Terug
Gepubliceerd op 16/11/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 09/11/2021 - 19:30 refter githo nijlen

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jef De bruyn, raadslid

Secretaris

Iris Mulkens, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter

Agendapunten

1.

2021_OCMW_RMW_00050 - Notulen en zittingsverslag vorige vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jef De bruyn, raadslid
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
1.

2021_OCMW_RMW_00050 - Notulen en zittingsverslag vorige vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

2021_OCMW_RMW_00050 - Notulen en zittingsverslag vorige vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Artikel 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Artikel 24 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals vastgesteld in de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 maart 2019.

Aanleiding en context

De notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de daaropvolgende raadszitting.

Argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 oktober 2021 zijn opgemaakt en kunnen worden goedgekeurd.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 oktober 2021 worden goedgekeurd.

2.

2021_OCMW_RMW_00051 - Bureau voor deontologie - huishoudelijk reglement - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jef De bruyn, raadslid
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
2.

2021_OCMW_RMW_00051 - Bureau voor deontologie - huishoudelijk reglement - Kennisneming

2021_OCMW_RMW_00051 - Bureau voor deontologie - huishoudelijk reglement - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Het bureau voor deontologie is samengesteld. 

Artikel 37 van de deontologische code voor mandatarissen en externe vertegenwoordigers bepaalt dat de modaliteiten betreffende de werking van het bureau voor deontologie worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van het bureau voor deontologie dat door de gemeenteraad wordt goedgekeurd.

Argumentatie

De gemeenteraad heeft het huishoudelijk reglement van het  Bureau voor Deontologie goedgekeurd in zitting van 5 oktober 2021.

Dit document is als bijlage toegevoegd, zodat de raad voor maatschappelijk welzijn hiervan kan kennisnemen.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikels 39, 55, 74 en 112.

De deontologische code voor lokale mandatarissen en externe vertegenwoordigers.

Fasering

- college 14 juni 2021 - principiële goedkeuring ontwerp huishoudelijk reglement

- bureau voor deontologie 23 juni 2021 - advies

- college 20 september 2021 - goedkeuring voorgestelde aanpassingen bureau voor deontologie

- fractieleidersoverleg 27 september 2021 - voorstel tot aanpassing

- college 27 september 2021 - bespreking aanpassingen  fractieleidersoverleg

- gemeenteraad 5 oktober 2021 - goedkeuring

- raad voor maatschappelijk welzijn 9 november 2021 - kennisneming

- BCSD 10 november 2021 - kennisneming.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het huishoudelijk reglement van het bureau voor deontologie. 

3.

2021_OCMW_RMW_00052 - IOK - statutenwijziging - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jef De bruyn, raadslid
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_OCMW_RMW_00052 - IOK - statutenwijziging - Goedkeuring
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Peter De Lens, Iris Mulkens
Stemmen voor 16
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Lien Du Four, Peter De Lens, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Dorien Van Assche, Bert Celis, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Simon Kenens, Jonas Verwimp, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 10
Leo Verelst, Johan Van Dessel, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2021_OCMW_RMW_00052 - IOK - statutenwijziging - Goedkeuring

2021_OCMW_RMW_00052 - IOK - statutenwijziging - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

OCMW Nijlen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging IOK.

De aangetekende brief van 17 september 2021 van IOK, Antwerpseweg 1 te 2440 Geel, waarin zij melden dat de raad van bestuur heeft beslist een voorstel tot statutenwijziging ter goedkeuring voor te leggen aan de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021.

Argumentatie

Naar aanleiding van wijzigingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur, dient IOK zijn statuten aan te passen.

De behandeling van deze statutenwijziging wordt geagendeerd op de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021.

De statutenwijziging werd minstens 90 dagen voor deze algemene vergadering aan ons bestuur voorgelegd.

De statutenwijziging kan worden goedgekeurd.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 427 dat stelt dat uiterlijk 90 kalenderdagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, het ontwerp van statutenwijziging aan de deelnemers dient bezorgd te worden.

De statuten van de dienstverlenende vereniging IOK.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De voorgestelde statutenwijziging van de dienstverlenende vereniging IOK wordt goedgekeurd.

4.

