Artikel 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 24 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals vastgesteld in de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 maart 2019.
De notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de daaropvolgende raadszitting.
De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 november 2021 zijn opgemaakt en kunnen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 november 2021 worden goedgekeurd.
De beslissingen van de gemeenteraad van 14 december 2021 tot verkiezing van de schepenen Luc Luyten en Victor De Groof in opvolging van respectievelijk zichzelf en schepen Bert Celis.
De schepen-opvolgers vervangen van rechtswege ook de schepenen in hun mandaat van lid van het vast bureau.
De rang die de burgemeester en schepenen innemen in het college van burgemeester en schepenen is van rechtswege de rang die de leden in het vast bureau innemen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 49 en 79.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de nieuwe samenstelling van het vast bureau met de burgemeester als voorzitter van het vast bureau en de schepenen als leden van het vast bureau, met overeenkomstige rangorde.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005 bepalen dat de lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Dat betekent dat de besturen in 2021 hun meerjarenplan zullen aanpassen om de kredieten voor 2022 vast te stellen. Als dat nodig is, kunnen ze daarbij ook nog de kredieten voor 2021 aanpassen.
Dat aangepaste meerjarenplan wordt opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC).
De gemeenten en de OCMW's hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Er werd een voorontwerp van aanpassing meerjarenplan opgemaakt door het managementteam en vervolgens in budgetbesprekingen een definitief ontwerp voorgesteld.
Het ontwerp van aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van OCMW Nijlen moet worden vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn.
De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit vier onderdelen:
1. De eventuele wijzigingen van de strategische nota
2. De aangepaste financiële nota bestaande uit het aangepaste financiële doelstellingenplan (M1), de aangepaste staat van het financieel evenwicht (M2) en het aangepaste overzicht van de kredieten (M3)
3. De toelichting
4. De motivering van de wijzigingen
Bij het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan hoort ook documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het aangepaste meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf is opgenomen. De documentatie geeft bijkomende duiding bij de geplande verrichtingen die zijn ingeschreven in het ontwerp van het aangepaste meerjarenplan dat aan de raadsleden wordt voorgelegd. Ze moet ertoe bijdragen dat beter tegemoetgekomen wordt aan de informatiebehoeften van de raadsleden.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Het Provinciedecreet van 9 december 2005.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC)
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC)
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 met instructies voor de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 die nog steeds van toepassing is.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van OCMW Nijlen vast.
De financiële gevolgen worden opgenomen in de decretaal opgelegde documenten, als bijlage aan dit besluit.
Verse groenten en fruit zijn momenteel slechts beperkt aanwezig in het aanbod van de sociale kruidenier. De cliënten ervaren dit als een tekort. Het aanbieden van een vers en gezond gamma is een belangrijke doelstelling van de sociale kruidenier. Na enkele maanden operationeel te zijn kunnen we vaststellen dat de schenkingen van groente- en fruitoverschotten van de lokale winkels beperkt zijn. Aldi Nijlen schenkt wel op regelmatige basis overschotten, maar slechts een klein aandeel hiervan bestaat uit groenten en fruit.
Als alternatief werd overwogen om wekelijks naar de BelOrta-veiling in Sint-Katelijne-Waver te gaan om overschotten op te halen. Echter wegens logistieke redenen is dit moeilijk realiseerbaar. Een wekelijkse ophaling is tijdsintensief, enerzijds omwille van de afstand maar ook door de interne organisatie op de veiling zelf moet je rekenen dat een medewerker een hele voormiddag onderweg is. Een vrijwilliger inschakelen is een mogelijkheid, mits afspraken over vervoersmiddelen kilometervergoeding, maar plaatst ons in een erg afhankelijke positie. Daarenboven wordt vanuit BelOrta aangeraden om niet naar de veiling te komen voor afhalingen wegens de enorme drukte en de onmogelijkheid om de coronamaatregelen na te leven.
Het is onduidelijk of er in de toekomst al dan niet een nieuwe werkwijze zal komen voor het afhalen van overschotten door sociale organisaties bij BelOrta, wel is merkbaar dat er veranderingen op til zijn. De voedseldistributiecentra (zoals o.a. Foodsavers Mechelen) zullen hier wellicht een belangrijke rol toebedeeld krijgen.
