Met het nieuwjaarszingen zijn volgende aantallen zangertjes langs geweest en hebben elk € 0,50 gekregen:
– Bevel:15
– Kessel:34
– Nijlen: 569.
Raadslid Els Herremans is de nieuwe fractieleider van de fractie Groen - Open Vld.
In de politieraad van 20 december 2021 heeft schepen Tom Covens de eed afgelegd als politieraadslid in opvolging van voormalig raadslid Julie Van Roey.
Raadslid Bert Celis heeft ontslag genomen als politieraadslid. Zijn eerste opvolger schepen Victor De Groof legt in de eerstvolgende politieraad de eed af als politieraadslid.
Onlangs ontvingen onze raadsleden een vragenlijst rond de leesbaarheid en bruikbaarheid van het meerjarenplan.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) wil de informatiebehoeften van gemeenteraadsleden analyseren.
Onze inbreng is van belang om zicht te krijgen op verbeterpunten, knelpunten en verwachtingen.
We kunnen daardoor mee helpen om de rol en werking van de gemeenteraad te versterken.
Daarom een oproep om toch deel te nemen aan die vragenlijst.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 24 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 12 maart 2019.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 14 december 2021 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 14 december 2021 zijn opgemaakt.
Het hoogdringend punt 'Cipal - algemene vergadering van 16 december 2021 - goedkeuring van de agendapunten en mandatering vertegenwoordiger' werd niet toegelaten tot de agenda. Om tot spoedbehandeling over te gaan dient ten minste twee derde van de aanwezige leden akkoord te gaan met de spoedeisendheid. Dit aantal werd niet gehaald.
Na deze aanpassing kunnen de notulen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 14 december 2021 worden goedgekeurd.
De gemeente Nijlen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging TMVS.
Raadslid Bert Celis is effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVS. Naar aanleiding van het einde van zijn schepenmandaat wenst hij hierin vervangen te worden.
Conform de decretale en statutaire bepalingen heeft elke vennoot bij TMVS dv recht op één volmachtdrager in de algemene vergadering. Elke vennoot heeft recht op één effectieve afgevaardigde en één plaatsvervanger in de algemene vergadering.
In de gemeenteraad van 3 maart 2019 werden Bert Celis als effectief vertegenwoordiger en Victor De Groof als plaatsvervanger aangesteld.
Naar aanleiding van het einde van het schepenmandaat van Bert Celis, wenst hij hierin vervangen te worden.
Het schepencollege stelt Victor De Groof als effectief vertegenwoordiger en Bert Celis als plaatsvervanger voor in de algemene vergadering van TMVS.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de vertegenwoordigers op de algemene vergadering aangewezen worden door de organen die, krachtens de wettelijke reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.
De statuten van TMVS.
Als vertegenwoordiger van de gemeente op de (buitengewone) algemene vergaderingen van TMVS wordt, vanaf heden tot het einde van de huidige legislatuur, aangeduid: schepen Victor De Groof met als plaatsvervanger raadslid Bert Celis.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan TMVS.
De gemeente Nijlen is aangesloten bij de vzw Poolstok (voormalig Jobpunt Vlaanderen). De organisatie is een HR-dienstverlener die medewerking biedt op vlak van recrutering en selectie, procesanalyse, coaching, evaluatie, outplacement en de herplaatsing van personeel. Daarnaast bieden ze hun vennoten ook testlicenties aan en begeleiden ze studies in verband met personeelsplanning, functiebeschrijvingen of het salarisbeleid. Naar aanleiding van een schepenwissel dient een nieuwe vertegenwoordiger aangeduid te worden.
Raadslid Bert Celis is vertegenwoordiger in de algemene vergadering van vzw Poolstok. Naar aanleiding van het einde van zijn schepenmandaat wenst hij hierin vervangen te worden.
De gemeente heeft het recht om een nieuwe effectief vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van Poolstok vzw.
In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werden Bert Celis als effectief vertegenwoordiger en Luc Luyten als plaatsvervanger aangesteld.
Naar aanleiding van het einde van het schepenmandaat van Bert Celis, wenst hij hierin vervangen te worden.
Het schepencollege stelt schepen Victor De Groof voor als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Poolstok vzw.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van vzw Poolstok.
Als effectief vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergaderingen van Poolstok vzw, wordt vanaf heden tot einde van de huidige legislatuur, aangeduid: de heer Victor De Groof, schepen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Poolstok vzw.
Lokaal bestuur Nijlen is aangesloten bij OFP Provant voor de tweede pijler pensioenvoorziening.
Sinds 1 januari 2022 is de naam van OFP Provant veranderd in OFP Prolocus.
Raadslid Bert Celis was vertegenwoordiger. Naar aanleiding van het einde van zijn schepenmandaat wenst hij hierin vervangen te worden.
Zowel de gemeente als het OCMW hebben het recht om een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van OFP Prolocus. Gemeente en OCMW kunnen beslissen om dezelfde persoon af te vaardigen voor de algemene vergadering.
In de gemeenteraad van 15 april 2019 werden Bert Celis als effectief en de financieel directeur als plaatsvervangend vertegenwoordiger aangesteld.
Naar aanleiding van het einde van het schepenmandaat van Bert Celis, wenst hij hierin vervangen te worden.
Het college van burgemeester en schepenen stelt schepen Victor De Groof voor als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van OFP Prolocus.
Als effectief vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van OFP Prolocus, wordt vanaf heden tot einde van de huidige legislatuur, aangeduid: schepen Victor De Groof.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan OFP Prolocus.
De gemeente Nijlen maakt deel uit van de Vervoerregio Kempen.
Bert Celis is vertegenwoordiger in de vervoerregioraad van de Vervoerregio Kempen. Inherent aan het mandaat van vertegenwoordiger in de vervoerregioraad van de Vervoerregio Kempen is de functie van waarnemer in de vervoerregioraad van Vervoerregio Antwerpen.
Naar aanleiding van het einde van zijn schepenmandaat wenst hij hierin vervangen te worden.
De aangestelde ambtelijke vertegenwoordiger is niet langer in dienst bij de gemeente Nijlen.
In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd Bert Celis als effectief vertegenwoordiger in de vervoerregioraad van de Vervoerregio Kempen aangesteld.
