Terug
Gepubliceerd op 09/03/2022

2022_VVB_00007 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Manuela Verbist: Signalisatie aan onze overwegen

Gemeenteraad
di 08/03/2022 - 20:00 refter githo nijlen - hybride
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Bert Celis, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Joris De Bondt, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Karine Leysen, algemeen directeur wnd.

Secretaris

Karine Leysen, algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter
2022_VVB_00007 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Manuela Verbist: Signalisatie aan onze overwegen 2022_VVB_00007 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Manuela Verbist: Signalisatie aan onze overwegen

Motivering

Indiener(s)

Manuela Verbist

Tijdstip van indienen

do 03/03/2022 - 21:40

Toelichting

Sommige spooroverwegen zijn gevaarlijk.  We geven hier graag 2 concrete voorbeelden.

De signalisatie aan de Spoorweglei - JE Claeslaan is onvoldoende zichtbaar en hoorbaar voor voertuigen die vanuit de Spoorweglei naar het centrum draaien.

De lichten staan gericht naar de JE Claeslaan en zijn vanuit de Spoorweglei niet zichtbaar.  Ook de geluidboxen van de overwegbel staan weg van de Spoorweglei gericht waardoor ze niet hoorbaar zijn in de auto zelfs al staat de radio uit.  

Nietsvermoedend rijden de auto’s de spoorweg op en merken te laat als ze zich al op het spoor bevinden dat de signalisatie aanstaat en dat de slagbomen beginnen te zakken.  Dit is ronduit gevaarlijk.  Bovendien vernemen we van inwoners dat automobilisten hier regelmatig worden geverbaliseerd omdat zij zogezegd een rood licht negeren krijgen een zware overtreding aan hun broek.  De politie blijkt te bevestigen dat dit een frequent uitgedeelde boete is, dat dit een gekend probleem bij de gemeente is en dat de NMBS/Infrabel van de slechte signalisatie reeds op de hoogte werd gebracht.

Aangezien deze overtreding als zeer zwaar wordt beschouwd, wordt de dader doorverwezen naar de rechtbank en op basis van bewijsstukken van slechte signalisatie worden de boetes steeds geseponeerd.  Heel veel gedoe dat kan vermeden worden door het plaatsen van 1 extra licht en geluid. 

Daarom voor dit concreet geval enkele vragen:

  • Klopt het dat de NMBS/Infrabel op de hoogte werd gebracht van de gebrekkige signalisatie?  
  • Waarom is het probleem nog niet aangepakt?  
  • Is het niet te gek dat onze politie hier vele boetes voor uitschrijft die ongeldig zijn?

Ook aan de overweg aan de Molenstraat is het bang afwachten tot een ongeluk.  Komende van de parking en je draait links ontbreekt een slagboom.  Kinderen die bijvoorbeeld van de voetbal komen en onbezonnen naar links de spoorweg op draaien kunnen zo gemakkelijk onder een trein belanden.   Met het dodelijk ongeval aan de Boshoek in ons aller geheugen gegrift willen we toch niet wachten tot dit gebeurt? 

Daarom ons voorstel om spoedig in een Raadscommissie Mobiliteit al onze overwegen te analyseren, alle gevaarlijke punten in kaart te brengen en aan te pakken.

Antwoord schepen Victor De Groof

Deze vragen zijn pertinent: spooroverwegen verdienen op het gebied van verkeersveiligheid immers een bijzondere focus. Dat is niet enkel zo in Nijlen, maar is het geval in elke gemeente die actief gebruikte spoorinfrastructuur met overwegen op zijn grondgebied heeft.

Hierna een antwoord op de aannames en vragen die werden neergelegd.

Spoorweglei - J.E. Claeslaan

Wat betreft de eerste stelling dat de zichtbaarheid en hoorbaarheid aan de overweg er onvoldoende is, stelt de politie dat de signalisatie voldoende zichtbaar is langs de rechterkant voor wie stilstaat aan het zebrapad. Een extra signalisatie zou dit uiteraard nog beter en veiliger maken.

Wat betreft de tweede stelling dat hier regelmatig geverbaliseerd wordt en dat de politie blijkt te bevestigen dat dit een frequent uitgedeelde boete is, heb ik de cijfers van de laatste 5 jaar opgevraagd bij de politie. De politie bevestigt dat de laatste 5 jaar 200 PV’s werden opgesteld aan de verschillende overwegen in Nijlen voor het negeren van het rood licht en geluidssignaal. De meeste PV’s werden wel opgemaakt voor voetgangers. Van alle PV's die de laatste 5 jaar werden opgemaakt zijn er 7 voor mensen die opdraaiden vanuit de Spoorweglei. Dit betekent 1,4 PV per jaar. 

We moeten eigenlijk streven naar ‘0’ PV’s, maar deze cijfers wijzen toch uit dat alvast wat betreft de Spoorweglei dit een beperkt fenomeen is. Wat uiteraard niet wil zeggen dat we ook hier niet moeten streven naar een zo veilig mogelijke situatie.

De politie benadrukte expliciet dat enkel bij het flagrant negeren van het rode licht een PV wordt opgesteld en deze boetes niet ongeldig zijn, want anders zouden ze ze niet uitschrijven.

Infrabel op de hoogte? 

Infrabel werd absoluut al op de hoogte gebracht van de situatie ter plaatse. 

Raadslid  Bert Celis, voormalig schepen van mobiliteit, heeft in 2021 de mensen van Infrabel, NMBS en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken Vlaanderen uitgenodigd en een rondgang gedaan langs alle spoorwegen in het centrum, nl. Molenstraat, J.E. Claeslaan, Kerkstraat en Woeringenstraat. Hierbij werden de verbeterpunten geïnventariseerd en werd er door infrabel een extra sein beloofd aan de J.E. Claeslaan.

Molenstraat

De situatie aan deze overweg hebben wij ook geconstateerd en werd bijgevolg ook doorgegeven bij de rondgang in 2021. Ook hier heeft infrabel geluisterd naar onze input en aangegeven dat ze hier een extra slagboom en sein zullen plaatsen.

Het is wel jammer dat het zeer spijtige ongeval aan de Boshoek wordt geïnstrumentaliseerd aangezien het hier toch een andere situatie betrof, maar het lijkt niet gepast om hier verder op in te gaan.

Conclusie 

Het is dus niet dat we dit probleem niet aanpakken, wel integendeel. Wij zijn absoluut aan de slag gegaan met dit dossier. We dragen verkeersveiligheid namelijk zeer hoog in het vaandel.

Maar we zijn hier duidelijk afhankelijk van externe partners en op hun bedrijfsvoering hebben we natuurlijk minder vat. Wij hebben hen om een duidelijke timing gevraagd, maar die kunnen ze naar eigen zeggen niet geven. Dat wil uiteraard niet zeggen dat we niet achter hun veren zullen blijven zitten. We zullen er alles om de gemaakte afspraak te laten honoreren. 

Besluit 

Voor raadslid Manuela Verbist moet er niet gestemd worden over dit punt.