2021_OCMW_RMW_00053 - IOK - buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 - goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jef De bruyn, raadslid
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_OCMW_RMW_00053 - IOK - buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 - goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger - Goedkeuring
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Peter De Lens, Iris Mulkens
Stemmen voor 16
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Lien Du Four, Peter De Lens, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Dorien Van Assche, Bert Celis, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Simon Kenens, Jonas Verwimp, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 10
Leo Verelst, Johan Van Dessel, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2021_OCMW_RMW_00053 - IOK - buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 - goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger - Goedkeuring

2021_OCMW_RMW_00053 - IOK - buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 - goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

OCMW Nijlen is lid van de dienstverlenende vereniging IOK. 

In hun mail van 20 oktober 2021 nodigt IOK OCMW Nijlen uit op de buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op vrijdag 17 december 2021 om 11.00 uur in 'De Casteleer', Pastorijstraat 38 te 2460 Kasterlee. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.

De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:

  1. Statutenwijziging
  2. Activiteitenplan 2022
  3. Begroting 2022
  4. Varia

IOK vraagt dat de raad voor maatschappelijk welzijn zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.

Argumentatie

Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 van de dienstverlenende vereniging IOK worden goedgekeurd.

Met de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 maart 2019 en 1 oktober 2019 werd raadslid Simon Kenens aangesteld als effectief vertegenwoordiger en schepen Luc Luyten als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van IOK en dit voor de ganse legislatuur.

De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van IOK, conform de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid TITEL 3. De intergemeentelijke samenwerking.

De statuten van de dienstverlenende vereniging IOK.

Adviezen
Expert bestuurs- en managementondersteuning Gunstig advies

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IOK van 17 december 2021 worden goedgekeurd.

Artikel 2

De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van IOK vastgesteld op 17 december 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

Artikel 3

Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging IOK.

5.

2021_OCMW_RMW_00054 - Toetreding tot de collectieve hospitalisatieverzekering van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst (2022 - 2025) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jef De bruyn, raadslid
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_OCMW_RMW_00054 - Toetreding tot de collectieve hospitalisatieverzekering van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst (2022 - 2025) - Goedkeuring
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Peter De Lens, Iris Mulkens
Stemmen voor 26
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Peter De Lens, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Dorien Van Assche, Andre Marien, Bert Celis, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Els Herremans, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Simon Kenens, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Jonas Verwimp, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2021_OCMW_RMW_00054 - Toetreding tot de collectieve hospitalisatieverzekering van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst (2022 - 2025) - Goedkeuring

2021_OCMW_RMW_00054 - Toetreding tot de collectieve hospitalisatieverzekering van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst (2022 - 2025) - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In 2017 hield DIBISS op te bestaan en integreerde de GSD in de FPD.

Na het volgen van een procedure van openbare aanbesteding, uitgeschreven door de FPD, werd de collectieve hospitalisatieverzekering voor een duur van 4 jaar toegekend aan Ethias. De huidige raamovereenkomst met AG Insurance werd dan ook door de FPD opgezegd en zal stoppen op 31 december 2021.

Ethias neemt de collectieve hospitalisatieverzekering over vanaf 1 januari 2022. Deze overgang vraagt echter een actieve tussenkomst van het bestuur zoals het doorgeven van keuzes en persoonsgegevens om ervoor te zorgen dat de huidige aangeslotenen zonder onderbreking verzekerd blijven.

De voornaamste wijzigingen in vergelijking met de huidige dekking bij AG Insurance zijn:

  • De leeftijdscategorie '50 tot 64 jaar' werd uitgebreid naar 66 jaar zodat alle actieve personeelsleden vanaf 2024 hieronder zouden vallen. De categorie '70 jaar en ouder' werd dientengevolge vervangen door '67 jaar en ouder'.
  • De franchise voor de uitgebreide formule verhoogt; ze bedraagt voortaan € 250,00 in plaats van de huidige € 130,00. Er is geen franchise voor de basisformule;
  • De terugbetaling van kosten waarvoor geen wettelijke tegemoetkoming wordt toegekend, bedraagt € 3 000,00 in plaats van de huidige € 2 500,00;
  • De tegemoetkoming in de verblijfskosten van een donor bedraagt maximum € 2 000,00 in plaats van de huidige € 1 500,00;
  • In geval van hospitalisatie naar aanleiding van een psychische, psychiatrische of mentale aandoening, wordt de tegemoetkoming per verzekerde verworven gedurende een al dan niet ononderbroken periode van 36 maanden,  die begint op de eerste dag die recht geeft op een wettelijke tegemoetkoming, in plaats van de huidige 24 maanden;
  • De tegemoetkoming voor kraamhulp wordt toegekend gedurende ten hoogste twaalf dagen en tot € 620,00 in plaats van de huidige € 500,00;
  • Een tegemoetkoming van 50 % in de kosten tot € 1 250,00 per persoon en per kalenderjaar voor homeopathische behandelingen, acupunctuur, osteopathie en chiropraxie uitgevoerd door een erkende specialist voor die behandelingen als er geen wettelijke tegemoetkoming wordt voorzien voor deze prestaties (enkel van toepassing voor ernstige ziekten).

