De gemeente- en OCMW raden in 2023 en dit telkens op een dinsdag om 19.30 uur zijn ingepland op volgende data:
10 januari |
7 februari |
7 maart |
28 maart |
9 mei |
20 juni |
5 september |
3 oktober |
7 november |
19 december |
Academie voor beeldende kunsten : 468 leerlingen
Podiumacademie (vestiging Nijlen): 232 leerlingen
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 6 september 2022 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 26 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 6 september 2022 zijn opgemaakt en kunnen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 6 september 2022 worden goedgekeurd.
Sinds 2018 zijn gemeente Nijlen, OCMW Nijlen en AGB Nijlen verzekerd bij P&V voor de aansprakelijkheidsverzekeringen, autoverzekeringen en zaakverzekeringen.
P&V heeft een nieuwe strategische langetermijnvisie ontwikkeld waar er geen plaats meer is voor institutionele klanten. Zij wensen dan ook hun huidige verzekeringsportefeuille voor overheden af te bouwen.
Om dit te realiseren heeft P&V de verzekeringen die voor gemeente, OCMW en AGB Nijlen lopen opgezegd met ingang van 1 januari 2023.
Er dienen dus nieuwe polissen opgesteld te worden.
Op 26 juli 2022 heeft het college van burgemeester en schepenen Marsh aangesteld als verzekeringsmakelaar die ons begeleidt in deze aankoop.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur.
De nieuwe polissen voor gemeente, OCMW en AGB Nijlen gaan in op 1 januari 2023.
De gemeente Nijlen, AGB Nijlen en OCMW Nijlen voeren een gezamenlijke opdracht. De gemeente Nijlen treedt hierbij alleen op als aanbestedende overheid.
De raming dient te gebeuren voor alle besturen samen, en dit gezien over een periode van 4 jaar. De raming overstijgt ruim de Europese drempel.
De opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De publicatie zal gebeuren na goedkeuring van de gemeenteraad, op 5 oktober 2022.
De gemeenteraad keurt het bestek in bijlage goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De gemeente Nijlen treedt tevens op als aanbesteder voor OCMW Nijlen en AGB Nijlen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering.
In het decreet lokaal bestuur is voorzien dat er in de loop van het jaar een tussentijdse rapportering zal plaatsvinden over de uitvoering van het meerjarenplan.
Deze rapportering bevat een verplichte opvolgingsrapportering van de gekozen prioritaire acties (zowel financieel als inhoudelijk) en een vergelijking van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven van het lopende jaar.
Deze rapportering dient plaats te vinden voor het einde van september over de periode van het eerste semester (tot 30 juni).
Tijdens een infovergadering van 26 mei 2020 werd aan de raadsleden de werkwijze uitgelegd van opvolging en rapportering van het meerjarenplan. De input van de raadsleden werd verder meegenomen in de rapportering.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 263.
Voor de gemeenteraad is volgende werkwijze voorgesteld: rapportering over de 10 prioritaire acties over het eerste semester 2022 volgens het opgemaakt sjabloon. Het betreft een financiële en inhoudelijke rapportage van de acties met telkens een 3-tal gekozen indicatoren. Daarnaast is er ook een financiële rapportering voorzien met een vergelijking van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven.
De rapportering gebeurt overkoepelend over de 3 entiteiten (gemeentebestuur, OCMW en AGB) heen.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering opvolging meerjarenplan van de 10 gekozen prioritaire acties.
In de raad van bestuur van het AGB van 7 december 2021 en de gemeenteraad van 14 december 2021 werd het prijssubsidiereglement sport voor 2022 geëvalueerd en goedgekeurd.
Ondertussen zijn er een aantal omstandigheden gewijzigd die een directe impact hebben op het financieel evenwicht van het AGB waardoor het prijssubsidiereglement sport dient te worden herzien.
Voor kwartaal 2 / 2022 werd het prijssubsidiereglement sport reeds gewijzigd in de gemeenteraad van 29 maart 2022.
Voor kwartaal 3 / 2022 werd het prijssubsidiereglement sport reeds gewijzigd in de gemeenteraad van 20 juni 2022.
Ook voor kwartaal 4 is het wenselijk het prijssubsidiereglement aan te passen zodat het AGB niet in liquiditeitsproblemen komt.
Gemeenteraadsbeslissing van 2 september 2003 waarin de oprichting en de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Nijlen, afgekort AGB Nijlen, werden goedgekeurd.
Goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 2 september 2003 door de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken op 18 december 2003 en de publicatie van deze beslissing in het Belgisch Staatsblad van 5 februari 2004.
De artikelen 231 tot 244 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 die betrekking hebben op autonome gemeentebedrijven.
De statuten van AGB Nijlen, zoals laatst gewijzigd en goedgekeurd in de gemeenteraad van 11 december 2018.
De beheersovereenkomst tussen gemeente en AGB Nijlen.
Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vanwege de gemeente Nijlen prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de sportinfrastructuur.
Omwille van (externe) omstandigheden dienen volgende budgetten te worden aangepast:
In totaal zal het budget van het AGB hierdoor een bijkomend tekort vertonen van € 485 200,00 voor 2022. Dit wordt via een bijkomende prijssubsidie voor kwartaal 4 vanuit het gemeentebestuur opgevangen. De budgetten worden verder geëvalueerd en nauw opgevolgd naar de toekomst toe.
Het college van burgemeester en schepenen doet een voorstel van prijssubsidiereglement.
De gemeenteraad keurt het aangepaste prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het autonoom gemeentebedrijf Nijlen, goed.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTINFRASTRUCTUUR SPORTHALLEN NIJLEN
Het autonoom gemeentebedrijf Nijlen heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2022 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2022 de inkomsten uit de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur te Nijlen bijkomend minstens € 38 431 (exclusief 6% btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het AGB Nijlen vanaf heden de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur te Nijlen te vermenigvuldigen met een factor 0,65.
De gemeente Nijlen erkent dat het AGB Nijlen, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur te Nijlen dient te vermenigvuldigen met een factor 0,65 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de sportinfrastructuur wenst de gemeente Nijlen dat er tijdens het kalenderjaar 2022 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur. De gemeente Nijlen wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de sportinfrastructuur toegankelijk is voor iedereen. De gemeente Nijlen verbindt er zich toe om voor de periode vanaf heden tot en met 31 december 2022 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de gemeente Nijlen voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur te Nijlen bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 0,65.
De gesubsidieerde toegangsgelden (exclusief 6% btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het autonoom gemeentebedrijf Nijlen. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de gemeente Nijlen deze steeds documenteren.
Het autonoom gemeentebedrijf Nijlen moet op de 5de werkdag van elk kwartaal de gemeente Nijlen een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het autonoom gemeentebedrijf Nijlen uitreikt aan de gemeente Nijlen. De gemeente Nijlen dient deze debet nota te betalen aan het autonoom gemeentebedrijf Nijlen binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2023 zal worden onderhandeld tussen de gemeente Nijlen en het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vóór 31 januari 2023.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTINFRASTRUCTUUR ZWEMBAD NIJLEN
Het autonoom gemeentebedrijf Nijlen heeft haar inkomsten en uitgaven herzien voor het kalenderjaar 2022 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2022 de inkomsten uit de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur zwembad te Nijlen bijkomend minstens € 485 200,00 (exclusief 6% btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het AGB Nijlen voor kwartaal 4 de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur zwembad te Nijlen te vermenigvuldigen met een factor 4,00.
De gemeente Nijlen erkent dat voor kwartaal 4 het AGB Nijlen, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur zwembad te Nijlen dient te vermenigvuldigen met een factor 4,00 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de sportinfrastructuur zwembad wenst de gemeente Nijlen dat er tijdens het kalenderjaar 2022 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur zwembad. De gemeente Nijlen wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de sportinfrastructuur zwembad toegankelijk is voor iedereen. De gemeente Nijlen verbindt er zich toe om voor de periode kwartaal 4 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de gemeente Nijlen voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur zwembad te Nijlen bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 4,00.
De gesubsidieerde toegangsgelden (exclusief 6% btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het autonoom gemeentebedrijf Nijlen. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de gemeente Nijlen deze steeds documenteren.
