De gemeenteraad neemt kennis van de leerlingenaantallen in de Nijlense scholen per 1 februari 2023.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 7 maart 2023 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 26 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 7 maart 2023 zijn opgemaakt.
De notulen en het zittingsverslag kunnen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 7 maart 2023 worden goedgekeurd.
Mevrouw Suzy Van Loy, stemgerechtigd lid, is overleden.
De voordrachtsakte van de N-VA fractie waarin Jos Van Ammel wordt voorgedragen in de bestuurscommissie academie ter vervanging van Suzy Van Loy.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41, met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad, waarin o.m. is bepaald dat het inrichten van adviesraden en overlegstructuren tot de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad behoort.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld door de gemeenteraad, in zitting van 21 juni 2021, en waarin hoofdstuk 10 handelt over de bestuurscommissies.
De aanstelling van de leden van de bestuurscommissies gebeurt via een gezamenlijke akte van voordracht per fractie, dewelke 8 dagen vóór de raad waarop de commissieleden worden aangeduid aan de voorzitter dient te worden overhandigd.
De akte van voordracht van de kandidaat-commissieleden van een fractie, dient ten minste ondertekend te zijn door een meerderheid van de leden van die fractie waarvan de kandidaat-commissieleden deel uitmaken. Niemand kan meer dan één akte ondertekenen per beschikbaar mandaat voor de fractie.
De voorzitter ontving voor de bestuurscommissie academie, tijdig een akte van voordracht voorzien van de nodige handtekeningen en bevestigt de ontvankelijkheid van deze akte van voordracht, waarbij voor de N-VA fractie Jos Van Ammel wordt voorgedragen ter vervanging van Suzy Van Loy.
Akte te nemen dat met ingang van heden tot en met 31 december 2024 voor de N-VA fractie in de bestuurscommissie academie Jos Van Ammel wordt aangeduid als stemgerechtigd lid ter vervanging van Suzy Van Loy.
Het huidige belastingreglement op verwaarlozing van gebouwen en woningen is door de gemeenteraad goedgekeurd op 15 december 2020.
Het lokaal bestuur wenst dat wonen voor elke doelgroep betaalbaar en kwaliteitsvol blijft. Om zoveel mogelijke verloedering van de leefomgeving tegen te gaan, is het aangewezen om een belasting te heffen.
De Grondwet, zoals gewijzigd, inzonderheid artikel 170, §4;
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd;
Besluit Vlaamse Regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid, inzonderheid artikel 5, 7 en 14;
Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd;
Naar aanleiding van een evaluatie van het reglement worden een aantal wijzigingen voorgesteld. Het betreft zowel tekstuele wijzigingen (voornamelijk in functie van betere leesbaarheid voor de burgers) als inhoudelijke wijzigingen.
In eerste instantie wordt de verwijzing geschrapt naar decreten die niet meer van toepassing zijn of die gecoördineerd werden in andere wetgeving (bv. Decreet Grond - en Pandenbeleid).
Met betrekking tot het register werd de ontvankelijkheidsvoorwaarde 'toevoegen van één of meerdere bewijsstukken geschrapt'. Deze aanpassing is ingegeven vanuit klantvriendelijkheid en heeft als doel elke beroepsindiener steeds een antwoord te kunnen bezorgen op hun beroepschrift. Dit wil niet zeggen dat er geen (bijkomende) bewijsstukken meer opgevraagd kunnen worden, integendeel. Het doel is vooral om alle beroepsschriften inhoudelijk te kunnen behandelen (en niet onmiddellijk onontvankelijk te moeten verklaren als er geen bewijsstukken werden toegevoegd).
Met betrekking tot de heffing is er een betere afstemming op elkaar van de vrijstelling voor renovaties zonder en met vergunningsplichtige handelingen. Er wordt nu in beide gevallen vanaf het 2de jaar dat de vrijstelling verleend wordt, gevraagd om voortgang aan te tonen (dit om te vermijden dat er automatisch 3 jaren een vrijstelling werd verleend op basis van een vergunning en na 3 jaar blijkt dat er geen werken werden uitgevoerd).
Verder werd een tekstuele wijziging uitgevoerd bij artikel 16 'Slotbepalingen' op basis van een opmerking van Binnenlands Bestuur, gekregen na de goedkeuring van het belastingreglement inzake leegstand van gebouwen en woningen van 15 december 2020, namelijk dat het volledig vermelden van de betreffende artikelen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie - en gemeentebelastingen overbodig is.
Het lokaal bestuur wenst verwaarlozing van gebouwen en woningen te voorkomen en bestrijden om de verloedering van de leef- en woonomgeving tegen te gaan en om een geïntegreerd beleid te voeren ter bestrijding van leegstand en verwaarlozing van gebouwen en woningen.
Hierdoor is een register van verwaarlozing een nuttig monitoringsinstrument om de verwaarlozing van gebouwen en woningen in kaart te brengen.
Het lokaal bestuur houdt een register van leegstaande gebouwen en leegstaande woningen bij op grond van het artikel 2.15 Vlaamse Codex Wonen.
Het lokaal bestuur heeft, op grond van boek 2, deel 2 besluit tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen, ook als taak te werken aan de kwaliteit van het woningpatrimonium, aangezien zij aangesloten is bij een intergemeentelijk samenwerkingsverband ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid (Kempens Woonplatform). Boek 2, deel 2, titel 4 Vlaamse Codex Wonen bepaalt het decretale kader voor het register van verwaarloosde gebouwen en woningen.
De door het college van burgemeester en schepenen met de opsporing van leegstaande gebouwen en leegstaande woningen belaste personeelsleden de onderzoeks-, controle- en vaststellingsbevoegdheden bezitten, vermeld in artikel 6 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie – en gemeentebelastingen.
De gemeentelijke administratie beoordeelt de verwaarloosde toestand van een gebouw of een woning aan de hand van indicaties in een technisch verslag.
Het lokaal bestuur wenst langdurige verwaarlozing van gebouwen en woningen te voorkomen en bestrijden.
De vrijstellingen in het reglement sluiten aan bij de noden en het beleid van het lokaal bestuur.
Goedkeuring te verlenen aan het voorgelegde belastingreglement inzake verwaarlozing van gebouwen en woningen.
Het huidige belastingreglement op leegstaande gebouwen en leegstaande woningen is door de gemeenteraad goedgekeurd op 15 december 2020.
Het lokaal bestuur wenst dat wonen voor elke doelgroep betaalbaar en kwaliteitsvol blijft. Om zoveel mogelijk beschikbare woningen op de woonmarkt te krijgen, is het aangewezen om een belasting te heffen.
De Grondwet, zoals gewijzigd, inzonderheid artikel 170 §4.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid, inzonderheid artikel 5, 7 en 14.
Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie - en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd.
Naar aanleiding van een evaluatie van het reglement worden een aantal wijzigingen voorgesteld. Het betreft zowel tekstuele wijzigingen (voornamelijk in functie van betere leesbaarheid voor de burgers) als inhoudelijke wijzigingen.
In eerste instantie wordt de verwijzing geschrapt naar decreten die niet meer toepassing zijn of die gecoördineerd werden in andere wetgeving (bv. Decreet Grond - en Pandenbeleid).
Met betrekking tot het register werd de ontvankelijkheidsvoorwaarde 'toevoegen van één of meerdere bewijsstukken geschrapt'. Deze aanpassing is ingegeven vanuit klantvriendelijkheid en heeft als doel elke beroepsindiener steeds een antwoord te kunnen bezorgen op hun beroepschrift. Dit wil niet zeggen dat er geen (bijkomende) bewijsstukken meer opgevraagd kunnen worden, integendeel. Het doel is vooral om alle beroepsschriften inhoudelijk te kunnen behandelen (en niet onmiddellijk onontvankelijk te moeten verklaren als er geen bewijsstukken werden toegevoegd).
Met betrekking tot de heffing is er een betere afstemming op elkaar van de vrijstelling voor renovaties zonder en met vergunningsplichtige handelingen. Er wordt nu in beide gevallen vanaf het 2de jaar dat de vrijstelling verleend wordt, gevraagd om voortgang aan te tonen (dit om te vermijden dat er automatisch 3 jaren een vrijstelling werd verleend op basis van een vergunning en na 3 jaar blijkt dat er geen werken werden uitgevoerd).
Verder werd een tekstuele wijziging uitgevoerd bij artikel 16 'Slotbepalingen' op basis van een opmerking van Binnenlands Bestuur, gekregen na de goedkeuring van het belastingreglement inzake leegstand van gebouwen en woningen van 15 december 2020, namelijk dat het volledig vermelden van de betreffende artikelen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie - en gemeentebelastingen overbodig is.
Het lokaal bestuur wenst leegstand van gebouwen en woningen te voorkomen en bestrijden om zoveel mogelijk beschikbare woningen op de woonmarkt te krijgen en om een geïntegreerd beleid te voeren ter bestrijding van leegstand en verwaarlozing van gebouwen en woningen.
Het lokaal bestuur houdt een register van leegstaande gebouwen en leegstaande woning bij op grond van het artikel 2.9 Vlaamse Codex Wonen. Het leegstandregister is een nuttig monitoringsinstrument ten einde de langdurige leegstand van gebouwen en woningen in kaart te brengen.
Het lokaal bestuur heeft ook de verplichting om een leegstandsregister bij te houden, aangezien zij aangesloten is bij een intergemeentelijk samenwerkingsverband ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid (Kempens Woonplatform).
Artikel 2.9 Vlaamse Codex Wonen bepaalt het decretale kader voor het leegstandregister. Een gemeentelijke verordening kan daarnaast nadere materiële en procedurele regelen bepalen.
Een gemeentelijke verordening kan de functies omschrijven die een effectief en niet-occasioneel gebruik van de woning met zich meebrengen. De gemeente heeft deze niet omschreven in onderhavig reglement. Dit heeft tot gevolg dat om de kwalificatie als ‘leegstand’ te verhinderen, een woning in principe dient aangewend te worden in overeenstemming met de woonfunctie.
De door het college van burgemeester en schepenen met de opsporing van leegstaande gebouwen en leegstaande woningen belaste personeelsleden de onderzoeks-, controle- en vaststellingsbevoegdheden bezitten, vermeld in artikel 6 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie – en gemeentebelastingen.
De gemeentelijke administratie beoordeelt de leegstand van een gebouw of een woning aan de hand van indicaties die in dit reglement vastgelegd zijn.
Het lokaal bestuur acht het wenselijk dat de gebouwen en woningen in de gemeente optimaal benut worden.
Het lokaal bestuur wenst langdurige leegstand van gebouwen en woningen te voorkomen en bestrijden.
De vrijstellingen in het reglement sluiten aan bij de noden en het beleid van het lokaal bestuur.
Goedkeuring te verlenen aan het voorgelegde belastingreglement inzake leegstand van gebouwen en woningen.
Het KB van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen vraagt de burgemeester een Algemeen Nood- en Interventieplan (ANIP) op te stellen en ter goedkeuring over te maken aan de gouverneur. Het ANIP vormt het basisdocument voor de hedendaagse multidisciplinaire calamiteitenbestrijding.
Het ANIP werd door de noodplanningscoördinator afgewerkt en ter goedkeuring voorgelegd aan de intergemeentelijke veiligheidscel. Op dinsdag 28 februari 2023 keurde de intergemeentelijke veiligheidscel, onder het voorzitterschap van de burgemeester, het ANIP in zijn huidige en uiteindelijke vorm goed.
Vooraleer het ANIP ter goedkeuring kan worden voorgelegd aan de gouverneur, dient dit te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 41 en 387.
De nieuwe gemeentewet en in het bijzonder art. 135 §2.
KB van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.
De samenwerking i.k.v. noodplanning tussen stad Lier en en gemeente Nijlen (besluit gemeenteraad 10 december 2019).
02 februari 2023 - Draft ANIP bezorgd aan de leden van de intergemeentelijke veiligheidscel
27 februari 2023 - Deadline om feedback te bezorgen
28 februari 2023 - ANIP ter goedkeuring op intergemeentelijke veiligheidscel
28 maart 2023 - Actualisering ANIP ter goedkeuring aan gemeenteraad
Het ANIP werd door de noodplanningscoördinator afgewerkt en ter goedkeuring voorgelegd aan de intergemeentelijke veiligheidscel. Het ANIP vormt het basisdocument voor de hedendaagse multidisciplinaire calamiteitenbestrijding.
