 2021 een beperkte subsidieaanvraag in. Aan de vereniging wordt gevraagd om, naast de contactgegevens van de vereniging, een kort verslag te maken van de werking van het voorbije werkjaar.
Het besluit van de gemeenteraad van 11 juni 2019 waarin het Gemeentelijke Unicef Comité werd samengesteld en erkend.
Het ontslag van Marleen Dobbeleir, N-VA fractie, als lid van het Gemeentelijk Unicef Comité.
De melding van Danny Proost waarin hij verklaart af te zien van zijn aanstelling als vervanger voor Marleen Dobbeleir.
Charlotte Bats wordt door de N-VA fractie voorgedragen om in de opvolging van Marleen Dobbeleir te voorzien.
De voorzitter van de gemeenteraad ontving tijdig de gezamenlijke akte van voordracht en de N-VA fractie draagt Charlotte Bats voor ter vervanging van Marleen Dobbeleir in het Gemeentelijk Unicef Comité.
De gemeenteraad neemt akte van de aanstelling van Charlotte Bats voor de N-VA fractie als lid van het Gemeentelijk Unicef Comité in vervanging van Marleen Dobbeleir en dit met ingang van heden tot en met 31 december 2024.
Voorstel
Onze gemeente Nijlen telt verschillende horecazaken die een belangrijke rol spelen in het lokale sociale en maatschappelijke leven.
Als gevolg van de corona-pandemie zijn deze zaken, op bevel van de overheid, al verscheidene maanden gesloten. De economische gevolgen die deze horeca zaken daarvan ondervinden, zijn momenteel niet ten volle in te schatten. Dat die gevolgen ingrijpend kunnen zijn, staat wel vast.
Horeca Vlaanderen trekt aan de alarmbel: 46% van de horecazaken geeft aan dat als er niets verandert, de zaak binnen vandaag en hooguit 2 maanden definitief moet sluiten, 40% overleeft momenteel door het aanspreken van het eigen spaargeld en 37% put uit bedrijfsreserves. Slechts 20% redt het nog met de huidige steunmaatregelen.
Het zou zeer spijtig zijn indien bijvoorbeeld het 'lokale café' dat onmiskenbaar deel uitmaakt van onze Vlaamse cultuur de langdurige sluiting niet zou overleven.
Met onderstaande steunmaatregel hopen we dat na de coronapandemie de horeca in onze gemeente opnieuw voluit zijn sociale en maatschappelijke rol zal kunnen vervullen.
Overwegende dat sinds 19 oktober 2020 de horeca opnieuw werd gesloten en er op dit moment geen reëel uitzicht is op heropening, legt de Vlaams Belang fractie volgend voorstel van beslissing voor aan de gemeenteraad.
Voorstel van beslissing:
De gemeente Nijlen wenst de lokale horeca ondernemers een eenmalige premie toe te kennen van 500 euro.
Om in aanmerking te komen, dient de horecazaak in bedrijf te zijn sinds 19 oktober 2020 en gelegen te zijn op grondgebied van de gemeente Nijlen.
Onder horecazaak wordt verstaan een drank- of eetgelegenheid met een inschrijving in de kruispuntbank van ondernemingen.
De premie wordt uitgekeerd in gemeentelijke aankoopbons.
Aangezien de in aanmerking komende horecazaken gekend zijn, gebeurt deze tegemoetkoming automatisch (eventueel te vervangen door een aanvraagprocedure via gemeentelijke dienst of via college van burgemeester en schepenen).
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de praktische uitvoering van deze beslissing die tevens wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.
Antwoord schepen Griet Van Olmen
We zijn er ons van bewust dat de horeca zwaar onder druk staat. Maar deze coronacrisis zet niet enkel de horeca, maar het ganse economische weefsel onder druk.
Het klopt dat horeca “een belangrijk Vlaams cultureel gegeven” is, net zoals in onze ogen nog heel wat andere sectoren die het momenteel zwaar te verduren hebben, tot onze “Vlaamse cultuur” behoren:
- Evenementensector;
- Cultuursector;
- Niet medische contactberoepen (schoonheidsspecialisten, hand- en voetverzorgers en tatoeëerders blijven verplicht gesloten);
- Kappers.