Het autonoom gemeentebedrijf Nijlen moet op de 5de werkdag van elk kwartaal de gemeente Nijlen een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het autonoom gemeentebedrijf Nijlen uitreikt aan de gemeente Nijlen. De gemeente Nijlen dient deze debet nota te betalen aan het autonoom gemeentebedrijf Nijlen binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
IOK heeft een groepsaankoop aangaande โraamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagensโ gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp het sluiten van een raamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagens, met รฉรฉn opdrachtnemer, waarmee IOK samen met de Kempense lokale besturen de acties uit het actieplan deelmobiliteit en mobipunten wil uitvoeren met betrekking tot de installatie van elektrische deelwagens voor inwoners, de inkanteling van eigen dienstwagens in een deelsysteem en het gebruik van deelwagens voor dienstverplaatsingen van het gemeentebestuur. De opdracht omvat een voorafgaande opstartfase (max 12 maanden) gevolgd door de ingebruikname van de deelvoertuigen (ongeveer 60 maanden), voor een totale periode van maximaal 72 maanden.
De voorziene startdatum is 17 oktober 2022.
De gemeente heeft reeds eerder haar interesse in deelname aan deze groepsaankoop meegedeeld aan IOK, zie collegebeslissing van 14 februari 2022.
Op 17 juni 2022 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop โraamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagensโ gegund aan Optimobil Vlaanderen nv.
De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de leden van IAD op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6ยฐa) en 7ยฐb) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 ยง 2 van bovenvermelde wet.
De gemeente opteert om te kiezen voor 5 stadswagens op de ganse looptijd van de overeenkomst. De eerste 2 wil de gemeente graag onmiddellijk in bestelling geven. De gemeente zal een voorbeeldfunctie opnemen en deze wagens zelf maximaal inzetten voor dienstverplaatsingen.
De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale IOK.
Gezien op basis van het decreet over het lokaal bestuur de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale.
Gezien op basis van het decreet over het lokaal bestuur het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de uitvoering van overheidsopdrachten, kan het college van burgemeester en schepenen, na toetreding, akkoord geven tot de afroep van 2 deelwagens binnen de raamovereenkomst volgens de tarieven opgenomen in de gegunde offerte van Optimobil Vlaanderen nv.
De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop “raamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagens” voor een bedrag van € 224 600,00 (exclusief btw).
Na advies van de beleidsadviseur mobiliteit werd de bestaande verkeerssignalisatie aan de fietsdoorsteek van de Kiezelweg geoptimaliseerd naar aanleiding van de voltooiing van de projectontwikkeling aan de Kiezelweg - Schooldijk.
Op de Kiezelweg ter hoogte van het kruispunt met de Nijlensesteenweg geldt:
Op de Kiezelweg ter hoogte van het kruispunt met de Heikant geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kiezelweg ter hoogte van nummer 32 geldt:
Op de Kiezelweg ter hoogte van nummer 36 geldt:
Op de Kiezelweg ter hoogte van nummer 46 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kiezelweg vanaf huisnummer 2 (Project Bevelschrans) in de richting van de Kardinaal Cardijnstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 20 april 2022 een aanvraag om omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 2 loten waarvan 1 bestemd voor gekoppelde bebouwing en 1 bebouwd perceel dat uit de verkaveling wordt gesloten.
Aanvrager: de heer Wim Peers met als adres Schooldijk 22/B te 2560 Bevel.
Ligging: Nonnenstraat, 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie D nrs. 35N en 35H.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracรฉ, en wordt dan beslist in het college.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen langsheen de Nonnenstraat. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 2 loten waarvan 1 bestemd voor gekoppelde bebouwing en 1 bebouwd perceel dat uit de verkaveling wordt gesloten.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé dient te gebeuren.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de voorziene rooilijnbreedte van de Nonnenstraat is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 25 mei 2022 tot 23 juni 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Nonnenstraat goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
Na een vraag van een bewoner om het parkeerverbod enkele meters op te schuiven in de Kapellebaan ter hoogte van huisnummer 46 wordt voorgesteld (na afstemming met de dienst facility) om in het segment tussen huisnummers 44 en 34/36 de verkeersborden van het parkeerverbod te vervangen door een geel-witte markering gezien er geen geschikte ruimte gevonden kon worden om de paal met het verkeersbord te verplaatsen.
Na goedkeuring door de gemeenteraad kan dit besluit worden uitgevoerd en kan de opdracht gegeven worden aan de dienst facility om de nodige aanpassingen te doen. Het gaat hier om het definitief verwijderen van verkeersborden en het aanbrengen van geel-witte markering.
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
Op de Kapellebaan ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat geldt:
op dezelfde straat ter hoogte van het kruispunt met de Koning Albertstraat, Molenstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kapellebaan ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kapellebaan van huisnummer 1 tot het kruispunt met de Statiestraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kapellebaan ter hoogte van de achterzijde van Statiestraat 26 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kapellebaan ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Kapellebaan enerzijds, en met de Molenstraat anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kapellebaan van het kruispunt met de Statiestraat tot het kruispunt met de Molenstraat aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kapellebaan van nummer 44 tot nummer 34/36 wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kapellebaan van ter hoogte van huisnummer 121 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
Decreet betreffende omgevingsvergunning.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
De gemeenteraad kan akkoord gaan met de voorgestelde samenwerkingsovereenkomst voor bouwvelden 1 en 2 in het Emilie van Praetpark. .
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed die afgesloten wordt met de ontwikkelaar in functie van de ontwikkeling van bouwvelden 1 en 2 in het Emilie van Praetpark.
Een voorstel van samenwerkingsovereenkomst werd voorgelegd aan de projectontwikkelaar. De projectontwikkelaar heeft aanpassingen voorgesteld aan de samenwerkingsovereenkomst. Deze aangepaste samenwerkingsovereenkomst is reeds ondertekend door de ontwikkelaar en wordt nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Decreet betreffende omgevingsvergunning.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde samenwerkingsovereenkomst voor bouwveld 3 in het Emilie van Praetpark.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed die afgesloten wordt met de ontwikkelaar in functie van de ontwikkeling van bouwveld 3 in het Emilie van Praetpark.
Op 8 juli 2022 stelde de Vlaamse Regering het ontwerp van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Drinkwaterleiding Viersel-Walem' voorlopig vast.
In uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) onderwerpt de Vlaamse Regering het ontwerpplan aan een openbaar onderzoek van 30 augustus 2022 tot en met 28 oktober 2022.
De doelstellingen en de aanleg van deze verbinding werden geformuleerd in het ‘actieplan drinkwatervoorziening’, de ‘doorlichting van de waterbevoorrading in Vlaanderen’ en ‘de samenwerkingsoverkomst’. Voorop staat het versterken en verzekeren van de drinkwatervoorziening in Vlaanderen door het realiseren van een interconnectie met grote doorvoercapaciteit tussen de grootste productiecentra van drinkwater van water-link en Pidpa en bijhorende toevoerdrinkwaterleidingen.
De impact van het GRUP in Nijlen staat beschreven in de toelichtingsnota op pagina 40 (zie bijlage).
Op 2 mei 2022 werd er kennis genomen van het verslag van de plenaire vergadering 'GRUP Drinkwaterleiding Viersel - Walem' van 23 maart 2022 door het college.
De GECORO heeft op 22 september 2022 een gunstig advies uitgebracht. De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft geen bezwaren geformuleerd.
Op 18 oktober 2022 is er een doorlopende infomarkt rond het GRUP in Nijlen (15.00 uur-20.30 uur).
Alle burgers van onze gemeente ontvingen een folder in de brievenbus met de nodige uitleg over het GRUP.
Alle relevante stukken alsook de presentatie zijn te bekijken op onderstaande link: https://dsi.omgeving.vlaanderen.be/fiche-detail/df2efe53-5479-4f82-bc78-1d53700772b8
De gemeenteraad neemt kennis van de voorlopige vaststelling van het ontwerp van GRUP 'drinkwaterleiding Viersel-Walem' te Duffel, Lier, Nijlen, Rumst en Zandhoven' en van het gunstig advies van de GECORO en de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
De gemeenteraad heeft geen bemerkingen op de voorlopige vaststelling van het ontwerp GRUP 'drinkwaterleiding Viersel-Walem' te Duffel, Lier, Nijlen, Rumst en Zandhoven'.
De eigenaars van de grond gelegen in de Zandvekenvelden 22 te Nijlen, gekadastreerd sectie D, volgens titel nummer 816 F, wensen het perceel gelegen binnen de ontworpen rooilijn over te dragen aan de gemeente. Door de kadastrale verdeling art. 5.2.2 - 18/2022 van de grond grenst het afgesplitste perceel met woning niet voldoende aan de openbare weg waardoor verbouwingswerken/nieuwbouw volledig wordt uitgesloten. Daarom wordt aangeraden de grondafstand voorafgaandelijk aan de verkoop van de woning te regelen in een notariรซle akte.
