We ontvingen een mail van een inwoner die in het verleden een abonnement had genomen voor het zwembad. De schrijver van de mail verklaarde het volgende :
Voor de coronaperiode kocht ik voor mijn dochter en mezelf een 10 beurtenkaart voor het zwembad in Nijlen. Enkele weken geleden ging ik voor het eerst terug zwemmen en werd me verteld dat er momenteel een overgangsfase geldt voor de betaling.
De oude kaart mocht ik gewoon inleveren, deze is immers niet meer geldig en kan ook niet meer gelezen worden. Dat betekent dus dat ik de beurten die erop stonden kwijt ben, ook deze van mijn dochter. Ik kocht daarom een nieuwe 10 beurtenkaart aan.
Indien de kaart niet meer te lezen is en het tegoed dus niet meer kan worden opgenomen, zou het logischer zijn mocht men een vast aantal tegoed zwembeurten toekennen aan zwemmers. Mensen hebben immers niet gekozen voor deze wijziging, wel de gemeente. Volgens de loketbediende komen hierover veel klachten van gebruikers, terecht. Mensen met nog een klein of groot aantal resterende zwembeurten op hun kaart, worden ongewild extra kosten opgelegd. Niet echt vriendelijk van Nijlen…
Wij vernamen graag de versie van het bestuur over deze feiten. Klopt het dat er een nieuw of overgangssysteem is, waardoor de oude kaarten niet meer kunnen worden gecontroleerd ? Klopt het dat onze inwoners die nog een oude kaart hebben, niet worden gecompenseerd voor de wel degelijk geldige, maar onbruikbare kaarten ?
Indien dit inderdaad klopt, stellen we voor dat alle mensen die in deze situatie verkeren billijk worden gecompenseerd door hen een nieuw gratis abonnement te geven dat minstens overeenkomt met het aantal beurten dat nog op hun oude kaart beschikbaar was.
Antwoord schepen Luc Luyten
De “oude kaarten” waarvan sprake zijn de kaarten/abonnementen die verkocht zijn vóór de sluiting van 15 augustus 2019.
Wij hebben de beurten die nog op deze kaarten stonden + de waarborg voor deze kaarten, terugbetaald tot 18 augustus 2020.
Hierover zijn verschillende oproepen gedaan via de gebruikelijke kanalen (website, facebook, krantjes,..).
Er werd een formulier op de website van Nijlen geplaatst waar mensen de terugbetaling van hun kaarten konden aanvragen. Na het invullen van de nodige gegevens werd door ons in het systeem het nog resterende saldo + de waarborg die werd betaald voor de kaart, opgezocht en terugbetaald. Dit verliep allemaal uiterst vlot.
De terugbetaling is gestopt op 18 augustus 2020 omdat wij vanaf dan geen toegang meer hadden tot de gegevens van de abonnementen, dewelke op de server van de leverancier van het kassa systeem stonden. Het contract met deze leverancier werd na de sluiting van het zwembad uiteraard stopgezet, en als geste hebben wij nog een jaar toegang gekregen tot de gegevens om de terugbetalingen te kunnen uitvoeren.
We hebben in totaal voor meer dan € 32 000,00 aan zwembeurten terugbetaald op dat jaar, dus heel veel mensen hebben de weg naar het terugbetalingssysteem wel gevonden.
Momenteel zitten wij sinds de heropening inderdaad in een overgangsfase waarin wij aan het wachten zijn op het nieuwe kassasysteem. Hier wordt momenteel de laatste hand aan gelegd en wij hopen dit zo snel mogelijk in gebruik te kunnen nemen.
Ondertussen kunnen alle beschikbare zwembeurten en abonnementen wel gewoon aan het onthaal van het zwembad gekocht worden. De abonnementen die nu gekocht worden blijven uiteraard ook nog geldig wanneer het nieuwe kassasysteem definitief in gebruik zal worden genomen.
Besluit
Raadsleden Leo Verelst en Inge Schoovaerts vragen om te bekijken om deze mensen alsnog terug te betalen, waarna de burgemeester antwoordt dat dit in het directiecomité AGB zal besproken worden.
Voor raadslid Leo Verelst hoeft er niet gestemd te worden over dit punt.