Voor de aanvang van schooljaar 2020-2021 werd besloten om, ter bevordering van een krachtige samenwerking binnen de Goezo!-basisscholen, gedeeltelijk de verantwoordelijkheden en daarmee samenhangende expertises van de drie Goezo!-directeurs te verdelen. Op die manier vonden zij zich in staat om, naast bezig te zijn met de vele dagelijkse bekommernissen en uitdagingen, zich toe te leggen op 1 van 3 grote luiken van het directeurschap. Elke directeur ondersteunt zo vanuit een bepaalde verantwoordelijkheid/expertise zijn/haar twee collega's en schrijft op die manier mee aan een sterk en gezamenlijk Nijlens Goezo!-verhaal. Doel was om deze werking na een schooljaar te evalueren en waar nodig te versterken of bij te sturen.
Deze verder doorgedreven interne samenwerking tussen de drie Goezo!-basisscholen wordt vanuit het gemeentelijk onderwijs beschouwd als een waardevolle en zelfs noodzakelijke stap. Dit zowel omwille van het haalbaar maken/houden van de taakbelasting en verantwoordelijkheid van de verschillende directeurs in een snel wijzigend onderwijsveld, als omwille van het naar buiten treden met een sterk gemeentelijk Goezo!-verhaal (zowel met het team intern als extern naar ouders).
Om dit in de hand te werken, wordt voorgesteld één directieteam te vormen voor de drie Goezo!-vestigingen. Weliswaar zal elke directeur standaard vanuit één van de drie vestigingen werken, zodat er in de regel iemand van directie aanwezig is op elke vestiging en er daarin zekere continuïteit bestaat voor het lerarenteam en voor ouders. Om anderzijds te verzekeren dat deze directeurs zich voldoende kunnen toeleggen op hun aparte verantwoordelijkheden, wordt voorgesteld om op elke vestiging een vestigingscoördinator aan te stellen, die een eerste aanspreekpunt kan vormen voor een vlotte dagelijkse werking.
Toelichting tijdens de vergadering
Directeur Ilse Devalck licht de nieuwe matrix toe.
Dit betekent niet dat er extra personeel komt, maar het Goezo! basisonderwijs wil zich beter organiseren en professionaliseren.
De raadscommissie basisonderwijs neemt kennis van de organisatie van de Goezo!-basisscholen volgens het opgestelde organogram. Op het einde van schooljaar 2021-2022 zal deze interne werking opnieuw geëvalueerd worden.
De raadscommissie basisonderwijs neemt kennis van de toekenning van de opgestelde rollen aan de volgend vermelde personen in de organisatie van de Goezo!-basisscholen volgens het opgestelde organogram: