De gemeenteraad neemt kennis van de brief van de gouverneur aan klager over participatie en verkeersinrichting Klokkenlaan.
Academie voor Beeldende Kunsten: 519 leerlingen (272 kinderen, 59 jongeren en 188 volwassenen).
Podiumacademie (vestiging Nijlen): 242 leerlingen.
Het huwelijk van de reuzen Vrouwe Kessela en Here Nilus hebben veel volk op de been gebracht. Het was een waar volksfeest. Alle vrijwilligers en medewerkers worden hartelijk bedankt voor hun inzet. De raadsleden krijgen een pin van de delegatie van Voeren. Deze pin symboliseert de verbroedering tussen Nijlen en Voeren.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 12 september 2023 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 26 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 12 september 2023 zijn opgemaakt.
- In punt 14 'Ontwerp RUP Molenbos - voorlopige vaststelling' werden volgende wijzigingen aangebracht:
- In punt 15 'Ontwerp RUP Welters-Verelst - voorlopige vaststelling' werden volgende wijzigingen aangebracht:
De notulen en het zittingsverslag kunnen na deze aanpassingen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 12 september 2023 met de aanpassingen worden goedgekeurd.
In het decreet lokaal bestuur is voorzien dat er in de loop van het jaar een tussentijdse rapportering zal plaatsvinden over de uitvoering van het meerjarenplan.
Deze rapportering bevat een verplichte opvolgingsrapportering van de gekozen prioritaire acties (zowel financieel als inhoudelijk) en een vergelijking van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven van het lopende jaar.
Deze rapportering dient plaats te vinden voor het einde van september over de periode van het eerste semester (tot 30 juni).
Tijdens een infovergadering van 26 mei 2020 werd aan de raadsleden de werkwijze uitgelegd van opvolging en rapportering van het meerjarenplan. De input van de raadsleden werd verder meegenomen in de rapportering.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 263.
Voor de gemeenteraad is volgende werkwijze voorgesteld: rapportering over de 10 prioritaire acties over het eerste semester 2023 volgens het opgemaakt sjabloon. Het betreft een financiële en inhoudelijke rapportage van de acties met telkens een 3-tal gekozen indicatoren. Daarnaast is er ook een financiële rapportering voorzien met een vergelijking van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven.
De rapportering gebeurt overkoepelend over de 3 entiteiten (gemeentebestuur, OCMW en AGB) heen.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering opvolging meerjarenplan van de 10 gekozen prioritaire acties.
De gemeente Nijlen is lid van de dienstverlenende vereniging IKA.
De aangetekende brief van 8 augustus 2023 van de dienstverlenende vereniging IKA waarin zij het gemeentebestuur informeren dat IKA op de buitengewone algemene vergadering einde november een statutenwijziging zal agenderen. Om het gemeentebestuur tijdig te informeren, zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur, bezorgen zij het ontwerp van statutenwijziging en een commentaarnota.
In hun aangetekende brief van 5 september 2023 nodigt IKA gemeentebestuur Nijlen uit op de buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op dinsdag 21 november 2023 om 18.00 uur in E10 Hoeve, Kapelstraat 8 in 2960 Brecht. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
IKA vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de buitengewone algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid TITEL 3. De intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging IKA.
De statutenwijziging werd minstens 90 dagen voor deze algemene vergadering voorgelegd aan ons bestuur.
De voorgestelde statutenwijzigingen vinden vooreerst hun oorsprong in de verplichte aanpassing van de statuten aan het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV):
Daarnaast worden nog een aantal wijzigingen aangebracht:
Er worden enkele wijzigingen aangebracht aan het voorwerp (nieuwe aanduiding van het "doel" ten gevolge van de inwerkingtreding van het WVV.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 21 november 2023 van de dienstverlenende vereniging IKA worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd schepen Luc Luyten aangesteld als effectief vertegenwoordiger en op 4 februari 2020 raadslid Annelies Van Looy als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van IKA en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van IKA, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijziging goed met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het doel/voorwerp van de dienstverlenende vereniging IKA.
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA van 21 november 2023 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA tot een deelname in een samenwerkingsverband met Luminus zoals beschreven in de begeleidende nota. Het belang van IKA in deze samenwerking kan maximaal 19,9% bedragen. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.
In te tekenen op de verhoging van de inbreng voor
0 aandelen kengetal 9f (Storm OLEN) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 0;
0 aandelen kengetal 11 (Luminus) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 0;
En deze te volstorten met € 0 uitkering van reserves IKA.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van IKA vastgesteld op 21 november 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging IKA.
Het huidige retributiereglement op het parkeren in de blauwe zone is door de gemeenteraad van 10 december 2019 goedgekeurd tot 31 december 2025 en dient aangepast te worden.
In het Belgisch Staatsblad verscheen op 23 mei de wet van 4 mei "houdende invoeging van boek XIX Schulden van de consument in het Wetboek van economisch recht". Deze wetgeving voorziet een aantal wijzigingen die een impact hebben op dit retributiereglement. De wetswijziging heeft volgende gevolgen: consumenten hebben na ontvangst van de eerste herinneringsbrief minstens 14 kalenderdagen de tijd om hun schuld af te lossen, zonder extra kosten. Als de factuur dan nog niet betaald is, kunnen verwijlintresten en/of kosten worden aangerekend. Die zijn wel geplafonneerd.
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 2, 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 326 tot en met 338.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, houdende de bepalingen openbaarheid van bestuur.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.
Wet van 22 februari 1965 waarbij aan de gemeenten wordt toegestaan parkeergeld op motorrijtuigen in te voeren, gewijzigd door de wet van 22 december 2008 houdende diverse bepalingen.
Vlaams decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, met name artikel 27 'beperkte parkeertijd'.
De wet van 4 mei "houdende invoeging van boek XIX Schulden van de consument in het Wetboek van economisch recht"
Omwille van de wetswijziging dient artikel 4 in ons huidig retributiereglement aangepast te worden:
Voorstel om in artikel 4 het volgende aan te passen:
Een forfaitair bedrag van € 20,00/dag (van 9 tot 18 uur) voor elke periode die langer is dan de toegelaten tijd.
Bij niet-naleving van het retributiereglement gelden de volgende tarieven:
Met ingang van 4 oktober 2023 tot en met 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd op het parkeren in de blauwe zone. Dit reglement beoogt het parkeren van een motorvoertuig op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg waar parkeren toegelaten is en waar een blauwe zone reglementering van toepassing is.
Huidig retributiereglement heft het retributiereglement op het parkeren in de blauwe zone, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 10 december 2019, op
Gemeentebestuur Nijlen maakt deel uit van de Hulpverleningszone Rivierenland en staat bijgevolg mee in voor de financiering ervan.
De hulpverleningszone Rivierenland vraagt aan de gemeenteraad van de deelnemende gemeenten de goedkeuring van de dotaties voor de dienstjaren 2024-2025.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid (B.S. 31.07.2007) en (erratum 01.10.2007):
Art. 68.* § 1. De gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting. Zij wordt ten minste in twaalfden uitbetaald. [Vervangen bij W. van 19 april 2014, art. 23, 1° (inw. 2 augustus 2014) (B.S. 23.07.2014) –
§ 2. De dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de raad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Het akkoord wordt bereikt ten laatste op 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de dotatie bestemd is.
Ministeriële omzendbrief van 26 juli 2018 betreffende de onderrichtingen voor de opmaak van de begroting van de hulpverleningszones voor 2019 en de bijhorende begrotingswijziging.
Alvorens de ontwerpbegroting voor het dienstjaar 2024 aan de zoneraad te kunnen voorleggen voor goedkeuring dienen de 18 gemeenteraden de dotaties voor de jaren 2024-2025 goed te keuren. Het overgrote gedeelte van de gemeenten heeft dit eind 2019 voor de volledige legislatuur gedaan. De gemeente Nijlen heeft dit, wat betreft exploitatiedotatie, ondertussen enkel voor het dienstjaar 2020, 2021, 2022 en 2023 gedaan, de investeringsdotatie werd wel op 5 november 2019 goedgekeurd voor de volledige legislatuur.
De wettelijk voorziene timing voor goedkeuring van de gemeentelijke dotaties in de gemeenteraad is uiterlijk 1 november. De wettelijk voorziene timing voor goedkeuring van de begroting van de brandweerzone is de maand oktober. Een goedkeuring van dotaties in de gemeenteraden is tevens van belang in het kader van de financiering van de hulpverleningszone voor de financiering van werkingskosten en personeelsuitgaven.
De zoneraad bekrachtigde op 6 september 2019 haar eerdere beslissingen, nl. de verdeling van de gemeentelijke dotaties gebeurt vanaf 2020 op basis van het aantal inwoners van de gemeente.
De hulpverleningszone geeft ook nog een toelichting over de zonale dotaties en begroting. Uitnodigingen zullen nog worden verstuurd aan de algemeen directeur voor verspreiding bij de gemeenteraadsleden.
De dotaties zijn momenteel berekend op één parameter namelijk inwonersaantal. In de zoneraad heeft burgemeester Paul Verbeeck hierover reeds opmerkingen gemaakt dat dit niet billijk is en er is aangedrongen op een alternatief voorstel. Hiervoor werd echter geen consensus bereikt.
Om de werking en continuïteit van de brandweerzone niet in het gedrang te brengen wordt voorgesteld om de exploitatiebijdrage aan de brandweerzone enkel goed te keuren voor 2024. Voor de volgende jaren wordt in het meerjarenplan de simulatie met verdeelsleutel 2019 toegepast (€ 1 019 937,00).
De investeringsdotatie voor 2024 bedraagt € 27 200,00 en is voorzien in ons meerjarenplan.
De gemeenteraad gaat akkoord voor het jaar 2024 met een exploitatiedotatie van € 1 125 509,00 en een investeringstoelage van € 27 200,00 aan hulpverleningszone Rivierenland.
Zoals vastgelegd in de zoneraad van 6 september 2019 vraagt de gemeenteraad nog steeds om een alternatief voorstel van verdeelsleutel uit te werken (op basis van meer dan alleen het bevolkingsaantal) en dit voor het jaar 2025. In afwachting van de uitwerking van dit alternatief voorstel wordt in de meerjarenplanning van de gemeente een dotatie ingeschreven voor de brandweerzone voor het jaar 2025 gebaseerd op de berekeningswijze van 2019.
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de zonesecretaris van Hulpverleningszone Rivierenland.
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 8 juni 2023 een aanvraag tot omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 3 loten waarvan 2 bestemd voor vrijstaande bebouwing en 1 bebouwd perceel dat uit de verkaveling wordt gesloten.
Aanvrager: landmeter Liekens Peter Emiel met als adres Lavendelweg 39 te 2200 Herentals.
Ligging: Grobbendonkseweg 99 - Heuvelstraat zn, 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie B nrs. 305S
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen op de hoek van de Grobbendonkseweg en de Heuvelstraat. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 3 loten waarvan 2 bestemd voor vrijstaande bebouwing en 1 bebouwd perceel dat uit de verkaveling wordt gesloten.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé langsheen de Heuvelstraat dient te gebeuren. Langsheen de Grobbendonkseweg is geen aanpassing/verbreding nodig.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de voorziene rooilijnbreedte van de Heuvelstraat is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 17 juli 2023 tot 15 augustus 2023. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Heuvelstraat goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
In samenwerking met Regionaal Landschap Rivierenland (RLRL) werkte team ruimte een lijst van 5 prioriteiten uit voor het tragewegenplan voor Kessel en Bevel. Een van deze prioriteiten is de Bevelse Dreef / Carolusberg die gezien wordt als een functionele trage weg, met als doel het creëren van een veilige doorsteek voor zowel fietsers als wandelaars tussen de Nijlensesteenweg en Bevel-Dorp.
Op 3 maart 2020 gaf de gemeenteraad opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om een rooilijnplan te laten opmaken voor de Bevelse Dreef / Carolusberg zodat deze trage weg kan ingericht worden als functionele fiets- en wandeldoorsteek.
Op 30 maart 2021 erkende de gemeenteraad het dertigjarig publiek gebruik van de Bevelse Dreef aan de hand van de verstrekte getuigenissen. Hierdoor werd de Bevelse Dreef erkend als gemeenteweg en werd de verdere ontwikkeling en opwaardering van deze trage weg mogelijk gemaakt.
De gemeente maakte ondertussen ook haar visie 'sterk merk Nijlen' bekend. Het is de intentie om deze dreef buiten het dreefherstel en de toegankelijkheid dezelfde uitstraling te geven binnen de principes van sterk merk. Net zoals de dreef van het soldatenbos in het verleden werd aangepakt.
Op 4 juli 2023 keurde de gemeenteraad de voorlopige vastlegging van het ontwerp rooilijnplan Bevelse Dreef goed.
Decreet houdende de gemeentewegen (03/05/2019):
Afdeling 2 Procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen - Artikel 17
§ 1. De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vast.
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan aan een openbaar onderzoek dat binnen een ordetermijn van dertig dagen na de voorlopige vaststelling wordt aangekondigd.
§ 3. Na de aankondiging wordt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan gedurende dertig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
§ 4. De opmerkingen en de bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan het gemeentebestuur bezorgd. De deputatie en het departement bezorgen het gemeentebestuur binnen de termijn, vermeld in het eerste lid, een advies over de overeenstemming van het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4. Als er geen advies is verleend binnen die termijn, mag aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan.
§ 5. De gemeenteraad stelt binnen zestig dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk rooilijnplan definitief vast. Bij de definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde gemeentelijk rooilijnplan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op de bezwaren en opmerkingen die tijdens het openbaar onderzoek zijn geformuleerd, of eruit voortvloeien. De definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan kan geen betrekking hebben op delen van het grondgebied die niet opgenomen zijn in het voorlopig vastgestelde gemeentelijk rooilijnplan.
§ 6. Als het rooilijnplan niet definitief wordt vastgesteld binnen de termijn, vermeld in paragraaf 5, vervalt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan.
Afdeling 5 Realisatie van gemeentewegen - Artikel 26
§ 1. De vastlegging van een gemeenteweg heeft tot gevolg dat op de gemeente de rechtsplicht rust om over te gaan tot de realisatie, de vrijwaring en het beheer van de gemeenteweg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsmaatregelen.
§ 2. In het geval van nieuwe gemeentewegen gaat de gemeente over tot verwerving van de onroerende goederen, vereist voor de realisatie van de gemeenteweg.
In afwijking van het eerste lid kan de gemeente met de eigenaars van de gronden waarop de gemeenteweg gelegen is, een overeenkomst sluiten waarbij een erfdienstbaarheid van openbaar nut vastgelegd wordt. Die overeenkomst wordt binnen de termijn van zestig dagen na het verlijden ervan overgeschreven op het hypotheekkantoor van het arrondissement waar de goederen zijn gelegen.
Project Bevelse Dreef / Carolusberg:
Fase | Status | Timing |
---|---|---|
De gemeenteraad stelt publiek gebruik vast. | uitgevoerd | |
Er wordt een rooilijnplan opgemaakt. | uitgevoerd | |
De betrokken eigenaars worden uitgenodigd en geïnformeerd op een fysiek toelichtingsmoment op 30 mei 2023. | uitgevoerd | mei 2023 |
De gemeenteraad stelt het ontwerp rooilijnplan voorlopig vast. | uitgevoerd | 7 juli 2023 |
Het college onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan aan een openbaar onderzoek. | uitgevoerd | 3 augustus 2023 tem 2 september |
De gemeenteraad legt het gemeentelijk rooiplan definitief vast. | nog uit te voeren | oktober 2023 |
Er worden overeenkomsten voor erfdienstbaarheid voor openbaar nut afgesloten met de betrokken eigenaars. | nog uit te voeren | na definitieve vastlegging rooilijnplan |
De voorgestelde werken aan de Bevelse Dreef worden gepland en aangevangen. | nog uit te voeren | najaar 2023 |
Het rooilijnplan werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 3 augustus 2023 tot 2 september 2023. Er werden 4 bezwaarschriften ingediend waarvan 2 met bemerkingen over het ontwerp rooilijnplan:
Momenteel is de huidige Kadastrale voorstelling zoals ze bestaat in Cadgis verkeerd. Zij geeft slechts 1 lijn weer, ergens in het midden van de Bevelse Dreef.
Als we het oudste plan bekijken, d.d. 1896, zien we inderdaad dat de oostelijke loten gelegen zijn tot het midden van een dubbele streeplijn, weliswaar zonder maatvoering. De tekst van de akte van 1896 geeft inderdaad weer dat er een uitweg is voor voetgangers, zonder meer.