De eigendom komt voor op een 'afbakeningsplan' opgemaakt door Landtec bvba, te Bevel, op 22 maart 2022. Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 12026-10738.
De ontwerpakte van verkoop van grond aan de gemeente Nijlen voor openbaar nut, opgesteld door notaris Stรฉphane D'Hollander, van het perceel volgens titel kadastraal bekend, sectie D, deel van nummer 816/F/P0000, thans kadastraal bekend, sectie D, deel van nummer 816/F/P0000, thans gekend met gereserveerd perceelsnummer D 816/M/P0000, met een oppervlakte volgens meting van 54 mยฒ, inneming Lot 2, eigendom van mevrouw Annita Maria Jacobs, wonend te 2560 Nijlen, Broechemsesteenweg 192 en van mevrouw Ilse Van Schil, wonend te 2560 Nijlen, Broechemsesteenweg 175, wordt voorgelegd.
De eigenaars verklaren dat de grondafstand gratis is omdat de grond wordt overgedragen voor openbaar nut, te weten de inlijving in de openbare wegenis.
Er kan akkoord gegaan worden met de voorgestelde grondaankoop.
De aankoop van het onroerend goed, perceel D 816 M P0000, gelegen in de Zandvekenvelden 22 te Nijlen, oppervlakte: 54 m², inneming 'Lot 2' op het afbakeningsplan, opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 12026-10738, gratis grondafstand, wordt goedgekeurd.
Voornoemde grond wordt aangekocht voor openbaar nut, namelijk de inlijving in de openbare wegenis.
De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gelast met de ondertekening van de aankoopakte.
De akte wordt verleden door notaris Stéphane D'Hollander, met zetel te 2270 Herenthout, Bouwelse Steenweg 88.
Het academiereglement dient met het oog op schooljaar 2022-2023 geactualiseerd te worden omwille van de volgende redenen:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 29 , 40 en 41.
Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs.
Om in orde te zijn met de gewijzigde wetgeving dient het bestaande academiereglement opnieuw afgestemd te worden met het model van OVSG. De wijzigingen hebben betrekking op de vernieuwde wetgeving rond aanwezigheden, inschrijving en uitschrijving van de leerling.
Het academiereglement is op verschillende manieren nog niet academie eigen gemaakt. Het model is generiek en maar weinig toegespitst op een beeldende academie.
Door de aanpassingen aan het artistiek pedagogisch project wordt het academiereglement meer schooleigen gemaakt.
De voorgestelde aanpassingen aan het academiereglement werden gunstig geadviseerd door de bestuurscommissie Academie op 22 september 2022.
De gemeenteraad gaat akkoord met de wijzigingen aan het academiereglement.
Het Kempens Woonplatform van IOK heeft in de brief van 8 juli 2022, ontvangen per mail op 14 juli 2022, een definitief voorstel uitgewerkt inzake een intergemeentelijke loketwerking voor wonen en energie.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 7 juni 2022 de toetreding tot de intergemeentelijke loketwerking wonen en energie principieel goedgekeurd en op 22 augustus 2022 effectief goedgekeurd.
De voorbije maanden werd op verschillende regionale en zonale overlegmomenten de loketwerking wonen en energie onder de loep genomen met als aanleiding de klimaatdoelstellingen van de Vlaamse overheid met een versterkt beleid omtrent leningen, premies, renovatiebegeleiding, ... en de recente 'energiecrisis'.
Uit deze overlegmomenten blijkt dat er nood is aan een intergemeentelijke samenwerking om de loketwerking structureel en professioneel te kunnen opwaarderen en meer expertise, capaciteit en continuïteit te kunnen voorzien.
Vanuit 18 gemeenten kwam het signaal dat in eerste instantie naar IOK gekeken wordt om een intergemeentelijk loket uit te bouwen en of dat andere gemeenten deze werking vandaag al zonaal organiseren of kijken in de richting van de in oprichting zijnde woonmaatschappijen om deze taak te integreren binnen hun nieuwe werking.
De raad van bestuur van IOK heeft op 6 mei 2022, na advies van het adviescomité milieu, besloten om een concreet voorstel over te maken aan elke gemeente.
In tussentijd hebben 14 gemeenten de intergemeentelijke loketwerking voor wonen en energie principieel goedgekeurd.
IOK wenst 2,5 voltijdse loketmedewerkers aan te werven om een kwaliteitsvolle loketwerking uit te bouwen, rekening houdend met de openingsuren van de gemeentelijke loketten, regelmatige avondsessies, met voldoende ruimte voor uitwisseling en overleg en back-up om gedurende 46 weken per jaar een loketwerking te voorzien. De tijd die niet rechtstreeks wordt gespendeerd aan de intergemeentelijke loketwerking, wordt ingevuld met andere thematisch gekoppelde regionale taken binnen de werking van het Energiehuis zoals bijvoorbeeld dossierbehandeling van energieleningen (toekomstige Mijn Verbouwlening), telefonische en digitale vragen, onderhoud digitaal platform, HUISdokter, ...
De Vlaamse Overheid heeft in tussentijd bijkomende werkingsmiddelen toegezegd die specifiek dienen te worden ingezet voor de verdere integratie en uitwerking van woon- en energieloketten. Deze extra subsidies bedragen ongeveer € 85 000,00 / jaar (onder voorbehoud van definitieve goedkeuring door de Vlaamse regering). Deze subsidies zullen worden ingezet voor de taken die niet rechtstreeks aan de loketwerking zijn gekoppeld, maar wel noodzakelijk zijn om tot werkbare functies te komen.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel voor intergemeentelijke loketwerking wonen en energie van IOK en de bijhorende geraamde kostprijs van € 9 555,66 per jaar en voor een looptijd van minstens 3 jaar (tot en met december 2025).
De gemeenteraad maakt bovenstaande beslissing voor 31 oktober 2022 kenbaar aan IOK, t.a.v. Gert Druyts.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiรซle organisatie en de werking van de erkende eredienstbesturen, gewijzigd op 6 juli 2012, bepaalt dat eredienstbesturen binnen de zes maanden na de installatie van de gemeenteraad een meerjarenplan vaststellen en indienen bij de gemeente voor goedkeuring.
Deze meerjarenplannen (MJP's) bevatten de financiรซle afspraken tussen het eredienstbestuur en de gemeente Nijlen. Ze werden goedgekeurd in de gemeenteraad van 3 september 2019. In dit MJP wordt onder andere de maximale gemeentelijke toelage vastgelegd voor elk eredienstbestuur en voor elk jaar van het MJP, in dit geval van 2020 tot en met 2025.
De kerkfabrieken dienen elk jaar een budget in voor het volgend financieel boekjaar (2023) en vragen aan de gemeente een exploitatietoelage. Het budget past in het MJP als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het MJP is goedgekeurd.
Er zijn 3 mogelijkheden:
Op 5 juli 2022 ontving het gemeentebestuur de budgetten 2023 van onderstaande kerkfabrieken:
De exploitatietoelage past binnen de maximale gemeentelijke toelage voor 2023 zoals vastgelegd in het MJP:
|
Naam
|
Maximale toelage 2023 in MJP |
Gevraagde toelage 2023 budget |
Te voorzien budget 2023 gemeente |
Kessel |
St.-Lambertus |
โฌ 124,00 |
โฌ 0,00 |
โฌ 124,00 |
Bevel |
O.-L.-Vrouw Ten Hemel Opgenomen |
โฌ 124,00 |
โฌ 124,00 |
โฌ 124,00 |
Kessel |
O.-L.-Vrouw Koningin van de Vrede |
โฌ 124,00 |
โฌ 0,00 |
โฌ 124,00 |
Nijlen |
St.-Willibrordus |
โฌ 124,00 |
โฌ 124,00 |
โฌ 124,00 |
| Nijlen | O.-L.-Vrouw | โฌ 4 034,00 | โฌ 1 908,00 | โฌ 1 908,00 |
De gemeenteraad neemt akte van de aanpassing van het meerjarenplan (budgetten 2023) van onderstaande kerkfabrieken:
|
|
Naam
|
Maximale toelage 2023 in MJP |
Gevraagde toelage 2023 budget |
Te voorzien budget 2023 gemeente |
|
Kessel |
St.-Lambertus |
€ 124,00 |
€ 0,00 |
€ 124,00 |
|
Bevel |
O.-L.-Vrouw Ten Hemel Opgenomen |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
|
Kessel |
O.-L.-Vrouw Koningin van de Vrede |
€ 124,00 |
€ 0,00 |
€ 124,00 |
|
Nijlen |
St.-Willibrordus |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
| Nijlen | O.-L.-Vrouw | € 4 034,00 | € 1 908,00 | € 1 908,00 |
DE NOOD:
Binnen de processen van de dienst omgeving zijn nog heel wat efficiëntiewinsten te halen. De druk op de “Omgevingsdiensten” bij lokale besturen is de laatste jaren exponentieel toegenomen. Enerzijds zijn er de externe maatschappelijke factoren die de druk op ruimte en kwalitatief wonen verscherpen, anderzijds gaat er binnen de werking van de lokale omgevingsdiensten nog veel tijd verloren aan zoekwerk en niet sluitende processen.
