De gemeente wenst de woningkwaliteit van de huurwoningen op haar grondgebied te verbeteren door het invoeren van een verplicht conformiteitsattest bij woningen die ter beschikking worden gesteld. Hiertoe nam het college van burgemeester en schepenen d.d. 26 april 2022 reeds een principiële beslissing.
De burgemeester kan een conformiteitsattest afleveren indien een woning die te huur of ter beschikking gesteld wordt als hoofdverblijfplaats of voor de huisvesting van een of meer studenten, conform blijkt te zijn. Hiertoe zal tijdens een conformiteitsonderzoek vastgesteld worden of de woning voldoet aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, zoals vermeld in art. 3.1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Art. 3.2 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 bepaalt met name dat de gemeenteraad bij verordening het conformiteitsattest verplicht kan stellen. Binnen de drie maanden na de voorlegging van de gemeentelijke verordening beslist de minister over de goedkeuring ervan.
Bij de opstart van de huidige intergemeentelijke dienstverlening conformiteitsonderzoeken van IOK werd gesteld dat binnen deze dienstverlening woningonderzoeken kunnen uitgevoerd worden in het kader van het conformiteitsattest maar zonder dit instrument actief te promoten.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd, in het bijzonder art. 3.2, 1ste lid dat stelt dat de gemeenteraad bij verordening het conformiteitsattest verplicht kan stellen.
Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd, in het bijzonder art. 2.15, 2de lid, 2° dat stelt dat het vaststellen van een verordening waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties een aanvullende activiteit kan vormen binnen het intergemeentelijk project ter ondersteuning van het lokaal beleid, zoals Kempens Woonplatform en art. 2.30 dat stelt dat de initiatiefnemer van een dergelijk project voor de periode 2023-2025 een herziening kan vragen voor de aanvullende activiteiten in zijn activiteitenpakket.
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 3 september 2019 om toe te treden tot de intergemeentelijke dienstverlening conformiteitsonderzoeken.
De gemeentelijke verordening betreffende de beperkte geldigheidsduur van een conformiteitsattest d.d. 15 december 2020.
Het retributiereglement betreffende de behandeling van een aanvraag tot afgifte van conformiteitsattesten voor zelfstandige woningen en kamerwoningen d.d. 15 december 2020.
De collegebeslissing d.d. 26 april 2022 inzake de principiële beslissing om te participeren aan de bijkomende intergemeentelijke dienstverlening conformiteitsonderzoeken in het kader van het verplicht conformiteitsattest.
Met het gefaseerd invoeren van het verplicht conformiteitsattest zal het aantal uit te voeren woningonderzoeken in de betrokken gemeenten gaan toenemen. Deze toename zal zich uiteraard niet in die mate voordoen in gemeenten waar het conformiteitsattest niet verplicht wordt. De woningonderzoeken in het kader van het verplicht conformiteitsattest kunnen bijgevolg niet worden opgenomen binnen de bestaande intergemeentelijke dienstverlening conformiteitsonderzoeken.
Voor de bijkomende woningonderzoeken in dit kader zal dan ook een afzonderlijke kostendelende dienstverlening opgestart worden. Aanvankelijk zal hiertoe 1 vte voor ingezet worden op jaarbasis (450-tal woningonderzoeken). Het aantal aanvragen voor het afleveren van een conformiteitsattest zal strikt worden opgevolgd. Indien het noodzakelijk blijkt en beleidsmatig gewenst is, kan de capaciteit van de woningonderzoekers de volgende jaren worden bijgesteld.
De gemeenteraad beslist om vanaf 1 januari 2023 te participeren aan de intergemeentelijke dienstverlening conformiteitsonderzoeken van IOK in het kader van het verplicht conformiteitsonderzoek. De burgemeester zal de nieuw aan te werven woningonderzoeker van IOK bijkomend aanwijzen om de conformiteitsonderzoeken te kunnen uitvoeren.