Lokaal bestuur Nijlen heeft op 22 december 2021 een aanvraag om omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het oprichten van 8 eengezinswoningen met 3 bijgebouwen en het slopen van bestaande bebouwing.
Ligging: Beenderstraat ZN te 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie C nrs. P/2, 7/V en 7/A/3.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlendende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van de gewijzigde inrichting van het wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
De aanvraag is gelegen tussen in een binnengebied achter de Bouwelsesteenweg, de Beenderstraat en Boshoek . In deze aanvraag wordt een fietsdoorsteek voorzien tussen Beenderstraat en Boshoek.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De aanvraag is gelegen tussen de Beenderstraat en de Boshoek. In deze aanvraag wordt een trage verbinding voorzien tussen beide straten met een breedte van 2,50 meter. De nieuwe erfdienstbaarheid wordt gebruikt voor fietsers, voetgangers en nutsleidingen en maakt een verbinding mogelijk naar een potentiële toekomstige ontwikkeling langs de Boshoek.
Deze trage verbinding wordt uitgevoerd in betonnen vloerplaten van 125 cm op 125 cm (breedte weg van 2,5 meter) bestemd voor fietsers, voetgangers en nutsleidingen. De trage verbinding die wordt voorzien langs de Beenderstraat zal eveneens als brandweg worden voorzien met een opstelplaats voor de brandweer ter hoogte van de eengezinswoningen.
Deze trage verbinding watert af in de groenzones en op het eigen terrein. De voorgestelde fietsdoorsteek vormt een functionele fietsverbinding tussen de beide straten, als extra troef wordt deze verbinding ingezet als drager van zowel de openbare maar ook de toekomstige bebouwde ruimte.
De voorgestelde ontwikkeling neemt deze fietsverbinding als hoofdverbinding om de toekomstige bewoners te ontsluiten in functie van hun dagdagelijkse verplaatsingen binnen de kern. Hierdoor wordt het beleidsthema 'fietser op de eerste plaats' uit het beeldkwaliteitsplan van de gemeente sterk onderstreept, en zet dit voorstel van fietsverbinding mee in om het verplaatsingsgedrag binnen het kerngebied van onze gemeente positief te beïnvloeden.
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 3 februari 2022 tot 4 maart 2022 en er werd 1 bezwaarschrift ingediend waarvan 1 met bemerkingen over de aanleg van de fietsdoorsteek.
Het bezwaarschrift handelt over:
* de aanleg van de toegangsweg/ontsluiting langs de Beenderstraat:
- De bezwaarindiener maakt zich zorgen over het bijkomend verkeer via deze nieuwe toegangsweg/ontsluiting.
De overige bezwaren over onder andere hinder tijdens de werken, inkijk, plaatsing bijgebouwen,... handelen niet over de zaak van de wegen en dienen niet behandeld te worden in deze fase van de procedure.
De voorgestelde fietsdoorsteek tussen de Beenderstraat en de Boshoek is een verbetering van de verkeersveiligheid. Door de trage verbinding wordt het beleidsthema 'fietser op de eerste plaats' uit het beeldkwaliteitsplan van de gemeente sterk onderstreept, en zet deze trage verbinding mee in om het verplaatsingsgedrag binnen het kerngebied van onze gemeente positief te beïnvloeden.
De gemeenteraad keurt de trage verbinding goed.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient tegen 1 symbolische euro aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten: