Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
Het lokaal bestuur van Nijlen heeft op 6 september 2021 een aanvraag van een omgevingsvergunningsaanvraag voor het wijzigen van een vergunde verkaveling ontvangen. Deze aanvraag handelt over het wijzigen van kavel 14, 15, 16, & 17 voor vrijstaande bebouwing naar 8 kavels voor gekoppelde bebouwing.
Ligging van de aanvraag: 2560 Kessel, Dalstraat z/n met als kadastrale omschrijving afdeling 3 sectie B nrs. 522D en 522E.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen langsheen de Dalstraat. De aanvraag betreft een omgevingsvergunningsaanvraag voor het wijzigen van een vergunde verkaveling. Deze aanvraag handelt over het wijzigen van kavel 14, 15, 16, & 17 voor vrijstaande bebouwing naar 8 kavels voor gekoppelde bebouwing.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een beperkte aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé dient te gebeuren.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
Destijds werd bij de uitvoering van de straat geopteerd om de "pijpekop" op het einde van de straat iets te verlengen. Dit leidde ertoe dat een klein gedeelte van het huidige voetpad en van de onverharde berm op kavel 16 gelegen zijn. Het betreft slechts een oppervlakte van ongeveer 5 m².
De opvatting van de voorgestelde aanpassing is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 6 oktober 2021 tot 4 november 2021 en er werden 12 bezwaarschriften ingediend. Er is één bezwaarelement dat deels handelt over de zaak van de weg. De gemeenteraad neemt kennis van het bezwaarelement en behandelt deze als volgt:
Verkeersoverlast
Samenvatting:
De bezwaarindieners hebben bezwaar tegen de bijkomende verkeersoverlast die de voorliggende verkavelingswijziging tot gevolg zou hebben door het verdubbelen van het aantal wooneenheden (van 4 vrijstaande woningen naar 8 gekoppelde woningen).
Behandeling:
Voor de inschatting van de bijkomende verkeersgeneratie van de voorliggende verkavelingsaanvraag wordt gerekend met de kengetallen van mobiel Vlaanderen. De kengetallen voor het buitengebied werden gehanteerd.
Concreet betekent de voorliggende verkavelingswijziging van 4 naar 8 wooneenheden, per dag, bijkomend 6 voertuigbewegingen in en 6 voertuigbewegingen uit van bewoners ten opzichte van de reeds vergunde toestand. Er kan aldus verwacht worden dat de voorliggende verkavelingswijziging geen aanzienlijke mobiliteitseffecten zal genereren.
Er dient opgemerkt te worden dat de voorliggende wijziging van het wegtracé van de Dalstraat enkel als doel heeft om een historisch gegroeide situatie recht te zetten qua eigendomsstructuur. Er worden hierbij geen wijzigingen aangebracht aan de bestaande verhardingen.
Conclusie:
Het bezwaar wordt niet weerhouden.
De overige bezwaarelementen in deze bezwaarschriften handelen over de bouwdichtheid, ligging nabij overstromingsgebied, waterhuishouding, verlies van natuurwaarde, waardevermindering van de omliggende woningen en de foutieve vermelding van een kadastraal perceel.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Dalstraat goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten: