Zouden wij het totaal bedrag kunnen krijgen dat er betaald is door de gemeente aan de studiebureaus Mijnheer De Leeuw en Traject voor de hulp bij het opstellen van het nieuwe mobiliteitsplan als voor het ten dienste stellen van personeel bv de mobiliteitsambtenaar?
Graag het totale bedrag dat aan deze reeds is uitbetaald, wat er eventueel nog moet vergoed worden en of we in de toekomst nog met hen willen samenwerken.
Antwoord schepen Victor De Groof
Ik zal de kosten feitelijk weergeven. Dit is inderdaad een uitgave, maar een uitgave die elke burger ten goede komt. Alle 23 500 Nijlenaars, Kesselaars en Bevelaars van jong tot oud, mobiel of niet mobiel, fietser of automobilist, … heeft baat bij een goed mobiliteitsbeleid.
Ik wil bij de cijfers wel bijkomende duiding geven, want het is inderdaad heel veel geld. Om te beginnen moeten volgende zaken in rekening gebracht worden, nl. het wegvallen van de kost van de mobiliteitsambtenaar, een 70 000 euro per jaar. Daarnaast hebben we 30 000 euro subsidies ontvangen voor de opmaak van het mobiliteitsplan. De vervangende kracht heeft ook een dossier voorbereid in het kader van het Kopenhagenplan, waarvoor we een subsidie krijgen van 518 000 euro. Daarbij komt nog dat er een absolute krapte is op de arbeidsmarkt wat deze profielen betreft en zijn er meerdere steden en gemeenten die moeten beroep doen op de weinige bureaus met deze expertise.
Naast de opmaak van het mobiliteitsplan werd door het bureau zeer veel werk verricht, zoals de opmaak van het snelheidsplan (heel veel uren aan gespendeerd omdat dat een zeer intensief werk is), kruispunten N13 + methodiek, Bevel + participatie, Klokkenlaan + participatie, herinrichting N13, adviezen allerlei projecten ruimte (scholenbouw, wegenbouw, vergunningen, …), trajectcontroles, zorgparkeren, fietsoversteken, laadplan, deelwagens,...