De brief aan de voorzitter van de gemeenteraad met een klacht over lawaaioverlast door fuiven wordt ter mededeling voorgelegd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 7 november 2023 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 26 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 7 november 2023 zijn opgemaakt.
Artikel 1 van het besluit 'Punt 18 - Eén woonmaatschappij Woonschakel Berg en Nete: Toewijzingsreglement voor het werkingsgebied', waarin het toewijzingsreglement met inbegrip van de specifieke bepalingen omtrent de 'langdurige woonbinding' en 'specifieke doelgroepen', wordt goedgekeurd, onder voorbehoud van:
- dat de voorwaarde van de lokale binding ook geldt als voorrangsregel bij de versnelde toewijzing;
- dat de lijst wordt aangevuld met de woningen voor de doelgroep 65+ en personen met een handicap;
dient te worden aangepast.
Wat betreft het eerste voorbehoud bepalen de toekomstige artikels 6.23 en 6.24 (01/01/2024-...) van de Vlaamse Codex Wonen dat de lokale binding bij versnelde toewijzingen niet kan worden toegepast en dus niet als voorwaarde kan gesteld worden. De Vlaamse Codex Wonen geldt als een hogere rechtsnorm. Bijgevolg dient dit voorbehoud geschrapt te worden.
Wat betreft het tweede voorbehoud (lijst aanvullen met woningen voor personen met een handicap) bepaalt toekomstig artikel 6.17 (01/01/2024-…) van de Vlaamse Codex Wonen dat de woningen die zijn uitgerust voor personen met een fysieke handicap alleen kunnen toegewezen worden als de kandidaat-huurder of een van zijn gezinsleden die fysieke handicap of beperking heeft. De lijst met woningen voor de doelgroep voor personen met een fysieke handicap dient dus niet opgenomen te worden in het toewijzingsreglement.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (toekomstig artikel 6.17) voorziet hier in een absolute voorrangsregel als de woning specifiek werd aangepast voor personen met een fysieke handicap of beperking, Ongeacht of deze doelgroep mee is opgenomen bij de specifieke doelgroepen in het toewijzingsreglement.
De lijst met woningen voor de doelgroep 65+ is opgenomen in het toewijzingsreglement. Deze lijst uitbreiden kan in een latere fase in overweging genomen worden omdat de woningen momenteel nog in beheer zijn van de woonmaatschappij Leefgoed. Bijgevolg dient ook dit voorbehoud geschrapt te worden.
De notulen kunnen na deze aanpassingen worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag kan worden goedgekeurd.
De notulen van de gemeenteraad van 7 november 2023 worden goedgekeurd, mits de aanpassing van artikel 1 van 'Punt 18 - Eén woonmaatschappij Woonschakel Berg en Nete: Toewijzingsreglement voor het werkingsgebied', waarbij de woorden:
......,onder voorbehoud van:
- dat de voorwaarde van de lokale binding ook geldt als voorrangsregel bij de versnelde toewijzing;
- dat de lijst wordt aangevuld met de woningen voor de doelgroep 65+ en personen met een handicap;
worden geschrapt.
Het zittingsverslag van de gemeenteraad van 7 november 2023 wordt goedgekeurd.
De wijziging van de deontologische code voor lokale mandatarissen en externe vertegenwoordigers in de gemeenteraad van 7 november 2023, als gevolg van de aanpassing van artikel 39 van het decreet over het lokaal bestuur met betrekking tot de oprichting van een deontologische commissie.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikels 39, 55, 74 en 112.
De deontologische code voor lokale mandatarissen en externe vertegenwoordigers, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 7 november 2023, meer bepaald artikel 36.
Ingevolge de nieuwe regels rond de samenstelling van de deontologische commissie (voorheen bureau voor deontologie) dient dit orgaan opnieuw te worden samengesteld, althans wat de raadsleden betreft. Voor de onafhankelijke experts werd niets gewijzigd.
De onafhankelijke experts werden reeds eerder aangesteld in de gemeenteraden van 30 maart en 4 mei 2021.
De gezamenlijke akten van voordracht van de verschillende fracties werden tijdig overhandigd aan de voorzitter, zijnde uiterlijk acht dagen voor de gemeenteraad, waarop de deontologische commissie wordt samengesteld.
De voorzitter van de gemeenteraad stelt vast dat alle gezamenlijke akten van voordracht voldoende handtekeningen bevatten.
De voorzitter van de gemeenteraad kan dus de ontvankelijkheid van de voordrachtakten bevestigen.
Volgende kandidaten met plaatsvervangers worden voorgedragen om te zetelen in de deontologische commissie
Fractie | Effectieve kandidaat | Plaatsvervanger |
CD&V | Simon Kenens | Jonas Verwimp |
Groen - Open Vld | Els Herremans | Victor De Groof |
N&U | Annelies Van Looy | Luc Luyten |
N-VA | Ymke Govaerts | Stijn Lemmens |
Nieuw Nijlen | Leo Verelst | Danny Kerkhofs |
Vlaams Belang | Ingrid Van Wunsel | Inge Schoovaerts |
De voorzitter van de gemeenteraad is van rechtswege voorzitter van de deontologische commissie met raadgevende stem.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontvankelijke gezamenlijke akten van voordracht van de kandidaten en plaatsvervangers voor de deontologische commissie en volgende raadsleden worden verkozen verklaard:
Fractie | Effectief lid | Plaatsvervanger |
CD&V | Simon Kenens | Jonas Verwimp |
Groen - Open Vld | Els Herremans | Victor De Groof |
N&U | Annelies Van Looy | Luc Luyten |
N-VA | Ymke Govaerts | Stijn Lemmens |
Nieuw Nijlen | Leo Verelst | Danny Kerkhofs |
Vlaams Belang | Ingrid Van Wunsel | Inge Schoovaerts |
Door IOK Afvalbeheer wordt zowel voor particulieren als voor handelaren compost en potgrond te koop aangeboden. Op het recyclagepark wordt compost verkocht in zakken.
De actuele prijzen voor deze dienstverlening werden de laatste 10 jaar niet meer geïndexeerd.
Op basis van de onderlinge kostenstructuur voor transport en verpakkingsmaterialen is het noodzakelijk om ook een tariefwijziging door te voeren voor de zakken.
Door de raad van bestuur van IOK Afvalbeheer op 27 oktober 2023 werd goedkeuring gegeven voor deze tariefwijziging.
Onderstaand de actuele en nieuwe tarieven:
Tarief 2023
| Tarief 2024
| |
Tuincompost 40 liter – prijs per zak
| € 2,00 | € 3,00 |
Topgazoncompost 40 liter – prijs per zak
| € 4,00 | € 5,00 |
Potgrond 50 liter – prijs per zak
| € 4,00 | € 5,00 |
Deze prijsaanpassingen worden bij bestellingen van paletten compost (en potgrond) vanaf 1 januari 2024 doorgerekend aan de gemeenten.
Het aantal zakken per pallet blijft ongewijzigd op 36 stuks.
Om dit te implementeren wordt artikel 6 - producten in het retributiereglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen op het recyclagepark en verkoop van producten, goedgekeurd in de gemeenteraad van 8 november 2022, aangepast.
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen.
Het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (Materialendecreet), in het bijzonder artikel 26.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (VLAREMA), in het bijzonder art. 5.1.1 e.v.
Het Lokaal Materialenplan - Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023-2030 goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 26 mei 2023, en latere wijzigingen.
De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IOK Afvalbeheer en de invoering van het DIFTAR-systeem met ingang van 28 mei 2005.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 juni 2005 waarin de overname van het beheer van het recyclagepark door IOK Afvalbeheer werd goedgekeurd.
De actuele prijzen voor de verkoop van compost op het recyclagepark werden de laatste 10 jaar niet meer geïndexeerd en op basis van de onderlinge kostenstructuur voor transport en verpakkingsmaterialen is het noodzakelijk om ook een tariefwijziging door te voeren voor de zakken.
IOK Afvalbeheer streeft ernaar om de verkoopprijs aan de burgers uniform te houden binnen het ganse werkingsgebied. Daarom is het noodzakelijk dat deze tariefwijziging ook wordt opgenomen in het retributiereglement.
De kilogramtarieven in het retributiereglement worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptieprijsindex.
Het retributiereglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen op het recyclagepark en verkoop van producten, goedgekeurd in de gemeenteraad van 8 november 2022 op 31 december 2023 op te heffen.
Goedkeuring te verlenen aan het voorgelegde retributiereglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen op het recyclagepark en verkoop van producten, met ingang op 1 januari 2024.
Het prijssubsidiereglement sportinfrastructuur dient jaarlijks te worden geëvalueerd en goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB en de gemeenteraad.
Gemeenteraadsbeslissing van 2 september 2003 waarin de oprichting en de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Nijlen, afgekort AGB Nijlen, werden goedgekeurd.
Goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 2 september 2003 door de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken op 18 december 2003 en de publicatie van deze beslissing in het Belgisch Staatsblad van 5 februari 2004.
De artikelen 231 tot 244 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 die betrekking hebben op autonome gemeentebedrijven.
De statuten van AGB Nijlen, zoals laatst gewijzigd en goedgekeurd in de gemeenteraad van 11 december 2018.
De beheersovereenkomst tussen gemeente en AGB Nijlen.
Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vanwege de gemeente Nijlen prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de sportinfrastructuur.
Het college van burgemeester en schepenen doet een voorstel van prijssubsidiereglement.
De raad van bestuur van AGB Nijlen van 11 december 2023 heeft dit voorstel van prijssubsidiereglement goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikelen 2 en 3 van huidige beslissing, ten voordele van het autonoom gemeentebedrijf Nijlen, goed.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTINFRASTRUCTUUR SPORTHALLEN NIJLEN
Het autonoom gemeentebedrijf Nijlen heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2024 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2024 de inkomsten uit de toegangsgelden voor de sporthallen te Nijlen bijkomend minstens € 72 850,00 (exclusief 6% btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het AGB Nijlen vanaf heden de voorziene toegangsprijzen (exclusief 6% btw) voor de toegangsgelden voor de sporthallen te Nijlen te vermenigvuldigen met een factor 1,22 (exclusief btw)
De gemeente Nijlen erkent dat het AGB Nijlen, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (exclusief 6% btw) voor de toegangsgelden voor de sporthallen te Nijlen dient te vermenigvuldigen met een factor 1,22 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de sportinfrastructuur wenst de gemeente Nijlen dat er tijdens het kalenderjaar 2024 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sporthallen. De gemeente Nijlen wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de sportinfrastructuur toegankelijk is voor iedereen. De gemeente Nijlen verbindt er zich toe om voor de periode vanaf heden tot en met 31 december 2024 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de gemeente Nijlen voor de toegangsgelden (exclusief 6% btw) voor de sportinfrastructuur te Nijlen bedraagt de prijs die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 1,22.
De gesubsidieerde toegangsgelden (exclusief 6% btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het autonoom gemeentebedrijf Nijlen. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de gemeente Nijlen deze steeds documenteren.
Het autonoom gemeentebedrijf Nijlen moet op de 5de werkdag van elk kwartaal de gemeente Nijlen een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het autonoom gemeentebedrijf Nijlen uitreikt aan de gemeente Nijlen. De gemeente Nijlen dient deze debet nota te betalen aan het autonoom gemeentebedrijf Nijlen binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2025 zal worden onderhandeld tussen de gemeente Nijlen en het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vóór 31 januari 2025.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTINFRASTRUCTUUR ZWEMBAD NIJLEN
Het autonoom gemeentebedrijf Nijlen heeft haar inkomsten en uitgaven herzien voor het kalenderjaar 2024 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2024 de inkomsten uit de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur zwembad te Nijlen bijkomend minstens € 355 678,00 (exclusief 6% btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het AGB Nijlen voor 2024 de voorziene toegangsprijzen (exclusief 6% btw) voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur zwembad te Nijlen te vermenigvuldigen met een factor 1,19.
De gemeente Nijlen erkent dat voor 2024 het AGB Nijlen, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (exclusief 6% btw) voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur zwembad te Nijlen dient te vermenigvuldigen met een factor 1,19 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de sportinfrastructuur zwembad wenst de gemeente Nijlen dat er tijdens het kalenderjaar 2024 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur zwembad. De gemeente Nijlen wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de sportinfrastructuur zwembad toegankelijk is voor iedereen. De gemeente Nijlen verbindt er zich toe om voor de periode 2024 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente Nijlen voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur zwembad te Nijlen bedraagt de prijs (exclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 1,19.
De gesubsidieerde toegangsgelden (exclusief 6% btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het autonoom gemeentebedrijf Nijlen. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de gemeente Nijlen deze steeds documenteren.
Het autonoom gemeentebedrijf Nijlen moet op de 5de werkdag van elk kwartaal de gemeente Nijlen een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het autonoom gemeentebedrijf Nijlen uitreikt aan de gemeente Nijlen. De gemeente Nijlen dient deze debet nota te betalen aan het autonoom gemeentebedrijf Nijlen binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2025 zal worden onderhandeld tussen de gemeente Nijlen en het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vóór 31 januari 2025.
Het prijssubsidiereglement diamantmuseum dient jaarlijks te worden geëvalueerd en goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB en de gemeenteraad.