Als we naar de producten van onze “Omgevingsdiensten” kijken, dan zijn die te vatten in 3 categorieën:
HET DOEL:
Het project gaat:
Binnen het project zal gewerkt worden op 3 werven:
WERF 1 = PRODUCTEN VIA OMGEVINGSLOKET
Een omgevingsvergunning bestaat uit een analyse en de appreciatie. Voor de analyse hebben we nood aan brokjes data (erfgoed, zonering, RUPS, verordening,…), beslissingsbomen (als dit, dan dat…) en ruimtelijke analyses (watertoets, 3m van perceelgrens, ligt onder hoogspanning…).
Voorgestelde acties:
WERF 2 = PRODUCTEN NIET VIA OMGEVINGSLOKET
Lokale omgevingsdiensten worden bevraagd om bestaande data of dossierstukken op te leveren. Denk maar aan notarisbrieven, openbaarheid van bestuur, opvragen van dossier etc. Een centraal vergunningenregister, en de erbij horende automatische afhandeling, incluis monitoring en rapportering kan het aantal vragen aan een lokaal bestuur drastisch verminderen.
Voorgestelde acties:
WERF 3 = UITWISSELEN VAN DATA
Een omgevingsdienst is binnen de lokale besturen een massaal gebruiker en leverancier van data. Het uitwisselen, opmaken en corrigeren van data is quasi in elk bestuur handwerk. Dit moet beter! Enerzijds vloeit de data van Vlaanderen niet tijdig (manuele download), niet performant (Services) of duur & complex (eigen automatisaties) door naar de lokale besturen. Bv. GRB, Erfgoed, Zonering, VHA, Wegenregister, Gebouwenregister, Adressenregister, CRAB en nog tal van andere. Anderzijds moeten lokale besturen in verschillende Vlaamse loketten gegevens manueel opladen, bv. bij RWO-Datamanager, Recht van Voorkoop, FODFIN,…
Lokale besturen moeten data manueel opmaken, corrigeren of aanvullen, denk maar aan de opmaak van het Register Onbebouwde Percelen, het corrigeren van dossiers als de perceelgrenzen verschuiven, het op verval nakijken van verkavelingen en rooilijnen, etc.
Als een lokaal bestuur eigen datasets aan de burger wil aanbieden dan moet het zelf in ICT-oplossingen investeren. Je kan wel de meta-data in Vlaanderen kwijt (beschrijvingen), maar moet zelf zorgen voor de nodige systemen om de data als download, service, GIS-kaart etc. aan te bieden.
Dit is technisch, financieel en organisatorisch voor de meeste lokale besturen onhaalbaar.
Door standaardisatie van datasets (bv. vuilbakken, speelpleinen…) zouden we de data voor heel Vlaanderen uniform kunnen aanbieden en zo in bv. geopunt, het Vlaamse Open Data Portaal etc. kunnen aanbieden.
Weerhouden acties:
WERF 4 = RELATIE TUSSEN KLANT EN OVERHEID
Vlaanderen wil dat alle vragen en documenten van een burger in diens “datakluis” bewaard worden. (SOLID-Project). Op zich is dat al een hele verbetering, door dit principe slim uit te bouwen kunnen we immers vraag/status/antwoord in al onze eigen systemen (GDPR conform natuurlijk) capteren. Zo kan een antwoord van de balie (in software x) doorstromen naar een omgevingsvergunning (in software y). Specifiek voor “Omgeving” is echter dat de vraag niet enkel betrekking heeft op de burger, maar ook op de locatie (perceel, gebouw, zone). Een vraag zoals “mag ik mijn voortuin verharden” van 1 burger, zou als antwoord voor alle percelen, gebouwen aan die straatkant moeten gelden. En als de burger zijn huis verkoopt… dan blijft dat antwoord nog altijd correct op die plaats.
Weerhouden acties:
DE KENNIS, KUNDE & INZET:
Het project werd door de jury reeds als ambitieus, generiek uit te breiden en innovatief beschouwd. Het project bouwt oplossingen met impact op de werking van alle lokale besturen.
Als het project wordt goedgekeurd zullen we van 1 november 2022 tot 1 november 2025 samenwerken. Er wordt voor dit project geen financiële inbreng gevraagd, maar wel kennis, inzicht, draagvlak en tijd!
De gemeenteraad bekrachtigt de goedkeuring tot samenwerking die gegeven werd door het college.
Op 09 juli 2021 werd door de Vlaamse regering het subsidieprogramma ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’ (GzG) goedgekeurd als onderdeel van het Vlaams relanceprogramma Vlaamse Veerkracht, een ambitieus investeringsplan van de Vlaamse regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. Digitale transformatie is één van de zeven prioriteiten in het Vlaamse relanceplan. De implementatie van het GzG subsidieprogramma gebeurt door Vlaams Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB).
Focus van dit subsidieprogramma: lokale besturen ondersteunen en uitdagen om hun werking en dienstverlening meer burgergericht en efficiënter te transformeren door maximaal in te zetten op de mogelijkheden van slimme technologieën.
Het subsidiepercentage bedraagt 80% van de totale projectbegroting; m.a.w. 20% van de begroting dienen de betrokken partners zelf te financieren met reguliere middelen. De subsidie kan worden aangewend voor personeelskosten, overheadkosten, werkingskosten, externe prestaties en investeringskosten.
Het subsidieprogramma lanceert zeven oproepen tussen september 2021 en september 2022, die gedifferentieerd worden naar thema en type. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen 3 thema’s (Innovatieve dienstverlening; Digitale democratie; Werkplek van de toekomst) en 3 projecttypes (Innovatieve concepten – max 150 000 EUR subsidie; Thematische ontwikkelings- en implementatietrajecten – max 500 000 EUR subsidie; Transformatieve ontwikkelings- en implementatietrajecten – max 2 000 000 EUR subsidie).
Dit besluit behandelt het projectvoorstel dat zal worden ingediend onder oproep 6 met uiterste indiendatum 9 september 2022. Projectvoorstellen worden ingediend via het Loket voor Lokale Besturen (https://loket.lokaalbestuur.vlaanderen.be/login). Oproep 6 staat open voor projecttype 3 (transformatieve ontwikkelings- en implementatietrajecten – max 2 000 000 EUR subsidie) en voor de 3 thema's:
• de innovatieve dienstverlening aan burgers, ondernemers en verenigingen
• de digitale democratie
• de werkplek van de toekomst.
Er werd geoordeeld het volgende project in te dienen in oproep 6 van het subsidieprogramma GzG met stad Gent als penhouder en gemeente Nijlen als partner:
VLAG: Volgen van Linkende Asset Gegevens (thema Innovatieve Dienstverlening).
In wat volgt lichten we voor dit projectvoorstel volgende zaken toe: de uitdagingen, de doelstelling van het project, de samenwerkingsverbanden en de financiering. Voor dit dossier vragen wij goedkeuring opdat de samenwerkingsovereenkomst en de verklaring op eer kan ondertekend worden. Deze documenten zijn nodig om het projectvoorstel door de penhouder te laten indienen bij het Agentschap Binnenlands Bestuur voor het Gemeente Zonder Gemeentehuisvoorstel VLAG.
De deadline voor het indienen van de projectaanvraag in het kader van oproep 6 van 'Gemeente zonder gemeentehuis' is 9 september 2022. Een samenwerkingsovereenkomst tussen de penhouder (Gent) en alle deelnemende besturen (o.a. Nijlen) is nodig zodat stad Gent de projectaanvraag correct kan indienen.
Stad Gent vraagt een ondertekende samenwerkingsovereenkomst tegen 2 september. Het college verleende haar goedkeuring in haar zitting van 29 augustus 2022.
De beoordelingsperiode loopt van 12 september tot 12 oktober 2022.
Indien het project wordt goedgekeurd zal het in januari 2023 starten.
Het project loopt van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Met het VLAG-project (Volgen van Linkende Asset Gegevens) wensen we een geheel aan verbeteringen te realiseren van dienstverlening die te maken heeft met 'assets' aanwezig op het openbaar domein. Met 'assets' bedoelen we in eerste instantie verkeerssignalisatie (verkeersborden en wegmarkeringen). Het project legt ook de basis voor straatmeubilair, paaltjes, bomen, … Het op grote schaal beheren van 'assets' en daaraan gekoppelde dienstverlening in de openbare ruimte aan de burger stelt lokale besturen en Vlaanderen voor uitdagingen, zoals:
Ontzorgen (‘No wrong door’):
bvb. een burger meldt een gevaarlijke situatie door schade aan een verkeersbord maar weet niet waar dit te melden, weet niet wie elk verkeersbord beheert
Klantvriendelijkheid:
bvb. een burger vraagt een parkeerplaats aan voor een persoon met een beperking maar kan de stand van zaken niet opvolgen
Transparantie:
bvb. een burger wil een parkeerboete betwisten omdat het verbodsbord er volgens hem niet stond en niet wettelijk is, maar moet de informatie via mail opvragen bij de overheid
Efficiëntie (Only once):
bvb. een wegbeheerder (lokaal bestuur, Agentschap Wegen en Verkeer, …) wenst een beeld te krijgen op uitgevoerde onderhoudswerken aan een specifiek verkeerslicht, maar moet de info in verschillende onderhoudsdossiers opzoeken
bvb. een wegbeheerder wenst een nieuwe verkeerssituatie in te plannen en moet hiervoor zowel een signalisatieplan (tekening) als een aanvullend verkeersreglement (tekst) opmaken, terwijl het aanvullend verkeersreglement zou kunnen gegenereerd worden vanuit het signalisatieplan
Momenteel kunnen veel van deze uitdagingen moeilijk opgepakt worden omdat niet alle data voldoende gestandaardiseerd is in een informatiemodel (OSLO, OTL - objecttypenbibliotheek, …) en beheersystemen deze standaarden nog onvoldoende volgen en gebruiken. De grote onderliggende uitdaging voor dit project is dan ook het genereren, gebruiken en koppelen van gestandaardiseerde en gestructureerde data binnen digitale systemen. Deze uitdagingen vereisen een grootschalige transformatie.
Projectdoelstellingen:
VLAG bestaat uit twee grote onderdelen. In elk deel worden parallel in totaal 10 mijlpalen gerealiseerd:
Deel 1: Realisaties verkeerssignalisatie en aanvullende reglementen
Mijlpalen: (1) Procesbeschrijvingen levensloop verkeerssignalisatie → (2) Datastandaarden → (3) Databank met verkeerssignalisatie → (4) Tools intekenen verkeerssignalisatie → (5) Aanvullende reglementen automatisch genereren (koppeling IRGN)
Deel 2: Gelinkte assets in bestaande/nieuwe digitale systemen - concepten, prototypes/MVP's en feedback
Mijlpalen: (6) Procesbeschrijvingen: koppelen 'assets' aan processen en acties in levensloop → (7) Linkende Assets (L.A.) in Dossierafhandelingssystemen → (8) L.A. in Meldingen → (9) L.A. in Lokale besluiten → (10) L.A.in Aanvragen.
De gemeenteraad bekrachtigt de goedkeuring tot samenwerking die gegeven werd door het college.
Lokaal bestuur Nijlen beschikt over papieren cadeaubonnen en wenst deze te digitaliseren.
Binnen het relanceproject Gemeente zonder Gemeentehuis - oproep 7- kan hiervoor subsidie worden aangevraagd.
Indienen voor 30 september 2022.
Looptijd project: 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
In het kader van de projectoproepen Gemeente zonder Gemeentehuis van de Vlaamse overheid wordt door lokaal bestuur Nijlen een projectvoorstel ‘Digitale gemeentelijke waardebonnen’ uitgewerkt. De projectsubsidie Gemeente zonder Gemeentehuis (GzG) houdt in dat 80% van de totale kosten voor digitale transformatie gesubsidieerd wordt door Vlaamse relancemiddelen.
GzG is een momentum om zowel geplande als geheel nieuwe initiatieven met een duidelijke meerwaarde voor burgers, bedrijven, handelaars en medewerkers te overwegen. Op vlak van digitale dienstverlening enerzijds en digitale administratie anderzijds maakt GzG tal van transformatieve projecten bereikbaar voor lokale besturen. Dat biedt niet alleen een opportuniteit voor Nijlen, maar voor alle Vlaamse lokale besturen die ook willen inzetten op concrete digitale transformaties.
Op basis van een interne behoeftenbevraging werkte lokaal bestuur Nijlen een projectvoorstel uit voor de digitalisering van haar gemeentelijke geschenk- en waardebonnen. Momenteel is er reeds een systeem van papieren bonnen maar dit vergt veel manuele registratie en is daardoor niet opschaalbaar. De bedoeling is om naar een systeem te gaan dat verregaand gedigitaliseerd is. Naast de gemeentelijke geschenkbon wil men ook andere voordelen voor specifieke gelegenheden voor bepaalde (doel)groepen / persona’s lanceren. Denk maar aan de covidbon, parkeertegoed voor elke inwoner 18+, een horecabon voor elke inwoner, een taxibon, een boomadoptiebon voor nieuwe inwoners, een pedicurebon, …
De doelstellingen die men met dit project wil bereiken zijn:
Als penhouder treedt lokaal bestuur Nijlen op als gezicht van het project. Het project wordt ingediend door de penhouder en voor de Vlaamse overheid is de penhouder het enige aanspreekpunt voor het project. De penhouder neemt het voortouw in de communicatie over het project en treedt op als projecteigenaar. Op vlak van projectmanagement en informatiedoorstroming neemt de penhouder een leidende rol op ten opzichte van de andere deelnemende besturen: Berlaar, Bocholt, Bierbeek, Brecht, Halen, Heist-op-den-berg, Kasterlee, Riemst, Tremelo en Peer.
Gemeente Nijlen sluit met elk deelnemend bestuur een samenwerkingsovereenkomst af. Deze overeenkomst vermeldt naast het engagement eveneens de personeelsinzet en de financiële inbreng.
Fairville ondersteunt lokaal bestuur Nijlen bij de uitwerking van dit projectvoorstel. Als leverancier van een groot aantal digitale toepassingen zijn zij goed geplaatst om technische vertaalslagen te maken van de ideeën en vereisten van de besturen.
De gemeenteraad bekrachtigt de samenwerkingsovereenkomsten met de 10 deelnemende besturen: Berlaar, Bocholt, Bierbeek, Brecht, Halen, Heist-op-den-berg, Kasterlee, Riemst, Tremelo en Peer.
In het kader van het relanceproject Vlaamse Veerkracht zal de Vlaamse overheid diverse types van digitaliseringsprojecten bij lokale besturen subsidiëren. Onder de noemer ‘Gemeente zonder gemeentehuis’ (GZG), kunnen lokale besturen projecten indienen met een focus op innovatieve dienstverlening, digitale democratie of de werkplek van de toekomst. De omvang kan gaan van een proof-of-concept, over een thematisch afgebakend project tot zelfs een grootschalige transformatie. Afhankelijk van de gekozen focus en omvang van het project kunnen er subsidiegelden toegekend worden. Er is wel telkens 20% eigen inleg nodig. Lokale besturen moeten maximaal samenwerken rond deze digitaliseringsprojecten. Dit wordt vanuit GZG sterk aangemoedigd. In dat geval is er een samenwerkingsovereenkomst nodig.
In het kader van oproep 5, innovatieve dienstverlening via een thematisch project, heeft Cipal - Schaubroeck het project Virtuele Burgerlijke stand gelanceerd naar de lokale besturen.
Dit project wil een digitaal alternatief geven voor inwoners die verkiezen om een aangifte te doen op plaats en tijdstip van hun voorkeur. De bestaande fysieke aangiften op het gemeentehuis blijven behouden. Dit enerzijds voor de inwoners die de voorkeur bieden aan een fysieke ondersteuning en anderzijds voor de medewerkers die uit controle-overwegingen een aangifte fysiek willen beoordelen, bijvoorbeeld ingeval van vermoedens van schijnhuwelijk.
De processen die worden gedigitaliseerd en ontsloten via het smartloket en Mijn Burgerprofiel zijn: huwelijk, geboorte, overlijden, wettelijk samenwonen, erkenning van een kind (voor en na de geboorte).
