De gemeenteraad neemt kennis van de leerlingenaantallen in de Nijlense scholen per 1 februari 2022 (de verificatie van de leerlingen in het deeltijds kunstonderwijs gebeurt later, normaal begin mei).
De burgemeester geeft een stand van zaken over de situatie in onze gemeente met betrekking tot de Oekraïense vluchtelingen.
De gemeenteraadsleden worden uitgenodigd bij de ontvangst van de nieuwe inwoners.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 8 februari 2022 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 24 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 12 maart 2019.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 8 februari 2022 zijn opgemaakt en kunnen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 8 februari 2022 worden goedgekeurd.
Het gemeenteraadsbesluit van 11 juni 2019 waarin de bevoegdheid voor het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel gedelegeerd werd aan het college van burgemeester en schepenen met onmiddellijke ingang.
Het college van burgemeester en schepenen rapporteert hierover jaarlijks aan de gemeenteraad en kan deze bevoegdheid niet verder delegeren.
Het collegebesluit van 30 november 2020 waarin het college van burgemeester en schepenen akkoord gaat met volgende aanpassingen aan het arbeidsreglement:
- De bijkomende feestdag 15 november wordt verplaatst naar 2 januari.
- De modaliteiten betreffende de vakantiedagen waarbij de afrondingsregels worden aangepast en de bijkomende dagen voor de contractuele en op proef benoemde personeelsleden zullen worden berekend volgens vakantiestelsel publiek. De ontwerpteksten betreffende de jaarlijkse vakantiedagen worden goedgekeurd.
- Arbeidsgeneesheer wordt gewijzigd in arbeidsarts.
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 januari 2021.
Het collegebesluit van 15 maart 2021 waarin het college van burgemeester en schepenen akkoord gaat met volgende aanpassingen aan het arbeidsreglement:
- Aanpassingen aan de uurroosters van de buitenschoolse kinderopvang.
- De middagpauze van de assistent buschauffeur Goezo! Kerkeblokken op woensdagmiddag wordt gewijzigd van 12u - 12u30 naar 13u - 13u30.
- De bijlagetekst betreffende de permanentie.
- Aanpassing van het uurrooster voor een assistent poets met tewerkstellingsbreuk 23,5/37,5.
Deze wijzigingen aan het arbeidsreglement gaan in vanaf 1 april 2021.
Het collegebesluit van 27 september 2021 waarin het college van burgemeester en schepenen akkoord gaat met volgende aanpassingen aan het arbeidsreglement:
- Bijlage e-policy
- Bijlage koude- en hitteplan
- Aanpassingen uurroosters assistenten poets
- Reglement fietsvergoeding
- Tekst dienstvoertuigen
- Actualiseren gegevens
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 oktober 2021.
Het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 mei 2018, zoals laatst gewijzigd in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 27 september 2021.
De verschillende wijzigingen aan het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel in de periode van 1 juni 2020 tot en met 31 december 2021 worden gerapporteerd aan de raad.
Omwille van de delegatie aan het college van burgemeester en schepenen wordt er in rapportering aan de raad voorzien zodat raadsleden hun controlerecht kunnen uitoefenen.
Volgende wijzigingen werden goedgekeurd:
- De bijkomende feestdag 15 november wordt verplaatst naar 2 januari.
- De modaliteiten betreffende de vakantiedagen waarbij de afrondingsregels worden aangepast en de bijkomende dagen voor de contractuele en op proef benoemde personeelsleden zullen worden berekend volgens vakantiestelsel publiek. De ontwerpteksten betreffende de jaarlijkse vakantiedagen worden goedgekeurd.
- Arbeidsgeneesheer wordt gewijzigd in arbeidsarts.
- Aanpassingen aan de uurroosters van de buitenschoolse kinderopvang.
- De middagpauze van de assistent buschauffeur Goezo! Kerkeblokken op woensdagmiddag wordt gewijzigd van 12u - 12u30 naar 13u - 13u30.
- De bijlagetekst betreffende de permanentie.
- Aanpassing van het uurrooster voor een assistent poets met tewerkstellingsbreuk 23,5/37,5.
- Bijlage e-policy
- Bijlage koude- en hitteplan
- Aanpassingen aan de uurroosters van de assistenten poets
- Reglement fietsvergoeding
- Tekst dienstvoertuigen
- Actualiseren gegevens
De gemeenteraad neemt kennis van de verschillende wijzigingen aan het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel in de periode van 1 juni 2020 tot en met 31 december 2021.
