Terug
Gepubliceerd op 05/05/2022

2022_VVB_00014 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Manuela Verbist: Nijlen: "Great Place To Work"

Gemeenteraad
di 03/05/2022 - 20:00 refter githo nijlen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Bert Celis, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Karine Leysen, algemeen directeur wnd.

Verontschuldigd

Dorien Van Assche, raadslid; Joris De Bondt, raadslid

Secretaris

Karine Leysen, algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter
2022_VVB_00014 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Manuela Verbist: Nijlen: "Great Place To Work" 2022_VVB_00014 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Manuela Verbist: Nijlen: "Great Place To Work"

Motivering

Indiener(s)

Manuela Verbist

Tijdstip van indienen

do 28/04/2022 - 21:47

Toelichting

Op een gegeven moment implementeert de gemeente het concept “Great Place To Work” met als doel hun werknemers een gevoel van welbehagen te geven op de werkvloer.

Als vanzelfsprekend hangt hier een prijskaartje aan vast voor de Nijlenaars.  We spreken onder anderen over coachingsprogramma’s natural leadership voor de leidinggevenden.  Allerlei trajecten die gevolgd moeten worden om het doel te bereiken namelijk: iedereen happy en feel good op het werk in het gemeentehuis.

Maar op de facebookpagina van lokaal bestuur Nijlen merken wij op 30 maart ’22 een arsenaal aan openstaande vacatures.

3 seizoensarbeiders, niveau E

2 assistenten met specialisatie groen, niveau D

1 halftijdse teamassistent specialisatie personeel, niveau C

2 redders, niveau D

1 omgevingsambtenaar, niveau A

1 mobiliteitsambtenaar, niveau A

1 klantenmedewerker, niveau C

Op 4 april wordt er nog een algemeen directeur toegevoegd aan de lijst.

En op 15 april nog enkele extra groene vingers.

Het lijkt erop dat het concept “Great Place To Work” omgeslagen is naar “Worst Place To Be”..

Vandaar onze vragen:

  • Hoeveel heeft het initiatief van Great Place To Work gekost aan de belastingbetaler van Nijlen?
  • Hoeveel uren voor coaching voor de leidinggevenden zijn gespendeerd aan het concept?
  • Wat is de kosten-baten analyse voor het welbehagen van de werknemers en de recrutering van nieuwe werknemers?
  • Welk doel werd er nu echt bereikt met het concept “Great Place To Work”?
  • Wat is de reden dat mensen niet (meer) willen werken voor de gemeente Nijlen?
  • Is er iets positiefs voortgekomen uit heel het idee?
  • Hoeveel vacatures staan er momenteel nog open?

Voorstel

  • Dringend werk maken van een evaluatie van de situatie;
  • Een plan van aanpak bedenken om het tij te keren en een echte place to work te creëren.

Antwoord burgemeester Paul Verbeeck

De ‘Great Place To Work’ is een bevraging van de medewerkers die door verschillende bedrijven wordt toegepast.

Bij lokaal bestuur Nijlen worden de werknemers bevraagd op een drietal kernrelaties, nl. de relatie met het management, de relatie met hun job en de relatie met hun collega's.

Binnen die bevraging wordt er gekeken naar een aantal waarden, zoals geloofwaardigheid, respect voor de mens achter de medewerker, rechtvaardigheid (krijgt iedere medewerker eerlijke ontwikkelingskansen, een eerlijke verloning binnen de wettelijke mogelijkheden), de fierheid op zowel de job, het team, als de organisatie, de positieve sfeer en de samenhorigheid.

Hiervoor hebben we sinds 2018 reeds 3 bevragingen bij de medewerkers georganiseerd (2018, 2019, 2020). De laatste bevraging kostte € 10 421,13. Op vraag van de medewerkers organiseren we de bevraging nu 2-jaarlijks. Dus de volgende bevraging zal nog dit jaar plaatsvinden.   

Via deze bevraging krijgen we zicht op de sterke en minder sterke kanten van onze organisatie alsook op de evolutie ervan. 

Uiteraard komen uit de bevraging een aantal werkpunten, zowel voor het management als de leidinggevenden en wordt daarmee aan de slag gegaan in de vorm van allerlei opleidingen.

Momenteel hebben we te maken met een zeer krappe arbeidsmarkt. Hierdoor kunnen sommige functies zeer moeilijk ingevuld worden.

We trachten toch wel aan te tonen dat we een aantrekkelijke werkgever zijn. 

Momenteel zijn er 14 vacatures lopende voor jobs van onbepaalde duur. Dit aantal vacatures wordt bepaald door een aantal pensioneringen en ontslagen (4), een aantal nieuwe functies of interne verschuivingen (5) en een aantal personen die de organisatie verlaten (5).

Besluit

Dit antwoord volstaat voor raadslid Manuela Verbist. Er moet niet gestemd worden over dit punt.