Het plan ven Landmeter Engels, opgemaakt in 1930 voor de verkoop van de westelijke loten, meer bepaald loten 23 tem 29, geeft eveneens de Dreef weer (zie in het klein nummertje 1), alsook een soort van wegenis in dubbele streeplijn op loten 23 tem 27. Hierbij is er al een verschil met vorig plan, want de Bevelse Deef staat hier dus al apart opgetekend.
Vervolgens geeft het plan van landmeter Quadens d.d. 1966, de toestand weer voor perceel Bevelse Dreef 6, met vooraan een perceelbreedte van 24,50m, dewelke tot TEGEN de Bevelse Dreef komt, de Bevelse Dreef (op plan gewoon de tekst “Dreef”) is hier duidelijk NIET inbegrepen. Hierbij merken we dus weer een verschil met vorige plannen.
In 1999 werd landmeter Alaers aangesteld voor de opmaak van een PV van grensbepaling “Den Hemel”. Uiteraard heeft dit niet rechtstreeks iets te maken met dit dossier, echter, voor het bepalen van de grenzen werd er destijds wel verder gemeten, zijnde tot en met de Bevelse Dreef. Dit om o.a. een koppeling te maken met het plan dat opgemaakt werd door landmeter Van Gastel in 1977. Hierbij is men tot de vaststelling gekomen dat er weer een verschil is tussen plannen, zoals héél duidelijk omschreven op p.11., en ik citeer:
“Na controlemeting op het terrein werd vastgesteld dat landmeter Van Gastel de grens met het Bevelse Dreefje op dezelfde wijze heeft geïnterpreteerd als landmeter Engels (plan 1930 zie lot 1), nl. NIET in het midden van de dreef , maar op de zijkant, en dit in tegenstelling met de kadastrale aanduiding...”
Dit is wel een héél belangrijke vaststelling, en gaat dus wel degelijk over problematiek in dit dossier.
In een volgende paragraaf werd dan nog verwezen naar de eigendomstoestand van het Bevels dreefje, waar er dus tegenstrijdigheden bestaan, zonder twijfel…
Het plan dat door landmeter Alaers in juni 1999 werd opgemaakt ( => export van digitaal bestand) hebben wij adhv hun controlepunten in onze digitale meting ingelezen, en geeft dit weer in onze huidig plan. Hierbij zien we duidelijk de overeenkomst van controlemaat 64,80m, dewelke ook overeenkomt met plan van landmeter Van Gastel d.d. 1977. Tevens is duidelijk te zien dat met een onderscheid maakte tussen de Bevelse Dreef en de private wegenis….
CONCLUSIE:
Wij hebben op basis van bovengenoemde de grens bepaald, in onze hoedanigheid als landmeter, op basis van al de beschikbare documenten. Hierbij kunnen we stellen dat het plan van landmeter Quadens van 17 augustus 1966 heel duidelijk is, zonder te zeggen dat dit alle voorgaande vervangt.
De grensbepaling “Den Hemel” geeft een duidelijke weergave, analyse en interpretatie van alle plannen door de jaren heen. Zij hebben destijds een reconstructie gemaakt van de diverse percelen, dewelke wij hebben toegepast om ons dossier, daar waar er raakpunten zijn.
Op basis van bovenstaande, kunnen wij besluiten dat wij onze werkzaamheden naar behoren hebben uitgevoerd.
De overige bezwaarschriften over o.a. de bezorgdheid rond verhoogde toegankelijkheid voor en gebruik door gemotoriseerd verkeer, ontsluiting van de aanpalende percelen via de dreef, zekerheid over de bestemming van de dreef als trage weg, ... handelen niet over het ontwerp van het rooilijnplan. Deze bezorgdheden en bemerkingen worden meegenomen en ondervangen in de opmaak van ontwerp en overeenkomsten van erfdienstbaarheid die zullen worden afgesloten.
De gemeenteraad besluit het rooilijnplan Bevelse Dreef, zoals opgemaakt door Landtec bvba, definitief vast te stellen.
In juni 2022 werd het mobiliteitsplan goedgekeurd, waarin de principes van het snelheidsplan werden vastgelegd. Dit plan legde veiligheid en begrijpelijkheid van de verkeersomgeving vast als belangrijkste beoordelingscriteria.
De centrale aanpak draait o.a. om veranderingen in de locaties van het begin en einde van de bebouwde kom. Hierbij wordt gestreefd naar een harmonieuze afstemming tussen bewoning en de bebouwde kom voor zone 50, maar ook naar het verbeteren van de leefbaarheid in woonwijken door de snelheidszone daar naar 30 km/u te verlagen.
Bovendien heeft er op 12 maart 2023 een wijziging plaatsgevonden in de wegcode. Hierbij is de definitie van een fietsstraat herzien en omgezet in een fietszone. Dit benadrukte de noodzaak om onze bestaande fietsstraten/zones te beoordelen en indien nodig tegelijkertijd aan te passen aan de recente wijzigingen in de wegcode.
Het uiteindelijke doel van deze inspanningen is om de helderheid van de verkeerssituatie te vergroten en te leiden tot doordacht ontworpen snelheidszones die minder afhankelijk zijn van verkeersborden.
Na advies van het departement Mobiliteit en Openbare Werken wordt er één overkoepelend aanvullend reglement opgesteld. Dit reglement omvat alle snelheidszones, inclusief die voor fietszones en woonerven. Dit aanvullend verkeersreglement geeft een overzicht van alle goedgekeurde maatregelen met betrekking tot snelheidsregimes op het grondgebied Nijlen.
Om de helderheid te behouden, zullen er aparte aanvullende reglementen worden opgesteld voor de bebouwde kommen van Nijlen-centrum, Kessel-centrum, Kessel-Statie en Bevel.
Na goedkeuring dienen de borden die betrekking hebben op het snelheidsregime aangepast of verzet te worden. Dit zal per cluster en per snelheidszone gebeuren.
In juni 2022 werd het nieuwe mobiliteitsplan goedgekeurd. In dit document is aangegeven dat er een nieuw plan voor snelheid wordt ontwikkeld, met als doel:
Met deze benadering werd AWV ook verzocht om de snelheidslimiet op het gedeelte van de N13 tussen de Hellevoortstraat en de Koekoekstraat te verlagen naar 50 km/u. Dit verzoek werd ingediend vanwege de aanwezigheid van lintbebouwing en talrijke handelaars in dat gebied. Niettemin heeft AWV dit voorstel niet geaccepteerd.
Dit snelheidsplan is behandeld tijdens de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag op donderdag 14 september 2023. Het college heeft de opmerkingen van de raadscommissie in het verslag besproken.
De gemeenteraad beslist om dit punt (zie bijlage ontwerpbesluit) te verdagen en te behandelen op de gemeenteraad van 7 november 2023.
Naar aanleiding van de opmaak van het snelheidsplan in het kader van het goedgekeurde mobiliteitsplan en het installeren van trajectcontroles, wordt de bebouwde kom in Nijlen-Centrum herbekeken. Bovendien moet het samenvallen van bewoning en bebouwde kom voor zone 50 de leesbaarheid versterken en tot logische snelheidszones leiden die minder verkeersborden vereisen.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentelijk mobiliteitsplan goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De ministeriele omzendbrief van 14 november 1977, betreffende de aanvullende reglementen en plaatsing van verkeerstekens en in het bijzonder hoofdstuk 1. Verdeling der bevoegdheid inzake het vaststellen der aanvullende reglementen en hoofdstuk 111.D. Gemeentelijke aanvullende reglementen die tegelijk op rijkswegen en andere wegen van toepassing zijn.
De invoering van een algemene zonale snelheidsbeperking ’70, 50, 30km/uur’ van toepassing op het ganse grondgebied van de gemeente Nijlen.
De aanwezigheid van vier bebouwde kommen, hierna genoemd "Nijlen-centrum", "Kessel-centrum", "Kessel-statie" en "Bevel" en waar voor elke bebouwde kom een afzonderlijk reglement wordt opgemaakt; de bebouwde kommen "Kessel-statie" en "Bevel" bevatten geen gewestwegen.
Art. 11, § 1, 16 van het ministerieel besluit van 29 maart 1995 houdende delegatie van sommige bevoegdheden inzake openbare werken en ruimtelijke ordening aan ambtenaren van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Hoofdstuk II, art. 2,4°f van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2006, tot operationalisering van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken.
Het besluit van de gemeenteraad van 7 juli 2003 over de wijziging van het aanvullend verkeersreglement betreffende de bebouwde kommen op gewest- provincie- en gemeentewegen.
