De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van verkeerstekens.
De bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet en het decreet lokaal bestuur.
Op 18 oktober 2021 keurde het College een tijdelijk verkeersreglement goed na een vraag van de burgemeester en schepen Bert Celis op 30 augustus 2021 aan de klantenmedewerker van team dienstverlening/mobiliteit om een plan uit te werken waarbij de Grobbendonkseweg enkelrichting wordt voor plaatselijk verkeer vanaf de Heuvelstraat. Tot aan de parking van de Aldi zou het wel dubbel verkeer blijven zodat mensen nog kunnen parkeren. Dit om het verkeer in die straat veiliger te maken omdat de slagboom op de grens met Grobbendonk stelselmatig wordt stuk gereden en er voor een andere oplossing wordt gekozen. Voor de fietsers wordt er een dubbelrichting fietspad voorzien langs de linkerzijde komende van Grobbendonk. De enkelrichting in de Heuvelstraat wordt opgeheven omdat de bussen van de Lijn reeds afslaan in de Heidelaan in Grobbendonk. Omdat de verkeerssituatie tijdens de werken nog niet ingrijpend veranderd is, wordt gevraagd om het tijdelijk verkeersreglement te verlengen tot en met 31 januari 2022.
In de periode van 25 oktober t.e.m. 31 december 2021 werd de Grobbendonkseweg vanaf de Heuvelstraat enkelrichting naar Nijlen voor het plaatselijk verkeer. Dit om het verkeer in die straat veiliger te maken aangezien de slagboom op de grens met Grobbendonk stelselmatig werd stuk gereden en er voor een andere oplossing gekozen werd. De parking van Aldi zal nog wel bereikbaar zijn vanaf Bouwelsesteenweg, enkelrichting begint direct hierachter. Voor de fietsers wordt er een dubbelrichting fietspad voorzien langs de linkerzijde komende van Grobbendonk. De enkelrichting in de Heuvelstraat wordt opgeheven omdat de bussen van de Lijn reeds afslaan in de Heidelaan in Grobbendonk. Omdat de werken nog bezig zijn en de verkeerssituatie nog niet ingrijpend veranderd is, wordt het tijdelijk verkeersreglement verlengd tot en met 31 januari 2022.
Hiervoor worden verkeerstechnische maatregelen gevraagd.
Het lokaal bestuur van Grobbendonk wordt op de hoogte gebracht van deze verlenging.
De Grobbendonkseweg komende van Grobbendonk richting Nijlen wordt enkelrichting vanaf Heuvelstraat. Dit wordt aangeduid met F19 onderborden M11 aan kruispunt Grobbendonkseweg - Heuvelstraat. Aan kruispunt Bouwelsesteenweg-Grobbendonkseweg wordt na parking Aldi C1 geplaatst met onderborden M11 en M10. De parking van Aldi blijft bereikbaar vanaf Bouwelsesteenweg.
Aan de linkerzijde wordt er een dubbelrichting fietspad aangemaakt , afgescheiden van de weg door sergeanten. Dit wordt aangeduid met bord D7.
Aan de kruispunten met Jozef Simonshof, Vonderstraat (zuidkant) en zijarm Grobbendonkseweg (zuidkant) zal er de verplichte rijrichting naar links aangeduid worden met bord D1e met onderbord M11. Er zal richting Grobbendonk ook een bord C1 geplaatst worden met onderbord M10. Tevens zal er in al deze zijstraten een bord B1 komen zodat de fietsers voorrang hebben, tenzij er al een STOP-bord (B5) staat, dan blijft dit behouden.
In de Beenderstraat (zuidkant) en Heuvelstraat (zuidkant) zal er een verkeersbord D3a met onderbord M11 geplaatst worden net als een verkeersbord B1 (tenzij er al een STOP-bord B5 staat, dan blijft dit behouden) en een verkeersbord C1 met onderbord M10 richting Grobbendonk.
Aan de kruispunten met Lombardstraat, Felix Timmermanshof, Schriekstraat, zijarm Grobbendonkseweg (noordkant), Vonderstraat (noordkant) wordt de verplichte rijrichting naar rechts aangeduid met bord D1f met een onderbord M11. Er zal ook een bord C1 met onderbord M10 geplaatst worden richting Grobbendonk. Tevens zal er in deze zijstraten een bord B1 geplaatst worden, tenzij er al een STOP-bord B5 staat, dan blijft dit behouden. Verkeer komende van Grobbendonkseweg heeft voorrang.
In de Beenderstraat (noordkant) en Heuvelstraat (noordkant) zal er een verkeersbord D3a met onderbord M11 geplaatst worden net als een verkeersbord B1 (tenzij er al een STOP-bord B5 staat, dan blijft dit behouden) en een verkeersbord C1 met onderbord M10 richting Grobbendonk.
In het begin van de enkelrichting aan het kruispunt Grobbendonkseweg-Heuvelstraat wordt het verkeersbord C43 geplaatst "maximum 30 km/u". Dit verkeersbord C43 wordt aan elk kruispunt herhaald.
Grobbendonkseweg tussen Grensstraat en Heuvelstraat blijft dubbelrichting.
De bestaande borden zone 50 worden afgedekt en de smiley wordt aangepast naar zone 30.
De enkelrichting in de Heuvelstraat wordt opgeheven door het wegnemen van het bord C1.
De aannemer plaatst deze signalisatie volgens het plan.
Een beslissing van dit besluit wordt bezorgd aan politie en brandweer.