Om continuïteit en transparantie te blijven garanderen naar onze personeelsleden toe, lijkt het opportuun om dezelfde regeling te behouden zoals deze nu voorzien is namelijk:

Voor de actieve personeelsleden blijft de uitgebreide waarborgformule behouden en voor de aangesloten gepensioneerden, waarvoor de gemeente de premie ten laste neemt, wordt de basisformule toegepast met de mogelijkheid om zelf bij te betalen voor de uitgebreide formule. Voor nieuwe personeelsleden die starten met een contract van onbepaalde duur wordt de uitgebreide formule aangeboden door het bestuur en kunnen de gezinsleden hierbij aansluiten mits een jaarlijkse betaling volgens de voorwaarden in het verzekeringscontract. Personeelsleden die starten met een contract van bepaalde duur, hebben de mogelijkheid om vanaf 6 maanden na indiensttreding in te tekenen op de uitgebreide formule.

Juridische grond

De wet van 18 maart 2016 tot overname van in het bijzonder de Gemeenschappelijke Sociale Dienst (GSD) van de dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels, door de FPD.

De omzendbrief BA 2000/14 van 22 december 2000 van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden betreffende de verplichte toekenning van een hospitalisatieverzekering aan het  personeel van de lokale besturen.

Het sectoraal akkoord 1999-2001 voor het personeel van de lokale overheden van de Vlaamse Gemeenschap, meegedeeld bij omzendbrief nummer BA 2001-03 van 27 april 2001.

Aanleiding en context

Het feit dat de Federale Pensioendienst (FPD), in naam van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten, een offerteaanvraag conform de wet op de overheidsopdrachten heeft georganiseerd.

Het feit dat de raad voor maatschappelijk welzijn op 30 maart 2021 akkoord ging dat het lokaal bestuur aansluit tot de kaderovereenkomst (2022-2025) inzake collectieve hospitalisatie van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale dienst.

De brief van 6 september 2021 van de Gemeenschappelijke Sociale Dienst waarbij de ingeschreven lokale besturen geïnformeerd werden over de gunning van de collectieve hospitalisatieverzekering aan Ethias voor een periode van 4 jaar.

Het besluit van het vast bureau van 11 oktober 2021 waarbij het ter goedkeuring voorlegt aan de raad voor maatschappelijk welzijn dat het lokaal bestuur zal toetreden tot de collectieve hospitalisatieverzekering  die de FPD heeft afgesloten met Ethias. De toetreding zal ingaan op 1 januari 2022. De huidige raamovereenkomst met AG Insurance wordt dan ook door de FPD opgezegd en zal stoppen op 31 december 2021.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat het lokaal bestuur toetreedt tot de collectieve hospitalisatieverzekering die de FPD heeft afgesloten met Ethias. De toetreding zal ingaan op 1 januari 2022. De huidige raamovereenkomst met AG Insurance wordt dan ook door de FPD opgezegd en zal stoppen op 31 december 2021.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat het lokaal bestuur de premie van deze verzekering volledig ten laste neemt in de uitgebreide formule voor zijn statutaire en contractuele personeelsleden met een contract van onbepaalde duur. Voor de contractuele personeelsleden met een contract van bepaalde duur neemt het bestuur de premie van de verzekering volledig ten laste in de uitgebreide formule vanaf dat zij 6 maanden in dienst zijn.

6.

