Sinds juni 2021 kunnen cliënten die in budgetbeheer zijn niet langer terecht bij een Belfiuskantoor wanneer zij problemen ondervinden met hun bankkaart. Dit houdt in dat zij op dat moment niet kunnen beschikken over de gelden op hun afnamerekening. Belfius geeft aan dat het OCMW deze cliënten in de toekomst zelf dient verder te helpen.
Dit kan onder de vorm van het ter beschikking stellen van een 'prepaid kaart'. Deze prepaid kaarten zijn niet enkel interessant voor de cliënten van budgetbeheer, maar kunnen in de toekomst ook gebruikt worden in het kader van de toekenning van een dringende financiële steun.
Meer informatie over de prepaid kaart kan worden teruggevonden in de technische fiche in bijlage.
Met betrekking tot de cliënten budgetbeheer vormt het werken met prepaid kaarten de enige oplossing om de cliënt verder te kunnen helpen bij problemen met de bankkaart.
Het werken met prepaid kaarten zorgt ervoor dat er niet langer met cash geld dient gewerkt te worden door team hulpverlening. Dit biedt een veiligere en efficiëntere manier van werken.
Er wordt gekozen om samen te werken met de prepaidkaarten van Belfius omdat de gehele financiële werking van het OCMW via Belfius werkt. Prepaid kaarten kunnen zo eenvoudig besteld en opgevolgd worden in ons huidig systeem.
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring tot het afsluiten van een overeenkomst 'prepaid kaarten' met Belfius.