Al hebben deze laatste sectoren intussen wel zicht op mogelijke heropening van hun zaken.
Enkel de horeca subsidiëren, zou dan ook geen toonbeeld van goed lokaal beleid zijn. Al de getroffen sectoren evenmin, want financieel niet haalbaar voor ons lokaal bestuur. Hiervoor kijken wij naar de steunmaatregelen van de hogere overheid.
Als lokale overheid ondersteunen we horeca wel gedurende deze coronacrisis door:
Wij zullen vanuit de meerderheid uw voorstel van beslissing niet goedkeuren.
Besluit
Het voorstel wordt niet goedgekeurd.
Voorstel
Nijlen beschikt sinds kort over een nieuwe en ruime parking voor het station in de Molenstraat. Ondanks een aantal vragen die we nog steeds hebben rond de verkeerscirculatie in en rond de parking, is de parking uiteraard een mooie aanwinst voor de buurtbewoners, maar ook vooral voor de treingebruikers. Zij kunnen nu in propere omstandigheden dichtbij het station parkeren.
Hetzelfde kan niet echt gezegd worden van de parking aan het station van Kessel. Zeker bij slecht weer zoals in de voorbije weken ligt de parking er vaak erbarmelijk bij. De ene zijde die met dolomiet is aangelegd is nog enigszins proper, maar er staan heel wat grote plassen die het de gebruikers niet echt makkelijk maken om de voeten droog te houden. De andere kant is evenwel gewoon een zandpartij die bij slecht weer verandert in een modderstrook waar je gegarandeerd niet alleen natte, maar ook vuile schoenen krijgt. Nieuw Nijlen pleit er daarom voor om, na de opwaardering van de stationsparking in de deelgemeente Nijlen, nu werk te maken van de verbetering van de parking aan Kessel-Station.
Niet alleen om de malaise op te lossen, maar ook gewoonweg om onze deelgemeente Kessel op gelijke voet te plaatsen als Nijlen. Ook de Kesselse stationsomgeving verdient een opwaardering.
Voorstel:
We weten niet wat de juiste eigendomsstructuur is van de parking, maar Nieuw Nijlen stelt voor om een project op te starten voor de verbetering of heraanleg van de parking. Indien het gaat om eigendom van NMBS of Infrabel of van particuliere eigenaars stellen we voor om snel de bespreking met de eigenaars aan te gaan. Indien het gemeentelijke grond is, stellen we voor om zo snel mogelijk tot de daad over te gaan en de parking te herinrichten of minstens te fatsoeneren.
Antwoord schepen Bert Celis
Het college van burgemeester en schepenen werkt momenteel aan drie projecten die zullen bijdragen tot het opwaarderen van de stationsomgeving in Kessel-Station, inclusief de parking van het station dewelke op gronden van Infrabel gelegen is.
Deze projecten zijn de volgende:
In de rand van dit alles en rekening houdende met de lopende besluitvormingsprocessen zal lokaal bestuur Nijlen het nodige onderhoud aan de parking blijven uitvoeren waar nodig en wenselijk op aangeven van het college van burgemeester en schepenen.
Verder heeft het schepencollege op regelmatige basis contacten met Infrabel, o.a. binnen de begeleidingscommissie van het mobiliteitsplan en omtrent de fiets-o-strade. Deze contactmomenten zullen aangegrepen worden om ook het standpunt van Infrabel inzake de parking op hun eigendom te leren kennen.
Meer diepgaande besprekingen zullen plaatsvinden op de raadscommissies mobiliteit en verplaatsingsgedrag en publieke ruimte.
Besluit
Voor raadslid Leo Verelst zijn deze engagementen vanuit het bestuur voldoende en hoeft er niet gestemd te worden over dit punt.
Voorstel
In de gemeenteraad van december 2019 keurde de meerderheid het belastingreglement op ongeadresseerd reclamedrukwerk goed en wel voor de periode van 2020 tot 2025.
Wij onthielden ons bij de goedkeuring van deze belasting onder meer omdat wij verkiezen dat de belastingen jaar per jaar worden goedgekeurd. Er kunnen zich immers omstandigheden voordoen waardoor het wenselijk wordt om eerder genomen belastingen te herbekijken.
