De gemeente Nijlen maakt een nieuwe visie op voor haar mobiliteit. De ambitie is een gemeente waar iedereen zich veilig kan verplaatsen, waar we bewust kiezen voor het juiste vervoersmiddel op het juiste moment én waar er ruimte ontstaat waar jong en oud kan genieten. In de gemeente Bevel willen we voor het eerst de doelstellingen van het nieuwe gewenste mobiliteitsbeleid in de praktijk toepassen. Bevel heeft een interessante schaal én is door het ontbreken van een spoorlijn en gewestweg minder complex. Dit maakt dat Bevel ideaal is om de principes uit het in opmaak zijnde mobiliteitsplan toe te passen. Met dit project in Bevel willen we aan alle inwoners van onze gemeente de kans geven om te ervaren hoe we de komende jaren, stap voor stap, willen evolueren naar een beter en meer mobiel dorp.
Het ontwerp mobiliteitsplan van de gemeente Nijlen zet in op onze 'mobiliteit van morgen'. Het verbeteren van de leefkwaliteit en de kansen in modal shift staan voorop. Daarnaast streven we ook enkele doelstellingen die in overeenstemming zijn met de Vlaamse doelstellingen: verkeersveiligheid, klimaatneutraliteit, nabijheid én sociaal en toegankelijk.
Op niveau van het dorp en wijken hanteren we volgende uitgangspunten: stop-principe, veiligheid, verkeersluw, ontvlechten, selectieve bereikbaarheid, kindnorm.
Het project Baanbrekend Bevel is een oefening op niveau van het dorp Bevel waarin een aantal verkeersmaatregelen geïntroduceerd worden die voorstelde doelstellingen mogelijk moeten maken. De maatregelen zijn steeds in overeenstemming met de voormelde uitgangspunten. Wanneer we onze mobiliteit op een slimme en duurzame manier organiseren, dan is dit meteen ook een opportuniteit voor andere doelstellingen. Er ontstaat dan ruimte voor water, groen, ontmoeting, ...
Maatregel 1 - zone 50
Met verschillende snelheidszones willen we snelheid afstemmen op de omgeving (en omgekeerd). We hanteren 70 km per uur buiten de bebouwde kom wanneer de wegen hiervoor goed zijn uitgerust. 50 km per uur voorzien we in de bebouwde kom en op bv. smallere landbouwwegen.
Hoofdpoorten
Op de hoofdinvalswegen van Bevel voorzien we 'poorten' die als visuele overgang moeten dienen naar het andere snelheidsregime. Er wordt hier gewerkt met de borden 'bebouwde kom'. We trachten maximaal een logische plaats in het landschap te kiezen. We voorzien een poort voor wisselend verkeer op volgende invalswegen: Heikant, Itegemsesteenweg en Bevel-Dorp. We voorzien een poort voor kruisend verkeer op de Nijlensesteenweg. De huidige wegversmalling ter hoogte van Diepevoortstraat wordt verwijderd. Het betreft een hoofdinvalsweg met een andere dynamiek dan de overige invalswegen. De toegepaste breedte voor wisselend verkeer is 3,4 m, die voor kruisend verkeer 5,5 m. Het betreft een proefopstelling, dus de poorten zullen nog geen definitieve vorm kennen. Er wordt gewerkt met een modulair frame met spandoek (sober en robuust). Op de Itegemsesteenweg zal er door middel van extra belijning meer duidelijkheid geschept worden over de plaats van de fietser.
Subpoorten
De landelijke wegen die niet binnen bebouwde kom liggen en waar een snelheidsregime van 50 km per uur zal worden geïntroduceerd zijn: Zwart Water / Steynenhofweg; Sneppestraat en Hellestraat / Rooiestraat. Hier wordt gewerkt met zoneborden.
Maatregel 2 - zone 30
Er wordt een maximale snelheid van 30 km per uur geïntroduceerd in de woonwijken van Bevel, namelijk: Tolbroek, Binnenhof, Akendoren, Kontersland, Pastoor Van Tendeloostraat, Kardinaal Cardijnstraat, Kempensestraat, Heiaard, Schoolstraat en Kerselaarshof. Bijkomend voorzien we een zone 30 in de centrumstraten van Bevel (kruispunt Bevel-Dorp met Rooietraat; Nijlensesteenweg thv garage Gabriëls; Bevel-Dorp ter hoogte van krantenwinkel). Bij het maken van de keuze is steeds gezocht naar zones waar het wenselijk is om deze snelheid laag te houden (wijk, schoolomgeving, …) maar evenzeer waar het binnen een proefopstelling ook enigszins haalbaar is om automobilisten hiertoe te bewegen.
Maatregel 3 - fietsstraten
Met de fietsstraat (max. 30 km/uur + inhaalverbod) wordt een belangrijke eerste stap gezet in het creëren van de noord-zuidverbinding tussen Kleine en Grote Nete. Het is zowel een lokale als een bovenlokale maatregel en zowel een functionele als recreatieve maatregel. Waar mogelijk trachten we de fietser in een voorrangsregeling te brengen. Het traject: Netepad - Pastoor Van Tendeloostraat - Kardinaal Cardijnstraat - Schooldijk - deel Sneppestraat. Er wordt gewerkt met zoneborden 'fietsstraat' en waar mogelijk worden maatregelen genomen om inhaalverbod te doen naleven (bv. door markering, signalisatie, …). De lengte van dit traject is aanvaardbaar omdat een deel van Netepad (gedeelte tussen Laarstraat en Bevel-Dorp) en een deel tussen Kiezelweg en Kardinaal Cardijnstraat (thv project Zonnige Kempen) uitsluitend is voor de trage weggebruiker. Ter hoogte van de brug met de Bevelse Beek eindigt de fietsstraat. Het is hier dat de rijweg van 1 rijvak + 2 verbredingsstroken overgaat in twee betonnen rijvakken. Het overig gedeelte van Sneppestraat richting Nijlen is zone 50. Naast 'rondje Bevel' is de tractorsluis in Kruideniersstraat een bijkomende versterking van deze fietsstraat. Er is namelijk naar Berlaar toe (brugje over Nete) nog een belangrijke verbinding voor trage weggebruikers.
Midden in de wijk Pastoor Van Tendeloostraat / Kardinaal Cardijnstraat ligt een rotonde. Hier wordt voorgesteld om deze rotonde te onderbreken. Voordeel is dat de woningen bereikbaar blijven én dat er een kans ontstaat om te ontharden en het groene pleintje te vergroten.
Maatregel 4 - rondje Bevel
Deze maatregel bouwt verder op de recent geplaatste tractorsluis in de Kiezelweg. Er wordt in de Diepevoortstraat en in de Kruideniersstraat een bijkomende tractorsluis geplaatst. Met deze maatregel zetten we de (lokale) voetganger en fietser op de eerste plaats. Het is in eerste instantie een plaatselijk recreatief aanbod. Eventueel sluipverkeer dat hier aanwezig zou zijn wordt bijkomend ontmoedigd. De bewoners kunnen hun eigendom nog steeds met de wagen bereiken en doorgaand verkeer voor landbouwvoetuigen blijft mogelijk. Om aankomend verkeer te waarschuwen wordt in het begin van de straat én ter hoogte van de tractorsluis gewerkt met waarschuwingsborden. De tractorsluis zelf beschikt over een reflectorstrip én op de weg wordt gewerkt met een geleidingsmarkering om aankomend verkeer bijkomend te waarschuwen. De tractorsluis is demonteerbaar in geval van calamiteiten / wegeniswerken. Ter hoogte van kruispunt Diepevoortstraat met Bevel-Dorp én ter hoogte van Bevel-Dorp 182 worden markeringen voorzien om de overstekende fietser te begeleiden.
Deze maatregel gebeurt in overleg met IOK in functie van huisvuilophaling.
Volgende stappen?
Op 10 november 2021 zullen we aan de Bevelaar het ontwerp mobiliteitsplan toelichten in het bijzonder ook het project 'Baanbrekend Bevel'. We voorzien een tweetal weken voor de uitrol van deze verkeersopstelling. Vanaf 29 november kunnen we dan starten en dit gedurende 6 maanden. Tijdens deze testopstelling zullen er meerdere mogelijkheden zijn voor burgers om input te geven (bv. via webplatform, via bevragingsmoment, …). Tijdens de evaluatieperiode kunnen bijsturingen ter plaatse gebeuren.
Monitoring?
We meten op voorhand (snelheid, type voortuigen, aantal) en doen dit opnieuw tijdens de testfase. Op deze wijze kunnen we op een objectieve wijze nagaan of de maatregelen voldoende slagkrachtig zijn. Met smileys, wegmarkeringen ,versmallingen, ... trachten we automobilisten te herinneren aan de lopende maatregelen.
Tijdens de bespreking kwamen volgende elementen aan bod:
Bert Celis geeft aan dat de informatie reeds vorige keer is overgemaakt per mail en dit naar aanleiding van raadscommissie van maart 2021. Idealiter stond deze informatie ook in Greenvalley, dat is inderdaad niet gebeurd. Er is in maart een toelichting gegeven over wat er op de planning stond voor Bevel. Wat Emiel vandaag toelicht is hetzelfde verhaal, maar toegelicht op niveau van uitvoering (en dus hoger detail). Er was in maart ook aangegeven dat alle input welkom is. Er is daar geen reactie meer op gekomen. Het verslag van dit overleg en de presentatie zal ook opgeladen worden in greenvalley.
De bebouwde kom wijzigt op enkele plaatsen. De poorten op de hoofdinvalswegen zijn de nieuwe grenzen bebouwde kom. Op de overige plaatsen wijzigt de bebouwde kom niet of in beperkte mate, dit om af te stemmen met de overige zoneringen (zone 30 + zone fietsstraten). Bijvoorbeeld: het bord bebouwde kom in Laarstraat staat nu halverwege Laarstraat. Ondertussen zijn hier nieuwe woningen gebouwd én wordt deze bebording verplaatst naar het kruispunt ‘Rooiestraat – Laarstraat’. Bij de afweging van het begrenzen van ‘bebouwde kom’ is naast bebouwing ook steeds rekening gehouden met het al dan niet aanwezig zijn op dat moment van andere zoneringen (fietsstraat, zone 50).
(NVDR – op 8 november is het verkeersreglement met al deze details goedgekeurd op het college).
In het autoluw rondje Bevel wordt gekozen om rond Bevel centrum te werken met een soort lokale ring voor trage weggebruikers. Dat past in het verhaal van de modal shift. Auto’s met een bestemming in die straten zijn welkom, maar dan nog op één manier. Ook moeten we rekening houden dat fietsstraten in lengte beperkt zijn. Er is immers een beperking in snelheid maar evenzeer een inhaalverbod. Wanneer een fietsstraat te lang is, dan zal het moeilijker worden om auto’s dit inhaalverbod laten na te leven.
Dat is een terechte vraag en daar heeft de administratie zelf ook over getwijfeld. Belangrijkste verschil met andere poorten is de verkeersintensiteit op deze invalsweg. Deze is namelijk groter dan de drie andere invalswegen. Ook hebben we hier een aantal bochten waar het overzicht ook niet optimaal is. De tellingen en de effectieve testopstelling moeten ons bijkomend inzicht geven in het feit of wisselend verkeer op deze locatie alsnog te overwegen is. Ongeacht de (uiteindelijke) keuze, de huidige vernauwing thv Diepevoorstraat wordt verwijderd. Els Herremans geeft aan dat een te ‘agressieve’ snelheidsremmer van 70 naar 50 km/uur best kan vermeden worden. Manuela Verbist stelt dat werken met verkeersplateaus ook nadelen heeft (bv. meer uitstoot door remmen en optrekken). Jan Verbraecken merkt op dat op deze locatie er geen probleem is met aangrenzende woningen.
Tom Covens zegt hier dat het niet anders mogelijk is. We kozen als bestuur hier voor een fietsstraat én dan is dit inhaalverbod en de maximale snelheid van 30 km/uur net een wettelijke verplichting. Bert geeft ook aan dat het werken op gedrag net een belangrijk element is uit het ontwerp mobiliteitsplan.
Dat zal opgezocht worden. (NVDR - Een kind met een loopfiets wordt als voetgangers beschouwd. Het inhaalverbod is van toepassing op gemotoriseerd verkeer. De maximale snelheid op gemotoriseerd verkeer en fietsers).
Neen, voorlopig niet. Daarover is ook over getwijfeld binnen de proefopstelling. De metingen zullen uitmaken in welke mate er een snelheidsprobleem is. De witte centrale belijning in het begin van de wijk moet bijdragen aan het inhaalverbod. De fietsjes op de weg moeten fietsers en automobilisten informeren over het type straat waar men zich begeeft. We zullen sowieso moeten evalueren of regels van fietsstraat worden gerespecteerd.
Bert Celis geeft aan dat deze borden bestaan en dat deze evenzeer kunnen geplaatst worden in Bevel.
Victor merkt op dat het Netepad door de beperkte breedte niet meteen een geschikte weg is voor dubbelrichtingsverkeer met wagens. Het aantal keer dat dergelijke evenementen plaats vinden is beperkt. Sowieso moet een organisator van een evenement een signalisatievergunning / verkeersvergunning hebben. Daar kan dan een oplossing voorzien worden voor deze tijdelijke situatie. Deze bezorgdheid, namelijk combinatie evenement en testopstelling, wordt meegenomen in de evaluatie.
Deze bezorgdheid wordt meegenomen. De bebording zal zo goed als mogelijk ter hoogte van de brug voorzien worden.
De metingen tijdens de testfase zijn ook net om na te gaan of bepaalde maatregelen helpen of niet. Indien niet, dan is het aangewezen de testopstelling bij te sturen waar nodig. Suggesties over hoe we op een brede weg en tijdens proefopstelling kunnen handhaven op snelheid en inhaalverbod zijn steeds welkom.
Tom Covens vindt het een goede suggestie om Zwart Water en Steynenhofweg mee te bekijken. Binnen de proefopstelling komt deze omgeving sowieso al in zone 50 te liggen, maar mogelijk moet dit opnieuw onder de loep genomen worden. Emiel Crauwels geeft aan dat hier ook kan geteld worden. Dat gebeurde tot nu toe nog niet omdat we beperkt zijn tot 12 meettoestellen. Tijdens de testfase is het inderdaad interessant om ook in die straten de situatie te evalueren.
Het bestuur heeft er voor geopteerd om meteen met een testopstelling te komen. Iets heel concreet waarover het debat kan beginnen. Weliswaar onderbouwd met de opgedane kennis van het in opmaak zijnde mobiliteitsplan. De testopstelling duurt 6 maanden en het bestuur wil effectief aan de slag gaan met de input van de bevolking. Dat zal niet inhouden dat alle input zal weerhouden worden. Het bestuur heeft ook een bepaalde visie over toekomstige mobiliteit. Met de landbouwers en bewoners is het gesprek gevoerd om zeker te zijn dat de geplande tractorsluis geen onbedoelde situaties creëert. Zo is de tractorsluis in ontwerp gewijzigd na overleg met landbouwsector.
De commissie neemt kennis van het project Baanbrekend Bevel.