Om de getroffen inwoners van Chaudfontaine na de watersnood te helpen wordt in navolging van de jaarlijkse opruimactie 'Proper Nijlen' op 9 oktober 2021 de hulpactie “Proper Nijlen vliegt uit” georganiseerd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 juni 2021 zijn opgemaakt en kunnen worden goedgekeurd.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 24 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 12 maart 2019.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 juni 2021 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 juni 2021 worden goedgekeurd.
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, in werking sedert 1 november 2020. Artikel 11 ยง2 betreft de uitbetaling van de eerste subsidie voor de periode van 1 november 2020 tot 31 maart 2021.
Art. 5. De lokale besturen engageren zich om in het kader van dit besluit in te zetten op sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching (optie 1).
ยง 1. De lokale besturen doen aan sensibilisering en preventie door minstens hun inwoners te informeren over het naleven van de zes gouden principes:
1ยฐ hygiรซnemaatregelen in acht nemen;
2ยฐ activiteiten bij voorkeur buiten organiseren;
3ยฐ verhoogde aandacht voor risicogroepen;
4ยฐ een veilige afstand van minstens anderhalve meter houden;
5ยฐ een mondmasker dragen;
6ยฐ bijeenkomsten beperken.
ยง 2. De lokale besturen hanteren hierbij een populatiegerichte aanpak met focus op de risicogroepen en de kwetsbare personen/groepen.
ยง 3. De lokale besturen ondernemen acties om de bronopsporing te versterken. Ze leggen verbanden door analyse van de beschikbare gegevens, inclusief de gegevens verkregen uit de samenwerkingsovereenkomst met de zorgraad, waardoor ogenschijnlijk willekeurige besmettingen tot รฉรฉn en dezelfde bron kunnen worden teruggebracht om op die manier verdere verspreiding van COVID-19 te beperken door het aanpassen van het lokale beleid inzake infectiebestrijding. Wanneer zij hotspots detecteren, nemen zij eveneens maatregelen om deze te isoleren en zo mogelijk in te perken.
ยง 4. De lokale besturen zetten in op quarantainecoaching. Zij informeren hun inwoners wanneer tijdelijke afzondering van toepassing is, welke procedures gevolgd worden en welke activiteiten toegelaten of niet toegelaten zijn. De lokale besturen volgen de richtlijnen op die worden geformuleerd op de website van de federale overheid.
ยง 5. De lokale besturen kunnen zich in bijzonder inzetten op kwetsbare personen en groepen. Zij zorgen voor informatie en contact op maat, bespreken met de betrokkene welke bijkomende hulp kan verstrekt worden en doen hiertoe het nodige zo de betrokkene hiermee heeft ingestemd. Deze hulp kan van allerlei aard zijn.
ยง 6. Alle initiatieven worden in overleg en in samenwerking COVID-19-teams binnen de zorgraden besproken, de initiatieven worden steeds op de reeds bestaande werking afgestemd.
Art. 11. ยง 1. De subsidie, vermeld in artikel 2, bestaat uit twee delen:
1ยฐ De lokale besturen die inzetten op sensibilisering en preventie, bronopsporing en quarantainecoaching krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner/maand en dit voor een periode van maximaal 5 maanden.
ยง 2. De subsidie wordt als volgt uitbetaald:
1ยฐ uiterlijk op 31 maart 2021: een voorschot van 80% van de forfaitaire subsidie na het indienen, op uiterlijk 31 januari 2021, via digitale weg, bij het Agentschap Binnenlands Bestuur, van de ondertekende :
a. samenwerkingsovereenkomst;
b. verwerkersovereenkomst;
2ยฐ uiterlijk op 30 september 2021: het saldo van 20% van de forfaitaire subsidie en 100% van de variabele subsidie nadat het lokaal bestuur, op uiterlijk 1 juni 2021, de volgende stukken heeft ingediend :
a. voor de forfaitaire subsidie : evaluatieverslag waarbij de uitvoering van de engagementen vervat in de samenwerkingsovereenkomst worden geรซvalueerd en de bijkomende inzet wordt gemotiveerd.
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van COVID-19-pandemie te versterken, treedt in werking op 1 september 2021. Artikel 2 heeft betrekking op de verlenging van de subsidie voor de periode van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021.
Art. 2. Een totaal subsidiebedrag van maximaal 1.242.964 (een miljoen tweehonderdtweeรซnveertigduizend negenhonderdvierenzestig) euro wordt vanuit begrotingsartikel SJ0-1SMC2GA-WT toegekend aan de lokale besturen die in het kader van dit besluit bijkomende engagementen opnemen zoals vermeld in artikel 5 van dit besluit.
Deze subsidie heeft betrekking op de periode van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021. Deze periode kan door de Vlaamse Regering vroegtijdig beรซindigd worden na een evaluatie van de stand van zaken van de evolutie van de COVIDโ19-epidemie door de Vlaamse Regering.
Art. 9. De lokale besturen voldoen aan de volgende voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidiรซring:
1ยฐ de lokale besturen sluiten een samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid waarin wordt vermeld welke inspanningen door de lokale besturen in de uitvoering van dit besluit geleverd zullen worden. Deze samenwerkingsovereenkomst regelt minstens de volgende elementen:
a) het opgenomen engagement;
b) de concretisering van de taken die het lokaal bestuur binnen dit engagement zal opnemen;
c) de termijn van het engagement, die minstens รฉรฉn maand bedraagt;
d) de werkafspraken tussen de verschillende partners, zoals COVID-19-teams of centraal contactcenter;
2ยฐ voor lokale besturen die eerder een engagement hebben opgenomen in de zin van artikel 3, ยง1, 1ยฐ, van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken of van artikel 3, ยง1, 1ยฐ,van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, volstaat het insturen van een addendum aan de samenwerkingsovereenkomst zoals vermeld in artikel 10, 2ยฐ,van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de Covid-19-pandemie te versterken.
Art 10. ยง1. De subsidie, vermeld in artikel 2, is een forfaitaire subsidie en bedraagt voor de lokale besturen die inzetten op bijkomende engagementen zoals vermeld in artikel 5 van dit besluit, 0,125 euro per inwoner per maand.
Het in aanmerking te nemen inwonersaantal, vermeld in het eerste lid, is het bevolkingsaantal zoals bekend gemaakt in het Belgisch Staatsblad van 27 juli 2020.
ยง2. Het volledige bedrag van de forfaitaire subsidie wordt uiterlijk op 31 maart 2022 uitbetaald, indien:
1ยฐ de ondertekende samenwerkingsovereenkomst, vermeld in artikel 9, 1ยฐ, of het addendum, vermeld in artikel 9, 2ยฐ, op uiterlijk 30 september 2021, bij het Agentschap Binnenlands Bestuur ingediend is;
2ยฐ het evaluatieverslag waarbij de uitvoering van de engagementen vervat in de samenwerkingsovereenkomst wordt geรซvalueerd en de bijkomende inzet wordt gemotiveerd voor de forfaitaire subsidie, op uiterlijk 31 december 2021, bij het Agentschap Binnenlands Bestuur ingediend is.
De Vlaamse Regering keurde op vrijdag 16 juli 2021 een nieuw besluit goed tot verlenging van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken. Het besluit van 16 juli 2021 kent een subsidie toe aan de Vlaamse gemeenten ter ondersteuning van optie 1: de lokale bronopsporing, preventie, sensibilisering, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek. De subsidie van het forfaitaire bedrag van € 0,125 per inwoner blijft behouden gedurende de verlenging. Het besluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 tot en met 15 oktober 2021.
Dit heeft tot gevolg dat de samenwerkingsovereenkomst ("2021_GR_00003 - Eerstelijnszone COVID-19-team: Samenwerkingsovereenkomst met Agentschap Zorg en Gezondheid m.b.t. Vlaamse subsidies aan lokaal bestuur voor lokale contacttracing - Goedkeuring") zal worden verlengd van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021.
Tijdens de zitting van het college burgemeester en schepenen op 30 november 2020 is gekozen voor optie 1. Deze optie wordt tijdens de verlenging aangehouden.
Concreet zal het lokaal bestuur na 31 augustus 2021 zich blijven inzetten op het vlak van sensibilisering/communicatie, preventie, bronopsporing en quarantaine coaching tot en met 15 oktober 2021.
Het college van burgemeester en schepenen van 9 augustus 2021 keurt de verlenging (tot 15 oktober 2021) van de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur Nijlen en het Agentschap Zorg en Gezondheid goed.
Voor de periode 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021 zal de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur Nijlen en het Agentschap Zorg en Gezondheid worden verlengd omwille van de huidige epidemiologische toestand.
De voorwaarden betreffende de subsidie blijft behouden, alsook de toegangen tot de interne controletoren en het uitbraakvolgsysteem.
Het addendum welke de verlenging bevestigt, zal na ondertekening, integraal deel uit maken van de eerder goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst.
Het bijgevoegde addendum vervangt het voorgaande addendum welke werd goedgekeurd op 25 mei 2021.
Het college van burgemeester en schepenen van 9 augustus 2021 keurt de verlenging (tot 15 oktober 2021) van de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur Nijlen en het Agentschap Zorg en Gezondheid goed. Dit besluit kan worden bekrachtigd door de gemeenteraad.
Op 23 juli 2021 werd het nieuwe afsprakenkader besproken op het overleg tussen het lokaal bestuur Nijlen en de eerstelijnszone Pallieterland. Het addendum bij het afsprakenkader werd goedgekeurd door het college van 9 augustus 2021.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 augustus 2021 houdende de goedkeuring van de verlenging (tot 15 oktober 2021) van de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur Nijlen en het Agentschap Zorg en Gezondheid.
Het bestuur ontving op 14 juli 2021 een brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale financiën, Havenlaan 88 bus 70 te 1000 Brussel, waarbij het goedkeuringsbesluit van de jaarrekening 2020 van gemeente en OCMW Nijlen wordt bezorgd.
Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiรซle toestand.
Er wordt kennis genomen van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van gemeente en OCMW Nijlen.
