Goezo! Klokkenlaan: 74 kleuters en 142 lagere school = 216 leerlingen
Goezo! Kerkeblokken: 78 kleuters en 180 lagere school = 258 leerlingen
Goezo! Kessel: 54 kleuters en 113 lagere school = 167 leerlingen
githo nijlen: 665 leerlingen, waarvan 168 nieuwe: 123 eerstejaars + 45 instromers
Academie voor beeldende kunsten: inschrijvingen lopen nog tot einde september.
Gastcollege door Julien Topal over de deontologische code op woensdag 28 september 2022 om 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis.
Julien Topal is directeur bij Governance & Integrity België en is een adviseur en trainer op het gebied van integriteit. Hij draagt in België zorg voor het politieke programma van G&I en was penvoerder op de model-deontologische code voor Lokale Mandatarissen van de VVSG (het model waarop onze deontologische code is op gebaseerd). Zijn passie en specialisme ligt bij het afpellen van complexe casuïstiek waarbij de rechten en belangen van vele stakeholders op het spel staan.
De brief van 10 augustus 2022 van Joris De Bondt, gemeenteraadslid voor N-VA, waarin hij zijn ontslag indient als gemeenteraadslid.
Het ontslag is definitief na de ontvangst van de kennisgeving door de voorzitter van de gemeenteraad. De voorzitter van de gemeenteraad heeft kennisgenomen van dit ontslag op 17 augustus 2022. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd.
De opvolger wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 13 en 14.
Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Na het ontslag van Joris De Bondt als gemeenteraadslid voor de N-VA fractie dient zijn opvolger te worden aangesteld.
De 1ste opvolger op lijst nr. 2 N-VA van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, de heer Jinse Van den Bogaert, verklaart in zijn brief van 10 augustus 2022 zijn mandaat niet te zullen opnemen.
De 2de opvolger op lijst nr. 2 N-VA van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, mevrouw Charlotte Bats, geboren te Herentals op 31 januari 1997 en wonende te Bevel, Rooiestraat 10, is bereid het mandaat van gemeenteraadslid op te nemen.
De geloofsbrieven van deze opvolger die opgeroepen is om de eed af te leggen, werden tijdig ingediend en werden ter inzage gelegd conform de decretale bepalingen ter zake.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van voornoemde opvolger blijkt dat deze nog steeds voldoet aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid en er zijn geen elementen waaruit zou blijken dat ze zich in een situatie van onverenigbaarheid bevindt.
Mevrouw Charlotte Bats, geboren te Herentals op 31 januari 1997 en wonende te Bevel, Rooiestraat 10, die opgeroepen werd om de eed af te leggen, heeft de volgende eed afgelegd in deze openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de gemeenteraad: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Akte te nemen van het ontslag gemeenteraadslid Joris De Bondt, lijst N-VA.
De geloofsbrieven goed te keuren van mevrouw Charlotte Bats, lijst N-VA.
Akte te nemen van de eedaflegging in handen van de voorzitter van Charlotte Bats.
Mevrouw Charlotte Bats wordt tot gemeenteraadslid aangesteld. Zij zal het mandaat van de heer Joris De Bondt, ontslag op 10 augustus 2022, voleindigen.
Zij zal als laatste voorkomen op de voorrangstabel van de gemeenteraadsleden.
De gemeenteraadsbeslissing van 21 juni 2022, waarin mevrouw Veerle Poelmans werd aangesteld als algemeen directeur van de gemeente en OCMW Nijlen.
Artikel 163 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de algemeen directeur na de aanstelling de eed dient af te leggen in handen van de voorzitter in de openbare vergadering van de gemeenteraad.
Ter uitvoering van artikel 163 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 legt mevrouw Veerle Poelmans volgende eed af in handen van voorzitter Ferdi Heylen:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen.”
De gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van de algemeen directeur Veerle Poelmans.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 21 juni 2022 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 26 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 21 juni 2022 zijn opgemaakt en kunnen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 21 juni 2022 worden goedgekeurd.
In de gemeenteraad van 6 september 2022 wordt kennisgenomen van het ontslag van gemeenteraadslid Joris De Bondt.
Bijgevolg kan hij geen deel meer uitmaken van de verschillende raadscommissies waarvoor hij was aangeduid door de N-VA fractie en wordt gemeenteraadslid Charlotte Bats voorgedragen om in zijn opvolging te voorzien, met name in de:
- raadscommissie milieu, duurzaamheid en afvalbeleid;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 37, met betrekking tot de oprichting van raadscommissies.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld door de gemeenteraad, in zitting van 21 juni 2022, en waarin hoofdstuk 9 handelt over de raadscommissies.
De beslissingen van de gemeenteraad van 12 maart 2019 waarbij voor deze legislatuur de verschillende raadscommissies werden samengesteld.
De vervanging van een vertegenwoordiger van een politieke fractie gebeurt door middel van een voordrachtsakte, ten minste ondertekend door een meerderheid van de leden van de fractie waarvan de kandidaat deel van uitmaakt. Indien de fractie van het kandidaat-commissielid slechts uit twee verkozenen bestaat, volstaat de handtekening van een van hen.
De voorzitter van de gemeenteraad ontving tijdig de voordrachtakten van de N-VA fractie ter vervanging van Joris De Bondt in verschillende raadscommissies.
Akte te nemen dat met ingang van heden tot en met 31 december 2024 raadslid Charlotte Bats wordt aangeduid als stemgerechtigd lid voor de N-VA fractie in de raadscommissie milieu, duurzaamheid en afvalbeleid en de raadscommissie ruimtelijke ontwikkeling en dit in vervanging van Joris De Bondt.
Gemeentes moeten volgens het bestuursdecreet alle categorieën bestuursdocumenten waarvoor zij verantwoordelijkheid dragen bekendmaken aan burgers in een centraal register. Digitaal Archief Vlaanderen (agentschap Facilitair Bedrijf) creëerde het register waarmee alle Vlaamse gemeentes hun series konden bekendmaken: het Serieregister. Digitaal Archief Vlaanderen organiseert ook het e-depot, waar gemeentes op kunnen intekenen om hun digitaal archief te bewaren.
Het Serieregister is gratis.
Het e-depot is niet verplicht en betalend.
Bestuursdecreet van 7 december 2018, specifiek Art. III.82.
Intekenen op het Serieregister: najaar 2022.
Aansluiten op het e-depot: 2023 (gefaseerde uitrol).
De Vlaamse Overheid heeft het agentschap Facilitair Bedrijf de taak toegewezen het centraal register van de Vlaamse Overheid te beheren. Het Serieregister is de uitwerking van dit centrale register. Het is dus verplicht om deze te gebruiken.
Intekenen op het Serieregister is gratis.
In dat kader heeft het agentschap Facilitair Bedrijf het Digitaal Archief Vlaanderen opgezet.
Digitaal Archief Vlaanderen richt ook een e-depot in waar lokale besturen optioneel op kunnen intekenen. Deze dienstverlening is echter wel betalend. Lokaal bestuur Nijlen heeft in haar meerjarenplan reeds gekozen om hierop aan te sluiten (MJP000825 deelname Digitaal Archief Vlaanderen) en werkt hiervoor samen met lokaal bestuur Berlaar. De aansluiting is eveneens opgenomen als actiepunt in het kader van interne organisatiebeheersing.
Om beide diensten te kunnen afnemen dient lokaal bestuur Nijlen toe te treden tot de dienstverlening van Digitaal Archief Vlaanderen. Hiervoor wordt een hoofdovereenkomst afgesloten met het agentschap Facilitair Bedrijf dat optreedt als aankoopcentrale.
Lokaal bestuur Nijlen wil in de eerste plaats al aansluiten op het Serieregister, aangezien het een wettelijke verplichting is en een vereiste om aan te sluiten op het e-depot.
De gemeenteraad keurt de toetreding tot de dienstverlening van Digitaal Archief Vlaanderen goed en sluit hiervoor de bijhorende hoofdovereenkomst met het agentschap Facilitair Bedrijf af.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 augustus 2017 waarin de gezamenlijke procedure debiteurenbeheer voor gemeentebestuur, OCMW en AGB werd goedgekeurd.