Vanuit de verschillende disciplines van de intergemeentelijke veiligheidscel kwam de volgende feedback:
- Discipline 1 (brandweer): geen opmerkingen
- Discipline 2 (FOD Volksgezondheid): aanpassen van de mogelijke leden in het CC-Gem
- Discipline 3 (politie): geen inhoudelijke opmerkingen, enkel tekstuele opmerkingen
- Discipline 4 (logistiek): geen opmerkingen
- Discipline 5 (communicatie): geen opmerkingen
- Dienst noodplanning van de gouverneur van Antwerpen:
Op 28 februari 2023 keurde de intergemeentelijke veiligheidscel, onder het voorzitterschap van de burgemeester, het ANIP in zijn huidige en uiteindelijke vorm goed. Het ANIP is een document dat dient ter vervanging van de huidige ANIP uit 2013.
De gemeenteraad keurt de actualisering van het Algemeen nood- en interventieplan van de gemeente Nijlen goed.
Het nieuwe leersteundecreet (in voorbehoud van definitieve goedkeuring door de Vlaamse Overheid) bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 56.
De Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010.
Het protocol landschap LSC dat de onderwijsverstrekkers afsluiten met de Vlaamse regering houdende de oprichting van de leersteuncentra.
Het leersteundecreet (in voorbehoud van definitieve goedkeuring door de Vlaamse Overheid).
Het schoolbestuur is met githo nijlen momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk NOA Fluxus.
De nieuwe LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten het 'protocol landschap LSC' afgesloten over waar de leersteuncentra mogen worden opgericht en door welke besturen.
Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het Leersteuncentrum GO! Fluxus om voor de leerlingen en leerkrachten githo nijlen te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk NOA Fluxus dat ophoudt te bestaan.
Het Leersteuncentrum GO! Fluxus is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.
De aansluiting bij Leersteuncentrum GO! Fluxus werd voorgelegd op de schoolraad van 8 maart 2023 en gunstig geadviseerd.
Het schoolbestuur moest zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk op 10 maart 2023. Door deze zeer strakke timing was het college van burgemeester genoodzaakt om bij hoogdringendheid een voorlopige beslissing te nemen. Deze beslissing van het schepencollege van 6 maart 2023 (zie bijlage) kan nu worden bekrachtigd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 maart 2023 houdende de aansluiting op 1 september 2023 van githo nijlen bij de zelfstandige instelling 'Leersteuncentrum GO! Fluxus', Begonialaan 34 te Mol.
Het nieuwe leersteundecreet (in voorbehoud van definitieve goedkeuring door de Vlaamse Overheid) bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
• een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs),
• IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs en in artikel 294, §2, 1° van de Codex Secundair Onderwijs) of
• OV4-verslag (dit is het verslag vermeld in artikel 294, §2, 2° van de Codex Secundair Onderwijs).
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 56.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
Het protocol landschap LSC dat de onderwijsverstrekkers afsluiten met de Vlaamse regering houdende de oprichting van de leersteuncentra.
Het leersteundecreet (in voorbehoud van definitieve goedkeuring door de Vlaamse Overheid).
Het schoolbestuur is met haar gemeentelijke basisscholen Goezo! Kessel, Goezo! Klokkenlaan en Goezo! Kerkeblokken momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk NOA Kempen. De nieuwe leersteuncentra komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.
• Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken.
• Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa.
• Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden.
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten het 'protocol landschap LSC' afgesloten over waar de leersteuncentra mogen worden opgericht en door welke besturen.
Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij de zelfstandige instelling 'Leersteuncentrum Kosmos' om voor de leerlingen en leerkrachten van de gemeentelijke basisscholen Goezo! Kessel, Goezo! Klokkenlaan en Goezo! Kerkeblokken te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk NOA Kempen dat ophoudt te bestaan.
Het 'Leersteuncentrum Kosmos' is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.
Het schoolbestuur moest zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC, zijnde op 10 maart 2023. Door deze zeer strakke timing was het college van burgemeester genoodzaakt om bij hoogdringendheid een voorlopige beslissing te nemen. Deze beslissing genomen op 6 maart 2023 (zie bijlage) kan nu worden bekrachtigd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 maart 2023 houdende de aansluiting op 1 september 2023 van de gemeentelijke basisscholen Goezo! Kerkeblokken, Goezo! Kessel en Goezo! Klokkenlaan bij de zelfstandige instelling 'Leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Kempen KOSMOS', Antwerpseweg 48 te Beerse.