Het eindrapport van februari 2002, boekdeel 3, district Mechelen, inzake de afbakening van de bebouwde kommen, uitgegeven door het provinciebestuur van Antwerpen, ressorterende onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Het gunstig advies, kenmerk 1224-50-06-BBK-awv-NIJLEN-CENTRUM-02-01- 2012, verstrekt door de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen, ontvangen via elektronische post op datum van 17 januari 2012.
Na goedkeuring dienen het start- en eindebord voor de bebouwde kom op de aangepaste locaties geplaatst/verplaatst te worden alsook de borden met betrekking tot tonnagebeperking voor geparkeerde voertuigen van maximaal 3,5 ton die dezelfde zonedekking hanteren.
Het mobiliteitsplan, dat in juni 2022 werd goedgekeurd, legde de principes van het snelheidsplan vast. Binnen dit plan werd beschreven hoe er gestreefd wordt naar een harmonieus samenvallen van bewoning en de bebouwde kom, met name voor de zone waarin de maximumsnelheid 50 km/u bedraagt. Dit doel heeft als intentie om de duidelijkheid van de verkeerssituatie te vergroten en te leiden tot logisch opgezette snelheidszones die minder verkeersborden nodig hebben.
De kern van de aanpak betreft verschuivingen in de locaties waar de bebouwde kom begint en eindigt. Deze verschuivingen worden uitgevoerd om de eerder genoemde principes te realiseren. Bovendien wordt ook gekeken naar aanpassingen van de bebouwde komgrenzen, zodat deze overeenkomen met de locaties waar trajectcontroles worden ingezet, evenals met de doelstellingen van het snelheidsplan.
Dit voorstel voor de bebouwde kom werd besproken tijdens de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag op donderdag 14 september 2023 en kreeg een gunstig advies.
De afbakening van de bebouwde kom Nijlen-centrum op gewestwegen wordt goedgekeurd op volgende locaties:
De afbakening van de bebouwde kom Nijlen-centrum op gemeentewegen wordt goedgekeurd voor de volgende locaties:
De bebouwde kom wordt afgebakend. Het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid; ook het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F1a of F1b;
- verkeersborden F3a of F3b.
De richtingen "voor" in dit reglement hebben betrekking op de rijrichting naar de bebouwde kom toe.
De borden die de bebouwde kom "Nijlen-centrum" afbakenen zullen de tekst "Nijlen" dragen.
Het aanvullend reglement betreffende bebouwde kom Nijlen-centrum d.d. 27 maart 2012 wordt opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de wegbeheerder. De tekens en markeringen die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
Naar aanleiding van de opmaak van het snelheidsplan in het kader van het goedgekeurde mobiliteitsplan en het installeren van trajectcontroles, wordt de bebouwde kom in Bevel herbekeken. Bovendien moet het samenvallen van bewoning en bebouwde kom voor zone 50 de leesbaarheid versterken en tot logische snelheidszones leiden die minder verkeersborden vereisen.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentelijk mobiliteitsplan goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De ministeriele omzendbrief van 14 november 1977, betreffende de aanvullende reglementen en plaatsing van verkeerstekens en in het bijzonder hoofdstuk 1. Verdeling der bevoegdheid inzake het vaststellen der aanvullende reglementen en hoofdstuk 111.D. Gemeentelijke aanvullende reglementen die tegelijk op rijkswegen en andere wegen van toepassing zijn.
De invoering van een algemene zonale snelheidsbeperking ’70, 50, 30km/uur’ van toepassing op het ganse grondgebied van de gemeente Nijlen.
De aanwezigheid van vier bebouwde kommen, hierna genoemd "Nijlen-centrum", "Kessel-centrum", "Kessel-statie" en "Bevel" en waar voor elke bebouwde kom een afzonderlijk reglement wordt opgemaakt; de bebouwde kommen "Kessel-statie" en "Bevel" bevatten geen gewestwegen.
Art. 11, § 1, 16 van het ministerieel besluit van 29 maart 1995 houdende delegatie van sommige bevoegdheden inzake openbare werken en ruimtelijke ordening aan ambtenaren van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Hoofdstuk II, art. 2,4°f van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2006, tot operationalisering van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken.
Het besluit van de gemeenteraad van 7 juli 2003 over de wijziging van het aanvullend verkeersreglement betreffende de bebouwde kommen op gewest- provincie- en gemeentewegen.
Het eindrapport van februari 2002, boekdeel 3, district Mechelen, inzake de afbakening van de bebouwde kommen, uitgegeven door het provinciebestuur van Antwerpen, ressorterende onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Het gunstig advies, kenmerk 1224-53-06-BBK-awv-BEVEL-17-01- 2012, verstrekt door de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen, ontvangen via elektronische post op datum van 17 januari 2012.
Na goedkeuring dienen het start- en eindebord voor de bebouwde kom op de aangepaste locaties geplaatst/verplaatst te worden alsook de borden met betrekking tot tonnagebeperking voor geparkeerde voertuigen van maximaal 3,5 ton die dezelfde zonedekking hanteren.
Het mobiliteitsplan, dat in juni 2022 werd goedgekeurd, legde de principes van het snelheidsplan vast. Binnen dit plan werd beschreven hoe er gestreefd wordt naar een harmonieus samenvallen van bewoning en de bebouwde kom, met name voor de zone waarin de maximumsnelheid 50 km/u bedraagt. Dit doel heeft als intentie om de duidelijkheid van de verkeerssituatie te vergroten en te leiden tot logisch opgezette snelheidszones die minder verkeersborden nodig hebben.
De kern van de aanpak betreft verschuivingen in de locaties waar de bebouwde kom begint en eindigt. Deze verschuivingen worden uitgevoerd om de eerder genoemde principes te realiseren. Bovendien wordt ook gekeken naar aanpassingen van de bebouwde komgrenzen, zodat deze overeenkomen met de locaties waar trajectcontroles worden ingezet, evenals met de doelstellingen van het snelheidsplan.
Dit voorstel voor de bebouwde kom werd besproken tijdens de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag op donderdag 14 september 2023 en kreeg een gunstig advies.
De afbakening van de bebouwde kom deelgemeente Bevel te Nijlen op de gemeentewegen wordt gevormd door volgende locaties:
De bebouwde kom wordt afgebakend. Het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid; ook het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F1a of F1b;
- verkeersborden F3a of F3b.
De richtingen "voor" in dit reglement hebben betrekking op de rijrichting naar de bebouwde kom toe.
De borden die de bebouwde kom “Bevel” afbakenen zullen de tekst “Bevel” dragen met daaronder in een kleiner lettertype de vermelding “Nijlen”.
Het aanvullend reglement betreffende bebouwde kom Bevel d.d. 27 maart 2012 wordt opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de wegbeheerder. De tekens en markeringen die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
- de deputatie van de provincie Antwerpen
- de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
- de griffier van de politierechtbank van Mechelen
- de griffier van het vredegerecht van Lier
- de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.
Naar aanleiding van de opmaak van het snelheidsplan in het kader van het goedgekeurde mobiliteitsplan en het installeren van trajectcontroles, wordt de bebouwde kom in Kessel-Statie herbekeken. Bovendien moet het samenvallen van bewoning en bebouwde kom voor zone 50 de leesbaarheid versterken en tot logische snelheidszones leiden die minder verkeersborden vereisen.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentelijk mobiliteitsplan goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De ministeriele omzendbrief van 14 november 1977, betreffende de aanvullende reglementen en plaatsing van verkeerstekens en in het bijzonder hoofdstuk 1. Verdeling der bevoegdheid inzake het vaststellen der aanvullende reglementen en hoofdstuk 111.D. Gemeentelijke aanvullende reglementen die tegelijk op rijkswegen en andere wegen van toepassing zijn.
De invoering van een algemene zonale snelheidsbeperking ’70, 50, 30km/uur’ van toepassing op het ganse grondgebied van de gemeente Nijlen.
De aanwezigheid van vier bebouwde kommen, hierna genoemd "Nijlen-centrum", "Kessel-centrum", "Kessel-statie" en "Bevel" en waar voor elke bebouwde kom een afzonderlijk reglement wordt opgemaakt; de bebouwde kommen "Kessel-statie" en "Bevel" bevatten geen gewestwegen.
Art. 11, § 1, 16 van het ministerieel besluit van 29 maart 1995 houdende delegatie van sommige bevoegdheden inzake openbare werken en ruimtelijke ordening aan ambtenaren van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Hoofdstuk II, art. 2,4°f van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2006, tot operationalisering van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken.