Naar aanleiding van het einde van het schepenmandaat van Bert Celis, wenst hij hierin vervangen te worden.
Het schepencollege stelt schepen van mobiliteit Victor De Groof voor als effectief vertegenwoordiger in de vervoerregioraad van de Vervoerregio Kempen.
Inherent aan het mandaat van vertegenwoordiger in de vervoerregioraad Kempen is de functie van waarnemer in de vervoerregioraad Antwerpen.
In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd de mobiliteitsambtenaar aangesteld als ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Kempen. Deze persoon heeft ondertussen de gemeentelijke organisatie verlaten.
Het college stelt voor om de functie van beleidsadviseur mobiliteit voor te dragen als ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Kempen, ongeacht welke persoon deze functie invult.
De goedkeuring door de Vlaamse Regering op 26 april 2019 van het decreet betreffende de basisbereikbaarheid.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De goedkeuring door de Vlaamse Regering op 20 juli 2018 van de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s, waarbij de gemeente Nijlen deel uitmaakt van de vervoerregio Kempen.
Als vertegenwoordiger van de gemeente in de vervoerregioraad Kempen wordt vanaf heden tot einde van de huidige legislatuur, aangeduid: schepen bevoegd voor mobiliteit Victor De Groof.
Inherent aan het mandaat van vertegenwoordiger in de vervoerregioraad van de Vervoerregio Kempen is de functie van waarnemer in de vervoerregioraad van Vervoerregio Antwerpen.
De persoon die de functie van beleidsadviseur mobiliteit invult wordt aangeduid als ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Kempen. De ambtelijk vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het secretariaat van de vervoerregio Kempen (vervoerregio.kempen@vlaanderen.be).
Raadslid Bert Celis is vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv (in vereffening). Naar aanleiding van het einde van zijn schepenmandaat wenst hij hierin vervangen te worden.
In de gemeenteraad van 11 juni 2019 werden Bert Celis als effectief vertegenwoordiger en Victor De Groof als plaatsvervanger aangesteld.
Naar aanleiding van het einde van het schepenmandaat van Bert Celis, wenst hij hierin vervangen te worden.
Het college stelt schepen Victor De Groof voor als effectief vertegenwoordiger en raadslid Bert Celis als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv (in vereffening).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Gemeentelijke Holding nv.
Schepen Victor De Groof aan te stellen als effectief vertegenwoordiger en raadslid Bert Celis als plaatsvervangend afgevaardigde vanaf heden tot einde van de huidige legislatuur.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Gemeentelijke Holding nv (in vereffening).
In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werden de leden van de raad van bestuur van AGB Nijlen aangeduid.
Raadslid Bert Celis was lid. Naar aanleiding van het einde van zijn schepenmandaat wenst hij hierin vervangen te worden.
De aanstelling van de leden van de raad van bestuur van AGB Nijlen gebeurt via een akte van voordracht, dewelke 8 dagen vóór de raad waarop de bestuursleden worden aangeduid aan de algemeen directeur dient te worden overhandigd. De algemeen directeur bezorgt een afschrift van de akte aan de voorzitter van de raad.
De akte van voordracht van de kandidaat-bestuursleden van een fractie, dient ten minste ondertekend te zijn door een meerderheid van de leden van die fractie waarvan de kandidaat-bestuursleden deel uitmaken.
De voorzitter ontving voor de raad van bestuur van AGB Nijlen, tijdig de akte van voordracht van de fractie Groen - Open Vld waarin Victor De Groof wordt voorgedragen in vervanging van Bert Celis.
De akte van voordracht is voorzien van de nodige handtekeningen. De voorzitter bevestigt de ontvankelijkheid van deze akte van voordracht.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad en hoofdstuk 2. Het autonoom gemeentebedrijf.
De gecoördineerde statuten van AGB Nijlen, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2018, meer bepaald hoofdstuk III, Afdeling 2, artikel 12 dat handelt over de samenstelling van de raad van bestuur van AGB Nijlen.
De gemeenteraad duidt schepen Victor De Groof aan in de vervanging van raadslid Bert Celis als lid van de raad van bestuur van AGB Nijlen, vanaf heden tot het einde van de legislatuur.
De raad van bestuur van Cipal dv van 24 oktober 2019, bijgesteld op 30 januari 2020 besliste de gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20).
De raad van bestuur van Cipal dv van 20 februari 2020 besliste de plaatsing van de opdracht, bepaling van de selectievoorwaarden en keuze van de Europese mededingingsprocedure met onderhandeling als plaatsingsprocedure.
“Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle entiteiten die in het selectiedocument - onder de hoofding ‘Bereik van de opdracht’ - bij de oproep tot kandidaatstelling voor onderhavige opdracht werden vermeld. Deze entiteiten worden samen met de opdrachtgever en alle leden van de dienstverlenende vereniging verder de “afnemer” genoemd.
“Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om een totaaloplossing in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst.
De raad van bestuur van Cipal dv van 23 december 2020 heeft de opdracht gegund aan de maatschap Smartville, met maatschappelijke zetel te Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth.
De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als opdrachtencentrale in de zin van artikelen 2 (6°) en 47 van de wet van 17 juni 2016.
De opdracht is door de raad van bestuur van Cipal dv van 23 december 2020 gegund aan de maatschap Smartville, met maatschappelijke zetel te Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting).
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur.
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
De gemeenteraad keurt de toetreding tot de raamovereenkomst van Cipal dv voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving goed.
Bij wet van 7 december 1998 werd beslist om over te gaan tot de organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus. De gemeente Nijlen behoort tot de politiezone Berlaar-Nijlen en jaarlijks neemt de gemeenteraad kennis van de politiebegroting en keurt de politiedotatie goed.
De politiezone Berlaar-Nijlen heeft een ontwerpbegroting opgemaakt dewelke werd goedgekeurd door de politieraad op 20 december 2021.
De toelage voor de gemeente Nijlen wordt vastgesteld op € 2.029.755,00.
Het Koninklijk Besluit van 5 september 2011 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie waarin de regels bepaald worden voor de begroting van de lokale politie.
De jaarlijkse ministeriële omzendbrief met het oog op het verstrekken van onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting ten behoeve van de politiezone.
Kennis te nemen van de politiebegroting voor het dienstjaar 2022.