2021_OCMW_RMW_00055 - Aanpassingen rechtspositieregeling gemeente- en OCMW-personeel - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jef De bruyn, raadslid
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_OCMW_RMW_00055 - Aanpassingen rechtspositieregeling gemeente- en OCMW-personeel - Goedkeuring
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Peter De Lens, Iris Mulkens
Stemmen voor 18
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Lien Du Four, Peter De Lens, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Dorien Van Assche, Bert Celis, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Els Herremans, Simon Kenens, Jonas Verwimp, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 8
Leo Verelst, Johan Van Dessel, Stijn Lemmens, Andre Marien, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_OCMW_RMW_00055 - Aanpassingen rechtspositieregeling gemeente- en OCMW-personeel - Goedkeuring

2021_OCMW_RMW_00055 - Aanpassingen rechtspositieregeling gemeente- en OCMW-personeel - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel, goedgekeurd door de gemeente- en OCMW-raad op 2 mei 2017, zoals laatst gewijzigd in zitting van 17 november 2020.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies.

Aanleiding en context

Omwille van gewijzigde wetgeving zijn er aanpassingen nodig aan de rechtspositieregeling.

Ter verduidelijking is het aangewezen om enkele artikels van de rechtspositieregeling aan te passen.

De afspraken betreffende de gevarentoelage werden geëvalueerd. De gemaakte afspraken worden best toegevoegd in de rechtspositieregeling zodat alle personeelsleden hier kennis van hebben.

Voor een betere praktische toepasbaarheid wordt voorgesteld om de tekst betreffende het ziekteverlof aan te passen.

Het besluit van het vast bureau van 9 augustus 2021 waarin het vast bureau principieel akkoord gaat met de aanpassingen in de rechtspositieregeling.

Het bijzonder onderhandelingscomité van 15 september 2021 waarin er onderhandeld werd met de vakorganisaties over de voorgestelde wijzigingen aan de rechtspositieregeling. De onderhandeling werd afgesloten en bekrachtigd door een ondertekend protocol van akkoord.

Argumentatie

Omwille van gewijzigde wetgeving dienen verschillende artikels te worden aangepast of toegevoegd in de rechtspositieregeling.

Om enkele artikels te verduidelijken en een mogelijks foutieve interpretatie te vermijden is het aangewezen om de betreffende artikels aan te passen.

De afspraken betreffende de gevarentoelage werden geëvalueerd. De gemaakte afspraken worden best toegevoegd in de rechtspositieregeling zodat alle personeelsleden hier kennis van hebben.

Er dient te worden vastgelegd welke functies een permanente gevarentoelage ontvangen zodat hierover meer duidelijkheid is.

Voor een betere praktische toepasbaarheid wordt voorgesteld om de tekst betreffende het ziekteverlof aan te passen en te rekenen, af te ronden in uren bij de berekening van het ziektekrediet in plaats van in dagen.

De ontwerptekst met de wijzigingen aan de rechtspositieregeling wordt besproken.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De aanpassingen in de rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel worden goedgekeurd.

Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 januari 2022. 

IR 1.

2021_VVB_00012 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: Energiearmoede : voorstel aan de sociale leverancier Fluvius

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Bert Celis, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Victor De Groof, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Iris Mulkens, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jef De bruyn, raadslid
Secretaris
Iris Mulkens, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
IR 1.

2021_VVB_00012 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: Energiearmoede : voorstel aan de sociale leverancier Fluvius

2021_VVB_00012 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: Energiearmoede : voorstel aan de sociale leverancier Fluvius
Indiener(s)
Leo Verelst
Tijdstip van indienen
do 04/11/2021 - 16:53
Toelichting

Met de alsmaar stijgende energieprijzen komen steeds meer mensen in de problemen met het betalen van hun facturen voor elektriciteit en gas. 

We kunnen ons inbeelden dat ook in Nijlen heel wat mensen problemen hebben met hun energiefactuur. Daarom hebben we enkele vragen en voorstellen : 

De vragen zijn de volgende :       

  • Hoeveel gezinnen in Nijlen hebben recht heeft op het sociaal tarief ? 
  • Hoeveel gezinnen worden momenteel van energie voorzien via een contract bij de sociale leverancier Fluvius?  
  • Zijn er in het kader van de stijgende energiearmoede en groeiende problematiek, bijkomende maatregelen die ons OCMW ter beschikking stelt van inwoners die problemen hebben met het betalen van hun energiefactuur ? 

