Op zondag 14 augustus vond het kampioenschap wielrennen Groot-Nijlen plaats in Bevel. Hierdoor was er hinder en werden er verkeersmaatregelen getroffen voor de veiligheid. Het volledige parcours was verkeersvrij en er was een parkeerverbod van toepassing. Tijdens de jeugdreeksen, van 8:30 tot 16:00 uur, was het parcours volledig afgesloten en verkeersvrij. De straten die door het parcours omsloten waren konden niet bereikt worden gedurende deze jeugdreeksen. Inwoners van Bevel werden per brief op de hoogte gebracht van dit gebeuren. Het kaartje dat in deze brief was opgenomen is klein, onduidelijk en zeer moeilijk leesbaar. Dit werd als bijlage bij deze vraag toegevoegd.
Vragen:
1. Is dit de manier waarop de gemeente officiële communicatie naar haar burgers verspreidt?
2. Werden er klachten ingediend of meldingen gemaakt over de manier waarop de gemeente dit communiceerde?
3. Zal de gemeente in de toekomt op een duidelijkere manier communiceren?
Antwoord schepen Griet Van Olmen
1. Omwille van de verkeersimpact van het evenement heeft de gemeente de organisator opgelegd om een communicatie te voeren naar de inwoners. Om de organisatoren te ondersteunen heeft de gemeente de brief opgemaakt en deze werd dan verspreid door de organisator.
2. Over de brief en het plannetje op zich hebben we geen opmerkingen of klachten ontvangen. Er zijn wel twee mensen uit andere straten in Bevel (die niet langs het parcours van de koers wonen) die geen brief hadden ontvangen en die daarover een opmerking gemaakt hebben. Zij hebben het antwoord gekregen dat we hun opmerkingen hebben meegenomen in de evaluatie.
3. In principe bedeelt het lokaal bestuur nooit zelf een bewonersbrief bij niet-gemeentelijke evenementen. Er wordt steeds aan de organisatie gevraagd om de buurt op de hoogte te brengen. Evenementen worden wel gecommuniceerd op de gemeentelijke communicatiekanalen, zoals website, Facebook, Bekend,....In de toekomst gaan we de organisatoren wel meer ondersteunen, zodat de communicatie die zij zelf moeten voeren duidelijk is voor iedereen.