De gemeentelijke toelage voor het dienstjaar 2022 voor de politiezone Berlaar-Nijlen voor een bedrag van € 2.029.755,00 goed te keuren.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
Het lokaal bestuur van Nijlen heeft op 6 september 2021 een aanvraag van een omgevingsvergunningsaanvraag voor het wijzigen van een vergunde verkaveling ontvangen. Deze aanvraag handelt over het wijzigen van kavel 14, 15, 16, & 17 voor vrijstaande bebouwing naar 8 kavels voor gekoppelde bebouwing.
Ligging van de aanvraag: 2560 Kessel, Dalstraat z/n met als kadastrale omschrijving afdeling 3 sectie B nrs. 522D en 522E.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen langsheen de Dalstraat. De aanvraag betreft een omgevingsvergunningsaanvraag voor het wijzigen van een vergunde verkaveling. Deze aanvraag handelt over het wijzigen van kavel 14, 15, 16, & 17 voor vrijstaande bebouwing naar 8 kavels voor gekoppelde bebouwing.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een beperkte aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé dient te gebeuren.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
Destijds werd bij de uitvoering van de straat geopteerd om de "pijpekop" op het einde van de straat iets te verlengen. Dit leidde ertoe dat een klein gedeelte van het huidige voetpad en van de onverharde berm op kavel 16 gelegen zijn. Het betreft slechts een oppervlakte van ongeveer 5 m².
De opvatting van de voorgestelde aanpassing is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 6 oktober 2021 tot 4 november 2021 en er werden 12 bezwaarschriften ingediend. Er is één bezwaarelement dat deels handelt over de zaak van de weg. De gemeenteraad neemt kennis van het bezwaarelement en behandelt deze als volgt:
Verkeersoverlast
Samenvatting:
De bezwaarindieners hebben bezwaar tegen de bijkomende verkeersoverlast die de voorliggende verkavelingswijziging tot gevolg zou hebben door het verdubbelen van het aantal wooneenheden (van 4 vrijstaande woningen naar 8 gekoppelde woningen).
Behandeling:
Voor de inschatting van de bijkomende verkeersgeneratie van de voorliggende verkavelingsaanvraag wordt gerekend met de kengetallen van mobiel Vlaanderen. De kengetallen voor het buitengebied werden gehanteerd.
Concreet betekent de voorliggende verkavelingswijziging van 4 naar 8 wooneenheden, per dag, bijkomend 6 voertuigbewegingen in en 6 voertuigbewegingen uit van bewoners ten opzichte van de reeds vergunde toestand. Er kan aldus verwacht worden dat de voorliggende verkavelingswijziging geen aanzienlijke mobiliteitseffecten zal genereren.
Er dient opgemerkt te worden dat de voorliggende wijziging van het wegtracé van de Dalstraat enkel als doel heeft om een historisch gegroeide situatie recht te zetten qua eigendomsstructuur. Er worden hierbij geen wijzigingen aangebracht aan de bestaande verhardingen.
Conclusie:
Het bezwaar wordt niet weerhouden.
De overige bezwaarelementen in deze bezwaarschriften handelen over de bouwdichtheid, ligging nabij overstromingsgebied, waterhuishouding, verlies van natuurwaarde, waardevermindering van de omliggende woningen en de foutieve vermelding van een kadastraal perceel.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Dalstraat goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
De spelotheek is een onderdeel van het fysiek aanbod van het Huis van het Kind en is gesitueerd in het Buurtpunt.
Inhoudelijke input werd gegeven door een werkgroep binnen het Huis van het Kind.
Wat is een spelotheek?
Een spelotheek is een bibliotheek waar je leuke en educatieve gezelschapsspellen kan ontlenen in plaats van boeken. Naast de gezelligheid die het spelen van een gezelschapsspel met zich meebrengt, komt een spel ook tegemoet aan andere belangrijke sociale vaardigheden. Zo leert een kind om te gaan met winnen en verliezen,
samen te werken en op zijn beurt te wachten. Kortom een spel spelen is niet alleen leuk, maar ook waardevol en stimulerend. Net zoals een goed boek en mooie muziek een positieve uitwerking hebben op mensen,
hebben spellen dat ook.
Speelgoed lenen via een spelotheek heeft tal van voordelen:
• Het is een zegen voor wie het niet breed heeft.
• Het helpt bij het verkleinen van de afvalberg.
• Grootouders hoeven niet langer ook nog eens spellen aan te schaffen.
• Spelmateriaal kan eerst uitgetest worden alvorens eventueel over te gaan tot de aankoop.
• Kinderen krijgen telkens opnieuw de mogelijkheid nieuwe spelervaringen op te doen en te wisselen van spel.
De spelotheek biedt een gevarieerd aanbod aan gezelschapsspellen voor kinderen die gratis kunnen uitgeleend worden voor een periode van 3 weken.
Bij de opstart is een aanbod voorzien voor kinderen van 0-6 jaar. In 2022 en later wordt het aanbod uitgebreid naar de leeftijd tot 12 jaar.
Aankoop spellen:
Na een grondig vergelijken blijkt aankopen het interessantste bij Bol.com en Collishop. Spellen die niet (meer) voorradig zijn bij voorvermelde leveranciers worden aangekocht bij Lobbes en Banier. Er is geen lokaal alternatief voor deze aankopen. Voor de leeftijd van 0-2 jaar stelde de werkgroep voor om niet aan te kopen maar om een inzameling te doen van tweedehandsspeelgoed in de locaties van de buitenschoolse kinderopvang. Speelgoed voor deze leeftijdsgroep wordt maar kort gebruikt en is vaak nog in goede staat. Deze inzameling is reeds van start gegaan.
Aankoop software:
Er wordt voorgesteld om voor de uitleen te werken met SocialRent: zie bijlage
SocialRent is een krachtig en flexibel en gebruiksvriendelijk intern beheersoftware voor uitleendiensten.
SocialRent is ontwikkeld op basis van de wensen en aangepast aan de specifieke behoeften van lokale uitleendiensten.
SocialRent heeft een klanten-, producten en bonnen module met een dashboard dat een overzicht geeft
op de bonnen.
SocialRent bevat krachtige en eenvoudig te gebruiken functies voor het intern beheren en opvolgen van
uitleenmateriaal en -diensten.
