De bebouwde kom, de zone 50, de zone 30, de fietsstraten en de tractorsluizen worden volgens plan in bijlage uitgevoerd. Hieronder volgt een schriftelijke weergave van deze plannen:
Zone 50 - hoofdpoorten
De hoofdpoorten met wisselend verkeer worden op volgende locaties voorzien:
- Bevel-Dorp, op de brug van de Bevelse Beek
- Heikant, net ten oosten van huisnummer 85
- Itegemsesteenweg, net ten zuidoosten van huisnummer 42
Deze poorten worden voorzien van volgende signalisatie / uitrusting
- witte gearceerde markering om wegversmalling te benadrukken
- twee fysieke objecten (1 x 1 x 3 m) aan weerzijde van de weg als wegversmalling
- verkeersbord F1A (begin bebouwde kom)
- Verkeersbord F3A (einde bebouwde kom)
- Verkeersbord B19 (smalle doorgang, voorrang verlenen)
- Vekeersbord B21 (smalle doorgang, voorrang)
- Verkeersbord D1C (rond blauw bord met witte pijl, 45°), telkens 1 per zijde
- geen belijning in het midden van de straat ter hoogte van de poort
- breedte van versmalling: 3,4 m
- de poort Bevel-Dorp wordt gecombineerd met begin en einde zone 50, aangezien na de bebouwde kom er nog een zone 50 van toepassing is.
- De Itegemsesteenweg zal aan de buitenzijde van de rijbaan voorzien worden van een witte volle lijn om een visuele afscheiding te hebben van het fietspad. Het fietspad zelf zal bijkomend aan weerszijde gemarkeerd worden met een dubbele stippellijn.
De hoofdpoort met kruisend verkeer wordt op volgende locatie voorzien:
- Nijlensesteenweg, 40 tal meter ten westen van huisnummer 129
Deze poort wordt voorzien van volgende signalisatie / uitrusting:
- witte gearceerde markering om wegversmalling te benadrukken
- 8 chevrons, 4 aan weerszijden om wegversmalling te benadrukken
- 2 vlaggenmasten in de berm om poorteffect te benadrukken
- verkeersbord F1A (begin bebouwde kom)
- Verkeersbord F3A (einde bebouwde kom)
- Twee verkeersborden A7A (wegversmalling), telkens 150 m voor de poort
- geen belijning in het midden van de straat ter hoogte van poort
Zone 50 - subpoorten
Volgende locaties zijn buiten de bebouwde kom gelegen, maar de weginrichting laat geen hoge snelheden toe. Hier wordt gewerkt met zone 50 (type borden: signalisatie met zonale geldigheid).
- kruispunt Herenthoutseweg - Zwart Water
- kruispunt Steynenhofweg - Heikant
- kruispunt Helleweg met Nieuwe Bevelsesteenweg. De bestaande zone 50 op Oude en Nieuwe Bevelsesteenweg blijft bestaan.
- kruispunt Legebaan met Sneppestraat
Sluitstuk bebouwde kom
Op volgende locaties, welke niet gelegen zijn op een hoofdbaan, worden borden voorzien 'begin' en 'einde bebouwde kom'. Wanneer we de maximale snelheid van 50 km per uur buiten de bebouwde kom willen hanteren, dan wordt er op die plaatsen bijkomend gewerkt met begin en einde zone 50.
- Netepad, thv huisnummer 9 (bestaande situatie behouden, F1a en F3a)
- Kruispunt Laarstraat - Rooiestraat, thv van huisnummers 49 en 70 (F1a en F3a, maar uitbreiden met in én uit zone 50. Het bord 200 m verderop in de Laarstraat wordt verwijderd.