Het bestuur ontving op 14 juli 2021 een brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale financiën, Havenlaan 88 bus 70 te 1000 Brussel, waarbij het goedkeuringsbesluit van de jaarrekening 2020 van AGB Nijlen wordt bezorgd.
Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiรซle toestand.
Er wordt kennis genomen van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van AGB Nijlen.
Gezien de grote vraag naar CO2-meters als extra hulpmiddel in het bestrijden van het coronavirus treedt IOK, voor de deelnemende lokale besturen, op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten.
Het lokaal bestuur heeft reeds eerder haar interesse in deelname aan deze groepsaankoop meegedeeld aan IOK op 29 maart 2021.
De gemeente wordt nu gevraagd om verbindend toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale IOK met het oog op contractsluiting met de gekozen opdrachtnemer.
Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale en het college bevoegd is om de opdracht te sluiten.
Decreet Lokaal Bestuur.
De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de deelnemende lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6ยฐa) en 7ยฐb) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 ยง 2 van bovenvermelde wet.
Op 9 juli 2021 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop โAankoop CO2-metersโ gegund aan: Tempro BV, Vijf Gezusterslaan 17, 2960 Brecht (ondernemingsnummer: 0678925764).
Deze opdracht vangt aan op het moment van de voorliggende contractsluiting, de contractuele einddatum ligt op 30 september 2021.
De gemeenteraad keurt de verbindende toetreding van de gemeente tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop ‘Aankoop CO2-meters’, goed.
Het college wordt gevraagd om over te gaan tot sluiting van de opdracht.
Op de evaluatievergadering konden alle betrokken partijen hun ervaring over het nachtvissen delen. Deze waren allemaal positief, buiten รฉรฉn opmerking van de gidsenwerking dat er รฉรฉnmaal vissers een stroomgenerator geplaatst hadden, wat niet de bedoeling kan zijn, en wat trouwens verboden is volgens het reglement. Deze vissers werden hierop gewezen en dat probleem heeft zich daarna niet meer voorgedaan.
Het voordeel van het nachtvissen is trouwens dat er 's nachts meer sociale controle is, waardoor ongewenste gasten wegblijven.
Vanuit de vissers zelf is de opmerking gekomen dat zij helaas, omwille van Covid en de nachtklok een hele periode niet konden nachtvissen, zijnde van 29 juli tot en met 26 augustus, en vanaf 19 oktober tot op heden. Daar het nachtvissen niet zo goedkoop is, vooral voor niet-inwoners, vragen zij of deze periode gecompenseerd kan worden.
Het college heeft in zitting van 7 december 2020 beslist om voor die vissers, die in 2020 een visvergunning voor het nachtvissen gekocht hadden, deze in 2021 voor de helft terug te betalen op vraag van de visser, en dit binnen de maand nadat de vergunning is afgeleverd. Hiervoor kwamen maximum 23 vissers in aanmerking.
Rekening houdende met alle ervaringen van de betrokken partijen konden we besluiten dat het nachtvissen gunstig geรซvalueerd werd, en werd dit bijgevolg vanaf 2021 een gans jaar toegelaten.
In de gemeenteraad van 23 juni 2020 werd beslist dat, indien de proefperiode van 4 maanden voor het nachtvissen gunstig geëvalueerd zou worden, het nachtvissen vanaf 01 januari 2021 het ganse jaar toegelaten zou worden.
Op 20 oktober 2020 heeft de evaluatievergadering plaatsgevonden waarop alle betrokken partijen werden uitgenodigd, zijnde vissers, buurtbewoners, fort- en veldwachter, politie, gidsenwerking, Kempens Landschap, Natuurpunt en ANB.
In het college van 7 december 2020 werd, omwille van de gunstige evaluatie, het nachtvissen vanaf 2021 het ganse jaar toegelaten. Het verslag van de vergadering is als bijlage gevoegd, en werd ook overgemaakt aan alle betrokken partijen.
Deze evaluatie wordt nu ook voorgelegd op de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 december 2020 waarbij het nachtvissen, volgens de bijzonder bestuurlijke bestuursverordening vissen op Kessel-Fort, goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 juni 2020, en na de gunstige evaluatie van alle betrokken partijen, zijnde vissers, buurtbewoners, fort- en veldwachter, politie, gidsenwerking, Kempens Landschap, Natuurpunt en ANB, vanaf 1 januari 2021 het ganse jaar toegelaten is, mits de aankoop van een nachtvergunning.
Op 4 juni 2021 keurde de Vlaamse Regering het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed. Het pact wil de Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen en bouwt voort op reeds ingeburgerde initiatieven zoals het Burgemeestersconvenant 2030. De focus ligt op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact dient voor 29 oktober 2021 ondertekend te worden om aanspraak te maken op financiële ondersteuning.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan werk te maken van concrete engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft onze gemeente aan actie te ondernemen om de doelstellingen vermeld in de onderstaande werven waar te maken :
1. Laten we een boom opzetten
• Eén boom extra per Vlaming tegen 2030 (+6,6 miljoen bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030);
• 1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030);
• Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners tegen 2030 (= 6.600 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030).
2. Verrijk je wijk
• 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030;
• 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 216 MW vanaf 2021 t.e.m. 2030 (+12.000 projecten in 2030).
3. Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
• Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (=6.600 toegangspunten);
• Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030 (=66.000 laadpunten);
• 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030.
4. Water het nieuwe goud
• 1m2 ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 (= 6,6 miljoen m2 ontharding).
De doelstellingen zijn bepaald voor Vlaanderen, als gemeente worden we niet aangesproken op het niet behalen van een doelstelling op gemeentelijk niveau.
De doelstellingen werden ook reeds opgenomen in het nieuwe energie- en klimaatplan dat op 15 juni 2021 door de gemeenteraad werd goedgekeurd.
De deelname aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact wordt goedgekeurd.
Het lokaal bestuur van Nijlen heeft op 25 maart 2021 een aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden ontvangen. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 2 loten voor gekoppelde bebouwing waarvan het bebouwde lot wordt uitgesloten uit de verkaveling.
Ligging van de aanvraag: 2560 Kessel, Nieuwstraat 17 - Zagerijstraat zn met als kadastrale omschrijving afdeling 3 sectie D nr. 162 X7.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen langsheen de Nieuwstraat 17 en Zagerijstraat zn. Van het perceel gelegen te Nieuwstraat 17 wordt achteraan langsheen de Zagerijstraat een deel afgesplitst voor het oprichten van een gekoppelde bebouwing. Bijgevolg handelt deze aanvraag over het verkavelen van een perceel in 2 loten waarvan 1 bestemd voor gekoppelde bebouwing en 1 bebouwd perceel dat uit de verkaveling wordt gesloten.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé dient te gebeuren.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de bestaande rooilijnbreedte van de Zagerijstraat is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 24 april 2021 tot 21 mei 2021 en er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracรฉ, en wordt dan beslist in het college.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Zagerijstraat goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
Het lokaal bestuur van Nijlen heeft op 9 april 2021 een aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden ontvangen. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 2 loten waarvan 1 bestemd voor gesloten bebouwing en 1 bebouwde lot dat uit de verkaveling wordt gesloten.
Ligging van de aanvraag: 2560 Nijlen, Spoorweglei 16 en Kerkeblokken zn met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie D nr. 347 X.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen langsheen de Spoorweglei 16 en de Kerkeblokken zn. Van het perceel gelegen te Spoorweglei 16 wordt achteraan langsheen de Kerkeblokken een deel afgesplitst voor het oprichten van een gesloten bebouwing. Bijgevolg handelt deze aanvraag over het verkavelen van een perceel in 2 loten waarvan 1 bestemd voor gesloten bebouwing en 1 bebouwde lot dat uit de verkaveling wordt gesloten.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen aan wegen waarvoor een aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé dient te gebeuren.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
2.1. Spoorweglei
Langsheen de Spoorweglei blijkt na nazicht van de landmeter dat een deel van het voetpad nog behoort tot het bebouwde deel van Spoorweglei 16. De wijziging van het wegtracé van de Spoorweglei heeft als doel om dat deel van het voetpad over te dragen aan het openbaar domein. Dit is een goed oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De vooropgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
2.2. Kerkeblokken
Langsheen de Kerkeblokken wordt een verbreding van het bestaande tracé voorgesteld, vertrekkende van de bestaande rooilijnbreedte van de Kerkeblokken. Dit is een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De vooropgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 19 mei 2021 tot 17 juni 2021 en er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracรฉ, en wordt dan beslist in het college.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Spoorweglei en de Kerkeblokken goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap, zoals gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse regering van 31 augustus 2001 houdende de organisatie van het schooljaar in het secundair onderwijs, zoals gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit).
De omzendbrief DKO/2018/05 van 1 oktober 2018 houdende de organisatie van het schooljaar voor het deeltijds kunstonderwijs.
De verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen hebben melding gedaan van de vaststelling van vakantieperioden en de keuze van de facultatieve vakantiedagen en pedagogische studiedagen voor het schooljaar 2021-2022.
De gemeentelijke onderwijsinstellingen hebben hun pedagogische studiedagen en facultatieve vrije dagen voor het schooljaar 2021 - 2022 bepaald. Deze zijn voorgelegd aan het ABC op 22 juni 2021, waarna een protocol van akkoord werd ondertekend.
De raadscommissie basisonderwijs en de bestuurscommissie githo hebben het voorstel gunstig geadviseerd.
De gemeenteraad neemt kennis van de vastgestelde vakantieperioden voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen voor het schooljaar 2021-2022 als volgt:
1ste trimester
2de trimester
3de trimester
De gemeenteraad keurt de facultatieve vakantiedagen van de verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen als volgt goed:
De gemeenteraad keurt de pedagogische studiedagen van de verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen als volgt goed:
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd op 1 september 2020, is aan actualisatie toe.
Het schoolbestuur dient voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement op te stellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) goedgekeurd op 1 september 2020 is aan actualisatie toe.
In navolging van het besluit van het college waarbij de gemeenschappelijke principes om de schoolreglementen van de verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen maximaal op mekaar af te stemmen werd het model van OVSG als basis gebruikt voor het nieuwe schoolreglement.
De wijzigingen zijn aangegeven in kleur.
Meer specifieke afspraken worden opgenomen in de infobrochure die ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
De raadscommissie basisonderwijs gaf op 26 augustus 2021 gunstig advies.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 29 , 40 en 41.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikels 104 en 119.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies ;
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018.De aanpassingen aan de ministeriรซle omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs.
De ministeriรซle omzendbrief van 21 juni 2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs.
De aanpassingen aan de ministeriรซle omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement.
De aanpassingen aan de ministeriรซle omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs.Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 september 2020 wordt opgeheven.
Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidige schoolreglement van githo nijlen en bijhorende kostenbijdrageregeling, goedgekeurd door de gemeenteraad op 1 september 2020, is aan actualisatie toe.
De wijzigingen aan het schoolreglement en de kostenbijdrageregeling, zijn gunstig geadviseerd door de schoolraad van 21 juni 2021 en door de bestuurscommissie githo van 28 juni 2021.
De gemeenteraad kan de wijzigingen aan het schoolreglement en de kostenbijdrageregeling van githo nijlen goedkeuren.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en 119.
De gemeenteraadsbeslissing van 9 september 1991 waarbij een schoolreglement werd goedgekeurd voor het Gemeentelijk Instituut voor Technisch en Handelsonderwijs (githo) conform de richtlijnen van het Besluit van de Vlaamse Executieve van 13 maart 1991.
De gemeenteraadsbeslissingen van 6 september 1993, 17 november 1997, 4 oktober 1999, 2 juli 2002, 1 juli 2003, 2 september 2003, 28 juni 2005, 4 juni 2006, 4 september 2007, 2 september 2008, 1 september 2009, 29 juni 2010, 6 september 2011, 4 september 2012, 2 juli 2013, 2 september 2014, 1 september 2015, 6 september 2016, 5 september 2017, 4 september 2018, 3 september 2019, 1 september 2020 waarbij enkele wijzigingen aan dit reglement werden goedgekeurd.
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs, zoals gewijzigd.
De omzendbrief SO 64 (publicatiedatum 25 juni 1999) betreffende de structuur en organisatie van het voltijds secundair onderwijs, zoals gewijzigd.
Het decreet van 23 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
De gemeenteraad gaat akkoord met de hierbij gevoegde wijzigingen aan het schoolreglement en kostenbijdrageregeling van githo nijlen.
In de beheers- en beleidscyclus is het herwerken van de jubileumsubsidie vrije tijd voorzien.
Tijdens verschillende overlegmomenten van de afdeling sociaal en vrije tijd is het reglement opgesteld. De betrokken schepenen kregen tijdens deze overlegmomenten ook de mogelijkheid om mee te denken en input te geven.
Benchmark
In overleg met het afdelingshoofd sociaal en vrije tijd heeft de klantenadviseur sport in september 2020 werk gemaakt van de benchmark van subsidiereglementen van andere gemeenten.
Van voorstel tot reglement
Eind september 2020 is er een eerste versie opgemaakt door de klantenadviseur sport en op 22 september 2020 besproken met de cultuurbeleidscoördinator.
Op 29 oktober 2020 is er een afdelingsoverleg sociaal en vrije tijd georganiseerd waar de tijd is genomen om alle reglementen in detail te overlopen en te bespreken.
Op 19 november 2020 is het definitieve voorstel door de klantenadviseur sport aan de collega's van de afdeling sociaal en vrije tijd bezorgd en besproken.
Op 1 december 2020 is het definitieve voorstel door de klantenadviseur sport aan het college van burgemeester en schepenen bezorgd. Op die manier krijgen alle leden van het college van burgemeester en schepenen de tijd om zich voor te bereiden en het reglement af te toetsen met hun achterban.
Na de opmerkingen is op 27 april 2021 samen met de schepenen en de afdeling sociaal een vrije tijd een voorstel afgerond.
Na opmerkingen op het MAT van 11 mei 2021 is een definitief reglement opgemaakt.
Belangrijke keuzes binnen het reglement
Algemene bepalingen
Het reglement is er voor alle erkende Nijlense verenigingen.
Belangrijkste voorwaarden
De vereniging moet een bewijs van het jaar van oprichting van de vereniging kunnen voorleggen.
De vereniging moet bewijzen dat ze nog steeds actief is op het moment van de aanvraag.
De vereniging moet bewijzen dat de hoofdactiviteit al minstens 10 jaar in Nijlen plaatsvindt.
Subsidiebedrag
Er is gekozen voor een duidelijke en eenvoudige verdeling van de subsidie o.b.v. het aantal jaren die de vereniging viert.
De optie voor een receptie is binnen het reglement ingewerkt omdat verscheidene verenigingen hier in het verleden om vroegen.
Kost voor de recepties
Elke vereniging kan informeren bij het lokaal bestuur wat de kostprijs is voor een extra deelnemend lid. Het lokaal bestuur legt per legislatuur de prijs voor de recepties voor de jubilea vast.
Ereteken voor vrijwilligers
Het lokaal bestuur kan een ereteken uitreiken aan leden van de vereniging die zich 15, 25 of 35 jaar onbezoldigd hebben ingezet voor de vereniging.