Indien de procedure volledig wordt gevolgd en de debiteur het toch nalaat om de door hen verschuldigde bedragen te voldoen, wordt het dossier overgedragen aan een derde partij om eerst minnelijk en daarna gerechtelijk in te vorderen.
Artikel 40 § 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentelbelastingen.
Omzendbrief van de Vlaamse regering betreffende de gemeentefiscaliteit d.d. 15 februari 2019.
Indien de vorderingen de volledige procedure debiteurenbeheer hebben doorlopen maar nog steeds niet hebben geleid tot betaling, is het aanvaardbaar om de kosten die gepaard gaan met de uitbesteding van het dossier naar een derde partij, aan de debiteur aan te rekenen.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor het aanrekenen van administratieve kosten voor de niet-tijdige betaling van facturen, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
Gemeentebestuur Nijlen maakt deel uit van de Hulpverleningszone Rivierenland en staat bijgevolg mee in voor de financiering ervan.
De hulpverleningszone Rivierenland vraagt aan de gemeenteraad van de deelnemende gemeenten de goedkeuring van de dotaties voor de dienstjaren 2023-2025.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid (B.S. 31.07.2007) en (erratum 01.10.2007):
Art. 68.* § 1. De gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting. Zij wordt ten minste in twaalfden uitbetaald. [Vervangen bij W. van 19 april 2014, art. 23, 1° (inw. 2 augustus 2014) (B.S. 23.07.2014) –
§ 2. De dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de raad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Het akkoord wordt bereikt ten laatste op 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de dotatie bestemd is.
Ministeriële omzendbrief van 26 juli 2018 betreffende de onderrichtingen voor de opmaak van de begroting van de hulpverleningszones voor 2019 en de bijhorende begrotingswijziging.
Alvorens de ontwerpbegroting voor het dienstjaar 2023 aan de zoneraad te kunnen voorleggen voor goedkeuring dienen de 18 gemeenteraden de dotaties voor de jaren 2023-2025 goed te keuren. Het overgrote gedeelte van de gemeenten heeft dit eind 2019 voor de volledige legislatuur gedaan. De gemeente Nijlen heeft dit wat betreft exploitatiedotatie enkel voor het dienstjaar 2020, 2021 en 2022 gedaan, de investeringsdotatie werd wel op 5 november 2019 goedgekeurd voor de volledige legislatuur.
De wettelijk voorziene timing voor goedkeuring van de gemeentelijke dotaties in de gemeenteraad is uiterlijk 1 november. De wettelijk voorziene timing voor goedkeuring van de begroting van de brandweerzone is de maand oktober. Een goedkeuring van dotaties in de gemeenteraden is tevens van belang in het kader van de financiering van de hulpverleningszone voor de financiering van werkingskosten en personeelsuitgaven.
De zoneraad bekrachtigde op 6 september 2019 haar eerdere beslissingen, nl. de verdeling van de gemeentelijke dotaties gebeurt vanaf 2020 op basis van het aantal inwoners van de gemeente.
De hulpverleningszone geeft ook nog een toelichting over de zonale dotaties en begroting. Uitnodigingen zullen nog worden verstuurd aan de algemeen directeur voor verspreiding bij de gemeenteraadsleden.
De dotaties zijn momenteel berekend op één parameter namelijk inwonersaantal. In de zoneraad heeft burgemeester Paul Verbeeck hierover reeds opmerkingen gemaakt dat dit niet billijk is en er is aangedrongen op een alternatief voorstel. Hiervoor werd echter geen consensus bereikt.
Om de werking en continuïteit van de brandweerzone niet in het gedrang te brengen wordt voorgesteld om de exploitatiebijdrage aan de brandweerzone enkel goed te keuren voor 2023. Voor de volgende jaren wordt in het meerjarenplan de simulatie met verdeelsleutel 2019 toegepast (€ 1 019 937,00).
De investeringsdotatie voor 2023 bedraagt € 27 200,00 en is voorzien in ons meerjarenplan.
De gemeenteraad gaat akkoord voor het jaar 2023 met een exploitatiedotatie van € 1 125 509,00 en een investeringstoelage van € 27 200,00 aan hulpverleningszone Rivierenland.
Zoals vastgelegd in de zoneraad van 6 september 2019 vraagt de gemeenteraad nog steeds om een alternatief voorstel van verdeelsleutel uit te werken (op basis van meer dan alleen het bevolkingsaantal) en dit voor de periode 2024-2025. In afwachting van de uitwerking van dit alternatief voorstel wordt in de meerjarenplanning van de gemeente een dotatie ingeschreven voor de brandweerzone voor de periode 2024-2025 gebaseerd op de berekeningswijze van 2019.
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de zonesecretaris van Hulpverleningszone Rivierenland.
Op 22 juni 2022 vond de voorlopige oplevering plaats van de werkzaamheden op de Broechemsesteenweg. Het betreft de werkzaamheden tussen de Krekelbeek en het kruispunt van Broechemsesteenweg met Breugelhoevestraat. Dit reglement wijzigt meteen ook het snelheidsregime. Vanaf de middengeleider ter hoogte van Broechemsesteenweg 285 ligt de snelheid uniform op maximaal 50 km/uur.
Na goedkeuring door de gemeenteraad kan dit besluit worden uitgevoerd en kan de opdracht gegeven worden aan de dienst facility om de nodige aanpassingen te doen. Het gaat hier vooral over het definitief verwijderen of plaatsen van verkeersborden (zone 50, parkeerregeling).
Om de volgende redenen wordt dit tijdelijk reglement opgesteld:
Naar aanleiding van de werkzaamheden (riolering, fietspaden, herasfaltering, veilige schoolomgeving, …) op N116 – Broechemsesteenweg werd in samenwerking met het Agentschap voor Wegen en Verkeer een nieuw ontwerp verkeersreglement opgemaakt. Het volgende aanvullend verkeersreglement kan als volgt worden samengevat:
Snelheidsregime
Vanaf de grens met Ranst tot aan de eerste middengeleider is er een snelheidsbeperking tot maximaal 70 km per uur. Vanaf deze eerste middengeleider tot aan de bebouwde kom wordt voortaan uniform ook een snelheidsbeperking van 50 km per uur toegepast. Enkel ter hoogte van de school én kerk Sint Paulus is sprake van een dynamische zone 30.
Verbod
Er worden over heel het traject onderbroken en doorlopende strepen voorzien op de as van de weg. Deze bepalen of een rijstrook mag overschreden worden of niet en onder welke voorwaarden. Voor de ontsluitingslus rond de Sint Pauluskerk wordt enkelrichting ingevoerd voor gemotoriseerd verkeer.
Voorrangsregeling
Het gemotoriseerd verkeer op de Broechemsesteenweg heeft voorrang ten opzichte van het verkeer komende uit de daarop aansluitende wegen. De fietspaden langs N116 hebben voorrang ten opzicht van de daarop aansluitende wegen.
Gebod
De middengeleiders moeten telkens rechts voorbij gereden worden.
Fietsers en voetgangers
De fietspaden vanaf Albertkanaalstraat tot Nijlensesteenweg (Ranst) zijn enkelrichtingsfietspaden. Het gedeelte tussen de school én het kruispunt met Molenstraat is uitzonderlijk een dubbelrichtingsfietspad. Met wegmarkeringen worden de oversteekzones voor fietsers en voetgangers aangeduid.
Parkeerregelingen
Op het deel Broechemsesteenweg tussen Albertkanaalstraat en Nijlensesteenweg (Ranst) mag enkel worden geparkeerd in afgebakende zones. De langsparkeerplaatsen zijn enkel voor personenwagens. Verder wordt er een parkeerregeling getroffen voor de site van de Sint Pauluskerk en de hoek van de Vogelzangstraat met de Broechemsesteenweg.
Het besluit moeten samen met het signalisatieplan gelezen worden.
Op de Broechemsesteenweg, van de rand van de bebouwde kom (Broechemsesteenweg nr. 70) tot het kruispunt met de Achterbist, wordt volgende maatregel ingevoerd:
Tussen kruispunt N116 – Berkemeistraat en bebouwde kom was voorheen geen zone 50. De zijstraten zaten wel reeds in zone 50. Door de uitbreiding van zone 50 op N116 worden de F4a en F4b borden ter hoogte van deze zijstraten verwijderd zodat de zones in elkaar overlopen. Op de overgang met bebouwde kom komt ook F4a en F4b bord.
