Terug
Gepubliceerd op 12/10/2022

2022_GR_00121 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement Kapellebaan: verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 04/10/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Charlotte Bats, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bert Celis, raadslid; Els Herremans, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00121 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement Kapellebaan: verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Victor De Groof, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Peter De Lens, Charlotte Bats, Veerle Poelmans
Stemmen voor 25
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Peter De Lens, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Dorien Van Assche, Andre Marien, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Simon Kenens, Ymke Govaerts, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Charlotte Bats, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00121 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement Kapellebaan: verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring 2022_GR_00121 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement Kapellebaan: verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Na een vraag van een bewoner om het parkeerverbod enkele meters op te schuiven in de Kapellebaan ter hoogte van huisnummer 46 wordt voorgesteld (na afstemming met de dienst facility) om in het segment tussen huisnummers 44 en 34/36 de verkeersborden van het parkeerverbod te vervangen door een geel-witte markering gezien er geen geschikte ruimte gevonden kon worden om de paal met het verkeersbord te verplaatsen.

Juridische grond

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het gemeentelijk mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad van 21 juni 2022;
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; 

Fasering

Na goedkeuring door de gemeenteraad kan dit besluit worden uitgevoerd en kan de opdracht gegeven worden aan de dienst facility om de nodige aanpassingen te doen. Het gaat hier om het definitief verwijderen van verkeersborden en het aanbrengen van geel-witte markering.

Argumentatie

Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:

  • Het gaat over een gemeenteweg; 
  • Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en de regeling van het verkeer;  
  • Elk aanvullend reglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op de Kapellebaan ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat geldt:
 op dezelfde straat ter hoogte van het kruispunt met de Koning Albertstraat, Molenstraat geldt:

  • voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode

Artikel 2

Op de Kapellebaan ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat geldt:

  • de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B5
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode

Artikel 3

Op de Kapellebaan van huisnummer 1 tot het kruispunt met de Statiestraat geldt:

  • het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode

Artikel 4

Op de Kapellebaan ter hoogte van de achterzijde van Statiestraat 26 geldt:

  • het parkeren is toegelaten;
  • de parkeerreglementering is beperkt tot een maximumduur van 15 minuten;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9a
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIc
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

Artikel 5

Op de Kapellebaan ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Kapellebaan enerzijds, en met de Molenstraat anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:

  • de bestuurders hebben voorrang.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B15

Artikel 6

Op de Kapellebaan van het kruispunt met de Statiestraat tot het kruispunt met de Molenstraat aan de kant van de onpare huisnummers geldt:

  • het parkeren is verboden;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E1
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd

Artikel 7

Op de Kapellebaan van nummer 44 tot nummer 34/36 wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • het parkeren op de rijbaan is verboden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art. 75.1.2° van de wegcode.

Artikel 8

Op de Kapellebaan van ter hoogte van huisnummer 121 geldt:

  • het stilstaan en parkeren is verboden;
  • het verbod geldt voor volgende categorie van voertuigen: uitgezonderd toelating OCMW.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E3
de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.

Artikel 9

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 10

De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.

Artikel 11

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Artikel 12

Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:

  • de deputatie van de provincie Antwerpen 
  • de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen 
  • de griffier van de politierechtbank van Mechelen 
  • de griffier van het vredegerecht van Lier
  • de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.