Het besluit van de gemeenteraad van 7 juli 2003 over de wijziging van het aanvullend verkeersreglement betreffende de bebouwde kommen op gewest- provincie- en gemeentewegen.
Het eindrapport van februari 2002, boekdeel 3, district Mechelen, inzake de afbakening van de bebouwde kommen, uitgegeven door het provinciebestuur van Antwerpen, ressorterende onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Het gunstig advies, kenmerk 1224-52-06-BBK-awv-KESSEL-STATIE-17-01-2012, verstrekt door de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen , ontvangen via elektronische post op datum van 17 januari 2012.
Na goedkeuring dienen het start- en eindebord voor de bebouwde kom op de aangepaste locaties geplaatst/verplaatst te worden alsook de borden met betrekking tot tonnagebeperking voor geparkeerde voertuigen van maximaal 3,5 ton die dezelfde zonedekking hanteren.
Het mobiliteitsplan, dat in juni 2022 werd goedgekeurd, legde de principes van het snelheidsplan vast. Binnen dit plan werd beschreven hoe er gestreefd wordt naar een harmonieus samenvallen van bewoning en de bebouwde kom, met name voor de zone waarin de maximumsnelheid 50 km/u bedraagt. Dit doel heeft als intentie om de duidelijkheid van de verkeerssituatie te vergroten en te leiden tot logisch opgezette snelheidszones die minder verkeersborden nodig hebben.
De kern van de aanpak betreft verschuivingen in de locaties waar de bebouwde kom begint en eindigt. Deze verschuivingen worden uitgevoerd om de eerder genoemde principes te realiseren. Bovendien wordt ook gekeken naar aanpassingen van de bebouwde komgrenzen, zodat deze overeenkomen met de locaties waar trajectcontroles worden ingezet, evenals met de doelstellingen van het snelheidsplan.
Dit voorstel voor de bebouwde kom werd besproken tijdens de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag op donderdag 14 september 2023 en kreeg een gunstig advies.
De afbakening van de bebouwde kom van de deelgemeente Kessel-statie te Nijlen wordt op de gemeentewegen goedgekeurd voor de volgende locaties:
De bebouwde kom wordt afgebakend. Het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid; ook het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F1a of F1b;
- verkeersborden F3a of F3b.
De richtingen “voor” in dit reglement hebben betrekking op de rijrichting naar de bebouwde kom toe.
De borden die de bebouwde kom “Kessel-statie” afbakenen zullen de tekst “Kessel-statie” dragen met daaronder in een kleiner lettertype de vermelding “Nijlen”.
Alle voorgaande besluiten van de gemeenteraad, houdende de afbakening van de bebouwde kom van de deelgemeente Kessel-statie, te gemeente Nijlen, worden opgeheven en vervangen door onderhavig besluit.
De kosten verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de wegbeheerder. De tekens en markeringen die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, na goedkeuring door Vlaamse overheid, overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
Naar aanleiding van de opmaak van het snelheidsplan in het kader van het goedgekeurde mobiliteitsplan en het installeren van trajectcontroles, wordt de bebouwde kom in Kessel-Centrum herbekeken. Bovendien moet het samenvallen van bewoning en bebouwde kom voor zone 50 de leesbaarheid versterken en tot logische snelheidszones leiden die minder verkeersborden vereisen.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentelijk mobiliteitsplan goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De ministeriele omzendbrief van 14 november 1977, betreffende de aanvullende reglementen en plaatsing van verkeerstekens en in het bijzonder hoofdstuk 1. Verdeling der bevoegdheid inzake het vaststellen der aanvullende reglementen en hoofdstuk 111.D. Gemeentelijke aanvullende reglementen die tegelijk op rijkswegen en andere wegen van toepassing zijn.
De invoering van een algemene zonale snelheidsbeperking ’70, 50, 30km/uur’ van toepassing op het ganse grondgebied van de gemeente Nijlen.
De aanwezigheid van vier bebouwde kommen, hierna genoemd "Nijlen-centrum", "Kessel-centrum", "Kessel-statie" en "Bevel" en waar voor elke bebouwde kom een afzonderlijk reglement wordt opgemaakt; de bebouwde kommen "Kessel-statie" en "Bevel" bevatten geen gewestwegen.
Art. 11, § 1, 16 van het ministerieel besluit van 29 maart 1995 houdende delegatie van sommige bevoegdheden inzake openbare werken en ruimtelijke ordening aan ambtenaren van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Hoofdstuk II, art. 2,4°f van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2006, tot operationalisering van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken.
Het besluit van de gemeenteraad van 7 juli 2003 over de wijziging van het aanvullend verkeersreglement betreffende de bebouwde kommen op gewest- provincie- en gemeentewegen.
Het eindrapport van februari 2002, boekdeel 3, district Mechelen, inzake de afbakening van de bebouwde kommen, uitgegeven door het provinciebestuur van Antwerpen, ressorterende onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Het gunstig advies, kenmerk 1224-51-06-BBK-awv-KESSEL-CENTRUM17-01- 2012, verstrekt door de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen, ontvangen via elektronische post op datum van 17 januari 2012.
Na goedkeuring dienen het start- en eindebord voor de bebouwde kom op de aangepaste locaties geplaatst/verplaatst te worden alsook de borden met betrekking tot tonnagebeperking voor geparkeerde voertuigen van maximaal 3,5 ton die dezelfde zonedekking hanteren.
Het mobiliteitsplan, dat in juni 2022 werd goedgekeurd, legde de principes van het snelheidsplan vast. Binnen dit plan werd beschreven hoe er gestreefd wordt naar een harmonieus samenvallen van bewoning en de bebouwde kom, met name voor de zone waarin de maximumsnelheid 50 km/u bedraagt. Dit doel heeft als intentie om de duidelijkheid van de verkeerssituatie te vergroten en te leiden tot logisch opgezette snelheidszones die minder verkeersborden nodig hebben.
De kern van de aanpak betreft verschuivingen in de locaties waar de bebouwde kom begint en eindigt. Deze verschuivingen worden uitgevoerd om de eerder genoemde principes te realiseren. Bovendien wordt ook gekeken naar aanpassingen van de bebouwde komgrenzen, zodat deze overeenkomen met de locaties waar trajectcontroles worden ingezet, evenals met de doelstellingen van het snelheidsplan.
Dit voorstel voor de bebouwde kom werd besproken tijdens de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag op donderdag 14 september 2023 en kreeg een gunstig advies.
De afbakening van de bebouwde kom Kessel-centrum te Nijlen op de gewestwegen wordt goedgekeurd op de volgende locaties:
De afbakening van de bebouwde kom Kessel-centrum te Nijlen op de gemeentewegen blijft behouden voor de volgende locaties:
De bebouwde kom wordt afgebakend. Het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid; ook het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F1a of F1b;
- verkeersborden F3a of F3b.
De richtingen "voor" in dit reglement hebben betrekking op de rijrichting naar de bebouwde kom toe.
De borden die de bebouwde kom “Kessel-centrum” afbakenen zullen de tekst “Kessel” dragen met daaronder in een kleiner lettertype de vermelding “Nijlen”.
Het aanvullend reglement betreffende bebouwde kom Kessel-centrum d.d. 5 februari 2019 wordt opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de wegbeheerder. De tekens en markeringen die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
- de deputatie van de provincie Antwerpen
- de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
- de griffier van de politierechtbank van Mechelen
- de griffier van het vredegerecht van Lier
- de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.
- de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer, Afdeling Wegen en Verkeer Antwerpen, cel verkeer en signalisatie, Anna Bijnsgebouw, Lane Kievitsstraat 111-113, bus 41 te 2018 Antwerpen.
Voor de uitvoering van de gemeenteraadsbeslissing van 9 mei 2023 dient overgegaan te worden tot ondertekening van de overeenkomst van de tijdelijke wederzijdse verkoop/aankoopbelofte.
De overeenkomst van tijdelijke wederzijdse verkoop/aankoopbelofte, opgesteld door notariskantoor Verreth & Ruiters, heeft betrekking tot de volgende onroerende goederen:
1) Een strook grond met een breedte van 3 meter, gelegen aan de Tibourstraat (naast huisnummer 28a), volgens verkavelingsakte deel van het groter perceel sectie C, nummer 686y3 en volgens titel ten kadaster gekend sectie C, deel van nummers 686/E/3, 686/K/3 en 686/R.
Thans ten kadaster gekend als sectie C, nummer 0686H4P0000 met een oppervlakte van tweehonderd negenentwintig vierkante meter (229 m²) en afgebeeld als “Deel E” op het opmetingsplan opgemaakt door landmeter Marijn Palmans te Ranst op 17 maart 2021.
