In lijn met de eerder genomen beslissing na een klacht en de consequent gevoerde communicatie om geen enkele terugbetaling meer te doen na het einde van de terugbetalingstermijn die liep over een volledig jaar, beslist het directiecomité om dit besluit te handhaven.
De opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen organiseert een informatiesessie voor de gemeenteraadsleden en algemeen en financieel directeurs, dit ter voorbereiding van de Algemene Vergadering van 15 juni 2022. Deze informatiesessie vindt plaats op maandag 16 mei 2022 om 18.00 uur in het Hof van Nazareth, Nazarethdreef 101 B1 te 2500 Lier. Aan- of afwezigheid dient bevestigd te worden voor 9 mei 2022.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 29 maart 2022 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 24 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 12 maart 2019.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 29 maart 2022 zijn opgemaakt en kunnen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 29 maart 2022 worden goedgekeurd.
De gemeente Nijlen is lid van de dienstverlenende vereniging IOK.
In hun mail van 24 maart 2022 nodigt IOK gemeentebestuur Nijlen uit op de algemene vergadering die zal plaatsvinden op dinsdag 17 mei 2022 om 11.00 uur in seminariecentrum De Casteleer, Pastorijstraat 38 in Kasterlee. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
IOK vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid TITEL 3. De intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging IOK.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 17 mei 2022 van de dienstverlenende vereniging IOK worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 en 1 oktober 2019 werd raadslid Simon Kenens aangesteld als effectief vertegenwoordiger en schepen Luc Luyten als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van IOK en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van IOK, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IOK van 17 mei 2022 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van IOK vastgesteld op 17 mei 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging IOK.
De gemeente Nijlen is lid van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
In hun mail van 24 maart 2022 nodigt IOK Afvalbeheer gemeentebestuur Nijlen uit op de algemene vergadering die zal plaatsvinden op dinsdag 17 mei 2022 om 11.45 uur in seminariecentrum De Casteleer, Pastorijstraat 38 in Kasterlee. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
IOK Afvalbeheer vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid TITEL 3. De intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 17 mei 2022 van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 en van 1 oktober 2019 werd gemeenteraadslid Simon Kenens aangesteld als effectief vertegenwoordiger en schepen Luc Luyten als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van IOK Afvalbeheer en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer van 17 mei 2022 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer vastgesteld op 17 mei 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De gemeente Nijlen is lid van Fluvius OV.
In hun aangetekend schrijven van 28 maart 2022 roept Fluvius OV gemeentebestuur Nijlen op om deel te nemen aan de algemene vergadering die zal plaatsvinden op woensdag 8 juni 2022 om 15.30 uur in De Montil, Moortelstraat 8 in 1790 Affligem. Indien de coronamaatregelen het op termijn niet zouden toelaten fysiek te vergaderen, zal de vergadering digitaal gehouden worden.
Fluvius OV bezorgt de nodige documentatiestukken en de agenda:
Fluvius OV vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Fluvius OV.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 8 juni 2022 van Fluvius OV worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd burgemeester Paul Verbeeck aangesteld als effectief vertegenwoordiger en schepen Paul Laurijssen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van Fluvius OV en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius OV, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 8 juni 2022 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Fluvius OV vastgesteld op 8 juni 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Fluvius OV.
De gemeente Nijlen is lid van Fluvius Antwerpen.
In hun aangetekende brief van 1 april 2022, roept Fluvius Antwerpen gemeentebestuur Nijlen op om deel te nemen aan de algemene vergadering, die zal plaatsvinden op woensdag 15 juni 2022 om 18.00 uur in het Kasteel van Brasschaat, Hemelhoevedreef 1 te 2930 Brasschaat. Indien de coronamaatregelen het op termijn niet zouden toelaten fysiek te vergaderen, zal de vergadering digitaal gehouden worden.
Fluvius Antwerpen bezorgt hiervoor de nodige documentatiestukken en de agenda:
Fluvius Antwerpen vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Fluvius Antwerpen.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 15 juni 2022 van Fluvius Antwerpen worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd schepen Paul Laurijssen aangesteld als effectief vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen aangesteld en op de gemeenteraad van 4 februari 2020 werd Annelies Van Looy als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen aangesteld op de algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 15 juni 2022 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen vastgesteld op 15 juni 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Fluvius Antwerpen.
De gemeente Nijlen is lid van de dienstverlenende vereniging TMVS.
In hun aangetekend schrijven van 5 april 2022 nodigt de TMVS dv gemeentebestuur Nijlen uit op de algemene vergadering die zal plaatsvinden op dinsdag 21 juni 2022 om 14.30 uur in Flanders EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
TMVS dv vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeente Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging TMVS.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 21 juni 2022 van de dienstverlenende vereniging TMVS worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 18 januari 2022 werd schepen Victor De Groof aangesteld als effectief vertegenwoordiger en raadslid Bert Celis als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van TMVS dv en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van TMVS dv, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging TMVS dv van 21 juni 2022 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging TMVS.
De gemeente Nijlen is lid van de dienstverlenende vereniging IKA.
In hun aangetekende brief van 30 maart 2022 nodigt IKA gemeentebestuur Nijlen uit op de algemene vergadering die zal plaatsvinden op woensdag 29 juni 2022 om 19.30 uur in Den Eyck, Houtum 39 in 2460 Kasterlee. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
Afhankelijk van de dan geldende maatregelen in de strijd tegen het coronavirus en de impact hiervan op deze vergadering, kan indien noodzakelijk overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
IKA vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid TITEL 3. De intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging IKA.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 29 juni 2022 van de dienstverlenende vereniging IKA worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd schepen Luc Luyten aangesteld als effectief vertegenwoordiger en op 4 februari 2020 raadslid Annelies Van Looy als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van IKA en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van IKA, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA van 29 juni 2022 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van IKA vastgesteld op 29 juni 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging IKA.
In hun mail van 22 april 2022 roept Pidpa gemeentebestuur Nijlen op om deel te nemen aan de algemene vergadering die zal plaatsvinden op vrijdag 24 juni 2022 om 11.30 uur in Salons Van Dijck, Frederik de Merodestraat 33 te Mechelen. Pidpa bezorgt hiervoor de nodige documentatie en de volgende agenda:
Pidpa vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Pidpa.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 24 juni 2022 van Pidpa worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2020 werd schepen Tom Covens aangesteld als effectief vertegenwoordiger en op 12 maart 2019 raadslid Els Herremans als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van Pidpa en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van Pidpa, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van Pidpa van 24 juni 2022 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Pidpa vastgesteld op 24 juni 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Pidpa.
Omwille van gewijzigde wetgeving zijn er aanpassingen nodig aan de rechtspositieregeling.
Kandidaten die recent ontslagen zijn, kunnen zich onmiddellijk opnieuw kandidaat stellen voor een functie binnen het lokaal bestuur. Dit wensen we te vermijden en vraagt dus een aanpassing in de rechtspositieregeling.
Bij een sollicitatie via e-mail is het verplicht om een leesbevestiging te vragen. Omdat verschillende sollicitanten hierbij moeilijkheden ondervinden, is het wenselijk om de leesbevestiging niet langer verplicht te maken.
Voor de functies van niveau A dient de selectie altijd een psychotechnische proef te bevatten die de managements- en leiderschapscapaciteiten test. Voor de expertfuncties van niveau A is het aangewezen om andere capaciteiten te testen dan de leiderschapscapaciteiten. Het is wenselijk om functiegericht te kunnen bepalen welke capaciteiten dienen getest te worden in de psychotechnische proef.
Het voorbereidend rapport voor de evaluatie van de algemeen en financieel directeur wordt opgemaakt op basis van een evaluatiegesprek tussen de externe deskundigen en de functiehouder en op basis van een onderzoek over de wijze van functioneren van de functiehouder, waarbij de burgemeester, de voorzitter van het vast bureau, de leden van het managementteam en de voorzitter van de gemeenteraad betrokken worden.
De vraag van het managementteam om extra bevoorrechte getuigen toe te voegen bij de evaluatie van de decretale graden:
voor de financieel directeur: de schepen van financiën en de coördinator financiën, aankopen en contracten
voor de algemeen directeur: alle leden van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
Het collegebesluit van 28 maart 2022 waarin het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord gaat met de aanpassingen in de rechtspositieregeling.
Het bijzonder onderhandelingscomité van 30 maart 2022 waarin er onderhandeld werd met de vakorganisaties over de voorgestelde wijzigingen aan de rechtspositieregeling. De onderhandeling werd afgesloten en bekrachtigd door een ondertekend protocol van akkoord.
De rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel, goedgekeurd door de gemeente- en OCMW-raad op 2 mei 2017, zoals laatst gewijzigd in zitting van 9 november 2021.
Omwille van gewijzigde wetgeving zijn volgende aanpassingen nodig aan de rechtspositieregeling:
Het is niet wenselijk dat kandidaten die door het bestuur ontslagen zijn omwille van tekortkomingen, onmiddellijk terug kunnen deelnemen aan een selectieprocedure. Daarom wordt er bepaald dat kandidaten zich na een ontslag pas terug kunnen kandideren na een termijn van 3 jaar.
Omdat het niet altijd mogelijk is om een e-mail met leesbevestiging te versturen, is het wenselijk om de leesbevestiging niet langer verplicht te maken.
Voor de functies van niveau A dient de selectie altijd een psychotechnische proef te bevatten die de managements- en leiderschapscapaciteiten test. Naast leidinggevende functies zijn er nu ook expertfuncties op niveau A. Het is wenselijk om de psychotechnische proeven af te stemmen op het niveau en de aard van de functie en dus bij functies op niveau A niet enkel de leidinggevende capaciteiten te testen.
Het managementteam stelt voor om extra bevoorrechte getuigen toe te voegen bij de evaluatie van de decretale graden:
voor de financieel directeur: de schepen van financiën en de coördinator financiën, aankopen en contracten
voor de algemeen directeur: alle leden van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
Door de toevoeging van extra bevoorrechte getuigen kan er een grondiger rapport worden opgesteld waardoor er meer informatie is voor de evaluatie van de decretale graden.
Voor de contractuele mandaathouders in de decretale graad wordt de inloopperiode toegevoegd.
De ontwerptekst met de wijzigingen aan de rechtspositieregeling wordt besproken.
De aanpassingen in de rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel worden goedgekeurd.
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 juni 2022.
De uitbater van Het Patatfrietje te Bevel heeft gevraagd om van één van de parkeerplaatsen aan hun frituur een kortparkeerplaats (30 minuten) te maken.
Gezien er voldoende parkeerplaatsen in de buurt zijn is het aanvaardbaar om één parkeerplaats in te richten voor kortparkeren.
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
Op het Kinderpad ter hoogte van het kruispunt met Bevel-Dorp geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op het Kinderpad van het kruispunt met de Laarstraat tot de ingang van de lagere school in de richting van Bevel-Dorp geldt:
In de tegenovergestelde richting geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op het Kinderpad geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op het Kinderpad ter hoogte van de 5e parkeerplaats voor het frituur wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
Het college keurt dit aanvullend reglement goed en stuurt dit door naar de gemeenteraad ter bevestiging.
Doordat de krantenwinkel weg is hoeft er geen zone voor kortparkeren meer te zijn.
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
- het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Rooiestraat enerzijds, en met de Laarstraat anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van de Rooiestraat geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Nijlensesteenweg en Kinderpad geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van de Laarstraat geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het Kruispunt met de Pastoor van Tendeloostraat en het Netepad geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp vanaf nummer 40 tot de Nijlensesteenweg langs beide zijden van de weg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp vanaf de Nijlensesteenweg tot de Heikant langs beide zijden van de weg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp van de aansluiting met de Nieuwe Bevelsesteenweg tot nummer 38c geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Nijlensesteenweg geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van nummer 77 geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met het Bevels Heerdplein geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Pastoor Van Tendeloostraat geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van nummer 98 geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van de Laarstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Nijlensesteenweg geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van nummer 77 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp van huisnummer 54 tot Heikant langs beide zijden van de weg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Aanpassing aanvullend reglement Bevel-Dorp goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 15 december 2020.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 14 december 2021 een aanvraag om omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 3 loten waarvan 2 bestemd voor gekoppelde en 1 voor gesloten bebouwing.
Ligging: Groeshoeve zn, 2560 Kessel, afdeling 3 sectie A, nrs. 274D2 en 274F2.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen langsheen de Groeshoeve. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 3 loten waarvan 2 bestemd voor gekoppelde en 1 voor gesloten bebouwing.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé dient te gebeuren.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de bestaande rooilijnbreedte van de Groeshoeve is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 20 januari 2022 tot 18 februari 2022 en er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Groeshoeve goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 22 december 2021 een aanvraag om omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het oprichten van 8 eengezinswoningen met 3 bijgebouwen en het slopen van bestaande bebouwing.
Ligging: Beenderstraat ZN te 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie C nrs. P/2, 7/V en 7/A/3.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlendende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van de gewijzigde inrichting van het wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
De aanvraag is gelegen tussen in een binnengebied achter de Bouwelsesteenweg, de Beenderstraat en Boshoek . In deze aanvraag wordt een fietsdoorsteek voorzien tussen Beenderstraat en Boshoek.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De aanvraag is gelegen tussen de Beenderstraat en de Boshoek. In deze aanvraag wordt een trage verbinding voorzien tussen beide straten met een breedte van 2,50 meter. De nieuwe erfdienstbaarheid wordt gebruikt voor fietsers, voetgangers en nutsleidingen en maakt een verbinding mogelijk naar een potentiële toekomstige ontwikkeling langs de Boshoek.
Deze trage verbinding wordt uitgevoerd in betonnen vloerplaten van 125 cm op 125 cm (breedte weg van 2,5 meter) bestemd voor fietsers, voetgangers en nutsleidingen. De trage verbinding die wordt voorzien langs de Beenderstraat zal eveneens als brandweg worden voorzien met een opstelplaats voor de brandweer ter hoogte van de eengezinswoningen.
Deze trage verbinding watert af in de groenzones en op het eigen terrein. De voorgestelde fietsdoorsteek vormt een functionele fietsverbinding tussen de beide straten, als extra troef wordt deze verbinding ingezet als drager van zowel de openbare maar ook de toekomstige bebouwde ruimte.
De voorgestelde ontwikkeling neemt deze fietsverbinding als hoofdverbinding om de toekomstige bewoners te ontsluiten in functie van hun dagdagelijkse verplaatsingen binnen de kern. Hierdoor wordt het beleidsthema 'fietser op de eerste plaats' uit het beeldkwaliteitsplan van de gemeente sterk onderstreept, en zet dit voorstel van fietsverbinding mee in om het verplaatsingsgedrag binnen het kerngebied van onze gemeente positief te beïnvloeden.
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 3 februari 2022 tot 4 maart 2022 en er werd 1 bezwaarschrift ingediend waarvan 1 met bemerkingen over de aanleg van de fietsdoorsteek.
Het bezwaarschrift handelt over:
* de aanleg van de toegangsweg/ontsluiting langs de Beenderstraat:
- De bezwaarindiener maakt zich zorgen over het bijkomend verkeer via deze nieuwe toegangsweg/ontsluiting.
De overige bezwaren over onder andere hinder tijdens de werken, inkijk, plaatsing bijgebouwen,... handelen niet over de zaak van de wegen en dienen niet behandeld te worden in deze fase van de procedure.
De voorgestelde fietsdoorsteek tussen de Beenderstraat en de Boshoek is een verbetering van de verkeersveiligheid. Door de trage verbinding wordt het beleidsthema 'fietser op de eerste plaats' uit het beeldkwaliteitsplan van de gemeente sterk onderstreept, en zet deze trage verbinding mee in om het verplaatsingsgedrag binnen het kerngebied van onze gemeente positief te beïnvloeden.
De gemeenteraad keurt de trage verbinding goed.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient tegen 1 symbolische euro aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 31 oktober 2021 een aanvraag om omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 3 loten waarvan 2 bestemd voor gekoppelde en 1 voor gesloten bebouwing.
Ligging: Asterlaan zn en Willibrordusstraat 16, 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie D nrs. 843L, 844N, 844R en 844S.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen langsheen de Asterlaan. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 3 loten waarvan 2 bestemd voor gekoppelde en 1 voor gesloten bebouwing.
2. Zaak van de weg
De aanvraag omvat het verbreden van een bestaande weg in de Asterlaan.
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen en er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De opvatting van de voorgestelde verbreding van de bestaande weg, ter hoogte van de te creëren loten, is in deze aanvraag geen goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De opvatting van de voorgestelde verbreding van de bestaande weg, moet in één ruimtelijk geheel over de gehele straat bekeken worden. De Asterlaan is een lokale weg type III (hoofdfunctie 'verblijven' en 'toegang verlenen tot de aanpalende percelen': waarbij de verblijfsfunctie primeert).
In het verleden werd naar aanleiding van de ondertussen reeds uitgevoerde verkaveling RUP/12026_25 een masterplan opgemaakt voor het ruimere gebied, met daarbij een afwerking/aansluiting tussen de bestaande straten, met al dan niet enkel doorgaand verkeer voor trage weggebruikers. Dit masterplan werd toegevoegd als bijlage.
De huidige aanvraag wijkt echter sterk af van de visie die is opgemaakt in het bovenvermelde masterplan. Huidige aanvraag houdt onvoldoende rekening met de ruimtelijke totaalvisie van het ruimere gebied en zoekt onvoldoende afwerking/aansluiting tussen de bestaande straten. Het voorgestelde wegprofiel voldoet eveneens niet aan het gewenste wegprofiel voor een dergelijke woonstraat met verblijfsfunctie.
Gelet op bovenstaande, kan gesteld worden dat de voorgestelde verbreding niet voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 2 december 2021 tot 31 december 2021 en er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De verbreding van het bestaande wegtracé in de Asterlaan wordt afgekeurd.
Besluit college van 12 juli 2021 waarin de voorwaarden van de omgevingsvergunning in de Nieuwstraat 19 en Zagerijstraat te Kessel (gemeentelijk dossiernummer: 2021/66 - OMV_2021013604), aangevraagd door Alfaz BVBA, gevestigd te 2222 Heist-op-den-Berg (Itegem), Kleine Hooiweg 1M, met betrekking tot de percelen afdeling 3 sectie D nrs. 162 T8, 162 V7 en 162 W7, werden goedgekeurd.
Op 18 februari 2022 ontvingen wij de eigendomstitel van het Kantoor Rechtszekerheid Mechelen, gevestigd te 9050 Ledeberg, Gaston Crommenlaan 6 bus 426, waarin de volgende eigenaars vermeld worden:
Op 25 februari 2022 werd het attest van de hypotheekbewaarder aangevraagd.
De belofte van verkoop van grond aan de gemeente Nijlen, ondertekend op 25 maart 2022, van:
eigendom van de besloten vennootschap CONO, gevestigd te 2222 Heist-op-den-Berg (Itegem), Kleine Hooiweg 1M (eigenaar of opstalgever), en van de besloten vennootschap ALFAZ, gevestigd te 2222 Heist-op-den-Berg (Itegem), Kleine Hooiweg 1M (opstalhouder), mits de prijs van 1 (één) symbolische euro, wordt voorgelegd.
Dit eigendom komt voor op een 'opmetingsplan' opgemaakt door Limbos Bert BV te Herenthout, op 26 november 2021. Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 12018-10312.
De ontwerpakte is opgemaakt.
De grond wordt overgedragen voor openbaar nut, te weten de inlijving in de openbare wegenis.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41.
Er kan akkoord gegaan worden met de voorgestelde grondaankoop.
De aankoop van het onroerend goed, perceel D 162 N10 P0000, gelegen in de Zagerijstraat te Kessel, oppervlakte: 104 m², inneming Lot 5 op het opmetingsplan, opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 12018-10312, eigendom van de besloten vennootschap CONO, gevestigd te 2222 Heist-op-den-Berg (Itegem), Kleine Hooiweg 1M (eigenaar of opstalgever) en van de besloten vennootschap ALFAZ, gevestigd te 2222 Heist-op-den-Berg (Itegem), Kleine Hooiweg 1M (opstalhouder), mits de prijs van 1 (één) symbolische euro, wordt goedgekeurd.
Voornoemde grond wordt aangekocht voor openbaar nut, namelijk de inlijving in de openbare wegenis.
De akte zal worden verleden door de burgemeester, optredende als instumenterende ambtenaar.
De akte zal ondertekend worden door de burgemeester en de algemeen directeur.
Naar aanleiding van de aanleg van het fietspad en de weg- en rioleringswerken op de Broechemsesteenweg te Nijlen zijn de werken in een fase dat Fluvius kan overgaan tot de vervanging / plaatsing van de gascabine.
Tussen het perceel waar de gascabine moet vervangen / geplaatst worden en de openbare weg bevindt zich het perceel, ten kadaster gekend als 1e afdeling, sectie A, deel van perceelnummer 501d, eigendom van de gemeente Nijlen.
Het aanleggen, herstellen, vervangen en onderhouden van ondergrondse/bovengrondse leidingen en aanhorigheden (kasten, ...) alsook de toegang voor personeel van Fluvius System Operator loopt over het bovenvermelde perceel.
De eigendom komt voor op een opmetingsplan opgemaakt door Wouter De Maegt te Zandhoven op 11 februari 2021.
De overeenkomst voor het vestigen van een erfdienstbaarheid wordt voorgelegd.
De overeenkomst van erfdienstbaarheid wordt vastgelegd in een notariële akte. Alle kosten van deze overeenkomst en van de notariële akte (incl. opmetingsplan) zijn ten laste van de begunstigde.
Er kan akkoord gegaan worden met de erfdienstbaarheid.
Er wordt bijkomend gemeld aan Fluvius dat het betrokken perceel niet het voorwerp uitmaakt van een pacht-, huur- of gebruiksovereenkomst.
De authentieke akte zal verleden worden door een notaris, aangesteld door de begunstigde.
De Vlaamse regering heeft op 4 februari 2022 de werkingsgebieden in Vlaanderen definitief vastgelegd. De gemeente Nijlen werd samen met de gemeenten Berlaar, Heist-op-den-Berg en Putte ingedeeld in het werkingsgebied Rivierenland – Oost.
Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Vlaamse Codex Wonen van 2021.
In een volgend besluit moet de Vlaamse Regering de onderlinge stemverhouding vaststellen van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied. Dit is vastgelegd in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (zie artikel 4.39/2, §2), die ook bepaalt dat de gemeenten en OCMW's die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen en aandeelhouder zijn van die woonmaatschappij, samen altijd over meer dan 50% van het totale aantal stemrechten beschikken die verbonden zijn aan de aandelen. De Vlaamse Regering wil hiermee de gemeenten en OCMW’s de regie geven over het beleid van de woonmaatschappijen en stelt standaard 50% + 1 stem voor ten bate van de lokale besturen.
Op 20 december 2021 keurde de Vlaamse Regering ook het Besluit tot wijzing van verschillende besluiten over wonen definitief goed. Dat besluit bepaalt dat de Vlaamse Regering de stemverhouding vaststelt op basis van de volgende objectieve criteria:
Het besluit voorziet dat de Vlaamse Regering ook rekening kan houden met andere criteria die vermeld zijn in een advies van de gemeenteraad van een of meerdere gemeenten uit het werkingsgebied.
De Vlaamse Regering neemt zich voor om zo snel mogelijk een beslissing te nemen over de onderlinge verdeling van de stemrechten en wil daarvoor opnieuw steunen op het advies van de lokale besturen. Dit advies dient uiterlijk vrijdag 13 mei 2022 te worden bezorgd.
Indien er al een advies over de stemrechtenverdeling is ingediend samen met het advies over het werkingsgebied, kan het advies hernieuwd worden of bijgesteld worden indien dat gewenst is.
Bij de voorafgaande besprekingen werden de mogelijkheden tot stemverhouding reeds besproken en mee opgenomen in het goedgekeurde advies dat werd overgemaakt aan de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen op 12 oktober 2021. Het advies vermeld het volgende:
'De verdeling van de stemrechten zal volgens volgende principes gehanteerd worden:
De gemeenteraad stelt voor om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:
Criterium | Bron | Gewicht |
De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente | Statbel.fgov.be (meest recente datareeks) | 40% (standaard: 50%) |
De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente | VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks) | 30% (standaard: 50%) |
De verhouding tussen het aantal inwoners per gemeente, correctie voor kleinere gemeenten waarbij 1 punt toegekend wordt per begonnen schijf van 15.000 inwoners |
| 30% |
|
| Totaal: 100% |
Rekening houdende met voormelde stemrechtverhouding tussen de lokale besturen onderling, zal er in de statuten van de woonmaatschappij bepaald worden dat 90% van de totale stemrechten voorbehouden wordt voor de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied (met bijkomend de vermelding van de onderlinge stemverhouding) en dat de overige 10% stemrechten pro rata zal verdeeld worden onder de overige aandeelhouders.
Deze beslissing wordt aan de provinciegouverneur bezorgd en aan de Vlaamse minister van wonen via het mailadres woonmaatschappij@vmsw.be.
Bevel is in menig opzicht uniek door zowel het groene karakter, de prachtige bezienswaardigheden zoals Kruiskensberg en de oever van de Grote Nete, als door haar inwoners die meer dan in onze andere deelgemeenten Nijlen en Kessel een ongekende sociale samenhang vertonen.
Wat Bevel nog uniek maakt is dat onze kleinste deelgemeente de enige deelgemeente is waar we kunnen genieten van een prachtige publieke fontein.
Helaas moeten we jaar na jaar vaststellen dat de bronzen dames die de tuin van de voormalige pastorie in Bevel sieren, toch wel bijzonder lang droog staan. Ook dit jaar is dat niet anders. Vanaf het ogenblik dat de eerste winterkou het land betreedt, wordt de kraan van de fontein dichtgedraaid. Probleem is echter dat, wanneer koning winter het land terug verlaat, de fontein niet zomaar opnieuw wordt opgezet. Op de dag van de indiening van dit agendapunt zijn we 28 april en de fontein werkt nog steeds niet! Begrijpe wie begrijpe kan. Dat betekent immers dat onze fontein zomaar eventjes bijna een half jaar droog staat. Wij hebben er natuurlijk begrip voor dat tijdens de koudste periode van het jaar de fontein wordt drooggelegd, maar we zouden ook graag zien dat ze opnieuw geactiveerd wordt zodra de weersomstandigheden dit toelaten. Aangezien de zware vriesperiode intussen toch al een hele tijd achter de rug is, is ons voorstel dan ook om de kraan van onze fontein met onmiddellijke ingang opnieuw open te draaien, zodat onze dames opnieuw kunnen schitteren in vol ornaat.