Er zijn geen alternatieve programma's met hetzelfde specifieke aanbod. Voor de sociale kruidenier wordt gewerkt met Socialshop, software van dezelfde leverancier, waar we heel tevreden over zijn. Socialshop wordt ervaren als heel gebruiksvriendelijk, ook voor de vrijwilligers. Daarenboven is ook de ondersteuning en de service van de leverancier heel goed.
Kostprijs voor de gebruiker:
De gebruikers betalen € 10,00 voor het lidmaatschap. Voor UiTPAS-houders met kansentarief kost het lidmaatschap slechts € 2,00.
De beleidsadviseur sociaal beleid verwijst naar het besluit UiTPAS-aanbod Huis van het Kind in bijlage. Middels dit besluit werd goedgekeurd dat activiteiten georganiseerd door Huis van Het Kind Nijlen, zoals de Spelotheek, ook UiTPAS-activiteiten worden. Aangezien de activiteiten georganiseerd worden door Lokaal Bestuur Nijlen, dient hier geen partnerovereenkomst voor afgesloten te worden.
De uitleningen zijn gratis. Er zijn wel boetes bij niet inleveren of inleveren in slechte staat.
Naam en logo:
De werkgroep bedacht een leuke naam voor de spelotheek: Spelotheek Nijlen “Elke en Rik”
De naam is een verwijzing naar de locatie van het buurtpunt in het chiroheem "Elkerlyc" en verhoogt de aantrekkelijkheid voor kinderen.
Een bijpassend en herkenbaar logo, waarin een aantal elementen zijn verwerkt zoals inclusie, gender en de link met het Huis van het Kind, is nog in de maak. Er wordt in januari 2022 input gevraagd aan kinderen via BKO Dolfijn.
Permanentie en vrijwilligerswerking:
Analoog met de werking van de sociale kruidenier wordt de werking ondersteund door vrijwilligers. De beleidsadviseur sociaal beleid staat in voor de permanentie tijdens de openingsmomenten, met back-up van één of twee medewerkers om de permanentie te verzekeren tijdens afwezigheden van de beleidsadviseur.
Op termijn kan geëvalueerd worden of de vrijwilligers al dan niet zelfstandig kunnen instaan voor de werking tijdens de openingsmomenten. Samenhangend daarmee kan een extra openingsmoment overwogen worden.
Met de spelotheek bouwen we het fysieke aanbod van het Huis van het Kind verder uit.
Naast de informatieve website, met contactformulier, bieden we momenteel het volgende pakket aan voor de doelgroep:
- de fietsbieb
- huiswerkbegeleiding in samenwerking met de Geburen
- de weggeefkast in het buurtpunt
- pamperbank
- zitdag Gezinsbond
- het lokaal loket kinderopvang
- workshops, webinars en vorming voor de partners van het samenwerkingsverband
- engagementen zoals Pleegzorggemeente
- samenwerkingen met o.a. JAC en FJC.
Met de spelotheek voldoen we aan de subsidievereisten van Kind & Gezin om ook een fysiek en laagdrempelig aanbod gezinsondersteuning aan te bieden. We beogen een brede doelgroep "alle Nijlense gezinnen met kinderen van 0 tot 12 jaar", met bijzondere aandacht voor kwetsbaren door toepassing van het sociaal tarief.
Er is juridisch advies gevraagd over het uitleenreglement en het retributiereglement.
De opening is voorzien in het eerste kwartaal van 2022.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het uitleenreglement en het retributiereglement voor de spelotheek Nijlen.
Er wordt gevraagd om een nieuwe naam te formuleren voor de 'Bevelsesteenweg 57'. Alle woningen volgen de nummering 57 A, 57 B,…
Het was een private weg die nu is overgedragen aan de gemeente. De straat loopt dood. Moest er in de toekomst nog een verbinding gemaakt worden met de Guido Gezellestraat, zou het om een trage verbinding gaan en geen straat. Er komen nieuwe woongelegenheden bij, vooraan in de straat, zijde Bevelsesteenweg.
De themavergadering straatnamen van de cultuurraad kwam op 23 november en 2 december 2021 samen om de nieuwe dossiers te bespreken.
Volgende principes worden gehanteerd bij het opmaken van een advies voor de nieuwe straatnaam (collegebeslissing 4 mei 2020):
Oude kaarten werden geraadpleegd om na te gaan of er oude plaatsnamen of verwijzingen terug gevonden kunnen worden. Er zijn geen toponiemen bekend in de omgeving, die aan deze straat kunnen gekoppeld worden. Er zijn ook geen clusters van namen in de omgeving.
In navolging van 'meer vrouw op straat' werd bekeken of de straat naar een vrouw kan genoemd worden. Jammer genoeg zijn er maar weinig vrouwennamen om uit te kiezen. Het voorstel om de straat naar de voormalige eigenares van de grond te noemen, Elisabeth Colpin, werd afgewezen omdat ze daarnaast te weinig heeft betekend voor de gemeente als gemeenschap. Het kan niet de bedoeling zijn om verkavelingen zonder meer naar hun voormalige eigenaar te vernoemen.
Er werd even overwogen om de straat naar Ria De Haes te vernoemen, maar zij is nog maar enkele jaren overleden en misschien op dit moment nog niet voldoende gekend in de gemeente. Zij woonde in de J.E. Claeslaan. Is er een voldoende geografische link?
Dan kan men terug de namen van onze Nijlense ‘heksen’ vooropstellen, meer bepaald bij Cathelyne Van den Bulcke en Anneken Faes. Mogelijks zou het Cathelyne Van den Bulckehof wel kunnen, mits duiding op het straatnaambord.
Tot slot kwam het idee om de straat naar kunstschilder Jef Verheyen te noemen. Jef heeft naam gemaakt in binnen- en buitenland, maar is nog weinig gekend binnen de gemeente. Er is geografisch een link omdat Jef zijn kinder- en jeugdjaren doorbracht in een woning vlakbij de bibliotheek (later in de Nonnenstraat). Daarnaast ontvingen we in 2020 een brief van zijn broer Jan Verheyen die, in naam van de hele familie, aan het college de vraag stelt om een van de toekomstige straten naar Jef te vernoemen. Tot slot is er nog een link met de naburige Guido Gezellestraat. Zowel Gezelle als Verheyen zijn kunstenaars, weliswaar in een andere discipline.
Conclusie cultuurraad: De cultuurraad formuleert het advies om de Bevelsesteenweg 57 te hernoemen naar het ‘Jef Verheyenhof’ en daarmee een Nijlense schilderszoon de erkenning te geven die hij verdient. Indien het college van mening is dat de straat toch naar een dame moet vernoemd worden, adviseert de cultuurraad het ‘Cathelyne Van den Bulckehof’. Gezien het uitgebreide onderzoek dat reeds verricht werd door de themavergadering straatnamen van de cultuurraad, kunnen het college en de gemeenteraad een gefundeerde beslissing nemen.
Het college van burgemeester en schepenen legt de keuze tussen 'Jef Verheyenhof' en 'Cathelyne Van den Bulckehof' als nieuwe naam voor de Bevelsesteenweg 57 voor aan de gemeenteraad.
Er wordt gevraagd om beknopt duiding te voorzien bij de straatnaam. Dit kan door middel van een bordje of sticker met een QR-code te bevestigen aan de paal van het straatnaambord.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, zoals laatst gewijzigd bij decreet van 29 november 2002.
De gemeenteraad beslist om de Bevelsesteenweg 57 de nieuwe naam 'Jef Verheyenhof' te geven.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere decretale procedure, met het oog op de definitieve naamgeving van deze straat.
Indien er geen bezwaren worden ingediend tijdens de periode van openbaar onderzoek, wordt deze benaming definitief.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel om bij een verwijzing naar personen een beknopte duiding te geven door middel van een QR-code op een bordje of sticker, bevestigd op de paal waar het straatnaambord aanhangt.
Er wordt gevraagd om een naam te formuleren voor het woonpark met 5 trage verbindingen van en naar het park. In het binnengebied tussen de Nieuwstraat, Pastoriestraat, Zagerijstraat en Kessel-Dorp zal een woonontwikkeling komen met centraal een openbaar park. De verbindingen worden aangelegd als karrenspoor, waarbij de verharding erg beperkt blijft. Op dit moment wordt er naar het project gerefereerd met de naam ‘Pastoriepark’.
De themavergadering straatnamen van de cultuurraad kwam op 23 november en 2 december 2021 samen om de nieuwe dossiers te bespreken.
Volgende principes worden gehanteerd bij het opmaken van een advies voor de nieuwe straatnaam (collegebeslissing 4 mei 2020):
WOONPARK
Momenteel wordt de naam Pastoriepark gebruikt om de site aan te duiden maar deze is in principe niet geschikt. Het is de oorspronkelijke tuin van de pastorie zelf die gekend staat als het ‘pastoriepark’. Als 'Pastoriepark' ook een adres wordt, kan dat tot verwarring leiden met de Pastoriestraat. Dit is bv. niet het geval bij Beekpark-Beekstraat omdat het Beekpark geen adres is voor woningen. Om verwarring te vermijden, lijkt het beter om een alternatief te zoeken.
Oude kaarten werden geraadpleegd om na te gaan of er oude plaatsnamen of verwijzingen terug gevonden kunnen worden. Vlakbij ontspringt de Grote Veldloop en loopt dwars doorheen het park. Ook al is de waterloop niet zichtbaar in het park, kan er overwogen worden om het park ernaar te vernoemen: ‘Grote Veldlooppark’ of ‘’t Groot Veldpark’. Het nadeel is wel dat er een link kan gelegd worden naar ‘veldlopen’ als sport. Het toponiem kan ook bewaard worden voor latere verkavelingen.
Gelet op de vraag van het college en de gemeenteraad om te kiezen voor een naam van een vrouw, werden de mogelijkheden besproken. Hoewel er niet veel namen op de lijst staan, is er wel één naam die perfect kan overwogen worden: Jonkvrouw Emelia van Praet.
Zij bouwde het Kasteel Ten Dijke (nieuwe Kesselhof) op de Bogaertsheide in 1862. Ze was in Kessel bekend voor haar onuitputtelijke liefdadigheid. Ze legde de grondsteen van het Gods-Gasthuis (RVT) en het zorgde voor de bouw van een meisjesschool met kleuterafdeling. Ze besteedde ruime sommen aan de herstellingen van het kerkgebouw, zoals het plaatsen van brandglasramen en het hoofdaltaar. Ze overleed in 1890 en werd begraven in de grafkelder op het oorspronkelijke kerkhof rond de kerk.
Gezien het woonzorgcentrum, de school en de kerk, die allen haar nalatenschap meedragen, in de omgeving bevinden, lijkt het een goed voorstel om haar op deze manier te eren. De kans is ook klein dat er nog een nieuwe mogelijkheid komt die even geschikt is.
CONCLUSIE:
De cultuurraad adviseert om het park de naam ‘Emelia van Praetpark’ te geven. Zo wordt hulde gebracht aan een dame die veel heeft betekend voor de Kesselse gemeenschap in de 19de eeuw. Het is in dat geval van belang om de nodige duiding te voorzien bij de straatnaam. Dit kan door middel van een bordje of sticker met een met een QR-code te bevestigen aan de paal van het straatnaambord.
Mogelijke alternatieven zijn ‘Grote Veldlooppark’ of ‘’t Groot Veldpark’.
De cultuurraad wenst ook uitdrukkelijk mee te geven dat het geen goed idee is om de naam ‘Pastoriepark’ te behouden, gezien de mogelijke verwarring met de ‘Pastoriestraat’ als adres én omdat de tuin van de pastorie al onder deze naam gekend is.
TRAGE VERBINDINGEN PARK
Het is niet evident om nieuwe namen te vinden voor de 5 trage verbindingen die van en naar het park lopen. Er werd geopperd om met een verzameling te werken. Volgende pistes werden besproken: Kesselse Cafénamen, Kesselse sportfiguren, geneeskundige kruiden, riviergerelateerde namen (Grote Veldloop), oude gezegdes, oude volksspelen,…
Omdat de Zagerijstraat wordt doorgetrokken naar de Nieuwstraat werd er voorgesteld om verder door te gaan met namen die refereren aan houtbewerking. Uit verder historisch onderzoek is gebleken dat er vroeger in de omgeving nog houtambachten te vinden waren: klompenmakers, wagenmakers, schrijnwerkers, meubelwinkels… Ook de Zagerijstraat is vernoemd naar een oude zagerij in de buurt.