2) Een strook grond met een breedte van 3 meter, gelegen in het verlengde van het goed sub 1 en uitkomende op een zijstraat van de Herenthoutsesteenweg, volgens titel ten kadaster gekend sectie C, deel van nummers 686/E/3, 686/K/3 en 686/R;
Thans ten kadaster gekend als sectie C, deel van nummer 0686G4P0000 met een oppervlakte van tweehonderd dertien vierkante meter (213 m²), met gereserveerd perceelsidentificatienummer: 12026 C 686P4P0000 en afgebeeld als lot 1 en blauw omlijnd op het opmetingsplan opgemaakt door landmeters Nele Vermeiren en Paul Verhaert (studiebureau Verhaert & C°) te Bouwel op 21 augustus 2023.
Het hierboven beschreven onroerend goed sub 1 wordt enkel aan de kandidaat-koper Van Ammel - Cleyman verkocht.
Het hierboven beschreven goed sub 2 wordt enkel aan de kandidaat-koper Gemeente Nijlen verkocht.
Er kan akkoord gegaan worden met de voorgestelde overeenkomst.
De aankoop van onroerende goederen, meer bepaald een strook grond met een breedte van 3 meter, uitkomende op een zijstraat van de Herenthoutsesteenweg, volgens titel ten kadaster gekend sectie C, deel van nummers 686/E/3, 686/K/3 en 686/R, thans ten kadaster gekend als sectie C, deel van nummer 0686G4P0000 met een oppervlakte van tweehonderd dertien vierkante meter (213 m²) en met gereserveerd perceelsidentificatienummer: 12026 C 686P4P0000, afgebeeld als lot 1 en blauw omlijnd op het opmetingsplan opgemaakt door landmeters Nele Vermeiren en Paul Verhaert (studiebureau Verhaert & C°) te Bouwel op 21 augustus 2023, eigendom van de consoorten Van Gestel, mits de prijs van € 2 500,00 (tweeduizend vijfhonderd euro), wordt goedgekeurd.
Voornoemde grond wordt aangekocht voor openbaar nut, namelijk de inlijving in de openbare wegenis.
De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gelast met de ondertekening van de overeenkomst.
De overeenkomst wordt verleden door notariskantoor Verreth & Ruiters, met zetel gevestigd te 2500 Lier, Mechelsesteenweg 92.
Het decreet van 7 mei 2004 en de wijziging van 6 juli 2012 van het eredienstendecreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten stelt dat de eredienstbesturen jaarlijks de rekening van het vorig dienstjaar moeten opmaken.
De rekeningen zijn onderworpen aan een advies van de gemeenteraad en aan goedkeuring van de provinciegouverneur.
De eredienstbesturen zijn decretaal verplicht de jaarrekening van het voorgaande boekjaar binnen te brengen bij het centraal kerkbestuur waaronder ze ressorteren. De centrale kerkbesturen bezorgen de gebundelde rekeningen van hun eredienstbesturen aan het gemeentebestuur.
Op 12 september 2023 ontving het gemeentebestuur de jaarrekening 2022 van onderstaande kerkfabrieken:
Nijlen (Kessel) Sint Lambertus
Nijlen (Bevel) O.L-L.-Vrouw Ten Hemel Opgenomen
Nijlen (Kessel) O.L.-Vrouw Koningin van de Vrede
Nijlen O.-L.-Vrouw
Nijlen St. Willibrordus
Het eredienstendecreet van 7 mei 2004 en de wijziging van 6 juli 2012 van het eredienstendecreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten regelt de verplichtingen van de eredienstbesturen en de relaties met de overheden.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd op 14 december 2012.
Het besluit van de Vlaamse regering van 27 oktober 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst, gewijzigd op 12 februari 2013.
De hieronder opgelijste eredienstbesturen dienden een jaarrekening (JR) in waarover wordt voorgesteld dat de gemeenteraad een gunstig advies geeft aan de provinciegouverneur. De bedragen in de lijst zijn in EUR.
Uitbetaalde | Cumulatief | Cumulatief | ||||
exploitatietoelage | Exploitatie | resultaat | Investeringen | resultaat | ||
2022 gemeente | 2022 | exploitatie | 2022 | investeringen | ||
Kessel | Sint-Lambertus | € 124,00 | € -10 466,82 | € 52 329,50 | € -1 502 016,36 | € 187 548,98 |
Bevel | OLV Ten Hemel Opgenomen | € 124,00 | € 16 493,09 | € 103 796,03 | € 0,00 | € 27 987,38 |
Kessel | OLV Koningin van de Vrede | € 124,00 | € 11 674,75 | € 86 941,16 | € 0,00 | € 2 149,49 |
Nijlen | OL Vrouw | € 124,00 | € -3.994,93 | € 3 962,93 | € 0,00 | € 34 942,32 |
Nijlen | Sint-Willibrordus | € 124,00 | € -31 485,53 | € 33 399,60 | 840,67 | € 419 198,05 |
Het investeringsresultaat van kerkfabriek Sint-Lambertus is te wijten aan de verkoop van de grond voor de nieuwe school te Kessel in 2021 en de investeringsbelegging hiervan in 2022.
Voor alle kerkfabrieken zijn de kosten van nutsvoorzieningen in 2022 sterk toegenomen.
Er wordt positief advies uitgebracht over de jaarrekeningen 2022 van onderstaande kerkfabrieken:
Uitbetaalde | Cumulatief | Cumulatief | ||||
exploitatietoelage | Exploitatie | resultaat | Investeringen | resultaat | ||
2022 gemeente | 2022 | exploitatie | 2022 | investeringen | ||
Kessel | Sint-Lambertus | € 124,00 | € -10 466,82 | € 52 329,50 | € -1 502 016,36 | € 187 548,98 |
Bevel | OLV Ten Hemel Opgenomen | € 124,00 | € 16 493,09 | € 103 796,03 | € 0,00 | € 27 987,38 |
Kessel | OLV Koningin van de Vrede | € 124,00 | € 11 674,75 | € 86 941,16 | € 0,00 | € 2 149,49 |
Nijlen | OL Vrouw | € 124,00 | € -3.994,93 | € 3 962,93 | € 0,00 | € 34 942,32 |
Nijlen | Sint-Willibrordus | € 124,00 | € -31 485,53 | € 33 399,60 | € 840,87 | € 419 198,05 |
In de Koningin Astridlaan stond er tot recent een laadpaal waarbij eigenaars van een elektrische wagen hun wagen konden opladen op twee voorbehouden parkeerplaatsen.
Enkele weken geleden kondigde onze schepen van Mobiliteit fier aan dat er Cambio-deelwagens zouden worden geplaatst in de gemeente. Eén deelwagen kreeg een vaste parkeerplaats toebedeeld in de Koningin Astridlaan. Door deze wijziging was er plots nog maar één laadpunt voorhanden voor andere elektrische wagens. Het tweede laadpunt werd immers strikt voorbehouden voor de Cambiowagen.
Dit zette natuurlijk kwaad bloed bij een aantal eigenaars van elektrische wagens omdat één van de zeldzame laadpunten in onze gemeente niet meer bruikbaar was. Ondanks de belofte van het bestuur om meer laadpalen te voorzien, blijft het intussen immers bij beloftes en wordt de daad voorlopig niet bij het woord gevoegd.
Bovendien zorgt een gebrekkige communicatie en signalisatie ervoor dat er toch nog regelmatig particuliere voertuigen worden geparkeerd en geladen op de parkeerplaats die voorbehouden is voor de Cambio-deelwagen. Gevolg is dat de deelwagen geen plaats meer heeft en dus elders moet geplaatst worden. Ofwel is dat een plaats zonder laadpunt, zodat de volgende gebruiker een wagen in handen kan krijgen die niet opgeladen is. Ofwel plaats de huurder van de Cambio-wagen de wagen op de tweede laadplaats die eigenlijk bestemd is voor particuliere elektrische voertuigen. Doordat de andere plaats is voorbehouden voor de Cambio-wagen, is er op die ogenblikken geen enkel laadpunt meer beschikbaar voor andere voertuigen.
Ik kaartte dit probleem al informeel aan bij de korpschef na de politieraad van 25 september en stelde eveneens de vraag wie bevoegd is voor het verbaliseren van foutparkeerders.