- Rooiestraat, thv huisnummer 29 (bestaande situatie behouden, F1a en F3a, maar uitbreiden met in én uit zone 50)
- Kruispunt Netepad met Kruideniersstraat (einde / begin fietszone combineren met einde/begin zone 50)
- Kruispunt Nijlensesteenweg met Kiezelweg (begin en einde bebouwde kom, ofwel F1a en F3a in combinatie met begin en einde zone 50)
- Hoekstraat - Nijlensesteenweg (begin en einde bebouwde kom, ofwel F1a en F3a in combinatie met begin en einde zone 50)
- Itegemsesteenweg - Kruideniersstraat (begin en einde bebouwde kom, ofwel F1a en F3a in combinatie met begin en einde zone 50)
- Kiezelweg - Bevel-Dorp (begin en einde bebouwde kom, ofwel F1a en F3a in combinatie met begin en einde zone 50)
ZONE 30
Er wordt een zone 30 gerealiseerd in de woonwijken waar de plaatselijke inrichting voldoende afgestemd is op de gewenste snelheid en in het hart van het centrum. De zonebebording (in/uit) wordt op volgende locaties voorzien:
Wijk Kontersland, Akendoren en Binnenhof
- kruispunt Nijlensesteenweg met Kontersland
- kruispunt Nijlensesteenweg met Binnenhof
Wijk Pastoor Van Tendeloostraat en Kardinaal Cardijnstraat
- kruispunt Nijlensesteenweg met Kardinaal Cardijnstraat
Wijk Tolbroek
- kruispunt Rooiestraat met Tolbroek
Centrumstraat
- kruispunt Bevel-Dorp met Rooiestraat
- Nijlensesteenweg, thv van nummers 31 en 32/34
- Bevel-Dorp, thv van nummer 128
- Kruising Netepad - Bevel-Dorp
- Kruispunt Bevels Heerdplein met Laarstraat
De bebording einde zone 30 in Kinderpad blijft behouden.
FIETSZONE
Er wordt een fietszone gerealiseerd waarin volgende straten zijn opgenomen:
- Netepad
- Pastoor Van Tendeloostraat
- Kardinaal Cardijnstraat
- Schooldijk
- Sneppestraat (deel)
De fietszone wordt aangeduid met volgende bebording: begin zonebord fietsstraat (F111) en einde zonebord fietsstraat (F111) en dit op volgende kruispunten
- Netepad met Kruideniersstraat (borden: begin zone fietsstraat F111 en einde zone fietsstraat F111)
- Netepad met Laarstraat (borden: begin zone fietsstraat F111 en einde zone fietsstraat F111 aan weerszijde van Laarstaat, zodat kruispunt in fietszone komt te liggen. Er wordt bijkomend gewerkt met B5 om voorrang fietser op deze locatie voldoende veilig te stellen)
- Netepad met Bevel-Dorp (borden: begin en einde zone fietsstraat -> want Bevel-Dorp blijft in voorrang. Hier worden B1 borden gezet, namelijk fietsers / voetgangers moeten voorrang verlenen aan verkeer Bevel-Dorp)
- Netepad - Pastoor Van Tendeloostraat (borden: begin en einde zone fietsstraat F111. Bevel-Dorp blijft in voorrang. Hier worden B1 borden gezet, namelijk fietsers / voetgangers moeten voorrang verlenen aan verkeer Bevel-Dorp
- Pastoor Van Tendeloostraat met Kempensestraat (borden: begin en einde zone fietsstraat F111 + B1, want fietsstraat ligt in voorrang)
- Kardinaal Cardijnstraat met Heiaard (borden: begin en einde zone fietsstraat F111 + B1, want fietsstraat ligt in voorrang)
- Kardinaal Cardijnstraat met Nijlensesteenweg (borden: begin en einde zone fietsstraat)
- Kiezelweg met Schooldijk (borden: begin zone fietsstraat F111 en einde zone fietsstraat F111 aan weerszijde van Laarstaat, zodat kruispunt in fietszone komt te liggen. Bijkomende worden borden B1 voorzien, voorrang verlenen aan fietszone.