Op de Broechemsesteenweg tussen het kruispunt met de Achterbist en Broechemsesteenweg nr. 287 wordt volgende maatregel ingevoerd:
Tussen de Broechemsesteenweg nr. 203 tot de uitrit van de parkeerterreinen van de Sint-Pauluskerk geldt in beide richtingen:
Op de Broechemsesteenweg van de Albertkanaalstraat tot de Nijlensesteenweg (Ranst) geldt:
Op de Broechemsesteenweg van de Albertkanaalstraat tot de Nijlensesteenweg (Ranst) geldt:
Voor de ontsluitingslus van de publieke parking achter de Sint- Pauluskerk, gelegen langs de Broechemsesteenweg, gelden volgende regels:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de kruispunt met de Sint Pauluskerk, de Zwanenstraat, de Heibloemstraat en de Zwaluwenlaan wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
De Broechemsesteenweg wordt aangeduid als voorrangsweg én dit van de Albertkanaalstraat tot aan de Nijlensesteenweg (Ranst). Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B9.
Op alle wegen die uitkomen op de Broechemsesteenweg en dit tussen de Nijlensesteenweg (Ranst) enerzijds, en de Albertkanaalstraat anderzijds, geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van nummer 285 én ter hoogte van de Sint Pauluskerk wordt volgende maatregel ingevoerd:
Op de Broechemsesteenweg van de Albertkanaalstraat tot de Nijlensesteenweg (Ranst) langs beide zijden van de weg geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van huisnummer 240 wordt volgende maatregel ingevoerd:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Gebroeders Van Raemdonckstraat geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Tulpenstraat geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Zwaluwenlaan geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Zandvekenvelden geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Breugelhoevestraat geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Sint-Pauluskerk geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Vogelzangstraat (tweemaal) geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van Broechemsesteenweg (kleine zijstraten) geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Achterbist geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Molenvaartstraat geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Molenstraat geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Sint-Pauluskerk geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Berkemeistraat geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Heibloemstraat geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Breugelhoevestraat geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Zwanenstraat geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van Meiren geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Zandvekenvelden geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Zwaluwenstraat geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Tulpentraat geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Gebroeders Van Raemdonckstraat geldt:
Op de Broechemsesteenweg van de Albertkanaalstraat tot de Nijlensesteenweg (Ranst) geldt:
Op de Broechemsesteenweg van huisnr. 200 tot en met huisnr. 184 en ter hoogte van Broechemsesteenweg huisnummer 195 wordt volgende maatregel ingevoerd voor de langsparkeerplaatsen:
Ter hoogte van kruispunt Broechemsesteenweg met Vogelzangstraat (lees ook: overzijde Vogelzangstraat 4) is een parkeerzone voorzien met 7 parkeerplaatsen. Volgende parkeerregeling is van toepassing:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van het pleintje achter de Sint-Pauluskerk geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van het pleintje achter de Sint-Pauluskerk geldt:
Op de Broechemsesteenweg ter hoogte van de achteringang van de Sint-Pauluskerk geldt:
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
De bestaande en nog steeds geldende aanvullende reglementen die snelheid regelen in de gemeente (50 en 70 km/uur) blijven ongewijzigd, behalve voor wat betreft wijzigingen van maximale snelheid van 50km/uur op N116 zelf.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur, afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn deels ten laste van het gemeentebestuur en deels ten laste van het agentschap Wegen en Verkeer.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid (Departement Mobiliteit en Openbare Werken).
Er wordt een aanvullend verkeersreglement opgesteld om een knip in te voeren in de Kerkstraat ten oosten van de Sint-Willibrorduskerk om de doorgang voor het gemotoriseerd verkeer tussen de Gemeentestraat (N13) en de Kerkstraat onmogelijk te maken. Achter de kerk wordt op deze manier een veilige winkel-wandelruimte gecreëerd waar er ruimte is voor zowel het stallen van fietsen, terrasjes, wandelen,...
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
Op de Kerkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Gemeentestraat geldt:
Op de Kerkstraat ter hoogte van het kruispunt met het August Hermansplein geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op het kruispunt van de Kerkstraat met de Gemeentestraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op het kruispunt van de Kerkstraat met de Gemeentestraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kerkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Gemeentestraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kerkstraat van nummer 1 tot nummer 3 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kerkstraat van nummer 16 tot nummer 18 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kerkstraat ter hoogte van het kerkplein geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kerkstraat ter hoogte van nummer 18 geldt:
Op de Kerkstraat ter hoogte van de ingang van de kerk geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kerkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Gemeentestraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kerkstraat ter hoogte van huisnummer 4 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kerkstraat ter hoogte van het kruispunt met het August Hermansplein geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kerkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Spoorweglei geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kerkstraat ter hoogte van het August Hermansplein geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kerkstraat ter hoogte van de scheiding tussen de slager en de doorgang naar het August Hermansplein geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
Het college keurt dit aanvullend reglement goed en stuurt dit door naar de gemeenteraad ter bevestiging.
De aanleiding is de problematiek van het langdurig parkeren van mobilhomes en aanhangwagens op de parking langs de Berlaarsesteenweg
Na het plaatsen van de borden zullen ook alle geparkeerde mobilhomes en aanhangwagens geïnformeerd worden met een flyer over de gewijzigde parkeersituatie.
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
Op de hele parking wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
De eerste vier parkeervakken naast de toegang, zijde Berlaarsesteenweg, worden voorzien als parkeervakken voor personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
De parking in de Kapellebaan, gelegen naast de Carrefour, is een parking waar op dit moment geparkeerd mag worden mits het leggen van de parkeerschijf. De paal met het verkeersbord dat de parkeerplaatsen aanduidt werd recent omver gereden zodat een nieuwe paal geplaatst moet worden.
Er wordt voorgesteld om een zonebord te plaatsen aan het begin van de doodlopende straat en bij het uitrijden van de straat een einde zonebord.
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
Op de Kapellebaan ter hoogte van de parking (naast Carrefour) wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt het aanvullend verkeersreglement goed.
Op de kruising van de Landstraat en de Stationssteenweg is de zichtbaarheid niet optimaal voor wie vanuit de Landstraat komt, wat onder meer blijkt uit de ongevallen die er al gebeurd zijn. Er is eerder op het mobiliteitsoverleg afgesproken om hiervan een STOP (met streep en bord) te maken i.p.v. een B1 verkeersbord met haaientanden.
Fietsers en voetgangers - Fietspad
Op de Landstraat van nummer 66 tot nummer 32 aan de kant van de pare huisnummers geldt:
Op de Landstraat van de Kleine Puttingbaan tot 29 meter voor nummer 75 aan de kant van de onpare huisnummers geld:
Dit wordt gesignaleerd door:
Fietsers en voetgangers - Oversteekplaats
Op de Landstraat ter hoogte van de kruising met de Kleine Puttingbaan geldt:
OP de Landstraat ter hoogte van de plateau geldt:
Op de Landstraat ter hoogte van het kruispunt met de Melelstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Plateau
Op de Landstraat 140m van de kruising met de Kleine Puttingbaan geldt:
Op de Landstraat ter hoogte van het Schransveld geldt:
Op de Landstraat ter hoogte van het Krijgsveld geldt:
Op de Landstraat ter hoogte van de Salvatorbaan geldt:
Op de Landstraat ter hoogte van de Merelstraat geldt:
Op de Landstraat ter hoogte van de Stationssteenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Stopbord
Op de Landstraat ter hoogte van het kruispunt met Stationssteenweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
Na enkele klachten van bewoners en een melding van de politie over de gevaarlijke verkeerssituatie in de bocht van de Paashoekstraat door geparkeerde wagens wordt een maatregel genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Er wordt hier op regelmatige basis geparkeerd in de bocht, wat volgens de wegcode niet toegelaten is. Daarom wordt nu voorgesteld om deze situatie extra te benadrukken met verkeersborden. Er is meer dan voldoende parkeergelegenheid verder in de Paashoekstraat.