Het ereteken is een gemeentelijke onderscheiding/aandenken, uitgereikt door een vertegenwoordiger van het college van burgemeester en schepenen. De eretekens worden jaarlijks uitgereikt op de 11 novemberviering/receptie.
Een vrijwilliger die 15 jaar actief is binnen het verenigingsleven krijgt een een gemeentelijke medaille.
Een vrijwilliger die 25 en 35 jaar actief is krijgt een kunstwerk van een lokale kunstenaar.
Procedure
De aanvragen worden bekeken tijdens twee behandelmomenten, 31 mei en 31 oktober van elk kalenderjaar.
Artikel 40 en 41 Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het reglement jubileumsubsidie vrije tijd wordt goedgekeurd.
In de meerjarenplanning 2020-2025 werd ruimte voorzien om werk te maken van een dementievriendelijk beleid. Dit bevestigt dat het Lokaal bestuur Nijlen hier belang aan hecht en terecht want het aantal personen dat in contact komt met dementie, zowel in eigen persoon als in de eigen omgeving, is veel groter dan we allemaal denken. De kans is 1 op 4, voor de 27 leden van de gemeenteraad zou dit dus willen zeggen dat 6 à 7 leden hier van dichtbij mee in contact komt of zelf dementie zal krijgen.
Volgens voorspellingen zou het aantal personen met dementie in de toekomst zelfs nog aanzienlijk stijgen. In de engagementsverklaring wordt hier dieper op ingegaan.
Naast de cijfers die voor zich spreken, is er nog veel ruimte tot verbetering om personen met dementie, hun mantelzorgers, hun naasten en de ruimere omgeving zodanig te informeren en ondersteunen.
Tot slot stoten personen met dementie en hun naasten ook vaak op onbegrip en dit wetende dat de kans toch heel groot is dat je er zelf ooit mee te maken krijgt. Wellicht is dit te wijten aan het feit dat er anders gekeken wordt naar hen. Dit terwijl zij wel nog steeds mensen zijn die - weliswaar beperkter - maar nog wel iets kunnen! Onbewust richt een omgeving met weinig begrip veel schade aan: verlies van mensen in de omgeving, schaamte, opsluiten en isoleren, negatief zelfbeeld, niet durven vragen om hulp, opkroppen van gevoelens,... Het projectteam dat werd samengesteld om te werken rond Nijlen als dementievriendelijke gemeente kan hier ondertussen tal van voorbeelden over geven.
In de engagementsverklaring wordt er ingegaan op het belang van een dementievriendelijk beleid en hoe een dementievriendelijke gemeente zou moeten zijn.
In de engagementsverklaring is te lezen wie er allemaal betrokken werd/wordt bij 'Nijlen, een dementievriendelijke gemeente'. Gezien de vertegenwoordiging van zowel een gevarieerd aantal experten als ook enkele ervaringsdeskundigen kan er van op aangegaan worden dat de inhoud van de verklaring oprecht en volledig is. Ook over onze doelstelling werd goed nagedacht er werd een evenwicht gezocht tussen waar is er nood aan, wat willen we doen en wat kunnen we doen zodat deze ten allen tijden haalbaar en ook relevant blijft. De betrokkenen zouden het daarom ten zeerste betreuren als er inhoudelijke wijzigingen aangebracht dienen te worden of wanneer Lokaal bestuur Nijlen zich niet kan vinden deze verklaring.
Gezien bovenstaande en de huidige implementatie in de meerjarenplanning kan de engagementsverklaring 'Nijlen, een dementievriendelijke gemeente' in bijlage goedgekeurd worden.
Voorjaar 2020:
We willen onze gemeente dementievriendelijk maken, maar hoe beginnen we hier aan. Voor een eerste keer komt een kleine groep samen om te bekijken hoe we dit kunnen aanpakken. Op dit overleg werd er o.a. besproken welke personen of organisaties er allemaal betrokken dienen te worden. Er werd ook al aan de hand van de dementiemeter, een tool aangereikt via de website van het expertisecentrum dementie, bekeken wat we allemaal al doen in onze gemeente en wat niet. Op deze manier kregen we een zicht op de lokale context en noden.
maart 2020:
Het project wordt tijdelijk stilgelegd doordat corona aan het merendeel van de leden prioritair in het takenpakket kwam. Wanneer er weer wat meer ruimte is wordt de groep terug bij elkaar geroepen.
Als alternatief werd er eind 2020 een initiatief uitgewerkt in samenwerking met de bibliotheek: nl. uitleenkoffers dementie, die 1 april 2021 gelanceerd werden. In het kader van dit project werd er voor een eerste keer samengewerkt met het expertisecentrum dementie.
Voorjaar 2021:
De projectgroep werd ondertussen samengesteld, er wordt een eerste overleg gepland om een concrete aanpak te bespreken. De dementiemeter wordt nog eens overlopen om te bekijken of de situatie gewijzigd is en welke zaken prioritair zijn. Hier bleek een kader waarbinnen onze dementievriendelijke gemeente verder vorm kan krijgen, een noodzaak. In navolging daarvan werd er een traject opgestart om een engagementsverklaring uit te schrijven, waarin onze bedoeling duidelijk wordt. In de toekomst zullen acties steeds getoetst worden aan deze bedoeling.
