Op vorige gemeenteraad werd gevraagd naar de stand van zaken naar het onderzoek naar parkings voor vrachtwagens ('t Hofke, driehoek achter magazijn gemeente, ...).
Bert Celis, schepen van mobiliteit, licht dit agendapunt (naar aanleiding van vraag op vorige gemeenteraad) toe aan de hand van een presentatie (zie bijlage).
Eerst licht de schepen de alternatieven toe die werden onderzocht voor vrachtwagenparkeren. Dit blijkt niet zo eenvoudig te zijn. Bij voorkeur aan een invalsweg / hoofdweg. Bestaande mogelijkheden zijn parking St. Paulus en A. Hermansplein. Dit laatste is echter niet in lijn met wat we nastreven. Er zijn ondertussen maatregelen nodig om op bepaalde plaatsen vrachtwagenparkeren onmogelijk te maken: bv. parking Kesselse heide, Soldatenbos, … Ondertussen meldingen binnengekregen van vrachtwagenparkeren aan ’t Zand, Klokkenlaan, …
Het voorstel van Koningsbaan en parking ’t Hofke werd onderzocht. Koningsbaan is niet weerhouden: geen hoofdweg en prijzig om in te richten als vrachtwagenparking. Parking ’t Hofke is ook niet weerhouden: geen hoofdweg, schoolomgeving, recreatie, en visie Beekpark Zuid. Indien we op deze parking 4 parkeerplaatsen voorzien voor vrachtwagens, dan rest er geen ruimte meer voor wagens.
Er volgt nog een overleg met enkele personen uit de sector in december om na te gaan of er andere opties zijn. Er wordt dus blijvend gezocht naar opportuniteiten (bv. industrie Grobbendonk). De gemeente kan minstens wel communiceren over de plaatselijke regels over vrachtwagenparkeren en eventuele alternatieven.
De leden van de raadscommissie nemen kennis over de stand van zaken over het onderzoek naar parkeerplaatsen voor vrachtwagens en heeft heeft inhoudelijk geen bemerkingen over de onderzochte (niet weerhouden) voorstellen. Het is naast het communiceren van plaatselijke regels + alternatieven misschien aangewezen om eens te onderzoeken over hoeveel plaatsen het gaat die je zou moeten / willen voorzien in de gemeente. Bijkomende vraag is in welke mate je als gemeente dit aanbod moet creëren / faciliteren én of je als gemeente dergelijke parkeerruimte voor vrachtwagens ‘gratis’ moet voorzien. Misschien moet zo een aanbod betalend zijn. Wanneer hierover een beter beeld bestaat (aantal + al dan niet betalend aanbod), dan kan hierover in dialoog gegaan worden met de sector.