Op de Paashoekstraat van nummer 22 tot Elsendonkstraat nummer 40 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Paashoekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Katerstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Paashoekstraat van huisnummer 46 tot in de bocht met de Katerstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 24 maart 2022 een aanvraag om omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 2 loten waarvan 1 bestemd voor gekoppelde bebouwing en 1 bebouwd perceel dat uit de verkaveling wordt gesloten
Aanvrager: de heer Wim Peers met als adres Schooldijk 22/B te 2560 Bevel
Ligging: Groeshoeve 36, 2560 Kessel, afdeling 3 sectie A nrs. 491L en 492R3
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen langsheen de Groeshoeve. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 2 loten waarvan 1 bestemd voor gekoppelde bebouwing en 1 bebouwd perceel dat uit de verkaveling wordt gesloten.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé dient te gebeuren.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de voorziene rooilijnbreedte van de Groeshoeve is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 13 april 2022 tot 12 mei 2022 en van 28 juli 2022 tot 26 augustus 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Groeshoeve goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 29 maart 2021 waarin de voorwaarden voor de verkaveling Hooidonkstraat 12 te 2560 Nijlen (dossiernummer: 2020/13 - RUP/12026/61), aangevraagd door Wim Peers, met betrekking tot het perceel afdeling 1 sectie A nr. 203 L4, werden goedgekeurd.
Het besluit van de gemeenteraad van 9 februari 2021 waarin de aanpassing/verbreding van het wegtracé in de Hooidonkstraat werd goedgekeurd.
De eigendom komt voor op het afbakeningsplan opgemaakt door LandTec bvba, te Bevel, op 30 juni 2021. Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 12026-10712.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 oktober 2021 waarin de grondaankoop, eigendom van de heer Philemon Voorspoels, werd goedgekeurd.
De gronden werden in zijn geheel verkocht en de nieuwe eigenaar zal de verkavelingsvoorwaarden naleven.
Op 11 mei 2022 ontvingen wij van meester Kathleen Peeters, notaris te Heist-op-den-Berg (Itegem), de akte van verkoop van 22 april 2022 waarin vermeld wordt dat de heer Sam Vrancken eigenaar is van bovenvermeld perceel.
Op 7 juni 2022 ontvingen wij het attest van het hypotheekkantoor Rechtszekerheid Mechelen, Zwartzustersvest 24 bus 2, 2800 Mechelen, waaruit blijkt dat er geen inschrijving is op het perceel dat wordt overgedragen aan de gemeente.
De belofte van verkoop van grond aan de gemeente Nijlen, ondertekend op 23 juni 2022, van een perceel grond gelegen in de Hooidonkstraat te Nijlen, gekadastreerd afdeling 12026 NIJLEN 1 AFD/NIJLEN/, sectie B, volgens titel nummer 241/F2/deel en thans gekend met gereserveerde perceelsnummer afdeling 12026 NIJLEN 1 AFD/NIJLEN/, B 486 F P0000, met een oppervlakte na meting van 56 m², inneming Lot 4, eigendom van de heer Sam Vrancken, mits de prijs van 1 (één) symbolische euro, wordt voorgelegd.
De ontwerpakte is opgemaakt.
De grond wordt overgedragen voor openbaar nut, te weten de inlijving in de openbare wegenis.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41.
Er kan akkoord gegaan worden met de voorgestelde grondaankoop.
De aankoop van het onroerend goed, gekadastreerd afdeling 12026 NIJLEN 1 AFD/NIJLEN/, B 486 F P0000, gelegen in de Hooidonkstraat te Nijlen, oppervlakte: 56 m², inneming Lot 4 op het afbakeningsplan, opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 12026-10712, eigendom van de heer Sam Vrancken, mits de prijs van 1 (één) symbolische euro, wordt goedgekeurd.
Voornoemde grond wordt aangekocht voor openbaar nut, namelijk de inlijving in de openbare wegenis.
De akte zal worden verleden door de heer burgemeester, optredend als instrumenterende ambtenaar.
De akte zal ondertekend worden door de gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur.
Besluit college van 29 maart 2021 waarin de voorwaarden voor de verkaveling Hooidonkstraat 12 te 2560 Nijlen (dossiernummer: 2020/13 - RUP/12026/61), aangevraagd door Wim Peers, met betrekking tot het perceel afdeling 1 sectie A nr. 203 L4, werden goedgekeurd.
Een deel van deze verkaveling is eigendom van de gemeente. Om de verkaveling te realiseren is er een grondruil nodig.
De eigendommen komen voor op het afbakeningsplan opgemaakt door LandTec bvba, te Bevel, op 30 juni 2021. Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 12026-10712.
Besluit college van 11 oktober 2021 waarin de grondruil tussen de heer Philemon Voorspoels en de gemeente Nijlen, werd goedgekeurd.
De gronden werden in zijn geheel verkocht en de nieuwe eigenaar zal de verkavelingsvoorwaarden naleven.
Op 11 mei 2022 ontvingen wij van meester Kathleen Peeters, notaris te Heist-op-den-Berg (Itegem), de akte van verkoop van 22 april 2022 waarin vermeld wordt dat de heer Sam Vrancken eigenaar is van bovenvermeld perceel.
Op 7 juni 2022 ontvingen wij het attest van het hypotheekkantoor Rechtszekerheid Mechelen, Zwartzustersvest 24 bus 2, 2800 Mechelen, waaruit blijkt dat er geen inschrijving is op het perceel dat wordt overgedragen aan de gemeente.
De belofte van ruiling van onroerend goed, ondertekend op 23 juni 2022, van volgende percelen:
- gemeente Nijlen staat af:
- de heer Sam Vrancken staat af:
De grond wordt geruild voor openbaar nut voor wat betreft het door de gemeente verworven deel.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Er kan akkoord gegaan worden met de voorgestelde grondruil.
De ruiling van de percelen grond, gelegen in de Hooidonkstraat te Nijlen,
- gemeente Nijlen staat af:
- de heer Sam Vrancken staat af:
Voornoemde grond wordt geruild voor openbaar nut voor wat betreft het door de gemeente verworven perceel.
De akte zal worden verleden door de heer burgemeester, optredende als instrumenterende ambtenaar.
Voor het verlijden van de ruilingsakte zal de gemeente vertegenwoordigd worden door de gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur.
Jaarlijks dient er nagegaan te worden of er aanpassingen dienen te gebeuren aan het schoolreglement en bijhorende kostenbijdrageregeling. Het huidige schoolreglement van githo nijlen en bijhorende kostenbijdrageregeling, goedgekeurd door de gemeenteraad op 7september 2021, is aan actualisatie toe.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41.
De gemeenteraadsbeslissing van 9 september 1991 waarbij een schoolreglement werd goedgekeurd voor het Gemeentelijk Instituut voor Technisch en Handelsonderwijs (githo) conform de richtlijnen van het Besluit van de Vlaamse Executieve van 13 maart 1991.
De gemeenteraadsbeslissingen van 6 september 1993, 17 november 1997, 4 oktober 1999, 2 juli 2002, 1 juli 2003, 2 september 2003, 28 juni 2005, 4 juni 2006, 4 september 2007, 2 september 2008, 1 september 2009, 29 juni 2010, 6 september 2011, 4 september 2012, 2 juli 2013, 2 september 2014, 1 september 2015, 6 september 2016, 5 september 2017, 4 september 2018, 3 september 2019, 1 september 2020 en 7 september 2021 waarbij enkele wijzigingen aan dit reglement werden goedgekeurd.
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs, zoals gewijzigd.
De omzendbrief SO 64 (publicatiedatum 25 juni 1999) betreffende de structuur en organisatie van het voltijds secundair onderwijs, zoals gewijzigd.
Het decreet van 23 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
De wijzigingen aan het schoolreglement en de kostenbijdrageregeling, zijn gunstig geadviseerd door de schoolraad van 28 juni 2022 en door de bestuurscommissie githo van 20 juni 2022.
De gemeenteraad kan de wijzigingen aan het schoolreglement en de kostenbijdrageregeling van githo nijlen goedkeuren.
De gemeenteraad gaat akkoord met de hierbij gevoegde wijzigingen aan het schoolreglement en kostenbijdrageregeling van githo nijlen.
