De notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de daaropvolgende raadszitting.
Artikel 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 24 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals vastgesteld in de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 maart 2019.
De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 maart 2022 zijn opgemaakt.
De notulen en het zittingsverslag kunnen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 maart 2022 worden goedgekeurd.
OCMW Nijlen is lid van de dienstverlenende vereniging IOK.
In hun mail van 24 maart 2022 nodigt IOK OCMW Nijlen uit op de algemene vergadering die zal plaatsvinden op dinsdag 17 mei 2022 om 11.00 uur in seminariecentrum De Casteleer, Pastorijstraat 38 in Kasterlee. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
IOK vraagt dat de raad voor maatschappelijk welzijn zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens OCMW Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid TITEL 3. De intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging IOK.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 17 mei 2022 van de dienstverlenende vereniging IOK worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 maart 2019 en 1 oktober 2019 werd schepen Luc Luyten aangesteld als effectief vertegenwoordiger en raadslid Simon Kenens als plaatsvervangend vertegenwoordiger van OCMW Nijlen op de algemene vergaderingen van IOK en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van IOK, conform de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IOK van 17 mei 2022 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van IOK vastgesteld op 17 mei 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging IOK.
Omwille van gewijzigde wetgeving zijn er aanpassingen nodig aan de rechtspositieregeling.
Kandidaten die recent ontslagen zijn, kunnen zich onmiddellijk opnieuw kandidaat stellen voor een functie binnen het lokaal bestuur. Dit wensen we te vermijden en vraagt dus een aanpassing in de rechtspositieregeling.
Bij een sollicitatie via e-mail is het verplicht om een leesbevestiging te vragen. Omdat verschillende sollicitanten hierbij moeilijkheden ondervinden, is het wenselijk om de leesbevestiging niet langer verplicht te maken.
Voor de functies van niveau A dient de selectie altijd een psychotechnische proef te bevatten die de managements- en leiderschapscapaciteiten test. Voor de expertfuncties van niveau A is het aangewezen om andere capaciteiten te testen dan de leiderschapscapaciteiten. Het is wenselijk om functiegericht te kunnen bepalen welke capaciteiten dienen getest te worden in de psychotechnische proef.
Het voorbereidend rapport voor de evaluatie van de algemeen en financieel directeur wordt opgemaakt op basis van een evaluatiegesprek tussen de externe deskundigen en de functiehouder en op basis van een onderzoek over de wijze van functioneren van de functiehouder, waarbij de burgemeester, de voorzitter van het vast bureau, de leden van het managementteam en de voorzitter van de gemeenteraad betrokken worden.
De vraag van het managementteam om extra bevoorrechte getuigen toe te voegen bij de evaluatie van de decretale graden:
voor de financieel directeur: de schepen van financiën en de coördinator financiën, aankopen en contracten
voor de algemeen directeur: alle leden van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
Het besluit van het vast bureau van 28 maart 2022 waarin het vast bureau principieel akkoord gaat met de aanpassingen in de rechtspositieregeling.
Het bijzonder onderhandelingscomité van 30 maart 2022 waarin er onderhandeld werd met de vakorganisaties over de voorgestelde wijzigingen aan de rechtspositieregeling. De onderhandeling werd afgesloten en bekrachtigd door een ondertekend protocol van akkoord.
De rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel, goedgekeurd door de gemeente- en OCMW-raad op 2 mei 2017, zoals laatst gewijzigd in zitting van 9 november 2021.
Omwille van gewijzigde wetgeving zijn volgende aanpassingen nodig aan de rechtspositieregeling:
Het is niet wenselijk dat kandidaten die door het bestuur ontslagen zijn omwille van tekortkomingen, onmiddellijk terug kunnen deelnemen aan een selectieprocedure. Daarom wordt er bepaald dat kandidaten zich na een ontslag pas terug kunnen kandideren na een termijn van 3 jaar.
Omdat het niet altijd mogelijk is om een e-mail met leesbevestiging te versturen, is het wenselijk om de leesbevestiging niet langer verplicht te maken.
Voor de functies van niveau A dient de selectie altijd een psychotechnische proef te bevatten die de managements- en leiderschapscapaciteiten test. Naast leidinggevende functies zijn er nu ook expertfuncties op niveau A. Het is wenselijk om de psychotechnische proeven af te stemmen op het niveau en de aard van de functie en dus bij functies op niveau A niet enkel de leidinggevende capaciteiten te testen.
Het managementteam stelt voor om extra bevoorrechte getuigen toe te voegen bij de evaluatie van de decretale graden:
voor de financieel directeur: de schepen van financiën en de coördinator financiën, aankopen en contracten
voor de algemeen directeur: alle leden van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
Door de toevoeging van extra bevoorrechte getuigen kan er een grondiger rapport worden opgesteld waardoor er meer informatie is voor de evaluatie van de decretale graden.
Voor de contractuele mandaathouders in de decretale graad wordt de inloopperiode toegevoegd.
De ontwerptekst met de wijzigingen aan de rechtspositieregeling wordt besproken.
De aanpassingen in de rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel worden goedgekeurd.
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 juni 2022.