Het lijkt dan ook de beste oplossing om de nieuwe trage verbindingen te vernoemen naar houtambachten die zich in de omgeving bevonden. Gezien het om kleine wegenissen gaat, type karrenspoor, wordt er gekozen voor het achtervoegsel -pad.
CONCLUSIE:
De cultuurraad adviseert het college om volgende namen te kiezen voor de nieuwe verbindingen van en naar het nieuwe park (zie plan):
Er werd hierbij ook rekening gehouden met de situering van de vroegere ambachten in de omgeving (vb. er was een wagenmaker in de omgeving van de Pastoriestraat).
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, zoals laatst gewijzigd bij decreet van 29 november 2002.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel van de cultuurraad om het woonpark in Kessel de naam 'Emelia van Praetpark' te geven.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel van de cultuurraad om de trage verbindingen van en naar het park de volgende namen te geven:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere decretale procedure, met het oog op de definitieve naamgeving.
Indien er geen bezwaren worden ingediend tijdens de periode van openbaar onderzoek, worden deze benamingen definitief.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel om bij een verwijzing naar personen een beknopte duiding te geven door middel van een QR-code op een bordje of sticker, bevestigd op de paal waar het straatnaambord aanhangt.
Het is intussen twee jaar geleden dat pastoor Sonnemans is overleden. De pastorie van Nijlen die jarenlang door hem bewoond werd, staat intussen dan ook al geruime tijd leeg.
We vragen ons af hoelang de pastorie nog zal leegstaan en wat de impact van deze leegstand is op de kwaliteit van dit gebouw.
Onze eerste vraag is daarom welke maatregelen er vandaag genomen worden om het leegstaande gebouw te behoeden voor verloedering. We zouden ten stelligste willen vermijden dat dit gebouw het lot zou ondergaan van de pastorie van Kessel, die door verwaarlozing zwaar beschadigd werd en intussen al een eeuwigheid leegstaat.
Verder vragen we ook of er al concrete plannen zijn over de toekomstige bestemming van de pastorie ? Zo ja, kregen wij graag de nodige uitleg over deze plannen.
Voorstel
Zo niet, stellen we voor om met zijn allen de mogelijke toekomstige bestemmingen van dit gebouw te bespreken tijdens een eerstvolgende commissie.
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
Zowel de pastorie van Nijlen als van Kessel hebben een bijzonder statuut. Het zijn 'teruggegeven' pastorieën. Ze dateren van vóór 1789 en werden na de Franse revolutie teruggegeven aan de kerkelijke overheid. In die hoedanigheid heeft de bisschop nu een bijzondere rol. Het is de bisschop die de toelating moet geven om de pastorieën terug te geven aan de eigenaar, in dit geval het gemeentebestuur.
Voor de pastorie van Nijlen is ondertussen al heel wat gebeurd. Zo werd er reeds een verslag van Monumentenwacht opgemaakt om eventuele structurele problemen op korte termijn te moeten aanpakken. Niettegenstaande de verouderde staat van de pastorie zijn er momenteel geen dringende maatregelen die moeten genomen worden. Een werkgroep van de kerkfabriek heeft het laatste anderhalf jaar heel hard gewerkt om de persoonlijke bezittingen, boeken enz… in het gebouw in kaart te brengen. Momenteel loopt er nog een onderzoek samen met Kempens Karakter naar de waarde van de inboedel. Ook hier is het zelfs niet altijd duidelijk wie eigenaar is van de vele objecten. Het is ook de bedoeling om de pastorie dit jaar nogmaals open te stellen met Open Monumentendag. Het is dan ook wenselijk dat de pastorie er dan nog authentiek uitziet, zodat mensen niet in een leeg gebouw terechtkomen.
Ondertussen wordt de oude pastoorswoning wel onderhouden om deze in een goede staat te houden.
Met betrekking tot de herbestemming van beide pastorieën zijn er in maart van vorig jaar gesprekken gevoerd met de vicaris en de pastoor, waarna deze laatsten dit verder zouden bespreken met de kerkbesturen.
Ondanks herhaaldelijke vraag is er nog steeds geen officiële beslissing van de bisschop i.v.m. de teruggave van de gebouwen. Dit zou te maken hebben met corona en de werkdruk bij het vicariaat.
Officieus lijkt het dat de pastorie van Nijlen zal worden overgedragen aan het gemeentebestuur, maar de pastorie van Kessel niet omdat deze hoort bij de Sint-Lambertuskerk, als centrumkerk van Berlaar en Nijlen.
Voor de pastorie van Kessel heeft de gemeente al een aantal jaren een volledig renovatiedossier ingediend. Tot op heden zijn we nog steeds in afwachting van de goedkeuring van dit dossier.
Het schepencollege blijft beide dossiers opvolgen.
Besluit
Voor raadslid Leo Verelst hoeft er niet gestemd te worden over dit punt als de dossiers rond de herbestemming worden voorgelegd aan de raadscommissie ruimtelijke ordening.
De burgemeester bevestigt dat de dossiers zowel aan de raadscommissie ruimtelijke ordening als aan de GECORO zullen voorgelegd worden.
Geruime tijd geleden was er heel wat commotie bij de bewoners van de Stenen Molen door een initiatief van de meerderheid om de verkeerssituatie aan te passen in de Stenen Molen. De inspraak die werd georganiseerd verliep duidelijk niet naar wens, wat leidde tot zeer veel ongenoegen in de straat en zelfs tot een inwonerspetitie. De meerderheid probeerde nog de meubelen te redden, maar het kwam niet echt meer goed.
Blijkbaar leert men niet altijd uit zijn fouten, want zonet vernamen we dat er op 12 januari een inwonersvergadering werd georganiseerd waarin nieuwe plannen voor de herinrichting van een deel van de straat zouden worden voorgesteld. Helaas vernamen we van inwoners dat meerdere bewoners de brief niet in de bus kregen en dus niet op de hoogte waren van de vergadering. Pas op 13 januari ontdekten een aantal inwoners dat deze vergadering was doorgegaan doordat ze werden aangesproken door andere bewoners die hen vroegen waarom ze afwezig waren. Ze vielen echter uit de lucht over dit initiatief.