De aanleiding van deze programmatieaanvraag komt voort uit de stapsgewijze modernisering van het secundair onderwijs: het structuuronderdeel hout 2e graad BSO kent in de huidige onderwijsstructuur een vervolg in houtbewerking 3e graad BSO. githo nijlen biedt deze studierichting al zeer lang succesvol aan. In de nieuwe onderwijsmatrix is concordantie van houtbewerking 3e graad BSO mogelijk naar enerzijds binnenschrijnwerk en buitenschrijnwerk en anderzijds binnenschrijnwerk en interieur. Hierdoor dient een keuze gemaakt te worden, waarbij er geopteerd wordt om de huidige studierichting houtbewerking 3e graad BSO te concorderen naar binnenschrijnwerk en buitenschrijnwerk. Dit volstaat echter niet om tegemoet te komen aan de noden van ons huidige leerlingenpubliek. Daarom is het noodzakelijk om bijkomend de studierichting binnenschrijnwerk en interieur te programmeren, zodat we jongeren kunnen klaarstomen met een profiel dat aansluit bij de noden van het arbeidsveld.
Het decreet modernisering structuur en organisatie secundair onderwijs van 28 maart 2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de modernisering van het secundair onderwijs van 1 juni 2018.
Studiecontinuïteit binnen githo nijlen: de leerlingen die hout BSO volgen worden opgeleid tot polyvalente technici die zeer gegeerd zijn op de arbeidsmarkt. Op het einde van de tweede graad merken we dat de talenten en interesses van onze leerlingen meer divers worden. Streefdoel van de school is om de polyvalentie van de leerlingen zo groot mogelijk te houden, maar daarnaast ook in te spelen op deze talenten en interesses. Daarom is het noodzakelijk om in te zetten op zowel buiten- en binnenschrijnwerk als op binnenschrijnwerk en interieur, zodat leerlingen die meer interesse hebben in interieur hun volledige schoolcarrière in onze school kunnen volbrengen.
Behoeften binnen de gemeente Nijlen, onderwijszone en scholengemeenschap: met het inrichten van dit nieuwe structuuronderdeel bieden we de eigen leerlingen die na de 2e graad een arbeidsmarktgerichte opleiding binnenschrijnwerk en interieur wensen deze mogelijkheid. Daarnaast biedt dit ook kansen voor leerlingen die nog niet in githo nijlen school lopen om in te stromen. Onderzoek leert dat de behoefte hiervoor bestaat. De enige andere secundaire school in onze eigen gemeente, Sint-Calasanzinstituut, zet niet in op studierichtingen met arbeidsmarktfinaliteit binnen het STEM-domein. Er bestaat in onze regio een grote vraag vanuit de lokale bedrijfswereld naar dergelijke leerlingenprofielen. Binnen de scholengemeenschap Progem zijn er een aantal scholen die binnenschrijnwerk en interieur in de toekomst zullen aanbieden. Deze scholen zijn regionaal ver van ons verwijderd, leerlingenmobiliteit tussen de scholen onderling is uitgesloten. Deze programmatieaanvraag is conform de afspraken rond een rationeel en transparant studieaanbod binnen de scholengemeenschap. De samenwerking en het delen van expertise tussen de scholen van onze scholengemeenschap is reeds een enorme meerwaarde gebleken.
Schoolteam en infrastructuur: githo nijlen heeft alle geschikte leerkrachtenprofielen in huis om de studierichting binnenschrijnwerk en interieur vorm te geven. githo nijlen is reeds goed uitgerust en beschikt over de nodige infrastructuur en uitrusting. Bovendien werden er in de meerjarenplanning budgetten voorzien voor de verdere uitbouw van de afdeling, met onder andere de aankoop van een automatische kantenlijmmachine.
Meer uitgebreide motivatie terug te vinden in de infobundel (bijlage).
De programmatie werd voorgelegd aan de bestuurscommissie van githo nijlen op 20 juni 2022 en de schoolraad op 28 juni 2022, waarna een gunstig advies werd bekomen. Het ABC van 22 juni 2022 ondertekende een protocol van akkoord.
De gemeenteraad gaat akkoord met de programmatie van een 3e graad binnenschrijnwerk en interieur (BSO) op githo nijlen met oprichting van het 1e leerjaar van de 3e graad vanaf 1 september 2023.
De gemeenteraad in zitting van 5 november 2019 heeft haar goedkeuring verleend voor de programmatie van een 2e graad biotechnische wetenschappen (TSO) met oprichting van het 1e leerjaar van de 2e graad vanaf 1 september 2021, en de programmatie van een 3e graad biotechnologische en chemische wetenschappen of technieken (TSO) met oprichting van het 1e leerjaar van de 3e graad vanaf 1 september 2023.
Het decreet modernisering structuur en organisatie secundair onderwijs van 28 maart 2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de modernisering van het secundair onderwijs van 1 juni 2018.
Er zijn geen beperkingen of voorwaarden vanuit macrodoelmatigheid gekoppeld aan het aanbod van dit structuuronderdeel.
Er zijn voldoende kwantitatieve en kwalitatieve behoeften binnen de scholengemeenschap en onderwijszone. Binnen de scholengemeenschap Progem zijn er een aantal scholen die biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen ook in de toekomst zullen aanbieden. Deze scholen zijn regionaal ver van ons verwijderd, leerlingenmobiliteit tussen de scholen onderling is uitgesloten. Deze programmatieaanvraag is conform de afspraken rond een rationeel en transparant studieaanbod binnen de scholengemeenschap. De samenwerking en het delen van expertise tussen de scholen van onze scholengemeenschap is reeds een enorme meerwaarde gebleken. In de onderwijszone zullen enkele scholen het structuuronderdeel biotechnologische en chemische STEM-Wetenschappen aanbieden.
Deze programmatieaanvraag zal ertoe bijdragen dat jongeren uit Nijlen en omgeving nog beter in eigen midden school kunnen lopen. Er is heel wat potentiële leerlingeninstroom binnen de school mogelijk vanuit de logische onderbouw 2e graad biotechnologische STEM-wetenschappen, maar ook vanuit de 2e graad natuurwetenschappen ASO. Deze programmatieaanvraag kadert dan ook in een logische verdere uitbouw van onze STEM-domeinschool, zodat de studiecontinuïteit voor onze huidige leerlingenpopulatie niet in het gedrang komt. Dit versterkt de filosofie dat elke leerling haar/zijn interesses én talenten ten volle kan ontwikkelen in onze school.
Met het inrichten van dit nieuwe structuuronderdeel bieden we naast leerlingen die reeds in de 2e graad in onze school zitten ook aan instromende leerlingen een lokaal alternatief. Er werd op 22 april 2021 met de enige andere secundaire school Sint-Calasanz overlegd over de complementariteit van het studieaanbod in het secundair onderwijs Nijlen.
De programmatieaanvraag van deze doorstroomopleiding is maatschappelijk relevant. De chemische sector is constant en dringend op zoek naar werknemers. Deze programmatieaanvraag kwam tot stand na overleg en op uitdrukkelijke vraag van de lokale gemeenschap, bedrijfswereld en hoger onderwijs. Wij zijn er van overtuigd dat de studierichting inhoudelijk veel sterker en innovatiever kan worden uitgebouwd als hiervoor wordt samengewerkt met meerdere partners. Daarom werd een werkgroep samengesteld waarin leerkrachten en directie van githo nijlen, medewerkers en coördinatie van Umicore en docenten van Thomas More samen nagedacht hebben over de noodzaak en inhoudelijke profilering van de studierichting biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen. Umicore en Thomas More acteren als sterke en betrouwbare partners bij de uitbouw van dit structuuronderdeel.
Als STEM-domeinschool met een ruim wetenschappelijk aanbod beschikken we over de vereiste knowhow en infrastructuur. We hebben de geschikte leerkrachtenprofielen om het structuuronderdeel biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen verder vorm te geven. Het team bestaat naast bachelors wiskunde, biologie en natuurwetenschappen ook uit o.a. een master of science in de industriële wetenschappen biochemie en een industrieel ingenieur land- en tuinbouwkunde met optie natuur & milieu. Deze profielen werden doelbewust aangetrokken voor dit structuuronderdeel. Ook op het vlak van infrastructuur en uitrusting hoeven er geen extra inspanningen geleverd te worden. Zo werd er in 2021 nog een gloednieuw wetenschappelijk labo ingericht.Meer uitgebreide motivatie terug te vinden in de infobundel (bijlage).