Gemeenteraadsbeslissing van 2 september 2003 waarin de oprichting en de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Nijlen, afgekort AGB Nijlen, werden goedgekeurd.
Goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 2 september 2003 door de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken op 18 december 2003 en de publicatie van deze beslissing in het Belgisch Staatsblad van 5 februari 2004.
De artikelen 231 tot 244 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 die betrekking hebben op autonome gemeentebedrijven.
De statuten van AGB Nijlen, zoals laatst gewijzigd en goedgekeurd in de gemeenteraad van 11 december 2018.
De beheersovereenkomst tussen gemeente en AGB Nijlen.
Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vanwege de gemeente Nijlen prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot het diamantmuseum.
Het college van burgemeester en schepenen doet een voorstel van prijssubsidiereglement.
De raad van bestuur van AGB Nijlen van 11 december 2023 heeft dit voorstel van prijssubsidiereglement goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het autonoom gemeentebedrijf Nijlen, goed.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT DIAMANTMUSEUM NIJLEN
Het autonoom gemeentebedrijf Nijlen heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2024 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2024 de inkomsten uit het verlenen van recht op toegang tot het door het AGB geëxploiteerde diamantmuseum minstens € 73 393,00 (exclusief 6% btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn dient het AGB Nijlen naast de inkomsten uit sponsorwerking, gidsbeurten en verkopen van streekproductenshop een omzet te realiseren van minstens € 65 393,00. Rekening houdend met een gemiddeld aantal bezoekers van 250 per maand wenst het autonoom gemeentebedrijf vanaf 1 januari 2024 de toegangsprijs voor recht op toegang tot het diamantmuseum Nijlen vast te leggen op € 23,00 per persoon inclusief 6% btw.
Rekening houdend met de culturele en de sociale functie van het Diamantmuseum verbindt de gemeente Nijlen er zich toe om voor de periode van 1 januari 2024 tot 31 december 2024 het toegangsgeld van € 23,00 te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het autonoom gemeentebedrijf Nijlen. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de gemeente Nijlen deze steeds documenteren.
Het autonoom gemeentebedrijf Nijlen moet op de 5de werkdag van elk kwartaal de gemeente Nijlen een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot het door het AGB geëxploiteerde diamantmuseum. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het autonoom gemeentebedrijf Nijlen uitreikt aan de gemeente Nijlen. De gemeente Nijlen dient deze debet nota te betalen aan het autonoom gemeentebedrijf Nijlen binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2025 zal worden onderhandeld tussen de gemeente Nijlen en het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vóór 31 januari 2025.
Het prijssubsidiereglement bibliotheek dient jaarlijks te worden geëvalueerd en goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB en de gemeenteraad.
Gemeenteraadsbeslissing van 2 september 2003 waarin de oprichting en de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Nijlen, afgekort AGB Nijlen, werden goedgekeurd.
Goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 2 september 2003 door de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken op 18 december 2003 en de publicatie van deze beslissing in het Belgisch Staatsblad van 5 februari 2004.
De artikelen 231 tot 244 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 die betrekking hebben op autonome gemeentebedrijven.
De statuten van AGB Nijlen, zoals laatst gewijzigd en goedgekeurd in de gemeenteraad van 11 december 2018.
De beheersovereenkomst tussen gemeente en AGB Nijlen.
Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vanwege de gemeente Nijlen prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de bibliotheek en ontleningen.
Het college van burgemeester en schepenen doet een voorstel van prijssubsidiereglement.
De raad van bestuur van AGB Nijlen van 11 december 2023 heeft dit voorstel van prijssubsidiereglement goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het autonoom gemeentebedrijf Nijlen, goed.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT BIBLIOTHEEK NIJLEN
Het autonoom gemeentebedrijf Nijlen heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2024 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2024 de inkomsten uit recht op toegang tot het door het AGB geëxploiteerde bibliotheek minstens bijkomend € 79 280,00 (exclusief 6% btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn en de inkomsten uit ontleningen van boeken, tijdschriften en strips minstens bijkomend € 115 644,00 (exclusief 21% btw) moeten bedragen om economische rendabel te zijn. Het autonoom gemeentebedrijf Nijlen gaat er voor deze prijsberekening van uit dat de ingezette middelen en de opgelopen kosten voor bezoekers die ontleningen verrichten en bezoekers die geen ontleningen verrichten, gelijkwaardig zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vanaf 1 januari 2024 een toegangsprijs van € 2,07 (exclusief 6 % btw) per bezoek aan te rekenen en een bedrag van € 0,92 (exclusief 21% btw) voor iedere ontlening van een boek tijdschrift of strip..
De gemeente Nijlen erkent dat het autonoom gemeentebedrijf Nijlen, op basis van deze ramingen, voor de periode vanaf 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 bovenvermelde prijzen moet aanrekenen.
Rekening houdend met de culturele en sociale functie van het door het AGB geëxploiteerde bibliotheek wenst de gemeente Nijlen dat tijdens het kalenderjaar 2024:
Gelet op bovenstaande wenst de Gemeente Nijlen de toegangsgelden voor het recht op toegang tot de bibliotheek en de prijzen voor het ontlenen van boeken, tijdschriften of strips te begrenzen tot de volgende prijzen:
Recht op toegang |
Te betalen door de bezoeker (exclusief 6% btw) |
|
€ 0,00 per bezoek |
Ontleningen van boeken, tijdschriften en strips na aanrekening lidmaatschap |
Te betalen door de ontlener (exclusief 21% btw) |
|
€ 0,00 per ontleend boek / tijdschrift of strip |
De gemeente Nijlen verbindt er zich toe om de toegangsgelden en het ontlenen van boeken, tijdschriften en strips te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies (zie laatste kolom onderstaande tabel).
Recht op toegang |
Te betalen door de bezoeker (exclusief 6% btw) |
Te betalen door de Gemeente (exclusief 6% btw) |
Bezoeker |
€ 0,00 |
€ 2,07 per bezoek |
Ontleningen van boeken, tijdschriften en strips na aanrekening lidmaatschap
|
Te betalen door de ontlener (exclusief 21% btw) |
Te betalen door de Gemeente (exclusief 21% btw) |
|
€ 0,00 |
€ 0,92 per ontleend boek / tijdschrift of strip |
De gesubsidieerde toegangsgelden (exclusief 6% btw) en ontleningsgelden (exclusief 21% btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Nijlen. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de Gemeente Nijlen deze steeds documenteren.
Het autonoom gemeentebedrijf Nijlen moet op de 5de werkdag van elk kwartaal de gemeente Nijlen een overzicht bezorgen van het aantal bezoekers alsook van het aantal ontleningen van boeken, tijdschriften en strips tijdens het voorbije kwartaal. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het autonoom gemeentebedrijf Nijlen uitreikt aan de gemeente Nijlen. De gemeente Nijlen dient deze debet nota te betalen aan het autonoom gemeentebedrijf Nijlen binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2025 zal worden onderhandeld tussen de gemeente Nijlen en het autonoom gemeentebedrijf Nijlen vóór 31 januari 2025.
De aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van gemeente, OCMW en AGB Nijlen liggen voor.
Schepen Victor De Groof geeft een uitgebreide toelichting over de meerjarenplannen 2020-2025 van de gemeente, OCMW en AGB Nijlen.
De fracties geven hierna hun tussenkomsten over deze meerjarenplannen.
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting en tussenkomsten over de meerjarenplannen 2020-2025 van de gemeente, OCMW en AGB Nijlen en gaan in de volgende agendapunten over tot de stemming van deze punten.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005 bepalen dat de lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Dat betekent dat de besturen in 2023 hun meerjarenplan zullen aanpassen om de kredieten voor 2024 vast te stellen. Als dat nodig is, kunnen ze daarbij ook nog de kredieten voor 2023 aanpassen.
Dat aangepaste meerjarenplan wordt opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC).
De periode van de aanpassing van het meerjarenplan blijft altijd de initiële periode van het meerjarenplan (2020-2025), maar de staat van het financieel evenwicht (schema M2), het overzicht van de ontvangsten en uitgaven volgens hun economische aard (schema T2) en het overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4) moeten altijd de financiële consequenties bevatten voor ten minste 3 toekomstige boekjaren dus minstens tot 2026.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Het Provinciedecreet van 9 december 2005.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC)
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC)
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 met instructies voor de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 is nog steeds van toepassing.
Er werd een voorontwerp van aanpassing meerjarenplan opgemaakt door het managementteam en vervolgens in budgetbesprekingen een definitief ontwerp voorgesteld.
Het ontwerp van aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van AGB Nijlen werd door het directiecomité ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur.
De aanpassing van het meerjarenplan is vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB op 11 december 2023 en wordt thans ter goedkeuring voorgelegd op de gemeenteraad.
De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit vier onderdelen:
1. De eventuele wijzigingen van de strategische nota;
2. De aangepaste financiële nota bestaande uit het aangepaste financiële doelstellingenplan (M1), de aangepaste staat van het financieel evenwicht (M2) en het aangepaste overzicht van de kredieten (M3);
3. De toelichting;
4. De motivering van de wijzigingen.
Bij het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan hoort ook documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het aangepaste meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf is opgenomen. De documentatie geeft bijkomende duiding bij de geplande verrichtingen die zijn ingeschreven in het ontwerp van het aangepaste meerjarenplan dat aan de raadsleden wordt voorgelegd. Ze moet ertoe bijdragen dat beter tegemoetgekomen wordt aan de informatiebehoeften van de raadsleden.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van AGB Nijlen goed.
De financiële gevolgen worden opgenomen in de decretaal opgelegde documenten, als bijlage aan dit besluit.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005 bepalen dat de lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Dat betekent dat de besturen in 2023 hun meerjarenplan zullen aanpassen om de kredieten voor 2024 vast te stellen. Als dat nodig is, kunnen ze daarbij ook nog de kredieten voor 2023 aanpassen.
Dat aangepaste meerjarenplan wordt opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC). De periode van de aanpassing van het meerjarenplan blijft altijd de initiële periode van het meerjarenplan (2020-2025), maar de staat van het financieel evenwicht (schema M2), het overzicht van de ontvangsten en uitgaven volgens hun economische aard (schema T2) en het overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4) moeten altijd de financiële consequenties bevatten voor ten minste 3 toekomstige boekjaren dus minstens tot 2026.
De gemeenten en de OCMW's hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Het Provinciedecreet van 9 december 2005.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC)
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC)
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 met instructies voor de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 die nog steeds van toepassing is.
Er werd een voorontwerp van aanpassing meerjarenplan opgemaakt door het managementteam en vervolgens in budgetbesprekingen een definitief ontwerp voorgesteld.
Het ontwerp van aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van OCMW Nijlen moet worden vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn.
Nadat het is vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn wordt dit deel ter goedkeuring voorgelegd op de gemeenteraad.
De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit vier onderdelen:
1. De eventuele wijzigingen van de strategische nota
2. De aangepaste financiële nota bestaande uit het aangepaste financiële doelstellingenplan (M1), de aangepaste staat van het financieel evenwicht (M2) en het aangepaste overzicht van de kredieten (M3)
3. De toelichting
4. De motivering van de wijzigingen.
Bij het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan hoort ook documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het aangepaste meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf is opgenomen. De documentatie geeft bijkomende duiding bij de geplande verrichtingen die zijn ingeschreven in het ontwerp van het aangepaste meerjarenplan dat aan de raadsleden wordt voorgelegd. Ze moet ertoe bijdragen dat beter tegemoetgekomen wordt aan de informatiebehoeften van de raadsleden.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2020-2025 van OCMW Nijlen goed.
De financiële gevolgen worden opgenomen in de decretaal opgelegde documenten, als bijlage aan dit besluit.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005 bepalen dat de lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Dat betekent dat de besturen in 2023 hun meerjarenplan zullen aanpassen om de kredieten voor 2024 vast te stellen. Als dat nodig is, kunnen ze daarbij ook nog de kredieten voor 2023 aanpassen.
Dat aangepaste meerjarenplan wordt opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC). De periode van de aanpassing van het meerjarenplan blijft altijd de initiële periode van het meerjarenplan (2020-2025), maar de staat van het financieel evenwicht (schema M2), het overzicht van de ontvangsten en uitgaven volgens hun economische aard (schema T2) en het overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4) moeten altijd de financiële consequenties bevatten voor ten minste 3 toekomstige boekjaren dus minstens tot 2026.
De gemeenten en de OCMW's hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Het Provinciedecreet van 9 december 2005.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC)
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC)
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 met instructies voor de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 die nog steeds van toepassing is.
Er werd een voorontwerp van aanpassing meerjarenplan opgemaakt door het managementteam en vervolgens in budgetbesprekingen een definitief ontwerp voorgesteld.
Het ontwerp van aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van gemeentebestuur Nijlen moet worden vastgesteld door de gemeenteraad..
De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit vier onderdelen:
1. De eventuele wijzigingen van de strategische nota
2. De aangepaste financiële nota bestaande uit het aangepaste financiële doelstellingenplan (M1), de aangepaste staat van het financieel evenwicht (M2) en het aangepaste overzicht van de kredieten (M3)
3. De toelichting
4. De motivering van de wijzigingen
Bij het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan hoort ook documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het aangepaste meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf is opgenomen. De documentatie geeft bijkomende duiding bij de geplande verrichtingen die zijn ingeschreven in het ontwerp van het aangepaste meerjarenplan dat aan de raadsleden wordt voorgelegd. Ze moet ertoe bijdragen dat beter tegemoetgekomen wordt aan de informatiebehoeften van de raadsleden.
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van gemeentebestuur Nijlen vast.
De financiële gevolgen worden opgenomen in de decretaal opgelegde documenten, als bijlage aan dit besluit.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 december 2023 houdende toetreding tot de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten (besteknr. 2022/HFB/MPMO/96984) van de Vlaamse Gemeenschap.
De Vlaamse Gemeenschap publiceerde de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten op 25 augustus 2022 in het Bulletin der Aanbestedingen en op 30 augustus 2022 in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Bij Beslissing van de Vlaamse Regering d.d. 30 juni 2023 werd:
Bij beslissing van de Vlaamse Regering van 14 juli 2023 werd:
De Vlaamse Gemeenschap sloot per perceel met de gekozen dienstverlener een overeenkomst (de Uitvoeringsovereenkomst), waar in punt (E) van de aanhef vermeld wordt dat de Vlaamse Gemeenschap optreedt als aankoopcentrale ten aanzien van de bestellers uit het vooropgestelde klantenbereik. Dit klantenbereik strekt zich uit tot de lokale overheden die gesitueerd zijn in het Vlaamse gewest, met name:
15.1. | de gemeenten, incl. de politiezones, zowel ééngemeentezones als meergemeentezones; |
15.2. | de hulpverleningszones; |
15.3. | de districten; |
15.4. | de provincies; |
15.5. | de openbare centra voor maatschappelijk welzijn; |
15.6. | de samenwerkingsvormen, vermeld in deel 3, titel 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur; |
15.7. | de welzijnsverenigingen, vermeld in deel 3, titel 4, hoofdstuk 2, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur; |
15.8. | de autonome verzorgingsinstellingen, vermeld in deel 3, titel 4, hoofdstuk 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur; |
15.9. | de verzelfstandigde agentschappen die opgericht zijn door een provincie of een gemeente; |
15.10. | de polders en de wateringen. |
Alvorens te kunnen gebruiken van deze Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten, dient een lokale overheid toe te treden, door middel van een ondertekende Toetredingsovereenkomst die bezorgd wordt aan de dienstverlener van het perceel waartoe de lokale overheid wenst toe te treden.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De contractuele documenten van de Raamovereenkomst voor Telecommunicatiediensten.
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van deze door de aankoopcentrale aangeboden raamovereenkomsten om volgende redenen:
De gemeenteraad besluit toe te treden tot de volgende percelen van de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Een ondertekende Toetredingsovereenkomst wordt bezorgd aan de desbetreffende dienstverleners.
Zoals elk jaar wordt er een rapportering voorgelegd van de meldingen, klachten en complimenten die werden ingediende via het daartoe bestemde formulier op de website.
Artikel 303. (01/01/2019- ...) decreet lokaal bestuur
§ 1. Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 218.Voor de meldingen wordt een inventaris voorgelegd van de geregistreerde meldingen, idem voor de complimenten die we mochten ontvangen. Voor de klachten wordt er inhoudelijk dieper ingegaan op het antwoord en het gegeven gevolg.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van de meldingen, klachten en complimenten van 2022.
Bij wet van 7 december 1998 werd beslist om over te gaan tot de organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus. De gemeente Nijlen behoort tot de politiezone Berlaar-Nijlen en jaarlijks neemt de gemeenteraad kennis van de politiebegroting en keurt de politiedotatie goed.
Het Koninklijk Besluit van 5 september 2011 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie waarin de regels bepaald worden voor de begroting van de lokale politie.
De jaarlijkse ministeriële omzendbrief met het oog op het verstrekken van onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting ten behoeve van de politiezone.
De politiezone Berlaar-Nijlen heeft een ontwerpbegroting opgemaakt dewelke voorligt op de politieraad van 18 december 2023.
De toelage voor de gemeente Nijlen wordt vastgesteld op € 2 239 240,00.
Kennis te nemen van de politiebegroting voor het dienstjaar 2024.
De gemeentelijke toelage voor het dienstjaar 2024 voor de politiezone Berlaar-Nijlen voor een bedrag van € 2 239 240,00 goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 19 juni 2023 (jaarnummer 1498) de maatregelen en plan van aanpak voor de bestrijding van de Aziatische hoornaar goed.
De Aziatische hoornaar (Vespa velutina) is een invasieve exoot die sinds een aantal jaren ook in Vlaanderen wordt aangetroffen. Deze hoornaar is schadelijk voor honingbijen, hommelsoorten, andere bestuivende insecten en kan zeer onverwachts agressief en gevaarlijk zijn voor de mens.
De Aziatische hoornaar maakt 2 nesten. Eentje in het voorjaar en eentje in de zomer:
Het aantal waarnemingen van de Aziatische hoornaar Vlaanderen is gestegen van minder dan 10 in 2018 tot een 80-tal in 2022 tot reeds 240 in de periode van 1 januari tot 19 mei 2023.
Elk niet uitgeroeid nest brengt ongeveer 500 nieuwe koninginnen voort waarvan een 10% de winter overleeft en het volgende jaar nieuwe nesten aanmaakt.
Gezien de betrokken risico's en zeer specifieke aanpak mag bestrijding en verdelging van de Aziatische hoornaar enkel gebeuren door een erkende verdelger.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen zoals bepaald in artikel 41 23° van het Decreet Lokaal Bestuur.
In uitwerking van de maatregelen ter bestrijding van de Aziatische hoornaar, zoals goedgekeurd door het college op 19 juni 2023, dient een subsidiereglement opgemaakt te worden.
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement 'Bestrijding Aziatische hoornaar' goed.
IOK heeft in de brief van 6 september 2023 laten weten dat de gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten voor de intergemeentelijke loketwerking wonen en energie werd gewijzigd naar aanleiding van een budgetverhoging van de Vlaamse Overheid voor de Energiehuizen.
Hierdoor werd de kostprijs verlaagd naar € 1.250,00/jaar voor kleine gemeenten, € 2.500,00/ jaar voor middelgrote gemeenten en € 5.000,00/jaar voor grote gemeenten. Nijlen valt onder een middelgrote gemeente.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 7 juni 2022 de toetreding tot de intergemeentelijke loketwerking wonen en energie principieel goedgekeurd en op 22 augustus 2022 effectief goedgekeurd.
De gemeenteraad heeft in zitting van 4 oktober 2022 de toetreding tot de intergemeentelijke loketwerking wonen en energie goedgekeurd met een bijhorende geraamde kostprijs van € 9 555,66 per jaar en voor een looptijd van minstens 3 jaar (tot en met december 2025).