 Het zullen alleszins niet weinig zijn die betalingsproblemen hebben en de groep dreigt alsmaar groter te worden.

Een groep die zeker aandacht verdient is de groep mensen die net niet kunnen genieten van het sociaal tarief en betalingsmoeilijkheden hebben. Zij worden immers “gedropt” door hun private energieleverancier en moeten daarna bij de sociale leverancier Fluvius een hoge prijs betalen, ondanks hun relatief laag inkomen. Het tarief dat de sociale leverancier gebruikt is evenwel een ontradingstarief omdat de overheid wil dat mensen die gedropt zijn, zo snel mogelijk een andere leverancier zoeken op de private markt. Dit tarief is dan ook hoog in vergelijking met de prijzen van heel wat spelers op de private markt. De prijzen van de sociale leveranciers verschillen trouwens over heel Vlaanderen en België. We stellen vast dat Fluvius zeker niet de hoogste tarieven van de markt hanteert, maar niettemin zijn er nog een aantal goedkopere sociale leveranciers in Vlaanderen. In Brussel en Wallonië liggen de tarieven bovendien nog heel wat lager dan in Vlaanderen. 

Wie vandaag moet overstappen naar de private markt zal hier momenteel evenwel een bijzonder hoge prijs voor moeten betalen bij zowat eender welke private leverancier. 

Voorstel

Daarom stellen we voor dat de gemeenteraad aan Fluvius het voorstel doet om, minstens tijdens de periode van de huidige torenhoge tarieven op de privé-markt het tarief als sociale leverancier te verlagen, minstens tot het laagste tarief in Vlaanderen en liever nog tot het niveau van Wallonië en Brussel. Zo kunnen mensen die al financiële problemen hebben, langer bij de sociale leverancier blijven in afwachting van de daling van de prijzen op de private markt. Hen nu door het ontradingstarief de facto verplichten om naar de vrije markt te gaan zou voor velen immers de druppel teveel kunnen zijn op het vlak van hun al penibele financiële situatie. 

Antwoord door Lien Du Four, voorzitter BCSD / lid vast bureau 

Allereerst kan ik zeggen dat wij uw bezorgdheid zeker delen. We verwachten inderdaad dat er de komende periode meer mensen zullen zijn die moeilijkheden gaan hebben met hun maandelijkse voorschotfacturen te betalen wanneer die verhoogd worden of die zullen schrikken van de eindfactuur. Als OCMW zijn we dan ook uiteraard altijd bereikbaar voor deze mensen om hun hulpvraag samen te bekijken.

Voor alle duidelijkheid geef ik eerst graag even het verschil mee tussen een aantal begrippen:

  • ‘beschermde klant’: wil zeggen dat deze afnemers recht hebben op de sociale maximumprijs bij elke leverancier. Er zijn verschillende categorieën van mensen die automatisch dit statuut van beschermde klant krijgen: zoals bv leefloners, inkomensvervangende tegemoetkoming, integratietegemoetkoming, zorgbudget voor ouderen, het vroegere ‘verhoogde kinderbijslag’, … Sinds februari 2021 werd dit tijdelijk uitgebreid met personen met een recht op verhoogde tegemoetkoming.

Als beschermde afnemer ook recht op o.a.

  • Een gratis energiescan 
  • Een kortingsbon voor koelkast of wasmachine 
  • Verhoogde energiepremies 
  • Huur- en isolatiepremie 
  • Renteloze lening 
  • ‘sociaal tarief’: deze beschermde klanten hebben dus recht op een sociaal tarief. Het sociaal tarief voor elektriciteit en/of aardgas is een verminderd tarief voor bepaalde categorieën personen of huishoudens. Deze prijs is gebaseerd op het laagste commerciële tarief in België voor wat betreft het product (E/G) verhoogd met het laagste distributienettarief in België belastingen en heffingen. Het is bij alle beschermde klanten in heel België identiek. Dit wil zeggen dat beschermde klanten altijd bij eender welke leverancier het goedkoopste tarief mogelijk zullen krijgen.