Hoe zag dit traject* er uit:
1. In overleg met Herman Wauters van het regionaal expertisecentrum werd er bekeken hoe we de engagementsverklaring vorm kunnen geven.
2. Iris De Mol van VVSG, met heel wat expertise over dementievriendelijke gemeente gaf een uiteenzetting die nadien als leidraad gebruikt kon worden voor onze engagementsverklaring. Daarnaast paste zij na deze uiteenzetting enkele werkvormen toe die ons in staat stelden om het onderwerp vanuit een ander standpunt te benaderen. Al onze quotes en indrukken werden mee opgenomen in het verslag en gaven ons een vertrekpunt voor de volgende overlegmomenten.
3. Bainstormsessie: Wat betekent een dementievriendelijke gemeente voor ons en in het bijzonder voor personen die er mee te maken krijgen? Waar hebben zij nood aan? En wat speelt er allemaal mee dat een dementievriendelijk beleid zo belangrijk maakt? Er wordt niet alleen inhoudelijk nagedacht, maar ook praktisch worden er enkele lijnen uitgetekend zodat er naar alle leden van de projectgroep en later naar het bestuur duidelijke verwachtingen worden geschept qua inzet en tijdsbesteding. Zowel in deze sessie als achteraf werden de resultaten ook afgetoetst bij ervaringsdeskundigen.
4. Aan de slag: De klantenadviseur doelgroepen raadpleegt nog extra bronnen (vb. cijfermateriaal) en verwerkt deze info, de uiteenzetting van Iris De Mol en de brainstormsessie in een tekst die uiteindelijk engagementsverklaring 'Nijlen, een dementievriendelijke gemeente' zal heten.
5. De tekst wordt onder de loep genomen door de projectgroep. Inhoudelijke verwoordingen en gevoeligheden worden op punt gezet en er wordt extra aandacht geschonken aan onze doelstelling. Na dit overleg kreeg iedereen die ergens betrokken werd in het traject de kans om de tekst na te lezen en eventueel nog suggesties te doen.
September 2021:
De engagementsverklaring wordt goedgekeurd door de gemeenteraad en op 15 september om 15.00 uur volgt een officiële ondertekening van de verklaring. Het startschot wordt gegeven. Het project dementievriendelijke gemeente kan afgerond worden en de engagementsverklaring vormt een blijvend kader voor acties in de toekomst.
De gemeenteraad keurt de engagementsverklaring 'Nijlen een dementievriendelijke gemeente' in bijlage goed.
Het decreet van 7 mei 2004 en de wijziging van 6 juli 2012 van het eredienstendecreet betreffende de materiรซle organisatie en werking van de erkende erediensten stelt dat de eredienstbesturen jaarlijks de rekening van het vorig dienstjaar moeten opmaken.
De rekeningen zijn onderworpen aan een advies van de gemeenteraad en aan goedkeuring van de provinciegouverneur.
De eredienstbesturen zijn decretaal verplicht de jaarrekening van het voorgaande boekjaar binnen te brengen bij het centraal kerkbestuur waaronder ze ressorteren. De centrale kerkbesturen bezorgen de gebundelde rekeningen van hun eredienstbesturen aan het gemeentebestuur.
Op 10 mei 2021 ontving het gemeentebestuur de jaarrekening 2020 van onderstaande kerkfabrieken:
Nijlen (Kessel) Sint Lambertus
Nijlen (Bevel) O.L-L.-Vrouw Ten Hemel Opgenomen
Nijlen (Kessel) O.L.-Vrouw Koningin van de Vrede
Nijlen O.-L.-Vrouw
Nijlen St. Willibrordus
De hieronder opgelijste eredienstbesturen dienden een jaarrekening (JR) in waarover wordt voorgesteld dat de gemeenteraad een gunstig advies geeft aan de provinciegouverneur.
Uitbetaalde | Cumulatief | Cumulatief | ||||
exploitatietoelage | Exploitatie | resultaat | Investeringen | resultaat | ||
2020 gemeente | 2020 | exploitatie | 2020 | investeringen | ||
Kessel | Sint-Lambertus | € 124,00 | € 7 269,45 | € 45 082,45 | € 0,00 | € 18 574,00 |
Bevel | OLV Ten Hemel Opgenomen | € 124,00 | € 12 234,74 | € 116 393,48 | € 0,00 | € 27 987,38 |
Kessel | OLV Koningin van de Vrede | € 124,00 | € -1 251,45 | € 63 690,49 | € 0,00 | € 2 149,49 |
Nijlen | OL Vrouw | € 4 185,00 | € 182,97 | € 3 768,76 | € 0,00 | € 34 942,32 |
Nijlen | St Willibrordus | € 124,00 | € -49 834,24 | € 26 934,79 | € 192 860,94 | € 282 122,45 |
Het negatieve exploitatieresultaat van kerkfabriek St Willibrordus heeft te maken met de renovatie van de pastorie St.-Paulus voor een bedrag van € 47 465,07. Het lijkt echter aangewezen om deze uitgaven te voorzien in investeringen in plaats van exploitatie.
Het positieve investeringsresultaat van kerkfabriek St Willibrordus heeft te maken met een vervallen belegging die in 2020 terug op de rekening werd ontvangen en nog niet herbelegd voor een bedrag van € 192 860,94.
Het eredienstendecreet van 7 mei 2004 en de wijziging van 6 juli 2012 van het eredienstendecreet betreffende de materiรซle organisatie en werking van de erkende erediensten regelt de verplichtingen van de eredienstbesturen en de relaties met de overheden.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd op 14 december 2012.
Het besluit van de Vlaamse regering van 27 oktober 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst, gewijzigd op 12 februari 2013.
Er wordt positief advies uitgebracht over de jaarrekeningen 2020 van onderstaande kerkfabrieken met de opmerking voor de kerkfabriek Sint-Willibrordus om de kosten voor de renovatie van de pastorie Sint-Paulus (€ 47 465,07) te boeken in investeringen in plaats van exploitatie:
Uitbetaalde | Cumulatief | Cumulatief | ||||
exploitatietoelage | Exploitatie | resultaat | Investeringen | resultaat | ||
2020 gemeente | 2020 | exploitatie | 2020 | investeringen | ||
Kessel | Sint-Lambertus | € 124,00 | € 7 269,45 | € 45 082,45 | € 0,00 | € 18 574,00 |
Bevel | OLV Ten Hemel Opgenomen | € 124,00 | € 12 234,74 | € 116 393,48 | € 0,00 | € 27 987,38 |
Kessel | OLV Koningin van de Vrede | € 124,00 | € -1 251,45 | € 63 690,49 | € 0,00 | € 2 149,49 |
Nijlen | OL Vrouw | € 4 185,00 | € 182,97 | € 3 768,76 | € 0,00 | € 34 942,32 |
Nijlen | St Willibrordus | € 124,00 | € -49 834,24 | € 26 934,79 | € 192 860,94 | € 282 122,45 |
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende eredienstbesturen, gewijzigd op 6 juli 2012, bepaalt dat eredienstbesturen binnen de zes maanden na de installatie van de gemeenteraad een meerjarenplan vaststellen en indienen bij de gemeente voor goedkeuring.
Deze meerjarenplannen (MJP's) bevatten de financiële afspraken tussen het eredienstbestuur en de gemeente Nijlen. Ze werden goedgekeurd in de gemeenteraad van 3 september 2019. In dit MJP wordt onder andere de maximale gemeentelijke toelage vastgelegd voor elk eredienstbestuur en voor elk jaar van het MJP, in dit geval van 2020 tot en met 2025.
De kerkfabrieken dienen elk jaar een budget in voor het volgend financieel boekjaar (2022) en vragen aan de gemeente een exploitatietoelage. Het budget past in het MJP als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het MJP is goedgekeurd.
Er zijn 3 mogelijkheden:
Op 30 juni 2021 ontving het gemeentebestuur de budgetten 2022 van onderstaande kerkfabrieken:
De exploitatietoelage past binnen de maximale gemeentelijke toelage voor 2021 zoals vastgelegd in het MJP:
|
Naam
|
Maximale toelage 2022 in MJP |
Gevraagde toelage 2022 budget |
Te voorzien budget 2022 gemeente |
Kessel |
St.-Lambertus |
โฌ 124,00 |
โฌ 0,00 |
โฌ 124,00 |
Bevel |
O.-L.-Vrouw Ten Hemel Opgenomen |
โฌ 124,00 |
โฌ 124,00 |
โฌ 124,00 |
Kessel |
O.-L.-Vrouw Koningin van de Vrede |
โฌ 124,00 |
โฌ 0,00 |
โฌ 124,00 |
Nijlen |
St.-Willibrordus |
โฌ 124,00 |
โฌ 124,00 |
โฌ 124,00 |
Nijlen | O.-L.-Vrouw | โฌ 3 730,00 | โฌ 0,00 | โฌ 124,00 |
De gemeenteraad neemt akte van de aanpassing van het meerjarenplan (budgetten 2022) van onderstaande kerkfabrieken:
|
Naam
|
Maximale toelage 2022 in MJP |
Gevraagde toelage 2022 budget |
Te voorzien budget 2022 gemeente |
Kessel |
St.-Lambertus |
€ 124,00 |
€ 0,00 |
€ 124,00 |
Bevel |
O.-L.-Vrouw Ten Hemel Opgenomen |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
Kessel |
O.-L.-Vrouw Koningin van de Vrede |
€ 124,00 |
€ 0,00 |
€ 124,00 |
Nijlen |
St.-Willibrordus |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
Nijlen | O.-L.-Vrouw | € 3 730,00 | € 0,00 | € 124,00 |
Zie audioverslag/zittingsverslag.
Zie audioverslag/zittingsverslag.
Zie audioverslag/zittingsverslag.
Zie audioverslag/zittingsverslag.
Zie audioverslag/zittingsverslag.
Zie audioverslag/zittingsverslag.
Artikel 4 ยง4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 12 maart 2019.
De raadsleden kunnen mondelinge vragen stellen.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen.
Zie zittingsverslag/audioverslag.