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 9 november 2022 beslist om gebruik te maken van de tijdelijke ondersteuning voor het woon - en energieloket door freelancers (aangeboden door VEKA) tot 31 maart 2023. VEKA heeft nadien de einddatum nog verlengd tot 30 juni 2023.
Het woon- en energieloket wordt sedert 1 januari 2023 ondersteunt door het Energiehuis van IOK met een halve dag per week, namelijk elke vrijdagvoormiddag en elke laatste donderdag van de maand met een avondopening (die week is er dan geen zitting op vrijdagvoormiddag).
De freelancer, aangeboden door VEKA, heeft het woon - en energieloket ook ondersteund van januari 2023 tot en met juni 2023 met één volledige zitdag per 14 dagen. Deze ondersteuning is afgelopen en werd niet meer verlengd.
Sedert oktober 2022 is Mijn Verbouwpremie (combinatie van Renovatiepremie Wonen Vlaanderen en de energiepremies van Fluvius) verplicht digitaal aan te vragen waardoor er meer ondersteuning wordt gevraagd vanuit de burgers, zeker van diegene die niet digitaal onderlegd zijn. Met andere woorden is er momenteel een constante wachttijd voor het maken van een afspraak van +/- 4 weken. De beleidsadviseur wonen volgt zelf ook nog afspraken op, vooral in de reeds aangevraagde dossiers voor zowel de gemeentelijke premie als voor Mijn Verbouwpremie, wanneer er nog extra aanvullingen of informatie wordt opgevraagd. De opgevraagde informatie door Wonen in Vlaanderen moet bv. binnen de 30 dagen aangevuld worden in het online loket. Dus voor het nakijken welke extra informatie er wordt gevraagd en/of het opladen van deze extra documenten wordt de aanvultermijn van max. 30 dagen met onze huidige wachttijd anders overschreden.
Plus de huidige medewerker van IOK behandelt tot hiertoe bijna enkel afspraken over het aanvragen van premies terwijl burgers ook bij hem terecht kunnen met andere (energie)vragen zoals informatie over Mijn Verbouwlening, het uitvoeren van een V-test, algemeen renovatie advies, energiescan, en dergelijke.
Met de budgetverhoging van de Vlaamse Overheid voor de Energiehuizen komt de kostprijs voor de bestaande intergemeentelijke loketwerking op € 2.500,00 per jaar (voor 2023, 2024 en 2025). Dit is een aanzienlijke verlaging van het vooropgestelde budget van € 9.555,66. Hierdoor is er een kans om de bestaande loketwerking uit te breiden en een extra avondopening te vragen. Deze wordt dan wel extra per uur gefactureerd en moet vastgelegd worden in een contract met een bepaalde looptijd. IOK kan dan bekijken of de uitbreiding mogelijk is met hun bestaand personeel en dat er een duidelijk agenda kan opgemaakt worden.
Om de huidige wachttijd deels in te perken maar ook niet teveel voor in de rustige periodes zoals tijdens de zomer, zou een extra avondopening per 2 maanden reeds voldoende zijn.
Het Energiehuis van IOK heeft ondertussen bevestigd dat vanaf 1 januari 2024 een extra avondopening per 2 maanden mogelijk zou zijn voor de huidige medewerker van IOK. Hiervoor dient dan wel de nodige overeenkomst tussen de gemeente en het Energiehuis van IOK afgesloten te worden mits goedkeuring.
De gemeenteraad wenst de huidige intergemeentelijke loketwerking voor wonen en energie uit te breiden met één extra avondopening per 2 maanden van januari 2024 tot en met december 2025 (= huidige eindtermijn van de intergemeentelijke loketwerking wonen en energie).
Hierdoor wordt bijgevoegde overeenkomst voor de uitbreiding op het standaardaanbod ondertekend en overgemaakt aan het Energiehuis van IOK, t.a.v. Gert Druyts, voor de verdere afhandeling.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende eredienstbesturen, gewijzigd op 6 juli 2012, bepaalt dat eredienstbesturen binnen de zes maanden na de installatie van de gemeenteraad een meerjarenplan vaststellen en indienen bij de gemeente voor goedkeuring.
Deze meerjarenplannen (MJP's) bevatten de financiële afspraken tussen het eredienstbestuur en de gemeente Nijlen. Ze werden goedgekeurd in de gemeenteraad van 3 september 2019. In dit MJP wordt onder andere de maximale gemeentelijke toelage vastgelegd voor elk eredienstbestuur en voor elk jaar van het MJP, in dit geval van 2020 tot en met 2025.
De kerkfabrieken dienen elk jaar een budget in voor het volgend financieel boekjaar (2024) en vragen aan de gemeente een exploitatietoelage. Het budget past in het MJP als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het MJP is goedgekeurd.
Er zijn 3 mogelijkheden:
Op 27 november 2023 ontving het gemeentebestuur de budgetten 2024 van onderstaande kerkfabrieken:
|
Naam
|
Maximale toelage 2024 in MJP |
Gevraagde toelage 2024 budget |
Te voorzien budget 2024 gemeente |
Kessel |
St.-Lambertus |
€ 124,00 |
€ 12.679,00 |
€ 124,00 |
Bevel |
O.-L.-Vrouw Ten Hemel Opgenomen |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
Kessel |
O.-L.-Vrouw Koningin van de Vrede |
€ 124,00 |
€ 0,00 |
€ 124,00 |
Nijlen |
St.-Willibrordus |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
Nijlen | O.-L.-Vrouw | € 4 346,00 | € 3 535,00 | € 3 535,00 |
De gemeenteraad neemt akte van de aanpassing van het meerjarenplan (budgetten 2024) van onderstaande kerkfabrieken en wijzigt de gevraagde toelage 2024 van kerkfabriek Sint-Lambertus naar € 124,00 zoals met hen afgesproken:
|
Naam
|
Maximale toelage 2024 in MJP |
Gevraagde toelage 2024 budget |
Te voorzien budget 2024 gemeente |
Kessel |
St.-Lambertus |
€ 124,00 |
€ 12.679,00 |
€ 124,00 |
Bevel |
O.-L.-Vrouw Ten Hemel Opgenomen |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
Kessel |
O.-L.-Vrouw Koningin van de Vrede |
€ 124,00 |
€ 0,00 |
€ 124,00 |
Nijlen |
St.-Willibrordus |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
€ 124,00 |
Nijlen | O.-L.-Vrouw | € 4 346,00 | € 3 535,00 | € 3 535,00 |
Bij de inzage van de plannen van de heraanleg van de kerktuin aan de Sint Lambertuskerk in Kessel Dorp stelden we dat er verschillende plannen in omloop zijn.
Om te beginnen is er de versie die vergund is en waarmee het bestuur dus aan de slag zou moeten gaan. Als ik me niet vergis, zou dit de enige versie mogen zijn die ook in de praktijk mag gerealiseerd worden.