Antwoord door schepen Paul Laurijssen
De fontein werd na de winterperiode niet terug opgezet omdat deze veel water verliest. Door de wind vliegen er liters water per dag weg omdat de opvangbak te klein is om al het water te recupereren. Een bijvulsysteem zorgt ervoor dat de waterhoeveelheid, nodig voor de goede werking van de fontein, op peil blijft door aan te vullen met leidingwater.
Momenteel bekijkt team facility welke oplossingen er mogelijk zijn om het waterverlies te beperken.Besluit
Voor raadslid Leo Verelst is dit antwoord voldoende en hoeft er niet gestemd te worden over dit punt.
We kregen in het verleden al vaker opmerkingen over de onveiligheid van de fietsoversteekplaats aan de Emblemsesteenweg in Kessel, ter hoogte van het Badhuis. Recent kregen we opnieuw een melding omwille van een bijna-ongeval met een overstekende fietser en een personenwagen.
Komende van Kessel-Station is er tot aan deze oversteekplaats één dubbelrichtingsfietspad langs de linkerkant van de rijweg. Vanaf de oversteekplaats wordt het fietspad ontdubbeld en is er opnieuw een enkelrichtingsfietspad langs de beide kanten van de rijweg.
De situatie voor de fietsers is hier evenwel allesbehalve veilig te noemen.
Eerst en vooral omdat er geen duidelijke signalisatie is voor de automobilisten dat er een oversteekplaats is. Nergens duidt een bordje erop dat er een oversteekplaats is voor fietsers, noch voor wie van Emblem komt, noch voor wie van Kessel komt. De automobilisten zijn enkel aangewezen op een aantal onderbroken witte strepen op de rijweg.
Om dit euvel te verhelpen, vragen we alvast om de nodige borden aan te brengen die de automobilisten duidelijk waarschuwen dat ze een oversteekplaats voor fietsers naderen. Verder vragen we ook om, net zoals op bepaalde andere plaatsen in onze gemeente, op de rijweg een opvallendere aanduiding aan te brengen waaruit duidelijk blijkt dat het hier een oversteekplaats voor fietsers betreft. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door het aanbrengen van de elders al vaker gebruikte gele markering op de rijweg.
Een tweede probleem is het feit dat er ter hoogte van de oversteekplaats ook voor de fietsers nergens wordt aangekondigd dat er een oversteekplaats is voor fietsers. Nergens staat vermeld dat ze moeten oversteken als ze vanuit Kessel Station richting Emblem rijden. Meer zelfs : ter hoogte van de Beemdweg staat op het fietspad een gebodsbord D7 dat aangeeft dat het om een verplicht fietspad gaat. Het gebeurt dan ook zeer vaak dat de fietsers aan de oversteekplaats gewoon langs de linkerkant blijven rijden aangezien nergens de (verplichte) oversteek wordt aangekondigd, met de nodige conflicten tot gevolg tussen fietsers onderling. Het lijkt ons logisch dat er minstens een aankondigingsbord voor de oversteekplaats wordt geplaatst. Anderzijds staat er ook geen waarschuwingsbord voor de fietsers die vanuit Emblem komen, dat wijst op het feit dat het fietspad vanaf de oversteekplaats het enkelrichtingsfietspad overgaat in een dubbelrichtingsfietspad. Ook dit kan leiden tot ergernis omdat niet iedereen fietsers uit de andere richting verwacht.
Voorstel
Wij stellen daarom voor om dit kruispunt, volledig in lijn met de betrachting van de meerderheid om van de gemeente een veilige fietsgemeente te maken, dit kruispunt te voorzien van de nodige wegmarkeringen, borden en eventueel zelfs verkeerslichten (oranje waarschuwingslichten) zodat de situatie voor onze fietsers veiliger kan gemaakt worden.
Antwoord schepen Victor De Groof
In het verleden zou samen met Ranst en Berlaar besproken zijn dat respectievelijk de oversteek aan de Brug en aan de Boekt zou voorzien worden van een led-gevarenbord met de indicatie ‘FIETSERS’. Iemand van de organisatie van een andere gemeente zou prijsvergelijkingen vragen en dit opvolgen, maar dit is nog niet gebeurd.
Daarnaast is er ook bekeken hoe we het fietspad vanaf het kruispunt met Torenven mogelijks kunnen ontdubbelen, zodat er een rijstrook langs elke kant van de baan is en er geen oversteek meer nodig is.