Een exact cijfer voor Nijlen heb ik niet. Maar in Vlaanderen hadden in totaal op 31 december 2020 7,86% van de afnemers voor elektriciteit en 7,72% van de afnemers voor aardgas het statuut van beschermde klant. Door de tijdelijke uitbreiding met personen met een recht op verhoogde tegemoetkoming, zal dit aantal rechthebbenden ongeveer verdubbeld zijn.

Wie er juist recht heeft (m.a.w. welke categorieën) en hoe het sociaal tarief berekend wordt, kan je uitgebreid hier lezen: https://www.creg.be/nl/consument/prijzen-en-tarieven/sociaal-tarief

  • ‘Sociale Leverancier’: Wanneer een klant gedropt wordt door zijn commerciële leverancier (na herinneringsbrieven, ingebrekestelling en dan de opzegging lopend contract) en binnen de termijn van 60 dagen geen contract kan sluiten met een nieuwe commerciële leverancier komt deze afnemer bij de distributienetbeheerder terecht: Fluvius. Deze fungeert dan als sociale leverancier.

Cijfers Fluvius: aantal gezinnen bij de sociale leverancier op datum van 1/1/2021: 210

    • Elektriciteit => 114 (41 beschermd – 73 Niet beschermd)
    • Aardgas       => 96   (41 beschermd – 55 Niet beschermd)
  • ‘Tarieven sociale leverancier’: Dit tarief wordt eveneens op basis van aanwijzingen van de CREG opgemaakt, maar verschilt wel per distributienetbeheerder, omdat naast de energieprijs er ook rekening wordt gehouden met de verschillen in distributienettarieven per DNB, deze zijn bij Fluvius Antwerpen inderdaad hoger.  Het tarief dat voor de zgn. niet-beschermde gedropte klanten wordt aangerekend is niet het laagste tarief vandaar dat er wordt gesproken van een zgn. ontradingstarief dat moet aanzetten/bijdragen dat deze klanten terug aangesloten raken bij een commerciële leverancier.  Het is niet zo dat Fluvius of een andere DNB zelf nog extra ontrading steekt door verhoging van de prijs. Conclusie Fluvius heeft dus ook voor de gedropte klanten een hoger tarief als gevolg van het verschil in DNB-tarief ten aanzien van de andere DNB’s in Vlaanderen met een lager tarief.

Voor exacte cijfers voor Nijlen verwijs ik graag door naar de monitor energiearmoede die jaarlijks wordt opgemaakt door de VREG (op basis van cijfers aangeleverd door de netbeheerders). Hier kan je dus voor de gemeente per jaar heel wat cijfers zien en vergelijken om ook evoluties te zien over de verschillende jaren, zoals bv totaal aantal aangesloten huishoudens op het net, aantal actieve budgetmeters, aantal nieuw geplaatste budgetmeters, aantal aanvragen minimum levering aardgas, aantal LAC dossiers, ….  https://www.statistiekvlaanderen.be/monitor-energiearmoede 

Wat betreft de concrete maatregelen die het OCMW aanbiedt zijn er verschillende mogelijkheden om gezinnen in een kwetsbare energiepositie te ondersteunen:

  • Het energiefonds (dit zou mogelijks nog worden uitgebreid, maar werd nog niet officieel gecommuniceerd)

Vorig jaar kende het energiefonds een indexatie met terugwerkende kracht. Hierdoor is het jaarlijkse subsidiebedrag toegenomen.

  • Covid- 19 subsidie – tot en met december 2021 kunnen gezinnen die financieel getroffen werden/worden door corona en daardoor o.a. (openstaande) energiefacturen hebben, worden ondersteund.
  • Minimale levering aardgas: als OCMW Nijlen bieden wij jaarlijks tussen 1 november en 31 maart ondersteuning aan gezinnen die in energiearmoede dreigen te geraken via de actie ‘minimale levering aardgas’. Fluvius bezorgt een overzicht van alle gezinnen met een budgetmeter aardgas. Deze worden persoonlijk door ons OCMW gecontacteerd en geïnformeerd rond de minimale levering aardgas.

Meer informatie kan via volgende link worden teruggevonden https://www.vlaanderen.be/publicaties/minimale-levering-aardgas-november-2021-maart-2022

  • Lokale adviescommissie gas- en elektriciteit (LAC Fluvius):

Via dit orgaan worden personen die achterstallige facturen aan nutsvoorzieningen hebben, door ons OCMW gecontacteerd. Dit zijn niet altijd mensen die al gekend zijn bij ons OCMW. Op die manier kan wel een traject met deze kwetsbare gezinnen gestart worden en eventueel financiële rugsteun, energiescan, lekdetectie,… geboden worden.