BelOrta raadt nu alvast aan ons te richten tot Foodsavers Mechelen voor het bekomen van overschotten.
Een aansluiting bij Foodsavers Mechelen is niet gratis. Het lokaal bestuur betaalt een jaarlijkse bijdrage per inwoner (€ 0,15), de sociale organisatie betaalt een bedrag per geleverde kilo "saved food" (€ 0,10).
De producten kunnen worden geleverd in Nijlen vanaf januari 2022. Ook andere organisaties of diensten in Nijlen die gebruik willen maken van Foodsavers (bv. scholen, kinderopvang, RVT, LDC, ...) kunnen een bestelling plaatsen aan dezelfde voorwaarde, namelijk € 0,10 per kg.
De samenwerkingsovereenkomst is jaarlijks opzegbaar, mits de opzegperiode in acht te nemen, wat ons in de mogelijkheid stelt de werking uit te testen en te evalueren. Na een jaar hebben we hopelijk meer zicht op de afhaalmogelijkheden en de toekomstige werking van BelOrta én eventuele bijkomende partners voor het schenken van lokale overschotten.
Er zijn meerdere voedseldistributiecentra in opstart over heel Vlaanderen. In Laakdal is er het voedseldepot verbonden aan kringwinkel Zuiderkempen. De beleidsadviseur sociaal beleid volgt hun werking reeds een tweetal jaren. Het aanbod is heel beperkt, zij hebben zelden verse groenten of fruit en kunnen geen leveringen verzorgen wegens te beperkte personeelsinzet. De werking in Laakdal kan dus niet als een alternatief voor Foodsavers Mechelen beschouwd worden, althans niet op dit moment.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Momenteel is het aanbod verse groenten en fruit in de sociale kruidenier erg beperkt. Er worden geen verse groenten en fruit aangekocht en de overschotten die we krijgen van lokale winkels zijn eerder beperkt. De klanten van de sociale kruidenier geven aan dat het vers aanbod van groenten en fruit een gemis is. In de sociale kruidenier in Lier zit dit wel in het (gratis) gamma, waarnaar vaak gerefereerd wordt. Bovenal is de doelstelling van de sociale kruidenier om betaalbare maar ook gezonde voeding aan te bieden aan de kwetsbare burgers.
Opzet van de Foodsavers:
De Foodsavers zamelen voedseloverschotten in bij verschillende schenkers met het oog op het
herwinnen van voedsel. Het betreft voedsel dat normaal gezien in de afvalstroom zou terechtgekomen
zijn, maar dat nog perfect herwinbaar is voor menselijke consumptie.
Via het sociaal voedseldistributieplatform dat Foodsavers Mechelen opzet zullen lokale voedselhulp- en
sociale initiatieven ontlast worden van de logistieke organisatie en zal het aanbod aan kwalitatieve en
gezonde voeding voor de afnemende organisaties en kwetsbare mensen/klanten verhogen.
De logistieke organisatie betreft het inzamelen, sorteren, herverdelen en transporteren naar de
meewerkende voedselhulpinitiatieven en/of lokale actoren.
In de eerste bijlage wordt de algemene samenwerking tussen Foodsavers /Ecoso en OCMW Nijlen overeengekomen.
Conform artikel 3 van deze samenwerkingsovereenkomst zal er naast voormelde overeenkomst nog een overeenkomst met elke afnemer worden gesloten. Deze overeenkomst (in dit geval tussen Foodsavers/Ecoso en OCMW Nijlen, de sociale kruidenier) en het bijhorende reglement worden tevens als bijlagen toegevoegd (bijlagen 2 en 3).
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerking tussen Foodsavers/Ecoso vzw en het OCMW goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerking tussen Foodsavers/Ecoso vzw en het "OCMW, de sociale kruidenier" als afnemende lokale sociale instelling, goed, teneinde een vast aanbod groenten en fruit in de sociale kruidenier te integreren.