Terug
Gepubliceerd op 10/10/2023

2023_GR_00136 - Aanpassing aanvullend reglement bebouwde kom deelgemeente Kessel-centrum - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 03/10/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Bert Celis, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Charlotte Bats, raadslid; Els Herremans, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00136 - Aanpassing aanvullend reglement bebouwde kom deelgemeente Kessel-centrum - Goedkeuring

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Victor De Groof, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Bert Celis, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Peter De Lens, Charlotte Bats, Els Herremans, Danny Kerkhofs, Veerle Poelmans
Stemmen voor 19
Paul Verbeeck, Lien Du Four, Peter De Lens, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Dorien Van Assche, Bert Celis, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Els Herremans, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Griet Van Olmen, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 8
Leo Verelst, Johan Van Dessel, Andre Marien, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Stijn Lemmens, Charlotte Bats, Danny Kerkhofs
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00136 - Aanpassing aanvullend reglement bebouwde kom deelgemeente Kessel-centrum - Goedkeuring 2023_GR_00136 - Aanpassing aanvullend reglement bebouwde kom deelgemeente Kessel-centrum - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Naar aanleiding van de opmaak van het snelheidsplan in het kader van het goedgekeurde mobiliteitsplan en het installeren van trajectcontroles, wordt de bebouwde kom in Kessel-Centrum herbekeken.  Bovendien moet het samenvallen van bewoning en bebouwde kom voor zone 50 de leesbaarheid versterken en tot logische snelheidszones leiden die minder verkeersborden vereisen.

Juridische grond

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

Het gemeentelijk mobiliteitsplan goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 juni 2022.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

De ministeriele omzendbrief van 14 november 1977, betreffende de aanvullende reglementen en plaatsing van verkeerstekens en in het bijzonder hoofdstuk 1. Verdeling der bevoegdheid inzake het vaststellen der aanvullende reglementen en hoofdstuk 111.D. Gemeentelijke aanvullende reglementen die tegelijk op rijkswegen en andere wegen van toepassing zijn.

De invoering van een algemene zonale snelheidsbeperking ’70, 50, 30km/uur’ van toepassing op het ganse grondgebied van de gemeente Nijlen.

De aanwezigheid van vier bebouwde kommen, hierna genoemd "Nijlen-­centrum", "Kessel-centrum", "Kessel-statie" en "Bevel" en waar voor elke bebouwde kom een afzonderlijk reglement wordt opgemaakt; de bebouwde kommen "Kessel­-statie" en "Bevel" bevatten geen gewestwegen.

Art. 11, § 1, 16 van het ministerieel besluit van 29 maart 1995 houdende delegatie van sommige bevoegdheden inzake openbare werken en ruimtelijke ordening aan ambtenaren van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.

Hoofdstuk II, art. 2,4°f van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2006, tot operationalisering van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken.

Het besluit van de gemeenteraad van 7 juli 2003 over de wijziging van het aanvullend verkeersreglement betreffende de bebouwde kommen op gewest- provincie- en gemeentewegen.

Het eindrapport van februari 2002, boekdeel 3, district Mechelen, inzake de afbakening van de bebouwde kommen, uitgegeven door het provinciebestuur van Antwerpen, ressorterende onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Het gunstig advies, kenmerk 1224-51-06-BBK-awv-KESSEL-CENTRUM17-01- 2012, verstrekt door de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen, ontvangen via elektronische post op datum van 17 januari 2012.

Fasering

Na goedkeuring dienen het start- en eindebord voor de bebouwde kom op de aangepaste locaties geplaatst/verplaatst te worden alsook de borden met betrekking tot tonnagebeperking voor geparkeerde voertuigen van maximaal 3,5 ton die dezelfde zonedekking hanteren.

Argumentatie

Het mobiliteitsplan, dat in juni 2022 werd goedgekeurd, legde de principes van het snelheidsplan vast. Binnen dit plan werd beschreven hoe er gestreefd wordt naar een harmonieus samenvallen van bewoning en de bebouwde kom, met name voor de zone waarin de maximumsnelheid 50 km/u bedraagt. Dit doel heeft als intentie om de duidelijkheid van de verkeerssituatie te vergroten en te leiden tot logisch opgezette snelheidszones die minder verkeersborden nodig hebben.

De kern van de aanpak betreft verschuivingen in de locaties waar de bebouwde kom begint en eindigt. Deze verschuivingen worden uitgevoerd om de eerder genoemde principes te realiseren. Bovendien wordt ook gekeken naar aanpassingen van de bebouwde komgrenzen, zodat deze overeenkomen met de locaties waar trajectcontroles worden ingezet, evenals met de doelstellingen van het snelheidsplan.

Dit voorstel voor de bebouwde kom werd besproken tijdens de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag op donderdag 14 september 2023 en kreeg een gunstig advies.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De afbakening van de bebouwde kom Kessel-centrum te Nijlen op de gewestwegen wordt goedgekeurd op de volgende locaties:

  • Grote Steenweg (N13): juist voor Smoutmolendreef
  • Liersesteenweg (N13): juist voorbij Berkendal

Artikel 2

De afbakening van de bebouwde kom Kessel-centrum te Nijlen op de gemeentewegen blijft behouden voor de volgende locaties: 

  • Nieuwe Bevelsesteenweg: juist voor de fietsverbinding naar Dalstraat
  • Berlaarsesteenweg: juist voor Nieuwe Bevelsesteenweg
  • Gasthuisstraat: juist voor het kruispunt met de fietsroute tussen Berlaarsesteenweg en Terlakenweg
  • Fietsverbinding naar Berlaarsesteenweg: aan de aansluiting met Terlakenweg
  • Terlakenweg thv huisnummer 26
  • Stationssteenweg:juist voor Pastoriestraat
  • Smoutmolendreef: thv huisnummer 42
  • Hollekes: Juist na het kruispunt met de Grote steenweg
  • Kapelweg: aan het kruispunt met de Stationsteenweg 
  • Stenen Molen: aan het kruispunt met de Oude Bevelsesteenweg
  • Oude Bevelsesteenweg ter hoogte van huisnummer 74

Artikel 3

De bebouwde kom wordt afgebakend. Het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid;  ook het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid. 

Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F1a of F1b;
- verkeersborden F3a of F3b.

Artikel 4

De richtingen "voor" in dit reglement hebben betrekking op de rijrichting naar de bebouwde kom toe.

Artikel 5

De borden die de bebouwde kom “Kessel-centrum” afbakenen zullen de tekst “Kessel” dragen met daaronder in een kleiner lettertype de vermelding “Nijlen”.

Artikel 6

Het aanvullend reglement betreffende bebouwde kom Kessel-centrum d.d. 5 februari 2019 wordt opgeheven.

Artikel 7

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 8

De kosten verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de wegbeheerder. De tekens en markeringen die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.

Artikel 9

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Artikel 10

Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:

-   de deputatie van de provincie Antwerpen

-   de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen

-   de griffier van de politierechtbank van Mechelen

-   de griffier van het vredegerecht van Lier

-   de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.

-    de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer, Afdeling Wegen en Verkeer Antwerpen, cel verkeer en signalisatie, Anna Bijnsgebouw, Lane Kievitsstraat 111-113, bus 41 te 2018 Antwerpen.