Terug
Gepubliceerd op 10/10/2023

2023_GR_00132 - Aanvullend verkeersreglement betreffende snelheidsregimes grondgebied Nijlen - verdaagd naar gemeenteraad 7 november 2023 - Doorsturen naar volgend orgaan

Gemeenteraad
di 03/10/2023 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Bert Celis, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Charlotte Bats, raadslid; Els Herremans, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00132 - Aanvullend verkeersreglement betreffende snelheidsregimes grondgebied Nijlen - verdaagd naar gemeenteraad 7 november 2023 - Doorsturen naar volgend orgaan

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Victor De Groof, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Bert Celis, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Peter De Lens, Charlotte Bats, Els Herremans, Danny Kerkhofs, Veerle Poelmans
Stemmen voor 27
Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Peter De Lens, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Dorien Van Assche, Andre Marien, Bert Celis, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Els Herremans, Simon Kenens, Stijn Lemmens, Annelies Van Looy, Charlotte Bats, Griet Van Olmen, Danny Kerkhofs, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00132 - Aanvullend verkeersreglement betreffende snelheidsregimes grondgebied Nijlen - verdaagd naar gemeenteraad 7 november 2023 - Doorsturen naar volgend orgaan 2023_GR_00132 - Aanvullend verkeersreglement betreffende snelheidsregimes grondgebied Nijlen - verdaagd naar gemeenteraad 7 november 2023 - Doorsturen naar volgend orgaan

Motivering

Aanleiding en context

In juni 2022 werd het mobiliteitsplan goedgekeurd, waarin de principes van het snelheidsplan werden vastgelegd. Dit plan legde veiligheid en begrijpelijkheid van de verkeersomgeving vast als belangrijkste beoordelingscriteria.

De centrale aanpak draait o.a. om veranderingen in de locaties van het begin en einde van de bebouwde kom. Hierbij wordt gestreefd naar een harmonieuze afstemming tussen bewoning en de bebouwde kom voor zone 50, maar ook naar het verbeteren van de leefbaarheid in woonwijken door de snelheidszone daar naar 30 km/u te verlagen.

Bovendien heeft er op 12 maart 2023 een wijziging plaatsgevonden in de wegcode. Hierbij is de definitie van een fietsstraat herzien en omgezet in een fietszone. Dit benadrukte de noodzaak om onze bestaande fietsstraten/zones te beoordelen en indien nodig tegelijkertijd aan te passen aan de recente wijzigingen in de wegcode.

Het uiteindelijke doel van deze inspanningen is om de helderheid van de verkeerssituatie te vergroten en te leiden tot doordacht ontworpen snelheidszones die minder afhankelijk zijn van verkeersborden.

Na advies van het departement Mobiliteit en Openbare Werken wordt er één overkoepelend aanvullend reglement opgesteld. Dit reglement omvat alle snelheidszones, inclusief die voor fietszones en woonerven. Dit aanvullend verkeersreglement geeft een overzicht van alle goedgekeurde maatregelen met betrekking tot snelheidsregimes op het grondgebied Nijlen.

Om de helderheid te behouden, zullen er aparte aanvullende reglementen worden opgesteld voor de bebouwde kommen van Nijlen-centrum, Kessel-centrum, Kessel-Statie en Bevel.

Juridische grond

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het gemeentelijk mobiliteitsplan goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 juni 2022;
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Fasering

Na goedkeuring dienen de borden die betrekking hebben op het snelheidsregime aangepast of verzet te worden. Dit zal per cluster en per snelheidszone gebeuren.

Argumentatie

In juni 2022 werd het nieuwe mobiliteitsplan goedgekeurd. In dit document is aangegeven dat er een nieuw plan voor snelheid wordt ontwikkeld, met als doel:

  • Het vergroten van de verkeersveiligheid en verkeersongevallen verminderen
  • Veiligere omgeving voor voetgangers en fietsers door lagere snelheidslimieten in drukke woonwijken en bij schoolomgevingen te implementeren
  • Dat het verminderen van de snelheid leidt tot een lagere uitstoot van schadelijke stoffen en minder geluidsoverlast, wat zowel gunstig is voor de duurzaamheid als voor het milieu  
  • Dat een lagere snelheid leidt tot een meer aangename leefomgeving, waarin de buurt wordt rustiger en veiliger. Hierdoor ontstaat er een positievere gemeenschapssfeer en verbetert de algemene levenskwaliteit van bewoners
  • Het snelheidsplan kan indirect bijdragen aan de economische groei van onze gemeente, doordat het nieuwe (lokale) handelaars aantrekt en tevens de wens van huidige bewoners om hier te blijven wonen versterkt.
  • Een snelheidsplan is van cruciaal belang voor onze gemeenschap en zal aanzienlijke voordelen opleveren voor zowel de veiligheid van burgers als de algehele kwaliteit van onze leefomgeving


Met deze benadering werd AWV ook verzocht om de snelheidslimiet op het gedeelte van de N13 tussen de Hellevoortstraat en de Koekoekstraat te verlagen naar 50 km/u. Dit verzoek werd ingediend vanwege de aanwezigheid van lintbebouwing en talrijke handelaars in dat gebied. Niettemin heeft AWV dit voorstel niet geaccepteerd.

Dit snelheidsplan is behandeld tijdens de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag op donderdag 14 september 2023. Het college heeft de opmerkingen van de raadscommissie in het verslag besproken.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om dit punt (zie bijlage ontwerpbesluit) te verdagen en te behandelen op de gemeenteraad van 7 november 2023.