Samen met de deelnemende lokale besturen ontwikkelt Cipal - Schaubroeck een front- en backoffice module, om deze producten digitaal aan te bieden aan de burger (frontoffice) en (backoffice) de producten digitaal te verwerken.
Hoe gebeurt dit?
Frontend
Backend
Mijn Burgerprofiel en e-Box
Gebruik van Vlaamse technische bouwstenen in het kader van de koppeling met Mijn Burgerprofiel om statussen, notificaties en documenten aan de burger te bezorgen.
De gemeentelijke bijdrage bestaat enerzijds uit personeelsinzet (15-tal dagen, op tien maanden tijd) en anderzijds uit een deel van de ontwikkelkost.
Dit project is ingediend in het kader van oproep 5 van 'Gemeente zonder gemeentehuis' op 27 mei 2022.
Dit project is een opportuniteit om samen met andere gemeenten de processen van burgerlijke stand te digitaliseren. Door mee te werken aan de ontwikkeling van de modules kan de eigenheid van onze dienstverlening worden meegenomen van bij de start en is er uitwisseling tussen verschillende lokale besturen.
De doorlooptijd van dit project is 10 maanden, door in te stappen in dit project kan er op korte termijn extra digitale dienstverlening aangeboden worden aan de burgers.
Door de kortingen op de gebruiksrechten is er ook een financieel voordeel op langere termijn.
De gemeenteraad bekrachtigt de goedkeuring tot samenwerking die gegeven werd door het college.
In het kader van het relanceproject Vlaamse Veerkracht zal de Vlaamse overheid diverse types van digitaliseringsprojecten bij lokale besturen subsidiëren. Onder de noemer ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’ (GzG), kunnen lokale besturen projecten indienen met een focus op innovatieve dienstverlening, digitale democratie of de werkplek van de toekomst. De omvang kan gaan van een proof-of-concept, over een thematisch afgebakend project tot zelfs een grootschalige transformatie. Afhankelijk van de gekozen focus en omvang van het project kunnen er subsidiegelden toegekend worden. Er is wel telkens 20% eigen inleg nodig. Lokale besturen moeten maximaal samenwerken rond deze digitaliseringsprojecten. Dit wordt vanuit GzG sterk aangemoedigd. In dat geval is er een samenwerkingsovereenkomst nodig.
Lokaal bestuur Nijlen werkt samen met stad Mechelen en meer dan dertig andere besturen. De bedoeling van het project 'Burgerloket' is een verregaande administratieve vereenvoudiging, automatisering en digitalisering van een aantal dienstverleningsprocessen binnen burgerzaken (verkiezingen, rijbewijzen, poliovaccinatie, reispassen, erkenning van een kind, aangifte van geboorte, huwelijken, wettelijke samenwoning, gezworenen, identiteitskaarten, slachtvergunning, voorlopige bewindvoering).
Overbodige processtappen zonder toegevoegde waarde worden geschrapt en noodzakelijke stappen worden zoveel mogelijk geautomatiseerd. Dit gebeurt op een overkoepelende manier zodat niet elke gemeente op zich zaken moet automatiseren. De gekozen processen van burgerzaken staan al jarenlang op het ‘verlanglijstje’ van veel steden en gemeenten maar ze vereisen samenwerking overheen overheidsniveaus. Het draagvlak voor dit project blijkt ook uit de interesse van alle deelnemende gemeenten: van de grootste centrumsteden tot kleinere gemeenten en verspreid over heel Vlaanderen. Er zijn al veel pogingen ondernomen om de processen in dit project te vereenvoudigen. Vaak werd daarbij aan de kar getrokken door één gemeente. Dankzij dit project is er een samenwerking tussen heel veel gemeenten en wordt het draagvlak en de noodzaak voor vereenvoudiging beter aangetoond.
Door de Kafkamethode wordt aangetoond hoeveel administratieve vereenvoudiging kan gerealiseerd worden. Ook de publiciteit rond Gemeente zonder Gemeentehuis creëert opportuniteit en momentum. Dienst Administratieve Vereenvoudiging (federale overheid) is bereid om een coördinerende rol op te nemen in dit project. Zodoende worden alle vereenvoudigingstrajecten gecoördineerd door DAV, die de afgelopen jaren al heel wat ingewikkelde vereenvoudigingstrajecten zoals het centraal strafregister en DABS heeft gerealiseerd.
De gemeentelijke bijdrage tot het project (20%) wordt in de projectaanvraag opgevangen door de inzet van personeel: 10 dagen stuurgroep (i.c. coördinator dienstverlening), 44 dagen procesmanagement (i.c. klantenadviseur dienstverlening) en 22 dagen e- inclusie (afdeling sociaal en vrije tijd of in te vullen afhankelijk van de actie). Deze dagen zijn verspreid over de ganse looptijd van het project en wordt ingevuld door medewerkers die reeds in dienst zijn.
Bij de automatisatie en digitalisering van dienstverlening moeten burgers maximaal ondersteund worden in het vinden van de weg naar deze digitale dienstverlening. Dit kan op verschillende manieren: laagdrempelige hulp bieden via self-service, opleidingen, communicatie rond het gebruik van Mijn Burgerprofiel, … Elke gemeente vult dit in op maat van de noden van hun burgers.
Het project werd ingediend in februari 2022.
In mei 2022 werd de subsidie toegekend.
Dit project is de ideale opportuniteit om samen met veel andere gemeenten processen van Burgerzaken te automatiseren: hoe meer gemeenten deelnemen hoe duidelijker kan worden aangetoond dat deze vereenvoudigingen echt nodig zijn. Op lange termijn betekent dit een deel van de medewerkers anders kan worden ingezet, nl. voor complexere dossiers, intensievere dienstverlening / begeleiding van burgers die niet digitaal zijn,...
Dit project betekent ook een sterke administratieve lastenverlaging voor de burgers. Uit de bevraging van Deloitte kwam naar voren dat er een groot draagvlak is voor de digitalisering van de dienstverlening.
De processen worden samen uitgewerkt voor heel Vlaanderen samen met veel experten vanuit de gemeenten, steun van DAV, Burgerzaken Vlaanderen en Mijn Burgerprofiel.
De aanpassing van de gemeentelijke software wordt begeleid door Digipolis Antwerpen.
In het project wordt een sterke link gelegd tussen automatiseren / digitaliseren van onze dienstverlening en e-inclusie. Er kan geleerd worden van de projecten van de andere gemeenten, er kan input gevraagd worden van de anderen gemeenten,...
Door deel te nemen aan het project kan Nijlen mee de digitalisering testen, wijzigingen aanbrengen en matchen met onze dienstverlening, op een geïntegreerde manier de link leggen met e-inclusie en de missie en visie van het lokaal bestuur...
Na dit project zal de automatisatie en de digitalisering van de processen meer dan waarschijnlijk worden uitgerold in heel Vlaanderen. Door deel te nemen aan dit project is lokaal bestuur Nijlen daar dan helemaal klaar voor én is er een sterke link gelegd met de e-inclusie.
De gemeenteraad bekrachtigt de goedkeuring tot samenwerking die gegeven werd door het college.
Het project 'Gemeente zonder Gemeentehuis' kadert in het relanceplan Vlaamse Veerkracht; een ambitieus investeringsplan van de Vlaamse regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. Het relanceplan is onderverdeeld in 7 speerpunten, 35 clusters en 180 projecten. Digitale transformatie is één van de zeven prioriteiten in het Vlaamse relanceplan.
Om digitale transformatie bij lokale besturen te versnellen, richt de Vlaamse regering de subsidieoproepen ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’ in. Een projectsubsidie Gemeente zonder Gemeentehuis houdt in dat 80% van de totale kosten voor digitale transformatie gesubsidieerd wordt door Vlaamse relancemiddelen.
In het kader van Gemeente zonder Gemeentehuis projectoproep 6 – specifiek gericht op grootschalige transformaties – dient lokaal bestuur Aalter het projectvoorstel ‘Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger’ in.
De centrale doelstellingen van het project ‘Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger’ zijn:
De huidige raadpleegomgeving is een solide omgeving, maar berust op een goed geïnformeerde gebruiker die het jargon en reilen en zeilen van lokale besturen kent om zoekacties tot een goed einde te brengen. Het is geen omgeving waar een ‘doorsnee’ inwoner gemakkelijk inzicht krijgt in het werk van de lokale beleidsmakers.
