In het najaar van 2013 keurde de Vlaamse Regering de oprichting van het agentschap Toegankelijk Vlaanderen goed. Ato vzw, Enter vzw, Intro vzw, Toegankelijkheidsbureau vzw en Westkans vzw gingen op 1 mei 2015 samen verder onder de werknaam Inter. Samen verbeteren ze de interactie tussen mens en omgeving. Wat ze voordien als aparte organisaties deden, doen ze sinds 2015 nog beter samen. Zie ook https://www.inter.vlaanderen/geschiedenis voor meer informatie hierover.
Inter bouwt aan een inclusieve samenleving waar iedereen volwaardig en zelfstandig kan meedoen: jong, oud, met of zonder beperking en onder alle omstandigheden. Mensen voelen zich beperkt als de omgeving niet is aangepast aan hun mogelijkheden. Inter biedt daarom ondersteuning om de omgeving betreedbaar, bruikbaar, begrijpbaar en dus comfortabel te maken voor iedereen.
Ook in onze organisatie streeft het lokaal bestuur naar toegankelijkheid voor iedereen. Zo staan er in de huidige meerjarenplanning acties die hier toe moeten bijdragen (zie ook argumentatie). Lokaal bestuur Nijlen hecht belang aan deze acties, maar nog meer dat ze ook kwaliteitsvol uitgewerkt worden. Een convenant met Inter kan hiertoe bijdragen.
Overeenkomst convenant (zie bijlage).
De overeenkomst vermeldt tevens:
'Opdrachten die kaderen binnen dit Convenant zullen door de Opdrachtgever, vertegenwoordigd hetzij door het college van de burgemeester en schepenen, hetzij door een hiervoor gemandateerd ambtenaar, schriftelijk of per e-mail worden overgemaakt aan de door Inter aangestelde contactpersoon.'
De raad van maatschappelijk welzijn geeft mandaat aan de klantenadviseur doelgroepen om opdrachten voor Inter, die kaderen binnen het convenant, schriftelijk over te maken aan de door Inter aangestelde contactpersoon. Uiteraard zullen opdrachten door de klantenadviseur nooit op eigen initiatief gegeven worden, maar worden deze steeds besproken met een bevoegd lid van het vast bureau en/of de bevoegde schepen en het afdelingshoofd.
Het lokaal bestuur engageert zich in de beleidsperiode 2020-2025 om een geïntegreerd en toegankelijk aanbod (en dienstverlening) te realiseren voor specifieke doelgroepen, afgestemd op de lokale noden en context. --> AC000054 in de meerjarenplanning
Concrete acties waarbij we deskundig advies kunnen gebruiken de komende periode kunnen zijn:
-screening van communicatie: Bij team hulpverlening willen ze al langer hun briefwisseling onder de loep nemen om te bekijken of alles wel duidelijk begrijpbaar is voor de doelgroep en waar bijgestuurd kan worden. Ook bij het lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie voor personen in armoede is er een actie die hetzelfde inhoudt voor onze vrijetijdscommunicatie. MJP000674 en afsprakennota lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie voor mensen in armoede;
- EDC: in de meerjarenplanning staat de uitwerking van de EDC-kaart als actie opgenomen. Inter kan adviseren op welke manier wij als lokaal bestuur hiermee aan de slag kunnen en waarmee we rekening dienen te houden. MJP001252;
- Uitleendienst: In de meerjarenplanning is er ook budget voorzien voor de aankoop van materialen die geïntegreerd kunnen worden in de uitleendienst in functie van de toegankelijkheid van evenementen en activiteiten georganiseerd door verenigingen. Inter heeft een duidelijk beeld van wat er op de markt is en wat er nuttig en minder nuttig is. Gezien dit toch gaat om een investering, is het zeker aangewezen hier deskundig advies over in te winnen. Naast de deskundigheid, levert dit ook tijdswinst op omdat het minder opzoekwerk vraagt van een interne medewerker. MJP001252 (zit mee vervat in de actie rond de uitwerking van de EDC-kaart);
Daarbij kan het ook interessant zijn om Inter te betrekken bij de uitwerking van de vernieuwing van onze dienstverlening in de toekomst.
Gezien er voor de bovenstaande acties binnen het convenant zeker gebruik gemaakt kan worden van de diensten van Inter en gezien er ook voldoende budget voorzien is tot en met 2020 -2025 kan een convenant met Inter goedgekeurd worden. Bovendien zorgt het convenant er ook voor dat ook het tarief voor advies bij aanvragen voor stedenbouwkundige vergunningen van publieke ruimten, ingewonnen bij Inter, lager zal zijn.
Het convenant kan aangegaan worden met Inter gezien zij uniek zijn in wat zij doen. Bovendien zijn zij erkend door Vlaanderen. Inter is een samensmelting van allerlei organisaties die reeds geruime tijd met toegankelijkheid bezig zijn, elk met een eigen expertise (vb. kenniscentrum, advies bij bouwaanvragen,...). In het najaar van 2013 keurde de Vlaamse Regering de oprichting van het agentschap Toegankelijk Vlaanderen (Inter) goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat er een convenant wordt aangegaan met Inter (onbeperkt in tijd, maar wel opzegbaar met een opzegtermijn van 3 maanden).
De klantenadviseur doelgroepen krijgt het mandaat om opdrachten schriftelijk over te maken aan de door Inter aangestelde contactpersoon. Dit nadat deze steeds besproken werden met een bevoegd lid van het vast bureau en/of de bevoegde schepen en het afdelingshoofd.