Wat wij willen voorstellen, zijn de volgende punten :
- wij stellen voor om de signalisatie dat het hier om een voor deelwagens voorbehouden plaats gaat, te verduidelijken. Dit door het aanbrengen van een groter en duidelijker bord, maar ook desgevallend door een betere aanduiding op de grond van de betreffende parkeerplaats. Misschien kan ook tijdelijk een duidelijk bord aangebracht worden met vermelding van de gewijzigde situatie.
- wij stellen voor om op te treden tegen overtreders nadat de signalisatie is verbeterd. In afwachting hiervan kunnen overtreders gesensibiliseerd worden door bv een verwittiging onder de ruitenwissers te steken.
Antwoord schepen Victor De Groof
Het klopt dat in onze gemeente zeer weinig laadpunten zijn, maar het laadplan dat we gemaakt hebben in 2023 zal wel degelijk uitgevoerd worden. Wij zijn hiervoor afhankelijk van de Vlaamse Overheid en de concessiehouder die zij aangesteld hebben voor onze vervoersregio, nl. Engie. Zowel voor het aanbod van paal-volgt-wagen, waarbij particulieren een aanvraag kunnen doen, als voor de plaatsing van laadinfra op strategische locaties zijn we op Engie aangewezen. Wij hebben de strategische locaties doorgegeven, maar in tegenstelling tot bij het systeem van paal-volgt-wagen is er geen decretaal verplichte termijn waarbinnen ze de palen moeten plaatsen voor de locaties die we zelf doorgeven.
We hebben ondertussen wel contact gehad met Engie. Ze hebben ons aangegeven dat ze vanaf 1 oktober starten met de uitrol van deze strategische locaties en dat ze 60 palen per week kunnen plaatsen. Rekening houdende met het gegeven dat onze aanvragen zich situeren tussen aanvraag 600 en 700, zouden de palen er dus in januari of februari van volgend jaar moeten komen. Dit uiteraard met enig voorbehoud, aangezien we dit proces niet volledig zelf onder controle hebben. Maar het blijft een feit dat we dan een kwantumsprong maken in publieke laadinfrastructuur ten opzichte van de huidige situatie. Alle begrip dus voor wie op sommige ogenblikken geen plek kan vinden, maar er is dus een serieuze verbetering op komst.
Wat betreft de eigenlijke vraag, kan worden gesteld dat onze huidige signalisatie conform is. Wij houden ons aan de wettelijke voorschriften, namelijk het blauwe bord met ‘autodelen’ installeren. We hebben dit ook met Cambio besproken aangezien zij ondertussen ruime ervaring hebben opgebouwd in steden en gemeenten over heel Vlaanderen. Zij hebben ons bij de start aangeraden om nog een bijkomend bordje te hangen, waarop vermeld staat dat de plek voorbehouden wordt voor cambiowagens. Zij stellen dat extra beborden of belijnen geen bijkomend effect zou hebben. Zij hebben een verregaande oplossing, namelijk een parkeerbeugel, maar die installeren ze liever niet. Ik volg hen hierin: er hangen twee borden die duidelijk zijn en wij hanteren geen unieke signalisatie aangezien deze borden overal in Vlaanderen opduiken. Iedereen wordt geacht de wegcode te kennen en na te leven. Daarnaast gaven de mensen van Cambio aan dat ze vaststellen dat deze problematiek zich in het begin vaak voordoet, maar dat deze situaties naarmate de tijd vordert uitzonderlijker worden. Weliswaar indien er ook handhaving is op foutief parkeren. We mogen dit ook niet overroepen, want het gaat het grote deel van de tijd wel goed. Omdat mensen zich vaak wel aan de regels houden en omwille van het succes van de cambiowagens, waardoor ze vaak weg zijn.
De politie heeft aangegeven dat ons reglement en de bebording op het terrein conform zijn en dat ze bijgevolg in de mogelijkheid zijn om te sensibiliseren en beboeten. Zij kunnen dus effectief de burgers informeren en indien nodig handhaven, zoals ze dat bij legio andere activiteiten doen waarvoor de politie bevoegd is.
Ik stel dus voor dat dit ter sprake wordt gebracht op het bevoegde orgaan, zijnde de politieraad. Dat we vanuit de gemeente nog eens een communicatie doen over de regels op deze plekken, heb ik uiteraard niets op tegen.
Besluit
Voor raadslid Leo Verelst is dit antwoord voldoende en moet er niet gestemd worden over dit punt.
Vraag om meer info over het bod dat het bestuur zou gedaan hebben of zou willen doen op de woning op de hoek van de Spoorweglei en de Bevelsesteenweg naast het paadje naar het diamantcentrum. Klopt dit? Wat is de bestemming en wat zou het kostenplaatje zijn van de aankoop en de werken die noodzakelijk zijn om de bestemming te wijzigen?
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
Het perceel in kwestie loopt naast het Kempens Diamantcentrum vanaf de Spoorweglei tot aan de Kerkeblokken. Een van de eigenaars is overleden, waardoor de erfgenamen nu bezig zijn met de afhandeling van de nalatenschap en wij in kennis gesteld werden van de mogelijke verkoop van dit perceel. De verwerving van dit perceel zou ons de opportuniteit geven om een trage verbinding te maken tussen de 2 straten en meer open ruimte bieden ter hoogte van het Kempens Diamantcentrum.
Er zijn 3 opties mogelijk:
A. De afsplitsing van de wegenis en het park, met behoud van de woningen zijde Spoorweglei en het creëren van een open bebouwing achteraan. Dit zorgt voor een maximaal financieel terugverdienmodel, maar een minimaal maatschappelijk terugverdienmodel.
B. Aansluiting recente bebouwing (4 app.); nieuwe wegenis en uitbreiding carports / ontsluiting langs Kerkeblokken; nieuwe trage wegenis aan Spoorweglei; nieuw pleintje aan Spoorweglei met zichtas tot diamantcentrum; groter terras Criterium en ingang B-post. Dit zorgt voor een halve financiële terugvloei, maar meer maatschappelijke en ruimtelijke winst.
C. Centraliseren bebouwing (4-5 app.), nieuwe wegenis en uitbreiding carports / ontsluiting langs Kerkeblokken, nieuwe trage wegenis aan Spoorweglei; nieuw pleintje / parkomgeving aan Spoorweglei met zichtas tot diamantcentrum; groter terras Criterium en ingang Bpost. Dit zorgt voor een halve financiële terugvloei en maximale maatschappelijke en ruimtelijke terugvloei.
Wij hebben een schattingsverslag aangevraagd en dat overgemaakt aan de notaris. De familie bekijkt dit voorstel en we wachten hun standpunt af.
Alle gemeenteraadsleden ontvingen op 27 september een mail van een bezorgde inwoner die ons attent maakte op het feit dat ze de hut op Kruiskensberg nog nooit zo vuil en onderkomen had gezien.
Het is niet de eerste keer dat deze klacht tot bij de gemeente komt. In het verleden deed men al meermaals het beklag dat de hut er triestig bijstond en zwaar verwaarloosd werd door het bestuur.
Wij mochten vaststellen dat onder andere op de gemeenteraden van 2 februari 2016, op 28 maart 2017, op 3 oktober 2017 en op 22 augustus 2018 de toenmalige oppositiepartij Groen telkens opnieuw de vraag herhaalde om de hut beter te onderhouden en de nodige herstellingen aan te brengen. Helaas moeten we na vijf jaar Groen in de meerderheid vaststellen dat het vaste punt dat zij steevast op de agenda plaatsen tijdens hun oppositieperiode nog steeds niet werd aangepakt.
Wij zouden graag vernemen wat het schepencollege van plan is met deze klacht. Welke concrete stappen zal het college nemen om de hut beter te onderhouden en meer en beter toezicht te houden op de staat van de hut ?
Antwoord voorzitter Ferdi Heylen
Ikzelf en ook collega Lien Du Four hebben het onderhoud van de hut in het verleden een aantal keren op de agenda gezet. Dat was in de tijd toen raadslid Leo Verelst nog in het schepencollege zat.
Antwoord schepen Paul Laurijssen
De hut wordt volgens volgende frequenties onderhouden:
We hebben de laatste vijf jaar geen klachten meer ontvangen. De mail van de inwoner verwonderde ons dan ook een beetje. Ben ook zelf gaan kijken en heb geen vuile toestanden kunnen vaststellen. Het leek me echt een boshut, die op die manier kan gebruikt worden.
Naar aanleiding van een gesprek dat ik had met de medisch personeel i.v.m. druggebruik bij fuiven deze vraag; hoe gaat het bestuur dit aanpakken zowel tijdens het uitgaan als bij onze scholen?
