Terug
Gepubliceerd op 21/09/2022

2022_GR_00095 - Aanvullend verkeersreglement Broechemsesteenweg: verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 06/09/2022 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Bert Celis, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Els Herremans, raadslid; Manuela Verbist, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Charlotte Bats, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Afwezig

Charlotte Op de Beeck, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00095 - Aanvullend verkeersreglement Broechemsesteenweg: verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Victor De Groof, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Bert Celis, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Peter De Lens, Charlotte Bats, Veerle Poelmans
Stemmen voor 19
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Lien Du Four, Peter De Lens, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Dorien Van Assche, Bert Celis, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Els Herremans, Simon Kenens, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 2
Leo Verelst, Manuela Verbist
Onthoudingen 6
Johan Van Dessel, Stijn Lemmens, Andre Marien, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Charlotte Bats
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00095 - Aanvullend verkeersreglement Broechemsesteenweg: verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring 2022_GR_00095 - Aanvullend verkeersreglement Broechemsesteenweg: verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 22 juni 2022 vond de voorlopige oplevering plaats van de werkzaamheden op de Broechemsesteenweg. Het betreft de werkzaamheden tussen de Krekelbeek en het kruispunt van Broechemsesteenweg met Breugelhoevestraat. Dit reglement wijzigt meteen ook het snelheidsregime. Vanaf de middengeleider ter hoogte van Broechemsesteenweg 285 ligt de snelheid uniform op maximaal 50 km/uur. 

Juridische grond

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het gemeentelijk mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad van 21 juni 2022;
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; 

Fasering

Na goedkeuring door de gemeenteraad kan dit besluit worden uitgevoerd en kan de opdracht gegeven worden aan de dienst facility om de nodige aanpassingen te doen. Het gaat hier vooral over het definitief verwijderen of plaatsen van verkeersborden (zone 50, parkeerregeling).

Argumentatie

Om de volgende redenen wordt dit tijdelijk reglement opgesteld:

  • Het gaat over een gewestweg; 
  • Er zijn maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en de regeling van het verkeer;  
  • Elk aanvullend verkeersreglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat;
  • Een aanvullend reglement volgt, na evaluatie en eventuele bijstelling van de gewenste verkeerssituatie, in nauw overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer.

Naar aanleiding van de werkzaamheden (riolering, fietspaden, herasfaltering, veilige schoolomgeving, …) op N116 – Broechemsesteenweg werd in samenwerking met het Agentschap voor Wegen en Verkeer een nieuw ontwerp verkeersreglement opgemaakt. Het volgende aanvullend verkeersreglement kan als volgt worden samengevat:

Snelheidsregime

Vanaf de grens met Ranst tot aan de eerste middengeleider is er een snelheidsbeperking tot maximaal 70 km per uur. Vanaf deze eerste middengeleider tot aan de bebouwde kom wordt voortaan uniform ook een snelheidsbeperking van 50 km per uur toegepast. Enkel ter hoogte van de school én kerk Sint Paulus is sprake van een dynamische zone 30.

Verbod

Er worden over heel het traject onderbroken en doorlopende strepen voorzien op de as van de weg. Deze bepalen of een rijstrook mag overschreden worden of niet en onder welke voorwaarden. Voor de ontsluitingslus rond de Sint Pauluskerk wordt enkelrichting ingevoerd voor gemotoriseerd verkeer.

Voorrangsregeling

Het gemotoriseerd verkeer op de Broechemsesteenweg heeft voorrang ten opzichte van het verkeer komende uit de daarop aansluitende wegen. De fietspaden langs N116 hebben voorrang ten opzicht van de daarop aansluitende wegen.

Gebod

De middengeleiders moeten telkens rechts voorbij gereden worden. 

Fietsers en voetgangers

De fietspaden vanaf Albertkanaalstraat tot Nijlensesteenweg (Ranst) zijn enkelrichtingsfietspaden. Het gedeelte tussen de school én het kruispunt met Molenstraat is uitzonderlijk een dubbelrichtingsfietspad. Met wegmarkeringen worden de oversteekzones voor fietsers en voetgangers aangeduid.

Parkeerregelingen

Op het deel Broechemsesteenweg tussen Albertkanaalstraat en Nijlensesteenweg  (Ranst) mag enkel worden geparkeerd in afgebakende zones. De langsparkeerplaatsen zijn enkel voor personenwagens. Verder wordt er een parkeerregeling getroffen voor de site van de Sint Pauluskerk en de hoek van de Vogelzangstraat met de Broechemsesteenweg.

Het besluit moeten samen met het signalisatieplan gelezen worden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op de Broechemsesteenweg, van de rand van de bebouwde kom (Broechemsesteenweg nr. 70) tot het kruispunt met de Achterbist, wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • zone 50;
  • gesignaleerd door verkeersborden ‘F4a’ en ‘F4b’.

Tussen kruispunt N116 – Berkemeistraat en bebouwde kom was voorheen geen zone 50. De zijstraten zaten wel reeds in zone 50. Door de uitbreiding van zone 50 op N116 worden de F4a en F4b borden ter hoogte van deze zijstraten verwijderd zodat de zones in elkaar overlopen. Op de overgang met bebouwde kom komt ook F4a en F4b bord.

Artikel 2

Op de Broechemsesteenweg tussen het kruispunt met de Achterbist en Broechemsesteenweg nr. 287 wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • snelheidsbeperking tot 50km/u;
  • gesignaleerd met verkeersborden ‘C43’ en ‘C45’.

Artikel 3

Tussen de Broechemsesteenweg nr. 203 tot de uitrit van de parkeerterreinen van de Sint-Pauluskerk geldt in beide richtingen:

  • een dynamische zone 30 voor de schoolomgeving;
  • gesignaleerd door verkeersborden ‘F4a’ met variabele oplichtende informatie met daarboven verkeersbord A23 aangevuld met onderbord ‘Ia’ met opschrift ‘75m’ en verkeersborden ‘F4b’.

Artikel 4

Op de Broechemsesteenweg van de Albertkanaalstraat tot de Nijlensesteenweg  (Ranst)  geldt:

  • Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
  • Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt (lees ook: korter en dichter bij elkaar getrokken strepen)  te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
  • Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.

Artikel 5

Op de Broechemsesteenweg van de Albertkanaalstraat tot de Nijlensesteenweg  (Ranst)  geldt:

  • Het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt;
  • Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.

Artikel 6

Voor de ontsluitingslus van de publieke parking achter de Sint- Pauluskerk, gelegen langs de Broechemsesteenweg,  gelden volgende regels:

  • Inrijbeweging naar de publieke parking via de ontsluitingsweg rechts van de kerk. Er geldt dus voor gemotoriseerd verkeer een uitrijverbod langs deze ontsluitingsweg;
  • Uitrijbeweging naar de Broechemsesteenweg gebeurt via zijweg links van de kerk. Er geldt dus voor gemotoriseerd verkeer een inrijverbod langs deze ontsluitingsweg;
  • Deze maatregel geldt niet voor fietsers, deze kunnen in en uitrijden via beide ontsluitingswegen naast de kerk.
  • Gesignaleerd met verkeersborden ‘F19’ en ‘C1’, met telkens onderbord ‘M2’.

Artikel 7

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de kruispunt met de Sint Pauluskerk, de Zwanenstraat, de Heibloemstraat en de Zwaluwenlaan wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • De bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • De maatregel geldt alleen voor fietsers;
  • De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden B1;
  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 8

De Broechemsesteenweg wordt aangeduid als voorrangsweg én dit van de Albertkanaalstraat tot aan de Nijlensesteenweg  (Ranst). Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B9.

Artikel 9

Op alle wegen die uitkomen op de Broechemsesteenweg en dit tussen de Nijlensesteenweg  (Ranst)  enerzijds, en de Albertkanaalstraat anderzijds, geldt:

  • De bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden B1;
  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 10

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van nummer 285 én ter hoogte van de Sint Pauluskerk wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • De bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden;
  • Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D1.

Artikel 11

Op de Broechemsesteenweg van de Albertkanaalstraat tot de Nijlensesteenweg  (Ranst)  langs beide zijden van de weg geldt:  

  • Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting gesignaleerd is;
  • Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D7.

Artikel 12

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van huisnummer 240 wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting gesignaleerd is;
  • Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D7.

Artikel 13

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Gebroeders Van Raemdonckstraat geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Tulpenstraat geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Zwaluwenlaan geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Zandvekenvelden geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Breugelhoevestraat geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Sint-Pauluskerk geldt:

  • Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken;
  • Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 14

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Vogelzangstraat (tweemaal) geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van Broechemsesteenweg (kleine zijstraten) geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Achterbist geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Molenvaartstraat geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Molenstraat geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Sint-Pauluskerk geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Berkemeistraat geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Heibloemstraat geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Breugelhoevestraat geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Zwanenstraat geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van Meiren geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Zandvekenvelden geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Zwaluwenstraat geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Tulpentraat geldt:

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Gebroeders Van Raemdonckstraat geldt:

  • Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats (kruising met zijweg) volgen om de rijbaan over te steken;
  • Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode.

Artikel 15

Op de Broechemsesteenweg van de Albertkanaalstraat tot de Nijlensesteenweg  (Ranst)  geldt:

  • Voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen;
  • Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.

Artikel 16

Op de Broechemsesteenweg van huisnr. 200 tot en met huisnr. 184 en ter hoogte van Broechemsesteenweg huisnummer 195 wordt volgende maatregel ingevoerd voor de langsparkeerplaatsen:

  • Het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen;
  • Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid/gesignaleerd met E9b, aangevuld met XB-bord;
  • Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid/gesignaleerd met E9b, aangevuld met XA-bord.

Artikel 17

Ter hoogte van kruispunt Broechemsesteenweg met Vogelzangstraat (lees ook: overzijde Vogelzangstraat 4) is een parkeerzone voorzien met 7 parkeerplaatsen. Volgende parkeerregeling is van toepassing:

  • 1 parkeerplaats voor personen met een beperking (E9a + Europees toegankelijkheidssymbool);
  • Heel deze parkeercluster is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen;
  • Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid met E9b, aangevuld met XB-bord;
  • Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid met E9b, aangevuld met XA-bord.

Artikel 18

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van het pleintje achter de Sint-Pauluskerk geldt:

  • Het parkeren is voorbehouden voor lichte vrachtauto’s en vrachtauto’s, uitsluitend van 18 uur tot 08:00 uur;
  • Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid en gesignaleerd met ‘E9c’, aangevuld met ‘XB’-borden;
  • Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid en gesignaleerd met ‘E9c’, aangevuld met ‘XA’-borden.

Artikel 19

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van het pleintje achter de Sint-Pauluskerk geldt:

  • Het parkeren is toegelaten;
  • Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden ‘E9a’.

Artikel 20

Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de achteringang van de Sint-Pauluskerk geldt:

  • Het parkeren is toegelaten;
  • Het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
  • Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden ‘E9a’, aangevuld met onderborden Type ‘VIId’.

Artikel 21

De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • het aanvullende reglement betreffende Broechemsesteenweg d.d. 03/03/2020.

Artikel 22

De bestaande en nog steeds geldende aanvullende reglementen die snelheid regelen in de gemeente (50 en 70 km/uur) blijven ongewijzigd, behalve voor wat betreft wijzigingen van maximale snelheid van 50km/uur op N116 zelf.

Artikel 23

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur, afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 24

De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn deels ten laste van het gemeentebestuur en deels ten laste van het agentschap Wegen en Verkeer. 

Artikel 25

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Artikel 26

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid (Departement Mobiliteit en Openbare Werken).