De grote problemen waarmee heel wat handelaars en ondernemers worden geconfronteerd omwille van Covid 19 zetten ons ertoe aan om het belastingreglement op ongeadresseerd drukwerk nu in vraag te stellen. We zouden het dan ook graag willen herbekijken ten voordele van de lokale handelaars die het hard te verduren hebben omwille van Corona. Zulke aanpassing past volgens ons perfect in het kader van de ondersteuning voor de lokale handel en economie. Het bestuur heeft zich toch voorgenomen om die lokale handel en economie maximaal te steunen en te stimuleren.
Het lijkt ons dan ook niet logisch dat we enerzijds lokale handel promoten en dat we anderzijds de handelaar op kosten jagen om, in deze moeilijke tijden, publiciteit te maken voor zijn zaak. We vragen daaromn om in het huidige reglement een vrijstelling in te lassen voor lokale handelaars die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Bij uitbreiding zouden we er zelfs voor willen pleiten om deze vrijstelling permanent op te nemen in het belastingreglement.
We beseffen echter dat zo’n aanpassing op een correcte manier moet geformuleerd worden om op die manier de juiste doelgroep te bereiken met deze aanpassingen.
Voorstel:
Ons voorstel is dan ook om ons als gemeenteraad vandaag principieel akkoord te verklaren met een aanpassing van het belastingreglement. Na deze principiële goedkeuring kunnen we, hopelijk over alle fracties heen, de modaliteiten bepalen van de wijziging, zodat de juiste handelaars het juiste voordeel genieten van de aanpassing van het reglement.
Antwoord schepen Bert Celis
Het voorstel “om in het huidige reglement een vrijstelling in te lassen voor lokale handelaars die aan bepaalde voorwaarden voldoen” is an sich een begrijpelijke reflex voor diegene die de lokale Nijlense ondernemers genegen zijn.
Deze piste hebben we bij de opstelling van het huidige belastingsreglement dan ook onderzocht, maar dit kan juridisch zeer moeilijk geïmplementeerd worden omdat dit interfereert met het fiscaal gelijkheidsbeginsel (=gelijke gevallen moeten op een gelijke manier behandeld worden). Gemeenten die dit in het verleden soms toepasten werden al verschillende keren na een klacht door de rechtbank teruggefloten.
We hebben in het reglement echter wel een aantal tegemoetkomingen voorzien: voor de eerste 4 exemplaren die worden verspreid in eenzelfde kalenderjaar wordt een korting toegekend van 50%. Dit is onrechtstreeks wel bedoeld voor de lokale handelaars omdat zij meestal een beperkter aantal uitgaves hebben per jaar (bv tijdens soldenperiodes, eindejaar, valentijn,…) en geen wekelijkse uitgifte.
In de gemeenteraad werd bovendien in zitting van 19 mei 2020 een tijdelijke vrijstelling onder voorwaarden toegestaan, dat indien de verspreide reclame betrekking heeft op activiteiten die omwille van Corona niet konden plaatsvinden, ook van een vrijstelling konden genieten.
Het debiteurenbeheer is ook in Corona-tijden aangepast en versoepeld. Handelaars die graag een afbetalingsplan hebben of tijdelijk betalingsuitstel, konden rekenen op de bereidwilligheid van het gemeentebestuur.
Als je even naar de cijfers kijkt dan moeten we de impact voor onze lokale handelaars ook relativeren. In 2019 is er voor 149.477 € gefactureerd waarvan voor 9.024 € aan handelaars in Nijlen. Dat is amper 6%. Bovendien zijn er maar 2 lokale handelaars die meer dan 4 keer reclame hebben verspreid.
Besluit
Voor Leo Verelst is dit antwoord voldoende en hoeft er niet gestemd te worden over dit punt, maar vraagt hij wel om in een commissie en over de fracties heen te brainstormen om meer acties op te zetten ter ondersteuning van de lokale handel.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.
De raadsleden kunnen mondelinge vragen stellen.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen.
Zie zittingsverslag/audioverslag.