Ten tweede is er de versie die het bestuur heeft gebruikt voor de aanbesteding van het dossier aan een aannemer. Deze versie wijkt af van de vergunde versie en zou dus in de praktijk niet gebruikt mogen worden. De vergunde versie werd naar de prullenmand verwezen en gewijzigd door dit nieuwe plan dat meer rekening houdt met de eventuele schade aan een boom die achteraan de kerk staat. In deze tweede versie worden een aantal parkeerplaatsen gecreëerd aan de ingang van de Gasthuisstraat. Dit veroorzaakt evenwel twee problemen : eerst en vooral wordt de verkeersveiligheid gehypothekeerd. De parkeerplaatsen liggen duidelijk te dicht bij het kruispunt met Kessel Dorp en zijn mogelijks onwettelijk door het niet respecteren van minimale afstanden voor parkeerplaatsen ten opzichte van een kruispunt. Ook de draaicirkel om de Gasthuisstraat in- en uit te rijden, wordt wel erg krap voor vrachtwagens en hulpdiensten. Verder wordt het zicht op de Sint Lambertuskerk belemmerd door deze parkeerplaatsen, terwijl het juist de bedoeling was om een open zicht te creëren op de kerk vanuit Kessel Dorp. Tenslotte dreigt ook de zowat enige boom op die locatie te sneuvelen door het ontwerp.
Na een klacht van een buurtbewoner, zo lezen we in de notulen van het college, zette het studiebureau zich terug aan de tekentafel en leverden ze opnieuw enkele mogelijke scenario's aan. Het college bekeek de opties en baseerde zich voor haar beslissing op scenario D (CO RevB).
Omdat het ontwerp evenwel nog niet voldeed, werden nog een aantal aanpassingen gedaan aan dit derde scenario. Van dit uiteindelijk definitieve en door het college goedgekeurde scenario, vond ik nog geen uitgetekend plan. Vreemd toch.
Niettemin kunnen we, zelfs zonder plan, vaststellen dat de onveilige situatie niet verbeterd is en dat ook het zicht op de kerk belemmerd blijft door parkeerplaatsen.
Samengevat komt het er op neer dat de aannemer werd geïnstrueerd om de werken uit te voeren op basis van een niet vergund plan. Wat opvalt is dat in haar beslissing het college stelt dat "gezien de beperkte wijziging geen nieuwe vergunning nodig is".
Wij betwijfelen dit. Er zijn wel degelijk belangrijke wijzigingen met een impact op de verkeerssituatie rondom de kerk en op het zicht op het geklasseerde monument dat de St Lambertuskerk is. Bovendien stellen we ons de vraag of de adviezen van bepaalde instanties over deze werken zomaar eensluidend positief zouden zijn ?
Gelet op dit alles vragen wij om onmiddellijk het definitieve plan te zien te krijgen van deze heraanleg.
Voorstel
Verder stellen wij ook voor dat het college voor de uitvoering van de aangepaste plannen een vergunning aanvraagt en dus niet van start gaat met de werken zolang ze niet correct vergund zijn.
Redelijkerwijze stellen we ook voor dat de verschillende scenario's zouden voorgelegd worden aan de commissie Publieke Ruimte om zo hopelijk tot een consensus te komen rond een definitief plan voor dit project.
Antwoord schepen Paul Laurijssen
Er werd een omgevingsvergunning goedgekeurd door het schepencollege, waar een advies van de brandweer aan gekoppeld was. De brandweer adviseerde om een toegangsweg van minstens 4 meter voor de brandweer te voorzien. Het ontwerp in het bestek anticipeerde op dat advies van de brandweer door de locatie van de parkeerplaatsen te wijzigen, omdat het louter verbreden van het openbaar domein geen optie was omdat dit problematisch zou zijn voor de waardevolle zilveresdoorn.
Voor kleine wijzigingen (tot 300 m²) in een ontwerp voor het openbaar domein, dient geen nieuwe omgevingsvergunning aangevraagd te worden.
Besluit
Het voorstel wordt niet goedgekeurd.
Enkele maanden geleden kloegen we de erbarmelijke staat van het OCMW-gebouw in de Sint Lambertusstraat aan. Heel wat gevelplaten hingen deels los en de dakrand, die al deels naar beneden gevallen was, werd met zandzakjes verzwaard om verder vallen van de dakrand te vermijden.
Het college stelde dat ze op de hoogte waren en dat met de aannemer overlegd werd over een oplossing.
Intussen zijn we enkele maanden verder en zien we op het terrein niet zo veel verandering. Er werden wel verstevigingen aangebracht aan enkele gevelplaten, maar ze werden tot op heden niet vervangen. Ook de dakrand is nog steeds niet in orde gebracht.
Wij vrezen dat bij een volgende storm die passeert, mogelijks meer schade zal worden aangericht en er nog steeds mogelijks gevaar zal zijn voor passerende voetgangers.
Vandaar onze vraag naar de stand van zaken in dit dossier en naar een concrete timing voor de aanpak van deze intussen nog steeds gevaarlijke situatie.
Antwoord schepen Paul Laurijssen
Op 17 november ll. hielden wij ter plaatse een bespreking met de aannemer, verantwoordelijke van de panelen en verantwoordelijke van het lijmsysteem om de problematiek en de herstelmogelijkheden te onderzoeken. Kortelings wordt er opnieuw een overleg ingepland met de partijen om de planning van herstelling op te stellen. Het valt duidelijk binnen de 10-jarige aansprakelijkheid.
We ontvingen van enkele bezorgde inwoners van de Zagerijstraat een mail waarin ze hun ongenoegen uitten over de staat van het wegdek van hun straat, en over de problematiek van geparkeerde wagens voor de toch al zeer smalle indraai van de Smoutmolendreef naar de Zagerijstraat.
We krijgen elk jaar een overzicht van de meldingen en klachten alsook de reactie van het bestuur over de behandeling van deze klachten en meldingen. Niettemin stellen we vast dat de praktijk soms anders is dan vaak wordt voorgesteld.
Daarom lezen we de mail die we ontvingen integraal voor, aangezien er verschillende elementen zijn die we graag zouden behandeld of beantwoord zien. De foto's die in bijlage werden meegestuurd, kan u zien op het scherm.
Op de gemeenteraad van 7/11 kwam op het einde van de vergadering de staat van onze straat ( Zagerijstraat) even ter sprake. Er werd toen weinig over gezegd.
In november stuurde ik een aantal mails naar o.a. info@nijlen.be, Paul Verbeeck en Paul Laurijssen met in bijlage een aantal foto’s, zie mails onderaan. Tot op heden heb ik nog van niemand een reactie mogen ontvangen. En de staat van de straat wordt alleen maar erger en erger.