Uiteraard zijn alle Nijlense burgers die zich in een kwetsbare situatie bevinden/ dreigen te bevinden welkom bij ons team hulpverlening. Wij zullen dan mee kijken hoe we hen het best kunnen ondersteunen. Dit wordt en werd al zeer regelmatig via verschillende gemeentelijke communicatiekanalen onder de aandacht gebracht.

Omdat we naast deze maatregelen (soms een pleister op de wonde) ook willen bekijken hoe we gezinnen in energiearmoede meer structureel kunnen helpen, is er dus ook het project lopende vanuit het Kempens Woonplatform.

In de gemeenteraad van juni 2019 hebben we de aansluiting bij Kempens Woonplatform Zuidwest goedgekeurd met de bijhorende activiteiten die in het kader van deze subsidie opgenomen zouden worden in de periode 2020-2025. Eén van die verplichte activiteiten is het in kaart brengen van de woningmarkt.

Hiervoor heeft het college in de zitting van 12 mei 2020 beslist om de doelgroep 'gezinnen in energiearmoede' in kaart te brengen en hiervoor werd de volgende onderzoeksvraag geformuleerd:

Kan het lokaal bestuur zicht krijgen op het aantal gezinnen dat in energiearmoede moet leven en wonen in de gemeente, wat de oorzaak hiervan is, welke noden deze gezinnen hebben en op welke manier kan het lokaal bestuur een aantal concrete, haalbare oplossingen aanreiken (voor een gedeelte) van deze doelgroep?

Naast Nijlen hebben ook Rijkevorsel, Lille, Kasterlee, Herentals, Olen, Westerlo en Meerhout deze doelgroep gekozen. Concreet heeft een medewerker van het Kempens Woonplatform dit jaar voor ons uitgebreid dit onderzoek gevoerd. Hierover was vandaag nog een toelichting met alle betrokken gemeenten.

Hier zijn ook een aantal cijfers uit het rapport van de VREG besproken en geanalyseerd. In het algemeen zien we wel een stijgende evolutie in de cijfers t.o.v. 2015, maar weinig grote verschillen tussen 2019-2020. Op een aantal vlakken zijn er zelfs eerder dalingen, maar dit is mogelijks te wijten aan:

  • Coronamaatregelen: Bv tijdelijk geen budgetmeters geplaatst, geen afsluitingen gedaan, …
  • Eenmalige energievergoeding voor mensen met tijdelijke werkloosheid (min 1 dag)
  • Gemiddelde gewogen prijs energie: vorig jaar vrij laag.
  • minder dossiers op de LAC zijn ook te wijten aan een andere procedures, waarbij dossiers meer gebundeld komen op de LAC-zitting. 

We verwachten echter wel een groot verschil te zien in de cijfers van eind 2021, We zullen deze evoluties dus ook blijven opvolgen.

De volgende stappen:

  • 2022: formuleren beleidsacties: dit wel op niveau van de gemeente zelf
  • 2023-2025: uitvoeren geformuleerde beleidsacties en opvolgen van de effecten.

Dit willen we ook graag zoveel mogelijk gelijk laten lopen met de acties uit ons klimaatplan, omdat het energetisch renoveren van woningen ook daar een prioriteit is, zodat we daarin ook extra aandacht besteden aan deze kwetsbare doelgroep.

Omwille van het feit dat beschermde klanten al over het laagst mogelijke tarief beschikken en we de niet-beschermde klanten met problemen mogelijks ook al kunnen verder helpen met al de opgesomde maatregelen die we al nemen en waar we de komende maanden verder aan gaan bouwen, zijn we van mening dat het niet aangewezen is om de vraag aan Fluvius te stellen om hun tarieven te verlagen. 

Besluit

Voor raadslid Leo Verelst is het  standpunt van de meerderheid duidelijk en  dient er niet gestemd te worden over dit punt.

7.

2021_OCMW_RMW_00056 - Mondelinge vragen ingediend tijdens de vergadering - Kennisneming

Afgevoerd