In juni 2022 werd het mobiliteitsplan goedgekeurd, waarin de principes van het snelheidsplan werden vastgelegd. Dit plan legde veiligheid en begrijpelijkheid van de verkeersomgeving vast als belangrijkste beoordelingscriteria.
De centrale aanpak draait o.a. om veranderingen in de locaties van het begin en einde van de bebouwde kom. Hierbij wordt gestreefd naar een harmonieuze afstemming tussen bewoning en de bebouwde kom voor zone 50, maar ook naar het verbeteren van de leefbaarheid in woonwijken door de snelheidszone daar naar 30 km/u te verlagen.
Bovendien heeft er op 12 maart 2023 een wijziging plaatsgevonden in de wegcode. Hierbij is de definitie van een fietsstraat herzien en omgezet in een fietszone. Dit benadrukte de noodzaak om onze bestaande fietsstraten/zones te beoordelen en indien nodig tegelijkertijd aan te passen aan de recente wijzigingen in de wegcode.
Het uiteindelijke doel van deze inspanningen is om de helderheid van de verkeerssituatie te vergroten en te leiden tot doordacht ontworpen snelheidszones die minder afhankelijk zijn van verkeersborden.
Na advies van het departement Mobiliteit en Openbare Werken wordt er één overkoepelend aanvullend reglement opgesteld. Dit reglement omvat alle snelheidszones, inclusief die voor fietszones en woonerven. Dit aanvullend verkeersreglement geeft een overzicht van alle goedgekeurde maatregelen met betrekking tot snelheidsregimes op het grondgebied Nijlen.
Om de helderheid te behouden, zullen er aparte aanvullende reglementen worden opgesteld voor de bebouwde kommen van Nijlen-centrum, Kessel-centrum, Kessel-Statie en Bevel.
Na goedkeuring dienen de borden die betrekking hebben op het snelheidsregime aangepast of verzet te worden. Dit zal per cluster en per snelheidszone gebeuren.
In juni 2022 werd het nieuwe mobiliteitsplan goedgekeurd. In dit document is aangegeven dat er een nieuw plan voor snelheid wordt ontwikkeld, met als doel:
Met deze benadering werd AWV ook verzocht om de snelheidslimiet op het gedeelte van de N13 tussen de Hellevoortstraat en de Koekoekstraat te verlagen naar 50 km/u. Dit verzoek werd ingediend vanwege de aanwezigheid van lintbebouwing en talrijke handelaars in dat gebied. Niettemin heeft AWV dit voorstel niet geaccepteerd.
Dit snelheidsplan is behandeld tijdens de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag op donderdag 14 september 2023. Het college heeft de opmerkingen van de raadscommissie in het verslag besproken.
De gemeenteraad beslist om dit punt (zie bijlage ontwerpbesluit) te verdagen en te behandelen op de gemeenteraad van 7 november 2023.