De programmatie werd voorgelegd aan de bestuurscommissie van githo nijlen op 16 juni 2022 en de schoolraad op 28 juni 2022, waarna een gunstig advies werd bekomen. Het ABC van 22 juni 2022 ondertekende een protocol van akkoord.
De gemeenteraad gaat akkoord met de programmatie van een 3e graad biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen (TSO) op githo nijlen met oprichting van het 1e leerjaar van de 3e graad vanaf 1 september 2023.
Een nieuwe missie en visie GOEZO!N en een nieuw pedagogisch project voor de Goezo! basisscholen werd opgemaakt.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 8, 28, 47.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving.
Elke school heeft een pedagogisch project. Het schoolbestuur werkt dat uit voor de school of voor alle scholen onder zijn bevoegdheid. De keuze voor een bepaald pedagogisch project is vrij, en vormt de levensbeschouwelijke of filosofische basis voor het onderwijs in de betrokken scholen.
In het kader van kwaliteitsvol onderwijs dienen scholen te beschikken over een missie en visie.
De voorbije 2 schooljaren is er in de 3 gemeentelijke basisscholen gewerkt aan een gedragen missie en visie. Uiteindelijk is er gekomen tot één gedeelde missie en visie voor de 3 basisscholen met een link naar de missie en visie van de gemeente.
Er is voor gekozen om de nieuwe missie en visie van de gemeentelijke basisscholen op te nemen in het pedagogisch project. In het kader hiervan wordt er een aanpassing van het pedagogisch project voorgesteld.
Het nieuwe pedagogisch project inclusief de nieuwe missie en visie zijn opgenomen in het schoolreglement.
De missie en de visie voor de Goezo! basisscholen wordt goedgekeurd.
Het aangepaste pedagogisch project wordt goedgekeurd.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd op 7 september 2021, is aan actualisatie toe.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 29 , 40 en 41.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikels 104 en 119.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies ;
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018.De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs.
De ministeriële omzendbrief van 21 juni 2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs.Het schoolbestuur dient voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement op te stellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) goedgekeurd door de gemeenteraad op 7 september 2021 is aan actualisatie toe.
In navolging van het besluit van het college waarbij de gemeenschappelijke principes om de schoolreglementen van de verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen maximaal op mekaar af te stemmen werd het model van OVSG als basis gebruikt voor het nieuwe schoolreglement.
Meer specifieke afspraken worden opgenomen in de infobrochure die ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Een aantal aanpassingen dienen te gebeuren naar aanleiding van gewijzigde regelgeving, deze wijzigingen zijn gemarkeerd in kleur.
De voorbije 2 jaren is er in de 3 gemeentelijke basisscholen gewerkt aan een gedragen missie en visie. Uiteindelijk is gekomen tot één gedeelde missie en visie voor de 3 basisscholen met een link naar de missie en visie van de gemeente.
De nieuwe missie en visie van de gemeentelijke basisscholen dient te worden opgenomen in het schoolreglement. In het kader van deze wijziging wordt er ook een wijziging van het pedagogisch project voorgesteld.
Het nieuwe pedagogisch project inclusief de nieuwe missie en visie zijn opgenomen in het schoolreglement op bladzijde 3 tot en met 7.
Verder is er een aanpassing nodig naar aanleiding van de toestellen die uitgeleend worden in het kader van de digisprong.
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 7 september 2021, wordt opgeheven.
Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
De verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen hebben melding gedaan van de vaststelling van vakantieperioden en de keuze van de facultatieve vakantiedagen en pedagogische studiedagen voor het schooljaar 2022-2023.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap, zoals gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse regering van 31 augustus 2001 houdende de organisatie van het schooljaar in het secundair onderwijs, zoals gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit).
De omzendbrief DKO/2018/05 van 1 oktober 2018 houdende de organisatie van het schooljaar voor het deeltijds kunstonderwijs.
De gemeentelijke onderwijsinstellingen hebben hun pedagogische studiedagen en facultatieve vrije dagen voor het schooljaar 2022 - 2023 bepaald.
Deze werden gunstig geadviseerd door de bestuurscommissie githo van 20 juni 2022 en de raadscommissie basisonderwijs van 22 juni 2022.
Deze werden voorgelegd op het ABC van 22 juni 2022, waarna een protocol van akkoord per school werd ondertekend.
De gemeenteraad neemt kennis van de vastgestelde vakantieperioden voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen voor het schooljaar 2022-2023 als volgt:
1ste trimester
2de trimester
3de trimester
De gemeenteraad keurt de voorgestelde facultatieve vakantiedagen van de verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen als volgt goed:
De gemeenteraad keurt de pedagogische studiedagen van de verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen als volgt goed:
Alle onderwerpen en cijfers aangaande wijk-werken en arbeidsmarktbeleid worden besproken in de beleidsgroep wijk-werken. Deze bestaat uit afgevaardigden vanuit de lokale besturen, VDAB en de coördinator wijk-werken.
Tijdens dit overleg wordt elk jaar in de maand november het budget voor volgend werkingsjaar ter goedkeuring voorgelegd aan de beleidsgroep.
Tot en met 2020 werd de loonkost forfaitair bepaald met jaarlijkse indexering. 50% van de coördinatorkost werd gefinancierd via versterkt streekbeleid, via ESF middelen (tot en met 31 juli 2019).
De beleidsgroep vraagt op vergadering 14 (13 november 2020) een aanpassing van forfaitaire loonkosten naar huidige loonkosten. Op vergadering 15, 12 februari 2021, wordt de goedkeuring gegeven voor een opmaak van een addendum aangaande de aanpassing van forfaitaire loonkost naar effectieve loonkost (zie bijlage "addendum samenwerkingsovereenkomst Wijk-werken).
Dit addendum wijzigt artikel 4.1, 4.2 en artikel 4.3 van de originele overeenkomst (zie bijlage "samenwerkingsovereenkomst Igemo - gemeente").
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring over het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst Wijk-werken.
Beter voorkomen dan genezen. Da’s nog steeds een goede stelregel die vaak heel wat problemen kan vermijden. Reeds meerdere keren drongen we bij de meerderheid aan op het opmaken van een patrimoniumbeleidsplan. Op basis daarvan kunnen we dan de kwaliteit en het optimaal gebruik van onze gemeentelijke gebouwen managen.
Helaas lezen we in de rapportering in het kader van de organisatiebeheersing dat een strategisch vastgoedplan slechts zal opgeleverd worden tegen eind 2025. Het is duidelijk dat de meerderheid zeer weinig belang hecht aan de kwaliteit en dus ook de veiligheid van ons gemeentelijk patrimonium.
Niettemin zou dit, gelet op de recente instorting van een deel van de dakrand van het Githo, een grote bekommernis moeten zijn voor het bestuur.
Het probleem beperkt zich evenwel niet tot het Githo, maar betreft ook heel wat andere eigendommen van ons lokaal bestuur. Een bloemlezing :
We beginnen met het githo-gebouw waar de schade door het vallen van een deel van de dakrand veel erger had kunnen zijn. Gelukkig bleef de schade beperkt tot stoffelijke schade en vielen er geen gewonden, maar het had ook helemaal anders kunnen aflopen.
Een tweede gekend zorgenkind is ons gemeentelijk zwembad waarover ik niet opnieuw ga uitweiden. Het is iedereen intussen wel bekend dat door het uitstellen van structureel onderhoud het zwembad slechts tijdelijk kon opgelapt worden, met alle ongemakken en kosten van dien.
Net als het Githo en het zwembad zijn ook de Nijlense als Kesselse pastorie toch wel min of meer tikkende tijdbommen. De pastorie in Kessel is zowaar bouwvallig en wacht nog steeds op een volledige en peperdure renovatie. De Nijlense pastorie heeft ook nood aan een aantal ingrijpende verbeteringen om de kwaliteit en de veiligheid van het gebouw te garanderen. Van dit geklasseerde monument hebben we tot op heden evenwel nog altijd geen nieuws over de finale bestemming van het gebouw of over de werken die eventueel op stapel staan. Weet ook dat sedert 2017, in afwachting van de renovatie van één van de gemeentelijke gebouwen, er door de gemeente een maandelijkse huur wordt betaald van 1000 euro voor het huren van een particuliere woning voor de pastoor.
Ook in het Oud Gesticht waren er al hel wat problemen. In het bijgebouw achter de Wereldwinkel (Statiestraat 11), waar een aantal verenigingen gehuisvest waren, waren er in het verleden al grote problemen met de veiligheid van het gebouw. In die mate zelfs dat een deel van het gebouw door het College op 29/07/2019 volledig ongeschikt werd verklaard voor gebruik door verenigingen. Het gebouw werd later wel opnieuw in gebruik genomen, maar het is alvast zeer onduidelijk wat er intussen nog allemaal is veranderd aan het gebouw en de veiligheid ervan.
Ook de Goezo-basisschool van Kessel, die weliswaar geen gemeentelijke eigendom is, werd in het verleden ook al vaak geviseerd wegens tekortkomingen aan de elektriciteitsinstallatie. Voormalig raadslid John Van Laer maakte het bestuur hier meermaals attent op in het verleden.
Naast deze dossiers waarin er in het verleden al problemen waren, zijn er nog een aantal gebouwen die ook dringend aandacht nodig hebben. Zo is er in de Kerkstraat het oude huisje tussen het spoorwegfietspad en de Bonte Os, dat triestig staat te verkommeren in het hart van ons dorpscentrum. Hoewel dit oorspronkelijk een woon- en handelsbestemming had, is dit in de huidige toestand al jaren onmogelijk en wordt dit enkel gebruikt als opslagplaats. Een schande voor ons dorpsgezicht, mogen we toch wel stellen.
Ook de Kerkstraat 13, die nu zal gesloopt worden, ligt er al sinds 2017, verwaarloosd bij.
Tenslotte is er nog de woning Statiestraat 15 waarvan we de staat niet echt kennen en waarvan we ook niet echt weten welke verbeteringswerken er werden uitgevoerd sedert de aankoop in 2013 van dit gebouw.
Onze voorstellen en vragen ter zake zijn de volgende :
Antwoord door burgemeester Paul Verbeeck
Als bestuur maken we wel degelijk werk van ons patrimonium. De interne medewerkers alsook externe partners zijn dagelijks bezig om de kwaliteit en de veiligheid van het gemeentelijk patrimonium te waarborgen.
githo nijlen
Zie antwoord bij 'mondelinge vragen' IR6
Zwembad
De situatie is gekend. Er is gekozen om een beperkt aantal jaren het zwembad open te houden en in afwachting daarvan te onderzoeken hoe in de toekomst zwemwater kan aangeboden worden.
Pastorie Kessel
Dossier is al geruime tijd ingediend bij de bevoegde minister om een restauratiepremie te ontvangen.
Pastorie Nijlen
De kerkelijke overheid is reeds akkoord gegaan dat de pastorie een burgerlijke functie krijgt. Vervolgens is er een aanvraag verstuurd naar de bevoegde minister om de pastorie te desaffecteren. Na goedkeuring zal de gemeente op zoek gaan naar een externe partner om een nieuwe invulling te geven aan het gebouw met renovatieplicht voor deze partner. Een publiek toegankelijke invulling is een basis uitgangspunt voor de gemeente.
Bijgebouw Statiestraat 11
Door de technische dienst zijn er werken uitgevoerd met betrekking tot de vochtproblematiek en de veiligheid (o.m. noodverlichting en nooduitgangen).
School Goezo! Kessel
Dit bestuur heeft werk gemaakt van de verwerving van grond en het dossier voor de bouw van een nieuwe school. De werken starten nog in de loop van dit jaar.
Kerkstraat 7
Gebouw wordt gebruikt door de jeugddienst voor opslag materialen voor jeugdactiviteiten, zoals speelplein Boemerang, en ook voor Jour Tibour. In het verbouwproject van de school Goezo! Klokkenlaan is plaats voorzien voor deze materialen. Zo kunnen op termijn de jeugddienst, de school en de buitenschoolse kinderopvang hetzelfde spelmateriaal delen.
Statiestraat 15
In dit gebouw is vooral materiaal gestockeerd dat droog moet liggen. Er is ook een werkruimte voorzien voor de voorbereidende activiteiten van de animatoren.
We hebben dus wel degelijk de problematiek van de gebouwen in kaart. De opmaak van een strategisch vastgoedplan is een complexe oefening. Bijkomend werden we geconfronteerd met een capaciteitsprobleem bij team ruimte. Corona heeft ook een aantal zaken dooreen geschud, wat maakt dat het huiswerk deels opnieuw moet moet gemaakt worden. Ook de huidige energiecrisis zal een impact hebben. In een aantal gebouwen werden hierrond al maatregelen genomen. Thans buigt een interne task force energie zich over verdere stappen om de energiekost te beheersen. In de projecten in uitvoering, zoals de kerkhoven, Beekpark zuid,... , moet ook nog de nodige tijd en energie geïnvesteerd worden.
Het patrimoniumbeleidsplan zal ten gepaste tijde besproken worden op de raadscommissie publieke ruimte, maar het is niet zeker dat deze oefening voor 2025 kan afgerond worden.
Besluit
Raadslid Leo Verelst hoopt op korte termijn rond de tafel te zitten. Er moet niet worden gestemd over het punt.
In de zitting van het schepencollege op 8 augustus 2022 werd een sloopvergunning goedgekeurd voor de afbraak van de woning in de Kerkstraat 13.
We vinden in de notulen nu wel de toekenning van de sloopvergunning, maar het is nog altijd niet duidelijk, ondanks herhaalde vragen van Jan Verbraecken, wat nu de uiteindelijke bestemming is van dit gebouw.
Reeds in het college van 3 juli 2017 werd opdracht gegeven om Zonnige Kempen in het project te betrekken en de mogelijkheden met hen te overlopen.
Naast deze piste via Zonnige Kempen werd er ook ooit geopperd om een deel van het perceel ter beschikking te stellen van een aanpalende handelaar, maar dit zou evenwel meebrengen dat de maximale benutting van het perceel grotendeels gehypothekeerd zou worden.
In de marge van deze vragen ook nog een voorstel. We stelden vast dat de doorgang die al geruime tijd in gebruik is als voetgangersdoorsteek naar het August Hermansplein, 's nachts pikdonker is. Er is geen verlichting in de doorgang wat deze doorsteek erg onaangenaam en zelfs onveilig maakt. Vandaar ons voorstel om hier dringend een lichtpunt aan te brengen, zelfs al staat er op korte termijn een sloop op de agenda.
Verder ook de volgende vragen :
Antwoord door burgemeester Paul Verbeeck
De woning zal in het najaar gesloopt worden en het doorgaand pad zal worden gefatsoeneerd en verfraaid in afwachting van de definitieve invulling. We kunnen inderdaad bekijken of we hier beperkt verlichting kunnen voorzien.
Door de hervorming van de sociale huisvestingsmaatschappijen is dit geen opdracht meer voor Zonnige Kempen.
Het is de bedoeling om dit perceel te integreren in het masterplan heraanleg Nijlen centrum.
Voor de aanpalende handelszaak werd een stedenbouwkundige vergunning afgeleverd om achteraan een handelsruimte met erboven appartementen te creëren. Dit hypothekeert evenwel niet onze mogelijkheden met betrekking tot het perceel.
Besluit
Voor raadslid Leo Verelst hoeft niet gestemd te worden over dit punt.
Ovam publiceerde recent een kaart met 2500 historische storten in Vlaanderen. Het VRT-programma Pano zette dit rapport in de spotlights door een reportage te maken over de impact op onze gezondheid van de vervuiling in Vlaanderen.
Nazicht van deze kaart leert ons dat 17 van deze storten zich in onze gemeente bevinden. Voorlopig heeft Ovam enkel deze inventaris gemaakt, maar het zou de bedoeling zijn dat in functie van de concrete situaties nog verdere acties zullen ondernomen worden.
Wat ons opvalt bij het bekijken van de inventaris, is dat er in Nijlen relatief veel stortplaatsen zijn die opgenomen zijn op de kaart. Met 17 storten scoren we slecht in vergelijking met andere gemeenten, zowel als we kijken naar de oppervlakte van onze gemeente als naar het aantal Vlaamse gemeenten.
Wat ons extra verontrust is dat we vaststellen dat één van de vermelde stortplaatsen zich situeert op de site van de gemeentelijke basisschool in de Klokkenlaan. Dat er een stort geweest is in het verleden staat buiten kijf. Wat er vóór en sedert de eerdere verbouwingen van onze school gebeurd is op het vlak van sanering is een vraagteken voor ons.
Gelet op het feit dat er een nieuwe grootschalige verbouwing van de school op stapel staat pal boven dit historische stort, vernemen wij toch graag iets meer over de situatie op de huidige schoolsite. Graafwerken kunnen mogelijks de oude rommel en vervuiling naar boven halen, met alle gevolgen vandien. We vragen ons dan ook af of we niet over meer info moeten beschikken alvorens de bouwwerken effectief aan te vatten.
Komt hier nog bij dat de zone rond de Klokkenlaan ook nog een PFAS-zone is die verder dient onderzocht te worden. Dit maakt de problematiek rond de gezondheidsrisico’s voor onze schoolgaande jeugd alleen nog maar groter.
Naast verduidelijking over de situatie in de Klokkenlaan, zouden we ook van het bestuur graag vernemen wat er de voorbije jaren reeds werd ondernomen op het vlak van sanering van de overige 16 sites die vermeld staan op de kaart van Ovam en wat er eventueel nog op stapel staat. Het lijkt ons aangewezen om dit ofwel tijdens de gemeenteraad te bespreken of om dit op de commissie Leefmilieu te agenderen.
Ons voorstel is dan ook om deze punten gedetailleerd te bespreken op de eerstvolgende commissie.
Bijkomend hebben we ook nog de vraag of er voor de schoolsite van de Klokkenlaan een bodemonderzoek is uitgevoerd en of er een bodemattest voorhanden is.
Antwoord door schepen Tom Covens
We zullen op één van de volgende commissies leefmilieu een overzicht geven van de verschillende sites en de stand van zaken. Er is immers al heel wat gebeurd rond deze storten van bodemonderzoeken enz... Een deel wordt ook gesaneerd in de toekomst of zijn reeds gesaneerd. De aanpak van deze storten wordt gecoördineerd door Ovam.
Voor de schoolsite is wel degelijk een bodemonderzoek uitgevoerd, in het verleden en recent opnieuw ikv de geplande werken. We kunnen hier gedetailleerd op ingaan tijdens de voorgestelde commissie (resultaten zijn technisch en uitgebreid). We kunnen hier wel meegeven dat er uiteraard op dit moment geen gezondheidsrisico is voor de kinderen en gebruikers van de school, wel moeten we bijzondere maatregelen nemen n.a.v. de geplande werken. Tijdens de geplande werken, zal alle afgegraven grond afgevoerd dienen te worden enz…Bijkomend zal tijdens de werken uit alle voorzorgen de bovenste leeflaag opnieuw afgegraven worden en hierna afgedekt worden en opnieuw worden aangevuld.
In april 2022 vernamen we dat er drie locaties in onze gemeente mogelijk vervuild waren met PFAS/PFOS : de fabrieksterreinen van Artilat, het oefenterrein van de brandweer aan de Kerkstraat en het grasveld aan de O.L.V.-kerk aan de Klokkenlaan.
Ik citeer even onze schepen Tom Covens uit een artikel destijds in de pers : 'We willen zo snel mogelijk uitsluitsel over de zaak'.
Wel, dat treft, wij ook, maar ondertussen zijn we reeds bijna 5 maanden verder en hebben we hieromtrent nog geen verdere informatie mogen ontvangen.
Vandaar onze vragen :
1. Werden er grondstalen genomen en/of een bodemonderzoek gedaan?
2. Zijn de resultaten hiervan reeds beschikbaar?
3. Dringt een sanering zich op?
Graag een algemene update omtrent dit dossier.
Antwoord schepen Tom Covens
De gemeente heeft voor haar percelen inderdaad de nodige actie ondernomen.
Voor het perceel aan de Klokkenlaan werd door OVAM een specifiek onderzoek en bodemstalen genomen. Tot op heden heeft de gemeente ondanks herhaaldelijke navraag nog geen kennis mogen nemen van deze resultaten. Tot dan kunnen we niet anders dan het terrein momenteel afgesloten te houden.
Voor het perceel aan de brandweerkazerne heeft de gemeente zelf een bodemdeskundige onder de arm genomen met het idee dat dit mogelijk sneller tot resultaten zou leiden. Ook hier werden de nodige onderzoeken en bodemstalen genomen, maar ook hier is het nog afwachten op de resultaten. Mogelijks hebben door de vele onderzoeken op PFAS de analysebureaus vertraging.
Van zodra we de resultaten hebben zal de gemeente hier onmiddellijk over communiceren.
Voor de Artilatsite is het ook nog wachten op resultaten.
Zoals vorige gemeenteraad gevraagd: wat kunnen wij als gemeente doen aan deze situatie. Even situeren, het gaat over de strook aan de rechterkant komende van richting Broechemsesteenweg tot ter hoogte ''Boerke Naas'' Deze strook is plus minus 2 meter breed, tussen het wegdek en de tuinen van de bewoners. Veelal in minder goede staat en dikwijls gebruikt als parkeerplaats voor bestelwagens van werklui waardoor de bewoners problemen hebben om hun woningen te verlaten met de wagen. Wie is eigenaar van deze strook, is het mogelijk om ook langs deze zijde een fiets- of voetpad te voorzien?
Antwoord door schepen Victor De Groof
De strook is eigendom van de gemeente. We moeten de problematiek van bermparkeren wel bekijken in een groter geheel en een uniforme oplossing zoeken. In de eerste plaats dient hierbij rekening gehouden te worden met de verkeersveiligheid, maar ook de beeldkwaliteit speelt hierbij.
Een voorstel van aanpak specifiek voor de Zwanenstraat werd reeds geagendeerd op het schepencollege. Verschillende opties werden uitgewerkt.
Dit kan verder besproken worden op de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag.
Tijdens de zomer stortte een deel van het dak van het GITHO in. Blijkbaar omwille van betonrot. Gelukkig was het vakantie en was de school gesloten. Het verhaal zou een stuk dramatischer geweest zijn indien dit tijdens het schooljaar was gebeurd. We zijn verbaasd over deze gebeurtenis en vragen ons af hoe dit kan gebeuren. Krijgt het GITHO niet heel wat middelen vanuit de gemeentekas? Worden deze wel gebruikt om de bestaande gebouwen te onderhouden en te controleren? We krijgen zo de indruk van verwaarlozing van gebouwen en infrastructuur. Onze schoolgaande jeugd in Nijlen verdient beter. Zoiets zou toch niet mogen gebeuren.
Daarom onze volgende vragen:
Antwoord door schepen Paul Laurijssen
Jaarlijks is € 40.000,00 voorzien voor onderhoud van gebouwen van githo nijlen (kleine herstellingen, preventie, onderhoud).
Recent werd het buitenschrijnwerk vervangen in de blok aan de straatzijde.
Het herstel van de dakgoot zal ± € 75.000,00 kosten. Zijnde studiekosten (veiligheidscoördinator, ingenieur, architect): € 7.508,05 inclusief 21 % btw en de aannemingskost (werfcoördinatie, afbraak, behandeling beton/wapening, dakdichting, definitieve afwerking): € 67.840,00 inclusief 6 % btw. De gemeente Nijlen is opdrachtgever.
N.a.v. dit voorval zijn de andere gebouwen nagekeken wat betreft betonnen dakgoten, maar er werden geen verdere problemen gedetecteerd. Onze technische dienst gaat nog wel een inspectie ten gronde per lokaal uitvoeren.
De periode is de link met het zwembad. Er is namelijk een tijd geweest dat men bij beton ‘chloriden’ toevoegden als additief. Het is pas later gebleken dat dit nefast is voor wapening op termijn. Het zwembad en dit deel van githo nijlen dateren uit dezelfde periode.
De raadsleden zijn uitgenodigd voor de presentatie van het eindrapport m.b.t. de haalbaarheidsstudie om intergemeentelijk samen te werken over het aanbieden van zwemwater.