De gemeente Nijlen dient voor 31 maart 2023 kandidaten voor te dragen voor de invulling van het bestuursmandaat van de gemeente Nijlen in de raad van bestuur van de woonmaatschappij Rivierenland-Oost.
Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
Op 28 april 2023 zal de nieuwe woonmaatschappij voor het werkingsgebied Rivierenland - Oost gevormd worden. In de betreffende stuurgroep werd vastgesteld dat voor de gemeente Nijlen 3 bestuursmandaten worden voorbehouden in de raad van bestuur van deze woonmaatschappij.
Artikel 4.39/5 §2 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 bepaalt dat ten hoogste 2/3e van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht mogen zijn. Daarom wordt er verzocht om kandidaten voor te dragen met een verschillend geslacht.
De gemeenteraad draagt volgende kandidaten voor:
Deze beslissing wordt bezorgd voor 31 maart 2023 aan Anja Schoeters Directeur van de Maatschappij voor de huisvesting van het Kanton Heist-op-den-Berg.
Op meerdere plaatsen in onze gemeente zijn er wortels van bomen die op het openbaar domein voor gevaarlijke situaties zorgen. Zo weten we dat in de Nieuwstraat in Kessel over de ganse lengte van de straat, maar vooral tussen de Stationssteenweg en de Radiostraat, het voetpad zeer oneffen is door wortels die de tegels omhoogduwen.
Ook op het Statieplein ter hoogte van de tuin aan het Loket, is er een gevaarlijke situatie waar er regelmatig passanten vallen of bijna struikelen door wortels die de klinkers omhoogduwen.
Wij stellen voor om dringend werk te maken van de inventarisatie van de gevaarlijke punten door wortelgroei. Verder vragen we ook om op korte termijn werk te maken van de bovenvermelde gevaarlijke punten in de Nieuwstraat en het Statieplein
Antwoord schepen Paul Laurijssen
Het voetpad in de Nieuwstraat staat op de planning om te vernieuwen in 2023. Hierbij wordt rekening gehouden met de aanwezige wortels door het voorzien van grotere boomspiegels.
Het voetpad op Statieplein ter hoogte van de tuin van het Loket zal door team facility plaatselijk heraangelegd worden.
Er is een inventaris van de staat van alle gemeentewegen. Een inventaris van de staat van voet- en fietspaden inclusief doorsteken is in opmaak.
Besluit
Voor raadslid Leo Verelst volstaat dit antwoord en moet er niet gestemd worden over dit punt.
Helaas konden wij wegens omstandigheden niet aanwezig zijn op het participatiemoment rond Beekpark Zuid. We vernamen evenwel dat er heel wat commotie was tijdens deze bijeenkomst, niet in het minst van eigenaars van stukken van het betrokken gebied.
We zouden graag vernemen wat er werd voorgesteld aan het aanwezige publiek en ook wat de belangrijkste voorstellen, maar ook opmerkingen en bedenkingen waren van de deelnemers aan deze avond.
Kan de presentatie of de documentatie die gebruikt werd tijdens dit participatiemoment toegevoegd worden aan dit punt in Green Valley aub ?
Antwoord schepen Griet Van Olmen
Er was tijdens het participatiemoment op 13 maart 2023 in githo nijlen geen sprake van commotie, integendeel het verliep zeer constructief. Een 70-tal personen, waaronder grondeigenaars, omwonenden en geïnteresseerde burgers waren aanwezig, alsook een delegatie van de chiro die hun heem hebben in het park. Er kan gesteld worden dat er sprake is van een geslaagd eerste participatiemoment. Zo werden de burgers enerzijds geïnformeerd naar het op handen zijnde masterplan en werd allereerst de analyse van het ontwerpteam over het studiegebied toegelicht met een uitlichting van kansen en knelpunten. Vervolgens werd via de smartphone een soort 'poll' georganiseerd om te polsen naar de mening van de aanwezigen. Tenslotte was er voor geïnteresseerden nog een dieper gesprek omtrent de drie thema's (landschap, netwerken en programma) met behulp van drie panelen/posters mogelijk. Men kon via post-its meningen duiden per thema en in gesprek treden met het ontwerpteam of het gemeentebestuur. Er werden ook nog geen concrete plannen gedeeld, aangezien deze er nog niet waren. Het is immers de bedoeling om de inspraak van de aanwezigen mee te nemen in het project. De bekomen resultaten uit het participatiemoment (zie bijlage) zullen door het ontwerpteam worden geanalyseerd en meegenomen worden binnen het verdere ontwerpend onderzoek.