Onze eerste vraag is wie er allemaal werd uitgenodigd voor deze vergadering en op welke manier de uitnodigingen werden verdeeld ?
Verder zijn we ook bijzonder teleurgesteld omdat de gemeenteraadsleden helemaal niet op de hoogte zijn van dit initiatief. Er werd niets van dit alles besproken tijdens een commissie, en bovendien is er nergens in Green Valley een spoor te vinden van enige bespreking in het schepencollege. We zijn uiteraard erg geïnteresseerd in wat dit initiatief juist inhoudt. Tevens zouden we graag zo snel mogelijk vernemen hoeveel inwoners hebben deelgenomen aan de vergadering en wat de reacties en opmerkingen waren van de deelnemers.
Voorstel
We stellen daarom voor om zo snel mogelijk deze informatie te delen met de raadsleden tijdens een eerstvolgende commissie, die liefst op zo kort mogelijke termijn wordt georganiseerd.
Antwoord door schepen Paul Laurijssen
Enkel de onmiddellijk aangelande bewoners werden uitgenodigd. Het is immers niet heel de Stenen Molen die wordt heraangelegd. Het betreft de fietsverbinding tussen Grote Steenweg en het daaropvolgend deel richting Oude Bevelsesteenweg. De uitnodigingsbrieven werden door de projectleider persoonlijk in de brievenbus gestoken.
Er is hierover een besluit terug te vinden in Green Valley in het schepencollege van 20 december 2021.
Het voorontwerp met betrekking tot de inrichting van de ‘bovenbouw’ werd met de bewoners afgetoetst.
Volgende personen waren aanwezig:
Vergadering is zeer positief en constructief verlopen. Er werd voornamelijk informatie gevraagd over o.m. riolering, openbare verlichting,..... De suggesties en opmerkingen worden meegenomen, zodat de ontwerper zijn dossier kan vervolledigen.
Besluit
Voor raadslid Leo Verelst hoeft er niet gestemd te worden over dit punt als het dossier ook wordt besproken in de raadscommissie publieke ruimte, wat door de voorzitter van deze raadscommissie wordt bevestigd.
In de gemeenteraad van oktober 2019 vroeg Nieuw Nijlen naar de visie van de meerderheid over de herinrichting van de kern van onze gemeente, het kerkplein in Nijlen.
Er werd toen verwezen naar het mobiliteitsplan, maar eveneens naar een cultuurtransitie en naar het kerkplein als een ruimte om te ontmoeten en het beleven van onze dorpskern.
Intussen zijn we ruim twee jaar verder en we zagen nog geen enkel initiatief om de raadsleden te informeren over of te betrekken in de uitwerking van deze plannen. We vernamen dan ook graag in hoeverre er al, buiten het mobiliteitsplan, gedacht is over de herinrichting van het kerkplein.
Dit komt dus eigenlijk neer op een herhaling van onze vraag van destijds om ons te informeren over de intenties van het bestuur en een eerste keer te brainstormen over de mogelijke scenario’s voor ons toekomstige kerkplein. Dit alles als eerste stap om te komen tot de omvorming van ons huidige, saaie en drukke kerkplein tot de leef- en beleefruimte die we er van willen maken.
Voorstel
We hernemen graag ons voorstel van oktober 2019 om dit alles in een volgende commissie ruimtelijke ordening, publieke ruimte of mobiliteit te agenderen en te bespreken.
Antwoord door burgemeester Paul Verbeeck
Het gemeentebestuur neemt het engagement om deze legislatuur tot een gedragen plan te komen rond de herinrichting van ons kerkplein.
We investeren in een uitvoeringsplan voor de publieke ruimte van ons dorpscentrum dat gefaseerd kan worden uitgevoerd. Dit plan moet starten vanaf de stationsomgeving tot aan githo nijlen, langs 't Gesticht, het kerkplein en het August Hermansplein.
Onze diensten maken een voorstel van procesaanpak en te volgen procedures en wijze van participatie. Ook worden partners betrokken, zoals Infrabel, De Lijn, Agentschap Wegen en Verkeer (herinrichting doortocht),...
Deze projectaanpak zal worden voorgelegd aan de raadscommissies en nadien aan de gemeenteraad teneinde het gefaseerd uit te voeren. Het is de bedoeling om hier een open en transparant proces rond te voeren waar de Nijlenaar zeker zijn stem in zal hebben.
Besluit
Voor raadslid Leo Verelst moet er niet gestemd worden over dit punt als het dossier te gepasten tijde wordt besproken op de bevoegde raadscommissie.
Het is bijzonder jammer om te horen van dorpsgenoten dat er rond de feestdagen toch weer wat problemen waren met het afschieten van vuurwerk in onze gemeente. Aan de ene kant de willekeurige tijdstippen van knallen waardoor het voor de eigenaars van dieren onmogelijk was om hun dieren te beschermen met alle gevolge van dien. Aan de andere kant de afval van pijlen die als sluikstort achterbleven zoals aan Chiro Bevel.
Daarom zouden wij een voorstel willen doen namelijk:
Om zoals eerder afgesproken werd een commissie te organiseren waarin we kunnen brainstormen en overleggen om samen te komen tot een gezamenlijke visie en plan van aanpak voor de toekomst rond vuurwerk in Nijlen. Tijdens die commissie kunnen we onder anderen:
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
Er is een duidelijk standpunt in onze gemeente, nl. het GAS reglement, dat geldt in Nijlen, Berlaar en Heist-op-den-Berg, verbiedt het afsteken van vuurwerk gedurende gans het jaar en wordt enkel toegestaan op 1 januari tussen middernacht en 1 uur.
Zowel in Berlaar als in Nijlen werd er wel ontraden vanuit de beide gemeentebesturen en de politiezone om vuurwerk af te schieten.
Het GAS reglement wordt momenteel herwerkt en wordt later aan de gemeenteraden van de 3 gemeenten ter goedkeuring voorgelegd. Er wordt hierrond wel op voorhand een infosessie gepland voor de raadsleden van Nijlen, Berlaar en Heist-op-den-Berg. Vuurwerk zal zeker een van de items zijn die dan aan bod zullen komen. Dit leeft trouwens in heel Vlaanderen en misschien komt er nog initiatief vanuit Vlaanderen of eventueel vanuit de provincie om een globale regeling te treffen voor de ganse regio.