Het gemeenteraadsbesluit van 11 juni 2019 waarin de bevoegdheid voor het arbeidsreglement voor personeel van de gemeentelijke scholen gedelegeerd werd aan het college van burgemeester en schepenen met onmiddellijke ingang.
Het college van burgemeester en schepenen rapporteert hierover jaarlijks aan de gemeenteraad en kan deze bevoegdheid niet verder delegeren.
De verschillende wijzigingen aan de arbeidsreglementen van de gemeentelijke scholen in de periode van 1 juni 2020 tot en met 31 januari 2022 worden gerapporteerd aan de raad.
Omwille van de delegatie aan het college van burgemeester en schepenen wordt er in rapportering aan de raad voorzien zodat raadsleden hun controlerecht kunnen uitoefenen.
Volgende wijzigingen werden door het college goedgekeurd:
1.Het collegebesluit van 10 januari 2022 waarin volgende wijziging aan het arbeidsreglement van githo nijlen werd goedgekeurd:
Inhoudelijk wijzigen de algemene modellen van functiebeschrijvingen als volgt:2.Het collegebesluit van 10 januari 2022 waarin volgende wijziging aan het arbeidsreglement van de Goezo! basisscholen werd goedgekeurd:
Om opvolging van aanpassingen naar aanleiding van wijzigingen in de wetgeving vlot en correct te laten verlopen is er gekozen om het bestaande arbeidsreglement terug af te stemmen op het model van OVSG. Lokale afspraken die na onderhandeling in het arbeidsreglement werden opgenomen zijn overgenomen in deze gecoördineerde versie.
Daarnaast worden de instellingsgebonden opdrachten opgenomen in het arbeidsreglement naar aanleiding van de nieuwe functionerings- en evaluatiecyclus, waarbij deze taken niet langer vervat zitten in de functiebeschrijving.
3. Het collegebesluit van 4 oktober 2021 waarin een nieuw arbeidsreglement voor Academie Nijlen wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van de verschillende wijzigingen aan de arbeidsreglementen van de Goezo! basisscholen, githo nijlen en de academie voor beeldende kunsten in de periode van 1 juni 2020 tot en met 31 januari 2022.
De principiële goedkeuring van de wijzigingen aan het meerjarenpersoneelsplan 2020 - 2025 in het college van burgemeester en schepenen van 20 december 2021.
Het gunstig advies van de vakorganisaties rond de aanpassingen aan het meerjarenpersoneelsplan 2020 - 2025 op het hoog overlegcomité van 12 januari 2022.
De goedkeuring van de aanpassingen aan het organogram op het managementteam van 25 januari 2022.
De principiële goedkeuring van de aanpassingen aan het organogram op het college van burgemeester en schepenen van 31 januari 2022.
Het bijzonder onderhandelingscomité van 11 februari 2022 waarbij een protocol van akkoord werd getekend met de vakorganisaties rond de aanpassingen van het organogram.
Het besluit van de gemeenteraad van 2 mei 2017 houdende de goedkeuring van het organogram en de personeelsformatie.
Decreet over het lokaal bestuur, in werking sedert 1 januari 2019.
De aanpassingen aan het meerjarenpersoneelsplan zorgen voor wijzigingen aan het organogram. Naar aanleiding van deze verschuivingen werd er op het college van burgemeester en schepenen van 31 januari 2022 principieel goedgekeurd om de functie van afdelingshoofd toe te voegen aan de afdeling onderwijs.
Het bijzonder onderhandelingscomité van 11 februari 2022 waarbij na onderhandeling met de vakorganisaties een protocol van akkoord werd getekend rond de wijzigingen aan het organogram.
De gemeenteraad keurt volgende aanpassing goed aan het bestaande organogram :
- toevoeging afdelingshoofd bij de afdeling onderwijs.
Tijdens de vorige gemeenteraad stelden we enkele vragen over de herbebossing van onze gemeente. Ik vroeg daarop ook om een overzicht te mogen ontvangen van de percelen die het bestuur al in kaart heeft gebracht en die mogelijks in aanmerking kunnen komen voor herbebossing.
Ik ontving deze week het resultaat van deze inventarisering en dat was in mijn ogen toch bijzonder karig. Een overzicht met 4 gronden en bovendien zonder aanduiding van de juiste ligging van deze gronden.
Dit overzicht verbaasde me natuurlijk om twee redenen. Eerst en vooral omdat deze lijst zo kort is. Als er inderdaad al ernstig is nagedacht over een bos- en bomenbeleidsplan zou deze lijst toch wel heel wat langer moeten zijn. Verder ook omdat deze lijst in de verste verte zelfs niet de info bevat die de schepen tijdens vorige gemeenteraad al mondeling heeft gegeven. Toen sprak hij van 5 percelen voor 2,8 hectare en 8 percelen voor 7,4 hectare. Verder ook van een begin van inventarisatie die gemaakt was samen met de bosgroep. En tenslotte wordt er ook nergens melding gemaakt van de percelen die aangebracht werden door de fracties in de commissie Milieu van september 2021. Welke percelen hier juist werden aangebracht weet ik helaas niet aangezien we, behoudens vergissing van mezelf, nog geen ontwerpverslag hebben mogen ontvangen van deze commissie.
Mijn vragen zijn dan ook de volgende :
We stellen bovendien graag twee zaken voor :
Antwoord schepen Tom Covens
Er is een nieuw meer gedetailleerd overzicht van de te bebossen percelen in onze gemeente opgemaakt, hetwelk aan de raadsleden zal worden bezorgd. Om privacy redenen kan deze lijst niet verder uitgebreid worden.
Het gaat om 17 al dan niet aaneengesloten percelen.
Tijdens de de raadscommissie milieu, duurzaamheid en afvalbeleid van 23 maart 2022 kan hier dieper op ingegaan worden en kan gebrainstormd worden over hoe burgers kunnen aangespoord worden om mee op zoek te gaan naar gronden die in aanmerking komen voor herbebossing.
Wat het aantal kapmachtigingen betreft, dit kan gemakkelijk opgezocht worden via het e-besluitvormingsprogramma.
Natuur en Bos is bevoegd om beslissingen te nemen in verband met kapmachtigingen (in toepassing van artikel 81 van het bosdecreet van 13 juni 1990).
Het lokaal bestuur krijgt een afschrift hiervan en dit dient ter kennisgeving voorgelegd te worden aan het college van burgemeester en schepenen.
Een kapvergunning is een omgevingsvergunning en is vandaar iets complexer om in het e-besluitvormingsprogramma terug te vinden.
Het is echter wel de ambitie van het lokaal bestuur om in de nabije toekomst te starten met terreinbezoeken om te controleren of de in de kapvergunningen opgelegde voorwaarden effectief gerespecteerd werden. We merken namelijk dat in bepaalde gevallen meer gekapt wordt dan toegestaan.
Besluit
Als dit punt op de volgende raadscommissie milieu, duurzaamheid en afvalbeleid wordt geagendeerd, hoeft er voor raadslid Leo Verelst niet gestemd te worden.
Sommige spooroverwegen zijn gevaarlijk. We geven hier graag 2 concrete voorbeelden.
De signalisatie aan de Spoorweglei - JE Claeslaan is onvoldoende zichtbaar en hoorbaar voor voertuigen die vanuit de Spoorweglei naar het centrum draaien.
De lichten staan gericht naar de JE Claeslaan en zijn vanuit de Spoorweglei niet zichtbaar. Ook de geluidboxen van de overwegbel staan weg van de Spoorweglei gericht waardoor ze niet hoorbaar zijn in de auto zelfs al staat de radio uit.
Nietsvermoedend rijden de auto’s de spoorweg op en merken te laat als ze zich al op het spoor bevinden dat de signalisatie aanstaat en dat de slagbomen beginnen te zakken. Dit is ronduit gevaarlijk. Bovendien vernemen we van inwoners dat automobilisten hier regelmatig worden geverbaliseerd omdat zij zogezegd een rood licht negeren krijgen een zware overtreding aan hun broek. De politie blijkt te bevestigen dat dit een frequent uitgedeelde boete is, dat dit een gekend probleem bij de gemeente is en dat de NMBS/Infrabel van de slechte signalisatie reeds op de hoogte werd gebracht.
Aangezien deze overtreding als zeer zwaar wordt beschouwd, wordt de dader doorverwezen naar de rechtbank en op basis van bewijsstukken van slechte signalisatie worden de boetes steeds geseponeerd. Heel veel gedoe dat kan vermeden worden door het plaatsen van 1 extra licht en geluid.
Daarom voor dit concreet geval enkele vragen:
Ook aan de overweg aan de Molenstraat is het bang afwachten tot een ongeluk. Komende van de parking en je draait links ontbreekt een slagboom. Kinderen die bijvoorbeeld van de voetbal komen en onbezonnen naar links de spoorweg op draaien kunnen zo gemakkelijk onder een trein belanden. Met het dodelijk ongeval aan de Boshoek in ons aller geheugen gegrift willen we toch niet wachten tot dit gebeurt?
Daarom ons voorstel om spoedig in een Raadscommissie Mobiliteit al onze overwegen te analyseren, alle gevaarlijke punten in kaart te brengen en aan te pakken.
Antwoord schepen Victor De Groof
Deze vragen zijn pertinent: spooroverwegen verdienen op het gebied van verkeersveiligheid immers een bijzondere focus. Dat is niet enkel zo in Nijlen, maar is het geval in elke gemeente die actief gebruikte spoorinfrastructuur met overwegen op zijn grondgebied heeft.
Hierna een antwoord op de aannames en vragen die werden neergelegd.
Spoorweglei - J.E. Claeslaan
Wat betreft de eerste stelling dat de zichtbaarheid en hoorbaarheid aan de overweg er onvoldoende is, stelt de politie dat de signalisatie voldoende zichtbaar is langs de rechterkant voor wie stilstaat aan het zebrapad. Een extra signalisatie zou dit uiteraard nog beter en veiliger maken.
Wat betreft de tweede stelling dat hier regelmatig geverbaliseerd wordt en dat de politie blijkt te bevestigen dat dit een frequent uitgedeelde boete is, heb ik de cijfers van de laatste 5 jaar opgevraagd bij de politie. De politie bevestigt dat de laatste 5 jaar 200 PV’s werden opgesteld aan de verschillende overwegen in Nijlen voor het negeren van het rood licht en geluidssignaal. De meeste PV’s werden wel opgemaakt voor voetgangers. Van alle PV's die de laatste 5 jaar werden opgemaakt zijn er 7 voor mensen die opdraaiden vanuit de Spoorweglei. Dit betekent 1,4 PV per jaar.
We moeten eigenlijk streven naar ‘0’ PV’s, maar deze cijfers wijzen toch uit dat alvast wat betreft de Spoorweglei dit een beperkt fenomeen is. Wat uiteraard niet wil zeggen dat we ook hier niet moeten streven naar een zo veilig mogelijke situatie.
De politie benadrukte expliciet dat enkel bij het flagrant negeren van het rode licht een PV wordt opgesteld en deze boetes niet ongeldig zijn, want anders zouden ze ze niet uitschrijven.
Infrabel op de hoogte?
Infrabel werd absoluut al op de hoogte gebracht van de situatie ter plaatse.
Raadslid Bert Celis, voormalig schepen van mobiliteit, heeft in 2021 de mensen van Infrabel, NMBS en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken Vlaanderen uitgenodigd en een rondgang gedaan langs alle spoorwegen in het centrum, nl. Molenstraat, J.E. Claeslaan, Kerkstraat en Woeringenstraat. Hierbij werden de verbeterpunten geïnventariseerd en werd er door infrabel een extra sein beloofd aan de J.E. Claeslaan.
Molenstraat
De situatie aan deze overweg hebben wij ook geconstateerd en werd bijgevolg ook doorgegeven bij de rondgang in 2021. Ook hier heeft infrabel geluisterd naar onze input en aangegeven dat ze hier een extra slagboom en sein zullen plaatsen.
Het is wel jammer dat het zeer spijtige ongeval aan de Boshoek wordt geïnstrumentaliseerd aangezien het hier toch een andere situatie betrof, maar het lijkt niet gepast om hier verder op in te gaan.
Conclusie
Het is dus niet dat we dit probleem niet aanpakken, wel integendeel. Wij zijn absoluut aan de slag gegaan met dit dossier. We dragen verkeersveiligheid namelijk zeer hoog in het vaandel.
Maar we zijn hier duidelijk afhankelijk van externe partners en op hun bedrijfsvoering hebben we natuurlijk minder vat. Wij hebben hen om een duidelijke timing gevraagd, maar die kunnen ze naar eigen zeggen niet geven. Dat wil uiteraard niet zeggen dat we niet achter hun veren zullen blijven zitten. We zullen er alles om de gemaakte afspraak te laten honoreren.
Besluit
Voor raadslid Manuela Verbist moet er niet gestemd worden over dit punt.
Zie zittingsverslag / audioverslag.