Een toegankelijke en gebruiksvriendelijke raadpleegomgeving met lokale besluiten en reglementen vertrekt vanuit de noden van de inwoner. Voorbeelden van beleidsmatige informatienoden van de burger zijn:
Wanneer die vragen met een toegankelijke en gebruiksvriendelijke tool beantwoord kunnen worden, zal de burger dichter bij de lokale besluitvorming staan. Vanuit het lokaal bestuur wordt dan ook meerwaarde voor de burger gecreëerd wanneer de raadpleegomgeving de volgende functionaliteiten biedt:
Die functionaliteiten zullen van de raadpleegomgeving een slimme raadpleegomgeving maken. Ook in een hoedanigheid als ondernemer of vrijwilliger zijn die functionaliteiten bijzonder interessant voor de burger.
Deze functionaliteiten worden aangeboden in een uitbreiding op de bestaande web-gebaseerde raadpleegomgeving. De nieuwe functionaliteiten zullen hun volledige potentieel bereiken wanneer ze in een mobiele applicatie aangeboden kunnen worden aan de burger. Het is dan ook de bedoeling om een van de eerste add-ons te bouwen voor de lokale variant van de Mijn Burgerprofiel-app. Vlaanderen zal immers over geringe tijd een gemeente- of stadsapp aanbieden aan lokale besturen. Hiervoor kunnen dienstenleveranciers bijkomende app-modules ontwikkelen.
Opdat uiteindelijk de burger een overzicht van besluiten en reglementen op maat kan verkrijgen, is er een ontwikkelingstraject uitgetekend. Dat traject focust zich niet enkel op de frontend functionaliteiten voor de burger, maar voorziet ook de nodige ontwikkelingen achterliggend in de backend. Zo zal het notuleringspakket e-Notulen (Cipal Schaubroeck) of Notula (Green Valley) uitgebreid worden op vlak van annoteren en gelinkt notuleren. Ook de raadpleegomgeving van e-Notulen of Notula wordt uitgebreid met extra publicatie- en zoekfunctionaliteiten.
Dat gebeurt binnen een samenwerking met de teams LBLOD en OSLO van Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) om te verzekeren dat de ontwikkelingen gebeuren in overeenstemming met de visie van de Vlaamse overheid op gelinkt notuleren en open data. Het ontwikkelingstraject voorziet daarom ook de nodige ruimte voor lokale besturen, Vlaanderen en dienstenleveranciers om dit project te realiseren in overeenstemming met de ambities voor een open LBLOD-ecosysteem. Ter realisatie van het LBLOD-ecosysteem zal ten eerste onderzocht worden welke bijkomende datastandaardisatie dient te gebeuren in de vorm van applicatieprofielen. Ten tweede zal ontwikkelwerk gebeuren op de notuleringspakketten e-Notulen en Notula zodat de lokale besturen in de praktijk aan de slag kunnen met datastandaarden, annoteren en notuleren. Daarop aansluitend zullen ten derde de data van de notulen afgelegd worden naar een bestuursgecontroleerde databron van waaruit ze ook geconsumeerd en verrijkt kunnen worden door andere applicaties. Hierdoor zal het ten vierde mogelijk zijn om een rijke set aan data te oogsten in de slimme raadpleegomgeving zodat de burger daar een overzicht op maat kan verkrijgen. Agentschap Binnenlands Bestuur neemt hierin duidelijke rollen op met concrete deliverables voor de besturen en dienstenleveranciers.
Gemeente zonder Gemeentehuis biedt de opportuniteit om deze grootschalige transformatie op vlak van beleidsnabijheid voor de burger en gelinkt notuleren voor de lokale besturen te realiseren met een projectsubsidie van 80%. De lokale besturen die het projectvoorstel indienen, nemen een voortrekkersrol op en zetten de toon op vlak van gelinkt notuleren en open data voor de komende jaren.
Cipal Schaubroeck en Green Valley ondersteunen de lokale besturen bij de uitwerking van het projectvoorstel. Zij erkennen dat de lokale besturen conform de wet op de overheidsopdrachten zullen handelen in het aanduiden van een dienstenleverancier na de goedkeuring van het projectvoorstel door de projectjury en de Vlaamse regering.
De gemeenteraad bekrachtigt de goedkeuring tot samenwerking die gegeven werd door het college.
Vanuit onze fractie doen wij het voorstel om een zelfreinigend openbaar toilet te plaatsen op de plaats waar nu nog het huis met doorgang Kerkplein/ August Hermansplein zich bevindt.
Dat er nood is aan dergelijk openbaar toilet staat buiten kijf . Steeds meer zaken sluiten de deuren en het wordt met de dag moeilijker om ergens een toilet te vinden , zeker als men dan nog spreekt van mindervaliden . Daarom dit voorstel . Deze plaats die zoals hier eerder al vernoemd werd als mogelijke oase van rust lijkt ons dan ook een ideale plaats om dergelijke verplaatsbare unit te plaatsen. Ook dit is belangrijk want als men later een andere invulling wil geven aan deze ruimte kan het verplaatst worden zonder al te veel problemen. Als we kijken naar hoeveel gemeenten en steden al dergelijke toiletten geplaatst hebben lopen we wel wat achter. Ik heb de vrijheid genomen om enkele inlichtingen over dergelijke toestellen te bekomen , reinigen voor de hele unit zowel toilet als vloer 45sec , er wordt gebruik gemaakt van biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel en water wordt gerecupereerd , is volledig handenvrij en kan voorzien worden van camerabewaking.
Het plaatsen van een zelfreinigend openbaar toilet zou een meerwaarde zijn voor onze gemeente en ik vermoed dat zowel onze inwoners als bezoekere het ten zeerste zouden appreciëren . De aanschaf prijs ongeveer € 90 000,00, mag geen probleem zijn, er zijn hier al zottere dingen goedgekeurd .
Wij zouden hierover graag een stemming vragen
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
De doorgang Kerkplein/ August Hermansplein is niet de geschikte locatie om een openbaar toilet te plaatsen. Er zijn genoeg alternatieven in de buurt om een sanitaire stop te maken, bv. het gemeentehuis, sportcentrum, horeca,...Rond de periode van Allerheiligen zullen ook toiletwagens geplaatst worden op de kerkhoven gedurende een aantal weken.
Bovendien zal het voorstel van de seniorenraad 'plaspunten' opgestart worden. Handelszaken maken via een sticker kenbaar dat je er gratis en zonder aankoopverplichting naar het toilet mag gaan. In sommige gevallen geeft een logo op de sticker ook aan dat het toilet toegankelijk is voor mensen met een beperking.
Besluit
Het voorstel om een zelfreinigend openbaar toilet te plaatsen op de plaats waar nu nog het huis met doorgang Kerkplein/ August Hermansplein zich bevindt, wordt niet goedgekeurd.
Op zondag 14 augustus vond het kampioenschap wielrennen Groot-Nijlen plaats in Bevel. Hierdoor was er hinder en werden er verkeersmaatregelen getroffen voor de veiligheid. Het volledige parcours was verkeersvrij en er was een parkeerverbod van toepassing. Tijdens de jeugdreeksen, van 8:30 tot 16:00 uur, was het parcours volledig afgesloten en verkeersvrij. De straten die door het parcours omsloten waren konden niet bereikt worden gedurende deze jeugdreeksen. Inwoners van Bevel werden per brief op de hoogte gebracht van dit gebeuren. Het kaartje dat in deze brief was opgenomen is klein, onduidelijk en zeer moeilijk leesbaar. Dit werd als bijlage bij deze vraag toegevoegd.
Vragen:
1. Is dit de manier waarop de gemeente officiële communicatie naar haar burgers verspreidt?
2. Werden er klachten ingediend of meldingen gemaakt over de manier waarop de gemeente dit communiceerde?
3. Zal de gemeente in de toekomt op een duidelijkere manier communiceren?
Antwoord schepen Griet Van Olmen
1. Omwille van de verkeersimpact van het evenement heeft de gemeente de organisator opgelegd om een communicatie te voeren naar de inwoners. Om de organisatoren te ondersteunen heeft de gemeente de brief opgemaakt en deze werd dan verspreid door de organisator.
2. Over de brief en het plannetje op zich hebben we geen opmerkingen of klachten ontvangen. Er zijn wel twee mensen uit andere straten in Bevel (die niet langs het parcours van de koers wonen) die geen brief hadden ontvangen en die daarover een opmerking gemaakt hebben. Zij hebben het antwoord gekregen dat we hun opmerkingen hebben meegenomen in de evaluatie.