Wij kregen van een aantal inwoners van Kessel Station de vraag naar de stand van zaken van het project De Vos – Kets. Zo wordt er verteld dat de projectontwikkelaar graag op korte termijn zou starten met dit project. Dat zou evenwel niet mogelijk zijn omdat de procedure voor het bekomen van een vergunning zeer moeizaam zou verlopen.
Graag de juiste toedracht en de stand van zaken van dit dossier aub.
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
In de gemeenteraad van 03 mei 2016 werd de startbeslissing genomen. Hier werd het signaal gegeven om de site via de procedure van 'complexe projecten' aan te pakken. In de gemeenteraad van 22 mei 2018 werd in de gemeenteraad een toelichting gegeven over de stand van zaken van het onderzoek. Hier werd de gemeenteraad in kennis gesteld van de afgewerkte alternatievenonderzoeksnota waarbij de verschillende alternatieven voor de site in beeld werden gebracht. In de gemeenteraad van 23 juni 2020 werd het voorkeursbesluit goedgekeurd. Momenteel zitten we in de uitwerkingsfase met de adviesverlening op het voorontwerp van projectbesluit. De adviesronde naar alle instanties loopt (30 dagen) van half april tot half mei. Hierna zal het voorontwerp projectbesluit worden gefinaliseerd met de input van de adviesinstanties. Dit voorontwerp van projectbesluit zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad van 20 juni 2023. Het zal ondertussen ook nog uitgebreid toegelicht worden op de raadscommissie ruimtelijke ontwikkeling. Eind juni wordt een infomarkt georganiseerd als start van het openbaar onderzoek (60 dagen). In september zullen de opmerkingen van het openbaar onderzoek worden verwerkt om dan in de gemeenteraad van 3 oktober 2023 te komen tot de definitieve goedkeuring van het projectbesluit. Deze timing kan slechts gehaald worden als de door de ontwikkelaar aangestelde studiebureaus tijdig de nodige ontbrekende en aanvullende documenten bezorgen aan het dossier. Op het terrein kunnen, als alles goed gaat, de eerst werken starten in het najaar. Dit zal wel een gefaseerde ontwikkeling zijn.
Nu de prijs van elektriciteit terug naar een normaal tarief aan het komen is, is het misschien ook tijd om de maatregelen die genomen zijn ten tijde van de zeer hoge energieprijzen terug te schroeven. Bedoelen we hier vooral dan de straatverlichting mee en misschien ook de temperatuur van het zwemwater. Wat zijn de vooruitzichten ?
Antwoord schepen Victor De Groof
Het bestuur heeft niet de intentie om de beslissingen genomen in het kader van de budgetbesprekingen nu al terug te draaien. Daar zijn een aantal redenen voor:
Antwoord schepen Luc Luyten
Temperatuur zwemwater is in 2016 na klachten terug van 27 naar 28 graden gebracht. Dit is nu nog altijd de temperatuur van het zwemwater. Het instructiebad en ploeterbadje is altijd 30 graden geweest en gebleven.
De temperatuur van het douchewater is wel verlaagd geweest. Deze stond vroeger op 42 graden, wat redelijk warm was en is terug gebracht naar 37 graden en waar er ook nu geen klachten van zijn. Dit maakt dat mensen nu ook minder lang gebruik maken van de douche, wat ook resulteert in minder waterverbruik.
De raadsleden kunnen mondelinge vragen stellen.
Artikel 4 §4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen van de raadsleden:
- raadslid Jan Verbraecken vraagt naar de stand van zaken in verband met de aanplanting van groen in de Zwanenstraat;
- raadslid Charlotte Bats vraagt om een permanente oplossing te voorzien voor de onduidelijke situatie i.v.m. de woningen in Bevel Schrans en Kiezelweg;
- raadslid Inge Schoovaerts vraagt wanneer de signalisatie van de werken die ondertussen zijn afgelopen aan de Broechemsesteenweg wordt weggehaald;
- raadslid Leo Verelst vraagt in kader van een mogelijke overname door Liberty Global van Telenet of wij nog Telenet-aandelen hebben via IKA en vraagt ook wat het standpunt is van IKA m.b.t. het overnamebod.