Fluvius heeft in haar rol als sociale leverancier de opdracht om voor haar klanten met een budgetmeter of digitale meter met voorafbetaling, te voorzien in een netwerk van oplaad- of betaalpunten. Fluvius koos ervoor om dit netwerk te realiseren in een samenwerking met de lokale besturen en betaalt hiervoor een vergoeding. Deze vergoeding voor oplaadpunten is historisch ontstaan bij de start van de werking met budgetmeters.
De komst van de digitale meter met de mogelijkheid om van thuis uit online betalingen te doen, heeft het betalingslandschap voor prepaid digitale meters grondig hertekend. Heden gebeuren circa 85% van de betalingen online.
Sinds februari 2021 kunnen klanten ook op vrijwillige basis kiezen voor prepayment.
Gelet op bovenstaande was er de noodzaak om een andere invulling te bepalen voor de toekenning van een vergoeding.
In samenspraak met VVSG werd een nieuwe overeenkomst opgesteld waarbij nieuwe verdelings- en/ of toekenningscriteria werden uitgewerkt (zie bijlage).
Deze nieuwe overeenkomst zal ingaan op 1 januari 2023.
Procedure:
De komst van de digitale meter met de mogelijkheid om van thuis uit online betalingen te doen, heeft het betalingslandschap voor prepaid digitale meters grondig hertekend. Heden gebeuren circa 85% van de betalingen online.
Sinds februari 2021 kunnen klanten ook op vrijwillige basis kiezen voor prepayment.
Gelet op bovenstaande is er noodzaak om een andere invulling te bepalen voor de toekenning van een vergoeding.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de nieuwe overeenkomst betreffende de vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW's met ingang van 1 januari 2023.