- Schooldijk - Hoekstraat (borden: begin en einde zone fietsstraat F111 + B1, want fietsstraat ligt in voorrang)
- Schooldijk - Herdersstraat (borden: begin en einde zone fietsstraat F111 + B1, want fietsstraat ligt in voorrang)
- Sneppestraat (net voor brug, begin en einde zone fietsstraat. Hier wordt richting Nijlen een zonebord 50 geplaatst als herhaling)
Op de kruispunten wordt naast voormelde bebording dus ook gewerkt met voorrangsbord (B1) gewerkt wanneer fietsstraat in de voorrang ligt. Uitzonderlijk wordt op kruispunt Laarstraat met Netepad gewerkt met stopstreep en stopbord (B5). Beperkte zicht op bepaalde momenten van het jaar (bv. als de maïs hoog staat op de aangrenzende weide) laat gebruik van dit bord toe. Om de fietsers in voorrang voldoende veilig te maken worden bijkomende maatregelen genomen:
- rijbaankussens voor kruispunt Netepad - Laarstraat, inclusief bermpaaltjes. Op het kruispunt zal de fietsstraat doorgetrokken worden in een rode loper met twee witte pijlen
- rijbaankussens voor kruispunt Kiezelweg - Schooldijk, inclusief bermpaaltjes. Op het kruispunt zal de fietsstraat doorgetrokken worden in een rode loper met twee witte pijlen
- wegmarkering van fietser in beide richtingen om de 50 m over heel het traject
- kruispunt Netepad - Bevel-Dorp: suggestieve okeren loper + waarschuwingsborden (A51 + onderbord: fietsers) dat het een zone is waar fietsers en voetgangers oversteken
- Pastoor Van Tendeloostraat + Kardinaal Cardijnstraat: de eerste 100 m wordt een witte volle middenlijn voorzien zodat automobilisten herinnerd worden aan het inhaalverbod, want fietsers inhalen in fietszone is niet toegelaten. Deze maatregel lijkt nodig omdat de voormelde straten breed zijn en nog te fel uitnodigen om in te halen.
De rotonde in de Pastoor Van Tendeloostraat wordt onderbroken, waardoor er nog maar één doorgaande beweging mogelijk is, namelijk de beweging die ten zuiden ligt van de rotonde. Het straatje ten noorden van de rotonde wordt dan doodlopend. Volgende borden worden voorzien: C1 (verboden toegang) én F45b (doodlopende straat, uitgezonderd fietsers en voetgangers).
RONDJE BEVEL
Uitrusting verkeersmaatregel tractorsluis Diepevoortstraat
- locatie: 20 m ten zuiden van Diepevoortstraat nr. 1, centraal op de weg
- type sluis: betonnen element met horizontale reflectorstrip (0,7 x 1,5 x 0,17 m) - mechanisch bevestigd, demonteerbaar
- markeringen: aan weerszijde een witte gearceerde geleidingsmarkering
- ledlamp op zonne-energie aan beide zijden
- in de berm worden bermpaaltjes voorzien
- begin van de straat telkens volgende borden: A51 (gevarendriehoek met uitroepteken) + blauw onderbord (tractorsluis op x meter) + F45b (doodlopende straat, uitgezonderd fiets en voetganger)
- 30 m voor tractorsluis volgende borden: A51 + blauw onderbord (tractorsluis + hoogte)
Uitrusting verkeersmaatregel tractorsluis Kruideniersstraat
- locatie: 15 m ten oosten van kruispunt Netepad, centraal op de weg
- type sluis: betonnen element met horizontale reflectorstrip (0,7 x 1,5 x 0,17 m) - mechanisch bevestigd, demonteerbaar
- markeringen: aan weerszijde een witte gearceerde geleidingsmarkering
- ledlamp op zonne-energie aan beide zijden
- in de berm worden bermpaaltjes voorzien
- overgang Rooiestraat met Kruideniersstraat (thv kruispunt Laarstraat): A51 (gevarendriehoek met uitroepteken) + blauw onderbord (tractorsluis op x meter) + F45b (doodlopende straat, uitgezonderd fiets en voetganger)
- net ten westen van kruispunt Kruideniersstraat nr. 11: A51 (gevarendriehoek met uitroepteken) + blauw onderbord (tractorsluis op x meter) + F45b (doodlopende straat, uitgezonderd fiets en voetganger)
- 30 m voor tractorsluis volgende borden: A51 + blauw onderbord (tractorsluis + hoogte)
Wegmarkeringen
- kruispunt Bevel-Dorp met Diepevoorstraat: suggestieve okeren oversteekplaats voor fietsers
- kruispunt Bevel-Dorp met zandweg thv Bevel-Dorp 182: suggestieve oversteekplaats voor fietsers
Parkeerzone maximaal 3,5 ton
Voorlopig wordt voorgesteld om de parkeerzone 'maximaal 3,5 ton' ongewijzigd te laten. Tijdens de evaluatie kan onderzocht worden om deze te combineren met de nieuwe grenzen van de bebouwde kom. Als bijlage wordt informatief een plan toegevoegd met de nieuwe afbakening van de parkeerzone wanneer deze afgestemd is met de nieuwe bebouwde kom.