Terug
Gepubliceerd op 07/10/2022

2022_CBS_02408 - Tijdelijk verkeersreglement - afsluiten van Pastoriestraat van 10 tot en met 14 oktober 2022 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 03/10/2022 - 13:30 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur
2022_CBS_02408 - Tijdelijk verkeersreglement - afsluiten van Pastoriestraat van 10 tot en met 14 oktober 2022 - Goedkeuring 2022_CBS_02408 - Tijdelijk verkeersreglement - afsluiten van Pastoriestraat van 10 tot en met 14 oktober 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Aanvraag van Tony Nuyts voor een tijdelijk verkeersreglement voor het afsluiten van Pastoriestraat voor doorgaand verkeer ter hoogte van nummer 30 voor herstellen voetpad van 10 tot en met 14 oktober 2022. Door werken aan het voetpad aan Pastoriestraat 30 wordt de smalle straat niet meer doorrijdbaar voor gemotoriseerd verkeer aangezien meer dan de helft van de straat wordt ingenomen. Om de veiligheid te garanderen wordt de straat afgesloten ter hoogte van nummer 30 met nadar met C3 onderbord "uitgezonderd fietsers". Aan het kruispunt Pastoor Schelkensplein - Pastoriestraat wordt het bord C1 afgedekt zodat de bewoners aan die kant van de werken aan hun woning geraken. 

Juridische grond

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968.

Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en latere wijzigingen.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.

Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van verkeerstekens.

De bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet en het decreet lokaal bestuur.

Argumentatie

Aanvraag van Tony Nuyts voor een tijdelijk verkeersreglement voor het afsluiten van Pastoriestraat voor doorgaand verkeer ter hoogte van nummer 30 voor herstellen voetpad van 10 tot en met 14 oktober 2022. Door werken aan het voetpad aan Pastoriestraat 30 wordt de smalle straat niet meer doorrijdbaar voor gemotoriseerd verkeer aangezien meer dan de helft van de straat wordt ingenomen. Om de veiligheid te garanderen wordt de straat afgesloten ter hoogte van nummer 30 met nadar met C3 onderbord "uitgezonderd fietsers". Aan het kruispunt Pastoor Schelkensplein - Pastoriestraat wordt het bord C1 afgedekt zodat de bewoners aan die kant van de werken aan hun woning geraken. 

Dit is de meest veilige manier om te werken. Hiervoor worden verkeerstechnische maatregelen gevraagd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Van 10 oktober 2022 van 8.00 uur tot 14 oktober 16.00 uur zal Pastoriestraat ter hoogte van huisnummer 30 langs beide zijden afgezet worden met nadars met bord C3 "uitgezonderd fietsers". Op het kruispunt Pastoriestraat - Nieuwstraat komt er een bord F45b. Het bord C1 aan kruispunt Pastoor Schelkensplein - Pastoriestraat wordt gedurende deze periode afgedekt. 

Artikel 2

Team facility plaatst de borden en haalt deze ook weer weg.

Artikel 3

Team facility verwittigt de bewoners met een bewonersbrief.

Artikel 4

De lokale politie en brandweer krijgen een afschrift van deze beslissing.