In deze oudejaarsnacht heeft de politie Berlaar-Nijlen 3 meldingen gehad van vuurwerk in Nijlen en 3 meldingen van vuurwerk in Berlaar.
Besluit
Voor raadslid Manuela Verbist is het antwoord voldoende en hoeft er niet gestemd te worden over dit punt.
Zie audioverslag/zittingsverslag.
Zie audioverslag/zittingsverslag.
Artikel 4 §4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 12 maart 2019.
De raadsleden kunnen mondelinge vragen stellen.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen.
Aan de raadsleden en de leden van het BCSD wordt een kleine attentie overhandigd met de beste wensen voor het nieuwe jaar van voorzitter Ferdi Heylen.
Door schepen Victor De Groof aan zijn voorganger Bert Celis.
Door raadslid Annelies Van Looy aan Mitch Peeters bij de beëindiging van zijn mandaat als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Om de continuïteit en goede werking van de organisatie te waarborgen en om artikel 167 van het decreet over het lokaal bestuur te respecteren, dient de functie van algemeen directeur, zo snel mogelijk te worden ingevuld.
Conform artikel 113 van de vigerende rechtspositieregeling wordt de functie van algemeen directeur vervuld via mandaat. De mandaatperiode duurt 7 jaar en is onbeperkt verlengbaar met dezelfde duur als de duur van de eerste mandaatperiode.
Om eigen personeelsleden een kans te geven wordt getracht om de vacature in eerste instantie in te vullen via bevordering.
De selectieprocedure via bevordering bestaat uit een test (schriftelijk), een mondelinge proef en een psychotechnisch onderzoek (assessment center).
Om het lokaal bestuur te begeleiden in deze selectieprocedure zal beroep gedaan worden op Poolstok waarmee we als lokaal bestuur een raamovereenkomst hebben afgesloten. Zij zullen een samenwerkingsvoorstel uitwerken waaruit een partner zal gekozen worden om de selectieprocedure te behartigen. De volledige selectieprocedure zal uitbesteed worden.
Voor het afnemen van het assessment zal er samengewerkt worden met dezelfde partner dewelke de hele procedure zal begeleiden.
Artikel 41, tweede lid, 6°, van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het aanstellen en ontslaan van de algemeen directeur een bevoegdheid is van de gemeenteraad welke niet kan gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, goedgekeurd door de gemeenteraad op 2 mei 2017, zoals laatst gewijzigd in gemeenteraadsbeslissing van 9 november 2021.
Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017, B.S. 15 februari 2018
De aanvaarding van het ontslag van de algemeen directeur en de definitieve beëindiging van haar aanstelling op 1 maart 2022.
De bevorderingsvoorwaarden zijn bepaald in artikel 69 en 75 van de rechtspositieregeling.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
De selectie voor de functie van algemeen directeur gebeurt op basis van de functiebeschrijving. (resultaatsgebieden en competenties)
De selectieprocedure toetst de bekwaamheid of geschiktheid van de kandidaten.
Ze resulteert in een lijst van de geslaagde of geschikt bevonden kandidaten. De meest geschikte kandidaat wordt gekozen op basis van een volledige vergelijking van de titels en verdiensten van alle kandidaten en een uitdrukkelijke motivering in overeenstemming met de bepalingen van de Wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen van 29 juli 1991. De aanstellende overheid motiveert zo uitdrukkelijk haar keuze.
De keuze van de selectietechnieken gebeurt conform de bepalingen van artikel 21 en 34 van de rechtspositieregeling. De technieken waarop de algemeen directeur geselecteerd wordt zijn:
- een test die de managements- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst. De kandidaten krijgen een managementcase die ze schriftelijk voorbereiden. (/50) Dit gedeelte resulteert in een score op 50 punten. Voor dit onderdeel moeten de kandidaten slagen alvorens te mogen deelnemen aan de mondelinge proef.
- Mondelinge proef: (/50) Tijdens deze mondelinge proef zal de kandidaat zijn managementcase moeten voorstellen. Deze selectietechniek beoogt de evaluatie van de overeenstemming van het profiel van de kandidaat met de specifieke vereisten van de functie, evenals van zijn motivatie, van zijn persoonlijkheid, eventuele werkervaring, vakkennis en van zijn interesse voor het werkterrein. De geselecteerde competenties worden grondig bevraagd. Dit gedeelte resulteert in een score op 50 punten.
Om als geslaagd te worden beschouwd dienen de kandidaten ten minste 50% te behalen op elke selectietechniek en 60% op de gehele selectie.
Geslaagde kandidaten dienen conform artikel 21§ 2, d, nog aan een psychotechnisch onderzoek te worden onderworpen. (assessment center)
Tijdens het assessment center wordt de kandidaat beoordeeld door twee verschillende assessoren die daarvoor een geïntegreerde set van technieken gebruiken. Dit capacitair onderzoek op niveau van de functie beoogt de evaluatie van de voor de functie vereiste vaardigheden en attitudes. Er wordt een uitspraak gedaan naar de geschiktheid van de kandidaat (niet geschikt, geschikt).
Kandidaten die voor het assessment center niet geschikt bevonden worden, komen niet in aanmerking voor de aanstelling tot de functie. Indien meer dan drie kandidaten geslaagd zijn voor de selectieprocedure zal alleen de, conform artikel 20 van de rechtspositieregeling, meest geschikte kandidaat de psychotechnische proef, zijnde het assessment center, afleggen. Ingeval deze in de psycho-technische proef niet geschikt bevonden werd, kan de, conform artikel 20, volgende meest geschikte kandidaat deze psychotechnische proef afleggen.
Om als geslaagd te worden beschouwd dienen de kandidaten ten minste 50% te behalen op elke selectietechniek en 60% op de gehele selectie. Voor het psychotechnisch onderzoek moeten de kandidaten 'geschikt' bevonden worden.
De selectie wordt uitgevoerd door een selectiecommissie samengesteld conform artikel 17, 18 en 19 van de rechtspositieregeling. De leden en de secretaris van de selectiecommissie worden nominatief aangewezen door het college van burgemeester en schepenen.
Voor de keuze van het selectiebureau wordt beroep gedaan op Poolstok, Vlaams selectiecentrum voor overheidspersoneel.
De bekendmaking gebeurt volgens artikel 69 van de rechtspositieregeling.