Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

2023_MV_00033 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken: Studie bureau

Gemeenteraad
di 19/12/2023 - 19:30 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Bert Celis, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Stijn Lemmens, raadslid; Charlotte Bats, raadslid; Els Herremans, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter
2023_MV_00033 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken: Studie bureau 2023_MV_00033 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken: Studie bureau

Motivering

Indiener(s)

Jan Verbraecken

Tijdstip van indienen

do 14/12/2023 - 22:59

Toelichting

Zouden wij het totaal bedrag kunnen krijgen dat er betaald is door de gemeente aan de studiebureaus Mijnheer De Leeuw en Traject voor de hulp bij het opstellen van het nieuwe mobiliteitsplan als voor het ten dienste stellen van personeel bv de mobiliteitsambtenaar?

Graag het totale bedrag dat aan deze reeds is uitbetaald, wat er eventueel nog moet vergoed worden en of we in de toekomst nog met hen willen samenwerken.

Antwoord schepen Victor De Groof

Ik zal de kosten feitelijk weergeven. Dit is inderdaad een uitgave, maar een uitgave die elke burger ten goede komt. Alle 23 500 Nijlenaars, Kesselaars en Bevelaars van jong tot oud, mobiel of niet mobiel, fietser of automobilist, … heeft baat bij een goed mobiliteitsbeleid.

  • Traject:  
    1. De kosten voor het vervangen van onze mobiliteitsambtenaar en projectondersteuning gedurende periode van afwezigheid, zwangerschap en ontslag: 364.545,78 euro, verspreid over een periode van 4 jaren (2020 t.e.m. een stuk van 2023)
    2. Kosten voor het volledige traject van consultatie, ontwerp en deliberatie van ons mobiliteitsplan: 94.265,05 euro, voor de verschillende jaren van het traject
    3. Kosten voor ondersteuning bij kleinere participatiemomenten  en raadscommissies en begeleiding en facilitering van de drie mobiliteits- en participatieprojecten in de drie mobiliteitskamers: tot nog toe 28.477,35 euro.
  • Meneer De Leeuw, die net zoals Levuur voor het huidige traject vooral aan Traject factureren: 11.470,80 euro.

Ik wil bij de cijfers wel bijkomende duiding geven, want het is inderdaad heel veel geld. Om te beginnen moeten volgende zaken in rekening gebracht worden, nl. het wegvallen van de kost van de mobiliteitsambtenaar, een 70 000 euro per jaar. Daarnaast hebben we 30 000 euro subsidies ontvangen voor de opmaak van het mobiliteitsplan. De vervangende kracht heeft ook een dossier voorbereid in het kader van het Kopenhagenplan, waarvoor we een subsidie krijgen van 518 000 euro. Daarbij komt nog dat er een absolute krapte is op de arbeidsmarkt wat deze profielen betreft en zijn er  meerdere steden en gemeenten die moeten beroep doen op de weinige bureaus met deze expertise.

Naast de opmaak van het mobiliteitsplan werd door het bureau zeer veel werk verricht, zoals de opmaak van het snelheidsplan (heel veel uren aan gespendeerd omdat dat een zeer intensief werk is), kruispunten N13 + methodiek, Bevel + participatie, Klokkenlaan + participatie, herinrichting N13, adviezen allerlei projecten ruimte (scholenbouw, wegenbouw, vergunningen, …), trajectcontroles, zorgparkeren, fietsoversteken, laadplan, deelwagens,...