Terug
Gepubliceerd op 05/04/2022

2022_RC_LM_00009 - Onderhouds- en energieprestatiecontract voor het patrimonium - Haalbaarheidsstudie - Kennisneming

Raadscommissie milieu, duurzaamheid en afvalbeleid
wo 23/03/2022 - 19:30 Raadzaal gemeentehuis
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Leo Verelst; Johan Van Dessel; Lien Du Four; Tom Covens; Charlotte Op de Beeck; Els Herremans; Joris De Bondt; Jonas Verwimp; Peter De Lens

Afwezig

Griet Van Olmen; Bert Celis; Ferdi Heylen; Paul Verbeeck; Paul Laurijssen; Andre Marien; Dorien Van Assche; Stijn Lemmens; Jef De bruyn; Victor De Groof; Inge Schoovaerts; Jan Verbraecken; Simon Kenens; Ymke Govaerts; Annelies Van Looy

Verontschuldigd

Ingrid Van Wunsel; Luc Luyten
2022_RC_LM_00009 - Onderhouds- en energieprestatiecontract voor het patrimonium - Haalbaarheidsstudie - Kennisneming 2022_RC_LM_00009 - Onderhouds- en energieprestatiecontract voor het patrimonium - Haalbaarheidsstudie - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenten Berlaar, Grobbendonk en Nijlen wensen in het kader van hun patrimoniumbeleid hun patrimonium energie-efficiënt te beheren, op een minimum comfortniveau te brengen en het onderhoud te standaardiseren.

In een Onderhouds- en Energieprestatiecontract (OEPC) realiseert een derde partij, nl. een Energy Service Company (ESCO), de installatie van energiebesparende maatregelen en levert eveneens een garantie op de gerealiseerde energiebesparing over de looptijd van het contract (typisch 10-15 jaar).

Deze energiebesparende maatregelen kunnen niet alleen bijdragen tot een besparing in energieverbruik, maar ook een verhoging van de comfortniveaus binnen het patrimonium. In een onderhouds- en energieprestatiecontract (OEPC) organiseert de ESCO, naast het onderhoud op de energiebesparende technieken, tevens het onderhoud aan de aanwezige technieken in de gebouwen. Een OEPC zal dus de gemeenten helpen om hun doelstellingen op gebied van patrimoniumbeleid te realiseren.

Om tot gunning van een OEPC te komen, wordt er in het algemeen een facilitator aangesteld. Factor4 neemt in opdracht van VEB in dit project de rol van facilitator op.

Voorliggende haalbaarheidsstudie gaat na of de voorgestelde groep van gebouwen geschikt is voor een OEPC project. Zo’n project vergt heel wat voorbereiding en specifieke opvolging, zowel bij de klant als bij de (kandidaat) ESCO’s. Alleen als het toekomstig project voldoende interessant is qua besparingspotentieel, ambitie, energieverbruik en investeringsgrootte, is het zinvol om voor deze aanbestedingsstrategie te kiezen.

Argumentatie

De nota over de haalbaarheidsstudie is als bijlage integraal te raadplegen. Ook is er een samenvattende presentatie en een te volgen tijdspad die het traject beschrijft.

Voor elk gebouw werd er nagegaan welke besparende maatregelen van toepassing zouden kunnen zijn, op basis van de aangeleverde informatie en het bezoek ter plaatse. Twee soorten maatregelen worden beschreven:

  • Er zijn energiebesparende maatregelen die in deze fase van de haalbaarheidsstudie al als rendabel wordt geacht binnen een OEPC contract.
  • Er zijn energiebesparende maatregelen die de gemeente expliciet kan wensen, maar die de ESCO niet spontaan zal voorstellen wegens niet rendabel binnen het OEPC contract. Deze kunnen eventueel aan de ESCO opgelegd worden als ‘verplichte maatregelen’, mits bijhorende financiering door de gemeenten.

Besluit

De raadscommissie milieu, duurzaamheid en afvalbeleid beslist:

Artikel 1

De raadscommissie neemt kennis van de stand van zake van het OEPC-project.