Als ik mij niet vergis, werd dit ook geantwoord op een eerdere vraag van raadslid Jan Verbraecken om een oker loper aan te leggen en een oversteekbordje te voorzien.
Hiervoor moet het kruispunt natuurlijk wel aangepast worden en ik vermoed dat het hierop wat vastgelopen is omdat hiervoor meer verregaande aanpassingen aan deze wijk nodig zijn
Maar, dat is natuurlijk slechts het verleden, om te duiden dat die goede intenties er al waren. We moeten nu naar het heden en de toekomst kijken.
En als er zaken op het gebied van verkeersveiligheid zijn die we kunnen verbeteren, dan moeten we dat doen. Maar dan moeten we dat onmiddellijk goed en volledig doen.
Daarom zal ik aan de dienst vragen om de situatie te bekijken en op basis van die beschouwing en jullie input een oplossing voorstellen, die we dan bespreken op de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag. Deze commissie gaat door op het einde van deze maand.
Op die manier kunnen we de hele situatie bekijken en onmiddellijk alle nodige ingrepen in kaart brengen en samen bespreken, zodat we samen tot een omvattende oplossing kunnen komen.
Besluit
Als dit punt besproken wordt in de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag hoeft er voor raadslid Leo Verelst niet gestemd te worden.
Op een gegeven moment implementeert de gemeente het concept “Great Place To Work” met als doel hun werknemers een gevoel van welbehagen te geven op de werkvloer.
Als vanzelfsprekend hangt hier een prijskaartje aan vast voor de Nijlenaars. We spreken onder anderen over coachingsprogramma’s natural leadership voor de leidinggevenden. Allerlei trajecten die gevolgd moeten worden om het doel te bereiken namelijk: iedereen happy en feel good op het werk in het gemeentehuis.
Maar op de facebookpagina van lokaal bestuur Nijlen merken wij op 30 maart ’22 een arsenaal aan openstaande vacatures.
3 seizoensarbeiders, niveau E
2 assistenten met specialisatie groen, niveau D
1 halftijdse teamassistent specialisatie personeel, niveau C
2 redders, niveau D
1 omgevingsambtenaar, niveau A
1 mobiliteitsambtenaar, niveau A
1 klantenmedewerker, niveau C
Op 4 april wordt er nog een algemeen directeur toegevoegd aan de lijst.
En op 15 april nog enkele extra groene vingers.
Het lijkt erop dat het concept “Great Place To Work” omgeslagen is naar “Worst Place To Be”..
Vandaar onze vragen:
Voorstel
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
De ‘Great Place To Work’ is een bevraging van de medewerkers die door verschillende bedrijven wordt toegepast.
Bij lokaal bestuur Nijlen worden de werknemers bevraagd op een drietal kernrelaties, nl. de relatie met het management, de relatie met hun job en de relatie met hun collega's.
Binnen die bevraging wordt er gekeken naar een aantal waarden, zoals geloofwaardigheid, respect voor de mens achter de medewerker, rechtvaardigheid (krijgt iedere medewerker eerlijke ontwikkelingskansen, een eerlijke verloning binnen de wettelijke mogelijkheden), de fierheid op zowel de job, het team, als de organisatie, de positieve sfeer en de samenhorigheid.
Hiervoor hebben we sinds 2018 reeds 3 bevragingen bij de medewerkers georganiseerd (2018, 2019, 2020). De laatste bevraging kostte € 10 421,13. Op vraag van de medewerkers organiseren we de bevraging nu 2-jaarlijks. Dus de volgende bevraging zal nog dit jaar plaatsvinden.
Via deze bevraging krijgen we zicht op de sterke en minder sterke kanten van onze organisatie alsook op de evolutie ervan.
Uiteraard komen uit de bevraging een aantal werkpunten, zowel voor het management als de leidinggevenden en wordt daarmee aan de slag gegaan in de vorm van allerlei opleidingen.
Momenteel hebben we te maken met een zeer krappe arbeidsmarkt. Hierdoor kunnen sommige functies zeer moeilijk ingevuld worden.
We trachten toch wel aan te tonen dat we een aantrekkelijke werkgever zijn.
Momenteel zijn er 14 vacatures lopende voor jobs van onbepaalde duur. Dit aantal vacatures wordt bepaald door een aantal pensioneringen en ontslagen (4), een aantal nieuwe functies of interne verschuivingen (5) en een aantal personen die de organisatie verlaten (5).
Besluit
Dit antwoord volstaat voor raadslid Manuela Verbist. Er moet niet gestemd worden over dit punt.
Zie audioverslag / zittingsverslag.
Zie audioverslag / zittingsverslag.