Is de gemeente niet verantwoordelijk voor het onderhouden van wegen/straten? Het is een echte schande, het is gewoon niet meer veilig om er te lopen, laat staan in het donker.
We kaarten dit al enkele jaren aan.
Zo zijn ze vorig jaar met een kruiwagen gevuld met stenen en zand de putten wat komen vullen. Na 2 weken valt er van de opvulling dan nog maar weinig te bespeuren.
Kan dit punt besproken worden op de gemeenteraad van 19/12 of wordt dit normaalgezien niet gedaan?
Of kan jij ons zeggen wie we hier uiteindelijk voor moeten aanspreken?
Een ander probleem dat we vaker zien en we nu ook aan de heer Laurijssen gemeld hebben (zoals we al konden vermoeden zonder reactie) zijn de foutparkeerders in de
Smoutmolendreef tegenover de Zagerijstraat. Er staan al jaren borden met ‘verboden parkeren’ maar deze worden meestal door de parkeerders genegeerd.
De foutparkeerders bemoeilijken niet alleen het in- en uitrijden in de Zagerijstraat, maar creëren ook een onveilige situatie.
Al meerdere keren werd dit via het contactformulier en telefonisch gemeld aan de politie Nijlen /Berlaar.
Wij wilden dan ook via meneer Laurijssen een aanvraag doen voor een permanent verkeersverbod (gele lijnen) en gemarkeerde parkeerplaatsen in de Smoutmolendreef.
Ook zou het ene bord met verboden parkeren meer moeten opgeschoven worden, dit staat nl. veel te dicht tegen onze in- en uitrit van de Zagerijstraat.
In bijlage voeg ik een paar foto’s toe ter verduidelijking en zien jullie dat de borden ‘verboden parkeren’ niet altijd gerespecteerd worden.
Volgens de politie moeten we dit via de gemeente aanvragen en zij zouden dan normaal gezien advies aan de politie vragen.
In bijlage kan je ook de mail terugvinden die ik op 23/11/23 naar meneer Paul Laurijssen stuurde.
Kan jij mij zeggen wie we hiervoor kunnen aanspreken aangezien we hier ook geen enkele reactie op krijgen en de politie ons voor dit naar de gemeente doorverwijst? Misschien kan dit punt ook nog meegenomen worden naar de eerstvolgende gemeenteraad?
Alvast bedankt.
Onze vragen over dit punt zijn de volgende :
- waarom werd er nog geen gevolg gegeven aan de klachten/meldingen die deze bewoners hebben gemeld via info@nijlen.be en via het e-mailadres van diverse leden van het schepencollege ? We gaan ervan uit dat zulke vragen, ook al zijn ze niet meteen altijd gericht aan de bevoegde schepen, toch behandeld worden ?
- wat zijn de intenties van het college voor de herstelling van het wegdek van de Zagerijstraat ?
- wat zijn de intenties van het college op het vlak van parkeerbeleid in de Smoutmolendreef ter hoogte van de inrit naar de Zagerijstraat ?
- werd deze problematiek besproken met de politie ? Zo ja, wat was daarvan de uitkomst ? Zo niet, kan dit alsnog gebeuren ?
Antwoord schepen Paul Laurijssen
Normaal zou er geen probleem zijn om onmiddellijk het nodige te doen, maar de mail waarvan sprake werd geschreven door de persoon die tegelijk een procedure heeft gestart tegen het rooilijnplan waarbij de minister heeft geoordeeld dat de Zagerijstraat een privéweg is. Het dient dus eerst juridisch uitgeklaard te worden of de Zagerijstraat nu een openbare weg is of een private weg, alvorens herstellingswerken uit te voeren.
Antwoord schepen Victor De Groof
De borden die er staan laten geen permanent parkeren toe. Laden en lossen is wel toegestaan. De politie kan op basis van deze bebording handhaven. Helaas worden borden niet altijd gerespecteerd door bestuurders. We kunnen als snelle bijkomende maatregel gele lijnen aanbrengen op de boordstenen. Maar we gaan ook tezamen met de politie even checken met de draaicirkels of we dit bord moeten verplaatsen. Ik ben persoonlijk nog niet aangesproken op dit probleem.
Zouden wij het totaal bedrag kunnen krijgen dat er betaald is door de gemeente aan de studiebureaus Mijnheer De Leeuw en Traject voor de hulp bij het opstellen van het nieuwe mobiliteitsplan als voor het ten dienste stellen van personeel bv de mobiliteitsambtenaar?
Graag het totale bedrag dat aan deze reeds is uitbetaald, wat er eventueel nog moet vergoed worden en of we in de toekomst nog met hen willen samenwerken.
Antwoord schepen Victor De Groof
Ik zal de kosten feitelijk weergeven. Dit is inderdaad een uitgave, maar een uitgave die elke burger ten goede komt. Alle 23 500 Nijlenaars, Kesselaars en Bevelaars van jong tot oud, mobiel of niet mobiel, fietser of automobilist, … heeft baat bij een goed mobiliteitsbeleid.
Ik wil bij de cijfers wel bijkomende duiding geven, want het is inderdaad heel veel geld. Om te beginnen moeten volgende zaken in rekening gebracht worden, nl. het wegvallen van de kost van de mobiliteitsambtenaar, een 70 000 euro per jaar. Daarnaast hebben we 30 000 euro subsidies ontvangen voor de opmaak van het mobiliteitsplan. De vervangende kracht heeft ook een dossier voorbereid in het kader van het Kopenhagenplan, waarvoor we een subsidie krijgen van 518 000 euro. Daarbij komt nog dat er een absolute krapte is op de arbeidsmarkt wat deze profielen betreft en zijn er meerdere steden en gemeenten die moeten beroep doen op de weinige bureaus met deze expertise.
Naast de opmaak van het mobiliteitsplan werd door het bureau zeer veel werk verricht, zoals de opmaak van het snelheidsplan (heel veel uren aan gespendeerd omdat dat een zeer intensief werk is), kruispunten N13 + methodiek, Bevel + participatie, Klokkenlaan + participatie, herinrichting N13, adviezen allerlei projecten ruimte (scholenbouw, wegenbouw, vergunningen, …), trajectcontroles, zorgparkeren, fietsoversteken, laadplan, deelwagens,...
De raadsleden kunnen mondelinge vragen stellen.
Artikel 4 §4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen:
- raadslid Jan Verbraecken vraagt om het fietspad op de gewestweg N13 van Nijlen naar Kessel te herstellen of te laten herstellen door het Vlaams gewest.
- raadslid Inge Schoovaerts vraagt voor meer laadpalen en om erop toe te zien dat de Cambio deelwagen van het August Hermansplein niet op de verkeerde plaats staat.