3. In principe bedeelt het lokaal bestuur nooit zelf een bewonersbrief bij niet-gemeentelijke evenementen. Er wordt steeds aan de organisatie gevraagd om de buurt op de hoogte te brengen. Evenementen worden wel gecommuniceerd op de gemeentelijke communicatiekanalen, zoals website, Facebook, Bekend,....In de toekomst gaan we de organisatoren wel meer ondersteunen, zodat de communicatie die zij zelf moeten voeren duidelijk is voor iedereen.
Na het succes van de projectgroep noodwoningen in 2020 en 2021 lanceerde Vlaams minister van wonen, Mathias Diependaele, opnieuw een projectgroep noodwoningen. Vlaanderen wil op deze manier lokale besturen aanmoedigen om – al dan niet verplaatsbare – noodwoningen te bouwen of te kopen, inclusief de inrichting en renovatie. Het Vlaams gewest neemt 50% van de kosten voor zijn rekening, met een maximum van 145.000 euro per gerealiseerde woning.
De aanvraagformulieren werden op 1 juli 2022 beschikbaar gesteld. De uiterlijke datum om het projectvoorstel aan de hand van het digitale aanvraagformulier te versturen was 30 september 2022.
Vragen
1. Heeft de gemeente ingetekend op het project noodwoningen 2022?
2. Is er vraag naar dergelijke woningen in onze gemeente? Wanneer werd er voor het laatst een aanvraag ingediend voor een noodwoning?
3. Zijn er reeds noodwoningen beschikbaar in Nijlen? Zo ja, waar bevinden deze woningen zich?
4. Wat zijn de voorwaarden om een noodwoning aan burgers ter beschikking te stellen?
5. Hoe lang kunnen burgers gebruik maken van een noodwoning in onze gemeente?
Antwoord schepen Lien Du Four
1. Nee, wij hebben dit project intern bekeken en beslist om niet in te tekenen.
In het kader van dit project kan de gemeente maximum € 145.000,00 bekomen voor de aankoop en renovatie per gerealiseerde noodwoning. Dit is in de huidige woonmarkt geen eenvoudige opdracht om een geschikte woning te vinden. De bijkomende middelen die nodig zijn om dit te realiseren zijn momenteel ook niet voorzien in de meerjarenplanning.
Daarnaast kost een woning zoeken, kopen, renoveren en conform maken volgens de normen van de woningkwaliteit, ook enorm veel tijd van de gemeentelijke en OCMW medewerkers, die momenteel al hun handen vol hebben met eerst de coronacrisis, de Oekraïnecrisis en nu ook de energiecrisis.
In ons huidige patrimonium zijn eveneens geen panden geschikt om te renoveren in dit kader. Dat hebben we in 2019 reeds bestudeerd toen één van de toenmalige crisiswoningen die we huurden verkocht werd. Bovendien moet de betrokken woning voor minstens 18 jaar worden ingezet als noodwoning, waardoor we ze ook niet flexibel kunnen gebruiken en ze dus bv. niet tijdelijk mag gebruikt worden voor opvang van vluchtelingen of dergelijke noden die zich op een later moment zouden aandienen.
In het kader van de vorming van de nieuwe woonmaatschappij werd reeds beslist om ook onze eigen OCMW-woningen over te dragen naar de nieuwe woonmaatschappij. Op die manier kunnen we beroep doen op hun jarenlange expertise, verlopen de toewijzingen gecentraliseerd en komt er daardoor heel wat tijd vrij binnen het personeel van team Hulpverlening. We zijn dus van mening dat we geen extra woningen gaan bijkopen, omdat we net de omgekeerde beweging aan het doen zijn.
2. In bepaalde situaties is er inderdaad vraag naar een noodwoning en worden de 3 bestaande noodwoningen ook ingeschakeld, maar er is momenteel geen vraag naar bijkomende woningen.
3. Ja, er zijn 2 noodwoningen beschikbaar in Bevel met 1 slaapkamer en 1 in Kessel met 2 slaapkamers.
4. Er bestaan er geen standaardvoorwaarden om in aanmerking te komen voor een noodwoning. Elke vraag wordt individueel bekeken, afhankelijk van de specifieke situatie.
5. Dit wordt op voorhand besproken met de burgers en afhankelijk van hun situatie wordt een termijn bepaald van bv. 1 week tot 6 maanden. De vooropgestelde termijn kan ook verlengd worden indien nodig.
Hoe staat het met de verkoop van het perceel grond Nonnenstraat / Katerstraat ter hoogte van de firma Horta / Hens? Gaat de verkoop nog door of is deze geannuleerd? Indien de verkoop niet meer doorgaat zouden wij willen voorstellen om dit perceel te gebruiken als parkeerplaats voor vrachtwagens zoals ook door andere fractie al gevraagd werd om meer parkeergelegenheid te zoeken voor deze chauffeurs. Dit omdat er nood is aan dergelijke parking en omdat deze qua ligging redelijk goed is. Indien nodig beveiligd en betalend.
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck en schepen Victor De Groof
Volgens het RUP Kern Nijlen is dit terrein bestemd voor kerkhof. Het is dus momenteel niet mogelijk om er een parking voor vrachtwagens te maken. Vanuit het mobiliteitsbeleid bekijken we verschillende opties, ook gemeente overschrijdend, om het probleem van vrachtwagenparkeren een antwoord te bieden.
De begrafenisonderneming is ondertussen overgegeven aan een andere eigenaar. De gemeente heeft de nieuwe eigenaar uitgenodigd om rond de tafel te zitten om te kijken wat de plannen zijn met het bedoelde perceel.
Wat is er aan de hand met het plafond van de bib, daar waar de mensen zitplaatsen hebben als ze wachten aan het loket? Op zeker 3 plaatsen is er waterschade te bespeuren. Is er al actie ondernomen om dit probleem op te speuren laat staan op te lossen? Ter zijde is het gemeentehuis al opgeleverd? Kan de aannemer hier nog voor verantwoordelijk gesteld worden?
Antwoord schepen Paul Laurijssen
De bouwwerken aan het gemeentehuis en bib werden recent definitief opgeleverd. De waterdichtheid van het dak valt steeds onder de 10-jarige aansprakelijkheid van de aannemer, en dit vanaf de voorlopige oplevering. Als voorwaarde om tot de definitieve oplevering te komen heeft de aannemer bovendien een verlengde waarborg van 10 jaar dienen te geven, vanaf de definitieve oplevering. De waterdichtheid valt dus nog tot 2032 onder de aansprakelijkheid van de aannemer. De lek in de bib werd vastgesteld en schriftelijk gemeld aan de aannemer en deze zal de nodige herstellingen uitvoeren.
Krijgen alle inwoners van onze gemeente een brief om het gras op de openbare weg te onderhouden, zoals recent in de Nieuwstraat? Dit zou in het GAS-reglement staan. Waarom nu een brief, terwijl het GAS-reglement al bestaat van 2017 én staat het wel effectief in het GAS-reglement, want in de Nieuwstraat gaat het over plantvakken?
Antwoord schepen Paul Laurijssen
De groenploeg maaide in een aantal straten het gras tussen de rijbaan en het voetpad. In de praktijk was dit zo historisch gegroeid. Volgens het GAS-reglement is het echter de taak van de aangelanden. Vandaar dat het college heeft beslist om via een brief en sociale media te communiceren naar eigenaars/bewoners dat het GAS-reglement wordt toegepast vanaf 2022 en dat het gras niet meer wordt afgereden door team facility. Het is immers niet meer dan correct dat al onze burgers op dezelfde manier worden behandeld.
De raadsleden kunnen mondelinge vragen stellen.
Artikel 4 ยง4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.
De gemeenteraad behandelt volgende mondelinge vragen van raadslid Inge Schoovaerts:
- Kunnen bepaalde plaatsen van het nieuwe fietspad langsheen de Broechemsesteenweg duidelijker gesignaleerd worden via een bijkomende verlichtingspaal, of paaltjes met reflectoren, ...?
- Kan de openbare verlichting langs de Bevelsesteenweg, ter hoogte van Carolusberg, hersteld worden?
- Kunnen de gemeentediensten, de straten waar bomen staan op het gemeentedomein even passeren met onze veegmachine en de gevaarlijke plaatsen (vallende bladeren, kastanjes,...) proper maken?
De gemeenteraad behandelt volgende mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken:
- Komende vanuit de Zwanenstraat op de Broechemsesteenweg is een gevaarlijke situatie voor de fietsers. Kan dit aangepakt worden?