Antwoord schepen Tom Covens
Ons preventiebeleid is gebaseerd op ons “Engagement preventie verslavingen” goedgekeurd op de gemeenteraad van 3 maart 2020.
We hebben in de afgelopen jaren al concrete preventieve acties opgezet waarvan de campagne met de VAD bevraging én de bierviltjes een heel mooi voorbeeld is. Hiermee hebben we de omvang van de problematiek trachten in kaart te brengen en voornamelijk op vlak van sensibilisering was het een sterke actie waarmee we jongeren bereikt hebben, ook de sensibilisering rond Tournée Minerale doen we jaarlijks.
Verder heeft Peter Aertsen van CGG De Pont al vormingen/infosessies gegeven aan:
Nog gepland: sessie gericht op ouderen, in samenwerking met zorgzame buurten, en gaat over medicatiemisbruik. Dus dat is ook niet specifiek.
Peter deelt ook wel altijd heel veel nuttig digitaal materiaal over zijn domein dat wij dan op onze beurt verspreiden naar bv de scholen.
De straathoekwerkers gaan verder dan alleen preventie, zij gaan ook daadwerkelijk aan de slag. Ze hebben ook een signalerende functie én gaan effectief aan de slag met de jongeren.
Recent zijn we ook aangesloten bij LOGO Mechelen, om nog meer te gaan inzetten op gezondheidspreventie in het algemeen.
Er is sinds deze maand ook een intergemeentelijke preventiewerker voor de ELZ in dienst. Maar ook daar is het niet specifiek op drugs gericht. Voorlopig ziet het er naar uit dat een groot deel van de tijd naar mondzorg zal gaan, mentaal welzijn en BOV, Halt2diabetes,…
CGG De Pont kwam vorig werkjaar een vrijblijvende toelichting geven op de jeugdraad over preventie en verslaving maar dit richtte zich vooral naar de jeugdverenigingen zelf en om intern hierrond te werken – niet zozeer naar evenementen of fuiven
Voor de fuiven zelf is er geen bepaalde aanpak of zijn er geen bepaalde afspraken specifiek rond drugs of druggebruik (als we dan specifiek naar soft- of harddrugs kijken). Rond alcohol gelden er wel afspraken (-16 geen alcoholische drank, -18 geen sterke drank – dit wordt gecontroleerd bij de verkoop van de drank).
Daarnaast mogen er enkel – als ze een cocktailbar hebben (want is niet altijd) – deze voorgemixt verkopen. Pure sterke drank mag dus niet verkocht worden op fuiven in onze gemeente.
We merken uiteraard wel dat op fuiven telkens een aantal jongeren soms al erg dronken toe komt (het probleem van voordrinken) en daar hebben organisatoren weinig vat op. Wanneer ze merken dat iemand te dronken is, zal drank geweigerd worden. Op alle grote tentfuiven is standaard ook het Rode Kruis aanwezig (hiervoor betalen de organisatoren) om hen te helpen wanneer het toch mis loopt en voor kleine ongevalletjes.
Ook wat betreft druggebruik hebben organisatoren weinig zicht op wat jongeren gebruikt hebben als ze op hun fuif toekomen. Als ze zien gebruiken op de fuif, zal de security er bij gehaald worden (die op hun beurt de politie kunnen verwittigen).
We hebben allen het bericht ontvangen over de toestand waarin de hut zich bevindt. Wat gaan we hier aan doen?
De bewoners van de straten rond de schoolomgevingen van De Zandloper en de Goezo! Klokkenlaan werden na de ene al meer ridicule testopstelling dan de andere, definitief opgezadeld met de nu al beruchte “barelen” in de Klokkenlaan.
Niemand werd er gelukkig van, maar het huidige bestuur keek vanuit zijn ivoren toren toe en dreef zijn willetje door. Daar zijn al meerdere discussies over gevoerd en uiteraard willen we hier niet terug over beginnen. De rekening van dit “non-ding” zal sowieso in 2024 gepresenteerd worden.
Als we nu even kijken naar het aanvullend verkeersreglement dat hieromtrent door de meerderheid werd goedgekeurd:
“Het afsluiten van beide straten (in casu Klokkenlaan tussen nr. 8 en 19 en Zavelweg) is enkel periodiek van 1 september tot 30 juni op schooldagen en meer specifiek tijdens volgende tijdsperioden :
Maar wat blijkt?!
Twee tijdstippen die niet in het reglement werden opgenomen.
Het huidig bestuur heeft deze nieuwe situatie willens nillens gecreëerd, dan is het ook jullie taak om de gevolgen die hieraan verbonden zijn op jullie te nemen. Het zou dan ook van enig fatsoen betamen als de buurtbewoners tijdig geïnformeerd worden als er wordt afgeweken van dit reglement?
Hierbij dan ook twee korte en simpele vragen:
Antwoord schepen Victor De Groof
Vooraf wil ik toch even stellen dat de uitspraken dat ‘niemand hier gelukkig van wordt’ en dat ‘de rekening voor dit non-ding in 2024 gepresenteerd wordt’ volledig voor uw rekening laat. Er zijn immers heel veel andere burgers die hier wel gelukkig van worden, niet in het minst onze kleinste burgers. En oorlogstaal zoals ‘rekeningen presenteren’ horen volgens mij niet thuis in deze context. Dat we over sommige zaken van mening verschillen, kan ik perfect accepteren en vind ik gezond in een democratie. Maar ik stel alles in het werk om voor iedereen een veilige omgeving te creëren daar, dus ik kan zonder schroom zeggen dat ik recht in de spiegel kijk wanneer ik er één passeer.
Wat betreft de Strapdag en de dag van het schoolfeest van zowel Goezo! Klokkenlaan als De Zandloper kan ik kort zijn, dit zijn geen inbreuken op het aanvullend reglement aangezien er telkens een tijdelijk verkeersreglement ter afwijking van dit reglement werd gemaakt. Zo worden er elke week 10 tijdelijke verkeersreglementen gemaakt voor bepaalde tijdelijke situaties op het grondgebied. Denk aan omleidingen, buurtfeesten, nutswerken, … In de betreffende reglementen wordt telkens opgenomen dat de aanvragers verantwoordelijk zijn om de buurtbewoners te verwittigen hiervan. Dit is een standaard praktijk in tijdelijke verkeersreglementen wanneer er een tijdelijke situatie met enige impact wordt goedgekeurd. En dit was ook voor deze twee dagen het geval.
Ik heb naar aanleiding van uw vraag contact opgenomen met de directeur van Goezo! Klokkenlaan en zij bevestigde mij dat er een missing is gebeurd aangezien enkel de mensen in de zone tussen de barelen verwittigd werden. Dit zou te wijten zijn aan een verschuiving binnen de werkgroepen die deze evenementen organiseren, waardoor andere personen verantwoordelijk waren voor de communicatie. Er is met andere woorden een andere interpretatie aangenomen en daardoor is de communicatie niet bij de gehele buurt in de bus gevallen, zoals bij vorige Strapdagen bijvoorbeeld wel het geval was. Men ging er vanuit dat het geen al te grote moeite was om kort om te rijden via Boshoek.
De directeur heeft mij bijgevolg gezegd dat ik de “schuld” geheel mocht toewijzen aan de school en dat zij haar team hierop zal wijzen vanaf heden. Ik heb gezegd dat ik dat niet nodig vind; Waar mensen zaken doen, kan er af en toe iets over het hoofd gezien worden. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat dit niet meer gebeurt in de toekomst, maar zoals gezegd zullen zij hier actie omtrent ondernemen.
Daarnaast zijn dit heel mooie initiatieven, waarbij de collega’s van de scholen zich met alle goede bedoelingen engageren en waar ik veel positieve geluiden over hoor.
Dus ik begrijp dat het niet fijn is om niet verwittigd te worden, dat zou ik ook niet goed vinden, en ik ga er vanuit dat dit in de toekomst niet meer zal gebeuren, maar laten we vooral voor ogen hebben dat die kleine omweg op die twee dagen vele kinderen en aanverwanten plezier heeft opgebracht.
De raadsleden kunnen mondelinge vragen stellen.
Artikel 4 §4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen:
- raadslid Leo Verelst klaagt het antwoord van de gouverneur aan de klager over de verkeerssituatie in de Klokkenlaan aan;
- raadslid Charlotte Bats vraagt waarom de gedenksteen op het kerkhof van Nijlen is weggehaald.